تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هرچه صبر بیشتر باشد، دقت بیشتر است و هرچه دقت بیشتر باشد، موفقیت بیشتر است. - کریستوفر مارلو

در بیان اهمیت (تنظیم قرارداد) در روابط کاری و تجاری اشخاص، همین بس که امروزه میلیون ها پرونده قضایی در کشور در نتیجه فقدان قرارداد بین طرفین دعوا و یا تنظیم غیر تخصصی آن است

 

که تاوان آن هم چیزی جز ماهها و سالها وقت تلف کردن در دادگستری و پرداخت هزینه های کلان حق الوکاله و هزینه دادرسی نمی باشد. این هزینه ها منهای خسارت معنوی و روانی است که به فرد وارد می شود و قابل ارزیابی به پول نیست.

متاسفانه در کشور فرهنگ تنظیم قرارداد جای خود را باز ننموده است. نه تنها در بین مردم عادی که در بین مدیران و تاجران نیز عموماً این فرهنگ کمرنگ است. وقتی در ایران قراردادهای میلیاردی رو میبینم روی یک برگ کاغذ با جملات عامیانه تعجب می کنم در مقابل قرارداد تعمیر کولر در جوامع پیشرفته!!

 

البته منظور از ” تنظیم قرارداد “، قراردادی نیست که مردم عادی با اطلاعات غیر حقوقی خود می نویسند و یا نمونه قرارداد از اینترنت کپی می کنند. بلکه منظور یک متن جامع و کامل است که مشاور حقوقی قرارداد و (وکیل امور قراردادها) با لحاظ رابطه کاری و شغلی خاص طرفین معامله و با اشراف به قوانین حاکم تنظیم می نماید و در آن نکات حقوقی تنظیم قراردادها (که در یک مقاله مستقل در همین سایت بحث کرده ایم) رعایت شده باشد.

 

چنین قراردادی مزایای زیر را برای طرفین رابطه کاری به همراه دارد. مهمترین این مزیت، تضمین امنیت حقوقی است :

 ۱) پیشگیری از دعوا

 

اولین مزیت یک قرارداد محکم، پیشگیری از دعوا و اختلاف بین طرفین است. وقتی طرف مقابل نتواند سوراخ و سمبه ای و یا نقطه ضعفی از قرارداد در بیاورد و ضمانت اجراهای موثر و شدید نیز برای تخلفش مقرر شده باشد، قطعاً فکر تخلف از قول و قرار را نمی کند و اگر هم اختلافی ایجاد شده باشد به مصالحه و سازش تن می دهد و کار به دادگاه و دادگستری و قانون نمی کشد.

 

 ۲) جلوگیری از باخت در دعوا

به فرض هم که به هر دلیل اختلافات قراردادی به دادگاه و دادگستری بکشد و یک دعوای تمام عیار قضایی مطرح شود، با در دست داشتن یک قرارداد محکم و جامع احتمال بالای برد دارید. اگر طرف دعوا بهترین وکیل مدافع و حقوق دان را هم بگیرد، بازهم منطق حقوقی قرارداد شما حرف اول را می زند. چرا که : بهترین وکیل شما قرارداد شماست.

 

 ۳) جلوگیری از طولانی شدن دعوا

وقتی قرارداد واضح و شفاف و محکم و صریح باشد، معمولاً کار به کارشناس و شاهد و قسم و تحقیقات محلی و استعلام از این اداره و آن اداره نمی کشد و پرونده کش و قوس دار نمی شود و قاضی سریع حکم صادر می کند و روند دادرسی به سرعت به نفع شما تمام می شود. (ان شاء ا…)

 

 ۴) جلوگیری از اختلاف نظرهای قضایی

قرارداد واضح و شفاف و دقیق باعث می شود تفسیرهای متفاوت از قرارداد به حداقل برسد و شما از اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه های قضایی در امان بمانید. حتماً شنیده اید که یک شعبه دادگاه فلان نظر را دارد و شعبه دیوار به دیوار آن دادگاه در عین همان موضوع نظر کاملاً متفاوت و حتی برعکس دارد. بنابراین قرارداد محکم و جامع تا حد زیادی از این که حق و حقوقتان فدای اختلاف نظرها و سلیقه های قضایی شود، جلوگیری می کند.

 

 ۵) جلوگیری از هزینه های پولی برای پرونده

قرارداد قوی باعث می شود منطق حقوقی خود را در دادگاه پیش بریم بدون این که نیاز به استفاده از وکلای گران و پرداخت هزینه های کلان حق الوکاله داشته باشیم که آخر هم معلوم نیست به نتیجه ای برسد یا نه. البته استفاده از خدمات وکیل دادگستری در هر دعوایی مورد توصیه ماست ولی در صورت داشتن قرارداد محکم، نیاز ضروری به استفاده از وکیل با حق الوکاله هنگفت نیست و صرفاً مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه دفاعیه توسط وکیل کفایت می کند. چرا که بهترین وکیل شما قرارداد شماست. مضافاً هزینه دادرسی و کارشناس و تمبر و رفت و آمد و… را هم باید بپردازید که آخر هم معلوم نیست حکم به نفع شما صادر شود.

 

 ۶) جلوگیری از اتلاف وقت و اعصاب خردی در دادگستری

هزینه های زیاد حق الوکاله و هزینه دادرسی و کارشناس و تمبر و رفت و آمد و … منهای خسارات معنوی و روانی است که به شما وارد می شود و قابل ارزیابی به پول نیست. هر دعوای قضایی برای شما استرس و از کار و زندگی افتادن و اتلاف وقت و اعصاب خردی دارد که به معنای خسارات روانی و معنوی و غیر پولی است. این خسارات گاهی از میلیون ها تومان خسارات پولی هم بیشتر می شود. حالا آیا واقعاً اندک هزینه تنظیم قرارداد قابل مقایسه با این همه خسارات پولی و خسارات معنوی و روانی هست؟؟

 

 ۷) جلوگیری از پارتی بازی

با تنظیم قرارداد محکم و قاطع، طرف دعوایتان پارتی بازی نمی تواند بکند حتی اگر میلیون ها تومان خرج کند!! از من بشنوید حتی اگه طرف دعوایتان دوست صمیمی قاضی پرونده از آب در بیاد، تا نقطه ضعف و ابهام و بهانه ای در قرارداد نباشد، قاضی نمی تواند به نفع طرف قرارداد شما رای بدهد.

 

 ۸) اجرای صحیح و به موقع تعهدات و افزایش کیفیت کار

با قرارداد محکم از همان اول همه چیز مشخص و نظم و ترتیب حقوقی برقرار است. هر طرف قرارداد به خوبی کارش را انجام می دهد و کیفیت کار و تراز بازدهی بالا می رود. ولی اگر قرارداد به خوبی و جامع تنظیم نشده باشد، حداقل کینه و کدورت ایجاد می کند و در کیفیت کار اثر منفی می گذارد. احساس داشتن حاشیه امن حقوقی باعث می شود با آرامش کار را پیش ببرید و تعهدات خود را به خوبی انجام دهید و حق وحقوق تان را هم تا ریال آخر دریافت کنید.

 

 ۹) کاهش ریسک اقتصادی

در این دوره و زمانه که این همه ریسک اقتصادی و تحریم وجود دارد و با یک مسئله کوچک دلار بالا و پایین می رود، باید روابط کاری و تجاری تان حداقل از لحاظ حقوقی محکم باشد تا میزان ریسک اقتصادی کار را کمتر کند.

 

 ۱۰) حفظ رابطه ها

با تنظیم قرارداد محکم و جامع، دوستی ها و فامیلی ها و شراکت ها و برادری ها باقی می ماند و حرمت ها همیشه حفظ می شود.

 

 ۱۱) هموار شدن مسیر برای رسیدن به توافق

گاهی یک ابتکار حقوقی و تمهید ساز و کارهای مناسب قانونی می تواند گیر اختلافات را باز کند و باعث شود دغدغه های حقوقی طرفین مرتفع و مسیر رسیدن به توافق و عقد قرارداد هموار شود. مثلاً در معامله یک آپارتمان، فروشنده نگران از دست رفتن ملکش است و حق فسخ هم خیالش را راحت نمی کند و خریدار نیز می خواهد حداقل حقی در ملک پیدا کند ولو متزلزل. خب پیشنهاد بیع معلق از جانب وکیل تنظیم کننده قرارداد می تواند نگرانی هر طرف را از بین ببرد و مسیر معامله را هموار کند.

 

منبع:

ایران قرارداد

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

حسابداری شرکت‌های بیمه

حسابداری شرکت‌های بیمه

داریوش محمدی / امیررضا نعمت‌الهی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی