تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
موفقیت، مساوی با رسیدن به هدف نیست، بلکه خود سفر است. - جان ماکسول

کانمن و توریسکی در سال 1979 تئوری چشم انداز را ارائه کردند که نشان می‌دهد چگونه سرمایه گذاران در بعضی مواقع به طور سیستماتیک تئوری مطلوبیت را نادیده می‌گیرند. کانمن و توریسکی بیان کردند که زمانیکه سرمایه گذاران در قسمت منفی ثروت (ضرر) هستند آنگاه از ریسک گریزی به ریسک پذیری تغییر جهت می‌دهند.

 

نقش نظریه چشم انداز در رفتار مالی را می‌توان به مانند نظریه مطلوبیت در مالی استاندارد فرض کرد به عبارتی دیگر یکی از ستون‌ها و عناصر اصلی رفتار مالی می‌باشد.تئوری چشم انداز، اساسا نحوه ارزیابی سود و زیان توسط افراد را توصیف می‌کند.

 

سرمایه گذاران در نظریه چشم انداز، در اصطلاحات سودها (دریافتی‌های ) خاص و زیان‌ها نسبت به نقاط مرجع انتخاب‌هایشان را ارزیابی می‌کنند، سرمایه گذاران در نظریه چشم‌انداز تابع ارزش  S شکل دارند. به این معنا که شکل تابع مقعر (ریسک گریز ) در دامنه سودها و در دامنه زیان‌ها محدب (ریسک پذیر ) است.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های  این نظریه که توصیف تصمیم گیری از دیدگاه مالی رفتاری می‌توان نامید، تمایز قائل شدن بین دو مرحله در فرآیند تصمیم گیری است: ویرایش و ارزیابی.

 

فاز ویرایش

 به معنای سازماندهی کردن و فرموله کردن مجدد گزینه‌ها به منظور ساده سازی کردن و آسان‌تر نمودن ارزیابی و انتخاب بعدی می‌باشد.

 

فاز ارزیابی گزینه‌ها

 دومین فاز است که در آن گزینه‌های ویرایش شده در فاز قبلی ارزیابی خواهند شد. با توجه به نظریه چشم انداز تصمیم گیرنده دو مقیاس را در ارزیابی به کار می‌گیرد. مقیاس اول پیامدهای پولی بدست آمده در مسئله را جایگزین می‌کند، در حالی که مقیاس دوم احتمالات عینی بدست آمده از نتایج پولی (سود یا زیان ) مسئله را با یک تابع ارزش V جایگزین می‌کند. کاربردها و پیامدهای نظریه چشم انداز منجر به این امر شد که در سال 2002 کمیته نوبل با سنت شکنی جایزه نوبل در اقتصاد را به دانیل کانمن بدهد.

 

 

منبع

مقدمه ای بر مالی رفتاری، دکتر ابالفضل شهر آبادی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مالی رفتاری، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مهدیه میرجلیلی |   1396/03/13 09:30:12   |
0     0
دانیل کانمان و آموس تورسکی مطالعات خود در زمینه چگونگی رفتار مردم در اداره ریسک و عدم ‌اطمینان را تحت عنوان «نظریه چشم‌انداز» نام نهادند. این اقدام آنها دلیلی نداشت جز اینکه می‌خواستند نام منتخب‌شان جذاب و جالب توجه باشد. روش کانمان و تورسکی در مورد این قضیه بسیار شبیه کاری است که ریچارد بِلمَن در مورد نام‌گذاری الگوریتم تصمیم‌گیری چندبخشی خود انجام داد. او نام «برنامه‌ریزی پویا» را برای الگوریتم خود برگزید. دلیل این نام‌گذاری نیز آن بود که موضوع «برنامه‌ریزی» در آن زمان، موضوعی داغ بود. با این حال، نظریه کانمان و تورسکی که در طی 30 سال بسط و توسعه یافت، در حیطه علم اقتصاد و به ویژه اقتصاد مالی بسیار اهمیت دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 23:09:29   |
0     0
تئوری چشم انداز، اساسا نحوه ارزیابی سود و زیان توسط افراد را توصیف می‌کند.
سرمایه گذاران در نظریه چشم انداز، در اصطلاحات سودها (دریافتی‌های ) خاص و زیان‌ها نسبت به نقاط مرجع انتخاب‌هایشان را ارزیابی می‌کنند، سرمایه گذاران در نظریه چشم‌انداز تابع ارزش S شکل دارند. به این معنا که شکل تابع مقعر (ریسک گریز ) در دامنه سودها و در دامنه زیان‌ها محدب (ریسک پذیر ) است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/03/31 23:40:09   |
0     0
نقش نظریه چشم انداز در رفتار مالی را می‌توان به مانند نظریه مطلوبیت در مالی استاندارد فرض کرد به عبارتی دیگر یکی از ستون‌ها و عناصر اصلی رفتار مالی می‌باشد.تئوری چشم انداز، اساسا نحوه ارزیابی سود و زیان توسط افراد را توصیف می‌کند.



سرمایه گذاران در نظریه چشم انداز، در اصطلاحات سودها (دریافتی‌های ) خاص و زیان‌ها نسبت به نقاط مرجع انتخاب‌هایشان را ارزیابی می‌کنند، سرمایه گذاران در نظریه چشم‌انداز تابع ارزش S شکل دارند. به این معنا که شکل تابع مقعر (ریسک گریز ) در دامنه سودها و در دامنه زیان‌ها محدب (ریسک پذیر ) است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/04/05 13:00:13   |
0     0
یک نتیجه خیلی مهم که ملهم از کار کانمان و تورسکی است، نشان می‌دهد ممکن است رفتار مردم در برابر ریسک‌ها با توجه به عایداتی که کسب می‌کنند، کاملاً متفاوت باشد. به عنوان مثال زمانی که به مردم حق انتخاب داده شود که بین دریافت هزار دلار با قطعیت کامل یا دریافت 2500 دلار با احتمال 50 درصد، یکی را برگزینند، احتمالاً خیلی راحت، گزینه دریافت هزار دلار همراه با قطعیت کامل را نسبت به گزینه نامطمئن شانس دریافت 2500 دلار انتخاب خواهند کرد؛ حتی با وجود اینکه امید ریاضی دریافت گزینه نامطمئن، 1250 دلار است. این یک رفتار معقولانه تمام و کمال است که به عنوان رفتار «ریسک‌گریزانه» شناخته و معرفی می‌شود. اما کانمان و تورسکی فهمیدند همین مردم زمانی که بخواهند از میان تحمل زیانی قطعی به میزان هزار دلار یا تحمل (عدم تحمل) زیانی نامطمئن به میزان 2500 دلار با احتمال 50 درصد، یکی را برگزینند، معمولاً گزینه همراه با ریسک را انتخاب می‌کنند. این رفتار تحت عنوان رفتار «ریسک‌پذیرانه» شناخته می‌شود. موضوعی که عنوان شد، لزوماً غیرعقلانی نیست اما برای تحلیلگران جهت تشخیص وجود عدم تقارن در گزینه‌های مورد نظر انسان‌ها اهمیت دارد. پیتر برنشتاین تجربه‌‌ای را از ریچارد تالر نقل می‌کند که در آن به دانش‌آموزان گفته شد فرض کنند 30 دلار برنده شده‌اند و به آنها سفارش شده که یک «شیر یا خط» انجام دهند که در آن یا 9 دلار می‌برند یا 9 دلار می‌بازند. 70 درصد از دانش‌آموزان گزینه انجام «شیر یا خط» را انتخاب کردند. زمانی که به باقی دانش‌آموزان این حق انتخاب داده شد که از میان انتخاب 30 دلار با قطعیت کامل یا انتخاب یک «شیر یا خط» که در آن یا 21 دلار یا 39 دلار نصیب‌شان خواهد شد، یکی را انتخاب کنند، نسبت بسیار کمتری از آنها - 43 درصد - گزینه «شیر یا خط» را انتخاب کردند. پاره‌ای از مسائل تفسیر رفتار انسان‌ها در مواجهه با ریسک، می‌بایست با در نظر گرفتن این مساله که مردم برپایه تخمین‌های ذهنی‌شان از احتمالاتی که ممکن است کاملاً متفاوت از احتمالات عینی و صحیح باشد، تصمیم‌گیری می‌کنند، انجام شوند. در مورد تخمین رخدادهای با احتمال اندک - که تا پیش از مواجهه فرد با آنها هرگز برای او رخ نداده‌اند - ممکن است احتمالی به میزان صفر درصد در تصمیم‌گیری لحاظ شود. اما از طرفی ممکن است این کار منجر به وقوع تراژدی‌هایی شود که بر اثر آنها مردم متوجه شوند که در حالی که خود آنها خبر نداشتند، در نقش رولت روسی بازی کرده باشند. در بازی رولت روسی، بازیگر یک فشنگ در اسلحه می‌گذارد و سپس آن را می‌بندد. بعد چرخ فشنگ‌ها را می‌چرخاند و دست خود را بر روی ماشه برده و لوله هفت‌تیر را در برابر سر خود قرار می‌دهد و در نهایت ماشه را می‌چکاند. بر اثر این کار ممکن است بمیرد یا زنده بماند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:37:05   |
0     0
نقش نظریه چشم انداز در رفتار مالی را می‌توان به مانند نظریه مطلوبیت در مالی استاندارد فرض کرد به عبارتی دیگر یکی از ستون‌ها و عناصر اصلی رفتار مالی می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:38:14   |
0     0
تئوری چشم انداز، اساسا نحوه ارزیابی سود و زیان توسط افراد را توصیف می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/04/09 20:34:33   |
0     0
تئوری چشم انداز (Prospect theory)

سرمایه گذاران ریسک گریز هستند و ریسک (EUT) بر طبق تئوری مطلوبیت مورد انتظار گریزی معادل مقعر بودن ١ تابع مطلوبیت است به این معنی که مطلوبیت نهایی ثروت کاهش می یابد . اگر چه تئوری مطلوبیت به مدت طولانی یک تئوری جالب و جذاب بوده است، اما این تئوری در پیش بینی سیستماتیک رفتار انسان، حداقل در شرایط نامطمئن، موفق نبوده است. بهمین دلیل کانمن و تورسکی در سال ١٩٧٩ تئوری چشم انداز را ارائه کردند که نشان می دهد چگونه سرمایه گذاران در بعضی مواقع به طور سیستماتیک تئوری مطلوبیت را نادیده می گیرند. تئوری چشم انداز در طی سالهای دهه ٨٠ توسط دانشمندان دیگری نظیر تالر ٢ ، شیلر ٣ و جانسون ٤ تکمیل شده و هم اکنون این تئوری ۴ بخش مهم از ابعاد رفتاری سرمایه گذاران را در بر می گیرد عبارتند از :

1. ضرر گریزی
2. حسابداری ذهنی
3. کنترل شخصی
4. دوری از تاسف و پشیمانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ایمان ابراهیمی |   1397/02/14 14:29:10   |
0     0
بر اساس نظریه تصمیم منطقی سرمایه گذاران ریسک گریز میباشندو زمانی حاضر به پذیرش ریسک میشنود که بازدهی متناسب با ان کسب کنندو سرمایه گذاران را ریسک گریزفرض میکند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ایمان ابراهیمی |   1397/02/14 14:31:07   |
0     0
بر اساس نظریه تصمیم منطقی سرمایه گذاران ریسک گریز میباشندو زمانی حاضر به پذیرش ریسک میشنود که بازدهی متناسب با ان کسب کنندو سرمایه گذاران را ریسک گریزفرض میکند باداین تفاوت که ریسک گریزی براساس نظریات مالی رفتاری به واسطه عدم مطلوبیت است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

جنبه های حقوقی بیمه های عمر (2)

جنبه های حقوقی بیمه های عمر (2)

ادواردای . گریوز و برک ای. کریستنسن
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی