تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
اول مشورت، دوم تصمیم و سوم انتخاب سه رکن موفقیت هستند - لوپ دووکا

وضعیت اقتصاد ملی از آن جهت مطالعه و بررسی می شود که  مشخص ‌شود آیا  شرایط‌ کلی برای بازار سهام مناسب است یا نه، آیا تورم مؤثراست، نرخ‌های ‌بهره درحال افزایش است یا کاهش، آیا  مصرف‌کنندگان کالاها را مصرف ‌می‌کنند،  تراز تجاری مطلوب است، عرضه پول انبساطی است یا انقباضی،  اینها  بخشی ازسؤالاتی است که تحلیل‌گر بنیادی برای تعیین تأثیرات شرایط  اقتصادی بر بازار سهام  با آنها  مواجه‌ است. سرمایه‌گذار هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری باید به خود جواب قانع‌کننده بدهد که در آن زمان به خصوص که او مایل به سرمایه‌گذاری در بورس سهام است.

 

 

  آیا روند اقتصاد کل کشور در جهت بهبود مایه امیدواری است یا خیر؟ اگر جواب مثبت بود او مجاز است که سرمایه‌گذاری خود را آغاز کند و اگر جواب منفی بود اصلح آن است که جلو نرود بلکه نظاره‌گر باشد تا بارقه‌های امید را به عینه ببیند.


یکی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است .تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد؛ برای مثال در ایران مسائل هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته اند.

 

اطلاع از روند حرکت اقتصاد کلان کار ساده‌ای نیست و آگاهی کامل نسبت به آن، توجه به نکات متعددی را می‌طلبد از جمله برنامه‌های کلان اقتصادی که ما در ایران هر پنج سال یک‌بار برای آن طراحی داریم و بودجهء کل کشور، سیاستهای دولت، برنامه¬های آینده کشور، شاخصهای اقتصادی، عملکرد دولتمردان سیاسی، مدیریت کلان کشور، رشد تولید ناخالص ملی، رشد یا کاهش درآمدهای ارزی از جمله درآمدهای صادراتی، مازاد یا کسری بودجهء ارزی کل کشور، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بیکاری، قدرت رقابت کالاهای تولیدی صادراتی کشور در مقام مقایسه با کالاهای مشابه خارجی، ارزش برابری پول کشور با سایر ارزها و بسیاری مطالب دیگر. در کشورهای خارج، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی سرمایه‌های خود را تنها در داخل کشور به کار نمی‌‌‌گیرند بلکه در سایر کشورها هم سرمایه‌گذاری می‌کنند وکارشناسان آن‌ها چاره‌ای ندارند که اقتصاد کلان آن کشور را به صورت عام و صنایع و شرکت‌های مورد نظر را به صورت خاص مورد توجه و ارزیابی قرار دهند. تجزیه و تحلیل کلی اقتصادی در شکل زیر نمایش داده می شود:


                                                                      
جو سرمایه گذاری در یک اقتصاد را می توان از تولید ناخالص ملی  و ارکان تشکیل دهنده آن شناسائی کرد. تولید ناخالص ملی نشان دهنده کل کالا و خدمات تولید شده در یک اقتصاد در یک دوره یک ساله می باشد. اقتصاد دانان، تحلیلگران مالی و سرمایه گذاران درفعالیتهای خود توجه ویژه ای به واژه تولید ناخالص ملی (GNP)دارند  GNP  معیاری برای اندازه گیری و ارزیابی میزان فعالیتهای اقتصادی می باشد. در صورت رشد GNP نرخ بیکاری کاهش می یابد. در چنین شرایطی کسب و کار نیز شناور خواهد شد.

 

موجودی کالا به دلیل پیش بینی افزایش فروش در آینده افزایش خواهد یافت و ظرفیت تولید از طریق افزایش هزینه های تجهیزات بالا خواهد رفت. در همین زمان، از دیدگاه مصرف کنندگان، افراد افزایش درآمدها را تجربه خواهند کرد و توانائی خرج کردن بخشی از پس اندازهای خود را در اموری مثل لوازم خانگی، اتومبیل و دیگر محصولات  دارای طول عمر بیشتر به دست می آورند. به عبارت دیگر در شرایط رونق اقتصادی شرکتهایی بیشترین رشد را تجربه می کنند که محصولات با دوام و دارای عمر طولانی تر تولید می کنند.

 

در چنین شرایطی خرید سهام مربوط به شرکتهای توصیه می شود که از این شرایط بیشتر از دیگر صنایع سود خواهند برد. به طور تجربی ثابت شده است که عملکرد قیمت سهام یک شرکت تا حدود 50 درصد به عملکرد صنعت مربوطه و شرایط اقتصاد کلان بستگی دارد. بنابراین شرایط اقتصادی و سیاسی تاثیر اساسی و عمده ای بر رشد و رونق شرکتها دارند.

 

 

منبع

دکتر اکرم تفتیان، تجزیه و تحلیل اوراق بهادار

شهدایی، سید محمد علی، (1388)، "تحلیل بنیادی در بازار سرمایه ایران" ، ،نشر: چالش

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
موحدی |   1396/01/27 08:21:24   |
0     0
سیاست پولی انبساطی
به سیاست‌هایی اطلاق می‌شود که از طریق افزایش در عرضه پول خود را به هدف عمومی سیاست پولی می‌رساند و یا به عبارت دیگر هر سیاستی یا تدبیری افزایش دهنده عرضه پول را سیاست انبساطی پولی گویند. این سیاست بیشتر در حالاتی قابل تطبیق و مثمر است که اقتصاد در حالت رکود باشد که در این حالت بانک مرکزی جهت برقراری تعادل در اقتصاد کشور و رفع اثرات نا مطلوب این پدیده بر مقدار عرضه پول می‌افزاید تا اینکه از این طریق رکود را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
موحدی |   1396/01/27 08:22:28   |
1     1
سیاست پولی انقباضی
به تدابیری اطلاق می‌شود که از طریق کاهش در عرضه پول، اهداف عمومی سیاست‌های پولی را برآورده می‌سازد و یا به عبارت دیگر هر نوع تدابیری کاهنده عرضه پول را سیاست پولی انقباضی گویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/03/09 08:41:02   |
تولید ناخالص ملی (به انگلیسی: Gross National Product) (با نماد اختصاری GNP)، یک متغیر جریان بوده و عبارت است از ارزش ریالی سالانه تمامی کالاها و خدمات نهایی تولید شده به قیمت‌های جاری (بازار) در اقتصاد ملی
فاطمه منتظرقائم |   1396/03/09 08:41:52   |
تولید ناخالص داخلی یا Gross domestic Product یکی از مقیاس‌های اندازه اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل مرز های یک کشور در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه‌گیری می‌کند.

در محاسبه تولید ناخالص ملی Gross National Product درآمد افراد خارج از کشور که به کشور باز فرستاده می‌شود با تولید ناخالص ملی جمع می‌شود و درآمد افراد خارجی مقیم آن کشور که درآمد خود را به خارج می‌فرستند از آن کاسته می‌شود.
یوسفی |   1396/01/29 13:52:48   |
0     0
تجزیه و تحلیل اقتصادی نگرشی را ارائه می کند که بازارها چگونه عمل می کنند و روش هایی را برای پیش بینی رفتار آینده بازار در پاسخ به حوادث، روندها و چرخه های اقتصادی پیشنهاد می کند. همچنین تجزیه و تحلیل اقتصادی توسط دولت ها برای تعیین نرخ مالیات و ارزیابی سلامت مالی کشور یا دولت استفاده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسفی |   1396/02/01 09:10:05   |
0     0
تفاوت های گسترده در نرخ رشد کشورها باعث شده است که اقتصاد دانان مطالعات عمده ای را در مورد الگوهای رشد انجام دهند. مطالعات اولیه، مختلف بودن نرخ های رشد در میان کشورها را در متفاوت بودن عوامل پایه ای تولید و فناوری می دانند. اما مطالعات نظری و تجربی جدید رشد نشان داده اند که عوامل و سازوکارهای درونی یک اقتصاد (مانند سرمایه انسانی و تحقیق و توسعه) می تواند در کنار سرمایه و فناوری، رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. این تحقیق با هدف مطالعه ساختار رشد اقتصادی ایران در چارچوب دو الگو به تجزیه و تحلیل تعیین کننده های رشد اقتصاد ایران پرداخته است. نتایج حاصله نشان می دهد که مخارج دولت و درآمدهای ارزی نفت، به عنوان تنها عوامل مؤثر و توضیح دهنده رشد اقتصادی ایران بوده و متغیرهای مؤثر بر سرمایه انسانی مورد بحث در الگوهای رشد درون زا چون آموزش، تحقیق و توسعه و بهره وری تأثیر چندانی بر رشد اقتصادی ایران ندارند. تداوم چنین ساختاری امکان تحقق رشداقتصادی پایدار و بالا را فراهم نکرده و ادوار تجاری اقتصاد ایران را تحت تأثیر شوک های داخلی سیاست های مالی دولت و شوک های خارجی ارز حاصل از صادرات نفت شکل می دهد. بنابراین تعیین کننده های رشد در اقتصاد ایران به علت ماهیت برون زا بودن و به جهت ایجاد نوسانات کوتاه مدت در تولید، موجب عدم رشد بالای بلندمدت می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد جواد والانیا |   1396/02/08 19:21:51   |
1     0
تولید ناخالص ملی عبارت است از ارزش پولی مجموع کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل یک کشور در یک سال مشخص (تولید ناخالص داخلی) منهای ارزش پولی کالا و خدمات تولید شده در داخل توسط خارجی ها به اضافه ارزش پولی کالا و خدمات تولید شده توسط شهروندان آن کشور در سایر کشورهای خارجی. بنابراین، اگر شهروندان یک کشور از سرمایه گذاری خود در خارج درآمد بیشتری از آنچه خارجی ها از سرمایه گذاری های خود در آن کشور به دست می آورند، کسب کنند، تولید ناخالص ملی آنها بیشتر از تولید ناخالص داخلی خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/02/13 17:44:10   |
0     0
یکی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است .تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان |   1396/02/20 02:10:02   |
0     0
جو سرمایه گذاری در یک اقتصاد را می توان از تولید ناخالص ملی و ارکان تشکیل دهنده آن شناسائی کرد. تولید ناخالص ملی نشان دهنده کل کالا و خدمات تولید شده در یک اقتصاد در یک دوره یک ساله می باشد. اقتصاد دانان، تحلیلگران مالی و سرمایه گذاران درفعالیتهای خود توجه ویژه ای به واژه تولید ناخالص ملی (GNP) دارند. GNP معیاری برای اندازه گیری و ارزیابی میزان فعالیتهای اقتصادی می باشد. در صورت رشد GNP نرخ بیکاری کاهش می یابد. در چنین شرایطی کسب و کار نیز شناور خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
damiri |   1396/03/01 17:53:58   |
0     0
اطلاع از روند حرکت اقتصاد کلان کار ساده‌ای نیست و آگاهی کامل نسبت به آن، توجه به نکات متعددی را می‌طلبد از جمله برنامه‌های کلان اقتصادی که ما در ایران هر پنج سال یک‌بار برای آن طراحی داریم و بودجهء کل کشور، سیاستهای دولت، برنامه¬های آینده کشور، شاخصهای اقتصادی، عملکرد دولتمردان سیاسی، مدیریت کلان کشور، رشد تولید ناخالص ملی، رشد یا کاهش درآمدهای ارزی از جمله درآمدهای صادراتی، مازاد یا کسری بودجهء ارزی کل کشور، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بیکاری، قدرت رقابت کالاهای تولیدی صادراتی کشور در مقام مقایسه با کالاهای مشابه خارجی، ارزش برابری پول کشور با سایر ارزها .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا صادق پناه خرم آبادی |   1396/03/10 12:53:45   |
0     0
موجودی کالا به دلیل پیش بینی افزایش فروش در آینده افزایش خواهد یافت و ظرفیت تولید از طریق افزایش هزینه های تجهیزات بالا خواهد رفت. در همین زمان، از دیدگاه مصرف کنندگان، افراد افزایش درآمدها را تجربه خواهند کرد و توانائی خرج کردن بخشی از پس اندازهای خود را در اموری مثل لوازم خانگی، اتومبیل و دیگر محصولات دارای طول عمر بیشتر به دست می آورند. به عبارت دیگر در شرایط رونق اقتصادی شرکتهایی بیشترین رشد را تجربه می کنند که محصولات با دوام و دارای عمر طولانی تر تولید می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا صادق پناه خرم آبادی |   1396/03/10 13:36:50   |
0     0
GNP معیاری برای اندازه گیری و ارزیابی میزان فعالیتهای اقتصادی می باشد. در صورت رشد GNP نرخ بیکاری کاهش می یابد. در چنین شرایطی کسب و کار نیز شناور خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/03/10 14:59:10   |
0     0
یکی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است .تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد ؛ برای مثال در ایران مسائل هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Omid Jafari |   1396/03/11 06:23:44   |
0     0
تولید ناخالص ملی چیست؟
تولید ناخالص ملی نشان دهنده کل کالا و خدمات تولید شده در یک اقتصاد در یک دوره یک ساله می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Omid Jafari |   1396/03/11 06:24:46   |
0     0
تولید ناخالص ملی چیست؟
تولید ناخالص ملی نشان دهنده کل کالا و خدمات تولید شده در یک اقتصاد در یک دوره یک ساله می باشد.اقتصاد دانان، تحلیلگران مالی و سرمایه گذاران درفعالیتهای خود توجه ویژه ای به واژه تولید ناخالص ملی (GNP) دارند. GNP معیاری برای اندازه گیری و ارزیابی میزان فعالیتهای اقتصادی می باشد. در صورت رشد GNP نرخ بیکاری کاهش می یابد. در چنین شرایطی کسب و کار نیز شناور خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/03/11 11:43:44   |
0     0
عملکرد قیمت سهام یک شرکت تا حدود 50 درصد به عملکرد صنعت مربوطه و شرایط اقتصاد کلان بستگی دارد. بنابراین شرایط اقتصادی و سیاسی تاثیر اساسی و عمده ای بر رشد و رونق شرکتها دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/03/13 15:42:28   |
0     0
تجزیه و تحلیل اقتصادی یک رویکرد سیستماتیک برای تعیین استفاده بهینه از منابع کمیاب، شامل مقایسه دو یا چند گزینه در رسیدن به یک هدف خاص تحت مفروضات و محدودیت داده شده است. تجزیه و تحلیل اقتصادی مطالعه نیروهای که توزیع منابع کمیاب را تعیین می کنند. تجزیه و تحلیل اقتصادی نگرشی را ارائه می کند که بازارها چگونه عمل می کنند و روش هایی را برای پیش بینی رفتار آینده بازار در پاسخ به حوادث، روندها و چرخه های اقتصادی پیشنهاد می کند. همچنین تجزیه و تحلیل اقتصادی توسط دولت ها برای تعیین نرخ مالیات و ارزیابی سلامت مالی کشور یا دولت استفاده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین الله کارگران |   1396/03/19 07:46:20   |
0     0
در چنین شرایطی خرید سهام مربوط به شرکتهای توصیه می شود که از این شرایط بیشتر از دیگر صنایع سود خواهند برد. به طور تجربی ثابت شده است که عملکرد قیمت سهام یک شرکت تا حدود 50 درصد به عملکرد صنعت مربوطه و شرایط اقتصاد کلان بستگی دارد. بنابراین شرایط اقتصادی و سیاسی تاثیر اساسی و عمده ای بر رشد و رونق شرکتها دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین الله کارگران |   1396/03/19 07:50:07   |
0     0
سه سوال اساسی قبل از ورود به بازار
سوال 1- آیا من مالک خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم هستم؟ قبل از آنکه شما وارد حوزه سرمایه‌گذاری در بورس شوید، واجب است خانه‌ای برای خود تهیه کنید. سرمایه‌گذاری در خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید پیش از ورود به بورس، یک سرمایه‌گذاری خوب است که تقریبا هر کس قبل از هر سرمایه‌گذار دیگر باید به فکر آن باشد.
سوال 2- آیا به پولی که قصد سرمایه‌گذاری آن را دارم نیاز مبرم دارم؟ هزاران فرمول و روش برای تعیین میزانی از دارایی‌هایتان که باید وارد بازار سهام کنید وجود دارد. اما یک قاعده سرانگشتی اما موثر این است که تنها بخشی از پولتان را وارد بازار سهام کنید که تحمل از دست رفتن آن را دارید بدون آنکه خلل جدی به زندگی روزمره‌تان وارد شود.
سوال 3- آیا ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای موفقیت را دارم؟ این در واقع مهم‌ترین سوال پیش‌روی شما است. لیست خصوصیات یک سرمایه‌گذار موفق شامل صبر، اعتماد به نفس، داشتن شهود قوی، قدرت تحمل درد، داشتن ذهنی باز، پشتکار، حوصله، انعطاف پذیری، توانایی پذیرش اشتباهات و همینطور قدرت نادیده گرفتن ترس و وحشت عمومی در بازار است.
در صورتی که پاسخ شما به سه سوال بالا مثبت است و تصمیم به سرمایه‌گذاری در بورس دارید پیتر لینچ توصیه‌های زیر را برای شما مطرح می‌کند:
1-روزی از روزها شاید در ماه بعد یا طی سال آینده یا سه سال آینده، بازار سقوط شدیدی را تجربه خواهد کرد. پس برای آن آماده باشید!
2-سقوط‌ های شدید بازار فرصت ایده آلی برای خرید سهام شرکت‌های مورد علاقه‌تان هستند.
3-سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند سود چشمگیری به ارمغان آورد.
4-شما می‌توانید با کسب بازده 20 تا 30 درصدی اما به طور مستمر به طرز شگفت آوری ثروتمند شوید.
5-برای کسب سودآوری بالا لازم نیست همیشه یا حتی بیشتر اوقات پیش‌بینی شما درست از آب دربیاید.
6-قیمت سهام شرکت‌ها در بیشتر مواقع در خلاف جهت ارزش ذاتی آنها حرکت می‌کند اما همواره در درازمدت به ارزش ذاتی آنها همگرا می‌شود.
7-اینکه سهام یک شرکت عملکرد بدی داشته و قیمت آن سقوط کرده به این معنا نیست که نمی تواند در آینده سقوط بیشتری را تجربه کند.
8-افزایش قیمت سهامی که شما خریده‌اید لزوما به معنای درست بودن تحلیل‌های شما نیست!
9-اگر یک سهام موفق را در سبد خود نداشته باشید چیزی را از دست نداده‌اید؛ حتی اگر قیمت آن ده برابر شود. اما یک سهم بد می‌تواند شما را به خاک سیاه بنشاند!
10-یک سهم نمی داند که شما مالک آن هستید!
11-آنقدر شیفته یک سهم موفق نشوید که دلیل موفقیتش را به فراموشی بسپارید.
12-با از ریشه کندن گل‌ها و آب دادن به خارها (فروش زودهنگام سهام با ارزش سبد خود و نگه داشتن سهام بی ارزش) انتظار موفقیت نداشته باشید.
13-اگر مطمئن نیستید بتوانید عملکردی بهتر از عملکرد بازار داشته باشید پولتان را در یک صندوق مشترک بگذارید و خیال خودتان را راحت کنید!
14-لازم نیست تک‌تک سهام پربازده بازار را داشته باشید. من بسیاری از سهام پر سود را در سبد خود نداشتم و در عین حال همواره عملکردی بالاتر از عملکرد بازار داشته‌ام.
15-در بازار سهام همیشه چیزی هست که باید در مورد آن نگران بود.
16-ذهن خود را بر روی ایده‌های جدید باز نگاه دارید.
وی نیز معتقد بود باید شرکتی را که در آن سرمایه گذاری می شود به خوبی شناخت و با دانش کافی اقدام به خرید آن کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/03/30 15:26:28   |
0     0
**تجزیه و تحلیل اقتصاد **
وضعیت اقتصاد ملی از آن جهت مطالعه و بررسی می‏شود که مشخص شود آیا شرایط کلی برای بازار سهام مناسب است یا نه؟ آیا تورم مؤثر است؟ نرخهای بهره در حال افزایش است یا کاهش؟
آیا مصرف‏کنندگان کالاها را مصرف می‏کنند؟ تراز تجاری مطلوب است؟ اینها تنها بخشی از سؤالاتی است که تحلیل‏گر بنیادی برای تعیین کردن تأثیرات شرایط اقتصادی بر بازار سهام با آنها مواجه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/03/30 15:33:05   |
0     0
تحلیل اقتصاد و بازار؛ بازار سهام، قسمت و بخش مهمی از اقتصاد است و رابطه‌ی تنگاتنگی بین شرایط اقتصادی و بازار سهام وجود دارد. اگر شرایط اقتصادی (مانند چرخه‌های تجاری، سیاست‌های مالی، بحران‌ها و ...)، نا‌مناسب باشد، عملکرد بیشتر شرکت‌ها و در نتیجه بازار سهام، ضعیف خواهد بود و برعکس، اگر شرایط اقتصادی خوب باشد، عملکرد بازار سهام نیز خوب خواهد بود.

برای بررسی وضعیت اقتصادی، باید شاخص‌های اقتصادی را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. بهترین منبع برای بررسی شاخص‌های اقتصادی، تحقیقات اقتصادی است که توسط مؤسسات و پژوهشکده‌های معتبر انجام می‌گیرد.

همان‌طور که گفته شد بازار سهام و اقتصاد، رابطه‌ی نزدیکی باهم دارند؛ ولی بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده که قیمت‌های سهام، دائما قبل از اقتصاد تغییر می‌کنند. به‌عنوان مثال، قبل از به‌وجود آمدن یک رکود اقتصادی، با کاهش قیمت‌ها در بازار سهام مواجه می‌شویم.

بازار می‌تواند هم منعکس‌کننده‌ی علائم منفی (مثل رکود اقتصادی) و هم پیش‌بینی‌کننده‌ی رونق اقتصادی باشد؛ با این‌حال باید توجه داشت که توانایی بازار، برای پیش‌بینی رونق اقتصادی، بهتر از توانایی آن برای پیش‌بینی بحران‌های اقتصادی است.

پس با توجه به تحلیل بازار، می‌توان، زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها را انتخاب کرد و با کمک این تحلیل، زمان رونق‌ها و رکود‌های بازار را نیز مورد شناسایی قرار داد؛ تا در دام رکودهای اقتصادی نیفتیم و از فرصت‌ رونق‌های اقتصادی استفاده کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/03/31 07:43:58   |
0     0
تولید ناخالص ملی از مهمترین عوامل مؤثر بر اقتصاد کشور است که سرمایه گذاری در یک اقتصاد را می توان از تولید ناخالص ملی و ارکان تشکیل دهنده آن شناسائی کرد. تولید ناخالص ملی نشان دهنده کل کالا و خدمات تولید شده در یک اقتصاد در یک دوره یک ساله می باشد. اقتصاد دانان، تحلیلگران مالی و سرمایه گذاران درفعالیتهای خود توجه ویژه ای به واژه تولید ناخالص ملی (GNP) دارند. GNP معیاری برای اندازه گیری و ارزیابی میزان فعالیتهای اقتصادی می باشد. در صورت رشد GNP نرخ بیکاری کاهش می یابد. در چنین شرایطی کسب و کار نیز شناور خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 23:17:02   |
0     0
وضعیت اقتصاد ملی از آن جهت مطالعه و بررسی می شود که مشخص ‌شود آیا شرایط‌ کلی برای بازار سهام مناسب است یا نه؟ آیا تورم مؤثراست؟ نرخ‌های ‌بهره درحال افزایش است یا کاهش؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/03/31 23:59:39   |
0     0
یکی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است .تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد ؛ برای مثال در ایران مسائل هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 12:59:24   |
0     0
عوامل مؤثردر یک صنعت در تحلیل بنیادی عبارتند از :
- تقاضای رو به رشد برای محصولات آن صنعت
- برخورداری از مزیت نسبی
- محدود بودن کالاهای جانشین برای محصولات آن صنعت
- عدم وابستگی به مواد اولیه خارجی و میزان ارزبری
- دخالت ارگان های دولتی در تعیین قیمت و چگونگی توزیع محصولات صنایع
- ثبات فروش و سودآوری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/04/03 12:25:40   |
0     0
یکی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است .تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد ؛ برای مثال در ایران مسائل هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/04/06 17:04:13   |
0     0
تایج حاصله نشان می دهد که مخارج دولت و درآمدهای ارزی نفت، به عنوان تنها عوامل مؤثر و توضیح دهنده رشد اقتصادی ایران بوده و متغیرهای مؤثر بر سرمایه انسانی مورد بحث در الگوهای رشد درون زا چون آموزش، تحقیق و توسعه و بهره وری تأثیر چندانی بر رشد اقتصادی ایران ندارند. تداوم چنین ساختاری امکان تحقق رشداقتصادی پایدار و بالا را فراهم نکرده و ادوار تجاری اقتصاد ایران را تحت تأثیر شوک های داخلی سیاست های مالی دولت و شوک های خارجی ارز حاصل از صادرات نفت شکل می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:58:48   |
0     0
یکی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه میرجلیلی |   1396/04/07 20:43:16   |
0     0
کی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است .تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد ؛ برای مثال در ایران مسائل هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 16:27:09   |
0     0
دور نمای اقتصادی

اولین مرحله در روش تحلیل کل به جزء، شناسایی شرایط کلی اقتصاد است. اقتصاد همچون جزر و مد و بخش های مختلف صنعتی و بنگاه های اقتصادی همچون قایق هستند. زمانی که اقتصاد با توسعه همراه است، اکثر بخش ها و بنگاه های اقتصادی با رشد و سوددهی همراه می شوند. از طرف دیگر رکود اقتصادی هم باعث می شود تا بخش های مختلف صنعتی و شرکت ها به دردسر بیافتند. بسیاری از اقتصاددانان انبساط و انقباض در اقتصاد را به سطوح مختلف نرخ های بهره ارتباط می دهند. نرخ بهره یک نشانگر شاخص کلیدی در بازارهای سهام محسوب می گردد. در شکل زیر نموداری از شاخص S&P 500 به همراه نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله در بازار امریا، برای یک دوره زمانی 30 ساله نمایش داده شده است. رابطه ی میان نرخ های بهره و قیمت های سهام، هر چند با دقت فراوانی همراه نیست، ولی قابل تشخیص است.

زمانی که مطالعات مربوط به شرایط کلی اقتصاد انجام گرفت، سرمایه گذار می تواند مطالعات خود را به مقایسه بخش های مختلف صنعتی متمرکز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید صادقی تفتی |   1396/04/09 20:10:09   |
0     0
ایا مسایل سیاسی در بورس تاثیر دارد دوم ایا مسایل تاریخی فرهنگی نیز دربورس تاثیر دارد یا خیر جواب مثبت است مسایل تاریخی مثل محرم وصفر ورمضان دزکشور ما بر بورس تاثیر ر دارد وهمچنین مسابل سیاسی نیز یکی ازعوامل موثر دربورس میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه خیراندیش |   1396/04/18 14:05:08   |
0     0
توجه کردن به اثرات توسعه بر محیط ‌زیست، یکى از وظیفه‌هاى اصلى برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران صنعت جهانگردى است. ارزیابى اثراتى که توسعهٔ جهانگردى بر محیط‌ مى‌گذارد به‌صورت یک رویهٔ متداول یا استاندارد درآمده که در بسیارى از جاها به یکى از بخش‌ها یا اجراء اصلى فرآیند برنامه‌ریزى تبدیل شده است. توجه به اثرات فرهنگى - اجتماعى توسعهٔ جهانگردى نیز از اهمیت زیادى برخوردار است. اگرچه نمى‌توان به راحتى این اثرات را پیش‌بینى کرد و مقدار آنها را به کمیّت درآورد، ولى تجربهٔ برخى از مناطق (مقصد مسافر) مؤید اثرات توسعهٔ جهانگردى بر فرهنگ جامعه است و افراد مى‌توانند در این زمینه و در راستاى موفق ساختن، طرح نقشى حیاتى ایفاء کنند.

در بسیارى از کشورها، جهانگردى به‌صورت یکى از صنایع بسیار صمیمى با محیط به حساب مى‌آید که از هر نظر مورد توجه و احترام قرار مى‌گیرد. این صنعت ناگزیر به انجام فعالیت‌هائى نیست که در گذشته موجب ویرانى محیط بود؛ یعنى در توسعه آن، نیازى به استخراج و کاوش در معدن، ریختن زباله در داخل آب و آلوده کردن هوا (مانند کارخانجات تولیدى و پالایشگاه‌ها)، و نیز نیازى به سمپاشى و آلوده ساختن محیط نیست. بسیارى از فعالیت‌ها و خدماتى که در این صنعت انجام مى‌شوند، نسبتاً سالم یا بى‌خطر هستند و موجب آلودگى محیط نمى‌شوند.

با وجود این، جهانگردى اثرات زیادى بر محیط دارد. اگر از این دیدگاه به موضوع توجه کنیم که رونق یا موفقیت جهانگردى در گرو کیفیت محیط است، شاید اثراتى را که بر محیط خواهد گذاشت بیشتر مورد توجه قرار دهیم. هدف توسعهٔ پایدار ایجاب مى‌کند که منطقه (مقصد مسافر) براى محیط اولویت بالائى قائل شود. اینکه باید براى چیزى که بر محیط اثر مى‌گذارد تعریفى جامع‌تر یا گسترده‌تر ارائه کرد بسیار مورد توجه است. آنچه در زیر مى‌آید فهرستى از اثراتى است که بر محیط گذاشته مى‌شود و طبق عرف یا سنت به‌هنگام توسعه بخشیدن به یک مکان، باید آنها را در نظر گرفت:

- طرح توسعه: ویژگى‌هاى فیزیکی؛ هزینه‌هاى برآوردی؛ جدول زمانبندى ساخت.

- اثرات بر محیط فیزیکی: منطقه؛ آب‌وهوا؛ کاربرد کنونى زمین؛ محل یا مکان اجراء طرح؛ از نظر زمین‌شناسی؛ خاک؛ سیلاب؛ کیفیت آب؛ مواد زاید و زباله؛ مانع شیمیائی؛ آثار گلخانه‌ای؛ باستان‌شناسی؛ فرهنگى و منابع تاریخی؛ آلودگى هوا؛ ایجاد سروصدا؛ صاف بردن صداى رادیو و بدون اختلال بودن آن؛ مناظر طبیعی.

- اثرات اجتماعى - اقتصادی: اثرات اجتماعی؛ ایجاد شغل؛ اثرات پولى و اقتصادی.

- تشکیلات عمومى و ساختارهاى زیربنائی: ترابرى و حمل‌ونقل؛ آب‌هاى زاید؛ تأمین آب، فاضلاب؛ برق و ارتباطات؛ زباله؛ گروه‌هاى انتظامی؛ آتش‌نشانی؛ خدمات مربوط به موارد اضطراری؛ مراقبت و نگهدارى کودکان؛ منابع تفریحی؛ تشکیلات مربوط به مراقبت‌هاى بهداشتى و درمانگاهی.

- سازگارى با برنامه‌ها، سیاست‌ها و شیوه‌هاى اعمال کنترل: در سطح کشور؛ در سطح شهرستان؛ مقررات مربوط به حفظ محیط.

- راه‌هائى براى توسعه (راه‌ها یا روش‌هاى پیشنهاد).

- مسئله‌هاى بلندمدت و حل‌شده: تعهدات الزامى دربارهٔ تأمین منابع؛ تولید در بلندمدت؛ اثرات نامطلوب و اجتناب‌ناپذیر که بر محیط گذارده مى‌شود.


تجزیه و تحلیل اقتصادى و مالى

توسعهٔ جهانگردى باید از نظر مالى سودآور باشد تا دولت محلى و بخش خصوصى از فعالیت خود فایده‌اى ببرند و بتوانند به جامعهٔ میزبان سود یا مزیت اقتصادى برسانند. یکى از مسئله‌هاى مهمى که دولت باید به آن توجه کند سود یا مزیت اقتصادى است که به بخش یا بخش‌هائى از جامعه مى‌رسد، مانند: بالا رفتن سطح زندگی، اشتغال‌زائى یا مزیت دیگرى که به حوزه یا منطقهٔ میزبان خواهد رسید.

در بیشتر مکان‌ها (مقصد مسافر) تقویت و افزایش فعالیت‌هاى اقتصادى را نخستین دلیل براى وسعه، جهانگردى برمى‌شمارند. کمال مطلوب این است که هر واحد پولى که جهانگرد خرج مى‌کند به مصرف بهبود وضع اقتصاد جامعه، اشتغال‌زائى و ثروت (براى جامعهٔ میزبان) برسد. جنبه‌هاى مالى و اقتصادى توسعه در استراتژى‌هاى آن گنجانده مى‌شود و در زمرهٔ اطلاعاتى قرار مى‌گیرد که در مبحث عرضه و تقاضاى محصولات و خدمات جهانگردى مطرح مى‌شود و فرآیند توسعه بر همین اساس مورد ارزیابى قرار مى‌گیرد.

از دیدگاه دولت توانائى این صنعت براى سود رساندن و بهبود وضع اقتصادى جامعهٔ محلى از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است. براى بخش عمومی،از نظر اقتصادى و مالى پرسش‌هاى زیر مطرح است:

- از دیدگاه اقتصادى - اجتماعى چه نوع مسافر یا جهانگردى جذب منطقه خواهد شد؟

- مسافران و جهانگردان مزبور از نظر خرج کردن چگونه هستند؟

- در مورد محصولات و خدمات موردنظر جهانگرد، آیا آنچه او مایل به خرید آن است، در آن منطقه وجود دارد؟ و اگر وجود ندارد، آیا باید این اقلام را وارد کرد؟ هزینهٔ واردات چقدر خواهد شد؟

- آیا نیروى کار موجود در محل، آموزش و مهارت لازم را براى صنعت مزبور دارا است؟

آموزش و تربیت این افراد چقدر هزینه برمى‌دارد؟ آیا لازم است بخشى از نیروى کار را وارد کرد؟ اگر چنین است، این‌کار چه مقدار هزینه برمى‌دارد؟

از دیدگاه بخش خصوصى باید ریسک و سودآورى یک طرح را به‌صورتى دقیق پیش‌بینى کرد در بخش خصوصى پرسش‌هاى زیر مطرح هستند:

- آیا براى طرح‌هاى برنامه‌ریزى‌شده منابع کافی، از نظر سرمایه، در محل وجود دارد؟

- آیا خارجى‌ها مى‌توانند مالک زمین بشوند و بر دارائى خود کنترل‌هائى را اعمال کنند؟

- آیا براى تأمین مالى محدودیت‌هائى وجود دارد؟

- در جامعهٔ موردنظر نرخ دستمزد چقدر است؟ آیا براى تأمین نیروى انسانى و احراز پست‌هاى مدیریتی، افراد واجد شرایط در جامعه وجود دارند؟

معمولاً در فرآیند برنامه‌ریزی، نیازهاى مالى (شیوهٔ تهیهٔ پول بارى توسعهٔ صنعت) مورد توجه قرار مى‌گیرند. اگرچه بودجهٔ کارهائى مانند ساختار زیربنائی، آموزش و تربیت افراد بر عهدهٔ دولت است، ولى بخش خصوصى باید بودجهٔ لازم براى ساخت اقامتگاه و سایر تشکیلات را تأمین کند؛ در این‌صورت، با توجه به طرح موردنظر، میزان بودجه و پول لازم فرق خواهد کرد. در منطقه‌هاى توسعه‌نیافته که بخش خصوصى و عمومى توان تأمین چنین بودجه‌هائى را ندارند، سازمان‌هاى بین‌المللى مانند بانک توسعهٔ آسیائى و بانک جهانى برخى از این بودجه‌ها را تأمین مى‌کنند. در ضمن، بودجه‌ٔ فرآیند برنامه‌ریزى هم به‌وسیلهٔ این سازمان‌ها تأمین مى‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/04/18 14:06:14   |
0     0
یکی از آموزه های اقتصادی اسلام، عدالت است و از مولفه های اصلی عدالت، کاهش نابرابری ها و رسیدن به توازن اقتصادی بین شهروندان است.
هدف اساسی در این مقاله برآورد الگوی عامل های موثر بر نابرابری اقتصادی در ایران است. برای این منظور ابتدا با استفاده از ریزداده های طرح درآمد- هزینه، ضریب جینی و سهم بیستک های درآمدی (هزینه) طی دوره 1363-1383 برآورد شده است. آنگاه با استفاده از این شاخص های نابرابری اقتصادی و اطلاعات سری زمانی نسبت اشتغال، تورم، درآمدهای مالیاتی از خانوارها و هزینه های اجتماعی دولت برای خانوارها بر اساس مفهوم های همجمعی، الگوی عامل های موثر بر نابرابری اقتصادی برآورد شده است. بر اساس نتیجه های حاصل، نسبت اشتغال و هزینه های اجتماعی دولت برنابرابری اثر کاهشی داشته است. در مقابل، اثر تورم و درآمدهای مالیاتی بر نابرابری افزایشی بوده است. به منظور تجزیه شاخص نابرابری اقتصادی و تحلیل اثر متغیرها بر نابرابری، از الگوی عامل های موثر بر بیستک ها به صورت دستگاهی از معادله های همزمانه به ظاهر نامرتبط (SURE) استفاده شده است. نتیجه های حاصل حاکی از آن است که، کاهش نابرابری ناشی از افزایش نسبت اشتغال، در اثر کاهش سهم بیستک چهارم و پنجم به نفع افزایش سهم دیگر بیستک ها به ویژه بیستک اول بوده است. کاهش نابرابری در اثر هزینه های اجتماعی دولت بر حسب خانوار ناشی از کاهش سهم بیستک پنجم به نفع افزایش سهم چهار بیستک اول بوده است. در مقابل، افزایش نابرابری ناشی از تورم و درآمدهای مالیاتی بر حسب خانوار، به علت کاهش سهم چهار بیستک اول به نفع افزایش سهم بیستک پنجم بوده است. برای تعیین شدت اثرهای متغیرها، الگوهای پیش گفته با متغیرهای استاندارد برآورد شده است. نسبت اشتغال و درآمدهای مالیاتی بر حسب خانوار به ترتیب قویترین عامل کاهنده و افزاینده نابرابری اقتصادی بوده است. اما، اثر نابرابرگر درآمدهای مالیاتی بر حسب خانوار از اثر برابرگر نسبت اشتغال بیشتر بوده است. بنابراین، سیاست گذاری در جهت افزایش فرصت های اشتغال مولد در کنار اصلاح های اساسی و ساختاری در نظام مالیاتی به ویژه در حوزه اجرایی و جمع آوری مالیات تاکید می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه ملک ثابت |   1396/04/29 23:06:31   |
0     0
روش های تجزیه و تحلیل در اقتصاد
   از مفهوم ، موضوع و مشخصات اساسی اقتصاد معلوم میشود که این رشته دارای اصول مسلمی است که به کمک آنها ، به عنوان یک علم مستقل و در عین حال وابسته تلقی میشود . این علم برای خود دارای دیدی از جهان و انسان و روش های تجزیه و تحلیل و عمل است . این روش ها ، بترتیب : روش قیاس و استقراء ، روش میکرو و ماکرو ، روش الگوها ، هستند .

الف – روش قیاس و استقراء :
      قیاس (Deduction) یک روش تحقیق و تحلیل استدلالی است که هدف آن استنتاج قواعد حاکم بر موارد جزئی و خاص از قوانین و قواعد کُلی و عام است .
 
باقی مطلب را در ادامه مطلب بخوانید!!  


    بر عکس ، استقراء (Induction) عبارت از استدلال جهت استنتاج قواعد و اصول کلی از طریق مشاهده پدیده های جزئی و خاص است .
       در قیاس ، تجزیه و تحلیل صرفاً جنبه نظری دارد ، این روش بیشتر در فلسفه و منطق و ریاضیات میتواند مورد استفاده قرار گیرد. بطور کلی در علوم انسانی ، به ویژه در اقتصاد ، استعمال آن مشکل است به همین اساس روش استقراء کم کم جای قیاس را گرفت، مگر امروزه دیگر تحلیل مبتنی بر قیاس یا استقراء محض در اقتصاد ، متداول نیست و روش معمول ، اغلب ، ترکیبی از آن دو میباشد.
 
ب – روش میکرو و ماکرو :
       منظور از تحلیل میکرو اقتصادی بررسی بر اساس کمیت های جزئی و بطور انفرادی (مصرف کننده، پس انداز کننده و...) است و منظور از تحلیل ماکرو اقتصادی تجزیه و تحلیل بر مبنای کمیت های  کلی و به مقیاس گروه ها مانند : مصرف کنندگان ، پس انداز کنندگان، و بلاخره جوامع اقتصادی است.
      این دو شاخه تجزیه و تحلیل اقتصادی در عین حال مستقل از هم و وابسته به هم هستند. و بدین ترتیب است که هر یک ، موضوع تحقیقات و عمل مستقل را تشکیل میدهد . ولیکن ، از آنجا که اغلب عقیده بر این است که کمیت های کل و کلان از مجموع کمیت ها و واقعیات جزئی و خورد بوجود میایند ، لذا بین دو روش میکرو و ماکرو اقتصادی گاهی رابطه همبستگی بسیار شدید وجود دارد. این دو روش در اقتصاد جدید بیشتر مورد توجه میباشد.
 
 
ج – روش استاتیک و دینامیک :
      براساس ضابطه زمان، تجزیه و تحلیل اقتصادی بدو صورت انجام میگیرد : یا به عامل زمان توجهی ندارد ، ویا آنرا دخالت میدهد. در صورت اول منظور تجزیه و تحلیل (استاتیک) و در حالت دوم هدف تجزیه و تحلیل (دینامیک) است.
        تجزیه و تحلیل استاتیک به عمل یک عکاس میماند که از شیئ در یک زمان معیین عکسی تهیه و ظاهر کند.
در اقتصاد نیز اقتصاد دان میتواند در یک زمان معیین وضع خاصی از اقتصاد را در نظر گرفته و تجسم کند. غالباً به کمک اطلاعات سیستم حسابداری که مربوط به یک زمان معیین (یک فصل، یک سال، یک ماه) فعالیت های اقتصادی است ، چنین تصویری ارائه داده میشود. اینجاست که اقتصاد دان، گذشته را به آینده مربوط میکند و بر مبنای اطلاعات گذشته پیشنهادات در مورد آینده به مسؤلان سیاست های اقتصادی ارائه میکند. که این موضوع جنبه کاملاً استاتیک دارد زیرا که براساس اطلاعات یک زمان معیین صورت میگیرد.
       حال اگر اطلاعات چند زمان گذشته مورد بررسی قرار گیرد تجزیه و تحلیل جنبه خاص و دیگری بخود خواهد گرفت که برای اقتصاد دانان دینامیک مقایسه ای است. تجزیه و تحلیل دینامیک موقعی صورت میگیرد که دو یا چند زمان در نظر گرفته شود و پدیده های به وقوع یافته طی این دو یا چند زمان بطور پیوسته بررسی شود.
درین حالت ، در واقع یک نوع (فلم) از پدیده ها فراهم میاید و از کلیه وقایع فلمبرداری شده و بر اساس آن تجزیه و تحلیل صورت میگیرد.
 
د – روش الگوها :
منظور از الگو به مفهوم کمی و ریاضی کلمه یک چارچوب ساده و درعین حال کامل و متجانس بصورت یک دستگاه ریاضی کاملی است که برای تجزیه و تحلیل یک وضع موجود ( الگوی تحلیلی یا شکلی) و پیش بینی تغییرات ( الگوی پیش بینی ) یا عمل روی آن ( الگوی سیاست اقتصادی ) که در هر سطحی میباشد. بنابراین روش الگوها ترکیبی از مجموعه روش های مذکور در فوق است . زیرا که جهت بررسی تعادل (وضع معیین) و عدم تعادل (تغییرات آن) بکار میرود ، و در نتیجه میتواند هم دارای جنبه استاتیک و هم جنبه دینامیک بخود گیرد و نیز تجزیه و تحلیل میتواند مربوط به سطوح مختلف (فرد ویا گروه) باشد و بنابرین دارای جنبه میکرو و ماکرو گردد. و بلاخره روش های آماری و ریاضی در آن مورد استفاده قرار میگیرد و ازین لحاظ بررسی جنبه کمی بخود میگیرد. در صورتیکه بجای مفهوم کمی ، مفهوم کیفی الگو را در نظر بگیریم بررسی بیشتر جنبه کیفی بخود میگیرد . و این روشی است که بنوبه خود در الگو های اقتصادی معمول است. ولیکن در اقتصاد جدید بیشتر الگو های کمی مورد توجه قرار گرفته و در حال تکامل سریع است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 12:24:51   |
0     0
تولید ناخالص ملی چیست؟
تولید ناخالص ملی نشان دهنده کل کالا و خدمات تولید شده در یک اقتصاد در یک دوره یک ساله می باشد.اقتصاد دانان، تحلیلگران مالی و سرمایه گذاران درفعالیتهای خود توجه ویژه ای به واژه تولید ناخالص ملی (GNP) دارند. GNP معیاری برای اندازه گیری و ارزیابی میزان فعالیتهای اقتصادی می باشد. در صورت رشد GNP نرخ بیکاری کاهش می یابد. در چنین شرایطی کسب و کار نیز شناور خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیمیا |   1396/10/02 12:18:15   |
0     0
یکی از مهمترین ویژگیهای بورس هر کشور تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است .تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاههای اقتصادی دارد تاثیر ملموس و سریعتر بر بورس دارد ؛ برای مثال در ایران مسائل هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/09 10:34:50   |
0     0
تجزیه و تحلیل اقتصاد و بازار
بازار سهام قسمت مهم و حیاتی از کل اقتصاد به شمار میرود. واضح است که ارتباط قوی میان بازار سهام و اقتصاد وجود
دارد. اگر شرایط اقتصادی نامناسب باشد عملکرد بیشتر شرکتها و در نتیجه بازار سهام نیز ضعیف خواهد بود. برعکس، اگر
شرایط اقتصادی مناسب باشد عملکرد شرکتها نیز بهتر خواهد بود و در نتیجه شرایط بهینه اقتصادی در بازار سهام متبلور
خواهد شد. اگر اقتصاد و فعالیت واحدهای اقتصادی را در قالب چرخه تجاری نگاه کنیم میبینیم که چرخه تجاری دارای
چارچوب خاصی است یعنی از یک جا شروع میشود، به اوج میرسد و سپس پایان مییابد. بنابراین، فعالیتهای اقتصادی در
یک حالت رکود شروع میشوند، یک مرحله توسعه را پشتسر میگذارند و سپس افول میکنند و منتظر خیزش دوباره
هستند. بازار سهام و چرخه تجاری دارای ارتباط تنگاتنگی هستند. از نظر تاریخی، سهام عادی به عنوان یکی از شاخصهای
مهم چرخه تجاری بوده است. بنابراین باید به دنبال یک رابطه پیچیده باشیم. بازار و اقتصاد رابطۀ تنگاتنگی با هم دارند، اغلب
طبق شواهد موجود قیمتهای سهام قبل از تغییر در وضعیت اقتصاد تغییر میکند.
رابطه میان بازار سهام و چرخه تجاری چگونه میتواند قابل اتکا و اعتماد باشد؟ کاملاً واضح است که بازار علائم منفی از
فعالیتهای آتی اقتصادی مخصوصاً در زمان رکود نشان میدهد و این مطلب که بازار میتواند منعکس کننده، علائم منفی از
شرایط اقتصادی باشد حائز اهمیت است. با این حال، توانایی بازار برای پیش بینی رونق اقتصادی بهتر از توانایی آن در
پیش بینی بحران های اقتصادی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/02 19:21:31   |
0     0
تجزیه و تحلیل اقتصادی یک رویکرد سیستماتیک برای تعیین استفاده بهینه از منابع کمیاب، شامل مقایسه دو یا چند گزینه در رسیدن به یک هدف خاص تحت مفروضات و محدودیت داده شده است. تجزیه و تحلیل اقتصادی مطالعه نیروهای که توزیع منابع کمیاب را تعیین می کنند. تجزیه و تحلیل اقتصادی نگرشی را ارائه می کند که بازارها چگونه عمل می کنند و روش هایی را برای پیش بینی رفتار آینده بازار در پاسخ به حوادث، روندها و چرخه های اقتصادی پیشنهاد می کند. همچنین تجزیه و تحلیل اقتصادی توسط دولت ها برای تعیین نرخ مالیات و ارزیابی سلامت مالی کشور یا دولت استفاده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/07 00:02:35   |
0     0
تجزیه و تحلیل اقتصاد

وضعیت اقتصاد ملی از آن جهت مطالعه و بررسی می‌شود که مشخص‌شود آیا شرایط‌کلی برای بازار سهام مناسب است یا نه؟ آیا تورم موثر است؟ نرخ‌های ‌بهره در حال افزایش است یا کاهش؟ آیا مصرف‌کنندگان کالاها را مصرف ‌می‌کنند؟ تراز تجاری مطلوب است؟ عرضه پول انبساطی است یا انقباضی؟ اینها تنها بخشی از سئوالاتی است که تحلیل‌گر بنیادی برای تعیین‌کردن تأثیرات شرایط اقتصادی بر بازار سهام با آنها مواجه‌است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/11/14 21:28:09   |
0     0
تجزیه و تحلیل اقتصاد و بازار
بازار سهام قسمت مهم و حیاتی از کل اقتصاد به شمار میرود. واضح است که ارتباط قوی میان بازار سهام و اقتصاد وجود دارد. اگر شرایط اقتصادی نامناسب باشد عملکرد بیشتر شرکتها و در نتیجه بازار سهام نیز ضعیف خواهد بود. برعکس، اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد عملکرد شرکتها نیز بهتر خواهد بود و در نتیجه شرایط بهینه اقتصادی در بازار سهام متبلور خواهد شد. اگر اقتصاد و فعالیت واحدهای اقتصادی را در قالب چرخه تجاری نگاه کنیم میبینیم که چرخه تجاری دارای چارچوب خاصی است یعنی از یک جا شروع میشود، به اوج میرسد و سپس پایان مییابد. بنابراین، فعالیتهای اقتصادی در یک حالت رکود شروع میشوند، یک مرحله توسعه را پشتسر میگذارند و سپس افول میکنند و منتظر خیزش دوباره هستند. بازار سهام و چرخه تجاری دارای ارتباط تنگاتنگی هستند. از نظر تاریخی، سهام عادی به عنوان یکی از شاخصهای
مهم چرخه تجاری بوده است. بنابراین باید به دنبال یک رابطه پیچیده باشیم. بازار و اقتصاد رابطۀ تنگاتنگی با هم دارند، اغلب طبق شواهد موجود قیمتهای سهام قبل از تغییر در وضعیت اقتصاد تغییر میکند.
رابطه میان بازار سهام و چرخه تجاری چگونه میتواند قابل اتکا و اعتماد باشد؟ کاملاً واضح است که بازار علائم منفی از فعالیتهای آتی اقتصادی مخصوصاً در زمان رکود نشان میدهد و3 این مطلب که بازار میتواند منعکسکننده، علائم منفی ازشرایط اقتصادی باشد حائز اهمیت است. با این حال، توانایی بازار برای پیشبینی رونق اقتصادی بهتر از توانایی آن در پیشبینی بحرانهای اقتصادی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/11/14 21:30:16   |
0     0
ضعیت اقتصاد ملی از آن جهت مطالعه و بررسی می‌شود که مشخص‌شود آیا شرایط‌کلی برای بازار سهام مناسب است یا نه؟ آیا تورم موثر است؟ نرخ‌های ‌بهره در حال افزایش است یا کاهش؟ آیا مصرف‌کنندگان کالاها را مصرف ‌می‌کنند؟ تراز تجاری مطلوب است؟ عرضه پول انبساطی است یا انقباضی؟ اینها تنها بخشی از سئوالاتی است که تحلیل‌گر بنیادی برای تعیین‌کردن تأثیرات شرایط اقتصادی بر بازار سهام با آنها مواجه‌است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

راز اعداد از آنه‌ ماری شیمل

راز اعداد از آنه‌ ماری شیمل

آنه‌ ماری شیمل
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی