تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
چیزی که سرنوشت انسان را می سازد استعدادهایش نیست؛ انتخاب هایش است!

شاید یکی از جالب‌ترین رفتار‌ها در بازار حالتی است که ارزیابی‌ها روی یک دارایی خاص خو‌د‌جوش می‌شوند. چنین سناریویی از آنجا ناشی می‌شود که قیمت‌ها فقط ارزش ذاتی را منعکس نمی‌کنند،بلکه مقداری اضافی را نیز در خود دارند، که به آن حباب می‌گویند. حباب زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی بطور ناگهانی و به دلایل غیر عقلانی افزایش یافته و سپس سقوط می‌کند.

 

این ارزش‌گذاری اضافی ممکن است ناشی از این باشد که فعالان بازار اعتقاد دارند که آن‌ها خواهند توانست در آینده دارایی‌شان را به دیگر فعالان به قیمت بالاتر بفروشند بیش از آنکه آن‌ها فکرمی کنند واقعاً آن ارزش را دارد.

 

با ادامه این فرآیند فعالان بازار با چشم می‌بینند که تحرکات قیمتی مورد انتظار در بلند مدت اتفاق نمی‌افتد و نتیجه چنین امری سقوط قیمت‌ها و ترکیدن حباب است.

 

 

منبع

تحلیل رفتاری شکل گیری حباب قیمت در بازار سرمایه، دکتر سعید صمدی، دکتر محمد واعظ برزانی، دکتر محمدرضا قاسمی

مقدمه ای بر مالی رفتاری، دکتر ابالفضل شهر آبادی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مالی رفتاری، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
فاطمه منتظرقائم |   1396/03/07 03:44:52   |
0     0
سقوط بازارهای مالی در نتیجه ضعف سرمایه گذاران در کنترل احساساتشان رخ می‌دهد. حباب قیمت زمانی اتفاق میفتد که سرمایه گذاران تقاضای زیادی برای سهام شرکت دارند که این افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت ورای ارزش واقعی و معقول سهام می‌شود. درواقع فرآیند افزایش قیمت هر سهمی باید به این دلیل باشد که یک اتفاق مثبت یا اثرگذار در شرکت، صنعت، بازار یا اقتصاد رخ داده باشد و این اتفاق موجب تغییر ارزش سهام شرکت و افزایش قیمت آن شود.
اما در پدیده حباب قیمت افزایش قیمت سهام صرفاً به علت اتفاقات بنیادی نیست. بلکه ممکن است سرمایه گذاران به دلایل احساسی و بدون منطق بر اساس شایعات کاذب شروع به خرید یک سهم کنند که این اتفاق منجر به افزایش تقاضا و کمبود عرضه و درنتیجه بالا رفتن نجومی قیمت شود. درست مانند اتفاقی که برای هندوانه در شب یلدای ایرانیان می‌افتد. هندوانه‌ای که مدتی قبل به قیمت واقعی در بازار به فروش می‌رسید، اندکی قبل از آخرین روز پاییز تا ده برابر قیمت خریدوفروش می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه میرجلیلی |   1396/03/13 09:27:01   |
0     0
ارتباط علم مالی و سایر رشته‌های علوم اجتماعی که به عنوان روانشناسی مالی معروف شده است، به بررسی فرایند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و عکس‌العمل آن‌ها نسبت به شرایط مختلف بازارهای مالی می‌پردازد. مالیه رفتاری به این موضوع می‌پردازد که بر خلاف مباحث و نظریه‌های مالیه استاندارد، گرایش‌های رفتاری و شناختی می‌توانند بر قیمت دارائی‌های مالی تأثیر گذار باشند. رفتار رمه‌ای به عنوان شاخه‌ای از گرایش‌های رفتاری، باعث می‌شود اکثریت افراد در محیط تصمیم‌گیری با پیروی از تصمیمات سایرین، دنباله روی آن‌ها شوند. رفتار رمه‌ای زمانی آشکار می‌گردد که سرمایه‌گذاران به صورت یک گروه، در یک زمان مشابه، یک سهم مشابه را می‌خرند یا می‌فروشند. حتی اگر اطلاعات اساسی که پشتوانه عملشان باشد را نداشته باشند. در چنین شرایطی اعمال سرمایه گذاران بی‌ثباتی و تغییرات اضافی در بازار مالی را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به تشکیل حباب شود. حباب نوعی پیامد حاصل از سرمایه‌گذاری است که ضعف بعضی از جنبه‌های روحی و احساسی بشر را شرح می‌دهد. حباب زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارائی به‌طور ناگهانی و به دلایل غیر عقلایی افزایش یافته و سپس سقوط کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 23:07:36   |
0     0
حباب زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی بطور ناگهانی و به دلایل غیر عقلانی افزایش یافته و سپس سقوط می‌کند.
این ارزش‌گذاری اضافی ممکن است ناشی از این باشد که فعالان بازار اعتقاد دارند که آن‌ها خواهند توانست در آینده دارایی‌شان را به دیگر فعالان به قیمت بالاتر بفروشند بیش از آنکه آن‌ها فکرمی کنند واقعاً آن ارزش را دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/03/31 23:39:00   |
0     0
حباب نوعی پیامد حاصل از سرمایه‌گذاری است که ضعف بعضی از جنبه‌های روحی و احساسی بشر را شرح می‌دهد. حباب زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارائی به‌طور ناگهانی و به دلایل غیر عقلایی افزایش یافته و سپس سقوط کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/04/05 12:58:00   |
0     0
تعریف یک واژه اقتصادی وقتی مردم آن را با تمام وجود حس می‌کنند. کار سختی نیست. حباب که این روزها بلای جای اقتصاد شده، مفهومی است که به تشریح اختلاف غیرمنطقی قیمت‌ها می‌پردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:35:15   |
0     0
در ادبیات مالی حباب به وضعیتی گفته می شود که قیمت بازار یک کالا با تفاوت فاحشی نسبت به ارزش ذاتی آن معامله شود. چون تعیین ارزش واقعی، کار دشواری است معمولا پس از افت ناگهانی قیمت و به اصطلاح ترکیدن حباب متوجه وجود حباب می‌شوند. ویژگی حباب، موقتی بودن آن است.
در این حالت سرمایه گذاران با هجوم بدون توجه به ارزش واقعی بازار یک کالا اقدام به خرید هیجانی در بازار می‌کنند که باعث جدا شدن قیمت بازار یک کالا از ارزش واقعی آن می شود.مفهوم حباب با نوسانات عادی بازار تفاوت جدی دارد. در معاملات عادی بازار، طبیعی است که قیمت بازار یک کالا در نوسان است گاهی بالاتر از ارزش واقعی و گاهی پایین تر از آن معامله می شود. در هنگام پیش آمد یک رخداد مثبت یا منفی بدیهی است که بازار نسبت به آن عکس العمل نشان دهد. رشد اخیر بازار نیز با توجه به تاثیراتی که بسته سیاست پولی بانک مرکزی ، بودجه دولت و افزایش قیمت نفت در آینده بر عایدی شرکت های مرتبط خواهد گذاشت کاملا قابل توجیه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

بانکداری اسلامی (۱): مبانی نظری - تجارب عملی، ویراست چهارم

بانکداری اسلامی (۱): مبانی نظری - تجارب عملی، ویراست چهارم

سید عباس موسویان، حسین میسمی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی