تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هر بار که راهی را انتخاب می کنیم، گامی در راه ایجاد شخصیت خود بر می داریم. - جان ماکسول

یکی از استانداردهای حسابرسی داخلی استقلال و بی‌طرفی است. این امر باعث سوءتفاهم‌هایی دربار ه ی جایگاه سازمانی و خطوط گزارشگری حسابرسی داخلی در ایران شده است.

 

حسابرسی داخلی در سطح حرف‌های جزئی از تیم مدیریت است که محرک و سرآغاز تحول برای بهبود و افزایش کارایی و اثربخشی سامانه‌ها و فرآیندها است. این مستلزم ارتباطات سازنده و اثربخش با مدیران ارشد بانک و به‌ویژه مدیرعامل است. این‌گونه نباید تلقی شود که استقلال و بی‌طرفی به معنی جدایی حسابرسان داخلی از مدیریت و سازمان و برافراشتن پرچم جداگانه‌ای است. حسابرسان داخلی باید از بین اندیشمندترین افراد سازمان انتخاب شوند که از بینش قوی، روابط عمومی و ارتباطات خوب، خویشتن‌داری، و البته دانش و تجربه‌ی کافی برخوردار باشند و درک درستی از موقعیت خود داشته باشند.

در این کنگره خوشبختانه به سطوح قابلیت حسابرسی داخلی، ویژگی‌های حسابرسان داخلی، و دیگر موضوعات فنی پرداخته می‌شود. امیدوارم نتیجه‌ی مباحث به شناسایی الزامات و چالش‌های حرف‌های شدن حسابرسی داخلی در ایران بینجامد. بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر از این اقدامات سازنده و سودمند حمایت می‌کند و به عملی شدن آن‌ها کمک خواهد کرد. ما در بازنگری ساختار بانک مرکزی نیز به استقرار نظام حسابرسی داخلی و نیز مدیریت ریسک در بانک‌ها تأکید خواهیم داشت و الگوی مناسبی را ارائه خواهیم کرد. مطمئناً برکات و خیرات این اقدامات در قالب ارتقای سامت نظام اقتصادی، کاهش ریسک و هزینه‌ی مبادله، افزایش اعتماد و آرامش، و بهبود فضای کسب‌وکار ایران نمود خواهد یافت.

اهمیت حسابرسی داخلی بانک‌ها برای بانک مرکزی

شمار بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در سا ل های اخیر به شدت افزایش‌یافته است. ازاین‌رو، نظارت بر آن‌ها مستلزم برخورداری از فناوری‌های نوین همچون ایکس .بی .آر.ال )که به‌طور گسترده در نظام نظارت بانکی آمریکا و اخیراً اروپا به کار می‌رود(، استقرار نظام کنترل‌های داخلی قوی و حسابرسی داخلی است. در دو سال گذشته استقرار واحد تطبیق در بانک‌ها از سوی بانک مرکزی الزامی شد. البته این به‌تنهایی در مورد رعایت قوانین و ضوابط می‌تواند اطمینان دهد. از این رو، به نظر می‌رسد بانک‌ها علاوه بر واحد بازرسی باید بخش مستقلی برای حسابرسی داخلی با کارکردهای نوین راه اندازی کنند. ارزیابی عملکرد درست واحد حسابرسی داخلی بانک‌ها باید از سوی بازرسان بانک مرکزی صورت گیرد و از خدمات اطمینان بخشی و مشاورهای آن‌ها استفاده شود. در این صورت است که می‌توان نظارت کافی و اثربخش بر همه‌ی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعمال کرد. امید است با توسعه‌ی حسابرسی داخلی در بانک‌ها، پرورش نیروی انسانی شایسته، و افزایش دانش فنی حسابرسی شاهد افزایش سلامت بانک‌ها باشیم.

 

منبع

Bank for International Settlements, Basel Committee on Banking Supervision, Internal audit in banks and the Supervisor's relationship with auditors: A Survey, August 2002.



 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

بازارها و نهادهای مالی

بازارها و نهادهای مالی

جف مادورا
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی