تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
فایده تجربه این است که انتخاب را آسان می کند - ویلیام شایرد

«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه». 

 

مقدمه

بیش از هشتاد درصد کار روزانه مدیران صرف اطلاعات می‌شود از جمله دریافت اطلاعات، برقراری ارتباط و استفاده از اطلاعات در طیف وسیعی از امور مختلف. از آنجایی که اطلاعات مبنای تمام فعالیت‌های یک سازمان است، سیستم‌هایی باید وجود داشته باشند که اطلاعات را تولید و مدیریت کنند. هدف چنین سیستم‌هایی ایجاد تضمین در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده است. چنین سیستم‌هایی، سیستم‌های اطلاعات نامگذاری شده‌اند.

 

تعریف سیستم اطلاعات

تعاریف متعددی از سیستم اطلاعات در رشته‌هایی مانند مدیریت، علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار، و علوم کتابداری و اطلاع رسانی ارائه شده است. تعریف آمده در واژه‌نامه انجمن کتابداری آمریکا (یانگ1 1983) تعریفی جامع از سیستم‌های اطلاعات است که در اینجا با اندکی تغییر در جمله‌بندی ارائه می شود:

 

«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».

بر خلاف موضوع این سایت که مدیریت و مهندسی صنایع است این تعریف از حوزه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی گرفته شده است زیرا جامعیت و کل‌نگری این تعریف ویژگی‌هایی برای سیستم‌های اطلاعات برمی‌شمرد که تعاریف دیگر آن ها را حذف می‌کنند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

 

سیستم اطلاعات یک سیستم کامل است برای هدف در نظر گرفته شده. این تعریف سیستم اطلاعات را محدود یا ملزم به داشتن اجزایی مانند انسان، ماشین و یا غیره نمی‌کند چرا که یک سیستم اطلاعات ممکن است، بتواند بدون داشتن هر یک از این اجزاء نقش خود را به صورت کامل ایفا کند.

 

سیستم اطلاعات طراحی شده است. اگر روش یا فرایندی وجود دارد که به صورت غیررسمی، تعریف‌نشده یا خود به خود شکل گرفته و اطلاعاتی را برای فرد، واحد یا سازمان ارائه می‌کند نمی‌توان به آن سیستم اطلاعات گفت. البته در برخی منابع علمی، به چنین روش‌ها یا فرایندهایی سیستم اطلاعات غیررسمی گفته می‌شود و در دسته‌بندی سیستم‌های اطلاعات، سیستم‌های اطلاعات غیررسمی در مقابل رسمی مطرح می‌شوند. اگر به تعریف سیستم توجه کنیم آنگاه نمی‌توان به چنین روش‌ها یا فرایندهایی نام سیستم نهاد. در ایجا ما قصد بحث نظری در این خصوص را نداریم؛ اما در ادامه سیستم‌های اطلاعات طراحی شده را مدنظر قرار می‌‌دهیم.

 

سیستم اطلاعات شامل فرایندهای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات است. اگر یک سیستمی همه این فرایندها را انجام نمی‌دهد نمی‌توان به آن یک سیستم اطلاعات گفت. آن سیستم یا فرایند ممکن است یک زیر سیستم از یک سیستم اطلاعات باشد.

 

سیستم اطلاعات می‌تواند برای یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف‌شده دیگر از جامعه مطرح شود. اگر چه سیستم‌های اطلاعات در ابتدا برای استفاده در سازمان مطرح شده و شکل گرفته‌اند؛ اما برای حوزه‌هایی فراتر از سازمان (به عنوان مثال جامعه پژوهشگران، شهروندان و . . .) نیز قابل کاربرد است. به عنوان مثال سیستم اطلاعات شهری سیستمی است که کاربران نهایی آن شهروندان هستند. صحبت راجع به چنین سیستم‌های اطلاعات نیازمند جایگاه دیگری است.

 

در این تعریف از واژه «داده» استفاده نشده است. خیلی از منابع دو واژه داده و اطلاعات را متفاوت تعریف می‌کنند و اطلاعات را داده‌های پردازش شده می‌دانند. مرز تفاوت بین داده و اطلاعات نسبی است چرا که ممکن است اطلاعاتی دوباره پردازش شوند و اطلاعات جدیدی تولید کنند. بنابراین در این شرایط نمی‌توان گفت اطلاعات قبل از پردازش داده بوده‌اند. با این توضیح ما تنها از واژه اطلاعات استفاده می‌کنیم.

 

آیا یک سیستم اطلاعات به رایانه احتیاج دارد؟

ضرورتی ندارد که سیستم‌های اطلاعات رایانه‌ای باشند؛ اما اغلب سیستم‌های اطلاعات رایانه‌ای هستند. عامل تعیین کننده در استفاده از رایانه این است که آیا یک سیستم اطلاعات با استفاده از قابلیت‌های رایانه می‌تواند بهبود یابد یا خیر؟ اگر یک سیستم دستی از افراد و رویه‌ها می‌توانند کاری را بدون خطا و مؤثر انجام دهند، دلیلی برای استفاده از رایانه نیست. البته اغلب، حجم کارها افزایش می‌یابند، پیچیدگی رویه‌ها زیاد می‌شود، یا فعالیت‌ها خیلی به هم مرتبط می‌شوند و استفاده از رایانه می‌تواند بهبودهای لازم را ارائه کند. سیستم‌های اطلاعات که از رایانه استفاده می‌کنند سیستم‌های اطلاعات رایانه‌ای2 گفته‌ می‌شوند.

 

 

چرا از سیستم‌های اطلاعات استفاده می‌شود؟

معمولاً دو رویکرد در استفاده از سیستم‌های اطلاعات وجود دارد. این دو رویکرد هر دو از ارزش بکارگیری رایانه و فناوری ارتباطات در انجام فعالیت‌های سازمان سرچشمه می‌گیرند. طرفداران این رویکردها به دنبال راه‌های بهره‌برداری از سیستم‌های اطلاعات با استفاده از رایانه و فناوری ارتباطات هستند.

 

رویکرد اول: این رویکرد منحصراً به قابلیت‌های ذاتی رایانه و فناوری ارتباطات و اینکه چگونه می‌توانند در بهبود کارایی استفاده شوند، معطوف می‌گردد. بنابراین تأکید بر میزان بهبود عملکرد سیستم‌ها از طریق کارایی پردازش و قابلیت اطمینان عملکرد است نه بر استفاده خاص از قابلیت‌های رایانه و فناوری ارتباطات.

 

رویکرد دوم: این رویکرد بر نقاط قوت و فرصت‌های پیش روی سازمان و سنجش چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات در استفاده از شرایط موجود تمرکز می‌کند. این رویکرد قدرت توانمندسازی فناوری اطلاعات را در نظر می‌گیرد. به عبارت دیگر به جای داشتن یک رویکرد فناوری محور، به دنبال توسعه سازمان از طریق فناوری سیستم‌های اطلاعات است. این رویکرد بهتر است زیرا رایانه و فناوری ارتباطات مهم نیست بلکه اینکه رایانه چگونه می‌تواند به سازمان کمک کند مهم است.

 

به چه منظوری از سیستم های اطلاعات استفاده می‌شود؟

سیستم‌های اطلاعات ابزار پشتیبان فعالیت‌های سازمان هستند. پشتیبانی ارائه شده توسط سیستم‌های اطلاعات به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

پشتیبانی اطلاعاتی؛ ارائه پشتیبانی برای دریافت، ذخیره، فیلتر و ردیابی کردن اطلاعات

 

پشتیبانی تصمیم‌گیری؛ استفاده از اطلاعات برای ارائه پشتیبانی

 

پشتیبانی ارتباطی؛ ارائه پشتیبانی برای به اشتراک گذاشتن یا تبادل اطلاعات بین کاربران (منتزاس3 1995).

 

 

مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛

بهبود بهره‌وری

بهبود اثربخشی

مزیت رقابتی.

 

بهبود بهره‌وری: بهبود بهره‌وری وقتی رخ می‌دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمان ها، بهبود بهره‌وری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با استفاده از روش‌های جدید می‌‌تواند به جای پردازش 25 سفارش خرید، 50 سفارش را پردازش کند آنگاه بهره‌وری کار وی 2 برابر شده است. سیستم‌های اطلاعات می‌توانند در سریعتر، آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق بهره وری را بهبود می‌دهند.

 

بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئله‌ساز شوند پیش‌بینی می‌کند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی می‌کند اثربخش‌تر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که می‌شد از آنها جلوگیری کرد. سیستم‌های اطلاعات، اطلاعاتی ارائه می‌کنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینه‌های بهتر کمک می‌کنند و از این طریق اثربخشی را بهبود می‌دهند.

 

مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهره‌وری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد.

 

انواع سیستم‌های اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و از وجوه متفاوت می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. سیستم‌های اطلاعات سازمانی عبارتند از:

 

سیستم‌های پردازش مبادلات

سیستم‌های اطلاعات مدیریت

سیستم‌های اطلاعات اجرایی

سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری

سیستم‌های پشتیبان اجرایی

سیستم‌های خبره

سیستم‌های اتوماسیون اداری

سیستم‌های دانش‌ورزی

 

عناصر تأثیرگذار بر سیستم‌های اطلاعات

در تعریف و تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعات باید به عناصر زیر توجه کرد:

 

محیط سازمان: پایه تمام فعالیت‌های سازمان محیطی است که سازمان در آن فعالیت می‌کند. محیط بر محصولات و خدمات ارائه شده از سوی سازمان، روش رقابت، کیفیت و طبیعت اقداماتی که در انجام فعالیت‌های روزانه اتخاذ می‌کند تأثیر می‌گذارد.

عوامل مهم در محیط سازمان عبارتند از:

مشتریان

رقبا

عرضه‌کنندگان مواد و خدمات موردنیاز سازمان

سازمان های قانونگذار

 

سازمان: ابعاد برشمرده زیر جزو مواردی هستند که بر سیستم‌های اطلاعات تأثیر می‌گذارند.

استراتژی

سیستم‌ها

منابع انسانی

مدیریت

ساختار سازمانی

 

معماری سیستم‌های اطلاعات

اطلاعات

سخت‌افزار

نرم‌افزار

ارتباطات

 

کاربرد سیستم‌های اطلاعات

 

چگونه یک سیستم اطلاعات برای سازمان خود تهیه کنیم؟

توسعه سیستم‌های اطلاعات در یک سازمان امری یکبار برای همیشه نیست؛ بلکه باید به صورت دوره‌ای به کار توسعه سیستم‌های اطلاعات پرداخت. این ویژگی از ویژگی‌های سیستمی تحمیل می‌شود چرا که هر سیستمی دارای عمر محدودی است و باید در دوره‌های خاصی آن را روز‌آمد کرد. به همین دلیل سیستم‌ها دارای چرخه زندگی هستند. سیستم‌های اطلاعات نیز دارای چرخه زندگی هستند. چرخه زندگی یک سیستم اطلاعات از نقطه شکل‌گیری موضوع و نیاز به سیستم‌ اطلاعات آغاز شده و پس از تولید سیستم، استفاده، و نگهداری، در زمان نیاز به تغییر و بازطراحی پایان می‌یابد.

 

این چرخه دارای مراحل زیر است:

 

مطالعه

مطالعه اولیه

مطالعه امکانپذیری

 

تحلیل و طراحی عمومی

بررسی سیستم فعلی

تعیین نیازمندی‌های سیستم جدید

طراحی سیستم جدید

برنامه‌ریزی نحوه اجرا و پیاده‌سازی

 

تحلیل و طراحی تفصیلی

طراحی فنی

برنامه‌نویسی و تست نرم‌افزار

آموزش کاربر

بررسی پذیرش کاربر

 

پیاده‌سازی

تبدیل داده‌ها

استقرار سیستم

 

اجرا

رفع اشکالات

نگهداری

برای استقرار موفق یک سیستم اطلاعات در یک سازمان، طی این مراحل ضروری است. طی این مراحل نیازمند بکارگیری متخصصان و مشاوران سیستم‌های اطلاعات است. البته قبل از تهیه یک سیستم اطلاعات برای سازمان، بهتر است که سازمان یک برنامه توسعه سیستم‌های اطلاعات تهیه کرده و در طول زمان و به تدریج سیستم‌های اطلاعات خود را بر اساس آن برنامه تولید کند. تحلیل‌گر سیستم اطلاعات بنا به تشخیص، هر یک از مراحل را تا حد لازم اجرا کرده و در طی مراحل با افراد و گروه های

مدیران

شرکت‌ها، سازمان ها و نهادهای مرتبط و تأثیرگذار

کسانی که از سیستم منتفع می‌شوند

کاربران

فروشندگان و عرضه‌کنندگان

متخصصان فنی

برنامه‌نویسان نرم‌افزار

ارتباط برقرار می‌کند و تأثیرات و ملاحظات آن ها را در نظر می‌گیرد. تحلیل‌گر سیستم ممکن است به جای تولید یک نرم‌افزار، از بسته‌های نرم‌افزارهای از پیش ‌نوشته‌ شده موجود برای موضوع سیستم‌ اطلاعات استفاده کند.

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مهدیه محمدنیا |   1395/08/20 18:08:52   |
8     2
با سلام
تعریفی جامع از سیستم اطلاعاتی
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/02/22 08:31:31   |
یک سیستم اطلاعاتی را می توان مجموعه ای عناصروابسته به هم تعریف کرد که وظیفه ی جمع آوری ، پردازش ، ذخیره و توزیع کردن اطلاعات به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی و کنترل را دریک سازمان به عهده دارد . همچنین می تواند به مدیران و کارکنان در تحلیل مشکلات تجسم بهتر و تصویرکردن موضوعات و در تولید محصولات جدید کمک کند .
عصمت‌مسعودی |   1396/12/14 21:54:45   |
یک سامانه/سیستم‌ اطلاعاتی مجموعه‌ای از مؤلفه‌های وابسته به هم است که با گردآوری، پردازش، ذخیره و توزیع داده‌های اطلاعاتی، از تصمیم‌گیری و کنترل در سازمان‌ها پشتیبانی می‌کند.
این سیستم علاوه بر کمک کردن به ایجاد هماهنگی در انجام عملیات سازمانی، به مدیران و کارکنان سازمان‌ها کمک می‌کند تا مسائل سازمان را تحلیل یا شبیه‌سازی نمایند.

سیستم‌های اطلاعاتی سه فعالیت عمده را انجام می‌دهند: ورود داده‌ها، پردازش و خروج داده‌ها.
به عبارتی داده‌ها وارد سیستم اطلاعاتی می‌شوند، بر روی آن عملیات پردازش صورت می‌گیرد تا به اطلاعات در قالب‌های خاص تبدیل شوند و این اطلاعات در اختیار افراد مصرف‌کننده آن قرار می‌گیرد تا از آن استفاده نمایند.

در این سیستم‌ها عمدتاً می‌بایست بازخورد مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد تا به ‌منظور بهبود سیستم، مورد استفاده قرار گیرد.
اگرچه مکانیزم عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی با شرحی که گفته شد، شباهت زیادی به یک رایانه دارد، اما ماهیت یک سیستم اطلاعاتی فراتر از کامپیوتر یا نرم‌افزار است.

کامپیوتر و نرم‌افزار، ابزارها و اجزایی هستند که یک سیستم اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند؛ اما آنها قادر نیستند به تنهایی اطلاعاتی را که یک سازمان به آن‌ها نیاز دارد، تولید کنند.
مهدیه محمدنیا |   1395/08/20 18:15:59   |
8     1
مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛

بهبود بهره‌وری

بهبود اثربخشی

مزیت رقابتی.



بهبود بهره‌وری: بهبود بهره‌وری وقتی رخ می‌دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمان ها، بهبود بهره‌وری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با استفاده از روش‌های جدید می‌‌تواند به جای پردازش 25 سفارش خرید، 50 سفارش را پردازش کند آنگاه بهره‌وری کار وی 2 برابر شده است. سیستم‌های اطلاعات می‌توانند در سریعتر، آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق بهره وری را بهبود می‌دهند.



بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئله‌ساز شوند پیش‌بینی می‌کند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی می‌کند اثربخش‌تر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که می‌شد از آنها جلوگیری کرد. سیستم‌های اطلاعات، اطلاعاتی ارائه می‌کنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینه‌های بهتر کمک می‌کنند و از این طریق اثربخشی را بهبود می‌دهند.



مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهره‌وری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوترابی |   1395/08/23 13:06:44   |
3     0

تعریفی جامع از سیستم اطلاعاتی
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».که دارای سه مزیت 1-بهبود بهره وری 2-بهبود اثربخشی 3-مزیت رقابتی دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/02/22 07:51:48   |
یک سیستم را می توان مجموعه ای از عناصر وابسته به هم تعریف کرد که وظیفه جمع آوری ، پردازش ، ذخیره و توزیع کردن اطلاعات به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی و کنترل را در یک سازمان برعهده دارد.
علی ناصریان اصل |   1395/08/23 20:12:58   |
5     0
سیستم های اطلاعاتی بیشتر به عنوان ابزار پشتیبانی فعالیت های سازمان می باشند.
1-پشتیبانی اطلاعاتی : ارائه پشتیبانی برای دریافت ،ذخیره ،فیلتر و ردیابی کردن اطلاعات
2-پشتیبانی تصمیم گیری : استفاده اطلاعات برای ارائه پشتیبانی
3-پشتیبانی اطلاعاتی: ارائه پشتیبانی برای اشتراک گذاشتن یا تبادل اطلاعات بین کاربران
و عوامل موثر در محیط سازمان عبارتنداز:
1-مشتریان 2-رقبا 3-عرضه کنندگان مواد وخدمات موردنیاز سازمان 4-سازمان های قانونگذار و در جای دیگر توضیحاتی درباره سیستم اطلاعاتی داده شده که http://isiarticles.com/topic/45
آشنایی با موضوع
سیستم اطلاعات مدیریت گونه ای از سیستم های اطلاعاتی رایانه ای است که می تواند اطلاعات را از منابع مختلفی در موسسه برای تصمیم گیری در رده مدیریتی جمع آوری و پردازش کند. کنترل مدیریتی نیازمند اطلاعاتی است که بخشی از آن توسط سیستم های پردازشِ مبادلات تولید می شوند. سیستم های اطلاعاتی پشتیبان کنترل مدیریتی، اطلاعات تولید شده توسط سیستم های پردازش مبادلات را پردازش کرده و آنها را در شکل جدیدِ معنی داری به مدیر ارائه می کنند. چنین سیستم های اطلاعات ی، سیستم های اطلاعات مدیریتی نامیده می شوند. سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی است یکپارچه که از کاربر و ماشین برای ارائه اطلاعات در پشتیبانی از عملیات، مدیریت و تصمیم گیری در سازمان تشکیل شده است. این سیستم از نرم افزار و سخت افزار رایانه ای، راهنماها و دستورالعمل ها، مدل هایی برای تحلیل، برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری و یک پایگاه اطلاعات بهره می گیرد . سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی یکپارچه، رایانه ای و کاربر- ماشینی است که اطلاعات لازم برای حمایت از عملیات و تصمیم گیری را فراهم می کند.اجزاء اصلی این سیستم عبارت اند از: (۱) سیستمی یکپارچه برای خدمت به تعداد زیادی کاربر، (۲) سیستمی رایانه ای که تعدادی نرم افزار اطلاعاتی را از طریق یک پایگاه اطلاعات به هم ربط داده (۳) رابط کاربر- ماشین که به جستجوهای فوری و موقتی پاسخ داده (۴) ارائه اطلاعات به تمام سطوح مدیریتی و (۵) پشتیبانی از عملیات و تصمیم گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قاسم الفونه |   1395/08/26 09:05:12   |
10     0
اجزای سیستم های اطلاعاتی :
1- منابع انسانی
2-نرم افزار
3-سخت افزار
4-شبکه
5-داده و اطلاعات

در درون سیستم های اطلاعاتی امنیت و ذخیره اطلاعات بسیار مورد توجه است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لطیفه عوامی زاده |   1395/08/29 11:59:36   |
1     0
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».
هدف چنین سیستم‌هایی ایجاد تضمین در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده است.


سیستم اطلاعات می‌تواند برای یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف‌شده دیگر از جامعه مطرح شود.
سیستم اطلاعات پشتیبان اطلاعاتی تصمیم گیری واطلاعاتی فعالیت های سازمان است.
سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛

بهبود بهره‌وری

بهبود اثربخشی

مزیت رقابتی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1395/09/21 23:41:52   |
5     1
سیستم از مجموعه اجزاء به هم پیوسته تشکیل می شود. در گذشته مکانیزم سنتی که در بر گیرنده انسان، قلم و کاغذ بود برای حفظ، استفاده و یا انتقال اطلاعات در یک سازمان استفاده می شد ولی با گذر زمان که همراه با رشد فزاینده علم بوده است مکانیزم های سنتی به مرور جای خود را به کامپیوتر داد و در این دوره سیستم های اطلاعاتی متعدد جای خود را به روش سنتی که دارای معایب زیر بود داد.
معایب روش سنتی
1- در دسترس نبودن همه اطلاعات بصورت یکجا
2- اشتباهات انسانی
3- صرف نیرو و هزینه زیاد
4- احتمال وجود تبانی و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/09/28 19:59:12   |
4     0
با سلام
مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات
سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛
بهبود بهره‌وری
بهبود اثربخشی
مزیت رقابتی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/09/28 20:00:32   |
4     0
اجزای سیستم های اطلاعاتی :
1- منابع انسانی
2-نرم افزار
3-سخت افزار
4-شبکه
5-داده و اطلاعات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/03 19:49:18   |
سوال :
اجزای سیستم حسابداری را نام ببرید؟
محمد کاظم سالاری |   1395/10/20 14:49:39   |
سوال مناسبی است
محمدرضا تیموری |   1395/09/29 10:52:37   |
0     0
به طور کلی در هر سازمانی یک سری تراکنش وجود دارد که برای سازمان حیاتی است، لذا باید از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده شود.
از نظر تنوع، این نوع سیستم‌ها بیش‌ترین تنوع را دارند.

TPS ها سیستم‌های ساده‌ای هستند و پیچیدگی خاصی ندارند و از ترکیب بیشتر آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود.

سیستم‌های پردازش رخداد معمولاً در سازمان‌ها برای انجام کارهای ساده و تکراری و اموری که به صورت روزانه انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کار با این سیستم‌ها ساده و روتین است و این سیستم‌ها بیشتر، تراکنش‌هایی را ثبت می‌کنند که ارتباط سازمان با بیرون از سازمان را پشتیبانی می‌کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1395/09/30 21:27:23   |
3     0
ERP چیست؟

برنامه‌ریزی منابع سازمانی (Enterprise resource planning) که به اختصار ERP نامیده می شود، طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلفی را شامل می شود که هدف آن، گردآوری تمام داده‌ها و فرایندهای یک سازمان در یک سیستم واحد و در نهایت بهبود عملکرد سازمان می باشد.
در واقع ERP، سامانه‌ یکپارچه ای است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی می باشد.
در ERP قرار است تمام داده ها و فرآیندهای سازمان در یک سیستم واحد جمع شود، برای نیل به این هدف، ERP از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری متعددی برای دستیابی به این مجموعه عظیم اطلاعات استفاده می کند.
سیستم های ERP بر اساس نوع، تلاش می کنند همه فعالیت های یک سازمان را تحت پوشش قرار دهد.
تعاریف مختلفی از ERP ارائه شده است ولی شاید یکی از بهترین آنها این باشد:
بسته نرم افزاری ERP مجموعه ای است از ماژول های آماده که تمام فرآیندهای تجاری سازمان را پوشش می دهد.
این «فرآیندهای تجاری» می تواند بسیار وسیع بوده و از مدیریت تولید، خرید قطعات، ارسال مواد خام به واحدهای تولیدی، کنترل موجودی بازار و پیگیری سفارش ها و... را شامل شود.

معمولاً سیستم های ERP دارای اجزای ذیل می باشند:
مالی - حسابداری
منابع انسانی
ساخت و تولید
مدیریت زنجیره تامین
مدیریت پروژه
مدیریت ارتباط با مشتری
انبار داده ها
کنترل دسترسی

اکنون بد نیست به برخی مزایای ERP اشاره کنیم:
کاهش هزینه های انبار
کاهش هزینه سفارش ها
کاهش هزینه تولید
کاهش هزینه عملیات مالی
کاهش هزینه حمل و نقل
کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری
کاهش هزینه های ناشی از توقف خط تولید
کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدهای مختلف سازمان
کاهش زمان تکمیل و نهایی کردن محصول
افزایش شفافیت و ردگیری فرآیندهای تولید برای مشتری
افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری
افزایش رضایت مندی مشتری از طریق درگیر کردن وی در کارها از لحظه سفارش تا دریافت محصول
همچنین افزایش فروش و در نهایت رشد و بالندگی سازمان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 16:53:49   |
1     0
چرا از سیستم‌های اطلاعات استفاده می‌شود؟

معمولاً دو رویکرد در استفاده از سیستم‌های اطلاعات وجود دارد. این دو رویکرد هر دو از ارزش بکارگیری رایانه و فناوری ارتباطات در انجام فعالیت‌های سازمان سرچشمه می‌گیرند. طرفداران این رویکردها به دنبال راه‌های بهره‌برداری از سیستم‌های اطلاعات با استفاده از رایانه و فناوری ارتباطات هستند.



رویکرد اول: این رویکرد منحصراً به قابلیت‌های ذاتی رایانه و فناوری ارتباطات و اینکه چگونه می‌توانند در بهبود کارایی استفاده شوند، معطوف می‌گردد. بنابراین تأکید بر میزان بهبود عملکرد سیستم‌ها از طریق کارایی پردازش و قابلیت اطمینان عملکرد است نه بر استفاده خاص از قابلیت‌های رایانه و فناوری ارتباطات.



رویکرد دوم: این رویکرد بر نقاط قوت و فرصت‌های پیش روی سازمان و سنجش چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات در استفاده از شرایط موجود تمرکز می‌کند. این رویکرد قدرت توانمندسازی فناوری اطلاعات را در نظر می‌گیرد. به عبارت دیگر به جای داشتن یک رویکرد فناوری محور، به دنبال توسعه سازمان از طریق فناوری سیستم‌های اطلاعات است. این رویکرد بهتر است زیرا رایانه و فناوری ارتباطات مهم نیست بلکه اینکه رایانه چگونه می‌تواند به سازمان کمک کند مهم است.

مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛

بهبود بهره‌وری

بهبود اثربخشی

مزیت رقابتی.

عناصر تأثیرگذار بر سیستم‌های اطلاعات

در تعریف و تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعات باید به عناصر زیر توجه کرد:



محیط سازمان: پایه تمام فعالیت‌های سازمان محیطی است که سازمان در آن فعالیت می‌کند. محیط بر محصولات و خدمات ارائه شده از سوی سازمان، روش رقابت، کیفیت و طبیعت اقداماتی که در انجام فعالیت‌های روزانه اتخاذ می‌کند تأثیر می‌گذارد.

عوامل مهم در محیط سازمان عبارتند از:

مشتریان

رقبا

عرضه‌کنندگان مواد و خدمات موردنیاز سازمان

سازمان های قانونگذار



سازمان: ابعاد برشمرده زیر جزو مواردی هستند که بر سیستم‌های اطلاعات تأثیر می‌گذارند.

استراتژی

سیستم‌ها

منابع انسانی

مدیریت

ساختار سازمانی



معماری سیستم‌های اطلاعات

اطلاعات

سخت‌افزار

نرم‌افزار
ارتباطاتچگونه یک سیستم اطلاعات برای سازمان خود تهیه کنیم



این چرخه دارای مراحل زیر است:



مطالعه

مطالعه اولیه

مطالعه امکانپذیری



تحلیل و طراحی عمومی

بررسی سیستم فعلی

تعیین نیازمندی‌های سیستم جدید

طراحی سیستم جدید

برنامه‌ریزی نحوه اجرا و پیاده‌سازی



تحلیل و طراحی تفصیلی

طراحی فنی

برنامه‌نویسی و تست نرم‌افزار

آموزش کاربر

بررسی پذیرش کاربر



پیاده‌سازی

تبدیل داده‌ها

استقرار سیستم



اجرا

رفع اشکالات

نگهداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم ایمانی |   1395/10/03 21:35:33   |
0     0
عموماً سیستم‌های اطلاعات به عنوان ابزاری برای پشتیبانی‌های زیر توسعه می‌یابند:
1- پشتیبانی اطلاعاتی؛ ارائه پشتیبانی برای دریافت، ذخیره، فیلتر و ردیابی کردن اطلاعات.
2-پشتیبانی تصمیم‌گیری؛ استفاده از اطلاعات برای پشتیبانی هوشمند برای رسیدن به تصمیماتی در خصوص مسائل نیمه‌ساخت‌یافته یا ساخت‌نیافته.
3-پشتیبانی ارتباطی؛ ارائه پشتیبانی برای به اشتراک گذاشتنن یا تبادل اطلاعات بین کاربران (منتزاس2 1995).سیستم‌های اطلاعات معمولاً یکی از پشتیبانی‌های فوق را ارائه می‌کنند اما ممکن است که یک سیستم اطلاعات خاص بیش از یکی از پشتیبانی‌های فوق را ارائه نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید فتحی |   1395/10/06 23:10:01   |
7     0
1- سیستم های اطلاعاتی حسابداری را تعریف کرده و در چه موضوعاتی از حسابداری کاربرد دارد؟

سیستم های اطلاعاتی حسابداری مجموعه ای از داده ها و روش های پردازش است که اطلاعات مورد نیاز را برای استفاده کنندگان خود ایجاد می کند. ودر موضوعات حسابداری مالی و حسابداری مدیریت و مالیات کاربرد دارد. برای مثال فراهم کردن اطلاعات برای امور حقوق و دستمزد- بدهکاران – بستانکاران موجودی کالا و بودجه...

2- اجزای یک سیستم اطلاعاتی را به ترتیب نام برده و هر کدام را شرح دهید؟

1-داده 2- پردازش 3- ستاده

داده: اطلاعاتی است از منابع داخلی و یا خارجی که به سیستم وارد می شود و به صورت اطلاعات خام می باشد که نیاز به تغییرات ( کاستن یا افزودن) دارند.

پردازش: در این مرحله اطلاعات خام طبقه بندی , آرایش و سازمان دهی می شوند و تغییراتی در آنها داده می شود قابل ارایه به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد.

ستاده: اطلاعات پس از پردازش به عنوان ستاده یا محصول نهایی سیستم ارایه می گردد که برای تصمیم گیری استفاده کنندگان داخلی و خارجی مفید خواهد بود.

3- سیستم دستی و رایانه ای و سیتم بر مبنای رایانه را تعریف کنید؟

به وسیله سیستمی متشکل از منابع رایانه ای و انسانی ,رویداد های ناشی از محیط سازمان ثبت, پردازش و گزارش می شود. هنگامی که سیستم فقط منابع انسانی داشته باشد به آن سیستم دستی می گویند. اگر فقط از منابع رایانه ای استفاده کند به آن سیستم رایلنه ای می گویند. هنگامی که از هر دو منبع رایانه ای استفاده کند به آن سیستم بر مبنای رایانه می گویند. امروز اکثر سازمانها از سیستم اطلاعاتی بر مبنای رایانه استفاده می کنند.

4- فرایند حسابداری را تعریف کنید؟

نقطه شروع فرایند حسابداری زمانی است که یک رویداد اقتصادی توسط سیستم های اطلاعاتی حسابداری شناسایی می شود و به صورت یک رویداد حسابداری ثبت می گردد . در سیستم اطلاعاتی حسابداری مالی فعالیتهایی که رویدادهای حسابداری را پردازش می کنند , چرخه حسابداری را شکل می دهند

5- چرخه حسابداری را تعریف را تعریف کرده و مراحل آن را نام ببرید؟

در سیستم اطلاعاتی حسابداری مالی فعالیتهایی که رویدادهای حسابداری را پردازش می کنند , چرخه حسابداری را شکل می دهند . از نظر مفهومی چرخه حسابداری شامل شش مرحله است:

1-ثبت روزنامه 2- انتقال از دفتر روزنامه به دفترکل 3- تهیه ترازازمایشی 4-ثبت های اصلاحی 5- تهیه پزارشهای حسابداری 6- بستن حسابها



6- چرا باید سیستم اطلاعاتی حسابداری را مطالعه کنیم؟

درطول چند دهه گذشته مطالعه سیستم های اطلاعاتی حسابداری برای همه حسابداران بسیار با اهمیت شده است. قبل از رایانه ای شدن از فناوری های دستی استفاده می کردند که درک آن بسیار آسان بود ولی رفته رفته استفاده از سیستم های رایانه ای افزایش یافت بطوریکه امروزه همه سازمان ها از رایانه برای پردازشگری داده ها استفاده می کنند در این صورت نیاز حسابداران به فراگیری فرآیند حسابداری و فناوری لازم می گردد.

سوالات چهار جوابی

1- مطالعه سیستم های اطلاعاتی حسابداری.................. تجزیه و تحلیل می کند:

الف: ثبت ب: تلخیص ج: گزارشگری د: همه موارد

جواب: د درست می باشد.

2- اجزای یک سیستم های اطلاعاتی حسابداری به ترتیب کدام گزینه است؟

الف: داده-پردازش -ستاده

ب: پردازش- ستاده- داده

ج- داده- ستاده - پردازش

د- ستاده- پردازش- داده

جواب: الف درست می باشد.

3- در چرخه حسابداری واژه سیستم ها معمولا به کدام مورد زیر اشاره دارد؟

الف: سیستم های رایانه ای ب: سیستم های دستی

ج: سیستم های دستی رایانه ای د- هیچکدام

جواب: الف درست می باشد.

4- سیستم های اطلاعاتی حسابداری در کدام از سارمانهای زیر کاربرد دارد؟

الف: موسسه های تک مالکی ب: شرکت های تضامنی

ج: شرکتهای سهامی د: همه موارد

جواب: د درست می باشد.

5- سیستم های اطلاعاتی حسابداری سه جنبه مشابه دارند کدام گزینه زیر بیانگر آن است؟

الف:ساختاری مشابه ب:فرایندهای مشابه ج:اهدافی مشابه د:همه موارد

جواب: د درست می باشد.

6- جمله زیر تعریف کدام گزینه می باشد؟

هنگامی که سیستم فقط منابع انسانی باشد.......................................

الف:سیستم دستی ب:سیستم رایانه ای ج:سیستم بر مبنای رایانه د:الف و ب

جواب: الف درست می باشد.

7- اولین مرحله چرخه حسابداری کدام گزینه است؟

الف:ثبت دفتر کل ب:بستن حسابها ج:ثبت روزنامه د:الف و ج

جواب: ج درست می باشد.

8- آخرین مرحله چرخه حسابداری کدام گزینه است؟

الف:بستن حسابها ب:ارایه گزارشات ج:ثبت های اصلاحی د:تهیه تراز آزمایشی

جواب: الف درست می باشد.

9- نقطه شروع زنجیره عطف حسابرسی کدام گزینه است؟

الف:داده های خام ب:مرحله پردازش ج:ستاده د:ب و ج

جواب: الف درست می باشد.

10- حسابداری مقدماتی بیشتر بر کدام گزینه تمرکز دارد؟

الف:دفتر روزنامه و کل

ب:دفتر کل

ج: دفتر روزنامه

د:تراز آزمایشی

جواب: الف درست می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/07 21:00:21   |
سلام آقای فتحی
عالیه زحمت کشیدید
لطفا برای بقیه مقالات هم به همین شکل کامنت بزارید
محمدرضا عطارها |   1395/10/12 22:41:07   |
سوال هایتان بسیار مفید بود استفاده کردیم
سیدایمان جلالیان |   1395/10/20 14:47:20   |
سئوال خوبی است
مجیدی نژاد |   1395/10/09 16:57:34   |
1     0
چرا از سیستم‌های اطلاعات استفاده می‌شود؟
معمولاً دو رویکرد در استفاده از سیستم‌های اطلاعات وجود دارد. این دو رویکرد هر دو از ارزش بکارگیری رایانه و فناوری ارتباطات در انجام فعالیت‌های سازمان سرچشمه می‌گیرند. طرفداران این رویکردها به دنبال راه‌های بهره‌برداری از سیستم‌های اطلاعات با استفاده از رایانه و فناوری ارتباطات هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1395/10/10 02:26:27   |
1     0
سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛

بهبود بهره‌وری

بهبود اثربخشی

مزیت رقابتی.

عناصر تأثیرگذار بر سیستم‌های
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/12 22:38:38   |
1     0
سیستم اطلاعات1 عبارت است از یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه.
سیستم اطلاعات سازمانی2 یک سیستم اطلاعات برای کار بر روی اطلاعاتی است که به خود سازمان مربوط می‌شوند. اگر سازمانی کار تولید، جمع‌آوری و اشاعه اطلاعات آماری جمعیت کشور را به عهده دارد و برای این وظیفه از یک سیستم‌ اطلاعات استفاده می‌کند این سیستم اطلاعات، یک سیستم اطلاعات سازمانی نیست اما سیستم اطلاعات نیروی انسانی یا سیستم حسابداری این سازمان از جمله سیستم‌های اطلاعات سازمانی آن محسوب می‌شوند.
سیستم‌های اطلاعات سازمانی برای سه مورد انجام عملیات، کنترل عملیات، و تصمیم‌گیری در سازمانها استفاده می‌شوند. سیستم‌های اطلاعات سازمانی می‌توانند به صورت دستی یا کامپیوتری یا ترکیبی از دستی و کامپیوتری اجرا شوند.
2- انواع معمول سیستم‌های اطلاعات سازمانی عبارتند از:
سیستم‌ پردازش مبادلات3: سیستم‌های اطلاعات سازمانی که از طریق تعریف فرایندها و رویه‌ها و پردازش اطلاعات، انجام و کنترل عملیات سازمان را به عهده می‌گیرند. سیستم‌های انبارداری، کارگزینی، حسابداری، تدارکات، مدیریت قراردادها، فروش، کنترل موجودی، اموال، پشنهادات داخلی، مدیریت نظرات مشتریان، آموزش و . . . سیستم‌های پردازش عملیات هستند.
 

 
سیستم اطلاعات مدیریت4: گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعات سازمانی کامپیوتری که اطلاعات داخلی سازمان را از سیستم‌های پردازش عملیات می‌گیرند و آنها را در قالب‌های بامعنی و مفید به عنوان گزارش‌های مدیریت خلاصه می‌کنند تا در انجام وظایف مدیریتی مانند کنترل و تصمیم‌گیری استفاده شوند.
سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری5: گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعات سازمانی کامپیوتری که در تصمیم‌گیریهای نیازمند مدلسازی، فرمولبندی، محاسبه، مقایسه، انتخاب بهترین گزینه یا پیش‌بینی سناریوهای محتمل به مدیریت کمک می‌کنند.
تحلیل و طراحی سیستم‌های اطلاعات، تخصصی است که با استفاده از آن یک سیستم اطلاعات سازمانی تعریف، تحلیل، طراحی و اجرا می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/10/14 21:14:34   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعات
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».
ویژگی‌های سیستم اطلاعات عبارتند از:
●سیستم اطلاعات یک سیستم کامل است برای هدف در نظر گرفته شده. این تعریف سیستم اطلاعات را محدود یا ملزم به داشتن اجزایی مانند انسان، ماشین و یا غیره نمی‌کند
●سیستم اطلاعات طراحی شده است. اگر روش یا فرایندی وجود دارد که به صورت غیررسمی، تعریف‌نشده یا خود به خود شکل گرفته و اطلاعاتی را برای فرد، واحد یا سازمان ارائه می‌کند نمی‌توان به آن سیستم اطلاعات گفت.
●سیستم اطلاعات شامل فرایندهای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات است. اگر یک سیستمی همه این فرایندها را انجام نمی‌دهد نمی‌توان به آن یک سیستم اطلاعات گفت.
●سیستم اطلاعات می‌تواند برای یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف‌شده دیگر از جامعه مطرح شود.
●ضرورتی ندارد که سیستم‌های اطلاعات رایانه‌ای باشند؛ اما اغلب سیستم‌های اطلاعات رایانه‌ای هستند. عامل تعیین کننده در استفاده از رایانه این است که آیا یک سیستم اطلاعات با استفاده از قابلیت‌های رایانه می‌تواند بهبود یابد یا خیر؟

چرا از سیستم‌های اطلاعات استفاده می‌شود؟
معمولاً دو رویکرد در استفاده از سیستم‌های اطلاعات وجود دارد..
◄رویکرد اول: این رویکرد منحصراً به قابلیت‌های ذاتی رایانه و فناوری ارتباطات و اینکه چگونه می‌توانند در بهبود کارایی استفاده شوند، معطوف می‌گردد
◄رویکرد دوم: این رویکرد بر نقاط قوت و فرصت‌های پیش روی سازمان و سنجش چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات در استفاده از شرایط موجود تمرکز می‌کند.

به چه منظوری از سیستم های اطلاعات استفاده می‌شود؟
سیستم‌های اطلاعات ابزار پشتیبان فعالیت‌های سازمان هستند. پشتیبانی ارائه شده توسط سیستم‌های اطلاعات به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:
■پشتیبانی اطلاعاتی؛ ارائه پشتیبانی برای دریافت، ذخیره، فیلتر و ردیابی کردن اطلاعات
■پشتیبانی تصمیم‌گیری؛ استفاده از اطلاعات برای ارائه پشتیبانی

■پشتیبانی ارتباطی؛ ارائه پشتیبانی برای به اشتراک گذاشتن یا تبادل اطلاعات بین کاربران (منتزاس3 1995).

مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات
سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛
بهبود بهره‌وری
بهبود اثربخشی
مزیت رقابتی.
بهبود بهره‌وری: بهبود بهره‌وری وقتی رخ می‌دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد.
بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند.
مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهره‌وری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد.

عناصر تأثیرگذار بر سیستم‌های اطلاعات
در تعریف و تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعات باید به عناصر زیر توجه کرد:
●●محیط سازمان: پایه تمام فعالیت‌های سازمان محیطی است که سازمان در آن فعالیت می‌کند. عوامل مهم در محیط سازمان عبارتند از:
مشتریان
رقبا
عرضه‌کنندگان مواد و خدمات موردنیاز سازمان
سازمان های قانونگذار
●●سازمان: ابعاد برشمرده زیر جزو مواردی هستند که بر سیستم‌های اطلاعات تأثیر می‌گذارند.
استراتژی
سیستم‌ها
منابع انسانی
مدیریت
ساختار سازمانی
●●معماری سیستم‌های اطلاعات
اطلاعات
سخت‌افزار
نرم‌افزار
ارتباطات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهسا قانعی |   1395/10/16 01:25:30   |
3     0
تعریف سیستم اطلاعاتی:
یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدایمان جلالیان |   1395/10/20 14:48:02   |
سئوال خوبی است
شهرزاد مهرگان |   1395/10/19 21:51:25   |
1     0
به چه منظوری از سیستم های اطلاعات استفاده می‌شود؟
سیستم‌های اطلاعات ابزار پشتیبان فعالیت‌های سازمان هستند. پشتیبانی ارائه شده توسط سیستم‌های اطلاعات به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:
پشتیبانی اطلاعاتی؛ ارائه پشتیبانی برای دریافت، ذخیره، فیلتر و ردیابی کردن اطلاعات
پشتیبانی تصمیم‌گیری؛ استفاده از اطلاعات برای ارائه پشتیبانی
پشتیبانی ارتباطی؛ ارائه پشتیبانی برای به اشتراک گذاشتن یا تبادل اطلاعات بین کاربران (منتزاس3 1995).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سودابه محسن زاده |   1395/10/20 00:13:56   |
1     0
مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛

بهبود بهره‌وری

بهبود اثربخشی

مزیت رقابتی.



بهبود بهره‌وری: بهبود بهره‌وری وقتی رخ می‌دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمان ها، بهبود بهره‌وری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با استفاده از روش‌های جدید می‌‌تواند به جای پردازش 25 سفارش خرید، 50 سفارش را پردازش کند آنگاه بهره‌وری کار وی 2 برابر شده است. سیستم‌های اطلاعات می‌توانند در سریعتر، آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق بهره وری را بهبود می‌دهند.



بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئله‌ساز شوند پیش‌بینی می‌کند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی می‌کند اثربخش‌تر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که می‌شد از آنها جلوگیری کرد. سیستم‌های اطلاعات، اطلاعاتی ارائه می‌کنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینه‌های بهتر کمک می‌کنند و از این طریق اثربخشی را بهبود می‌دهند.



مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهره‌وری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/21 15:25:06   |
2     0
تعریف سیستم اطلاعاتی:
سیستمی کامل است که برای ارائه اطلاعات یک نهاد در جامعه بکار گرفته می شود و شامل مراحل ذیل می باشد:
تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی اطلاعات و ارائه آن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/10/23 18:35:49   |
0     0
اجزاء سیستم های ERP :
مالی - حسابداری
منابع انسانی
ساخت و تولید
مدیریت زنجیره تامین
مدیریت پروژه
مدیریت ارتباط با مشتری
انبار داده ها
کنترل دسترسی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1395/10/23 19:02:09   |
0     0
در مفهوم زنجیره ارزش به روز کردن فناوری اطلاعات از فعالیتهای پشتیبانی محسوب میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1395/10/23 19:03:37   |
0     0
مولفه مشترک میان حسابداری و سیستم های حسابداری توجه محوری به اطلاعات است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفی صانعی |   1395/10/24 13:07:42   |
0     0
تقسیم بندی پشتیبانی ارائه شده توسط سیستم های اطلاعات؟
1-پشتیبانی اطلاعاتی
2-پشتیبانی تصمیم گیری
3-پشتیبانی ارتباطاتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/28 20:44:28   |
0     0
درموردتجزیه و تحلیل سیستم ها ی اطلاعاتی می توان به دسته بندی مطالعات زیرپرداخت:
• مطالعه مقدماتی :
تشخیص ماهیت مسئله ، شناخت امکانات و محدودیت های موجود
• مطالعه تفصیلی :
بررسی ساختار ، خط مشی ها و تکنیک ها ، اهداف ، مراحل انجام کار ، داده های ورودی واطلاعات خروجی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/28 21:05:45   |
0     0
چرخه حیات سیستم های اطلاعاتی شامل 6 مرحله است:

1- مرحله اول: اتخاذ تصمیم و پذیرش سیستم اطلاعاتی.

2- مرحله دوم: تحصیل (بدست آوردن، خرید) سیستم اطلاعاتی.

3- مرحله سوم: پیاده سازی و اجرای سیستم های اطلاعاتی.

4- مرحله چهارم: بکارگیری و نگهداری سیستم های اطلاعاتی.

5- مرحله پنجم: بهبود تدریجی سیستم های اطلاعاتی.

6- مرحله ششم : کنارگذاری سیستم های اطلاعاتی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1395/10/28 22:10:46   |
0     0
در باب سیستم های اطلاعاتی دو دیدگاه وجود دارد که دیدگاه اول شامل نرم افزار،سخت افزار،داده،مردم و روش های ارائه می باشد. در دیدگاه دوم علاوه برموارد بالا،فرایندها و عناصرضروری دیگری مثل هدف وفعل وانفعالات نیزمورد توجه قرارمی گیرند. درانجمن Computing Machinery متخصصان سیستم های ارتباطی به طور متمرکز برروی یکپارچه سازی راه حل های فناوری اطلاعات وفرایندهای کسب وکاربرای پاسخگویی به نیازهای علمی کسب و کار فعالیت می کنند. انواع مختلفی از سیستم های اطلاعاتی وجود دارد که عبارتند از: سیستم های پردازش تراکنش،سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری،سیستم های مدیریت دانش،سیستم های مدیریت یادگیری،سیستم های مدیریت پایگاه داده و سیستم های اطلاعات دفتر. اکثرسیستم های ارتباطی برای انجام اموری که مغز انسان قادربه انجام آن ها نمی باشندایجاد شده اند.برخی از این امور عبارتند از: دستیابی به حجم زیادی از اطلاعات،انجام محاسبات پیچیده وکنترل همزمان چندین فرایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1395/10/28 22:56:27   |
0     0
با سلام
تعریفی جامع از سیستم اطلاعاتی
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه». مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات
سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛
بهبود بهره‌وری
بهبود اثربخشی
مزیت رقابتی.

بهبود بهره‌وری: بهبود بهره‌وری وقتی رخ می‌دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمان ها، بهبود بهره‌وری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با استفاده از روش‌های جدید می‌‌تواند به جای پردازش 25 سفارش خرید، 50 سفارش را پردازش کند آنگاه بهره‌وری کار وی 2 برابر شده است. سیستم‌های اطلاعات می‌توانند در سریعتر، آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق بهره وری را بهبود می‌دهند.

بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئله‌ساز شوند پیش‌بینی می‌کند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی می‌کند اثربخش‌تر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که می‌شد از آنها جلوگیری کرد. سیستم‌های اطلاعات، اطلاعاتی ارائه می‌کنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینه‌های بهتر کمک می‌کنند و از این طریق اثربخشی را بهبود می‌دهند.

مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهره‌وری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد.
همچنین در مورد ERP میتوانیم بگوئیم مجموعه ای از نرم افزار هایی میباشد که وظیفه همراهی و یکپارچگی سیستم ها را در مورد هر فعالیتی بعهده دارد.
با تشکر فراوان از مطالب سودمند ارائه شده ونظرات مفیدهمه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/11/04 00:29:23   |
1     0
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/15 13:17:34   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعاتی:
مجموعه ای از عناصر وابسته به هم که وظیفه جمع آوری ،پردازش،ذخیره و توزیع کردن اطلاعات به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی و کنترل را در یک سازمان به عهده دارد.
بخش های یک سیستم اطلاعاتی :
ورودی ، پردازش ،خروجی
اجزاء سیستم اطلاعاتی:
سخت افزار ،نرم افزار،داده ها ،شبکه ،منابع انسانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/15 13:37:46   |
0     0
برای استقرار یک سیستم اطلاعات در یک سازمان مراحل زیر باید طی شود:
-مطالعه
-تحلیل و طراحی عمومی
- تحلیل و طراحی تفصیلی
-پیاده سازی
-اجرا
سیستم های اطلاعاتی فعالیت های سازمان را پشتیبانی میکنند که این پشتیبانی ارائه شده به سه دسته زیر تقسیم میشوند:
-پشتیبانی اطلاعاتی
- پشتیبانی تصمیم گیری
- پشتیبانی ارتباطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/20 09:18:39   |
0     0
سیستم اطلاعاتی:
مجموعه ای از عناصر وابسته به هم که وظیفه جمع آوری ،پردازش،ذخیره و توزیع کردن اطلاعات به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی وکنترل را در یک سازمان بر عهده دارد.
بخش های یک سیستم اطلاعاتی:
ورودی ،پردازش، خروجی
علاوه بر این سه بخش ،سیستم اطلاعاتی به بخش دیگری هم به نام بازخورد نیاز دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/20 09:25:04   |
0     0
تفاوت تصمیم سازی با تصمیم گیری:
تصمیم سازی به معنای فراهم نمودن زمینه مناسب برای تصمیم گیری است اما تصمیم گیری عبارت است از انتخاب بهترین تصمیم جهت رسیدن به هدف(حل مسئله)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/20 09:28:07   |
0     0
اجزاء سیستم اطلاعاتی:
- سخت افزار
- نرم افزار
-داده (اطلاعات خام)
-شبکه
کاربر (منابع انسانی)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/20 11:11:03   |
0     0
کارایی و اثر بخشی:
کارایی : میزان استفاده از منابع موجود
هرچه از منابع موجود بهینه تر استفاده شود کارایی افزایش می یابد
اثر بخشی : میزان دست یابی به اهداف تعیین شده (انجام کارهای درست)
برای افزایش اثر بخشی افراد باید هدف محور باشند(افراد هدف محور فعالیت ها را به سوی هدفی که باید هدایت می کنند)
بهره وری:
حاصل جمع کارایی واثر بخشی
افزایش بهره وری عبارت است از افزایش کارایی و اثر بخشی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/20 11:13:30   |
1     0
مزایای استفاده از سیستم های اطلاعاتی:
- بهبود بهره وری
- بهبود اثر بخشی
-مزیت رقابتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/01/09 21:07:45   |
0     0
سلام
در باب سیستم‌های اطلاعاتی دو دیدگاه وجود دارد که دیدگاه اول شامل نرم‌افزار، سخت افزار، داده، مردم و روش‌های ارائه می‌باشد. در دیدگاه دوم فرایندها و عناصرضروری دیگری مثل هدف و فعل و انفعالات نیز مورد توجه قرارمی گیرند. درانجمن Computing Machinery متخصصان سیستم‌های ارتباطی به طور متمرکز برروی یکپارچه سازی راه حل‌های فناوری اطلاعات و فرایندهای کسب و کار برای پاسخگویی به نیازهای علمی کسب و کار فعالیت می‌کنند. انواع مختلفی از سیستم های اطلاعاتی وجود دارد که عبارتند از: سیستم های پردازش تراکنش، سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری، سیستم‌های مدیریت دانش، سیستم‌های مدیریت یادگیری، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده و سیستم‌های اطلاعات دفتر. اکثرسیستم‌های ارتباطی برای انجام اموری که مغز انسان قادربه انجام آن‌ ها نمی باشند ایجاد شده‌اند. برخی از این امور عبارتند از: دستیابی به حجم زیادی از اطلاعات، انجام محاسبات پیچیده و کنترل همزمان چندین فرایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/28 09:34:45   |
0     0
هرسیستم اطلاعاتی از پنج قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: ۱-سخت‌افزار که شامل CPUوتمام تجهیزات پشتیبانی، ورودی، خروجی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی و دستگاه هلی ارتباطی است. ۲-نرم‌افزار به برنامه‌های کامپیوتری وکتابچه‌های راهنما اطلاق می‌شود. برنامه‌های کامپیوتری دستورالعمل‌های قابل خواندن ماشین است که به طور مستقیم مدارات موجود درقطعات سخت‌افزاری رابرای ایجاد اطلاعات مفید از داده هابه کار می‌اندازد. ۳-داده اطلاعات خامی هستند که به طور کلی به شکل ماشین خوان بر روی دیسک یا نوار و به طور کلی حافظه‌ها قرا می‌گیرند تا زمانی که کامپیوترها به آن نیازپیدا کنند. ۴-روش به سیاست حاکم بریک سیستم کامپیوتری دراستفاده ازسخت افزارهاونرم افزارهای موجود گفته می‌شود. ۵-مردم هرسیستم اطلاعاتی براساس نیازمردم ایجاد شده است؛ بنابراین میزان رضایتمندی افراد به یک سیستم نقش بسیارمهمی در تعیین موفقیت وشکست یک سیستم اطلاعاتی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/01 11:04:27   |
0     0
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را (سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و ...) تولید می‌کند. سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارشهای هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک کند. هرچند یک سیستم اطلاعات حسابداری می‌تواند فقط شامل چند صفحه کاغذ و کتابچه راهنمای کاربر مبتنی بر یک سیستم حسابداری ساده باشد، اما امروزه سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان سیستمی پیچیده مبتنی بر قابلیتهای فناوری اطلاعات و فرایندها و روشهای سنتی و پیشرفته حسابداری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/01 11:07:51   |
0     0
کاربرد اولیه اطلاعات حسابداری، کمک به تصمیم‌گیری ذینفعان واحد اقتصادی است و دو گروه استفاده‌کننده براساس اطلاعات فراهم شده به‌وسیله سیستم حسابداری، تصمیمهایی را می‌گیرند. این دو گروه عبارتند از:
1- استفاده‌کنندگان داخلی (مجریان و مدیران)، و
2- استفاده‌کنندگان خارجی (سهامداران).
پس حسابداری با تهیه اطلاعات مورد نیاز تصمیم‌گیرندگان، خدمتی حیاتی به آنها ارائه می‌کند تا بتوانند از میان گزینه‌های مختلف، بهترین گزینه را برای بهره‌برداری از منابع کمیاب در انجام فعالیتهای تجاری و اقتصادی انتخاب کنند. لذا اطلاعات حسابداری حلقه اتصال بین فعالیتهای تجاری و سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/10 16:43:42   |
0     0
سیستم‌ها ارتباطی متعدد که امروزه به طورمداوم به روزشده برای ترویج روش‌های قوم نگاری، اطمینان از یکپارچگی داده هاو بهبود اثربخشی اجتماعی وبهره وری ازکل فرایند ویا به طور کلی به منظور پردازش اطلاعات درسازمان‌های متمرکزوبه خصوص در شرکت‌های کسب وکارواشتراک گذاری منابع با جامعه مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:06:13   |
0     0
یک سامانه/سیستم‌ اطلاعاتی مجموعه‌ای از مؤلفه‌های وابسته به هم است که با گردآوری، پردازش، ذخیره و توزیع داده‌های اطلاعاتی، از تصمیم‌گیری و کنترل در سازمان‌ها پشتیبانی می‌کند. این سیستم علاوه بر کمک کردن به ایجاد هماهنگی در انجام عملیات سازمانی، به مدیران و کارکنان سازمان‌ها کمک می‌کند تا مسائل سازمان را تحلیل یا شبیه‌سازی نمایند.

سیستم‌های اطلاعاتی سه فعالیت عمده را انجام می‌دهند: ورود داده‌ها، پردازش و خروج داده‌ها. به عبارتی داده‌ها وارد سیستم اطلاعاتی می‌شوند، بر روی آن عملیات پردازش صورت می‌گیرد تا به اطلاعات در قالب‌های خاص تبدیل شوند و این اطلاعات در اختیار افراد مصرف‌کننده آن قرار می‌گیرد تا از آن استفاده نمایند. در این سیستم‌ها عمدتاً می‌بایست بازخورد مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد تا به ‌منظور بهبود سیستم، مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه مکانیزم عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی با شرحی که گفته شد، شباهت زیادی به یک رایانه دارد، اما ماهیت یک سیستم اطلاعاتی فراتر از کامپیوتر یا نرم‌افزار است. کامپیوتر و نرم‌افزار، ابزارها و اجزایی هستند که یک سیستم اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند؛ اما آن‌ها قادر نیستند به تنهایی اطلاعاتی را که یک سازمان به آن‌ها نیاز دارد، تولید کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:07:00   |
0     0
رایج‌ترین انواع سیستم‌های اطلاعاتی در یک سازمان چیست؟

درحالی‌که چندین نسخه مختلف از مدل هرم سیستم‌های اطلاعاتی وجود دارد، رایج‌ترین مدل، مدل چهار سطحی است که بر اساس افرادی که از سیستم‌ها استفاده می‌کنند، سطح‌بندی می‌شود. اساس طبقه‌بندی، افرادی هستند که از سیستم‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند بدان معنی است که بسیاری از ویژگی‌های دیگر مانند ماهیت کار و الزامات اطلاعاتی، کم و بیش به طور خودکار از حساب کاربری گرفته شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:07:15   |
0     0
مقایسه انواع سیستم‌های اطلاعاتی

سیستم‌های پردازش تراکنش (Transaction Process Systems – TPSs)
سیستم پردازش تراکنش سیستم‌های سطح عملیاتی در پایین هرم هستند؛ که معمولاً به طور مستقیم توسط کارگران کارگاه و یا کارکنان که داده‌های کلیدی مورد نیاز برای حمایت از مدیریت عملیات را فراهم می‌کنند، اداره می‌شوند. این اطلاعات معمولاً از طریق ردیابی خودکار و یا نیمه خودکار از فعالیت‌های سطح پایین و تراکنش‌ها به دست می‌آیند.

به طور کلی در هر سازمانی یک سری تراکنش وجود دارد که برای سازمان حیاتی است، لذا باید از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده شود. از نظر تنوع، این نوع سیستم‌ها بیش‌ترین تنوع را دارند. TPS ها سیستم‌های ساده‌ای هستند و پیچیدگی خاصی ندارند و از ترکیب بیشتر آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. سیستم‌های پردازش رخداد معمولاً در سازمان‌ها برای انجام کارهای ساده و تکراری و اموری که به صورت روزانه انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار با این سیستم‌ها ساده و روتین است و این سیستم‌ها بیشتر، تراکنش‌هایی را ثبت می‌کنند که ارتباط سازمان با بیرون از سازمان را پشتیبانی می‌کند.TPS ها معمولاً سیستم‌های کامپیوتری هستند و این سیستم‌ها کاملاً ساخت‌یافته بوده و اهداف و منابع آن‌ها از قبل تعیین شده است. از کار افتادن TPS، گاهی مساوی با ورشکستگی سیستم است. به طور کلی TPS بستری فراهم می‌کند که سایر سیستم‌ها بر آن بنا می‌شوند.

عملیات روزانه سازمان‌ها به وسیله‌ی این سیستم‌ها انجام می‌پذیرد. از خصوصیات اصلی این سیستم‌ها داشتن ماهیت روتین، داده و اطلاعات حجیم است، به علاوه جزئیات و عدم نیاز به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حین کار با سیستم نیز در آن‌ها لحاظ می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:07:37   |
0     0
برخی از نمونه‌های TPS

سیستم‌های حقوق و دستمزد
سیستم پردازش سفارش
سیستم رزرو
سیستم‌های کنترل سهام
سیستم‌های پرداخت و انتقال وجوه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:08:03   |
0     0
سیستم‌های مدیریت اطلاعات (Management Information Systems – MISs)
بنا به دلایل متعددی، بسیاری از انواع مختلف سیستم‌های اطلاعاتی موجود در سازمان‌های تجاری به عنوان سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت شناخته می‌شوند. این سیستم‌‌ها وظیفه‌‌ی پشتیبانی از مدیریت میانی و مدیریت عملیاتی را به وسیله‌ی اطلاعاتی که به آن می‌‌دهند، انجام می‌‌دهند تا مدیر وظایفش را بهتر انجام دهد. توجه MIS به گذشته و حال است و به صورت مشخص به عملیات داخلی سازمان توجه دارد و با بیرون از سازمان ارتباطی ندارد و عملیات وسیع سازمان را خلاصه می‌‌کند. این سیستم‌‌ها ساخت‌‌یافته و نیمه ساخت‌‌یافته می‌‌باشند. با این حال MIS دارای انعطاف‌‌پذیری بالایی نیست و توان تحلیل و پردازش وسیع و پیچیده را ندارد. مدل‌‌هایی که در MIS مورد استفاده هستند، مدل‌‌های ساده‌‌ای بوده و جهت گزارش گیری استفاده می‌‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/15 12:22:15   |
0     0
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعملها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستمها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد، و
6- کنترلهای داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/27 13:32:43   |
0     0
عناصر تأثیرگذار بر سیستم‌های اطلاعات
در تعریف و تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعات باید به عناصر زیر توجه کرد:
●●محیط سازمان: پایه تمام فعالیت‌های سازمان محیطی است که سازمان در آن فعالیت می‌کند. عوامل مهم در محیط سازمان عبارتند از:
مشتریان
رقبا
عرضه‌کنندگان مواد و خدمات موردنیاز سازمان
سازمان های قانونگذار
●●سازمان: ابعاد برشمرده زیر جزو مواردی هستند که بر سیستم‌های اطلاعات تأثیر می‌گذارند.
استراتژی
سیستم‌ها
منابع انسانی
مدیریت
ساختار سازمانی
●●معماری سیستم‌های اطلاعات
اطلاعات
سخت‌افزار
نرم‌افزار
ارتباطات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:09:13   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعاتی:
یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:11:41   |
0     0
مزایای استفاده از سیستم اطلاعاتی چیست ؟
1- بهبود بهره وری 2- بهبود اثربخشی 3- مزیت رقابتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1396/12/06 14:43:23   |
0     0
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه». مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات
سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛
بهبود بهره‌وری
بهبود اثربخشی
مزیت رقابتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/01/17 13:00:03   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی.: یک سیستم کامل طراحی شده است برای تولید٬ جمع آوری٬سازماندهی ٬ ذ خیره ٬بازیابی. و اشاعه اطلاعات در یک موسسه ، سازمان یا تر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/01/17 13:15:03   |
0     0
پردازش اطلاعات:خروجی فرآیند پردازش اطلاعات به قصد راهنمایی در امر برنامه ریزی و کنترل عملیات است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/01/27 19:07:43   |
0     0
مدیریت دانش رویکردی یکپارچه به شناسایی، کسب و استخراج، بازیابی، ارزیابی، تسهیم و خلق کلیه منابع دانش سازمان است به گونه‌ای که سازمان را در جهت دستیابی به اهداف سازمانی کمک نماید. هدف مدیریت دانش برقراری ارتباط بین خبرگان و افراد مجرب سازمان با افرادی است که نیاز به دانش خاصی را دارند. ایجاد چنین ارتباطی به کمک فرایندها و ابزارهای مدیریت دانش تسهیل می‌گردد. موفقیت در زمینهٔ مدیریت دانش نیازمند ایجاد یک محیط جدید کاری می‌باشد، که دانش و تجربه بتوانند به راحتی تسهیم شوند.

دوران کنونی، دوران دگرگونی و تغیر پرشناب دانش است. هر پنج و نیم سال حجم دانش دو برابر می‌شود، البته عمر میانگین آن که به «دارایی» و «منبع ارزشمند راهبردی» ارتباط دارد، کمتر از چهار سال است. «مدیریت دانش» یکی از گفتمانهایی است که در دوران جدید در زمینه مدیریت مطرح گردیده و به شدت مورد توجه سازمان‌ها و مبحث مدیریت قرار گرفته‌است. از مهم‌ترین ارکان مدیریت دانش، پیاده‌سازی سیستم و اثربخشی آن در سطح سازمان می‌باشد. چرا که دیگر مطالب مرتبط با آن همگی به عنوان مقدمه‌ای جهت بسترسازی و استفاده از آن‌ها برای تحقق عملی مدیریت دانش به‌شمار می‌روند. سازمان‌های پیشرو زیادی در جهان به اهمیت مدیریت دانش به عنوان رویکردی نوین در مدیریت کسب و کار پی برده و اقدام به پیاده‌سازی آن نموده‌اند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/01/27 19:22:48   |
0     0
رایج‌ترین انواع سیستم‌های اطلاعاتی در یک سازمان چیست؟
رایج‌ترین مدل، مدل چهار سطحی است که بر اساس افرادی که از سیستم‌ها استفاده می‌کنند، سطح‌بندی می‌شود. اساس طبقه‌بندی، افرادی هستند که از سیستم‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند بدان معنی است که بسیاری از ویژگی‌های دیگر مانند ماهیت کار و الزامات اطلاعاتی، کم و بیش به طور خودکار از حساب کاربری گرفته شده است
سیستم های اطلاعاتی اجرایی/سیستم های پشتیبان تصمیم/سیستم های مدیریت اطلاعات/سیستم های پردازش تراکنش
مقایسه انواع سیستم‌های اطلاعاتی
•سیستم‌های پردازش تراکنش (Transaction Process Systems – TPSs)

سیستم پردازش تراکنش سیستم‌های سطح عملیاتی در پایین هرم هستند؛ که معمولاً به طور مستقیم توسط کارگران کارگاه و یا کارکنان که داده‌های کلیدی مورد نیاز برای حمایت از مدیریت عملیات را فراهم می‌کنند، اداره می‌شوند. این اطلاعات معمولاً از طریق ردیابی خودکار و یا نیمه خودکار از فعالیت‌های سطح پایین و تراکنش‌ها به دست می‌آیند.

به طور کلی در هر سازمانی یک سری تراکنش وجود دارد که برای سازمان حیاتی است، لذا باید از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده شود. از نظر تنوع، این نوع سیستم‌ها بیش‌ترین تنوع را دارند. TPS ها سیستم‌های ساده‌ای هستند و پیچیدگی خاصی ندارند و از ترکیب بیشتر آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. سیستم‌های پردازش رخداد معمولاً در سازمان‌ها برای انجام کارهای ساده و تکراری و اموری که به صورت روزانه انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار با این سیستم‌ها ساده و روتین است و این سیستم‌ها بیشتر، تراکنش‌هایی را ثبت می‌کنند که ارتباط سازمان با بیرون از سازمان را پشتیبانی می‌کند.TPS ها معمولاً سیستم‌های کامپیوتری هستند و این سیستم‌ها کاملاً ساخت‌یافته بوده و اهداف و منابع آن‌ها از قبل تعیین شده است. از کار افتادن TPS، گاهی مساوی با ورشکستگی سیستم است. به طور کلی TPS بستری فراهم می‌کند که سایر سیستم‌ها بر آن بنا می‌شوند.

عملیات روزانه سازمان‌ها به وسیله‌ی این سیستم‌ها انجام می‌پذیرد. از خصوصیات اصلی این سیستم‌ها داشتن ماهیت روتین، داده و اطلاعات حجیم است، به علاوه جزئیات و عدم نیاز به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حین کار با سیستم نیز در آن‌ها لحاظ می‌شود.

برخی از نمونه‌های TPS
•سیستم‌های حقوق و دستمزد
•سیستم پردازش سفارش
•سیستم رزرو
•سیستم‌های کنترل سهام
•سیستم‌های پرداخت و انتقال وجوه

نقش TPS
•تولید اطلاعات برای سیستم‌های دیگر
•مرزهای متقابل (داخلی و خارجی)
•استفاده‌شده توسط پرسنل عملیاتی به علاوه ی سطح نظارت


•سیستم‌های مدیریت اطلاعات (Management Information Systems – MISs)

بنا به دلایل متعددی، بسیاری از انواع مختلف سیستم‌های اطلاعاتی موجود در سازمان‌های تجاری به عنوان سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت شناخته می‌شوند. این سیستم‌‌ها وظیفه‌‌ی پشتیبانی از مدیریت میانی و مدیریت عملیاتی را به وسیله‌ی اطلاعاتی که به آن می‌‌دهند، انجام می‌‌دهند تا مدیر وظایفش را بهتر انجام دهد. توجه MIS به گذشته و حال است و به صورت مشخص به عملیات داخلی سازمان توجه دارد و با بیرون از سازمان ارتباطی ندارد و عملیات وسیع سازمان را خلاصه می‌‌کند. این سیستم‌‌ها ساخت‌‌یافته و نیمه ساخت‌‌یافته می‌‌باشند. با این حال MIS دارای انعطاف‌‌پذیری بالایی نیست و توان تحلیل و پردازش وسیع و پیچیده را ندارد. مدل‌‌هایی که در MIS مورد استفاده هستند، مدل‌‌های ساده‌‌ای بوده و جهت گزارش گیری استفاده می‌‌شوند.

برخی از نمونه‌های MIS
•سیستم مدیریت فروش
•سیستم‌های کنترل موجودی
•سیستم‌های بودجه‌بندی
•مدیریت سیستم‌های گزارش دهی (MRS)
•مدیریت منابع انسانی (HRM)

نقش MIS
•حمایت از تصمیم‌گیری نسبتاً ساختار یافته
•انعطاف‌ناپذیر و ظرفیت‌های تحلیلی کمی
•مورد استفاده توسط سطوح مدیریتی پایین و متوسط
•معاملات با گذشته و حال و نه در آینده


•سیستم‌های پشتیبانی تصمیم (Decision Support Systems – DSSs)

این سیستم‌‌‌ها جهت اجرای مدل‌‌‌های پیچیده‌‌‌ی آماری و ریاضی، تحلیل داده‌‌‌ها و پشتیبانی از تصمیم مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند. ورودی این سیستم‌‌‌ها حجم داده‌‌‌های کم، پردازش همراه با تعامل با کاربر، خروجی حاصل از تحلیل تصمیم می‌باشد و کاربران آن پرسنل حرفه‌‌‌ای سازمان هستند. DSSها جهت تصمیم‌‌‌گیری در مواقعی که سابقه وجود ندارد، استفاده می‌‌‌شوند و نتایج به دست آمده از آن‌ها مدیران را در اخذ تصمیمات منحصربه‌فرد که غیر ساخت‌‌‌یافته یا نیمه ساخت‌‌‌یافته هستند، یاری می‌نماید، در عمل هوشمندی مدیران یا کارکنان حرفه‌‌‌ای را با قابلیت‌های کامپیوتری ادغام کرده تا کیفیت تصمیمات را بهبود بخشد.

برخی از نمونه‌های DSS
•سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گروه (GDSS)
•پشتیبانی کامپیوتری کار گروهی (CSCW)
•سیستم‌های حمل‌ونقل
•سیستم‌های برنامه‌ریزی مالی



نقش DSS
•تصمیمات ساخت‌یافته یا نیمه ساخت‌یافته پشتیبانی
•ظرفیت‌های تحلیلی و یا مدل‌سازی
•مورد استفاده توسط سطوح مدیریتی ارشد
•انجام پیش‌بینی‌های مربوط به آینده


•سیستم‌های اطلاعات اجرایی (Executive Information Systems - EISs)

سیستم‌های اطلاعات اجرایی سیستم‌های اطلاعاتی در سطح استراتژیک است که در بالای هرم قرار دارد.
سیستم EIS به مدیر ارشد سازمان کمک می‌‌‌‌کند تا یک تصویر کلی از سازمان را در اختیار داشته باشند. از آنجایی که مدیر ارشد باید با استفاده از کمترین وسایل و اطلاعات، کامل‌ترین و جامع‌‌‌‌ترین برداشت را از وضع سازمان داشته باشد و از طرف دیگر مدیر ارشد باید معیارهایی برای ارزیابی داشته باشد و ریشه‌‌‌‌یابی مسائل ممکن است برای مدیر ارشد بااهمیت باشد، این سیستم می‌‌‌‌تواند بهترین کمک را به او برساند. توجه مدیر ارشد بیشتر به خارج سازمان می‌‌‌‌باشد، از این رو باید بتواند فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کند. سیستم‌‌‌‌های EIS به منظور کمک به دستیابی مدیران به عوامل کلیدی موفقیت طراحی‌شده و با معرفی موقعیت‌‌‌‌ها و فرصت‌‌‌‌ها، امکان تحلیل آن را فراهم می‌‌‌‌سازند.

عملکرد EIS

EIS ها سازماندهی و ارائه داده‌ها و اطلاعات از منابع داده خارجی و داخلی یا MIS و TPS را به منظور حمایت و گسترش توانایی‌های ذاتی مدیران ارشد بر عهده دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/01/27 19:24:44   |
1     0
در قسمت طبقه بندی انواع سیستم های اطلاعاتی منظور از سیستم های خبره چیه؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/01/27 19:26:53   |
0     0
یک سیستم اطلاعات بازاریابی یا MIS یک ابزار مطلوب برای متخصصین حرفه ای تحقیقات بازار است، چرا که این ابزار مجموعه ای جامع از وظایف را ارائه می دهد. یک سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند برای تشخیص نوع اطلاعات که تصمیم گیرندگان در حوزه تبلیغات و بازاریابی به آنها نیاز دارند، مورد استفاده قرار بگیرد که در مجموع یک وظیفه بسیار مهم تلقی می شود. وظایف عمومی تر این سیستم شامل ظرفیت جمع آوری اطلاعات و سپس دسته بندی و منظم ساختن آن برای استفاده های آتی می باشد. یک سیستم اطلاعات بازاریابی اطلاعاتی را که جمع آوری می کند، حفظ و نگهداری کرده و موجب می شود

تا این اطلاعات برای تحلیل دیگر اطلاعاتی که در مراحل بعدی جمع آوری می شود، مورد استفاده قرار بگیرد. در نهایت یک سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند برای توزیع اطلاعات مرتبط بین مدیران مختلفی که از آن اطلاعات برای ترفیع و ترویج محصول و خدمات استفاده می کنند، به کار گرفته شود. و البته از آنجاییکه استفاده از یک سیستم اطلاعات بازاریابی تحت نظر و هدایت یک محقق بازار است، این اطلاعات در زمان مقرر تحت اختیار مراجعین و مشتریان مختلف سازمان قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/11 15:08:45   |
0     0
مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری برای سازمانها عبارتنداز:
1-بهبود بهره‌وری
2-بهبود اثربخشی
3-مزیت رقابتی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/11 15:34:42   |
0     0
اجزای یک سیستم اطلاعاتی عبارتند از:
1-منابع انسانی
2-منابع نرم افزاری
3-منابع سخت افزاری
4-منابع شبکه
5-منابع داده ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/11 15:38:06   |
0     0
محصولات اطلاعاتی چیست؟
صورتهای مالی سالانه وگزارش های مدیریت که به صورت جداول،نمودارها،وفرم های کاغذی یا الکترونیکی تهیه میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/12 23:42:47   |
0     0
تفاوت داده واطلاعات:
اطلاعات برون داد وداده درون داد یک سیستم اطلاعاتی محسوب میشود
درون داد/ورودی/داده: اطاعات وارد شده به رایانه جهت پردازش
برون داد/خروجی/اطلاعات: اطلاعات پردازش شده یا تولید شده بوسیله برنامه رایانه ای
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/12 23:52:37   |
0     0
افزایش کارایی با استفاده از به کارگیری روش های متفاوت منجر به بهبود بهره وری میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/03/15 00:34:57   |
1     0
یک سیستم اطلاعاتی را می توان مجموعه ای از عناصروابسته بهم (interrelated) تعریف کرد که وظیفه ی جمع آوری (collect; retrieve) پردازش (process) ذخیره (store) وتوزیع کردن(distribute)اطلاعات به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی وکنترل را دریک سازمان برعهده دارد. علاوه برپشتیبانی از تصمیم سازی هماهنگی وکنترل بخش های مختلف سازمان یک سیستم اطلاعاتی می تواند به مدیران وکارکنان در تحلیل مشکلات تجسم بهتر و تصویر کردن موضوعات پیچیده و همچنین در تولید محصولات جدید کمک کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/18 23:56:01   |
0     0
تعاریف مختلف سیستم های اطلاعاتی :
1 - انواع راه ها و روش های سازماندهی اطلاعات در دسترس از جمع آوری داده ها گرفته تا بازیابی اطاعات و استفاده از آن ها
2 - سیستم های اطلاعاتی فرآیندی را انجام میدهند که طی آن ورودی هایی با عنوان داده وارد سیستم می شود و بعد از پردازش به صورت خروجی ( اطلاعات ) جهت تصمیم گیری در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می گیرد
3 - در تعریفی جامع واژه نامه انجمن کتابداری آمریکا سیستم های اطلاعاتی را اینگونه تعریف می کند:
یک سیستم کامل طراحی شده است برای تولید ُ جمع آوری ُ سازماندهی ( پردازش ) ُ ذخیره ُ بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک موسسه ُ‌ سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/19 23:56:14   |
0     0
اجزای یکسیستم اطلاعاتی :
1 - منابع انسانی
2 - منابع سخت افزاری
3 - منابع نرم افزاری
4 - منابع داده ها
5 - منابع شبکه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/21 00:22:08   |
0     0
منابع و محصولات سیستم های اطلاعاتی :
1 - منابع انسانی
2 - منابع سخت افزاری
3 - منابع نرم افزاری
4 - منابع داده
5 - منابع شبکه
6 - محصولات اطلاعاتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:23:36   |
0     0
منابع انسانی : متخصصین ُ تحلیل گران سیستم ُ توسعه دهندگان نرم افزار ُ متصدیان سیستم و کاربران نهایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:25:28   |
0     0
منابع سخت افزاری : دستگاه ها ُ رایانه ها ُ دیسک دیوار های مغناطیسی ُ پویش گر های نوری ُ دیسک های نوری ُ فرم های کاغذی و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/24 00:07:41   |
0     0
منابع نرم افزاری : برنامه های سیستم عامل ، برنامه های صفحات گسترده ، برنامه های حقوق و دستمزد ، رویه های ورود داده ها و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/24 00:08:55   |
0     0
منابع داده : شرح محصول ، سوابق مشتریان ، پروژه های کارکنان ، پایگاه های داده و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/24 00:10:12   |
0     0
منابع شبکه : رسانه های ارتباطی ، پردازشگر های ارتباطات ، نرم افزار های دسترسی و کنترل شبکه و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/24 00:12:10   |
0     0
محصولات اطلاعاتی : صورت های مالی سالانه و گذارش های مدیریت که به صورت جداول ، منودار ها و فرم های کاغذی یا الکترونیکی تهیه می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 13:40:42   |
0     0
سیستم اطلاعات حسابداری و اطلاعات حساب شامل کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری، فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی، داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن، برنامه‌ های نرم‌افزاری برای پردازش داده‌ها، سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری (که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد) و امنیت درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها است. این سیستم ترکیبی از حسابداری و مدیریت است به طوری که حسابداری بیشتر مباحث مالی است اما سیستم اطلاعات حسابداری تولید اطلاعات مالی است و دارای دو هدف اصلی ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی و ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری است از این رو باید اطلاعات مالی و مبادلات پردازش مانند فروش محصولات، خرید مواد، دریافتی از مشتریان و … گردآوری شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 18:23:27   |
0     0
سیستم اطلاعاتی حسابداری عبارتست از مولفه وعنصری ازسازمان که از طریق پردازش رویدادمالی،اطلاعات هشداردهنده مربوط به ثبت نتایج واطلاعات مبنای تصمیم گیری را در اختیار استفاده کنندگان از اینگونه اطلاعات قرار می دهد.تعریف جامع تری که از سیستم اطلاعاتی حسابداری ارائه شده است چنین است:سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی وارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی ومراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری می باشد.تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرایند جمع آوری،طبقه بندی،پردازش،تجزیه وتحلیل وانتقال(ارائه)اطلاعات صورت می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قاسم دهقانی اشکذری |   1397/03/28 18:47:48   |
0     0
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع آوری و ذخیره سازی داده های مالی را طی فرایند حسابداری انجام میدهد و پس از پردازش این داده ها اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیرندگان سازمانی را تولید میکند .
ضرورت استفاده از سیستم اطلاعات حسابداری به شرح ذیل است :
1- بهبود بهره وری
2- بهبود اثر بخشی
3- مزیت رقابتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 19:18:51   |
0     0
سیستم‌های اطلاعات دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و از وجوه متفاوت می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. مقاله «نوع‌شناسی سیستم‌های اطلاعات» یک دسته‌بندی از سیستم‌های اطلاعات ارائه می کند. سیستم‌های اطلاعات سازمانی عبارتند از:
• سیستم‌های پردازش مبادلات
• سیستم‌های اطلاعات مدیریت
• سیستم‌های اطلاعات اجرایی
• سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری
• سیستم‌های پشتیبان اجرایی
• سیستم‌های خبره
• سیستم‌های اتوماسیون اداری
• سیستم‌های دانش‌ورزی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/05 13:39:12   |
0     0
یک تعریف از سیستم اطلاعات
سیستم اطلاعات شامل فرایندهای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات است. اگر یک سیستمی همه این فرایندها را انجام نمی‌دهد نمی‌توان به آن یک سیستم اطلاعات گفت. آن سیستم یا فرایند ممکن است یک زیر سیستم از یک سیستم اطلاعات باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدزاده بغداداباد |   1397/11/29 14:25:29   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعات : یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید. جمع آوری سازمانی. ذخیره. بازیابی و اشاعه اطلاعات یک موسسه. سازمان یا هر دو حوزه تعریف شده دیگر جامعه .
سیستم اطلاعات یک سیستم کامل برای هدف در نظر گرفته شده است .
سیستم اطلاعات ممکن است بدون یکی از اجزای خود نیز می تواند کار خود را کامل ایفا کند .
دلایل استفاده از سیستم های اطلاعاتی : پشتیبانی تصمیم گیری. پشتیبانی ارتباطی.
مزایای استفاده از سیستم اطلاعات : بهبود بهره وری. بهبود اثر بخشی. مزیت رقابت
عوامل تاثیر گذار سیستم اطلاعاتی : محیط سازمان. سازمان. معماری سیستم های اطلاعاتی.
چرخه سیستم اطلاعات در یک سازمان : مطالعه. تحلیل و طراحی عمومی. تحلیل و طراحی تفضیلی. پیاده سازی. اجرا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1397/12/10 11:17:53   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعاتی
یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید0جمع اوری 0سازمان دهی 0دخیره 0بازاریابی واشاعه اطلاعات دریک موسسه سازمان یاهرحوزه تعریف شده دیگرازجامعه است
سیستم اطلاعات 0یک سیستم کامل است برای هدف درنظرگرفته شده این تعریف سیستم اطلاعات رامحدودیاملزم به داشتن اجزای مانند انسان 0ماشین ویاغیره نمی کندچراکه یک سیستم اطلاعات ممکن است بتواندبدون داشتن هر یک ازاین اجزانقش خودرابصورت کامل ایفاکند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

وارن بافت در کتاب گلوله برفی

وارن بافت در کتاب گلوله برفی

آلیس شرودر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی