تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
من احساس می کنم مختارم، پس مختارم. - لایب نیتس

اخلاق حرفه ای شامل بایدها و نبایدهایی است که باید میان صاحبان حرفه ها و مشاغل با مشتریانشان و نیز میان اعضای یک صنف رعایت شود.

 

با مطالعه حرفه ها و مشاغل مختلف و مراحل تکوین آن ها که از مرحله بدوی و ساده با پیشرفت علوم و تکنیک به سمت تکامل و پیچیدگی و هرچه تخصصی تر شدن سوق یافته اند، درمی یابیم هر شغل و حرفه به تناسب پیچیدگی و فنون مختص به خود نیازمند شاغلینی بوده که تسلط کافی بر حرفه داشته روحیات و خلقیات خویش را با حرفه مربوطه تطبیق داده اند.

 

هنجارها و ناهنجاری های رفتاری خاص هر حرفه به تدریج پدید آمده و تعاریف و اصطلاحات مختص به خود را در بین دست اندرکاران و مشتریان آن حرفه یافته است. از این رو، هرچه حرفه ها و مشاغل به سمت تخصصی شدن و پیچیدگی پیش رفته اند، درک عامه مردم از نحوه و چگونگی انجام مراحل کار محدودتر شده و به ناچار می بایست به صاحبان حرفه ها و مشاغلی که برای آنها اقدام به فروش خدمات و کالا می کنند، اعتماد داشته باشند. از همین رو، شاهد ظهور مبحثی به نام "اخلاق حرفه ای" در سطح جامعه هستیم.

 

به بیان ساده تر، اخلاق حرفه ای شامل بایدها و نبایدهایی است که باید میان صاحبان حرفه ها و مشاغل با مشتریانشان و نیز میان اعضای یک صنف رعایت شود.

صنعت بیمه نیز یک حرفه تخصصی و دارای پیچیدگی های خاص خود است. در این حرفه، نکات ریز، فنی و حقوقی و تخصصی بسیاری وجود دارد که عامه بیمه گذاران از آن یا بی اطلاع هستند و یا اطلاع کمی دارند.

پس رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای به خصوص در مورد بیمه گذارانی که با صداقت و حسن نیت کامل و اعتماد به بیمه گران و نمایندگان آن ها به خرید بیمه نامه می پردازند، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

خوشبختانه بیشتر دست اندرکاران صنعت بیمه از سلامت اخلاقی و حرفه ای و صداقت لازم برخوردارند که نقطه قوت و مثبت صنعت تلقی می گردد، اما باید کوشش کرد تا پدیده عدم رعایت اصول حرفه ای به پایین ترین سطح ممکن تنزل یابد. برای رسیدن به این هدف، فرهنگ سازی و حرفه ای گری در درون سیستم بیمه های بازرگانی و اطلاع رسانی در زمینه قوانین و مقررات بیمه ای به آحاد مردم (جامعه بیمه گذاران) توسط صنعت بیمه اعم از کارکنان، نمایندگان و کارگزاران بیمه و پیاده کردن واقعی "اصل مشتری مداری" در سطح صنعت از مهم ترین راهکارهای توسعه اخلاق حرفه ای است. در راستای اجرای اخلاق حرفه ای در صنعت بیمه، بد نیست چند پدیده نیز یادآوری شود:

 

1- نرخ شکنی: این پدیده تا زمانی که نظارت تعرفه ای در صنعت بیمه حاکم باشد، ادامه خواهد یافت اما با تربیت نیروی انسانی کارآمد و فنی در شرکت های بیمه و تسلط بر اکچوئری و اصول مدیریت ریسک در شرکت های بیمه و جایگزین کردن نظام نظارت مالی در این صنعت قابل حذف یا کاهش یافتن است.

 

2- شفاف سازی: مفاد قراردادها و دامنه مزایای پوشش های بیمه ای در جهت حفظ حقوق مشتریان (بیمه گذاران)

 

3- تبلیغات متناسب با خدمات بیمه ای قابل ارائه (اطلاع رسانی درست و پرهیز از بزرگ نمایی بیهوده خدمات برخی از شرکت های بیمه).

 

4- عدم تخریب بی مورد شرکت های بیمه رقیب یا نمایندگان و کارگزاران توسط سایر همکاران به منظور جلب نظر و جذب پرتفوی بیمه گذاران. از آن جا که صنعت بیمه در ایران با توجه به سهم اندک آن در GDP همچنان مراحل ابتدایی رشد و توسعه خود را سپری می کند، رفتار سازمانی و حرفه ای دست اندرکاران این صنعت مبتنی بر رعایت اخلاق حرفه ای در عرصه رقابت آن سبب پویایی و تقویت این صنعت می گردد.

 

منبع:

پایگاه اخلاق    akhlagh.net

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

راز اعداد از آنه‌ ماری شیمل

راز اعداد از آنه‌ ماری شیمل

آنه‌ ماری شیمل
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی