تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
راز موفقیت این است: هدف را بی وقفه دنبال کنید. - آنا پاولوفا

در راستای اجرای مادة 8 آیین‌نامة شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار مصوب 17/5/1384 شورای بورس، درخصوص نحوه انجام معاملة سهام شرکت‌ها در تابلوی غیررسمی، دستورالعمل نحوة انجام معاملات در تابلوی غیررسمی در تاریخ 27/6/1385 به تصویب هیئت مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

 

 

ماده 1- با توجه به شرایط مندرج در ماده 7 آئین نامة شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار، مواردی از قبیل زیان‌دهی، عدم رعایت سیاست افشای اطلاعات، مطلوب نبودن میزان فعالیت و حجم داد و ستد و گردش سهام و عدم عرضۀ سهام مازاد بر حد مجاز، در طی مهلت مناسب، با تصویب هیئت مدیره بورس و اعلام رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار باعث حذف شرکت از تابلو فرعی و انتقال به تابلو غیررسمی می‌گردد.

 

ماده 2- کارگزاران باید مجوز مورد نیاز برای فعالیت در تابلوی غیررسمی را برای سهام شرکت یا شرکت های معین، از هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نمایند.

 

ماده 3- کارگزاران باید هنگام اخذ درخواست خرید یا فروش از مشتریان، از فرم درخواست خرید یا فروش مربوط به تابلوی غیررسمی استفاده و قسمت توضیحات آن را به مهر ذیل که مشتری نیز انتهای آن را امضاء می‌کند ممهور نمایند:

 

«اینجانب ضمن اطلاع کامل و دقیق از شرایط معاملات تابلو غیررسمی، تصمیم به خرید/ فروش سهام فوق‌الذکر بر اساس شرایط مندرج در این درخواست خرید / فروش گرفته‌ام. نام  و امضاء»

 

ماده 4- کلیة سفارش های خرید و فروش در تابلوی غیررسمی فقط با قیمت محدود (Limit Order) اخذ می‌گردد.

 

ماده 5- انجام معاملات در تابلوی غیررسمی مشمول محدودیت نوسان قیمت نخواهد بود.

 

ماده 6- سهام هر شرکت در تابلوی غیررسمی یک روز در هفته قابل معامله خواهد بود. روز و ساعت انجام معامله توسط هیئت مدیره بورس تعیین می‌شود.

 

ماده 7-  نحوة انجام معاملات در تابلوی غیررسمی به صورت توافقی بوده و کارگزاران صرفاً سفارش های دریافتی را جهت انجام در سامانة معاملات وارد می نمایند.

 

تبصره (1): در صورتی‌که برای معاملات سهام یک شرکت خاص، یک کارگزار تعیین شده باشد صرفاً سفارش‌هایی که منجر به معامله گردند، در سامانۀ معاملات وارد می‌شوند.

 

تبصره (2): در صورتی که برای معاملات سهام یک شرکت خاص بیش از یک کارگزار مشخص شده باشد، کلیة کارگزاران سفارش‌های خود را بین ساعات 8:30 تا 9:00، وارد سامانة معاملات نموده و در پایان این زمان، کلیة معاملات به قیمت محاسبه شده توسط سامانۀ معاملات انجام شده و به ثبت می‌رسند و جلسۀ معاملاتی خاتمه می‌یابد. سفارشاتی که منجر به معامله نمی‌گردد از سیستم معاملات حذف می‌گردد و کارگزار مربوط موظف است در اولین جلسۀ معاملاتی بعدی این سفارشات را وارد سیستم نماید.

 

ماده 8- اعلامیه‌های خرید و فروش ‌و گواهینامۀ نقل و انتقال و سپردۀ سهام شرکت‌های مورد معامله در تابلوی غیررسمی، در رنگ‌های متفاوت با اعلامیه های رایج در سایر تابلوها صادر می‌گردد.

 

ماده 9- کارگزاران طی جلسۀ معاملاتی، مجاز نیستند سفارش هایی را که در همان جلسه معاملاتی از مشتریان دریافت نموده اند، اجرا نمایند.

 

ماده 10- قیمت معاملات نمادهای تابلوی غیررسمی در شاخص‌ها لحاظ نمی‌گردد و صرفاً اطلاعات معاملات در سامانة معاملات نگهداری می شوند.

 

ماده 11- فروش مجدد سهام خریداری شده در تابلوی غیررسمی توسط سهامداران جزء (دارندة کمتر از 5/2 درصد از سهام شرکت) امکان پذیر نمی باشد. رعایت این موضوع توسط کارگزار فروشنده صورت می‌گیرد. فروش مجدد سهام سهامداران با مالکیت حداقل 5/2 درصد، پس از کسب مجوز کتبی از ناظر معاملات امکان پذیر خواهد بود.

 

تبصره : ناظر معاملات موظف است ظرف مدت حداکثر 5 روز کاری پس از تاریخ ثبت درخواست در دبیرخانۀ بورس، موافقت یا عدم موافقت خود را کتباً اعلام نماید.

 

ماده 12- نوسانات غیرعادی معاملات سهام در تابلو غیررسمی، باید توسط کارگزار توجیه شود.

 

این دستورالعمل در 12 ماده و 3 تبصره در مورخ 27/6/1385 به تصویب هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

 

منبع

 بورس اوراق بهادار

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث دستورالعمل ها، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

سیتم های اطلاعاتی با رویکردی بازاریابی و مالی

سیتم های اطلاعاتی با رویکردی بازاریابی و مالی

محمد طالقانی و همکاران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی