تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هرچه بیشتر واقعیت را ببینیم، تصمیم های بهتری می توانیم بگیریم. - اسپنسر جانسون

سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را (سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و ...) تولید می‌کند. 

سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارش های هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک کند. هرچند یک سیستم اطلاعات حسابداری می‌تواند فقط شامل چند صفحه کاغذ و کتابچه راهنمای کاربر مبتنی بر یک سیستم حسابداری ساده باشد، اما امروزه سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان سیستمی پیچیده مبتنی بر قابلیت های فناوری اطلاعات و فرایندها و روش های سنتی و پیشرفته حسابداری است.

تعریف جامعی از سیستم های اطلاعاتی حسابداری :

سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .

 

سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:

1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،

2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،

3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،

4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،

 

5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،

6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.

سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری به خود اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستم هایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند.

سیستم اطلاعات حسابداری دو هدف عمده دارد:

1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی، و

2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری.

برای رسیدن به این هدف ها دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از پردازش اطلاعات و پردازش مبادلات.

پردازش مبادلات: مبادلات حسابداری به‌وسیله ثبتهای اساسی حسابداری پردازش می‌شوند. این مبادلات شامل فروش محصولات، خرید مواد، دریافتی از مشتریان و ... هستند. پردازش مبادلات در یک سیستم اطلاعات حسابداری به‌وسیله زیرسیستمها انجام می‌شود. اگر سیستم پردازش مبادلات به‌طور صحیحی طراحی شده باشد، باعث می‌شود تا داده‌ها به‌خوبی و با دقت کنترل شوند و عمل پردازش کارامد و موثر باشد.

پردازش اطلاعات: خروجی فرایند پردازش اطلاعات به‌قصد راهنمایی در امر برنامه‌ریزی و کنترل عملیات است و این فرایند اطلاعاتی را برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد. سیستم طراحی‌شده برای پردازش اطلاعات یا سیستم اطلاعات حسابداری باید اطلاعاتی را ارائه دهد که مربوط، اتکاپذیر، به‌موقع و با اهمیت باشد.

مراحل طراحی و اجرای سیستم های اطلاعات حسابداری

1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدف های سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.

2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیت ها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.

3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیت های لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.

4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمت های مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.

5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمون ها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیت های طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.

6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.

7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمت های دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمت ها با قسمت های کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.

8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.

9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساس ترین و شاید مشکل ترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستم ها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدف ها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.

رویداد ها در واحد های تجاری در پنج چرخه اساسی طبقه بندی می شوند:

1- چرخه درآمد

2- چرخه مخارج

3- چرخه تولید

4- چرخه منابع انسانی

5- چرخه تامین مالی

 

تفاوت داده ها و اطلاعات در حسابداری

داده ها حقایق خامی در مورد رویداد هایی هستند که در ساختار سازمان دهی شده  نبوده و یا معنای کمی دارند . برای اینکه این داده ها مفید باشند اغلب باید به صورت اطلاعات مفید پردازش شوند. در واقع باید این داده های خام مرتب سازی، تلخیص و یا طبقه بندی شوند.

داده های خام از این جهت نیز دارای اهمیت هستند که نقطه ی شروعی برای انجام ردیابی های حسابرسی می باشند . با وجود ارزشی که در برخی از داده های فرآوری نشده وجود دارد ، بسیاری از کاربران نهایی به صورت های مالی نیاز دارند ، این گروه از استفاده کنندگاه از داده های پردازش شده ( اطلاعات) برای تصمیم گیری استفاده می کنند .

 

سیستم های اطلاعاتی حسابداری را بهتر بشناسیم

به گفته کوشینگ دانشجویان رشته حسابداری ، در آینده شغلی خود متصدی هر سمتی که شوند ، با حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی درگیر خواهند بود ، پس باید آن را بشناسند و صرفا به صورت یک جعبه سیاه به آن ننگرند .

امروزه حسابداران در یک محیط کاملا پیچیده فعالیت می کنند که دائما در حال تغییر است . پیشرفت فناوری اطلاعات با سرعت فزاینده ای ادامه دارد و به صورت همزمان روش های عملیاتی بنگاه ها نیز تغییر کرده است ؛در واقع ویژگی اصلی حسابداری در دنیای تجارت امروز ، تعامل حسابداران حرفه ای با سیستم های اطلاعاتی یارانه ای است .حسابداران باید با نظام های اطلاعاتی حسابداری ، چگونگی ایجاد آن ، کد گذاری حساب ها ، طراحی فرم ها و جریان گردش اطلاعات آشنا باشند و در صورت لزوم به تیم طراحی سیستم های اطلاعاتی ،مشاوره های لازم را ارائه دهند .

این نکته را باید پذیرفت که  اگر دانشجوی حسابداری امروز ما ، فردا در جایگاه یک حسابدار ، حسابرس  و یا یک مدیر بخواهد فعالیت کند  ، فقر دانش او در زمینه سیستم های اطلاعاتی مشکل آفرین خواهد بود.

 

منبع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری- ردکتر مهدی مرادی

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مهدیه محمدنیا |   1395/08/20 23:19:32   |
2     0
با سلام
تعریف جامعی از سیستم های اطلاعاتی حسابداری :

سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1395/08/20 23:24:13   |
1     0
اجزای اصلی سیستم اطلاعاتی حسابداری شامل:
- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،

2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،

3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،

4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،

5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،

6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1395/08/24 15:10:31   |
سیستم اطلاعاتی حسابداری باید اطلاعات را به گونه ای دقیق و قابل اتکا تهیه نماید که بتوان از آنها در جهت هر کدام از موارد ذیل استفاده نمود:
1)تعیین استراتژی موسسه و برنامه ریزی بلندمدت : تهیه اطلاعاتی در راستای این هدف موجب تصمیم گیری در خصوص تولید یا عدم تولید محصولات جدید،چگونگی استفاده از منابع مازاد نقدینگی و نحوه و میزان سرمایه گذاری آن،خرید فضای فیزیکی و ماشین آلات جدید و .... می شود.
2)تعیین چگونگی تخصیص منابع : تهیه اطلاعاتی در راستای این هدف موجب تصمیم گیری در خصوص ادامه تولید و یا توقف تولید محصولی خاص با توجه به سودآور بودن آن،قبول یا رد یک سفارش با توجه به سودآوری مشتری مزبور،چگونگی بازاریابی و توزیع محصول فروخته شده،قیمت گذاری محصولات و خدمات و ... می شود.
3)برنامه ریزی و کنترل : اگر اطلاعات مالی در راستای این هدف تهیه شوند می توان نسبت به میزان درآمدها و هزینه ها و همچنین دارایی و بدهی هر قسمت از شرکت اظهار نظر نمود و تصمیم گیری کرد.
4)اندازه گیری عملکرد و ارزیابی کارکنان : بر اساس اطلاعات مالی می توان عملکرد و نتیجه فعالیتهای شرکت که به طور واقعی بدست آمده است را با آنچه که برآورد و پیش بینی شده است مقایسه کرد و نقاط ضعف و قوت هر قسمت از شرکت یا هر محصول را بدست آورد و بر اساس این اطلاعات می توان تصمیم گیریهای مناسب و خوبی را اتخاذ نمود.
5)گزارشگری مالی : در راستای گزارشگری مالی که برای افراد برون سازمانی و درون سازمانی تهیه می شود باید از اطلاعات مالی به نحو بهینه استفاده نمود.
یونس زارع |   1395/08/23 20:15:02   |
3     0
سلام ، آینده سیستمهای اطلاعاتی را چگونه می بینید!؟
به نظر من با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی ،نیاز روز افزون به سیستمهای اطلاعاتی تشدید می یابد و با استفاده از این سیستمها روز به روز نقش نیروی انسانی حد اقل از نظر تعداد کاهش می یابد و با تعریف استاندارد های جدید امنیت سیستمها در آینده به صد در صد افزایش یافته و روزی خواهد رسید که حتی انسانهای عادی اکثر امور جاری زندگی خود را به صورت آنلاین انجام داده و با دسترسی به اطلاعات عمومی ، استفاده و کارایی سیستمهای اطلاعاتی به شدت افزایش می یابد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/09 17:04:09   |
سلام
با نظر شما موافقم ولی هیچ چیزی صد در صد نمیتواند باشد چون بشر همواره در حال رشد و پیشرفت و کشف موارد تازه میباشد شاید در نسل های اینده ،سیستم ها و روشهای کاملا متفاوت با امروز ایجاد گردد.
پریناز پارسی مهر |   1397/01/24 17:53:52   |
در آینده نقش بسیار عمده‌ای را می‌توان متوجه سیستم اطلاعات حسابداری کرد. در شرایطی که همه امکانات به‌سهولت در دسترس است، دیگر بهانه‌ای برای استفاده از سیستمهای سنتی و دستی وجود ندارد. شرکتهایی که قابلیت اجرای سیستم اطلاعات حسابداری را دارند، در آینده فواید زیادی را خواهند برد. شرکتها از طریق ارائه مدارک و اسناد مالی به‌صورت برخط‌ و به‌موقع قادر خواهند بود تا رضایت سرمایه‌گذاران خود را جلب کنند. همچنین آنها قادر خواهند بود که اثرات مالی تصمیمهای تجاری گذشته خود را بهتر درک و تصمیمهای مربوط به آینده را بهتر پیش‌بینی کنند.
از آنجا که با چنین سیستمی تاخیر در ارائه اطلاعات به حداقل ممکن می‌رسد، لذا تصمیم‌گیری در اسرع وقت امکان‌پذیر است و مدیریت می‌تواند نسبت به تصمیم‌گیریهای انجام‌شده اطمینان به‌دست آورد. با این تفاصیل، در بلندمدت از طریق کاهش تصمیمهای نادرست، هزینه‌های شرکت کاهش پیدا می‌کند و کارایی و اثربخشی تصمیمهای اقتصادی بیشتر می‌شود. همچنین اجرای سیستم اطلاعات حسابداری در درازمدت موجب تقویت بازارهای مالی و پویایی اقتصادی خواهد شد.
حسین محمدیان |   1395/08/25 23:06:41   |
1     0
باسلام و عرض ادب و احترام
وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مفید مالی و ارائه آن به مدیریت درون و برون سازمان برای تصمیم گیری میتوان تعریف سیستم های اطلاعاتی حسابداری نامید.
فرایند تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در سیستم عبارتند از :
جمع آوری-طبقه بندی-پردازش-تجزیه تحلیل و انتقال اطلاعات
اجزای اصلی سیستم های اطلاعاتی حسابداری عبازتند از:
1-کارکنان 2-دستورالعمل ها3-داده ها4-نرم افزار5-زیرساخت فناوری6-کنترل های داخلی
میتوان نقطه اتصال بین حسابداری و سیستم اطلاعاتی مدیریت را سیستم های اطلاعاتی حسابداری نامید.
اهداف سیستم های اطلاعتی حسابداری عبارتند از:ارائه اطلاعات برای نیاز های قانونی و تصمیم گیری
دوفعالیت اصلی برای رسیدن به این اهداف وجود دارد.یکی پرداش اطلاعات و دیگری پردازش مبادلات که اولی خروجی فرایند آن برای برنامه ریزی و کنترل عملیات برای تصمیم گیری میشود.دومی به وسیله ثبت های اساسی حسابداری پردازش میشوندمانند خرید مواد و فروش محصولات
مراحل طراحی و اجرای سیستم اطلاعاتی حسابداری عبارتند از:
1-بررسی اولیه 2-تحلیل سیستم 3-طراحی 4-پیاده سازی5-ارزیابی 6-اطمینان ازکیفیت7-توضیح دستورالعمل8-تبدیل و تغییر داده ها9-استقرار سیستم.که هرکدام تعریف خاص خود را دارد
واحدهای تجاری رویدادها را در5چرخه اساسی طبقه بندی میکنند
1-چرخه درامد2-چرخه مخارج 3-چرخه تولید4-چرخه منابع انسانی5-چرخه تامین مالی
تفاوت داده ها و اطلاعات درحسابداری
داده رویدادهایی هستند که درساختار نبوده که باید بصورت اطلاعات سودمندپرداش شوند یعنی مرتب سازی و طبقه بندی و تلخیص انجام گیرد
اهمیت داده های خام در این جهت که نقطه ی شروعی برای انجام ردیابی های حسابرسی می باشند. استفادکنندگان داده پردازش شده را برای تصمیم گیری استفاده میکنند.
.دانشجویان حسابداری بایدسیستم اطلاعاتی حسابداری بشناسند و چگونگی ایجاد آن -کدگزاری حسابها-طراحی فرم ها و جریان گردش اطلاعات آشنایی کامل داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
elhame shojaei |   1395/10/11 21:17:20   |
تفاوت داده ها و اطلاعات درحسابداری
داده رویدادهایی هستند که درساختار نبوده که باید بصورت اطلاعات سودمندپرداش شوند یعنی مرتب سازی و طبقه بندی و تلخیص انجام گیرد
اهمیت داده های خام در این جهت که نقطه ی شروعی برای انجام ردیابی های حسابرسی می باشند. استفادکنندگان داده پردازش شده را برای تصمیم گیری استفاده میکنند.

می پسندم
محمدرضا تیموری |   1395/09/29 10:48:59   |
3     1
پیشرفت فناوری اطلاعاتی نشان می دهد که یک راه اصلاح و بهبود فعالیتهای اصلی وپشتیبانی تغییر شکل چگونگی انجام فعالیت ها است لذا سیستم های اطلاعاتی که به عنوان زیر مجموعه ساختار سازمانی واحد اقتصادی محسوب می شود می تواند با ایجاد تغییر در روند فعالیت ها باعث بهبود فعالیت های اصلی و پشتیبانی گردد از طرف دیگر با توجه به اینکه ارزیابی فعالیت های اصلی و پشتیبانی در قالب اعداد و ارقام و در بخش حسابداری انجام می شود لذا سیستم اطلاعاتی حسابداری می تواند معیار مناسب جهت ارزیابی عملکرد ارائه نماید با این حال سیستم های اطلاعاتی با ارائه راه کارهای زیر می تواند اثر بخشی و کارایی فعالیت های مذکور را ارتقا دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدایمان جلالیان |   1395/10/20 14:45:55   |
سئوال خوبی است
meysam gholami |   1395/10/03 16:51:13   |
0     1
تعریف جامعی از سیستم های اطلاعاتی حسابداری :

سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش
های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:1- کارکنان: 2- روشها و دستورالعمل ها: 3- داده‌ها: 4- نرم‌افزار:5- زیرساخت فناوری اطلاعات:6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتیسیستم اطلاعات حسابداری دو هدف عمده دارد:1- ارائه ا

طلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی، و

2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری
رویداد ها در واحد های تجاری در پنج چرخه اساسی طبقه بندی می شوند:

1- چرخه درآمد

2- چرخه مخارج

3- چرخه تولید

4- چرخه منابع انسانی

5- چرخه تامین مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 16:58:52   |
0     0
رویداد ها در واحد های تجاری در پنج چرخه اساسی طبقه بندی می شوند:

1- چرخه درآمد

2- چرخه مخارج

3- چرخه تولید

4- چرخه منابع انسانی

5- چرخه تامین مالی
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:

1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،

2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،

3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،

4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،

5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،

6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/04 21:11:15   |
4     0
سوال:
سیستم های اطلاعاتی حسابداری را تعریف کرده و اجزای تشکیل دهنده آنرا نام ببرید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/12 22:04:43   |
سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .

سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،
6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری به خود اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستم هایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند.
محمد کاظم سالاری |   1395/10/20 14:46:56   |
سوال مناسبی است
حسین تیموری |   1395/10/04 21:19:26   |
1     0
سوال:
مراحل طراحی و اجرای سیستم های اطلاعات حسابداری را به ترتیب نام ببرید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/12 22:05:53   |
1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدف های سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.
2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیت ها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.
3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیت های لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.
4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمت های مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.
5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمون ها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیت های طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.
6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.
7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمت های دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمت ها با قسمت های کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.
8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.
9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساس ترین و شاید مشکل ترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستم ها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدف ها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.
مجید مهرجو |   1395/10/05 23:53:18   |
2     0
در باب سیستم های اطلاعاتی دو دیدگاه وجود دارد که دیدگاه اول شامل نرم افزار،سخت افزار،داده،مردم و روش های ارائه می باشد. در دیدگاه دوم علاوه برموارد بالا،فرایندها و عناصرضروری دیگری مثل هدف وفعل وانفعالات نیزمورد توجه قرارمی گیرند. درانجمن Computing Machinery متخصصان سیستم های ارتباطی به طور متمرکز برروی یکپارچه سازی راه حل های فناوری اطلاعات وفرایندهای کسب وکاربرای پاسخگویی به نیازهای علمی کسب و کار فعالیت می کنند. انواع مختلفی از سیستم های اطلاعاتی وجود دارد که عبارتند از: سیستم های پردازش تراکنش،سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری،سیستم های مدیریت دانش،سیستم های مدیریت یادگیری،سیستم های مدیریت پایگاه داده و سیستم های اطلاعات دفتر. اکثرسیستم های ارتباطی برای انجام اموری که مغز انسان قادربه انجام آن ها نمی باشندایجاد شده اند.برخی از این امور عبارتند از: دستیابی به حجم زیادی از اطلاعات،انجام محاسبات پیچیده وکنترل همزمان چندین فرایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/10/08 22:05:48   |
1     0
اهداف اصلی سیستم اطلاعات حسابداری چیست ؟
1-- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی،
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری.
برای رسیدن به این هدف ها دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از پردازش اطلاعات و پردازش مبادلات.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/09 00:48:04   |
0     0
برخی از آثار استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر حسابداری مالی به شرح ذیل است :
الف) تلفیق اطلاعات مالی و غیر مالی
ب) گزارشگری بلادرنگ
ج) داده های تعاملی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/09 17:10:22   |
1     0
معیار های ارزیابی عملکرد سازمان را میتوان در سه مرحله تعریف کرد:
1- کارایی
2- اثربخشی
3- بهره وری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
elhame shojaei |   1395/10/11 21:05:12   |
0     0
ویژگی های نظریه سیستم ها در سازمان
• زوال وتمایل به نظم
سیستم برای بقاوایجادنظم در عملکردخود بایدباآنتروپیک مبارزه کنندوآنتروپی منفی ایجادکنند.
• تعادل
سیستم باز باید دارای دونوع تعادل درونی وتعادل برونی باشد
•نوآوری وتوسعه
نوآوری منشا تحول سیستم در رشدو کمال است.
• توان انعطاف پذیری
دوام و بقای یک سیستم به قدرت انعطاف پذیری و انطباق آن باشرایط محیطی وابسته است.
• اطلاعات وارتباطات
سیستم از طریق کسب اطلاعات درباره ی عملیات وصادره ی خود وارزیابی نتایج آنها می تواند خود را با توقعات محیط تطبیق دهد.
• استمرار وتداوم(گردش دایره ای)
دوره تسلسل وتبادل مستمر داده (مواد ،انرژی،اطلاعات) وستاده (محصول یاخدمات)از محیط موجب چرخش دایره وار می شود.
• هماهنگی
در یک سیستم به منظور تحقق اهداف باید بین اجزای سیستم هماهنگی لازم ازطریق تناسب اجزای برنامه ریزی، رعایت اولویتها،تنظیم زمان انجام کارها وتوالی فعالیت هاایجاد شود.
• احتمال پنداری
نظریه سیستم ها برخلاف نظریه کلاسیک که اصول رابه گونه ای صریح اعلام می دارد،از قاطعیت دربیان،اجتناب ورزیده وباگرایش به احتمال واتفاق،معمولا در اعلام مواضع خود ازعباراتی شبیه،عموما ،معمولا استفاده می کند.
·تعددمتغیرها
ازدید این نظریه وقوع یک حادثه،معلول عوامل وعناصرمتعددی است.
• حاکم بودن طرز فکر سیستمی در سازمان مدیریت
این نظریه کلیه ی عوامل و عناصرسازمان را مورد توجه قرار میدهدوموقعیت و روابط متقابل اجزاونقش آنهارا به صورت یک مجموعه در تحقق هدف های سازمان مورد توجه وبررسی قرارمی دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/12 22:20:19   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی حسابداری را تعریف کنید؟
مجموعه ای از داده ها و روش های پردازش است که اطلاعات مورد نیاز را برای استفاده کنندگان خود ایجاد می کند .
اجزای یک سیستم اطلاعاتی شامل موارد ذیل می باشد:
1-    داده های خام یا ذخیره شده که به عنوان ورودی های اولیه به کار می روند.
2-    کارهای پردازش، داده ها را پردازش می کنند.
3-    اطلاعات مفهوم و معنی دار خروجی اصلی خواهد بود.
مراحل چرخه حسابداری را نام ببرید؟
1-    ثبت رونامه ←  شناسایی رخداد اقتصادی و ثبت آن به ترتیب زمان وقوع یک رویداد حسابداری.
2-    انتقال←  انتقال کل رویدادهای ثبت شده به ترتیب زمان به دفتری که حسابها نگهداری می شود.
3-    تراز آزمایشی←  تهیه ادواری فهرست حسابها و مانده مربوط به آنها.
4-    ثبت های تعویلی←  ثبت های اصلاحی جهت اشتباهات و شناسایی اقلام تعهدی.
5-    گزارشها←  تهیه گزارشهای حسابداری از طریق تراز آزمایشی.
6-    بستن حسابها←  تهیه سوابق حسابداری برای دوره گزارشگری آتی.
اجزای یک سیستم اطلاعاتی را نام ببرید.
1-    دادها= داده های خام یا ذخیره شده  که به عنوان ورودی های اولیه به کاری روند منابع خارجی یا داخلی
2-    پردازش = کار پردازش داده ها را انجام می دهد طبقه بندی ، سازماندهی
3-    ستاده = خروجی اطلاعات برای تصمیم گیرندگان داخلی خارجی
موارد مشابه سیستم های اطلاعاتی حسابداری
1-    ساختاری مشابه (منابع رایانه ای انسانی )
2-    فرآیند های مشابه (استفاده از روش های حسابداری )
3-    اهدافی مشابه (تهیه وارایه اطلاعات)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/10/14 21:38:09   |
0     0
تعریف جامعی از سیستم های اطلاعاتی حسابداری :
سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .

سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،
6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری به خود اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستم هایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند.
سیستم اطلاعات حسابداری دو هدف عمده دارد:
1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی، و
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری.
برای رسیدن به این هدف ها دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از پردازش اطلاعات و پردازش مبادلات.
پردازش مبادلات: مبادلات حسابداری به‌وسیله ثبتهای اساسی حسابداری پردازش می‌شوند. این مبادلات شامل فروش محصولات، خرید مواد، دریافتی از مشتریان و ... هستند
پردازش اطلاعات: خروجی فرایند پردازش اطلاعات به‌قصد راهنمایی در امر برنامه‌ریزی و کنترل عملیات است و این فرایند اطلاعاتی را برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد. سیستم طراحی‌شده برای پردازش اطلاعات یا سیستم اطلاعات حسابداری باید اطلاعاتی را ارائه دهد که مربوط، اتکاپذیر، به‌موقع و با اهمیت باشد.
مراحل طراحی و اجرای سیستم های اطلاعات حسابداری
1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی
2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیت ها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.
3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیت های لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.
4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمت های مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.
5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی):
6- اطمینان از کیفیت: .
7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمت های دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمت ها با قسمت های کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.
8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.
9- نصب (استقرار) سیستم:
رویداد ها در واحد های تجاری در پنج چرخه اساسی طبقه بندی می شوند:
1- چرخه درآمد
2- چرخه مخارج
3- چرخه تولید
4- چرخه منابع انسانی
5- چرخه تامین مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهسا قانعی |   1395/10/16 01:17:06   |
0     0
شده است:
1- کارکنان
2- روشها و دستورالعمل ها
3- داده‌ها
4- نرم‌افزار
5- زیرساخت فناوری اطلاعات
6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mh.dehghan95@chmail.ir |   1395/10/18 23:04:44   |
3     0
تعریف جامعی از سیستم های اطلاعاتی حسابداری :
سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .
 
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،
6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/02/23 17:02:59   |
سیستمهای اطلاعات حسابداری شامل اجزای اصلی ذیل می باشد:
1-کارکنان 2- روش و دستورالعمل 3-داده ها 4- نرم افزار 5- زیرساخت فناآوری اطلاعات 6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی
محمد حیدر دهقان طزرجانی |   1395/10/18 23:06:16   |
0     0
تعریف جامعی از سیستم های اطلاعاتی حسابداری :
سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .
 
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،
6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/10/19 21:27:56   |
0     0
سوال بصورت جاخالی:
1)سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ (حسابداری) و (سیستم اطلاعات) مدیریت دانست.
2)در سیستم اطلاعات حسابداری برای رسیدن به هدف هایش دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از( پردازش اطلاعات) و (پردازش مبادلات).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید فتحی |   1395/10/21 14:06:43   |
0     0
طراحی سیستم های اطلاعاتی حسابداری مستلزم شناسایی فعالیت های اصلی چرخه حسابداری می باشد فعالیت اساسی زیر توسط یک سیستم اطلاعاتی حسابداری انجام می شود :
۱- گرد آوری و ذخیره سازی موثر و کارآمد داده های مربوط به فعالیت ها و رویدادهای واحد اقتصادی
۲-تبدیل داده های اولیه به اطلاعات مفید برای تصمیم گیری در کلیه موارد(پردازش)
۳-استقرار کنترل داخلی مناسب به منظور اینکه کلیه رویدادها به صورت مناسب و کامل پردازش و ثبت گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/21 15:39:52   |
0     0
سیستم اطلاعاتی حسابداری را تعریف و اجزای آن را نام برده و هدف عمده این سیستم را ذکر نمایید؟
سیستمی که داده را به گزارش های سودمند برای ارائه به ذینفعان فراهم می کند.
اجزاء: نیروی انسانی - سخت افزار - نرم افزار - اطلاعات(داده) - راه و روش - حفاظت
اهداف: هدف اصلی ارائه اطلاعات است است.
1- ارائه اطلاعات به ذینفعان جهت تصمیم گیری
2- ارائه اطلاعات جهت کنترل عملیات سازمان در همه سطوح
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی روستایی |   1395/10/22 23:04:21   |
0     0
اجزای تشکیل دهنده سیستمهای اطلاعات حسابداری:
1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،
6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/10/23 18:32:45   |
1     0
اجزاء سیستمهای اطلاعات حسابداری :
1- کارکنان: کاربران سیستم های اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعمل ها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستم ها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد،
6- کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفی صانعی |   1395/10/24 13:17:18   |
1     0
انواع سیستم های حسابداری :
سیستم حسابداری دستی
سیستم حسابداری مکانیزه
سیستم کامپیوتری
مزایای استفاده از سیستم حسابداری کامپیوتری:
1 - پردازش حجم بزرگی از داده ها با سرعت و کارآیی بالا
2- به موقع بودن مانده حسابها
3 -تهیه اطلاعات بیشتر بدون صرف هزینه اضافی
4 - بازخور فوری
5-امکان اعمال کنترل داخلی اضافی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1395/10/25 23:12:47   |
1     1
شناخت سیستم های اطلاعاتی حسابداری:
امروزه حسابدارن در یک محیط پیچیده فعالیت می کنند که دائما در حال تغییر است و پیشرفت فناوری اطلاعات هم با سرعت فزاینده ای ادامه دارد و به صورت همزمان روش های عملیاتی بنگاهها نیز تغییر کرده است.هر چند در گذشته به حرفه حسابداری به عنوان فردی دفتردار که تنها وظیفه جمع آوری ، ثبت ، طبقه بندی و تلخیص اطلاعات را داشت نگریسته می شد. و حسابداران امروز باید نقش فعالتری در تهیه و تحلیل اطلاعات مالی و غیر مالی فعالیت های بنگاه های اقتصادی داشته باشند. در واقع، ویژگی اصلی حسابداری در دنیای تجارت امروز ، تعامل حسابداران حرفه ای با سیستم های اطلاعاتی رایانه ای است . حسابداران باید با نظامهای اطلاعاتی حسابداری ، چگونـگی ایجاد آن ، کد گذاری حسابها ، طراحی فرم ها و جریان گردش اطلاعـات آشنا باشند و در صورت لــزوم به تیم طـراحی سیستم های اطلاعاتی ، مشاوره های لازم را ارائه دهند.در نقش یک حسابرس ، حسابرسان ، بدون آشنایی کامل با چگونگی نحوه عمل سیستم های اطلاعاتی حسابداری نمی توانند صحت عملکرد را تایید کنند و یا زیر سئوال ببرند صرفا با اتکا به استاندارد های پذیرفته شده حسابداری ، کار خود را به خوبی انجام داده و درباره اطلاعات تهیه شده توسط سیستم ها اظهار نظر کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب اله میرجلیلی |   1395/10/25 23:14:09   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای :
بیشتر سیستم های مورد استفاده در کسب و کار امروزی خودکار هستند به همین دلیل پردازش رایانه ای جایگذین اصطلاح رویه های پردازش برای اکثر سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدرن شده است . رایانه ابزارهای مفید و کارآمدی هستند که :
مزیت آن : تهیه مقدار زیادی از اطلاعات در زمان بسیار کم.
مشکلات پردازش رایانه ای داده ها:
1- حجم اطلاعات زیاد منجر به از دست دادن و یا نادیده گرفتن شدن اطلاعات مربوط و مفید می شود.
2- عدم وجود امکان کشف خودکارخطاهای ورودی ساده ای را که انسنها ایجاد کننده آنها هستند
3- ایجاد مشکل برای انجام فرایند حسابرسی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/28 21:20:27   |
0     0
سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری به خود اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستمهایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1395/10/28 22:08:20   |
0     0
تاریخچه سیستم های حسابداری
حسابداری، تاریخچه ا ی به بلندای تاریخ دارد، بدین معنی که، هنگامیکه انسان شمردن را آموخت اقدام به نگهداشتن حساب اموال، اشیاء و … خود نمود با بررسی آثار و کتیبه های بجا مانده از دوران بابلی‌ها، هخامنشی‌ها، عاشوری‌ها، کلدانی‌ها، مصریان، رومیان و یونانیان باستان به نشانه‌هائی از ثبت وقایع داد و ستد بر می‌خوریم. بدین ترتیب تاریخ حسابداری به دورانی بیش از 6000 سال قبل بر می‌گردد. پیدایش پول و بکارگیری آن بعنوان واسطه معاملات و توسعه تجارت موجب رشد و ترقی حسابداری گردید ، این امر باعث شد حسابداری مراحل مختلفی را طی نماید و تمامی مراحل آن بی شک تحت تاثیر محیط اجتماعی و اقتصادی هم قرارداشت و هماهنگ با نیازهای اجتماعی پیش رفته است. قدیمی‌ترین مدرک حسابداری شناخته شده به زبان «انگلیسی » مدرکی است که در قرآن پانزدهم به فرمان ویلیام فاتح برای تعیین منابع مالی امپراتوری انگلیس تدوین شده است.

تاریخ پیدایش سیستم های حسابداری بی ارتباط با تاریخ تکوین حسابداری نیست چرا که هرکجا در مورد روش ارایه اطلاعات مالی و نحوه تهیه گزارشات صحبت شود، گوینده جهت انتقال نظریات خود ناچار از استفاده از مثال ها و ناگزیر از استناد به روش هایی است که مجموعه این روش ها و سلیقه ها در حقیقت نشان دهنده سیستم خاصی از حسابداری در صنعت یا بخش اقتصادی مورد نظر است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ناصریان اصل |   1395/10/29 19:18:12   |
0     0
مراحل طراحی و اجرای سیستم های اطلاعات حسابداری

1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدف های سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.

2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیت ها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.

3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیت های لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.

4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمت های مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.

5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمون ها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیت های طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.

6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.

7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمت های دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمت ها با قسمت های کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.

8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.

9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساس ترین و شاید مشکل ترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستم ها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدف ها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/11/04 00:27:33   |
0     0
مراحل طراحی و اجرای سیستم های اطلاعات حسابداری

1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدف های سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.

2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیت ها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.

3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیت های لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.

4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمت های مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.

5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمون ها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیت های طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.

6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.

7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمت های دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمت ها با قسمت های کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.

8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.

9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساس ترین و شاید مشکل ترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستم ها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدف ها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1395/12/14 13:49:25   |
3     0
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را (سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و ...) تولید می‌کند. سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارشهای هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک کند. هرچند یک سیستم اطلاعات حسابداری می‌تواند فقط شامل چند صفحه کاغذ و کتابچه راهنمای کاربر مبتنی بر یک سیستم حسابداری ساده باشد، اما امروزه سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان سیستمی پیچیده مبتنی بر قابلیتهای فناوری اطلاعات و فرایندها و روشهای سنتی و پیشرفته حسابداری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1395/12/14 13:56:36   |
4     0
برای طرح و تدوین سیستم های حسابداری اقدامات و روش هایی در مراحل مختلف صورت می گیرد. مراحل طرح و تدوین سیستم های حسابداری، شامل مراحل زیر است:
شناسایی سیستم حسابداری
تجزیه و تحلیل و ارزشیابی سیستم حسابداری
طراحی سیستم حسابداری
طراحی گردش عملیات سیستم حسابداری
تعیین نیازهای ورودی و خروجی سیستم
طراحی مکانیزم کنترل سیستم حسابداری
تدوین سیستم حسابداری
اجرای سیستم حسابداری
وارسی سیستم حسابداری
نگهداری سیستم حسابداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1395/12/21 09:46:42   |
2     0
تفاوت داده ها و اطلاعات در حسابداری:
داده ها:حقایق خامی هستند که پردازش روی آنها انجام داده نشده و بی معنی هستند.
اطلاعات :داده های پردازش شده که معنادار هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/01/09 21:14:40   |
3     0
یک سیستم اطلاعاتی حسابداری خوب ضمن ارائه گزارشها و اطلاعات کارا و سودمند، به‌عنوان بازوی توانمند مدیریت می‌تواند مورد نظر قرار گیرد. منظور از سیستمهای اطلاعات حسابداری این است که استفاده‌ کنندگان از اطلاعات می‌ توانند وارد سیستم شوند و اطلاعات مورد نیاز خود را به هر شکلی که می‌ خواهند، بدون هیچ محدودیتی (زمانی و مکانی) دریافت کنند.
سیستم اطلاعات حسابداری مولفه و عنصری از شرکت است که به‌ وسیله پردازش رویدادهای مالی، اطلاعات مالی و اطلاعات مبنای تصمیم‌ گیری را در اختیار استفاده‌ کنندگان قرار می‌ دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/01/19 18:48:00   |
1     0
سیستم اطلاعاتی یا سامانه اطلاعاتی یک پایگاه داده برای ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل نتایج گزارشاتی است که به طور منظم درحال انجام است. به این دلیل سیستم‌های اطلاعاتی نه تنها به عنوان یک پایگاه داده، نرم‌افزار وسخت افزار بلکه به عنوان یک سیستم بزرگتر که به کمک و بهره‌گیری ازآن می‌توان مدیریت تمام امور دستی و دستگاهی و تفسیر سیستم‌های ارتباطی را به راحتی انجام داد.

با این حال، این اصطلاح در معنای وسیع تر «به هر وسیله‌ای که باعث برقراری ارتباط علمی بین افراد ازجمله توسط ارتباط کلامی، سیستم‌های پانچ کارت و سیستم‌های تصادفی نوری ساده انجام می‌پذیرد» اطلاق می‌شود. همچنین گاهی اوقات تنها برای اشاره به نرم‌افزار مورد استفاده برای اجرای یک پایگاه داده کامپیوتری ویا برای اشاره به یک سیستم کامپیوتری استفاده می‌گردد. مجموعه سیستم‌های اطلاعاتی، برای مطالعه علمی، دقیق و واقعی شبکه‌های متشکل از سخت‌افزار و نرم‌افزار، که مردم و سازمان‌ها برای جمع‌آوری، فرایند ایجاد و توزیع اطلاعات از آنها استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف هر سیستم ارتباطی حمایت ازعملیات، مدیریت وتصمیم گیری و در معنای وسیع ترکاهش مدت استفاده می‌باشد؛ که می‌توان به فناوری اطلاعات وارتباطاتی که یک سازمان، و یا تکنولوژی که مردم در حمایت ازفرایندهای کسب و کار انجام می‌دهند، اشاره کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad.rajol |   1396/01/27 15:01:25   |
2     0
در جهان امروز، سرعت دسترسی به اطلاعات در توسعه پایدار موسسه‌های اقتصادی و تصمیم‌گیریهای اقتصادی استفاده‌کنندگان نقش حیاتی دارد. آنچه برای مدیران بانکها و شرکتها و موسسه‌ها دارای اهمیت است، آگاهی از رخدادهای شرکت و رسیدگی سریعتر به مشکلات و شناسایی فرصتهاست. در این میان، سیستم اطلاعاتی حسابداری ابزاری قدرتمند است که پیشرفت، کارایی و اثربخشیسیستم های اطلاعاتی :
سیستم‌های اطلاعات حسابداری Accounting Information Systems
تعریف : گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعات سازمانی که اطلاعات مالی حسابها را جمع‌آوری و پردازش کرده و گزارش‌هایی از آن حسابها برای استفاده مدیریت تولید می‌کند.

از نظر فنی به مجموعه ای از اجزای مرتبط ، که به جمع آوری و بازیابی و ذخیره اطلاعات می پردازد

انواع سیستم‌های اطلاعاتی :

•سیستم های برنامه ریزی جامع منابع (Enterprise Resource Planning)
• سیستم های پشتیبانی اجرائی (Executive Support System )
• سیستم های تصمیم یار (Decision Support System )
• سیستم های اطلاعات مدیریت (Management Information System )
• سیستم های دانش کار (Knowledage Work System )
• سیستم های اتوماسیون اداری (Office Automated System )
• سیستم های پردازش تراکنش (Transaction Processing System )
فرایند گزارشگیری را آسان می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/28 09:26:39   |
4     0
تفاوت داده ها و اطلاعات درحسابداری :
سیستمها در ابتدا اعناصری را به عنوان داده می‌پذیرند و پس از پردازش در سیستم عامل آن‌ها ، آن‌ها را به اطلاعات تبدیل می‌کنند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/01 11:01:25   |
0     0
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعملها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستمها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد، و
6- کنترلهای داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:55:53   |
0     0
ایشان در بخش دیگری از سخنان‌ خود اظهار کردند«اگر در نظام آکسیوماتیک تحلیل اقتصادی اصول موضوعه پی‌گیری نفع‌ شخصی،رقابت و سلطه فنی را در نظر بگیریم‌ ملاحظه می‌شود که هدایت ساختاری در (به تصویرصفحه مراجعه شود) کشورهای توسعه‌یافته غیرضروری و در کشورهای در حال تحول تاریخی ضروری است‌ و حال آنکه هدایت کوتاهمدت در هر یک از کشورهای مزبور ضروری می‌باشد»آقای دکتر عظیمی با ذکر این نکته که هدایت معقول و علمی در هر جامعه مستلزم وجود پیش شراطها، آگاهی و علم به ضرورت هدایت-وجود مبانی‌ نظری لازم-موجود بودن اطلاعات-در دسترس‌ بودن ابزار لازم و فراهم بودن منابع مورد نیاز می‌باشد،نقش نظام اطلاعاتی در حوزه‌های زیر را نقشی مستقیم و با اهمیت توصیف کردند: -لزوم هدایت توسعه‌ای مبادلات مالی و تجاری خارجی کشور -لزوم هدایت و تنش‌زدایی از شکافهای‌ ساختاری توسعه جامعه -لزوم هدایت ساختاری زیربنایی اقتصادی، معیشتی و علمی فنی جامعه -لزوم هدایت ساختار تولید ملی کشور ایشان در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه‌ در کشور ما پیش شرطهای مادی فیزیکی توسعه‌ بیش از پیش شرطهای غیرمادی مورد عنایت قرار گرفته‌اند،نظام اطلاعات حسابداری کشور را نه‌ فقط به عنوان ابزار کنترل مالی بلکه به عنوان ابزار مدیریت برای تحقق فرایند توسعه ضروری‌ دانستند. (به تصویرصفحه مراجعه شود) دشواریهای استقرار سیستمهای‌ اطلاعات حسابداری در ایران آقای پرویز بختیاری مشاور و طراح‌ سیستمهای اطلاعات حسابداری و مدرس این‌ رشته در سخنرانی خود تحت عنوان‌ «دشواریهای استقرار سیستمهای اطلاعات‌ حسابداری در ایران»با بهره‌گیری از تحقیقی‌ جامع که در این زمینه انجام داده بودند وجود متخصصین سیستم‌دهی به تعداد کافی،وجود نوعی نظارت حرفه‌ای بر کار آنها،تمایل مدیریت‌ به داشتن سیستم حسابداری مناسب،کافی بودن‌ توان علمی و تخصصی کارکنان مجری سیستم و از همه مهمتر مناسب بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی را از جمله عوامل مؤثر در استقرار نظام‌ مطلوب اطلاعاتی و استفاده بهینه از آن بیان‌ داشتند."
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:57:04   |
0     0
ضمن ارائه کلیات و تعریفهای حسابداری و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری، به اهمیت و نقش سیستم اطلاعات حسابداری در بانکها و سازمانها پرداخته می‌شود. یک سیستم اطلاعاتی حسابداری خوب ضمن ارائه گزارشها و اطلاعات کارا و سودمند، به‌عنوان بازوی توانمند مدیریت می‌تواند مورد نظر قرار گیرد. منظور از سیستمهای اطلاعات حسابداری این است که استفاده‌کنندگان از اطلاعات می‌توانند وارد سیستم شوند و اطلاعات مورد نیاز خود را به هر شکلی که می‌خواهند، بدون هیچ محدودیتی (زمانی و مکانی) دریافت کنند.
همچنین با توجه به این که سیستمهای اطلاعات حسابداری نتواسته‌اند خود را با سرعت تغییرات فناوری اطلاعات سازگار کنند و سطح امنیتی قابل‌قبولی را پوشش دهند، به بررسی بعضی از مسائل امنیتی سیستم اطلاعات حسابداری، کاربرد آن در تصمیم‌گیریها و هدفهای مدیریت و ایجاد تغییرات لازم متناسب با تغییرات ایجادشده در دنیای تجارت می‌پردازیم. بسیاری از بانکها و موسسه‌ها در تلاشند که توان نفوذ اطلاعات و عملیات خود را از طریق ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی اینترنتی قوی ارائه کنند و عرضه چنین اطلاعات و خدماتی را به کارکنان، مشتریان و تحلیلگران مالی افزایش دهند. سیستم یکپارچه اطلاعات حسابداری، محدودیتهای مکانی و زمانی را برای دسترسی به اطلاعات از بین می‌برد، هزینه و زمان دسترسی به اطلاعات را کاهش و سرعت گردش اطلاعات و عملیات را افزایش می‌دهد. مجموعه‌ای از شرایط، یعنی افزایش دستیابی افراد به اطلاعات و همچنین توان بیشتر گرفتن تصمیمهای صحیح از آن طریق، به بهبود شرایط سازمان و مشتریان می‌انجامد.
سیستم اطلاعات حسابداری مولفه و عنصری از شرکت است که به‌وسیله پردازش رویدادهای مالی، اطلاعات مالی و اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد.
کاربرد اولیه اطلاعات حسابداری، کمک به تصمیم‌گیری ذینفعان واحد اقتصادی است و دو گروه استفاده‌کننده براساس اطلاعات فراهم شده به‌وسیله سیستم حسابداری، تصمیمهایی را می‌گیرند. این دو گروه عبارتند از:
1- استفاده‌کنندگان داخلی (مجریان و مدیران)، و
2- استفاده‌کنندگان خارجی (سهامداران).
پس حسابداری با تهیه اطلاعات مورد نیاز تصمیم‌گیرندگان، خدمتی حیاتی به آنها ارائه می‌کند تا بتوانند از میان گزینه‌های مختلف، بهترین گزینه را برای بهره‌برداری از منابع کمیاب در انجام فعالیتهای تجاری و اقتصادی انتخاب کنند. لذا اطلاعات حسابداری حلقه اتصال بین فعالیتهای تجاری و سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان است.
حسابداری را در اصل یک سیستم اطلاعاتی می‌دانند. قدمت حسابداری و یا بهتر بگوییم سیستم حسابداری، به زمانی مربوط می‌شود که انسان اولیه با شمارش آشنا شد.
فرایند تجزیه‌وتحلیل، طراحی و استقرار سیستمهای اطلاعاتی، چرخه‌ای به‌نام چرخه تکامل یا حیات سیستم را تشکیل می‌دهد. این چرخه تابع روشهایی است که از آنها به منظور انجام فعالیتها در چرخه استفاده می‌شود. تا اواسط دهه 1970 روشی به کار گرفته می‌شد که امروزه به نام روش سنتی نامیده می‌شود و نزدیک به سه دهه است که به علت نارساییهای آن، کنار گذاشته شده و به‌جای آن روشهای متعدد ساخت‌یافته یا مشابه آن مورد استفاده قرار گرفته است.
دانل و اسمیت (Donnel & Smith) در سال 1999 این موضوع را مطرح کردند که سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان یک واسطه و رابط عمل می‌کند که از طریق آن، سه متغیر مجزای رفتار سازمانی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. سیستم اطلاعات حسابداری اطلاعاتی درباره وقایع اقتصادی فراهم می‌کند که تصمیم‌گیرندگان از آن در برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل سازمان استفاده می‌کنند.
طبق نظر آنها، فرایند تصمیم‌گیری تابعی از سه متغیر: هدفها، مفهومها و نمادهاست. براساس این نظریه، سیستم اطلاعات حسابداری باید بتواند اطلاعاتی را فراهم کند که قابلیت فهم و مقایسه‌پذیری داشته باشد و استفاده‌کنندگان بتوانند با آن داده‌ها کار کنند و قادر باشند آنها را به مفاهیم اقتصادی مورد نیاز تبدیل و صورتهای مالی ویژه‌ای با توجه به زمان نیاز به آنها تهیه کنند. مثلاً در برخی شرکتهای نرم‌افزاری، سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که در آن استفاده‌کنندگان تاریخ شروع و پایان دوره صورتهای مالی را وارد می‌کنند و صورتهای مالی، بنابر علاقه استفاده‌کننده برای آن دوره زمانی تولید می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:57:29   |
0     0
تاریخچه سیستمهای اطلاعات حسابداری
در هنگام پیدایش نرم‌افزار و زبانهای برنامه‌نویسی، ابتدا برنامه‌نویسان به‌همراه کارشناسان مالی اقدام به تولید نرم‌افزارهای بسیار ساده‌ای در زمینه مالی کردند. این سیستمها بیشتر در محیطهای کاری کوچک و خانه‌ها تحت عنوان «سیستم حسابداری» مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پس از توسعه سیستمهای اطلاعاتی و ایجاد سیستمهای یکپارچه، سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان یکی از گزینه‌های این نوع سیستمها تولید شد که بنا به درخواست خریدار و مطابق با شرایط سازمانی و کسب‌وکار، تنظیم و فعال می‌گردد. از عمده‌ترین سیستمهای یکپارچه می‌توان به سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای برنامه‌ریزی منابع بنگاه اشاره کرد که اولین عرضه‌کنندگان این نوع سیستمها شرکتهایی همچون اوراکل، سپ (SAP) و مایکروسافت هستند. این نوع سیستمها کلیه فرایندهای کسب‌وکار را هدف قرار می‌دهند و عملیات جاری سازمان را به طور یکپارچه کامپیوتری می‌کنند. سیستمی مانند سیستم اطلاعات حسابداری، در این نوع سیستمهای یکپارچه به‌عنوان یک بخش در کنار سایر بخشهای کاربردی مثل برنامه‌ریزی و کنترل تولید، زنجیره عرضه و منابع انسانی قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:57:47   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعات حسابداری
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را (سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و ...) تولید می‌کند. سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارشهای هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک کند. هرچند یک سیستم اطلاعات حسابداری می‌تواند فقط شامل چند صفحه کاغذ و کتابچه راهنمای کاربر مبتنی بر یک سیستم حسابداری ساده باشد، اما امروزه سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان سیستمی پیچیده مبتنی بر قابلیتهای فناوری اطلاعات و فرایندها و روشهای سنتی و پیشرفته حسابداری است.
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعملها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستمها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد، و
6- کنترلهای داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری به خود اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستمهایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند.
سیستم اطلاعات حسابداری دو هدف عمده دارد:
1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی، و
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری.
برای رسیدن به این هدفها دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از پردازش اطلاعات و پردازش مبادلات.
مبادلات حسابداری به‌وسیله ثبتهای اساسی حسابداری پردازش می‌شوند. این مبادلات شامل فروش محصولات، خرید مواد، دریافتی از مشتریان و ... هستند. پردازش مبادلات در یک سیستم اطلاعات حسابداری به‌وسیله زیرسیستمها انجام می‌شود. اگر سیستم پردازش مبادلات به‌طور صحیحی طراحی شده باشد، باعث می‌شود تا داده‌ها به‌خوبی و با دقت کنترل شوند و عمل پردازش کارامد و موثر باشد.
خروجی فرایند پردازش اطلاعات به‌قصد راهنمایی در امر برنامه‌ریزی و کنترل عملیات است و این فرایند اطلاعاتی را برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد. سیستم طراحی‌شده برای پردازش اطلاعات یا سیستم اطلاعات حسابداری باید اطلاعاتی را ارائه دهد که مربوط، اتکاپذیر، به‌موقع و با اهمیت باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:58:03   |
0     0
مراحل طراحی و اجرای سیستمهای اطلاعات حسابداری
1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدفهای سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.
2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیتها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.
3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیتهای لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.
4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمتهای مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.
5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمونها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیتهای طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.
6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.
7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمتهای دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمتها با قسمتهای کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.
8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.
9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساسترین و شاید مشکلترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستمها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدفها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:58:24   |
0     0
امنیت سیستم اطلاعات حسابداری
امنیت به معنای حفاظت سیستمهای اطلاعاتی در مقابل دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات یا خدمات است و اطلاعات ذخیره‌شده، در حال پردازش یا گزارش‌شده را شامل می‌شود. به منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی جامعه، استفاده از سیستمهای اطلاعات حسابداری در حال افزایش است. به‌دنبال افزایش استفاده از این سیستمها و همچنین پیچیدگی و گسترش آنها، شرکتها با مخاطراتی در مورد این سیستمها روبه‌رو هستند. مهمترین تهدید در رابطه با سیستمهای اطلاعاتی، دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات است. امنیت کافی برای اطلاعات موضوعی است که هیچ سازمانی نمی‌تواند آن را انکار کند. حفاظت از سیستم اطلاعاتی در مقابل خطرات و تهدیدهای موجود، در واقع امنیت اطلاعات نامیده می‌شود. امنیت اطلاعات در پردازش معاملات حسابداری، یک نگرانی و موضوع اساسی است. به‌دنبال پیشرفتهای گسترده در به‌کارگیری فناوری کامپیوتر، زمینه‌ای برای مشکلات پرخطر ایجاد شده است. بیشتر این تهدیدها در اثر دستیابی و دسترسی افراد غیرمجاز به سیستمهاست. این تخلفات امنیتی میلیونها دلار برای شرکتها هزینه و تهدیدهای جدی برای امنیت سازمان ایجاد می‌کند.
سه روش برای امنیت سیستمهای اطلاعات حسابداری در نظر گرفته شده است:
1- امنیت فیزیکی: امنیت فیزیکی داراییها عنصری است که در هر سیستم حسابداری وجود دارد؛ مانند استقرار تجهیزات کامپیوتری در اتاقهای قفل‌شده و محدود کردن دسترسی به افراد مجاز و نصب قفلهای لازم بر روی کامپیوترهای شخصی و دیگر تجهیزات کامپیوتری شرکت.
2- امنیت دسترسی: دسترسی محدود و منطقی به داده‌ها و برنامه‌ها از طریق کامپیوتر و وسایل ارتباطی، سطح بعدی امنیت است. کاربران باید تنها اجازه دسترسی به اطلاعاتی را داشته باشند که مجاز به استفاده از آنها هستند. سیستم برای محدود کردن دسترسی باید بتواند با استفاده از آنچه تنها کاربر می‌داند یا اختصاصی کاربر است، میان کاربران مجاز و غیرمجاز تفکیک قایل شود، که متداولترین روش به این منظور، استفاده از رمز عبور است.
3- امنیت داده‌ها و اطلاعات: روش امنیتی دیگر، ایجاد امنیت داده‌ها و اطلاعات به‌وسیله فراهم کردن برنامه جامع امنیتی است. این برنامه مشخص می‌سازد که چه کسی ممکن است به داده‌ها و برنامه‌ها دسترسی داشته باشد و چه اطلاعاتی نیاز دارد، این اطلاعات در کدامیک از این سیستمها وجود دارد. مدیر ارشد سازمان باید مسئولیت طراحی، سرپرستی و اجرای برنامه امنیتی را بر عهده گیرد.
شرکتها برای کاهش خطر ناکامی در انتقال اطلاعات باید بر شبکه اطلاعاتی خود نظارت و نقاط ضعف آن را شناسایی کنند، پرونده پشتیبان نگهداری و شبکه اطلاعاتی را به‌نحوی طراحی کنند که توانایی پردازش اطلاعات در اوج فعالیت شرکت را داشته باشد. همچنین، خطای انتقال اطلاعات با رمزگذاری داده‌ها و پشتیبانی اطلاعات به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:58:40   |
0     0
آینده گزارشگری با سیستم اطلاعات حسابداری
در آینده نقش بسیار عمده‌ای را می‌توان متوجه سیستم اطلاعات حسابداری کرد. در شرایطی که همه امکانات به‌سهولت در دسترس است، دیگر بهانه‌ای برای استفاده از سیستمهای سنتی و دستی وجود ندارد. شرکتهایی که قابلیت اجرای سیستم اطلاعات حسابداری را دارند، در آینده فواید زیادی را خواهند برد. شرکتها از طریق ارائه مدارک و اسناد مالی به‌صورت برخط‌ و به‌موقع قادر خواهند بود تا رضایت سرمایه‌گذاران خود را جلب کنند. همچنین آنها قادر خواهند بود که اثرات مالی تصمیمهای تجاری گذشته خود را بهتر درک و تصمیمهای مربوط به آینده را بهتر پیش‌بینی کنند.
از آنجا که با چنین سیستمی تاخیر در ارائه اطلاعات به حداقل ممکن می‌رسد، لذا تصمیم‌گیری در اسرع وقت امکان‌پذیر است و مدیریت می‌تواند نسبت به تصمیم‌گیریهای انجام‌شده اطمینان به‌دست آورد. با این تفاصیل، در بلندمدت از طریق کاهش تصمیمهای نادرست، هزینه‌های شرکت کاهش پیدا می‌کند و کارایی و اثربخشی تصمیمهای اقتصادی بیشتر می‌شود. همچنین اجرای سیستم اطلاعات حسابداری در درازمدت موجب تقویت بازارهای مالی و پویایی اقتصادی خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:58:56   |
0     0
این مقاله با ارائه تعریف سیستم اطلاعات حسابداری و مراحل طراحی و اجرای آن و همچنین پرداختن به اهمیت اجرای این سیستم و آینده آن در دنیای تجارت، به لزوم انجام تغییرات در سیستمهای حسابداری با توجه به توسعه فناوری و روابط پیچیده دنیای تجارت می‌پردازد. بسیاری از شرکتها در تلاش هستند که توان نفوذ اطلاعات مالی خود را در محیط شبکه گسترش و ارائه چنین اطلاعاتی به کارکنان، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران مالی افزایش دهند. سیستم یکپارچه اطلاعات حسابداری، دسترسی به اطلاعات از راه دور را به آسانی فراهم می‌آورد. محدودیتهای زمانی و مکانی برای دسترسی به گزارشهای مالی را از بین می‌برد و هزینه و زمان دسترسی به اطلاعات را کاهش و سرعت گردش اطلاعات و عملیات را در واحدها و قسمتهای مختلف سازمان افزایش می‌دهد.
همچنین نتایج حاصل از بررسیها گویای این است که توسعه‌پذیری نظام اطلاعات حسابداری در حوزه گزارشگری داخلی در این سیستم بسیار آسانتر است و در صورت توسعه جغرافیای سازمان، این سیستم می‌تواند به آسانی خود را با آن منطبق کند. این سیستم اطلاعات را به‌صورت صحیح و دقیق در اختیار مدیران قرار می‌دهد و بدین ترتیب، توانایی مدیران در پردازش و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات حسابداری افزایش می‌یابد. افزون بر این، سیستم مذکور موانعی را که در وظایف شرکت وجود دارند از بین می‌برد و به مدیران اجازه دستیابی نامحدود به اطلاعات حسابداری را می‌دهد. مجموعه‌ای از شرایط، یعنی افزایش دستیابی مدیر به اطلاعات حسابداری و همچنین تصمیمهای صحیح در مورد آنها می‌تواند به بهبود شرایط سازمان بینجامد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:59:56   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی :

از نظر فنی به مجموعه ای از اجزای مرتبط ، که به جمع آوری و بازیابی و ذخیره اطلاعات می پردازد

انواع سیستم‌های اطلاعاتی :

•سیستم های برنامه ریزی جامع منابع (Enterprise Resource Planning)
• سیستم های پشتیبانی اجرائی (Executive Support System )
• سیستم های تصمیم یار (Decision Support System )
• سیستم های اطلاعات مدیریت (Management Information System )
• سیستم های دانش کار (Knowledage Work System )
• سیستم های اتوماسیون اداری (Office Automated System )
• سیستم های پردازش تراکنش (Transaction Processing System )


تجزیه و تحلیل سیستم ها :

• مطالعه مقدماتی :
تشخیص ماهیت مسئله ، شناخت امکانات و محدودیت های موجود

• مطالعه تفصیلی :
بررسی ساختار ، خط مشی ها و تکنیک ها ، اهداف ، مراحل انجام کار ، داده های ورودی واطلاعات خروجی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:00:36   |
0     0
انواع سیستم های حسابداری
۱- عملکرد اطلاعاتی :
این عملکرد که مهمترین عملکرد یک سیستم حسابداری است در واقع وظیفه جمع آوری تمامی اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی را بر عهده دارد . پس از جمع آوری این اطلاعات آنها را بر حسب پول به عنوان مقیاس مشترک اندازه گیری ، سنجیده ، ثبت و در گروههای همگن طبقه بندی می کند و در پایان گزارشهایی را تهیه می کند که تصمیم گیرندگان مختلف در باره یک موسسه بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند .


۲- عملکرد کنترلی :

این وظیفه بر وظیفه اطلاعاتی متکی است و هر سیستم حسابداری باید اطلاعات مناسبی را فراهم آورد که مدیران موسسه را در برنامه ریزی و هدایت عملیات ، نظارت و کنترل فعالیتها و امور یاری دهد و اموال و حقوق متعلق به یک موسسه را حفظ نماید .


۳- عملکرد خدماتی :
هر موسسه ای معمولاْ افرادی را به خدمت می گیرد و با اشخاص و موسسات مختلفی داد و ستد و سر و کار دارد . این جریان تعهدات و مطالباتی را برای موسسه ایجاد می کند . تنظیم روابط موسسه با دیگران ، دادن اطلاعات صحیح به آنان ، ایفای تعهدات در سررسید و وصول به موقع مطالبات ، عملکرد خدماتی یک سیستم حسابداری را تشکیل می دهد .
وظایف یا عملکردهای مشترک فوق موجب شده است که شالوده سیستمهای حسابداری در کلیه موسسات فارغ از نوع و اندازه آنها یکسان باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:01:11   |
0     0
سیستم اطلاعاتی حسابداری چیست ؟
2-پردازش وتبدیل دادهابه اطلاعات مفیدبرای تصمیم گیری به نحوی که مدیریت برمبنای این اطلاعات قادربه برنامه ریزی اجراوکنترل فعالیت های شرکت باشد.
3-طراحی کنترل های داخلی کافی بمنظورحفاظت ازداراییهاازجمله مدارک واطلاعات بنگاه.


مطالعه سیستم های اطلاعاتی حسابداری پایه واساس حسابداری:
در بیانیه مفاهیم بنیادی حسابداری شماره2 کمیته تدوین استانداردهای حسابداری مالی حسابداری بعنوان یک سیستم اطلاعاتی تعریف وهمچنین بیان گردیده است که هدف اولیه حسابداری تهیه اطلاعات مفیدبرای تصمیم گیری است
کمیته مربوط پیشنهاد کردمحتوای دروس آموزشی به نحوی طراحی شودتادانشجویان بتوانندسه مفهوم اساسی زیر رابه خوبی درک کنند.
1-نحوه استفاده از اطلاعات درتصمیم گیری
2-ماهیت“ طراحی“اجراواستفاده از اطلاعات درتصمیم گیری
3-نحوه گزارشگری مالی



سیستم های اطلاعاتی حسابداری واسترتژی شرکت:
شیوهای بسیاری برای سرمایه گذاری درفن آوری اطلاعات وجوددارد تاسیستم اطلاعاتی توانایی بیشتری برای بالا بردن ارزش سازمان واصلاح آن داشته باشد به دلیل محدودیت منابع واحدهای اقتصادی یکی از تصمیمات مهم این است که کدام تکنیک های جدیدوشیوهای اصلاح سیستم اطلاعاتی حسابداری بیشترین بازده رابرای سازمان دارد تصمیم گیری منطقی وتحقیق هدف مذکور مستلزم آنست که حسابداران ومتخصصان سیستمهای اطلاعات استراتژی سازمان خود رابشناسند
سیستم های اطلاعاتی حسابداری نقش مهمی درکمک به سازمان برای پذیرش وحفظ یک موقعیت استراتژیک دارد.دستیابی به یک موقعیت مناسب به کمک فعالیت هامستلزم اینست که دادهای مربوط به هرفعالیت به شیوه مناسبی گردآوری شود.این دادهابه اطلاعاتی تبدیل شوندتابتواننددرفرآیندتصمیمات مدیریت مورداستفاده قرارگرفته واین فعالیت هابایکدیگرهماهنگی بیشتری داشته باشند این اطلاعات بایدقابل اتکاء وهمواره دردسترس باشدتادرفرآیندتصمیم گیری مورداستفاده قرارگیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:01:42   |
0     0
سیستم‌های اطلاعات حسابداری Accounting Information Systems
تعریف : گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعات سازمانی که اطلاعات مالی حسابها را جمع‌آوری و پردازش کرده و گزارش‌هایی از آن حسابها برای استفاده مدیریت تولید می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:01:59   |
0     0
سیستم های حسابداری در ایران
تاریخ پیدایش سیستم های حسابداری بی ارتباط با تاریخ تکوین حسابداری نیست چرا که هرکجا در مورد روش ارائه اطلاعات مالی و نحوه تهیه گزارشات صحبت شود، گوینده جهت انتقال نظریات خود ناچار از استفاده از مثال ها و ناگزیر از استناد به روش هایی است که مجموعه این روش ها و سلیقه ها در حقیقت نشان دهنده سیستم خاصی از حسابداری در صنعت یا بخش اقتصادی مورد نظر است. .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:03:06   |
0     0
اصول صحیح طراحی فرمها
آیا وزن و نوع کاغذ مورد استفاده مناسب است؟
آیا خطوط دوتایی و حروف تیره و حاشیه ها برای بارز نشان دادن بخشهای مختلف فرم به درستی به کار برده شده اند؟
آیا اندازه فرم استاندارد است؟
آیا اندازه فرم برای صحافی، بایگانی یا پست کردن مناسب است؟
اگر قرار است فرم برای اشخاص خارج از سازمان ارسال شود آیا نشانی در جای مناسب درج شده است تا بتوان آن را از پنجره پاکت پستی خواند؟
آیا نسخه های فرم در رنگهای مناسب چاپ شده اند تا در توزیع نسخ مشکلی پیش نیاد؟
آیا دستورالعمل روشنی برای تکمیل فرم وجود دارد؟

بخش معرفی فرم:
آیا نام فرم در بالای آن با حروف چاپی تیره مشخص است؟
آیا فرم دارای شماره سریال پاپی است؟
اگر قرار است فرم برای اشخاص برون سازمانی ارسال شود، آیا نام و نشانی شرکت از قبل بر روی فرم چاپ شده است؟

بخش اصلی فرم:
آیا اطلاعات به طور منطقی با یکدیگر مرتبط هستند؟
آیا فضای کافی برای ثبت ارقام وجود دارد؟
آیا ترتیب اقلام داده هماهنگ با ترتیبی است که این اقلام دریافت می شوند؟
آیا توضیحات استندارد از قبل چاپ شده اند تا کدها و کنترل ها بدون لزوم نوشتن ثبتهای کابر انجام شوند؟

بخشهای پایانی فرم:
آیا برای ثبت، تایید و تنظیم نهایی فرم فضایی درنظر گرفته شده است؟
آیا برای امضا یا امضاهایی که نشان دهنده تصویب نهایی معامله است، در فرم فضایی درنظر گرفته شده است؟
آیا برای ثبت تاریخ تایید یا تصویب نهایی در فرم فضایی درنظر گرفته شده است؟
آیا برای مبلغ ریالی یا سایر ارقام در فرم فضایی درنظر گرفته شده است؟
آیا توزیع هر نسخه از فرم به روشنی نشان داده شده است؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:03:37   |
0     0
سیستم های بانک اطلاعاتی و آینده حسابداری
همچنین سیستم های بانک اطلاعاتی به طور بالقوه توانایی تغییر ماهیت گزارشگری برون سازمانی را دارد. امروزه زمان و منابع زیادی صرف این موضوع می شود که شرکت ها چگونه اطلاعات حسابداری را برای کاربران برون سازمانی خلاصه و گزارش کنند. چرا یک نسخه از بانک اطلاعاتی مالی شرکت به جای صورت های مالی سنتی به آسانی در اختیار کاربران به روش مورد نظر خود امکان پذیر خواهد بود.

اگرچه فناوری اطلاعات به طور شگفت انگیزی شیوه های تجارت را تغییر داده است، اما تاثیر کمی بر گزارشگری برون سازمانی داشته است. شرکت ها هنوز گزارش های مالی دوره ای (فصلی و سالانه) را بر مبنای اطلاعات بهای تمام شده تاریخی تهیه می کنند. علاوه بر این آنها اطلاعات را به صورت خیلی متراکم و تجمعی تهیه می کنند. تخمین زده می شود به طور متوسط بانک اطلاعات مالی یک شرکت نسبتا بزرگ 100 گیگا بایت فضا لازم داشته باشد. این در حالی است که گزارش های سالانه به طور متوسط 100 کیلو بایت را در بر می گیرد! در نتیجه، کاربران گزارش های سالانه تنها بخش کوچکی از اطلاعات یک شرکت را استفاده می کنند.

چرا گزارش های سالانه با یک نسخه از بانک اطلاعات مالی شرکت ها جایگزین نمی شود؟ هم اکنون بسیاری از شرکت ها محدویت های دستیابی تهیه کنندگان و مشتریان به بانک های اطلاعاتی داخلی خود را از بین برده اند. برای مثال، تهیه کنندگان کالای شرکت ممکن است به اطلاعات موجودی های شرکت دسترسی داشته باشند تا بتوانند با برنامه ریزی تولید خود و ارسال به موقع کالا کسری موجودی کالای شرکت را جبران کنند، در حالی که آنان به اطلاعات منابع انسانی و حقوق شرکت دسترسی ندارند. شرکت ها نیز به طور مشابه می توانند چگونگی استفاده از بانک اطلاعاتی خود را تعریف کنند، به نحوی که اطلاعات خیلی مهم در اختیار رقبای شرکت قرار نگیرد. از این دیدگاه، بانک اطلاعاتی می تواند اطلاعات مجاز را در دیسک های فشرده فقط خواندنی یا شبکه اینترنت برای دسترسی سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و دیگر کاربران برون سازمانی قرار دهد.

در حال حاضر توانایی فنی تهیه چنین بانک اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات مزبور وجود دارد. امروزه رایانه های شخصی توانایی پردازش چنین بانک های اطلاعاتی را برای طیف وسیعی از کاربران ممکن می سازد و کاربران برون سازمانی تصویری از عملکرد شرکت و اطلاعات مربوط و به موقع بدست می آورند. در چنین سیستمی ساختار اولیه گزارشگری مالی شامل تعریف عناصر داده ای و ساختار بانک اطلاعاتی است و کاربران مجاز به گرداوری و طبقه بندی اطلاعات مورد استفاده در مدل های تصمیم گیری خود هستند.

شاید بیشترین تاثیر سیستم های بانک اطلاعاتی بر روش استفاده اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری است. مشکل فرموله کردن جستجوهای ضروری در سیستم های حسابداری در سیستم های حسابداری بر مبنای فایل های سنتی یا سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی غیر رابطه ای این است که حسابداران مانند سرایداران اطلاعات عمل می کنند. اطلاعات مالی تنها در فرم های رسمی و در زمان های تعریف شده در دسترس خواهند بود. حسابداران فرم این گزارش ها و زمان انتشار آن ها را (غالبا به شکل ماهانه، فصلی و سالانه) تعیین می کنند.

به هر حال سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی رابطه ای، زبان های جستجوی قوی اما ساده برای استفاده کاربران فراهم می کنند. این زبان های جستجو، اطلاعات مالی را در هر زمینه در دسترس مدیران قرار می دهند. صورت های مالی را نه تنها در زمان های رسمی که به طور سنتی تعیین می شود بلکه در هر دوره زمانی که مدیران بخواهند بررسی کنند می توانند به آسانی تهیه کرد. همچنین سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی رابطه ای می توانند به آسانی دیدگاه های متفاوت در زمینه پدیده های اساسی مشابه را با یکدیگر تطبیق دهند. برای مثال ستون های جداول ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی ها می توانند هم در برگیرنده اطلاعات بهای تمام شده تاریخی و هم دربرگیرنده اطلاعات بهای جایگزینی و قیمت بازار باشند. بنابراین مدیران مجبور نخواهند بود فقط از اطلاعات از قبل تعریف شده حسابداران را بررسی کنند. در پایان سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی امکان یکپارچه کردن اطلاعات مالی و عملیاتی را فراهم کنند. برای مثال اطلاعات مربوط به رضایت مشتریان می تواند در همان جداول مورد استفاده برای ذخیره اطلاعات مربوط به سقف اعتبار و مانده حساب مشتریان ذخیره شود. بنابراین مدیران به مجموعه اطلاعات غنی تری برای تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی دسترسی دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 08:04:21   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعات حسابداری
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را (سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و ...) تولید می‌کند. سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارشهای هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک کند. هرچند یک سیستم اطلاعات حسابداری می‌تواند فقط شامل چند صفحه کاغذ و کتابچه راهنمای کاربر مبتنی بر یک سیستم حسابداری ساده باشد، اما امروزه سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان سیستمی پیچیده مبتنی بر قابلیتهای فناوری اطلاعات و فرایندها و روشهای سنتی و پیشرفته حسابداری است.
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعملها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستمها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد، و
6- کنترلهای داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری به خود اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستمهایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند.
سیستم اطلاعات حسابداری دو هدف عمده دارد:
1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی، و
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری.
برای رسیدن به این هدفها دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از پردازش اطلاعات و پردازش مبادلات.
مبادلات حسابداری به‌وسیله ثبتهای اساسی حسابداری پردازش می‌شوند. این مبادلات شامل فروش محصولات، خرید مواد، دریافتی از مشتریان و ... هستند. پردازش مبادلات در یک سیستم اطلاعات حسابداری به‌وسیله زیرسیستمها انجام می‌شود. اگر سیستم پردازش مبادلات به‌طور صحیحی طراحی شده باشد، باعث می‌شود تا داده‌ها به‌خوبی و با دقت کنترل شوند و عمل پردازش کارامد و موثر باشد.
خروجی فرایند پردازش اطلاعات به‌قصد راهنمایی در امر برنامه‌ریزی و کنترل عملیات است و این فرایند اطلاعاتی را برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد. سیستم طراحی‌شده برای پردازش اطلاعات یا سیستم اطلاعات حسابداری باید اطلاعاتی را ارائه دهد که مربوط، اتکاپذیر، به‌موقع و با اهمیت باشد.

مراحل طراحی و اجرای سیستمهای اطلاعات حسابداری
1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدفهای سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.
2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیتها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.
3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیتهای لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.
4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمتهای مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.
5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمونها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیتهای طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.
6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.
7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمتهای دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمتها با قسمتهای کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.
8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساسترین و شاید مشکلترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستمها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدفها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/27 13:20:53   |
0     0
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعملها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستمها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد، و
6- کنترلهای داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/27 13:29:00   |
0     0
سیستم اطلاعات حسابداری مولفه و عنصری از شرکت است که به‌وسیله پردازش رویدادهای مالی، اطلاعات مالی و اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد.
کاربرد اولیه اطلاعات حسابداری، کمک به تصمیم‌گیری ذینفعان واحد اقتصادی است و دو گروه استفاده‌کننده براساس اطلاعات فراهم شده به‌وسیله سیستم حسابداری، تصمیمهایی را می‌گیرند. این دو گروه عبارتند از:
1- استفاده‌کنندگان داخلی (مجریان و مدیران)، و
2- استفاده‌کنندگان خارجی (سهامداران).
پس حسابداری با تهیه اطلاعات مورد نیاز تصمیم‌گیرندگان، خدمتی حیاتی به آنها ارائه می‌کند تا بتوانند از میان گزینه‌های مختلف، بهترین گزینه را برای بهره‌برداری از منابع کمیاب در انجام فعالیتهای تجاری و اقتصادی انتخاب کنند. لذا اطلاعات حسابداری حلقه اتصال بین فعالیتهای تجاری و سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان است.
حسابداری را در اصل یک سیستم اطلاعاتی می‌دانند. قدمت حسابداری و یا بهتر بگوییم سیستم حسابداری، به زمانی مربوط می‌شود که انسان اولیه با شمارش آشنا شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:06:46   |
0     0
هدف سیستم های اطلاعاتی حسابداری چیست ؟
1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:13:07   |
0     0
تعریف جامعی از سیستم های اطلاعاتی حسابداری :
سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آن ها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است . تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های مالی در یک سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش ، تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه ) اطلاعات صورت می گیرد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:18:17   |
0     0
مراحل طراحی و اجزای سیستم اطلاعاتی حسابداری چیست ؟
1- بررسی اولیه 2- تحلیل سیستم 3- طراحی 4- پیاده سازی 5- ارزیابی 6- اطمینان از کیفیت 7- توزیع دستورالعمل 8- تبدیل و تغییر پایگاه داده 9- نصب و استقرار سیستم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:21:42   |
0     0
ارائه اطلاعات دقیق و به موقع توسط سیستم اطلاعاتی حسابداری جهت انجام چه نوع تصمیماتی ضروری است :
1- ترکیب محصولات 2- قیمت گذاری محصولات 3- برنامه ریزی و تخصیص منابع 4- مدیریت بهای تمام شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:24:21   |
0     0
فعالیت اصلی زنجیره ارزش عبارتند از :
1- تحقیق و توسعه 2- طراحی 3- تولید 4- توزیع و فروش 5- خدمات پس از فروش
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/04/09 09:57:36   |
0     0
تاریخچه سیستمهای اطلاعات حسابداری
در هنگام پیدایش نرم‌افزار و زبانهای برنامه‌نویسی، ابتدا برنامه‌نویسان به‌همراه کارشناسان مالی اقدام به تولید نرم‌افزارهای بسیار ساده‌ای در زمینه مالی کردند. این سیستمها بیشتر در محیطهای کاری کوچک و خانه‌ها تحت عنوان «سیستم حسابداری» مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پس از توسعه سیستمهای اطلاعاتی و ایجاد سیستمهای یکپارچه، سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان یکی از گزینه‌های این نوع سیستمها تولید شد که بنا به درخواست خریدار و مطابق با شرایط سازمانی و کسب‌وکار، تنظیم و فعال می‌گردد. از عمده‌ترین سیستمهای یکپارچه می‌توان به سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای برنامه‌ریزی منابع بنگاه اشاره کرد که اولین عرضه‌کنندگان این نوع سیستمها شرکتهایی همچون اوراکل، سپ (SAP) و مایکروسافت هستند. این نوع سیستمها کلیه فرایندهای کسب‌وکار را هدف قرار می‌دهند و عملیات جاری سازمان را به طور یکپارچه کامپیوتری می‌کنند. سیستمی مانند سیستم اطلاعات حسابداری، در این نوع سیستمهای یکپارچه به‌عنوان یک بخش در کنار سایر بخشهای کاربردی مثل برنامه‌ریزی و کنترل تولید، زنجیره عرضه و منابع انسانی قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1396/12/06 14:34:10   |
0     0
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را (سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و ...) تولید می‌کند. سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارشهای هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک کند. هرچند یک سیستم اطلاعات حسابداری می‌تواند فقط شامل چند صفحه کاغذ و کتابچه راهنمای کاربر مبتنی بر یک سیستم حسابداری ساده باشد، اما امروزه سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان سیستمی پیچیده مبتنی بر قابلیتهای فناوری اطلاعات و فرایندها و روشهای سنتی و پیشرفته حسابداری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/01/24 17:57:32   |
0     0
سیستم اطلاعاتی حسابداری به عنوان بخشی از سیستم اطلاعاتی مدیریت همواره بیشترین بار اطلاعاتی را به مدیریت برای اجرای وظایف برنامه ریزی، کنترل و سایر وظایف وی ارائه می دهد ارائه دهندگان این اطلاعات حسابداران هستند که با استفاده از سیستم اطلاعاتی حسابداری داده ها را پردازش کرده و اطلاعات مورد تقاضا را به مدیریت و سایر استفاده کنندگان ارائه می دهند.

یک سیستم اطلاعاتی حسابداری که به خوبی طراحی شده باشد می تواند اطلاعات مفید و سودمندی را ارائه دهد و باید توانایی ارائه اطلاعات را در هر زمان و با قابلیت اتکا و اطمینان بالا داشته باشد.

بررسی مدل گزارشگری و حسابداری کنونی با توجه به تغییرات ایجاد شده در دنیای تجاری نشان می دهد که این مدلها هنوز نتوانسته اند همگامی خود را با سرعت این تغییرات حفظ کنند .در سالهای اخیر اختلاف زیادی بین مدلهای سنتی حسابداری و انتظارات استفاده کنندگان بوجود آمده است و علت این اختلاف پیشرفت فناوری اطلاعات و قابلیت دسترسی سریع به اطلاعات است.

مدلهای سنتی حسابداری بیشتر روی قابلیت اتکای(reliability) اطلاعات تاکید می کنند در حالیکه مربوط بود ن اطلاعات حسابداری به علت فقدان به موقع بودن آﻧﻬا در حال کاهش است . ماهیت دوره ای گزارشهای مالی در تضاد کامل به خواسته تصمیم گیرندگانی است که مایلند بدانند

دیروز یا امروز صبح چه اتفاقی در شرکت افتاده است نه یک یا دو ماه قبل !

تکنولوژی اطلاعات باعث تمایل استفاده کنندگان به داده های ریز و جزئی شده است و آﻧﻬا تمایل چندانی به استفاده از گزارشهای استانداردشده و کلی در قالب صورتهای مالی ندارند و نتیجه این امر نارضایتی از مربوط بودن اطلاعات حسابداری است.

در شبکه جهانی وب می توان گزارشگری کاملا بهنگام (real time)انجام داد . این موضوع امکان تصمیم گیری روزانه بجای سه ماهه را فراهم می آند و این سیستمها قادرند در زمان کم به حجم زیادی از نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان پاسخ دهند و به این صورت این نوآوری ها در سیستم اطلاعاتی حسابداری روی تصمیمات استفاده کنندگان اثر می گذارد.

دیوید و همکاران در سال ١٩٩٩ این موضوع را مطرح کردند که AIS به عنوان یک واسطه و رابط عمل می کند که از طریق آن سه متغیر مجزا رفتار سازمانی را تحت تأثیر قرار می دهند.AIS اطلاعاتی درباره وقایع اقتصادی فراهم می کند که تصمیم گیرنده از آن در برنامه ریزی، نظارت و کنترل سازمان استفاده می کنند.

طبق نظر آﻧﻬا فرایند تصمیم گیری تابعی از ٣ متغیر



1- اهداف

2- مفاهیم

3- نمادها



بر اساس این نظریه AIS باید بتواند اطلاعاتی را فراهم کند که قابلیت فهم و مقایسه ای بودن داشته باشد و استفاده کنندگان بتوانند با آن داده ها کار کنند و قادر باشند آﻧﻬا را به م فاهیم اقتصادی مورد نیاز خود تبدیل کنند صورتهای مالی ویژه ای با توجه به زمان نیاز به آﻧﻬا باید قابل تهیه باشند.مثلادر شرکت JD Edward نرم افزاری در حال طراحی است که در آن استفاده کنندگان تاریخ شروع و پایان دوره ای که صورتهای ما لی آن دوره را می خواهند . وارد می کنند و صورتهای مالی بنابر علاقه استفاده کننده برای آن دوره زمانی تولید می شود.

با این فناوری حسابداری از مفهوم جمع آوری تهیه اطلاعات به صورت گزارشهای دوره ای به منظور جلوگیری ازداده های پرا کنده در زمان واقعی تغیر می کند و سرمایه گزاران وسایر استفاده کنندگان قادر خواهند بود اطلاعات مربوط به تصمیم گیریها یشان را با اختصاص معیارهای مطمئن از راه اینتر نت فراهم کنند . بنا براین مشاهده می کنیم که استفاده زیاد از اینتر نت در تجارت الکترونیک منجر به تغیرات مهمی در بعضی از ابعاد محیط تصمیم گیری شده است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/12 23:28:45   |
0     0
مزایای استفاده از ERP چیست ؟
سرعت بخشیدن به انجام فرایند های سازمان
افزایش یکپارچگی در سازمان با دانلود ERP
بهبود ارتباطات در سازمان
کاهش هزینه های سازمان
بهبود ارتباط با مشتریان توسط ERP رایگان
کاهش سطوح موجودی در سازمان
بهبود امکان سفارشی سازی محصولات
بهبود پیگیری سفارشات از زمان درخواست تا زمان تحویل محصول
افزایش رضایت مشتریان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/12 23:47:00   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی حسابداری جزو فعالیتهای پشتیبانی زنجیره ارزش است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/03/15 00:24:41   |
0     0
انواع سیستم های حسابداری:
1)سیستم حسابداری دستی
2)سیستم حسابداری مکانیزه
3)سیستم حسابداری کامپیوتری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/18 23:47:16   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی حسابداری تنها از فرایند کسب و کار ُ حسابداری و امور مالی حمایت نمی کنند آن ها اغلب اطلاعاتی را ایجاد می کنند که برای افراد غیر حسابدار مانند : افراد مشغول به کار در بازاریابی ُ تولید و یا روابط انسانی نیز مفید واقع می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/19 23:53:55   |
0     0
فعالیت های قابل انجام برای رسیدن به اهداف سیستم اطلاعات حسابداری
1 - پردازش مبادلات : پردازش در یک سیتم اطلاعاتی به وسیله ی زیر سیستم ها انجام می شود منظور از زیر سیستم ها چرخه های مختلفی است که سیستم اطلاعاتی حسابداری اقدام به پردازش مبادلات آن می کند در واقع فعالیت ها و رویداد ها در واحد های تجاری در 5 چرخه اساسی طبقه بندی می شوند که هر کدام به عنوان یک زیر سیستم معرفی می شوند این چرخه ها شامل چرخه درآمد ، چرخه مخارج ، چرخه منابع انسانی و چرخه تامین مالی است
2 - پردازش اطلاعات : خروجی فرآیند پردازش اطلاعات برای تصمیم گیری باید قابل اتکاء و به موقع باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/21 00:20:03   |
0     0
اجزای اصلی سیستم های اطلاعاتی حسابداری :
1 - کارکنان
2 - روش ها و دستور العمل ها
3 - داده ها
4 - نرم افزار
5 - زیر ساخت فناوری اطلاعات
6 - کنترل های داخلی و اقدامات امنیتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 13:41:49   |
0     0
سیستم اطلاعات حسابداری دو هدف عمده دارد:
1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی، و
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 18:19:30   |
0     0
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را (سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و ...) تولید می‌کند. سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارشهای هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک کند. هرچند یک سیستم اطلاعات حسابداری می‌تواند فقط شامل چند صفحه کاغذ و کتابچه راهنمای کاربر مبتنی بر یک سیستم حسابداری ساده باشد، اما امروزه سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان سیستمی پیچیده مبتنی بر قابلیتهای فناوری اطلاعات و فرایندها و روشهای سنتی و پیشرفته حسابداری است.
سیستمهای اطلاعات حسابداری از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:
1- کارکنان: کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعملها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستمها و شبکه‌های کامپیوتری که امکان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد، و
6- کنترلهای داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.
سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری به خود اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستمهایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند.
سیستم اطلاعات حسابداری دو هدف عمده دارد:
1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی، و
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری.
برای رسیدن به این هدفها دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از پردازش اطلاعات و پردازش مبادلات.
مبادلات حسابداری به‌وسیله ثبتهای اساسی حسابداری پردازش می‌شوند. این مبادلات شامل فروش محصولات، خرید مواد، دریافتی از مشتریان و ... هستند. پردازش مبادلات در یک سیستم اطلاعات حسابداری به‌وسیله زیرسیستمها انجام می‌شود. اگر سیستم پردازش مبادلات به‌طور صحیحی طراحی شده باشد، باعث می‌شود تا داده‌ها به‌خوبی و با دقت کنترل شوند و عمل پردازش کارامد و موثر باشد.
خروجی فرایند پردازش اطلاعات به‌قصد راهنمایی در امر برنامه‌ریزی و کنترل عملیات است و این فرایند اطلاعاتی را برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد. سیستم طراحی‌شده برای پردازش اطلاعات یا سیستم اطلاعات حسابداری باید اطلاعاتی را ارائه دهد که مربوط، اتکاپذیر، به‌موقع و با اهمیت باشد.

مراحل طراحی و اجرای سیستمهای اطلاعات حسابداری
1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدفهای سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.
2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیتها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.
3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیتهای لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.
4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمتهای مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.
5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمونها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیتهای طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.
6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.
7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمتهای دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمتها با قسمتهای کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.
8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.
9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساسترین و شاید مشکلترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستمها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدفها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.

امنیت سیستم اطلاعات حسابداری
امنیت به معنای حفاظت سیستمهای اطلاعاتی در مقابل دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات یا خدمات است و اطلاعات ذخیره‌شده، در حال پردازش یا گزارش‌شده را شامل می‌شود. به منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی جامعه، استفاده از سیستمهای اطلاعات حسابداری در حال افزایش است. به‌دنبال افزایش استفاده از این سیستمها و همچنین پیچیدگی و گسترش آنها، شرکتها با مخاطراتی در مورد این سیستمها روبه‌رو هستند. مهمترین تهدید در رابطه با سیستمهای اطلاعاتی، دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات است. امنیت کافی برای اطلاعات موضوعی است که هیچ سازمانی نمی‌تواند آن را انکار کند. حفاظت از سیستم اطلاعاتی در مقابل خطرات و تهدیدهای موجود، در واقع امنیت اطلاعات نامیده می‌شود. امنیت اطلاعات در پردازش معاملات حسابداری، یک نگرانی و موضوع اساسی است. به‌دنبال پیشرفتهای گسترده در به‌کارگیری فناوری کامپیوتر، زمینه‌ای برای مشکلات پرخطر ایجاد شده است. بیشتر این تهدیدها در اثر دستیابی و دسترسی افراد غیرمجاز به سیستمهاست. این تخلفات امنیتی میلیونها دلار برای شرکتها هزینه و تهدیدهای جدی برای امنیت سازمان ایجاد می‌کند.
سه روش برای امنیت سیستمهای اطلاعات حسابداری در نظر گرفته شده است:
1- امنیت فیزیکی: امنیت فیزیکی داراییها عنصری است که در هر سیستم حسابداری وجود دارد؛ مانند استقرار تجهیزات کامپیوتری در اتاقهای قفل‌شده و محدود کردن دسترسی به افراد مجاز و نصب قفلهای لازم بر روی کامپیوترهای شخصی و دیگر تجهیزات کامپیوتری شرکت.
2- امنیت دسترسی: دسترسی محدود و منطقی به داده‌ها و برنامه‌ها از طریق کامپیوتر و وسایل ارتباطی، سطح بعدی امنیت است. کاربران باید تنها اجازه دسترسی به اطلاعاتی را داشته باشند که مجاز به استفاده از آنها هستند. سیستم برای محدود کردن دسترسی باید بتواند با استفاده از آنچه تنها کاربر می‌داند یا اختصاصی کاربر است، میان کاربران مجاز و غیرمجاز تفکیک قایل شود، که متداولترین روش به این منظور، استفاده از رمز عبور است.
3- امنیت داده‌ها و اطلاعات: روش امنیتی دیگر، ایجاد امنیت داده‌ها و اطلاعات به‌وسیله فراهم کردن برنامه جامع امنیتی است. این برنامه مشخص می‌سازد که چه کسی ممکن است به داده‌ها و برنامه‌ها دسترسی داشته باشد و چه اطلاعاتی نیاز دارد، این اطلاعات در کدامیک از این سیستمها وجود دارد. مدیر ارشد سازمان باید مسئولیت طراحی، سرپرستی و اجرای برنامه امنیتی را بر عهده گیرد.
شرکتها برای کاهش خطر ناکامی در انتقال اطلاعات باید بر شبکه اطلاعاتی خود نظارت و نقاط ضعف آن را شناسایی کنند، پرونده پشتیبان نگهداری و شبکه اطلاعاتی را به‌نحوی طراحی کنند که توانایی پردازش اطلاعات در اوج فعالیت شرکت را داشته باشد. همچنین، خطای انتقال اطلاعات با رمزگذاری داده‌ها و پشتیبانی اطلاعات به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

آینده گزارشگری با سیستم اطلاعات حسابداری
در آینده نقش بسیار عمده‌ای را می‌توان متوجه سیستم اطلاعات حسابداری کرد. در شرایطی که همه امکانات به‌سهولت در دسترس است، دیگر بهانه‌ای برای استفاده از سیستمهای سنتی و دستی وجود ندارد. شرکتهایی که قابلیت اجرای سیستم اطلاعات حسابداری را دارند، در آینده فواید زیادی را خواهند برد. شرکتها از طریق ارائه مدارک و اسناد مالی به‌صورت برخط‌ و به‌موقع قادر خواهند بود تا رضایت سرمایه‌گذاران خود را جلب کنند. همچنین آنها قادر خواهند بود که اثرات مالی تصمیمهای تجاری گذشته خود را بهتر درک و تصمیمهای مربوط به آینده را بهتر پیش‌بینی کنند.
از آنجا که با چنین سیستمی تاخیر در ارائه اطلاعات به حداقل ممکن می‌رسد، لذا تصمیم‌گیری در اسرع وقت امکان‌پذیر است و مدیریت می‌تواند نسبت به تصمیم‌گیریهای انجام‌شده اطمینان به‌دست آورد. با این تفاصیل، در بلندمدت از طریق کاهش تصمیمهای نادرست، هزینه‌های شرکت کاهش پیدا می‌کند و کارایی و اثربخشی تصمیمهای اقتصادی بیشتر می‌شود. همچنین اجرای سیستم اطلاعات حسابداری در درازمدت موجب تقویت بازارهای مالی و پویایی اقتصادی خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/04/15 15:39:05   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی :

از نظر فنی به مجموعه ای از اجزای مرتبط ، که به جمع آوری و بازیابی و ذخیره اطلاعات می پردازد
انواع سیستم‌های اطلاعاتی :
•سیستم های برنامه ریزی جامع منابع (Enterprise Resource Planning)
• سیستم های پشتیبانی اجرائی (Executive Support System )
• سیستم های تصمیم یار (Decision Support System )
• سیستم های اطلاعات مدیریت (Management Information System )
• سیستم های دانش کار (Knowledage Work System )
• سیستم های اتوماسیون اداری (Office Automated System )
• سیستم های پردازش تراکنش (Transaction Processing System )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/05 13:37:38   |
0     0
اهداف سیستم اطلاعات حسابداری
1- ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی
2- ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری
برای رسیدن به این هدف ها دو فعالیت عمده وجود دارد که عبارتند از :
پردازش اطلاعات
پردازش مبادلات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان (ویراست سوم)

شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان (ویراست سوم)

سعید جمشیدی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی