تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
تصمیم شبیه به مار ماهی است؛ گرفتن آن آسان است، ولی نگاهداشتن آن بسی دشوار. - الکساندر دوما

بعد از بررسی شرایط کلی اقتصاد و صنعت، تحلیلگر، بنگاه اقتصادی مورد نظر را بررسی می‌کند، چون آنچه که در اقتصاد و صنعت رخ می‌دهد ممکن است در مورد بنگاه اقتصادی معینی صادق نباشد.

 
محیط اقتصادی مناسب و یا شرایط ویژه بازار ممکن است افزایش عملکرد مناسب شرکت را برای یک دوره زمانی به دنبال داشته باشد اما در نهایت توانایی ها و ویژگی های شرکت می باشد که عملکرد آن را در بلند مدت جهت می دهد. به عبارت دیگر شرایط متغیر بازار گاهی رشد غیر منتظره ای را برای شرکتها رقم می زند اما آنچه در بلند مدت باعث حفظ رشد می شود، پتانسیل های موجود در شرکت می باشد. به همین دلیل نیز شرکتهای فعال در یک صنعت جهت شناسایی بهترین آنها با یکدیگر مفایسه می شوند. موارد زیر ارکان و عناصر تجزیه و تحلیل یک شرکت را نشان می دهد:


 - خط مشی ها و استراتژی های بازاریابی
روشهای حسابداری
 - سود آوری
 - سیاست تقسیم سود
 - تجزیه و تحلیل مالی
- بررسیهای گذشته( درجه نقد شوندگی و بازدهی)
 - نسبت سهامداران
- اطلاعیه های عمومی
- بررسی اطلاعات و شایعات
- مدیریت


-1 خط مشی ها و استراتژی های بازاریابی

بازاریابی مهم ترین شاخص در میان موارد فوق است چرا که بازاریابی و روشهای بکار گرفته شده بر کیفیت و کمیت درآمدهای آینده شرکت مؤثر می باشد. سهم شرکت از بازار موجود صنعت نیز از عوامل تعیین کننده عواید آتی یک شرکت است. رشد توانایی فروش شرکت موقعیت رقابتی آن را در جهت بدست آوردن درآمد بیشتر تقویت خواهد کرد. یک شرکت با فعالیتهای متنوع و متفاوت باید توانایی رقابت در همه زمینه های متفاوت را در درون خود به وجود آورد . این امر از طریق ارتقاء فروش، افزایش کیفیت و ثبات قیمت میسر خواهد شد. فروش شرکت نیز تحت تاثیر شدید استراتژیهای بازاریابی قرار می گیرد.


-2 روشهای حسابداری

ریسک اشتباه در تفسیر درآمدهای شرکت و در نتیجه قضاوت غلط در مورد خرید، انبارداری و فروش همیشه وجود دارد و تغییرات و دستکاری های حسابداری در گزارش بهای تمام شده، هزینه ها و موارد خاص دیگر می تواند درآمد را تا اندازه زیادی بالاتر نشان دهد. روشهای متفاوت حسابداری و دستکاری حساب ها می تواند موارد زیر را تحت تاثیر قرار دهد :


الف) قیمت گذاری موجودی ها
ب )  روشهای محاسبه استهلاک
ج ) درآمد غیر عملیاتی
د ) مالیات


روشهای محاسبه موجودی مواد بر سودآوری و بهای تمام شده کالا تاثیر می گذارد. نرخ استهلاک محاسبه شده برای ماشین آلات و دیگر داراییها، کاهش ارزش داراییها را به دنبال خواهد داشت. نرخ استهلاک بالاتر، درآمد را کاهش می دهد و باعث می شود تا داراییهای شرکت زیر ارزش واقعی قیمت گذاری گردند. در هنگام تجزیه و تحلیل سودآوری یک شرکت درآمد غیر عملیاتی نیز می بایستی مورد توجه قرارگیرد چون در طول یک سال به خصوص شرکتی ممکن است قطعه زمین یا ساختمان یا بخش دیگری از دارایی‌های خود را بفروشد و سود غیرعملیاتی کسب کند. عکس این قضیه هم صادق است و مثلاً اگر شرکتی در طول یک سال اقدام به بازخرید یا بازنشسته کردن درصد قابل توجهی از کارکنان خود کند و در آن سال به خصوص رقم بالایی را به عنوان هزینهء بازخرید کارکنان در حساب سود و زیان شرکت بیاورد (رقم پرداختی به کارکنان منهای ذخایر به حساب رفته) این هم خود یک هزینهء غیرجاری غیرعملیاتی است.


ما نمی‌گوییم که درآمدهای غیرعملیاتی (یا برعکس هزینه‌های غیرعملیاتی) نباید اثری در قیمت سهم داشته باشند بلکه می‌گوییم اگر درآمد اعلام شدهء قبلی برای هر سهم 500 ریال بوده و اواسط سال با حصول درآمد اضافی غیرعملیاتی درآمد تعدیل شده برای هر سهم از 500 ریال به 650 ریال افزایش یافته، نباید 30 درصد به قیمت سهم افزوده شود، بلکه رشد قیمت باید درصد معقولی باشد که هر سرمایه‌گذار خودش برای این درآمد یکباره غیرمستمر قیمتی تعیین می‌کند. همین قاعده برای هزینه‌های غیرعملیاتی صادق است که در یک سال درآمد هر سهم را به مقدار زیاد کاهش می‌دهد و دلیلی ندارد که قیمت سهم دقیقاً معادل کاهش درآمد آن سال کاهش یابد.


 -3 سودآوری

سود آوری معمولا به وضعیت فروش و تولید شرکت وابسته است. شرکتی که از لحاظ فروش محصولات خود عملکرد مطلوبی نداشته است در خصوص سودآوری نیز نمی تواند موفق باشد. در حقیقت فروش عامل بسیار مهمی برای رشد و ترقی شرکت محسوب می شود و روند فروش هر شرکتی نشانگر کارایی و توانایی  مدیریت آن شرکت (به ویژه واحد فروش) می باشد.


زمانی که یک برگه اوراق بهادار را خریداری می کنیم ، در حقیقت عواید آتی مربوط به آن خریداری  می شود. فرد سرمایه گذار، علاقمند به سود حاصل از سهم و رشد قیمت آن در دوره نگهداری می باشد و برای انتحاب شرکت باید توجه داشته باشیم که شرکتی که سود آور است اگر چه قیمت سهام آن ممکن است پایین برود یا در زمانی پایین باشد ولی همیشه یک مینیممی را حفظ خواهد کرد. و از آن پایین تر نمی‏رود. از طرف دیگر شرکتی که زیان ده می‏باشد اگر قیمت آن به هر دلیلی بالا هم برود ارزشی نداشته و ورشکست خواهد شد.


4 -خط مشی تقسیم سود

مطالعات نشان می دهند که مدیران شرکتها سعی دارند تا از یک استراتژی تقسیم سود مشخص پیروی کنند، به این ترتیب که هر ساله درصد معینی بر میزان سود تقسیمی شرکت بیفزایند . این استراتژی تنها از سوی شرکتهایی قابل اجرا می باشد که انتظار افزایش درآمدهای آتی با نرخ رشد ثابت را دارند.


درست است که سود یا درآمد هر سهم حرف اول را می‌زند اما توجه به درصد تقسیم سود برای مخصوصاً عده‌ای از خریداران سهم مهم است چون این دسته از سرمایه‌گذاران همانند سود سپردهء بانکی دوست دارند هر ساله (و حتی در مقاطعی کوتاه‌تر) سودی را به صورت نقدی دریافت کنند. شرکت‌های با مدیریت مستحکم معمولاً از یک سیاست معین و مشخص در تقسیم سود تبعیت می‌کنند و شرکت‌هایی که در طول مثلاً پنج سال گذشته روال نامشخص و به هم ریخته‌ای در تقسیم سود داشته‌اند از این دیدگاه دارای یک نقطه‌ضعف هستند.


به طور کلی نوع روش و سیاست تقسیم سود می تواند بر دیدگاه و ادراکات سهامداران نسبت به شرکت مورد نظر تأثیر به سزایی داشته باشد زیرا  برخی از سهامداران عدم پرداخت سود سهمی را به مشکلات مالی شرکت تعمیم می دهند. همین ادراک آنها ممکن است موجب شود تا شرکت مذکور سهامداران خود را در کوتاه مدت از دست بدهد. به طور کلی برای شرکتی که توان سود آوری بالا و رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد بعید به نظر می رسد از پرداخت سود سهمی خودداری کرده یا آن را در حد بسیار نامعقولی برای سهامدارانش توزیع نماید. زیرا برای این قبیل شرکتها جلب رضایت مشتری باید سرلوحه اهداف و فعالیتهایشان باشد تا بتوانند گام های بلندی در بازار سرمایه بردارند. به طور مثال شرکتی که نسبت به شرکتهای رقیب از سود آوری بالایی برخوردار است، معمولا ترجیح می دهد درصد بالاتری از سود خود را بین سهامدارانش توزیع نماید.

 

عوامل مختلفی می توانند در سیاست پرداخت سود سهام شرکتها تاثیرگذار باشند. از قبیل وضعیت مالی شرکت ، وضعیت سود آوری شرکت، سیاست های مدیریتی شرکت، شرایط حاکم در بازار، مسائل قانونی و حقوقی در کشور، اندازه شرکت و حتی تاریخچه فعالیتها و پیشرفتهای شرکت و عوامل دیگر که همگی می توانند موثر باشند. هر شرکتی بایستی یک سیاست تقسیم سود مشخص داشته باشد. داشتن سیاست مشخص برای تقسیم سود موجب افزایش ارزش سهام آن شرکت خواهد شد.

 

البته لازم به ذکر است که این سیاست بایستی باثبات باشد و تغییر آن بسیار بندرت اتفاق بیفتد. برای شرکتهای بزرگی که توان مالی بالایی دارند معمولا سیاست پرداخت سود منظم و باثبات بهتر از پرداخت سود به صورت نامنظم است. زیرا تحمل نارضایتی سهامداران به خاطر عدم پرداخت سود سهمی کار بسیار دشواری است.


برخی از شرکتهای سود آور معمولا به جای پرداخت سود به سهامداران، سهام جایزه به آنان می دهند. توزیع سهام جایزه موجب خوشنودی سهامداران می شود زیرا آنان بدون پرداخت هیچ پولی، سهام جدیدی به دست می آورند.


معمولاً در بورس های بزرگ دنیا، یکی از شرایط ورود به بازار بورس برای شرکتها پرداخت منظم سود سهام می باشد. گفتنی است در قوانین تجارتی کشور ما شرکتها بایستی در صورت وجود سود، 10 درصد آن را بین سهامداران توزیع نمایند

 


 

5 _تجزیه و تحلیل مالی:

این روش یکی از فرآیندهای تحلیل نقاط قوت و ضعف یک شرکت می باشد. تجزیه و تحلیل مالی شرکتها با توجه به استفاده کنندگان از نتایج و روش تحلیل مورد استفاده به دو دسته تقسیم می شوند :


.1 تجزیه و تحلیل شرکت به طور کلی ( حسابرسی )
.2 تجزیه و تحلیل  شرکت بر اساس صورتهای مالی


تجزیه و تحلیل شرکت به طور کلی ( حسابرسی ) به دو شکل صورت میگیرد:


 الف ) تجزیه و تحلیل خارجی : این تحلیل توسط افرادی که در خارج سازمان هستند صورت می گیرد. واژه افراد خارج از سازمان در برگیرنده سرمایه گذاران، آژانسهای رتبه بندی شرکتها، سازمانهای دولتی، کارگزاران و ... می شود. این نوع تجزیه و تحلیل در سالهای اخیر موقعیت و جایگاه قانونی خاصی یافته است. تحلیلگران خارج سازمان به اطلاعات و اسناد درونی سازمان و شرکت دسترسی ندارند.
ب ) تجزیه و تحلیل داخلی : این تحلیل توسط افرادی صورت می گیرد که به اسناد و اطلاعات شرکت دسترسی کامل دارند. این نوع تجزیه و تحلیل توسط افرادی صورت می گیرد که از جانب سازمانهای خاص برای این منظور استخدام شده اند. معمولا ادارات دولتی و سازمانهای حسابرسی افرادی برای این نوع رسیدگی ها استخدام می کنند. تجزیه و تحلیل داخلی شرکت با توجه به اهدافی که از قبل تعیین شده است انجام می شود.


تجزیه و تحلیل  شرکت بر اساس صورتهای مالی به دو روش انجام می گیرد :

 

الف ) تجزیه و تحلیل افقی): صورتهای مالی چند سال گذشته شرکت ( معمولا 5 ساله ) مورد بازنگری و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. داده های مربوط به صورتهای مالی شرکت در این روش با داده های مربوط به سال پایه مقایسه می شود.صورتهای تهیه شده بر اساس این روش در برگیرنده داده های مربوط به شرکت در دو سال گذشته و یا بیشتر می شود. پس از تهیه داده ها، اعداد و ارقام مربوط به صورتهای مالی شرکت در سال جاری با داده های مربوط به سال پایه مقایسه می شوند و انحراف هر کدام از اقلام در سال جاری نسبت به سال پایه به صورت درصد نشان داده می شود. این روش تصویر کاملی از نقاط قوت و ضعف شرکت را بیان می کند. این روش تحلیل، " تجزیه و تحلیل پویا " نیز خوانده می شود. این روش بر اساس مقایسه داده های شرکت و میزان تغییر آنها در سالهای متوالی با یکدیگر انجام می شود و تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفته نمی شود .


ب ) تجزیه و تحلیل عمودی: چگونگی ارتباط میان عناصر مختلف صورتهای مالی بر اساس یک تاریخ مشخص بررسی  می شود. به عنوان مثال نسبت مربوط به بهای تمام شده و میزان فروش برای یک دوره زمانی مشخص محاسبه می شود. کاربرد اصلی این روش در مقایسه عملکرد شرکتهای متفاوت فعال در یک صنعت و یا بخشهای متفاوت یک سازمان می باشد. از آنجائیکه این روش بر اساس داده های مربوط به یک دوره زمانی خاص انجام می شود، تصویری که از شرکت و موقعیت مالی آن بدست می آید کامل و روشن نمی باشد. این روش تجزیه و تحلیل، " تجزیه و تحلیل  ایستا " نیز خوانده می شود. این روش معمولاً برای بررسی نسبت های محاسبه شده در یک دوره زمانی خاص یا یک دوره حسابداری مشخص استفاده می شود. یک تحلیلگر مالی بر اساس توانائیها و سلیقه خویش می تواند از فنون یا ابزارهای متفاوت در تحلیل گری مالی استفاده کند که برخی از این روشها و ابزارها عبارتند از:


د ) تجزیه و تحلیل مقایسه ای: صورتهای مالی در ایجاد دورنمایی به منظوربررسی ارکان متفاوت صورتهای مالی، مؤثر می باشد. در این روش ارکان تشکیل دهنده تحلیل در بیشتر از دو سال گذشته بکار گرفته می شوند. با استفاده از این نوع تحلیل می توان مقایسه معناداری را انجام داد. در این روش، صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت، هر دو مورد توجه قرار می گیرند. صورتهای مالی چند دوره پیاپی(متوالی) از طریق مقایسه نسبتهای ترازنامه ای و سود وزیانی که به طریق تجزیه و تحلیل درونی محاسبه شده اند، به تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و در واقع وضعیت مالی و کارکرد مؤسسه می پردازند. با مقایسه نسبتها و درصدهای چند دوره مالی  می توان به روند فعالیت و سوددهی مؤسسه در گذشته و پیش بینی آنها در آینده پی برد و در این مقایسه بایستی اولاً دوره های مالی مورد مقایسه متوالی( پیاپی) باشند و ثانیاً اندازه دوره های متوالی همگن ازنظر زمانی نیز یکسان باشند تا در مقایسه روندها عوامل نامساوی باعث تغییر در روند نشود. مثلاً بررسی روند مانده وجوه نقد در چند ترازنامه متوالی کاهش یا افزایش وجه نقد به طور عمده را در چند دوره متوالی آشکار می سازد.

 

هتجزیه و تحلیل مقیاس مشترک : در این روش تمامی اعداد و ارقام موجود در صورتهای مالی به صورت درصد بیان می شوند. در تجزیه و تحلیل مقیاس مشترک معمولا دارایی ها یا فروش شرکت 100 در نظرگرفته شده و تغییر سایر اقلام بصورت درصدی از مبنای در نظر گرفته شده محاسبه می شوند.

 

و )تجزیه و تحلیل نسبتها: از مهمترین ابزار و عوامل تجزیه و تحلیل کارشناسان مالی می باشد. یک نسبت حسابداری، ارتباطی ریاضی بین دو عنصر ازعناصر مختلف موجود در صورتهای مالی برقرار می کند.


نسبت‌های مالی به شش دسته اصلی تقسیم می‌شوند:   1- نسبت‌های نقدینگی،  2- نسبت‌های کارایی،  ۳ - نسبت‌های سودآوری،  ۴ - نسبت‌های سرمایه گذاری، ‌ ۵-  نسبت‌های اهرمی، 6-نسبت های قیمتی،


هنگام تحلیل نسبت‌های مالی شرکت، نتایج حاصل ازاین تحلیل باید با نتایج سایرشرکت‌های موجود درآن  صنعت مقایسه‌ شود تا عملکرد شرکت، شفاف‌ترو روشن‌تر گردد.


-6نسبت سهامداران

در شرکتهای سهامی هر سهم می تواند دارای یک حق رأی باشد و این حق رأی زمانی اهمیت خود را نشان خواهد داد که تصمیماتی اساسی و بنیادی در پیش باشد، همانند تعیین هیات مدیره، مدیر عامل، تغییر اساسنامه، افزایش سرمایه، تقسیم سود و ... که این موارد می تواند اهمیت فوق العاده ای برای سهامداران جزء داشته باشد. طبعاٌ حضور یک تیم قوی سهامداران می تواند آینده یک شرکت را تضمین نماید.


 -7اطلاعیه های عمومی

عموماً شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس و اوراق بهادار مکلفند تا اطلاعیه هایی به شرح زیر در خصوص دورنمای عملکرد آتی شرکت و مقایسه عملکرد واقعی را با پیش بینی های اولیه به بازار ارائه نمایند .


 .1 پیش بینی بودجه سالانه : این گزارش در حقیقت دورنمای آتی شرکت را در سال مالی آتی به ترسیم می کشد که مقایسه آن با عملکرد واقعی سال قبل روند حرکتی خود را به نمایش خواهد گذاشت  .


 .2 گزارش عملکرد میان دوره ای : شرکتهای تولیدی مکلف هستند تا گزارشاتی با حداکثر فاصله های زمانی سه ماهه، در جهت شفاف سازی عملکرد و تعیین میزان پوشش بودجه اولیه و شرکتهای سرمایه گذاری همه ماهه، حداقل مکلف به ارائه وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری خویش به بازار می باشند .


3 .گزارش 12 ماهه حسابرسی نشده: با توجه به اینکه شرکت ها جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی خود تا 4 ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند، لذا سازمان بورس در جهت اینکه این فرجه زمانی موجب تضییع حقوق صاحبان سهام شرکتها را فرهم نسازد، شرکت ها را ملزم نموده اند تا حداکثر یک ماه پس از پایان سال مالی خود نسبت به ارائه صورت های مالی یک ساله و مقایسه ماقبل نهایی با بودجه سال گذشته خود ، در قالب صورتهای مالی حسابرسی نشده به سازمان بورس اعلام نمایند.


.4  گزارش 12 ماهه حسابرسی شده: همان طور که قبلاٌ هم به آن اشاره شد ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت بعضاٌ ممکن است تا 4 ماه پس از پایان دوره تقویمی به تاخیر انجامد. که در جهت پرنمودن این خلا اطلاعاتی سعی گردیده تا با درخواست گزارشات یک ساله حسابرسی نشده شرکت ها، اطلاعاتی نزدیک به واقعیت را به بازار ارائه دهند. اما در نهایت اینکه با ارائه آخرین گزارش می توان عملیات مالی شرکت را پایان یافته تلقی نمود و این گزارش، که دربرگیرنده به نظر کارشناسی حسابرس معتمد نیز می باشد، را برای سهامداران  و فعالان بازار قابلیت اتکاء لازم را دارا خواهد بود .


 .5  سایر گزارشات تکمیلی : شرکت ها مکلف می باشند در جهت شفاف سازی عملکرد خود به طور مستمر هرگونه اطلاعات با اهمیتی چون تغییر در ترکیب هیات مدیره، تصمیمات بااهمیت توسط شرکت، هرگونه عوامل مؤثر برسود، حوادث غیرمترقبه و در مجموع کلیه مسائل بااهمیتی که بتواند بر انتخاب سهامداران تاثیر بگذارد را در اسرع وقت به سازمان بورس اعلام نمایند.

 


-8 بررسی اطلاعات وشایعات

همیشه در حواشی شرکت ها شایعات وجود دارد و شرکت بدون حاشیه را کمتر می توانیم پیدا کنیم. در خصوص شایعات  موردی که دارای اهمیت است، اینکه برخی از این گونه اخبار ریشه در اطلاعات داخلی دارد و این موضوع موجب می گردد که بازار به سادگی نتواند از کنار این گونه اطلاعات بی تفاوت بگذرد که این امر موجب می گردد تا شایعات به اهرمی خطرناک در بازار سرمایه مبدل گردد. از جمله بارزترین تاثیر شایعات، می توان به تغییر سطح ریسک شرکت اشاره نمود که شاید خطرناک ترین بازخورد آن باشد .

 

9 -مدیریت

امروزه در مسائل مالی باب جدیدی به نام حسابداری منابع انسانی گشوده شده است که بر اساس آن توانمندیهای مدیریتی و پرسنلی شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد چرا که شکی نیست که مدیریت و ترکیب پرسنلی کارا توان تحت الشعاع قرار دادن بسیاری از نسبتهای و تئوری های اقتصادی و مالی را دارا می باشند اما مانع اصلی اینست که ملاک استانداردی در این مورد وجود ندارد. شرکت‌های سودآور، پیشرو، خوشنام و ارزش آفرین همیشه پرونده‌های روشنی دارند و فقط صرف وقت و تخصص لازم است که مدیران ورزیده، کارآفرین و با انرژی، سکان هر کشتی را که در دست بگیرند آن را به راه درست هدایت می‌کنند و سرنشینان آن کشتی باید جای خود را امن فرض کنند.


به عبارت دیگربرای تصمیم گیری درمورد یک سرمایه گذاری باید از خود بپرسید با خرید این سهم سرمایه ام را می‌خواهم به دست چه کسانی بدهم (منظور مدیر عامل و هیات مدیرهء شرکتی است که شما سهم او را می‌خرید) و آیا این افراد ذیصلاح، خوشنام و مورد احترام بازار هستند یا خیر؟
همین دقت و توجهی را که ما از یک سرمایه‌گذار انتظار داریم در انتخاب سهم مورد نظر خود اعمال کند، سهامداران عمدهء شرکت‌های بورسی هم در خرید و نگاهداری سهام عمدهء شرکت‌های مورد نظرشان همین اصل را رعایت می‌کنند. بنابراین اگر مشاهده شد  سرمایه‌گذاران خوشنامی ‌‌سال‌ها سهامدار عمدهء شرکت خاصی بوده‌اند، خود دلیلی بر مناسب بودن شرکت و مطلوبیت سهم آن از دید مدیریتی است. شایستگی ها و تواناییهای یک شرکت ارتباط مستقیمی با مدیریت آن دارد.وظایف عمده مدیران عبارتند از:برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و هماهنگی. این وظایف درجهت دستیابی به اهداف تعیین شده از طریق بکارگیری نیروی انسانی می باشد. مدیریت موفق معمولا ویژگیهایی را دارا می باشد از جمله: ذکاوت و هوشمندی، انرژی مثبت، بلوغ احساسات، تاثیر گذاری، مهارتهای ارتباطی، اعتماد به نفس، ادراک، آفرینندگی و خلاقیت، مشارکت اجتماعی. معمولا مدیران و تواناییهای مدیریت بر اساس عملکرد تاریخی سنجیده می شوند و مورد قضاوت قرارمی گیرند.


مهمترین عواملی که می توان برای قضاوت در مورد یک مدیر به آنها استناد کرد عبارتند از :

(1    توانایی در حفظ موقعیت رقابتی شرکت
(2    توانایی توسعه شرکت
(3    توانایی حفظ حاشیه سود شرکت از طریق کنترل هزینه ها
(4    توانایی حفظ تولید مؤثر از طریق استفاده مناسب از ماشین آلات و تجهیزات
(5    توانایی تامین مالی شرکت جهت انجام طرحهای توسعه
6    )توانایی برقراری ارتباط مناسب با اتحادیه های کارگری

 

 

منبع

دکتراکرم تفتیان، تجزیه و تحلیل اوراق بهادار

شهدایی، سید محمد علی، (1388)، "تحلیل بنیادی در بازار سرمایه ایران" ، ،نشر: چالش

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
یوسفی |   1396/02/01 09:18:29   |
0     0
پس از مشخص کردن زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری (با استفاده از تحلیل اقتصاد و بازار) و مشخص کردن صنایع با آینده‌ی روشن و خوب، تحلیل‌گر باید در صنعت مطلوب به‌دنبال یافتن شرکت مطلوب باشد. با کمک تحلیل شرکت است که امکان یافتن شرکت مطلوب فراهم می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/03/09 08:48:26   |
موارد زیر ارکان و عناصر تجزیه و تحلیل یک شرکت را نشان می دهد:
- خط مشی ها و استراتژی های بازاریابی
- روشهای حسابداری
- سود آوری
- سیاست تقسیم سود
- تجزیه و تحلیل مالی
- بررسیهای گذشته( درجه نقد شوندگی و بازدهی)
- نسبت سهامداران
- اطلاعیه های عمومی
- بررسی اطلاعات و شایعات
- مدیریت
Omid Jafari |   1396/02/09 18:46:32   |
0     0
در خصوص شایعات موردی که دارای اهمیت است، اینکه برخی از این گونه اخبار ریشه در اطلاعات داخلی دارد و این موضوع موجب می گردد که بازار به سادگی نتواند از کنار این گونه اطلاعات بی تفاوت بگذرد که این امر موجب می گردد تا شایعات به اهرمی خطرناک در بازار سرمایه مبدل گردد. از جمله بارزترین تاثیر شایعات، می توان به تغییر سطح ریسک شرکت اشاره نمود که شاید خطرناک ترین بازخورد آن باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Omid Jafari |   1396/02/09 18:48:00   |
0     0
نسبت‌های مالی به شش دسته اصلی تقسیم می‌شوند: 1- نسبت‌های نقدینگی، 2- نسبت‌های کارایی، ۳ - نسبت‌های سودآوری،
۴ - نسبت‌های سرمایه گذاری، ‌ ۵- نسبت‌های اهرمی،6-نسبت های قیمتی،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/02/13 17:42:35   |
0     0
محیط اقتصادی مناسب و یا شرایط ویژه بازار ممکن است افزایش عملکرد مناسب شرکت را برای یک دوره زمانی به دنبال داشته باشد اما در نهایت توانایی ها و ویژگی های شرکت می باشد که عملکرد آن را در بلند مدت جهت می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه میرجلبلی |   1396/02/25 17:28:01   |
0     0
موارد زیر ارکان و عناصر تجزیه و تحلیل یک شرکت را نشان می دهد:


- خط مشی ها و استراتژی های بازاریابی
- روشهای حسابداری
- سود آوری
- سیاست تقسیم سود
- تجزیه و تحلیل مالی
- بررسیهای گذشته( درجه نقد شوندگی و بازدهی)
- نسبت سهامداران
- اطلاعیه های عمومی
- بررسی اطلاعات و شایعات
- مدیریت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/02/30 05:11:55   |
0     0
تجزیه و تحلیل مالی شرکتها با توجه به استفاده کنندگان از نتایج و روش تحلیل مورد استفاده به دو دسته تقسیم می شوند :
1.تجزیه و تحلیل شرکت به طور کلی ( حسابرسی )
2. تجزیه و تحلیل شرکت بر اساس صورتهای مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/02/30 05:14:03   |
1     0
تجزیه و تحلیل شرکت شرکت به طور کلی ( حسابرسی ) به دو شکل صورت میگیرد:
الف ) تجزیه و تحلیل خارجی
ب ) تجزیه و تحلیل عمودی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
damiri |   1396/03/01 17:59:40   |
0     0
ریسک اشتباه در تفسیر درآمدهای شرکت و در نتیجه قضاوت غلط در مورد خرید ، انبارداری و فروش همیشه وجود دارد و تغییرات و دستکاری های حسابداری در گزارش بهای تمام شده ، هزینه ها و موارد خاص دیگر می تواند درآمد را تا اندازه زیادی بالاتر نشان دهد. روشهای متفاوت حسابداری و دستکاری حساب ها می تواند موارد زیر را تحت تاثیر قرار دهد :
الف) قیمت گذاری موجودی ها
ب ) روشهای محاسبه استهلاک
ج ) درآمد غیر عملیاتی
د ) مالیات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
damiri |   1396/03/01 18:00:44   |
0     0
مهمترین عواملی که می توان برای قضاوت در مورد یک مدیر به آنها استناد کرد عبارتند از :


(1 توانایی در حفظ موقعیت رقابتی شرکت
(2 توانایی توسعه شرکت
(3 توانایی حفظ حاشیه سود شرکت از طریق کنترل هزینه ها
(4 توانایی حفظ تولید مؤثر از طریق استفاده مناسب از ماشین آلات و تجهیزات
(5 توانایی تامین مالی شرکت جهت انجام طرحهای توسعه
6 )توانایی برقراری ارتباط مناسب با اتحادیه های کارگری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا صادق پناه خرم آبادی |   1396/03/10 12:47:14   |
0     0
محیط اقتصادی مناسب و یا شرایط ویژه بازار ممکن است افزایش عملکرد مناسب شرکت را برای یک دوره زمانی به دنبال داشته باشد اما در نهایت توانایی ها و ویژگی های شرکت می باشد که عملکرد آن را در بلند مدت جهت می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا صادق پناه خرم آبادی |   1396/03/10 13:30:02   |
0     0
هنگام تحلیل نسبت‌های مالی شرکت، نتایج حاصل ازاین تحلیل باید با نتایج سایرشرکت‌های موجود درآن صنعت مقایسه‌ شود تا عملکرد شرکت، شفاف‌ترو روشن‌تر گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/03/10 14:56:47   |
0     0
مهمترین عواملی که می توان برای قضاوت در مورد یک مدیر به آنها استناد کرد عبارتند از :


(1 توانایی در حفظ موقعیت رقابتی شرکت
(2 توانایی توسعه شرکت
(3 توانایی حفظ حاشیه سود شرکت از طریق کنترل هزینه ها
(4 توانایی حفظ تولید مؤثر از طریق استفاده مناسب از ماشین آلات و تجهیزات
(5 توانایی تامین مالی شرکت جهت انجام طرحهای توسعه
6 )توانایی برقراری ارتباط مناسب با اتحادیه های کارگری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/03/11 11:48:18   |
0     0
روشهای متفاوت حسابداری و دستکاری حساب ها می تواند موارد زیر را تحت تاثیر قرار دهد :
الف) قیمت گذاری موجودی ها
ب ) روشهای محاسبه استهلاک
ج ) درآمد غیر عملیاتی
د ) مالیات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/03/13 15:47:46   |
0     0
موارد زیر ارکان و عناصر تجزیه و تحلیل یک شرکت را نشان می دهد:


- خط مشی ها و استراتژی های بازاریابی
- روشهای حسابداری
- سود آوری
- سیاست تقسیم سود
- تجزیه و تحلیل مالی
- بررسیهای گذشته( درجه نقد شوندگی و بازدهی)
- نسبت سهامداران
- اطلاعیه های عمومی
- بررسی اطلاعات و شایعات
- مدیریت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 14:09:04   |
0     0
تجزیه و تحلیل شرکت شرکت به طور کلی ( حسابرسی ) به دو شکل صورت میگیرد
الف ) تجزیه و تحلیل خارجی : این تحلیل توسط افرادی که در خارج سازمان هستند صورت می گیرد. واژه افراد خارج از سازمان در برگیرنده سرمایه گذاران، آژانسهای رتبه بندی شرکتها، سازمانهای دولتی، کارگزاران و ... می شود. این نوع تجزیه و تحلیل در سالهای اخیر موقعیت و جایگاه قانونی خاصی یافته است. تحلیلگران خارج سازمان به اطلاعات و اسناد درونی سازمان و شرکت دسترسی ندارند.
ب ) تجزیه و تحلیل داخلی : این تحلیل توسط افرادی صورت می گیرد که به اسناد و اطلاعات شرکت دسترسی کامل دارند . این نوع تجزیه و تحلیل توسط افرادی صورت می گیرد که از جانب سازمانهای خاص برای این منظور استخدام شده اند. معمولا ادارات دولتی و سازمانهای حسابرسی افرادی برای این نوع رسیدگی ها استخدام می کنند. تجزیه و تحلیل داخلی شرکت با توجه به اهدافی که از قبل تعیین شده است انجام می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 14:11:03   |
0     0
یک تحلیلگر مالی بر اساس توانائیها و سلیقه خویش می تواند از فنون یا ابزارهای متفاوت در تحلیل گری مالی استفاده کند که برخی از این روشها و ابزارها عبارتند از:
- تجزیه و تحلیل مقایسه ای: صورتهای مالی در ایجاد دورنمایی به منظوربررسی ارکان متفاوت صورتهای مالی، مؤثر می باشد. در این روش ارکان تشکیل دهنده تحلیل در بیشتر از دو سال گذشته بکار گرفته می شوند. با استفاده از این نوع تحلیل می توان مقایسه معناداری را انجام داد. در این روش، صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت، هر دو مورد توجه قرار می گیرند. صورتهای مالی چند دوره پیاپی(متوالی) از طریق مقایسه نسبتهای ترازنامه ای و سود وزیانی که به طریق تجزیه و تحلیل درونی محاسبه شده اند، به تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و در واقع وضعیت مالی و کارکرد مؤسسه می پردازند. با مقایسه نسبتها و درصدهای چند دوره مالی می توان به روند فعالیت و سوددهی مؤسسه در گذشته و پیش بینی آنها در آینده پی برد و در این مقایسه بایستی اولاً دوره های مالی مورد مقایسه متوالی( پیاپی) باشند و ثانیاً اندازه دوره های متوالی همگن ازنظر زمانی نیز یکسان باشند تا در مقایسه روندها عوامل نامساوی باعث تغییر در روند نشود. مثلاً بررسی روند مانده وجوه نقد در چند ترازنامه متوالی کاهش یا افزایش وجه نقد به طور عمده را در چند دوره متوالی آشکار می سازد.
- تجزیه و تحلیل مقیاس مشترک : در این روش تمامی اعداد و ارقام موجود در صورتهای مالی به صورت درصد بیان می شوند. در تجزیه و تحلیل مقیاس مشترک معمولا دارایی ها یا فروش شرکت 100 در نظرگرفته شده و تغییر سایر اقلام بصورت درصدی از مبنای در نظر گرفته شده محاسبه می شوند.
- تجزیه و تحلیل نسبتها: از مهمترین ابزار و عوامل تجزیه و تحلیل کارشناسان مالی می باشد. یک نسبت حسابداری، ارتباطی ریاضی بین دو عنصر ازعناصر مختلف موجود در صورتهای مالی برقرار می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/03/30 15:35:35   |
0     0
تحلیل شرکت؛ پس از مشخص کردن زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری (با استفاده از تحلیل اقتصاد و بازار) و مشخص کردن صنایع با آینده‌ی روشن و خوب، تحلیل‌گر باید در صنعت مطلوب به‌دنبال یافتن شرکت مطلوب باشد. با کمک تحلیل شرکت است که امکان یافتن شرکت مطلوب فراهم می‌شود.

در تحلیل شرکت بیشتر به جنبه‌ی درآمدی و سودآوری شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام شرکت توجه می‌شود. بنابراین تحلیل‌گران با توجه به صورت‌های مالی شرکت،‌ به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات در مورد شرایط شرکت (مانند درآمدها، سوددهی، قدرت مالی، محصولات، مدیریت، روابط نیروی کار و ...) هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/03/30 15:37:38   |
0     0
علاوه‌بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد درآمد و سودآوری شرکت، باید به تجزیه و تحلیل‌های رقابتی شرکت هم توجه شود. هدف از این تحلیل، بررسی نقاط قوت و ضعف درونی شرکت و همچنین بررسی فرصت ها و تهدیدات محیطی (بیرونی) است؛ که شرکت از آنها تأثیر می‌گیرد. تحلیل‌گر با بررسی این عوامل درونی و بیرونی، به موقعیت رقابتی شرکت در مقایسه با شرکت‌های مشابه در آن صنعت دست پیدا می‌کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/03/31 11:19:10   |
0     0
روش تجزیه و تحلیل مالی یکی از فرآیندهای تحلیل نقاط قوت و ضعف یک شرکت می باشد . تجزیه و تحلیل مالی شرکتها با توجه به استفاده کنندگان از نتایج و روش تحلیل مورد استفاده به دو دسته تقسیم می شوند :
1- تجزیه و تحلیل شرکت به طور کلی ( حسابرسی )
2-تجزیه و تحلیل شرکت بر اساس صورتهای مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 23:15:52   |
0     0
بعد از بررسی شرایط کلی اقتصاد و صنعت، تحلیلگر، بنگاه اقتصادی مورد نظر را بررسی می‌کند، چون آنچه که در اقتصاد و صنعت رخ می‌دهد ممکن است در مورد بنگاه اقتصادی معینی صادق نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/03/31 23:55:15   |
0     0
مهمترین عواملی که می توان برای قضاوت در مورد یک مدیر به آنها استناد کرد عبارتند از :


(1 توانایی در حفظ موقعیت رقابتی شرکت
(2 توانایی توسعه شرکت
(3 توانایی حفظ حاشیه سود شرکت از طریق کنترل هزینه ها
(4 توانایی حفظ تولید مؤثر از طریق استفاده مناسب از ماشین آلات و تجهیزات
(5 توانایی تامین مالی شرکت جهت انجام طرحهای توسعه
6 )توانایی برقراری ارتباط مناسب با اتحادیه های کارگری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 13:04:36   |
0     0
عوامل مختلفی می توانند در سیاست پرداخت سود سهام شرکتها تأثیرگذار باشند. از قبیل وضعیت مالیشرکت ، وضعیت سود آوری شرکت، سیاست های مدیریتی شرکت ، شرایط حاکم در بازار، مسائل قانونی وحقوقی در کشور ، اندازه شرکت و حتی تاریخچه فعالیتها و پیشرفتهای شرکت و عوامل دیگر که همگی میتوانند موثر باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 13:06:17   |
0     0
معمولاً در بورس های بزرگ دنیا، یکی از شرایط ورود به بازار بورس برای شرکتها پرداخت منظم سود سهام می باشد. گفتنی است در قوانین تجارتی کشور ما شرکتها بایستی در صورت وجود سود، 11 درصد آن را بین سهامداران توزیع نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 13:10:21   |
0     0
تجزیه و تحلیل شرکت بر اساس صورتهای مالی به دو روش انجام می گیرد :
الف تجزیه و تحلیل افقی: صورتهای مالی چند سال گذشته شرکت ( معمولا 1 ساله )مورد بازنگری و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. داده های مربوط به صورتهای مالی شرکت در این روش با داده های مربوط به سال پایه مقایسه می شود.
ب تجزیه و تحلیل عمودی: چگونگی ارتباط میان عناصر مختلف صورتهای مالی بر اساس یک تاریخ مشخص بررسی می شود. به عنوان مثال نسبت مربوط به بهای تمام شده و میزان فروش برای یک دوره زمانی مشخص محاسبه می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 13:11:39   |
0     0
نسبتهای مالی به شش دسته اصلی تقسیم میشوند: 1- نسبتهای نقدینگی، 2- نسبتهای کارایی، 3
نسبتهای سودآوری، 4 - نسبتهای سرمایه گذاری، 1- نسبتهای اهرمی، 9-نسبت های قیمتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 13:17:19   |
0     0
عموماً شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس و اوراق بهادار مکلفند تا اطلاعیه هایی به شرح زیر در خصوص دورنمای عملکرد آتی شرکت و مقایسه عملکرد واقعی را با پیش بینی های اولیه به بازار ارائه نمایند .
1. پیش بینی بودجه سالانه : این گزارش در حقیقت دورنمای آتی شرکت را در سال مالی آتی به ترسیم می کشد که مقایسه آن با عملکرد واقعی سال قبل روند حرکتی خود را به نمایش خواهد گذاشت
2. گزارش عملکرد میان دوره ای : شرکتهای تولیدی مکلف هستند تا گزارشاتی با حداکثر فاصله های زمانی سه ماهه ، در جهت شفاف سازی عملکرد و تعیین میزان پوشش بودجه اولیه و شرکتهای سرمایه گذاری همه ماهه ، حداقل مکلف به ارائه وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری خویش به بازار می باشند .
3. گزارش 12 ماهه حسابرسی نشده: با توجه به اینکه شرکت ها جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی خود تا 4 ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند، لذا سازمان بورس در جهت اینکه این فرجه زمانی موجب تضییع حقوق صاحبان سهام شرکتها را فرهم نسازد، شرکت ها را ملزم نموده اند تا حداکثر یک ماه پس از پایان سال مالی خود نسبت به ارائه صورت های مالی یک ساله و مقایسه ماقبل نهایی با بودجه سال گذشته خود ، در قالب صورتهای مالی حسابرسی نشده به سازمان بورس اعلام نمایند .
4. گزارش 12 ماهه حسابرسی شده: همان طور که قبلاٌ هم به آن اشاره شد ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت بعضاٌ ممکن است تا 4 ماه پس از پایان دوره تقویمی به تاخیر انجامد. که در جهت پرنمودن این خلا اطلاعاتی سعی گردیده تا با درخواست گزارشات یک ساله حسابرسی نشده شرکت ها، اطلاعاتی نزدیک به واقعیت را به بازار ارائه دهند. اما در نهایت اینکه با ارائه آخرین گزارش می توان عملیات مالی شرکت را
پایان یافته تلقی نمود و این گزارش، که دربرگیرنده به نظر کارشناسی حسابرس معتمد نیز می باشد، را برای سهامداران و فعالان بازار قابلیت اتکاء لازم را دارا خواهد بود.
5. سایر گزارشات تکمیلی : شرکت ها مکلف می باشند در جهت شفاف سازی عملکرد خود به طور مستمر هرگونه اطلاعات با اهمیتی چون تغییر در ترکیب هیات مدیره، تصمیمات بااهمیت توسط شرکت، هرگونه عوامل مؤثر برسود، حوادث غیرمترقبه و در مجموع کلیه مسائل بااهمیتی که بتواند بر انتخاب سهامداران تأثیر بگذارد را در اسرع وقت به سازمان بورس اعلام نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/04/03 12:24:33   |
0     0
محیط اقتصادی مناسب و یا شرایط ویژه بازار ممکن است افزایش عملکرد مناسب شرکت را برای یک دوره زمانی به دنبال داشته باشد اما در نهایت توانایی ها و ویژگی های شرکت می باشد که عملکرد آن را در بلند مدت جهت می دهد. به عبارت دیگر شرایط متغیر بازار گاهی رشد غیر منتظره ای را برای شرکتها رقم می زند اما آنچه در بلند مدت باعث حفظ رشد می شود، پتانسیل های موجود در شرکت می باشد. به همین دلیل نیز شرکتهای فعال در یک صنعت جهت شناسایی بهترین آنها با یکدیگر مفایسه می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/04/06 16:54:08   |
0     0
تحلیل شرکت
پس از مشخص کردن زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری (با استفاده از تحلیل اقتصاد و بازار) و مشخص کردن صنایع با آینده‌ی روشن و خوب، تحلیل‌گر باید در صنعت مطلوب به‌دنبال یافتن شرکت مطلوب باشد. با کمک تحلیل شرکت است که امکان یافتن شرکت مطلوب فراهم می‌شود.
در تحلیل شرکت بیشتر به جنبه‌ی درآمدی و سودآوری شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام شرکت توجه می‌شود. بنابراین تحلیل‌گران با توجه به صورت‌های مالی شرکت،‌ به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات در مورد شرایط شرکت (مانند درآمدها، سوددهی، قدرت مالی، محصولات، مدیریت، روابط نیروی کار و ...) هستند.
علاوه‌بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد درآمد و سودآوری شرکت، باید به تجزیه و تحلیل‌های رقابتی شرکت هم توجه شود. هدف از این تحلیل، بررسی نقاط قوت و ضعف درونی شرکت و همچنین بررسی فرصت ها و تهدیدات محیطی (بیرونی) است؛ که شرکت از آنها تأثیر می‌گیرد. تحلیل‌گر با بررسی این عوامل درونی و بیرونی، به موقعیت رقابتی شرکت در مقایسه با شرکت‌های مشابه در آن صنعت دست پیدا می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:53:48   |
0     0
موارد زیر ارکان و عناصر تجزیه و تحلیل یک شرکت را نشان می دهد:


- خط مشی ها و استراتژی های بازاریابی
- روشهای حسابداری
- سود آوری
- سیاست تقسیم سود
- تجزیه و تحلیل مالی
- بررسیهای گذشته( درجه نقد شوندگی و بازدهی)
- نسبت سهامداران
- اطلاعیه های عمومی
- بررسی اطلاعات و شایعات
- مدیریت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:54:53   |
0     0
نسبت‌های مالی به شش دسته اصلی تقسیم می‌شوند: 1- نسبت‌های نقدینگی، 2- نسبت‌های کارایی، ۳ - نسبت‌های سودآوری،
۴ - نسبت‌های سرمایه گذاری، ‌ ۵- نسبت‌های اهرمی،6-نسبت های قیمتی،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 16:25:21   |
0     0
آخرین قدم در فرآیند تحلیل، بررسی وضعیت و صورت های مالی شرکت است. نتیجه این بررسی ها، برآورد ارزش ها و نسبت های معنی داری است که می تواند موقعیت شرکت از نظر مالی را آشکار سازد. در زیر لیستی از عوامل موثر در تحلیل وضیعت مالی یک شرکت ، آورده شده است.

حساب های پرداختنی - حساب های دریافتنی – استهلاک - دارایی های جاری - دارایی های ثابت - ارزش دفتری - هزینه ی بهره - وجوه نقد - جریان وجوه نقدی - نسبت جاری - گردش حساب های دریافتنی - بدهی ها - ساختار بدهی ها - حقوق صاحبان سهام - جریان نقدی تنزیل شده - درآمد ها - سرمایه - ریسک سرمایه - هزینه ها - حاشیه سود ناخالص - پوشش نرخ بهره - سرمایه گذاری ها - بدهی های جاری - بدهی های بلند مدت - حاشیه سود خالص - قیمت/ارزش دفتری – قیمت به درآمد (P/E) – قیمت به فروش (P/S) و ...

لیست بالا به نظر بلند و ترسناک می آید. اما بعد از مدتی کار با آنها، سرمایه گذار یاد می گیرد که کدامیک از آنها در تحلیل هایش بهتر جواب می دهد. در واقع معیارهای سنجش ارزش زیادی بسته به نوع صنعت و جایگاه آن در چرخه اقتصادی وجود دارد. یک مدل کامل اقتصادی باید بتواند درآمد ها، هزینه ها و سودهای آتی یک شرکت را پیش بینی کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 16:35:50   |
0     0
بعد از انتخاب صنعت، سرمایه گذار باید قبل از هر کاری، لیستی از شرکت های با پتانسیل بالا را انتخاب کند. سرمایه گذاران معمولا علاقه دارند که شرکت های رهبر و پیشرو در هر صنعت را برای معامله انتخاب کنند. اولین قدم شناخت وضعیت فعلی کسب و کار و رقابت در هر گروه و پیش بینی روند های آتی است. باید بدانیم که شرکت های درون یک صنعت بر اساس فاکتور هایی قبیل سهم بازار، موقعیت محصول در بازار و مزیت رقابتی چگونه طبقه بندی می شوند. رهبر فعلی درون هر گروه کدام شرکت است و تغییرات درون بخشی چگونه می تواند توازن قدرت در هر گروه را رقم بزند؟ موانع ورود به صنعت چیست؟ عواملی چون بازاریابی، تکنولوژی، سهم بازار و نوآوری نیز از مسائلی هستند که در تعیین هویت شرکت های پیشرو در هر صنعت کمک شایانی به معامله گر می کنند.

سرمایه گذار پس از تهیه لیستی از شرکت ها، برای تعیین شرکت هایی که از مزیت رقابتی برخوردار بوده و یا توان ایجاد آن را داردند، به تحلیل منابع و ظرفیت های هر شرکت می پردازد. تحلیل عموما بر روی شرکت هایی انجام می گیرد که دارای یک مدل کسب و کار معقول، مدیریت قوی و وضعیت مالی با ثباتی هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/04/09 19:58:13   |
0     0
انواع تجزیه و تحلیل صورتهای مالی
تجزیه و تحلیل صورتهای مالی به دو گروه تجزیه و تحلیل افقی و تجزیه و تحلیل عمودی تقسیم میشود.
الف) تجزیه و تحلیل افقی:
این نوع تجزیه و تحلیل، اطلاعات صورتهای مالی را برای چند دوره مالی بر مبنای اطلاعات سال پایه بیان میکند و موفقیت در
هر دوره مالی با مقایسه اطلاعات سنوات قبل بررسی میشود و خود به دو دسته صورتهای مالی مقایسه ای و بررسی روند تقسیم
میشود .
ب) تجزیه و تحلیل عمودی:
در تجزیه و تحلیل عمودی تمام اطلاعات مندرج در یک صورت مالی نسبت به ارقام همان صورت مالی بررسی میشود و
به دو گروه صورتهای مالی استاندارد و تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی تقسیم میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید صادقی تفتی |   1396/04/09 20:26:29   |
0     0
ارکان وعناصر تجزیه وتحلیل شرکت به چند بخش تقسیم میشود فقط نام ببرید
شامل 10مرحله میباشد
1_خط مشی واستراتژیهای بازار یابی
2_حسابداری
3_سوداوری
4_سیاست تقسیم سود
5_تجزیه وتحلیل مالی
6_برسیهای گذشته
7_نسبت سهامداران
8_اطلاعیهای عمومی
9_بررسی اطلاعات وشایعات
10_مدیریت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/04/18 14:12:39   |
0     0
اولین عامل مورد بررسی در تجزیه و تحلیل ریسک شرکت تغییرات نرخ بهره است. تغییرات نرخ بهره بر بخش مالی و واقعی اقتصاد اثرگذار است و حتی تغییر نرخ بهره در برخی کشورها بر اقتصاد جهان و جریانات مالی بین المللی تأثیر دارد. اثرات تغییر نرخ بهره بر فعالیت شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در موارد ذیل خلاصه می‌گردد:
•افزایش و کاهش نرخ بازده مورد توقع، کاهش و افزایش قیمت‌ها در بازار سهام، میزان جذاب نمودن سایر بازارها و ورود و خروج وجوه از بورس اوراق بهادار و اثرات آن بر ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده و به تبع آن پرتفوی و خالص ارزش دارایی‌های شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و ارزش بازار آن.
•افزایش/کاهش میزان جذابیت تولید و تأثیر بر محیط کسب و کار.
•افزایش/کاهش نرخ بازده مورد توقع و اثر بر توجیه‌پذیری طرح‌های جدید و یا در دست اجرا.
•افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌های فرعی و وابسته و متعاقب آن کاهش سود قابل تقسیم و کاهش درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌ها.
•استفاده از روشهای تأمین مالی مبتنی بر بدهی توسط شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و شرکت‌های فرعی و وابسته و اثر متعاقب بر میزان نقدینگی و وجوه در دسترس.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه خیراندیش |   1396/04/18 14:13:21   |
0     0
ریسک نوسان قیمت نهاده‌های تولید و محصولات



شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به واسطه شرکت‌های سرمایه پذیر از چنین ریسک‌هایی اثر می‌پذیرد و این دسته از ریسک‌ها هم بر درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌ها به دلیل تغییر بهای تمام شده و فروش شرکت‌های سرمایه پذیر و هم بر درآمد حاصل از فروش سرمایه گذاری‌ها به دلیل تغییر سود ویژه و ارزش بنگاه شرکت‌های مورد نظر برای فروش، اثرگذارند.

از مهمترین تحولاتی که می‌تواند قیمت نهاده‌های تولید شرکت‌های سرمایه پذیر را دستخوش تغییر قرار دهد، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش حقوق و دستمزد بر اساس قوانین مربوط می‌باشد.

در برخی موارد قیمت محصولات شرکت‌های سرمایه پذیر تابع قیمت‌های جهانی است و در برخی موارد تحت قواعد بازار و رقابت و در برخی دیگر تابع تصمیمات و نرخ گذاری‌های دولت قرار دارد.



ریسک مربوط به عوامل بین المللی و یا تغییر مقررات دولتی



برخی محدودیت‌های بین المللی موجب اختلال کسب و کار گردیده و فعالیت شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد لیکن پیش‌بینی نمی‌شود که چنین محدودیت‌هایی باعث توقف فعالیت کسب و کار گردد. شرکت‌های سرمایه پذیر شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تغییرات جهانی قیمت کالاها و خدمات و تغییرات قیمت محصولاتی که مشمول نرخ گذاری دولتی هستند بر سود ویژه و ارزش بازار شرکت‌های موجود در پرتفوی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی اثر داشته و برخی مقررات دولتی من‌جمله تعرفه‌های صادرات و واردات حایز اهمیت به شمار می‌روند.



ریسک نقدینگی



عدم کفایت وجوه برای تداوم فعالیت و ایفای تعهدات، سازمان‌ها را با ریسک نقدینگی مواجه می‌سازد. هم اکنون شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی از نظر نقدینگی در وضعیت مناسبی قرار داشته و نسبت‌های نقدینگی نیز تأییدی بر این مدعاست که تعادل نسبی در جریانهای نقد ورودی و خروجی برقرار است. نقدینگی لازم برای تداوم فعالیت و توسعه می تواند از منابع ذیل تأمین گردد:
•سود حاصل از سرمایه گذاری‌ها
•فروش سرمایه گذاری‌ها
•افزایش سرمایه
•ابزارهای بدهی و تسهیلات وام ارزی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدیان |   1396/04/22 18:38:32   |
0     0
1- ارکان و عناصر تجزیه و تحلیل یک شرکت را نام ببرید ؟
- خط مشی ها و استراتژی های بازاریابی
- روشهای حسابداری
- سود آوری
- سیاست تقسیم سود
- تجزیه و تحلیل مالی
- بررسیهای گذشته ( درجه نقد شوندگی و بازدهی )
- نسبت سهامداران
- اطلاعیه های عمومی
- بررسی اطلاعات و شایعات
- مدیریت
2- روشهای متفاوت حسابداری و دستکاری حسابها چه عواملی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد .؟
الف ) قیمت گذاری موجودیها ب ) روشهای محاسبه استهلاک
ج ) درآمد غیر عملیاتی د ) مالیات
3- چه عواملی در سیاست پرداخت سود سهام شرکتها تاثیر گذار هست ؟
الف ) وضعیت مالی شرکت ب ) وضعیت سود آوری شرکت
پ ) سیاستهای مدیریتی شرکت ت) شرایط حاکم در بازار
ث) مسائل قانونی و حقوقی در کشور ج ) اندازه شرکت
چ ) تاریخچه فعالیتها و پیشرفتهای شرکت
4- در بورس های بزرگ دنیا شرایط ورود به بازار بورس بر شرکت چگونه است ؟
پرداخت منظم سود سهام
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 12:29:48   |
0     0
نسبت‌های مالی به شش دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
1- نسبت‌های نقدینگی، 2- نسبت‌های کارایی، ۳ - نسبت‌های سودآوری،
۴ - نسبت‌های سرمایه گذاری، ‌ ۵- نسبت‌های اهرمی،6-نسبت های قیمتی،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 12:32:55   |
0     0
مهمترین عواملی که می توان برای قضاوت در مورد یک مدیر به آنها استناد کرد عبارتند از :
(1 توانایی در حفظ موقعیت رقابتی شرکت
(2 توانایی توسعه شرکت
(3 توانایی حفظ حاشیه سود شرکت از طریق کنترل هزینه ها
(4 توانایی حفظ تولید مؤثر از طریق استفاده مناسب از ماشین آلات و تجهیزات
(5 توانایی تامین مالی شرکت جهت انجام طرحهای توسعه
6 )توانایی برقراری ارتباط مناسب با اتحادیه های کارگری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیمیا |   1396/10/02 12:38:34   |
0     0
عوامل مختلفی می توانند در سیاست پرداخت سود سهام شرکتها تاثیرگذار باشند. از قبیل وضعیت مالی شرکت ، وضعیت سود آوری شرکت، سیاست های مدیریتی شرکت ، شرایط حاکم در بازار، مسائل قانونی و حقوقی در کشور ، اندازه شرکت و حتی تاریخچه فعالیتها و پیشرفتهای شرکت و عوامل دیگر که همگی می توانند موثر باشند. هر شرکتی بایستی یک سیاست تقسیم سود مشخص داشته باشد. داشتن سیاست مشخص برای تقسیم سود موجب افزایش ارزش سهام آن شرکت خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/09 10:00:49   |
0     0
تجزیه و تحلیل شرکت
تحلیل بازار دلالت بر زمان مناسب جهت سرمایه گذاری در سهام دارد. تحلیل صنعت به منظور یافتن صنایعی با آینده
روشن صورت میگیرد، بنابراین سرمایه گذار قادر به انتخاب شرکت هایی با آینده بهتر در محدودة آن صنایع خواهد بود. در
ادامه تحلیل بنیادی پس از تحلیل بازار و صنعت، نوبت به تحلیل شرکتها میرسد. به همین منظور سرمایه گذار باید بر دو جزء
مهم یعنی سودهای تقسیمی و نرخ بازگشت مورد انتظار و یا به صورت بدیل، درآمد و نسبت P/E تحلیل آنها تکیه کند.
- تحلیل بنیادی در سطح شرکت
تحلیل اساسی در سطح شرکت، شامل تحلیل متغیرهای اصلی مالی برای تخمین ارزش ذاتی شرکت میباشد این متغیرها
شامل فروش، حاشیه سود، استهلاک ،نرخ مالیات، منابع مالی، گردش داراییها و عوامل دیگر است. تحلیل های
بعدی، میتواند شامل موقعیت رقابتی شرکت در آن صنعت، روابط کارگری، تغییرات تکنولوژیکی، مدیریت، رقابت خارجی و
غیره باشد. عواملی که خود شرکت بر آنها کنترل دارد.
این عوامل عبارتند از:
1- قابلیت نقدینگی
2- تعداد سهام در دست عموم
3- ترکیب سهامداران
4- سودآوری
5- ثبات نسبی سودآوری
6- نسبت سود تقسیمی هر سهم
7- ارزش ویژه هر سهم
8- بافت تامین مالی شرکت
9- مهلت و تاریخ پرداخت سود سهام طبق ماده 240 قانون تجارت
10- انتشار مستمر اطلاعات و اخبار نسبی
11- عمر شرکت و میزان استهلاک ماشین آلات
12- پنجاه شرکت فعالتر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/02 19:24:25   |
0     0
تعریف روش حسابداری:


روش حسابداری مشخص کننده این است که چه اقداماتی، توسط چه کسی، در چه موقعی، به چه ترتیبی و با کدام وسیله باید انجام شود و مجموعه اقداماتی که در اجری یک کار معین بطور پیاپی باید صورت گیرد چیست و چه ترتیبی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد حیدری |   1396/11/02 22:33:43   |
0     0
بازاریابی مهم ترین شاخص در میان موارد فوق است چرا که بازاریابی و روشهای بکار گرفته شده بر کیفیت و کمیت درآمدهای آینده شرکت مؤثر می باشد. سهم شرکت از بازار موجود صنعت نیز از عوامل تعیین کننده عواید آتی یک شرکت است. رشد توانایی فروش شرکت موقعیت رقابتی آن را در جهت بدست آوردن درآمد بیشتر تقویت خواهد کرد. یک شرکت با فعالیتهای متنوع و متفاوت باید توانایی رقابت در همه زمینه های متفاوت را در درون خود به وجود آورد . این امر از طریق ارتقاء فروش، افزایش کیفیت و ثبات قیمت میسر خواهد شد. فروش شرکت نیز تحت تاثیر شدید استراتژیهای بازاریابی قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/07 00:05:55   |
0     0
تجزیه و تحلیل شرکت‌

بعد از تعیین وضعیت اقتصاد و صنعت، خود شرکت نیز باید تجزیه و تحلیل شود تا از سلامت مالی آن اطمینان حاصل‌گردد. این تحلیل، معمولاً از طریق بررسی صورت‌های مالی شرکت انجام‌می‌شود. از روی این صورت‌ها می‌توان نسبت‌های مالی سودمندی را محاسبه‌نمود.

نسبت‌های مالی به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
۱) نسبت‌های سودآوری‌
۲) نسبت‌های قیمتی‌
۳) نسبت‌های نقدینگی‌
۴) نسبت‌های اهرمی‌
۵) نسبت‌های کارایی(فعالیت)

هنگام تحلیل نسبت‌های مالی شرکت، نتایج حاصل از این تحلیل باید با نتایج سایر شرکت‌های موجود در آن صنعت مقایسه‌شود تا عملکرد شرکت، شفاف‌تر و روشن‌تر گردد. در ادامه، حداقل یک نسبت معروف را از هردسته معرفی‌می‌کنیم.

● حاشیه ‌سود ‌خالص‌

حاشیه‌سود‌خالص شرکت، یکی از نسبت‌های ‌سودآوری است که از طریق‌ تقسیم‌کردن سود خالص به کل فروش محاسبه‌می‌شود. این نسبت نشان می‌دهد که‌از یک‌تومان فروش شرکت، چه ‌مقدار آن به سود خالص تبدیل‌ شده ‌است. به‌ عنوان ‌مثال، حاشیه‌ سودخالص ۳۰ درصد نشان‌می‌دهد که‌از یک‌تومان فروش محصولات شرکت، ۳ ریال سودخالص به ‌دست ‌آمده‌است.

● نسبت P/E

نسبت P/E (نسبت قیمت سهام به عایدی هر سهم) از طریق تقسیم‌کردن قیمت جاری سهام به عایدی هر سهم (EPS) در چهار فصل گذشته به‌ دست‌ می‌آید.
این نسبت نشان‌می‌دهد که سرمایه‌گذار برای خریدن یک‌تومان از عواید شرکت، چقدر باید بپردازد. به ‌عنوان‌ مثال، اگر قیمت جاری سهام، ۲۰ تومان و عایدی هر سهم در چهار فصل گذشته، ۲تومان‌باشد، آنگاه نسبت P/E، ۱۰ به ‌دست‌ می‌آید. به‌ عبارت ‌دیگر، برای خرید یک‌تومان از عواید شرکت، باید ۱۰تومان بپردازیم. البته، انتظارت سرمایه‌گذاران از عملکرد آتی شرکت، نقش بسیار مهمی در تعیین نسبت جاری P/E ایفا می‌کند. رویکرد متداول در تحلیل‌های مالی این است که نسبت‌های‌ P/E شرکت‌های موجود در یک صنعت را با یکدیگر مقایسه‌کنیم. اگر تمام شرایط دیگر یکسان باشد، شرکتی که P/E آن کمتر است، ارزش بهتری دارد.

● ارزش دفتری هر سهم‌

ارزش دفتری هر سهم شرکت، یکی از نسبت‌های ‌قیمتی است که‌ از تقسیم‌کردن کل ‌دارایی‌های ‌خالص شرکت (دارایی‌ها منهای بدهی‌ها) به کل سهام موجود آن به‌دست ‌می‌آید. ارزش دفتری هر سهم می‌تواند در تعیین این موضوع کمک‌کند که آیا سهام شرکت، کمتر یا بیشتر از حد قیمت‌گذاری شده‌است (این موضوع، به روش‌های حسابداری مورد استفاده شرکت و همچنین، عمر دارایی‌های آن نیز بستگی دارد). اگر سهامی به قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش دفتری آن به ‌فروش ‌رود، می‌تواند نشانگر این باشد که این سهام، کمتر از ارزش واقعی خود، قیمت‌گذاری شده‌است.

● نسبت جاری

نسبت جاری، یکی از نسبت‌های نقدینگی است که از تقسیم‌کردن دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری شرکت محاسبه‌می‌شود. این نسبت، توانایی شرکت را برای پرداخت بدهی‌ها و تعهدات جاری آن نشان‌می‌دهد. هرقدر این نسبت بالاتر باشد، قدرت نقدینگی آن نیز بالاتر خواهد‌بود. به‌ عنوان‌ مثال، اگر این نسبت ۳ باشد، بیانگر آن است که دارایی‌های جاری شرکت، برای پرداخت ۳ برابر بدهی‌های جاری آن، کفایت‌ می‌کند.

● نسبت بدهی

نسبت بدهی شرکت، یکی از نسبت‌های اهرمی است که از تقسیم‌کردن کل بدهی‌ها به کل دارایی‌های شرکت محاسبه‌می‌شود. این نسبت نشان‌می‌دهد که کل‌دارایی‌های شرکت تا چه ‌حد از طریق بدهی‌ها تأمین شده است. به ‌عنوان ‌مثال، اگر نسبت‌ بدهی ۴۰ درصد باشد، بیانگر آن است که ۴۰ درصد از دارایی‌های شرکت از طریق ایجاد بدهی یا قرض‌گرفتن وجوه تأمین شده‌است. بدهی‌ها، همانند تیغ دولبه‌ عمل‌می‌کنند. اگر شرایط کلی اقتصاد نامناسب و روند حرکت نرخ‌های‌ بهره، فزاینده باشد، آنگاه شرکت‌هایی که نسبت بدهی بالایی دارند، با مشکلات مالی عدیده‌ای مواجه خواهندبود. اما اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد، بدهی می‌تواند از طریق تأمین‌مالی‌کردن رشد شرکت با هزینه‌های پایین‌تر، سودآوری را افزایش دهد.

● گردش موجودی‌ها

گردش ‌موجودی‌های ‌شرکت، یکی از نسبت‌های‌ کارایی است که از تقسیم‌کردن قیمت‌ تمام ‌شده ‌کالای ‌فروش‌ رفته به موجودی‌ها محاسبه‌می‌شود. این نسبت، کارایی شرکت را در مدیریت موجودی‌ها نشان‌ می‌دهد. این کارایی، از طریق محاسبه تعداد دفعات گردش موجودی‌ها در طول سال اندازه‌گیری‌ می‌شود. این دسته از نسبت‌ها، وابستگی ‌شدیدی به نوع صنعت دارند. به‌ عنوان ‌مثال، گردش موجودی‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به‌مراتب بالاتر از صنایع تولیدکننده هواپیماست. در اینجا نیز مقایسه‌کردن گردش‌موجودی‌ها در کلیه شرکت‌های یک صنعت، اهمیت زیادی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مدیریت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

مدیریت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

ندا بشیری، ابوالفضل شهرآبادی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی