تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
تصمیم درست برآیند فلسفه ای درست و استوار است. - کونوسوکی ماتسوشیتا

جامعه برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود به طور روزافزون به سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری وابستگی پیدا کرده است و سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری خود به طور وسیع در حال گسترش و پیچیدگی است. 

به موازات افزایش پیچیدگی سیستم اطلاعاتی حسابداری و وابستگی جامعه بر این سیستم، شرکت‌ها نیز با مخاطرات فزاینده‌ای در مورد سیستم‌های اطلاعاتی خود روبرو می‌شوند.

از این رو اجرای کنترل‌های کافی و ایمنی‌های مناسب بر روی منابع اطلاعاتی هر بنگاه تجاری باید در اولویت مدیریت ارشد آن بنگاه تجاری باشد که بدین منظور انواع کنترل‌های داخلی مورد استفاده شرکت‌ها به منظور حصول اطمینان از صحت و درستی سیستم اطلاعاتی حسابداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

فناوری اطلاعاتی، فرصت‌های ویژه‌ای را برای حل مسائل تجاری راهبردی و فنی ارائه می‌کند. اما دروازه فناوری اطلاعات همیشه به روی تهدیدات سیستم اطلاعات حسابداری باز است و بالطبع در معرض خطراتی قرار می‌گیرد که برای سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری پذیرفتنی است. ارزیابی خطر مذکور از دو جهت اهمیت دارد:

1-از دیدگاه مدیریت: این ارزیابی از خطر برای تصمیم‌گیری مناسب در مورد ایجاد رویه‌ها و سیستم‌های کنترل داخلی جدیدی ضروری است که برای حفاظت یکپارچه و مطمئن از سیستم‌های اطلاعاتی مستقر می‌شود.

2-از دیدگاه حسابرسان: ارزیابی خطرات مربوطه به تهدیدات سیستم کنترل داخلی سازمان معمولاً جزیی ضروری از کار حسابرسان بوده است.

همه سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای نیستند ، و یا حتی نیازی به رایانه ای شدن ندارند .

اما بیشتر سیستم هایی که در کسب و کار امروزی مورد استفاده قرار می گیرند ، آنهایی هستند که خودکار هستند و بنابراین اصطلاح رویه های پردازش را می توان با واژه پردازش رایانه ای برای اکثر سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدرن جایگزین کرد .

یکی از مشکلات پردازش رایانه ای داده ها این است که رایانه ها به طور خودکار نمی توانند خطاهای ورودی ساده ای را که انسان ایجاد می کنند ، کشف کنند .یک رایانه می تواند برای شناسایی ورودی های اشتباه برنامه ریزی شود ، اما پیش بینی تمام مشکلات احتمالی مشکل است .

مشکل بعدی  رایانه ها این است که آن ها ، انجام فرآیند حسابرسی را مشکل می کنند .خطرات ناشی از

حذف و یا از بین رفتن داده ها و اطلاعات حسابداری که به صورت الکترونیکی درآمده اند ، بروز شاخه جدیدی از جرایم به نام جرایم رایانه ای نیز مشکل دیگری است که باید برای پیشگیری و محافظت از این منابع ارزشمند نیز کنترل های جدیدی در نظر گرفته  شود .

تاثیر فناوری اطلاعات بر روی هریک از اقلام حسابداری:

1- حسابداری مالی: هدف اصلی سیستم های اطلاعات حسابداری مالی ، ارائه اطلاعات مربوط به افراد درون سازمانی و برون سازمانی است .

برخی از آثار استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر حسابداری مالی به شرح ذیل است :

الف) تلفیق اطلاعات مالی و غیر مالی

ب) گزارشگری بلادرنگ

ج) داده های تعاملی

الف) تلفیق اطلاعات مالی و غیرمالی :ورودی و خروجی سیستم های سنتی حسابداری مالی ، بر اساس واحد پولی ، بیان می شد .استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری این امکان را به وجود می آورد که اطلاعات مالی و غیر مالی را با یکدیگر و در یک سیستم واحد نگهداری کنیم .

ب) گزارشگری بلادرنگ: صورت های مالی در گذشته به صورت دوره ای تهیه می شد .بسیاری از شرکت های بزرگ به طور سنتی صورت های مالی خود را هر سه ماه یکبار و یا بصورت سالانه و در یک گزارش تهیه می کردند .

با ظهور پیشرفت هایی در فناوری اطلاعات ، حسابداران و حتی خود سیستم های اطلاعاتی ، می توانند صورت های مالی را در زمان واقعی تولید کنند .

ج) داده های تعاملی : داده های مورد استفاده در یک نرم افزار به راحتی قابل انتقال به دیگری نیست . این بدین معنی است که ممکن است حسابداران ساعت های زیادی را صرف آماده سازی صفحات گسترده و گزارش هایی نمایند که نیازمند است آن ها همان داده ها در فرمت های مختلف بارها و بارها وارد کنند .

داده های تعاملی ، داده هایی هستند که می توانند به طور یکپارچه در میان انواع برنامه های کاربردی و یا گزارش ها ، مورد استفاده مجدد قرار گیرند .

با استفاده از داده های تعاملی ، داده ها تنها یک بار ثبت شده و در هر جا که مورد نیاز است ، استفاده می شود .

2- حسابداری مدیریت :

هدف اصلی حسابداری مدیریت ، ارائه اطلاعات مربوط به مدیران سازمانی می باشد . که به سه بخش تقسیم می شود :

الف)حسابداری صنعتی

ب ) بودجه بندی

ج) اندازه گیری عملکرد سازمانی

الف) حسابداری صنعتی :بخش حسابداری بهای تمام شده مربوط به حسابداری مدیریت ، به طور خاص به مدیریت در اندازه گیری و کنترل هزینه های مربوط با خرید های مختلف ، پردازش ، توزیع ، و فعالیت های فروش کمک می کند .  یک مثال از یک کاربرد کاربرد سیستم های اطلاعاتی حسابداری در حوزه حسابداری بهای تمام شده ، سیستم حسابداری مبتنی بر فعالیت است.اگر چه تکنیک های هزینه یابی مبتنی بر فعالیت ، برای بیش از 20 سال است که در دسترس می باشد .اما حال که سیستم های اطلاعاتی رایانه ای هزینه ها را ردیابی می کنند ، این تکنیک ها در حال حاضر بیشتر رایج شده اند .علاوه بر این این سیستم ها می توانند یک سازمان را در جهت استراتژی جدید حرکت داده و اجازه دهند که مدیران شرکت ها برای بررسی فرایند های کسب و کار و مهندسی مجدد فرایند ها اقدامات اساسی انجام دهند. سیستم های ABC همچنین می توانند نقش راهبردی اساسی در ایجاد و حفظ تجارت الکترونیک موفق ایجاد کنند ، زیرا آنها می توانند پاسخ سوالات مربوط به هزینه های تولید بهتر بدهند و به مدیران برای تخصیص موثرتر منابع کمک کنند .

ب) اندازه گیری عملکرد سازمانی  : کاربرد دیگر سیستم های اطلاعاتی در حوزه حسابداری مدیریت سنجش عملکرد شرکت است .

در یک سیستم حسابداری ، مسئولیت مدیران ، ردیابی عملکرد نامطلوب به فعالیت های یا افرادی است که باعث نا کارآمدی هستند .با کمک سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدیران می توانند عملکرد واحد های مختلف سازمانی را مورد بررسی قرار دهند. برای مثال با تجزیه و تحلیل میزان فروش ماهانه و میزان برگشت کالا ها ، عملکرد بخش تولید را مورد ارزیابی قرارداد.چنانچه میزان برگشتی ها زیاد باشدبه این معنی است که مشتریان از کالاها رضایت نداشته اند و بنابراین بخش تولید کار خود را به خوبی انجام نداده است.

علاوه بر معیارهای سنتی ، حسابداران انواع مختلفی از معیارهای غیر مالی می پردازند تا مواردی مانند رضایت مشتری ، کیفیت محصول ،  نو آوری در کسب و کار و اثر بخشی نام تجاری را ارزیابی نمایند .

ج)  بودجه بندی : بودجه یک طرح مالی برای آینده می باشد و در نتیجه به یک برنامه ریزی مدیریتی ارزشمند ، کمک می کند.

حسابداران مدیریت ، هر دو پیش بینی بودجه کوتاه مدت و بلند مدت را انجام می دهند ..

  1. بودجه بندی کوتاه مدت ، برنامه های مالی را برای یک دوره 12 ماه فراهم می کند در حالی که
  2. بودجه بندی بلند مدت پیش بینی های مالی را برای 5 سال آینده و یا بیشتر فراهم می کند .

با توجه به آنکه بودجه ها در تلاش برای پیش بینی انتظارات مالی آینده می باشند مدیران یک شرکت می توانند علل تغییرات معنی دار بین نتایج واقعی و بودجه را در طول دوره مقایسه و پیگیری نمایند.

امروزه سیستم های اطلاعاتی رایانه ای و سیستم های پشتیبان تصمیم گیری کمک قابل توجهی را به مدیران در امر بوجه بندی رائه می دهند .

3- حسابرسی : وظایف حسابرسی بیشتر به سمت تضمین فعالیت های شرکت سوق پیدا کرده است. سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای کار حسابرسان را نیز متحول کرده است. ابعاد سازمان ها، حجم فعالیت ها و اطلاعات و تکیه بیش از حد سازمان ها به سیستم های رایانه ای به حدی افزایش یافته است که انجام حسابرسی با استفاده از گزارش های چاپی غیر ممکن شده است همچنین مباحث مربوط به حسابرسی مستمر با وجود سیستم های اطلاعاتی یکپارچه عملی شده استاین در حالی است که بدون وجود سیستم ها انجام این نوع حسابرسی کار بسیار مشکلی است.

4- ممیزی مالیاتی: محاسبه مالیات یک کاربرد کوچک از سیستم های اطلاعاتی حسابداری می باشد که کاربر را برای ایجاد و ذخیره نسخه ای از اظهار نامه مالیاتی بررسی عواقب ناشی از استراتژی های مالیاتی جایگزین ، چاپ برگه تکمیل شده اظهار نامه مالیاتی ، و حتی انتقال نسخه کامل اظهار نامه به اداره مالیات ، قادر می سازد.

رابطه سیستم های اطلاعاتی حسابداری و زنجیره ارزش

زنجیره ارزش توسط مایکل پورتر ابداع شده است ، در چارچوب مفهومی زنجیره ارزش ، برخی از فعالیت های کسب و کار ، فعالیت های اصلی بوده و بقیه فعالیت ها ، فعالیت های پشتیبانی هستند .

فعالیت های اصلی:

تدارکات داخلی شامل دریافت ، انبارگردان و توزیع مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصول و خدمات سازمان است.

عملیات تولیدی شامل تبدیل داده های تولید به محصول یا خدمات نهایی است.

تدارکات بیرونی مسولیت توزیع محصولات یا خدمات تولید شده بین مشتریان را بر عهده دارد.

بازاریابی و فروش شامل مجموعه فعالیت هایی است که کالا ها و خدمات را به مشتریان می رساند.

خدمات پس از فروش شامل ارائه خدمات تعمیر و نگهداری برای مشتریان یک سازمان است.

فعالیت های پشتیبانی:

ساختار سازمانی به فعالیت های حسابداری ، تامین مالی و فعالیت های عمومی که برای انجام وظایف سازمانی حیاتی است.

فعالیت های منابع انسانی شامل فعالیت های تامین نیروی انسانی ، استخدام و آموزش و تامین حقوق و مزایا

فعالیت های فن آوری شامل فعالیت های اصلاح و بهبود کالا و خدمت است.

فعالیت های خرید شامل کلیه فعالیت های تهیه مواد اولیه و مواد مصرفی و ملزومات .

 

یک سیتم اطلاعاتی حسابداری که به درستی طراحی شده باشد ، می تواند اثر بخشی و کارایی این فعالیت ها را از طریق راههای زیر افزایش دهد:

1.بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید کالا و خدمات :

این موضوع باعث حفظ کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید می شود .

2.بهبود کارایی:

با فراهم آوردن اطلاعات به موقع ، کارایی فعالیت ها را بهبود ببخشد .

3. بهبود تصمیم گیری :

مربوط بودن و به موقع بودن اطلاعات  به افراد ذینفع ، تصمیم گیری را بهبود می بخشد .

 

منبع:

کتاب سیستم های حسابداری- دکتر مهدی مرادی

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
حسین قدیریان ابرقویی |   1395/08/18 11:40:21   |
0     6
در قسمت حسابداری مدیریت می توانیم حسابداری مدیریت رو طبق کتاب دکتر شباهنگ اینطور تعریف و کامل کنیم:
به فرایند مشخص کردن ، تفسیر ، اندازه گیری و انتقال اطلاعات به نحوی که بتواند به مدیران سازمان در ارزیابی ، کنترل و چگونگی برنامه ریزی کمک کند ، حسابداری مدیریت گفته می شود. به عبارت دیگر حسابداری مدیریت یک راهکار مناسب برای مدیران در گرفتن تصمیمات مهم در سازمان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/08/18 12:15:54   |
3     3
نقش سیستم حسابداری در مدیریت و برنامه ریزی: سیستم های حسابداری، شامل طراحی و استفاده از حسابداری در داخل سازمان است. سیستم های حسابداری را نمی‌توان مجموعه‌ای از قواعد ثابت به‌حساب آورد بلکه روش‌های حسابداری مدیریت به‌منظور دستیابی به هدف‌های سازمان از طریق بهبود تصمیم‌گیری توسط مدیران و کارکنان آن است. سیستم های حسابداری، هم اطلاعات واقعی و هم اطلاعات براوردی را برای کمک به مدیران در عملیات روزانه و برنامه‌ریزی عملیات آتی، به‌کار می‌گیرد و با مسائل خاصی که مدیران واحد تجاری در سطوح مختلف با آن روبه‌رو هستند، سروکار دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1395/08/25 08:38:21   |
چرا اندازه گیری عملکردسازمانی؟
سازمان به همان اندازه به یک سیستم اندازه گیری عملکرد احتیاج دارد که شما برای مرتب کردن وضع ظاهری خود به یک آینه
احتیاج دارید. یک سیستم اندازه گیری عملکرد همانند یک آینه وضعیت فعلی سازمان را به ذینفعان آن نشان می دهد تا آنها با
استفاده از آن اوضاع سازمان را سروسامان دهند.
4 ( 2008 )اشاره می کند که علی رغم تمام دالیل ذکر شده برای نیاز به اندازه گیری عملکرد ، در مجموع سه دلیل
برنارد مار
عمده را می توان برای نیاز به اندازه گیری عملکرد می توان ذکر کرد:
1 .کنترل رفتار
یکی از اهداف اصلی اندازه گیری عملکرد ایجاد شاخصهایی است جهت کنترل رفتار افراد و فعالیتها. در واقع اندازه گیری عملکرد
به شناسایی اختالف عملکرد واقعی افراد و فعالیتها با عملکرد مورد انتظار )هدف( می پردازد و سعی میکند تا این فاصله را به حداقل
ممکن رسانده و حذف نماید. در واقع اطالعات حاصل از اندازه گیری عملکرد با متصل شدن با نظام پاداش می کوشد سازمان را
در دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده اش یاری کند.
2 .گزارش دهی خارجی
یکی از کابردهای اندازه گیری عملکرد تولید اطالعات مورد نیاز ذینفعان خارجی سازمان است. اندازه گیری عملکرد باید با شناخت
نیازهای اطالعاتی ذینفعان خارجی شاخصهایی را طراحی کند تا در قالب گزارش های منظم نیازهای اطالعاتی ذینعان خارجی را
برآورده نماید. این گزارش ها می توانند در قالب گزارشهای سالیانه مالی گزارش و حسابداری، گزارشهای تاثیرات محیطی و یا هر
نوع گزارش سفارشی مورد نیاز ذینفعان تهیه شود.
3 .یادگیری و توانمند سازی
اندازه گیری عملکرد با طراحی و ایجاد شاخص های عملکرد موجب می شود تا کارکنان به اطالعاتی دسترسی پیدا کنند که آنها
را تحلیل نتایج و وضعیت سازمان توانمد نمود و موجوبات یادگیری آنان را فراهم می آورند. در واقع شاخص های اندازه گیری
عملکرد کارکنان را به اطالعاتی مجهز می کند تا توانایی تصمیم سازی در خصوص موضوعات راهبردی سازمان کسب نموده وبهبود ویادگیری مستمر را در سازمان فراهم آورند.
فاطمه منتظرقائم |   1395/08/25 08:47:26   |
2     3
مقایسه حسابداری صنعتی با حسابداری مالی
1- در حسابداری مالی هدف، ارائه اطلاعات به استفاده کنندگان برون سازمانی (سهامداران، اعتباردهندگان، تحلیل گران مالی، بانکها، سازمان بورس اوراق بهادار و ...) است، ولی در حسابداری صنعتی هدف، ارائه اطلاعات به استفاده کنندگان درون سازمانی (عمدتا مدیران سطوح مختلف) می باشد.
2- نوع گزارشی که در حسابداری مالی ارائه می شود محدود به صورتهای مالی اساسی (ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد و یادداشتهای توضیحی) است، در حالی که در حسابداری صنعتی اطلاعات و گزارشهایی که تهیه می شود بستگی به نیاز مدیریت واحد تجاری داشته و شکل خاصی ندارد.
3- در تهیه اطلاعات حسابداری مالی، استانداردهای حسابداری بایستی رعایت شود، در حالی که در حسابداری صنعتی استاندارد حسابداری لازم الاجرا وجود ندارد.
4- گزارشهای حسابداری مالی عمدتا برای یک سال مالی است (البته در برخی از کشورها گزارشات میان دوره ای نیز تهیه می شود)، در حالی که در حسابداری صنعتی گزارشهای مورد نظر ممکن است روزانه، هفتگی، ماهانه و ... باشد. به عبارت دیگر دوره های مورد نظر حسابداری صنعتی کوتاه تر از حسابداری مالی است.
5- در حسابداری مالی، واحد اندازه گیری عمدتا واحد پولی (در ایران، ریال) است، در صورتی که در حسابداری صنعتی، واحدهای اندازه گیری برای گزارشگری مقیاسهای متفاوتی از قبیل وزن (مانند کیلو)، حجم (مانند لیتر)، سطح (مانند متر مربع) و ... می باشد.
6- گزارشهای حسابداری مالی براساس بهای تمام شده تاریخی تهیه می شوند، در حالی که در حسابداری صنعتی، بیشتر تاکید بر قیمت روز و یا قیمتهای آتی می باشد.
7- گزارشهای حسابداری مالی عمدتا گذشته نما هستند، در حالی که گزارشهای حسابداری صنعتی عمدتا به آینده می پردازند.
ارتباط حسابداری صنعتی با حسابداری مدیریت و حسابداری مالی
نسبت به ارتباط حسابداری صنعتی با حسابداری مدیریت و حسابداری مالی، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. برخی اعتقاد دارند که حسابداری صنعتی همان حسابداری مدیریت است و حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت را مترادف با یکدیگر بکار می برند. عده ای نیز حسابداری صنعتی را حسابداری مدیریت بعلاوه آن بخش از حسابداری مالی می دانند که به محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته به منظور انعکاس در صورت سود و زیان و ارزشیابی موجودیهای پایان سال به منظور انعکاس در ترازنامه می پردازد. برخی دیگر نیز بر این باورند که حسابداری صنعتی ترکیبی از حسابداری مدیریت و حسابداری مالی است.
صرفنظر از وجود دیدگاههای گوناگون نسبت به ارتباط حسابداری صنعتی با حسابداری مدیریت و حسابداری مالی، واقعیت این است که حسابداری صنعتی بخشی از سیستم کلی اطلاعات حسابداری است که اطلاعات مرتبط با هزینه ها را برای استفاده در هر دو زمینه حسابداری مدیریت و حسابداری مالی گردآوری، انباشت و ارائه می کند.
آشنایی با برخی از واژه ها و اصطلاحات در حسابداری صنعتی
بهای تمام شده عبارت است از منابع صرف شده در جهت کسب منبع یا منابع دیگر. منافع حاصل از منابع بدست آمده، در آینده، از طریق فروش و یا استفاده در عملیات به صاحب آن انتقال می یابد. این تعریف در واقع تعریف"دارایی" است که براساس رابطه علت و معلولی (در مورد موجودیهای کالا) و یا براساس رابطه سیستماتیک و معقول (مانند استهلاک داراییهای ثابت مشهود) به سود و زیان منظور می شوند و تا زمانی که منافع آنها منقضی نشده است، به عنوان دارایی طبقه بندی می شوند.
هزینه یعنی از دست دادن منابع در جهت کسب منفعت(درآمد) که منافع کسب شده کاملا منقضی شده اند. هزینه ها منافع آتی ندارند و براساس اصل شناخت بلادرنگ، در همان دوره ای که تحقق می یابند به سود و زیان منظور می شوند، مانند هزینه مطالبات مشکوک الوصول.
زیان یعنی از دست رفتن منابع بدون کسب هرگونه منفعت. زیان نیز براساس اصل شناخت بلادرنگ، در دوره ای که تحقق می یابد به سود و زیان منظور می شود. مانند زیان ضایعات غیرعادی و یا زیان ناشی از آتش سوزی.
مقایسه بهای تمام شده و هزینه
1- بهای تمام شده دارای منافع آتی است، در حالی که هزینه منافع آتی ندارد.به عبارت دیگر منافع بهای تمام شده منقضی نشده است، در حالی که منافع حاصل از تحمل هزینه منقضی شده است.
2- هم بهای تمام شده و هم هزینه، هر دو، هدفدارند.
با توجه به مطالب فوق، اصطلاحات "هزینه مواد"،"هزینه دستمزد" و "هزینه سربار"، در واقع "بهای تمام شده"است که اشتباها از لغت "هزینه" برای آنها استفاده می شود.


 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1395/08/25 09:05:26   |
4     0
حسابداری مدیریت(Management Accounting) بر اساس تعریف CIMA به مفهوم تشخیص، اندازه گیری، جمع آوری، تحلیل، تفسیر و تبادل اطلاعاتی است که بتواند به مدیران در برنامه ریزی، ارزیابی و کنترل سازمان یاری رسانده و به عبارتی از تصمیم سازی(Dicision Making) مدیران سازمان پشتیبانی کند. در قیاس با حسابداری مالی در سازمان می توان گفت:
1- حسابداری مدیریت به آینده می نگرد در حالیکه حسابداری مالی بیشتر به اطلاعات تاریخی متکی است.
2- حسابداری مدیریت بر اساس مدل سازی و درجاتی از تجرید(Abstraction) به مسائل می نگرد در حالیکه حسابداری به صورت موردی(Case Based) مسائل را تحلیل می کند.
3- نتایج حسابداری مدیریت برای مدیران قابل استفاده است در حالیکه در خروجی حسابداری مالی برای سهامداران و سایر ذینفعان مالی قابل استفاده است.
نکته: CIMA برگرفته از حروف اول ( Chartered Institute of Management Accountants) سازمانی است که هدف اصلی آن تربیت و ارزیابی کارشناس در حوزه حسابداری مدیریت است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لطیفه عوامی زاده |   1395/09/02 11:31:45   |
2     0
با توجه به پیچیدگی های سیستم های اطلاعاتی و وابستگی جامعه به این سیستم ها، با مخاطرات زیادی مواجه هستند بنابراین مدیران شرکت ها باید کنترل کافی و ایمنی مناسب روی داده های اطلاعاتی داشته باشند که باید از کنترل داخلی استفاده کنند. خطراتی که به واسطه فناوری اطلاعات ، سیستم های اطلاعاتی را تهدید می کند از دوجنبه اهمیت دارد.
1-مدیریت ( مدیریت به دلیل تصمیم گیری مناسب و کنترل داخلی)
2-حسابرسان(ارزیابی خطرات مربوط به تهدید سیستم)
بیشترسیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای هستند(پردازش دادهها توسط رایانه صورت می گیرد)
مشکلات پردازش رایانه ای
1-رایانه نمی تواند به طور خودکار خطاهای ورودی که انسان ایجاد می کند را شناسایی کند.
2-فرآیند حسابرسی به واسطه وجود جرایم رایانه ای(حذف و از بین رفتن داده ها و اطلاعاتی که به صورت الکترونیک درآمده اند)
تاثیر فناوری اطلاعات بر روی حسابداری مالی
1-تلفیق اطلاعات مالی و غیرمالی 2-گزارشگری بلادرنگ 3-دادهای تعاملی
تاثیر فناوری اطلاعات بر روی حسابداری مدیریت:
حسابداری مدیریت شامل سه قسمت می باشد:
الف)حسابداری صنعتی( تاثیر فناوری اطلاعات از طریق سیستم حسابداری مبتنی بر فعالیت)
ب) بودجه بندی( تاثیر فناوری اطلاعات از طریق کمک در تهیه بودجه)
ج)اندازه گیری عملکرد سازمانی(تاثیر فناوری اطلاعات از طریق سنجش عملکرد)




تاثیر فناوری اطلاعات بر روی حسابرسی
ابعاد سازمان ها، حجم فعالیت ها و تکیه بیش از حد سازمان ها به سیستم های رایانه ای به حدی افزایش یافته که انجام حسابرسی بدون در نظر گرفتن سیستم های اطلاعاتی غیر ممکن است.
تاثیر فناوری اطلاعات بر روی ممیزی مالیاتی:
محاسبه مالیات یکی از کاربرد های کوچک سیستم های اطلاعاتی است
رابطه سیستم های اطلاعاتی حسابداری و زنجیره ارزش:
زنجیره ارزش توسط مایکل پورتر ابداع شده که فعالیت های کسب و کار شامل فعالیت های اصلی و پشتیبانی است سیستم اطلاعاتی از طرق زیر بر آن اثر می گذارد:
1-بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید کالا و خدمات
2-بهبود کارایی
3-بهبود تصمیم گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1395/09/29 10:58:32   |
5     0
تغییرات سریع در فناوری اطلاعات ، گسترش همه جانبه سیستم های کاربرپسند و تمایل عظیم سازمان ها در تهیه و اجرای سیستمها و نرم افزارهای جدید و روزآمد ، سبب شده تا رایانه ها خیلی آسانتر و وسیع تر از گذشته مورد استفاده قرار گیرند و وظایف حسابداری در مقایسه با گذشته سریعتر و با دقت بیشتری انجام شوند . از طرف دیگر ، این فناوری پیشرفته ، خطرات تازه و البته مهمی را در مورد نحوه تامین امنیت و اطمینان از صحت و درستی اطلاعات حاصل از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رایانه ای ایجاد کرده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 16:44:57   |
0     0
ک سیتم اطلاعاتی حسابداری که به درستی طراحی شده باشد ، می تواند اثر بخشی و کارایی این فعالیت ها را از طریق راههای زیر افزایش دهد:

1.بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید کالا و خدمات :

این موضوع باعث حفظ کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید می شود .

2.بهبود کارایی:

با فراهم آوردن اطلاعات به موقع ، کارایی فعالیت ها را بهبود ببخشد .

3. بهبود تصمیم گیری :

مربوط بودن و به موقع بودن اطلاعات به افراد ذینفع ، تصمیم گیری را بهبود می بخشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید فتحی |   1395/10/07 23:25:28   |
1     0
زنجیره ارزش مجموعه ای از عملیاتهایی است که دریک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام میگیردتا به خلق ارزش منجرشودمحصولات از زمان حلقه های این زنجیرعبور میکنندودر هر حلقه ارزشی به محصول نهایی اضافه میگردد.این مدل اولین ابزار مدیران درمدیریت استراتژیک شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/12 15:16:13   |
زنجیره ارزش: مایکل پورتر اندیشمند حوزه کسب و کار در سال 1985 مدل زنجیره ارزش را ارائه داد (PORTER 1985). طبق این مدل فعالیتهــــای دخیل در سازمانهای تولیدی را می توان به دو بخش: فعالیتهای اصلی و فعالیتهای پشتیبانی تقسیم کرد. این فعالیتها عبارتند از:
1 - فعالیتهای اصلی: تدارکات ورودی؛ عملیات تولیدی؛ تدارکات خروجی؛ بازاریابی و فروش؛ خدمات پس از فروش.
2 - فعالیتهای پشتیبانی: زیرساختهای سازمانی (حسابداری مالی مدیریت)؛ مدیریت منابع انسانی؛ تحقیق وتوسعه؛ تهیه و تدارکات.
فعالیتهای اصلی آن دسته از فعالیتهایی هستند که اصطلاحاً ارزش افزا (VALUE-ADDED) نامیده می شوند. یعنی انجام أنها سبب ارتقای ارزش محصول و حرکت أن به سمت مشتری می شوند. مثلاً مواداولیه وارده، دریافت، ذخیره سازی و... می شود (لجستیک ورودی) سپس عملیات تولیدی بر روی این مواد صورت می گیرد که آن را به محصول تولیدشده ارتقا می دهد. در ادامه محصول تولیدی بسته بندی، حمل و انبار می شود (لجستیک خروجی). سپس فعالیتهای بازاریابی بر روی محصول سبب افزایش ارزش محصول و فروش آن سبب تبـــــدیل محصول به پول می شود. خدمات پس از فروش نیز فعالیت ارزش افزای دیگری است که در انتها درمورد محصول اعمال می گردد.تمامی این فعالیتها منبع مستقیم ســـــودآوری سازمان به شمار می روند.
فعالیتهای پشتیبانی آن دسته از فعالیتهایی هستنـــد که حول فعالیتهای اصلی و برای آماده ســـــــازی شرایط اجرای آنها انجام می شوند (شکل 1).

رویکرد زنجیره ارزش در تحلیل فعالیتهای درون سازمانی ابزاری موثر در شناخت نقاط ضعف و قوت و تصمیم گیری درمورد هریک از این فعالیتهاست. این زنجیره از دوسو با موثرترین عوامل محیطی یعنی تامین کنندگان و مشتریان مرتبط می شود. ارتباط زنجیره ارزش سازمان با زنجیره ارزش تامین کنندگان و مشتریان تشکیل زنجیره ای را می دهد که »پــــورتر« از آن به عنوان سیستم ارزش نام می برد. اما اسامی دیگری مانند شبکه ارزش و یا زنجیره ارزش گسترده و نیز زنجیره عرضه بر آن اطلاق شده است
وحید فتحی |   1395/10/07 23:31:39   |
0     0
مایکل پورتر یک اقتصاددان اهل ایالات متحده آمریکا است. وی ملقب به پیامبر برنامه ریزان راهبردی می‌باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/09 00:43:15   |
1     0
باسلام به نظرم این مطلب ریز سوال خوبی است:
یک سیتم اطلاعاتی حسابداری که به درستی طراحی شده باشد ، می تواند اثر بخشی و کارایی این فعالیت ها را از طریق راههای زیر افزایش دهد:
1.بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید کالا و خدمات :
این موضوع باعث حفظ کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید می شود .
2.بهبود کارایی:
با فراهم آوردن اطلاعات به موقع ، کارایی فعالیت ها را بهبود ببخشد .
3. بهبود تصمیم گیری :
مربوط بودن و به موقع بودن اطلاعات به افراد ذینفع ، تصمیم گیری را بهبود می بخشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
elhame shojaei |   1395/10/11 20:50:25   |
0     0
● اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی:
اطلاعات یکی از منابع با ارزش و اصلی مدیران یک سازمان است. همانطور که منابع انسانی، مواد اولیه و منابع مالی در روند تولید دارای نقش و ارزش زیادی هستند در عصر اطلاعات و ارتباطات، اطلاعات دارای ارزش ویژه ای است. از طرفی، اطلاعات کلید جامعه مردمی است و انتشار و استفاده از آن، شاخصی اجتماعی به شمار می رود. رشد این شاخص به معنای ارتقای ملی خواهد بود. اطلاعات به طور محسوس بر بینش و رفتار ما اثر می گذارد. سیستم اطلاعات، عبارت سیستم کامل طراحی شده برای تولید، طراحی، جمعآوری، سازمان دهی ذخیره، بازیابی واشاعه اطلاعات در موسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه است.
فناوری و ابزارهای الکترونیک و رایانه ای نیز در دهه گذشته، پدیده انفجار اطلاعات را موجب شده اند و به طور حتم، تاثیر مهمی را بر جهت گیری جوامع و اطلاعات مورد نیاز آنها خواهند گذاشت، امروزه نه تنها مدیران ارشد و مدیران اجرایی، بلکه تمام اقشار اجتماع چون محققان، دانشوران و تجار ناگزیر از استفاده اطلاعات هستند. کاربران سیستم اطلاعاتی، اطلاعات را چون منبعی ارزشمند، هم سنگ سرمایه و نیروی کار به کار می برند. از آن جا که اطلاعات مهم و ارزشمند هستند و اساسی برای کل فعالیت های سازمان محسوب می شوند لذا بایستی سیستم هایی را بر پا کرد تا بتوانند اطلاعات را تولید و آنها را مدیریت کنند; هدف نهایی چنین سیستم هایی، کسب اطمینان از صحت، اعتبار و روایی اطلاعات در دسترس در زمان مورد نیاز و به شکل قابل استفاده است. امروزه سیستم های اطلاعاتی نقش اساسی در همه زمینه های فعالیت یک شرکت ایفا می کنند. توجه به شرکت های موفق نشان می دهد که همگی آنها به سیستم های اطلاعاتی جهت فعالیت روزانه خود مجهزند. چالش حقیقی که شرکت ها با آن رو به رو هستند، صرفا به کارگیری سیستم های اطلاعاتی متکی به رایانه نیست، بلکه هدف اساسی، استفاده اثر بخش سیستم های اطلاعاتی در مدیریت است. به طور کلی، سیستم های اطلاعاتی از آنجایی که به عنوان منبعی ارزشمند محسوب می شوند توانایی مدیران و کارکنان را افزایش داده و امکان تحقق اثر بخش اهداف سازمان را با بهره وری بالا موجب می گردد.

یکی از مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان ها، بهره گیری کارکنان از فناوری «کار از راه دور» است که دارای مزایایی مانند: سرعت، صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه ها، استفاده از سیستم اداری بدون کاغذ و... است. خوشبختانه حسابداری از جمله مشاغلی است که حسابداران می توانند بدون صرف وقت برای رفت و آمد به محیط کار، در منزل، با در دست داشتن اطلاعات مالی سازمان مربوطه بدون نیاز به سرمایه گذاری عظیم برای خرید تجهیزات مورد نیاز در خانه، تنها با یک رایانه با قدرت ۵۰۰ مگا هرتز و حداقل ۱۲۸ مگابایت حافظه به انجام وظایف خود در محیط آرام تر بپردازند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/12 15:35:08   |
0     0
سیستم اطلاعاتی یک شرکت غالباً با چهار نوع تهدید روبروست:

1-حوادث طبیعی و سیاسی مثل آتش‌سوزی، طوفان، جنگ، ….
2-خطا‌ها و خرابی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری.
3-بی‌دقتی و سهل‌انگاری (اقدامات غیرعمومی) مثل سهل‌انگاری و قصور افراد دراجرای صحیح روش‌ها، عدم وجود آموزش‌های مناسب، نبودن سرپرستی صحیح.
4-اقدامات عمومی (جرایم رایانه‌ای) مثل سرقت رایانه‌ای، خرابکاری سیستم …


از این روز اجرای کنترل‌های کافی و ایمنی‌های مناسب بر روی منابع اطلاعاتی هر بنگاه تجاری باید در اولویت مدیریت ارشد آن بنگاه تجاری باشد که بدین منظور انواع کنترل‌های داخلی مورد استفاده شرکت‌ها به منظور حصول اطمینان از صحت و درستی سیستم اطلاعاتی حسابداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

. فناوری اطلاعاتی، فرصت‌های ویژه‌ای را برای حل مسائل تجاری راهبردی و فنی ارائه می‌کند. اما دروازه فناوری اطلاعات همیشه به روی تهدیدات سیستم اطلاعات حسابداری باز است و بالطبع در معرض خطراتی قرار می‌گیرد که برای سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری پذیرفتنی است. ارزیابی خطر مذکور از دو جهت اهمیت دارد:
1-از دیدگاه مدیریت: این ارزیابی از خطر برای تصمیم‌گیری مناسب در مورد ایجاد رویه‌ها و سیستم‌های کنترل داخلی جدیدی ضروری است که برای حفاظت یکپارچه و مطمئن از سیستم‌های اطلاعاتی مستقر می‌شود.
2-از دیدگاه حسابرسان: ارزیابی خطرات مربوطه به تهدیدات سیستم کنترل داخلی سازمان معمولاً جزیی ضروری از کار حسابرسان بوده است.
به هر حال قانون ساربینز-اکسلی (2002) مسئولیت پیاده‌سازی به نگهداری و ارزیابی سیستم کنترل‌های داخلی را به مدیریت واگذار کرده و آنها را ملزم کرده تا ارزیابی اثربخش کنترل‌های داخلی را در گزارش سالانه سازمان مدنظر قرار دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/10/14 22:12:39   |
2     0
تهدیدات فن آوری اطلاعات به روی سیستم اطالاعات حسابداری:
1-از دیدگاه مدیریت: این ارزیابی از خطر برای تصمیم‌گیری مناسب در مورد ایجاد رویه‌ها و سیستم‌های کنترل داخلی جدیدی ضروری است که برای حفاظت یکپارچه و مطمئن از سیستم‌های اطلاعاتی مستقر می‌شود.
2-از دیدگاه حسابرسان: ارزیابی خطرات مربوطه به تهدیدات سیستم کنترل داخلی سازمان معمولاً جزیی ضروری از کار حسابرسان بوده است.
همه سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای نیستند ، و یا حتی نیازی به رایانه ای شدن ندارند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/10/14 22:19:21   |
2     0
برخی از آثار استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر حسابداری مالی به شرح ذیل است :
الف) تلفیق اطلاعات مالی و غیرمالی :ورودی و خروجی سیستم های سنتی حسابداری مالی ، بر اساس واحد پولی ، بیان می شد .استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری این امکان را به وجود می آورد که اطلاعات مالی و غیر مالی را با یکدیگر و در یک سیستم واحد نگهداری کنیم .
ب) گزارشگری بلادرنگ: صورت های مالی در گذشته به صورت دوره ای تهیه می شد .بسیاری از شرکت های بزرگ به طور سنتی صورت های مالی خود را هر سه ماه یکبار و یا بصورت سالانه و در یک گزارش تهیه می کردند .
با ظهور پیشرفت هایی در فناوری اطلاعات ، حسابداران و حتی خود سیستم های اطلاعاتی ، می توانند صورت های مالی را در زمان واقعی تولید کنند .
ج) داده های تعاملی : داده های مورد استفاده در یک نرم افزار به راحتی قابل انتقال به دیگری نیست . این بدین معنی است که ممکن است حسابداران ساعت های زیادی را صرف آماده سازی صفحات گسترده و گزارش هایی نمایند که نیازمند است آن ها همان داده ها در فرمت های مختلف بارها و بارها وارد کنند .
داده های تعاملی ، داده هایی هستند که می توانند به طور یکپارچه در میان انواع برنامه های کاربردی و یا گزارش ها ، مورد استفاده مجدد قرار گیرند .
با استفاده از داده های تعاملی ، داده ها تنها یک بار ثبت شده و در هر جا که مورد نیاز است ، استفاده می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سودابه محسن زاده |   1395/10/20 00:11:19   |
0     0
رابطه سیستم های اطلاعاتی حسابداری و زنجیره ارزش

زنجیره ارزش توسط مایکل پورتر ابداع شده است ، در چارچوب مفهومی زنجیره ارزش ، برخی از فعالیت های کسب و کار ، فعالیت های اصلی بوده و بقیه فعالیت ها ، فعالیت های پشتیبانی هستند .

فعالیت های اصلی:

تدارکات داخلی شامل دریافت ، انبارگردان و توزیع مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصول و خدمات سازمان است.

عملیات تولیدی شامل تبدیل داده های تولید به محصول یا خدمات نهایی است.

تدارکات بیرونی مسولیت توزیع محصولات یا خدمات تولید شده بین مشتریان را بر عهده دارد.

بازاریابی و فروش شامل مجموعه فعالیت هایی است که کالا ها و خدمات را به مشتریان می رساند.

خدمات پس از فروش شامل ارائه خدمات تعمیر و نگهداری برای مشتریان یک سازمان است.

فعالیت های پشتیبانی:

ساختار سازمانی به فعالیت های حسابداری ، تامین مالی و فعالیت های عمومی که برای انجام وظایف سازمانی حیاتی است.

فعالیت های منابع انسانی شامل فعالیت های تامین نیروی انسانی ، استخدام و آموزش و تامین حقوق و مزایا

فعالیت های فن آوری شامل فعالیت های اصلاح و بهبود کالا و خدمت است.

فعالیت های خرید شامل کلیه فعالیت های تهیه مواد اولیه و مواد مصرفی و ملزومات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/21 16:40:31   |
1     0
تآثیر فناوری اطلاعات با سیستم های اطلاعاتی یارانه ای در خصوص حسابداری چیست؟
حسابدری تشکیل شده از 4 بخش:
حسابداری مالی - حسابداری مدیریت - حسابرسی- ممیزی مالیاتی
1- تآثیر بر حسابداری مالی:هدف ارائه اطلاعات به کل ذینفعان(درون سازمانی و برون سازمانی)می باشد
الف:امکان تلفیق اطلاعات مالی وغیر مالی: مثل ثبت اطلاعات مربوط به نقدینگی موجود در بانک و تعداد کالا x در انبار در سیستم.
ب: امکان گزارشگری بلادرنگ: در هر لحظه امکان اخذ گزارش (صورت های مالی)وجود دارد
ج:امکان ثبت داده های تعاملی: یعنی برای استفاده از داده ها در سیستم دیگری نیاز به ثبت دوباره نیست.به عبارتی داده ها را فقط یکبار ثبت و در هر سیستمی بخواهیم مورد ارزیابی و تعامل قرار می دهیم.
2- تآثیر بر حسابداری مدیریت: هدف ارائه اطلاعات به مدیران سازمانی می باشد
الف:حسابداری صنعتی: مربوط به تصمیم مدیریت در اندازه گیری و کنترل هزینه های مربوط به ب ت می باشد.مثل محاسبه هزینه های عملیاتی با تکنیک های متنوع در نتیجه به مدیران درارائه تصمیمات خود در راستای رسیدن به اهداف کمک کند.
ب: بودجه بندی: پیش بینی بودجه ی یک طرح مالی برای آینده(کوتاه مدت:12ماه - بلند مدت: 5سال یا بیشتر) توسط مدیریت می باشد بنابر این به برنامه ریزی مدیریتی قوی نیاز دارد.مدیران با استفاده از سیستم اطلاعاتی می توانند عوامل تغییرات بین نتایج واقعی و پیش بینی(بودجه بندی) را در طی دوره مقایسه و پیگیری کنند.
ج: اندازه گیری عملکرد سازمانی: مربوط به سنجش عملکرد شرکت توسط مدیر می باشد. مثل کنترل میزان فروش یک ماه و میزان کالای برگشتی توسط مشتریان در یک ماه مدیریت متوجه عملکرد بخش تولید می گردد.
3- تآثیر بر حسابرسی: با توجه به اینکه وظایف حسابرسی بیشتر به سمت تضمین فعالیت های شرکت سوق پیدا کرده و استفاده از سیستم های اطلاعاتی برای شرکت ها افزایش یافته در نتیجه انجام حسابرسی با استفاده از گزارش های چاپی غیر ممکن شده است.
تآثیر بر ممیزی مالیاتی: مثل تهیه اظهار نامه مالیاتی که یکی از کوچکترین کارهایی است که توسط سیستم اطلاعاتی قابل گزارش گیری و انتقال آن به اداره مالیات می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/10/23 18:29:08   |
0     0
تهدیدات سیستم اطلاعاتی:
مجموعه تهدیداتی که متوجه سیستم اطلاعاتی می باشد به دو صورت کلی می باشد :
برخی به صورت عمدی است ( کلاهبرداری های اینترنتی، حملات ویروسها و هکرهاو ...)
برخی هم به صورت غیر عمدی است(اشتباهات انسانی، مشکل سخت افزاری و نرم افزاری و بلایای طبیعی و ...).
اشتباههای انسانی:
که بیشترین میزان خسارات از این طریق به سیستم اطلاعاتی وارد می شود. عدم ارائه آموزشهای مناسب و عدم آگاهی و روزآمدسازی
اطلاعات توسط کاربران و تولیدکننده گاه اطلاعات و گاه بی توجهی آنها در کار موجب تحمیل هزینه های سنگین بر سازمان می شود.
با آموزش مناسب بخش مهمی از مسایل مربوط به کاربران اطلاعاتی حل خواهد شد.
بی دقتی و بی توجهی کارمندان نسبت به مسایل امنیتی نیز گاه موجب بروز مشکلات می شود شخصی به عنوان منشی دفتر فنی به
کارمندان زنگ زده و می گوید برای رفع مشکل امنیتی نیاز به اسم کاربری و کلمه عبور کارمندان بخش دارد احتمال اینکه از هر 100
کارمند تعدادی به این سوال جواب دهند زیاد است.
ممکن است پنجره ای باز شود و بگوید که اتصال شما به شبکه قطع شده برای وصل شدن اسم کاربری و کلمه رمز خود را وارد کنید.
اینها مثالهایی هستند که در صورت سهل نگاری کاربران شرکت اطلاعات به راحتی در اختیار جاسوسان اطلاعاتی قرار می گیرد. نوع دیگر
از خطراتی که توسط کاربران متوجه سازمان است شکل عمدی داشته و در این حالت سازمان باید با تعیین دقیق حدود اطلاعات و نیز دقت
در انتخاب کاربران اطلاعاتی صدمات آن را تا حد امکان کاهش دهد.
در جهانی که اطلاعات سرمایه ای برای رقابت سازمانها و شرکتها می باشد، با داشتن امکانات و تجهیزات امنیتی نمی توان مطمئن بود که
سیستم امن است، ممکن است مشاور یک شرکت برای رقیب نیز نقش مشاوره داشته باشد در این صورت احتمال فاش شدن اطلاعات
سازمان شما وجود دارد.
کارمندان خوب، وجود روابط مناسب و خوب در محیط کاری تا اندازه زیادی موجب کاهش این خطرات می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب اله میرجلیلی |   1395/10/25 23:10:37   |
0     0
حسابداری مالی :
هدف اصلی سیستم های اطلاعات حسابداری مالی ، ارائه اطلاعات مربوطه به افراد درون سازمانی وبرون سازمانی است. حسابدارن ، با تهیه صورت های مالی مانند صورت سود وزیان ، ترازنامه وصورت جریان وجوه نقد ، به این اهداف می رسند ، البته ، بسیاری از مدیران ، در یک شرکت ، می توانند از گزارش های مالی برای فعالیت های برنامه ریزی ، مربوط به سودآوری برای تصمیم گیری و کنترل ، استفاده کنند . مثال : یک مدیر ومسئول یک بخش خاص ، می توانداز اطلاعات مربوط به سود آوری برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری های آینده ویا کنترل هزینه ها استفاده کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1395/10/25 23:11:27   |
0     0
برخی از آثاراستفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری برحسابداری مالی به شرح زیرمی باشد:
- تلفیق اطلاعات مالی وغیر مالی : ورودی وخروجی سیستم های سنتی حسابداری مالی ، براساس واحد پولی ، بیان می شد . استفاده ازسیستم های اطلاعاتی حسابداری این امکان را به وجودآورده است که اطلاعات مالی وغیر مالی را باید بایک دیگر و در یک سیستم واحد نگهداری کنیم . براساس برخی از استانداردهای حسابداری ، افشای اطلاعات غیر مالی در برخی ازموارد ضروری است .
- گزارشگری بلادرنگ : یکی دیگراز آثار فناوری اطلاعات بر حسابداری مالی ، مربوط به زمان ورودی ، پردازش وخروجی است. صورت های مالی در گذشته به صورت دوره ای تهیه می شد. سه ماه یک بار و یا به صورت سالانه و در یک گزارش جامع که با ظهورپیشرفت هایی در فناوری اطلاعات ، حسابداران وحتی خود سیستم های اطلاعاتی ، می توانندصورت های مالی را درزمان واقعی تولید کنند.
- داده های تعاملی : داده های تعاملی،داده هایی هستندکه می توانندبه طور یکپارچه در میان انواع برنامه های کاربردی ویا گزارش ها، مورد استفاده مجدد قرار گیرند . مثال یک قلم داده ای مانند جمع دارایی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/28 20:53:09   |
0     0
ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ادﺑیﺎت ﻧﻮﻳﻦ در ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻃﻼﻋﺎت AIS ﺣﺴﺎﺑﺪاری و رواﺑﻂ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻴﻢ ﭘﻨﺞ ﻧﮕﺮش ﺟﺪﻳﺪ را در ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻨﻴﻢ : (1 ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮش ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺟﺪﻳﺪ در ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺴﺎﺑﺪاری (2 ﻃﺮاﺣﻲ و ﻣﺪل ﺑﻨﺪی در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ (3 ﻋﻠﻮم (4 ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗﺠﺎری و ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻛﺎرﺑﺮد ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی اﻃﻼﻋﺎت (5 رﺳﻴﺪﮔﻲ ،ﻛﻨﺘﺮل و ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ناصریان اصل |   1395/10/29 19:21:44   |
0     0
حسابداری مالی: هدف اصلی سیستم های اطلاعات حسابداری مالی ، ارائه اطلاعات مربوط به افراد درون سازمانی و برون سازمانی است .

برخی از آثار استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر حسابداری مالی به شرح ذیل است :

الف) تلفیق اطلاعات مالی و غیر مالی

ب) گزارشگری بلادرنگ

ج) داده های تعاملی

الف) تلفیق اطلاعات مالی و غیرمالی :ورودی و خروجی سیستم های سنتی حسابداری مالی ، بر اساس واحد پولی ، بیان می شد .استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری این امکان را به وجود می آورد که اطلاعات مالی و غیر مالی را با یکدیگر و در یک سیستم واحد نگهداری کنیم .

ب) گزارشگری بلادرنگ: صورت های مالی در گذشته به صورت دوره ای تهیه می شد .بسیاری از شرکت های بزرگ به طور سنتی صورت های مالی خود را هر سه ماه یکبار و یا بصورت سالانه و در یک گزارش تهیه می کردند .

با ظهور پیشرفت هایی در فناوری اطلاعات ، حسابداران و حتی خود سیستم های اطلاعاتی ، می توانند صورت های مالی را در زمان واقعی تولید کنند .

ج) داده های تعاملی : داده های مورد استفاده در یک نرم افزار به راحتی قابل انتقال به دیگری نیست . این بدین معنی است که ممکن است حسابداران ساعت های زیادی را صرف آماده سازی صفحات گسترده و گزارش هایی نمایند که نیازمند است آن ها همان داده ها در فرمت های مختلف بارها و بارها وارد کنند .

داده های تعاملی ، داده هایی هستند که می توانند به طور یکپارچه در میان انواع برنامه های کاربردی و یا گزارش ها ، مورد استفاده مجدد قرار گیرند .

با استفاده از داده های تعاملی ، داده ها تنها یک بار ثبت شده و در هر جا که مورد نیاز است ، استفاده می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/11/04 00:24:48   |
0     0
رابطه سیستم های اطلاعاتی حسابداری و زنجیره ارزش

زنجیره ارزش توسط مایکل پورتر ابداع شده است ، در چارچوب مفهومی زنجیره ارزش ، برخی از فعالیت های کسب و کار ، فعالیت های اصلی بوده و بقیه فعالیت ها ، فعالیت های پشتیبانی هستند .

فعالیت های اصلی:

تدارکات داخلی شامل دریافت ، انبارگردان و توزیع مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصول و خدمات سازمان است.

عملیات تولیدی شامل تبدیل داده های تولید به محصول یا خدمات نهایی است.

تدارکات بیرونی مسولیت توزیع محصولات یا خدمات تولید شده بین مشتریان را بر عهده دارد.

بازاریابی و فروش شامل مجموعه فعالیت هایی است که کالا ها و خدمات را به مشتریان می رساند.

خدمات پس از فروش شامل ارائه خدمات تعمیر و نگهداری برای مشتریان یک سازمان است.

فعالیت های پشتیبانی:

ساختار سازمانی به فعالیت های حسابداری ، تامین مالی و فعالیت های عمومی که برای انجام وظایف سازمانی حیاتی است.

فعالیت های منابع انسانی شامل فعالیت های تامین نیروی انسانی ، استخدام و آموزش و تامین حقوق و مزایا

فعالیت های فن آوری شامل فعالیت های اصلاح و بهبود کالا و خدمت است.

فعالیت های خرید شامل کلیه فعالیت های تهیه مواد اولیه و مواد مصرفی و ملزومات .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/01/09 21:49:02   |
0     0
سلام
تغییرات سریع در فناوری اطلاعات باعث شده است که وظایف حسابداری در مقایسه با گذشته سریعتر و با دقت بیشتری انجام شود.
اما این فناوری پیشترفته خطراتی را در سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای ایجاد کرده است که به عنوان "تهدیدات امنیتی سیستم اطلاعاتی حسابداری رایانه ای " یاد شده است که به نظر من جای بحث دارد و موضوع جالبی است.
اما به طور خلاصه و خیلی کوتاه اصلی ترین تهدیدات امنیتی برای اطلاعات اکترونیک را به شرح زیر برای شما دوستان خوبم عنوان می کنم
1- کاهش میزان پوشیدگی اطلاعات و خطر افشای محرمانه
2- ربودن اطلاعات
3- استفاده غیر مجاز از اطلاعات
4- استفاده کلاه بردارانه از رایانه ها و تجهیزات
5- کاهش صحت و درستی اطلاعات به علت تغییر یا دستکاری عمدی و غیر مجاز داده ها
6- کاهش خدمات رایانه ای به دلیل اعمال معاندانه عمومی و غیر مجاز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/28 09:17:44   |
0     0
مراحل طراحی و اجرای سیستمهای اطلاعات حسابداری
1- بررسی اولیه یا امکان‌سنجی: این مرحله با درخواست کاربر جهت کامپیوتری کردن شروع می‌شود و اقداماتی از قبیل تعیین کاربران مسئول و محدوده سیستم، نواقص سیستم موجود و هدفهای سیستم پیشنهادی در این مرحله صورت می‌گیرد.
2- تحلیل سیستم: در این مرحله محیط و سیستم فعلی کاربر با ابزاری همچون نمودار جریان داده‌ها، نمودار ارتباط بین موجودیتها و سایر ابزار شناخته‌شده معین می‌شوند.
3- طراحی: فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه‌های سیستم پیشنهادی به تعیین روش پردازش مناسب و تعیین فعالیتهای لازم در داخل آن می‌پردازد. در این مرحله مرز سیستم دستی و سیستم کامپیوتری نیز مشخص می‌گردد.
4- پیاده‌سازی: این فعالیت شامل برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی قسمتهای مختلف به‌منظور تشکیل بدنه کامل سیستم پیشنهادی است.
5- ارائه آزمونهای پذیرش سیستم (ارزیابی): مشخصه‌های ساخت سیستم طراحی‌شده باید به گونه‌ای باشند که کلیه اطلاعات ضروری جهت تعریف یک سیستم قابل‌قبول از دیدگاه کاربر را در بر گیرند. در نتیجه یکی از مشخصه‌هایی که باید تولید شود، ایجاد یک مجموعه آزمونها جهت قابل‌قبول بودن سیستم است. این مرحله می‌تواند پس از فعالیت تحلیل سیستم و همزمان با فعالیتهای طراحی و پیاده‌سازی انجام شود.
6- اطمینان از کیفیت: به این فعالیت آزمون نهایی سیستم نیز گفته می‌شود. این فعالیت نیازمند انجام فعالیت آزمون پذیرش سیستم و فعالیت یکپارچه‌سازی سیستم است.
7- توضیح دستورالعمل: در این مرحله باید قسمتهای دستی سیستم به‌خوبی توصیف و چگونگی ارتباط این قسمتها با قسمتهای کامپیوتری مشخص گردد. محصول این قسمت، راهنمای سیستم خواهد بود.
8- تبدیل و تغییر پایگاه داده‌ها: در این فعالیت، پایگاه داده‌ها را متناسب با سیستم جدید تغییر می‌دهند تا بتوان سیستم کامپیوتری جدید را با داده‌های گذشته تغذیه کرد.9- نصب (استقرار) سیستم: این مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعات حسابداری است، حساسترین و شاید مشکلترین مرحله در استقرار سیستم به‌شمار می‌آید. سیستمی که به‌صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعات فرضی و یا واقعی آزمایش شده است، در این مرحله باید به‌صورت نهایی پیاده‌سازی و جایگزین سیستم قبلی گردد. آموزش مقدماتی کارکنان با برگزاری جلسه‌های آموزش و تشریح سیستمها صورت می‌گیرد. پس از آشنایی کلیه عوامل اجرایی با هدفها، مشخصات و وجوه افتراق سیستم جدید با سیستم موجود، آموزش به هر یک از مسئولان اجرای سیستم در حوزه فعالیت خود با استفاده از اطلاعات فرضی یا واقعی انجام می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/01 10:57:16   |
0     0
جامعه برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود به طور روزافزون به سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری وابستگی پیدا کرده است و سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری خود به طور وسیع در حال گسترش و پیچیدگی است. به موازات افزایش پیچیدگی سیستم اطلاعاتی حسابداری و وابستگی جامعه بر این سیستم، شرکت‌ها نیز با مخاطرات فزاینده‌ای در مورد سیستم‌های اطلاعاتی خود روبرو می‌شوند. سیستم اطلاعاتی یک شرکت غالباً با چهار نوع تهدید روبروست:

1-حوادث طبیعی و سیاسی مثل آتش‌سوزی، طوفان، جنگ، ….
2-خطا‌ها و خرابی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری.
3-بی‌دقتی و سهل‌انگاری (اقدامات غیرعمومی) مثل سهل‌انگاری و قصور افراد دراجرای صحیح روش‌ها، عدم وجود آموزش‌های مناسب، نبودن سرپرستی صحیح.
4-اقدامات عمومی (جرایم رایانه‌ای) مثل سرقت رایانه‌ای، خرابکاری سیستم …


از این روز اجرای کنترل‌های کافی و ایمنی‌های مناسب بر روی منابع اطلاعاتی هر بنگاه تجاری باید در اولویت مدیریت ارشد آن بنگاه تجاری باشد که بدین منظور انواع کنترل‌های داخلی مورد استفاده شرکت‌ها به منظور حصول اطمینان از صحت و درستی سیستم اطلاعاتی حسابداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/10 16:36:13   |
0     0
تغییرات سریع در فناوری اطلاعات ، گسترش همه جانبه سیستم های کاربرپسند و تمایل عظیم سازمان ها در تهیه و اجرای سیستمها و نرم افزارهای جدید و روزآمد ، سبب شده تا رایانه ها خیلی آسانتر و وسیع تر از گذشته مورد استفاده قرار گیرند و وظایف حسابداری در مقایسه با گذشته سریعتر و با دقت بیشتری انجام شوند . از طرف دیگر ، این فناوری پیشرفته ، خطرات تازه و البته مهمی را در مورد نحوه تامین امنیت و اطمینان از صحت و درستی اطلاعات حاصل از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رایانه ای ایجاد کرده است ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:48:09   |
0     0
تحولات سال‌های اخیر در عرصه فناوری اطلاعات با آثار بسیار گسترده‌ای بر سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری‌ همراه بوده است.کمتر سازمان یا شرکتی را می‌توان یافت که‌ بهره‌گیری از نظام‌های اطلاعاتی استقرار یافته بر مبنای‌ فناوری‌های نوین را تجربه نکرده باشد.طبعا استفاده از این‌ سیستم‌ها با مخاطرات جدیدی نیز همراه است.مدیران باید مترصد شناسایی خطرات بالقوه ناشی از تهدیدات کنترل‌ داخلی موجود در سیستم‌های اطلاعات حسابداری مبتنی بر رایانه باشند و با استفاده از انواع مدل‌ها،آثار این مخاطرات‌ را ارزیابی کنند.در راستای تدوین و اجرای خطمشی‌ها و رویه‌های جدید سیستم کنترل‌های داخلی برای حافظت از سیستم‌های اطلاعاتی به شیوه‌ای منسجم و مطمئن،ارزیابی‌ چنین خطراتی ضروری به نظر می‌رسد.

خلاصه ماشینی:
"مدیران باید مترصد شناسایی خطرات بالقوه ناشی از تهدیدات کنترل‌ داخلی موجود در سیستم‌های اطلاعات حسابداری مبتنی بر رایانه باشند و با استفاده از انواع مدل‌ها،آثار این مخاطرات‌ را ارزیابی کنند. در مطالعات قبلی،دیویس‌ (Davis,1997) نقطه نظرات‌ 553 نفر از حسابداران مستقل را بررسی کرده و به موارد زیر به عنوان مهم‌ترین تهدیداتی پی برده بود که در انواع‌ محیطهای رایانه‌ای وجود دارند: *نابودی تصادفی اطلاعات به وسیله کارکنان *ورود ویروس رایانه‌ای به سیستم‌ *کنترل ناکافی بر رسانه‌های ذخیره‌ای‌ *نسبت ناکافی بر رسانه‌های ذخیره‌ای *ثبت اطلاعات نادرست به صورت تصادفی توسط کارمندان *سوانح سیاسی و طبیعی مانند آتش‌سوزی،سیل و جنگ *سرعت پیشرفت‌های فناوری قبل از ایجاد کنترل‌های‌ مناسب *جداسازی اندک وظایف حسابداری از سیستم‌های‌ اطلاعاتی *دسترسی نداشتن به اطلاعات و سیستم‌های‌ علاوه بر این،اشتباهات نرم‌افزاری و درست عمل نکردن‌ تجهیزات،مانند کشف نکردن اشتباهات انتقال اطلاعات، خاموشی برق و نقصان سخت‌افزار برای سیستم‌های‌ اطلاعاتی حسابداری،از تهدیدات جدی به حساب می‌آید (Rommey and Steinbart,2002). بنابراین یکی‌ از پیش‌نیازهای ضروری برای طراحی و پیاده‌سازی‌ رویه‌های کنترلی،شناسایی ماهیت تهدیداتی است که‌ سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری با آنها روبه‌رو می‌شود زیرا اتفاقات تصادفی مربوط به تهدیدات مختلف،دارای اشکال‌ متفاوتی است و مدیران باید قبل از پیاده‌سازی ضوابط کنترل‌ داخلی،اطلاعات قابل اتکا و موثقی را در مورد احتمال و توجیه هزینه فایده سیستم مربوط به دست آورند. نرم‌افزار مزبور اطلاعاتی‌ در مورد تهدیدات متحمل،مبتنی بر شواهد آماری،ارائه‌ کرده و راهبردهایی جایگزین برای راه‌حل‌های کنترلی‌ موجود در سیستم را همراه با بیان مزایای آن مطرح می‌کند نرم‌افزار دیگری در قلمرو تجزیه و تحلیل خطر عملیات‌ داخلی‌51وجود دارد که نرم‌افزاری تجاری بوده و شامل 081 سوال مصاحبه‌ای در ارتباط با ساختار کنترل‌های داخلی‌ است."
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:49:16   |
1     0
سیستم‌های اطلاعات مدیریت پس از تکامل تدریجی در طول پنج دهه اخیر دیگر دارای تعریف،مفهوم،شکل و قالب تقریبا مشخص و پذیرفته شده‌ای است و آنچه در حال‌ توسعه است بیشتر شامل فناوری پیاده‌سازی،مدل‌های‌ تصمیم‌گیری و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری هستند. بنابراین از آنجا که در اغلب سازمان‌ها بخش عمده‌ تصمیمات مدیران به نحوی درگیر با اطلاعات مالی است لذا اطلاعات مالی در بیشتر موارد نقش کلیدی دارد.ضعف نظام‌ اطلاعاتی سازمان معمولا نقصان نظام اطلاعاتی حسابداری‌ را نیز در بطن خود دارد و ناتوانی در دسترسی صحیح و به‌ موقع به اطلاعات مالی زیان‌هایی گاه جبران‌ناپذیر،به بار می‌آورد. این مقاله مفهوم،جایگاه،ابعاد و طبقه‌بندی سیستم‌های‌ اطلاعاتی و ارتباط میان آنها را در سازمان شرح می‌دهد.در بررسی سیستم‌های اطلاعاتی مورد استفاده مدیران،درک و ارزیابی مفاهیم بنیادی از قبیل اطلاعات،سیستم اطلاعاتی و 2Lمفهوم سیستم‌های اطلاعات مدیریت و حسابداری‌ ضروری به نظر می‌رسد.لذا مفهوم سیستم اطلاعات‌ مدیریت و سیستم اطلاعاتی حسابداری،ویژگی‌ها، طبقه‌بندی و روابط میان آنان در سازمان از جمله مباحث این‌ مقاله هستند.

خلاصه ماشینی:
"اهمیت و تاثیرگذاری گزارش‌های قابل استخراج و ارائه از سیستم‌ اطلاعاتی حسابداری موجب شده است که این سیستم بیش‌ نمایشگر 5-سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان و ارتباطات میان آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) از سایر زیرسیستم‌های تشکیل‌دهنده سیستم جامع‌ اطلاعاتی مدیریت زیر ذره‌بین کنترل‌ها قرار گیرد. اما برخی‌ معتقدند از آنجا که سیستم اطلاعاتی حسابداری از دو زیر سیستم حسابداری مدیریت و حسابداری مالی تشکیل‌ می‌شود و سیستم حسابداری مالی سیستم‌های اطلاعاتی‌ حسابداری خدماتی را ارائه می‌کند توسط سیستم‌های‌ اطلاعاتی مدیریت برای استفاده‌کنندگان خارجی صورت‌ می‌گیرد،ارائه می‌کند و سیستم حسابداری مدیریتی‌ AIS در بخشی مستقیما و در بخش دیگری به وسیله ارائه اطلاعات‌ برای سیستم‌های اطلاعاتی وظیفه‌ای‌ MIS ،خدماتی را به‌ مدیران ارائه می‌کند،بنابراین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت‌ و سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری سیستم‌های دارای‌ اشتراک بوده و هریک وظایف مشخص خود را دارند. دیدگاه دیگر درباره ارتباط بین سیستم‌های اطلاعاتی‌ مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری اگرچه سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری‌ (AIS) یکی از سیستم‌های بسیار مهم سازمان است اما تنها سیستم رسمی‌ برای ارایه اطلاعات در سازمان نیست و سایر سیستم‌های‌ اطلاعاتی رسمی مانند سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت‌ (MIS) نیز در سازمان وجود دارد."
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:50:22   |
0     0
امروزه حسابداران حرفه‌ای در محیطهایی به فعالیت‌ مشغول می‌باشند که علاوه بر پیچیدگی،دائما در حال تغییر است.پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعت زیاد در جریان است و سازمان‌ها و شرکت‌ها با نگرانی و امید، روش‌های عملیاتی و ساختارهای مدیریتی خود را تغییر می‌دهند تا نیازهای روزافزون محیط به شدت رقابتی را برآورده کنند. سیستم‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی تحولی عمده در نحوه ارتباط و دریافت اطلاعات ایجاد کرده و به همین دلیل، دانشجویان حسابداری نیز برای ورود به دنیای پیچیده و در عین حال مهیج حسابداری،باید نسبت به قبل دارای‌ آمادگی‌های بیشتر و بهتر باشند.یکی از این آمادگی‌ها، برخورداری از دانش سیستم‌های اطلاعاتی و نقش آن در بهینه‌سازی عملیات حسابداری در سازمان‌های امروزی‌ است.

خلاصه ماشینی:
"آموزش‌های مرتبط با سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری،حسابداران را برای سه‌ منظور آماده می‌کند (Boockholdt,1999) :آنها به عنوان‌ حسابدار مدیریت،خواهند توانست سیستم‌های اطلاعاتی‌ را مورد استفاده قرار داده و در گروه‌های پروژه‌ای که این‌ سیستم‌ها را پدید می‌آورند،مشارکت کنند؛همچنین،به‌ عنوان حسابرسان داخلی یا مستقل،توانایی ارزیابی‌ کنترل‌های سیستم و صحت اطلاعات ورودی و خروجی را خواهند یافت و گاهی هم به عنوان مشاور،در طراحی و به‌ انجام رساندن سیستم‌های حسابداری مشارکت می‌کنند. این‌ چرخه‌های مهم از دیدگاه رامنی و اشتین بارت‌ (Romney Steinbart,2000) عبارت است: 1)چرخه مخارج 2)چرخه تولید 3)چرخه درآمد 4)چرخه مالی 5)چرخه منابع انسانی(در برخی از منابع،این چرخه‌ به‌طور مستقل مورد توجه قرار نگرفته است‌2) ضرورت مطالعه سیستم‌های اطلاعات حسابداری برای‌ حسابداران کاربرد وسیع و پرنفوذ سیستم‌های خودکار در سازمان‌ها و تاکید فزاینده بر اطمینان از صحت و ایمنی فرآیندهای‌ مبتنی بر فناوری اطلاعات،نیاز به متخصصان حسابداری با دانش و مهارت‌های کنترل فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات‌ را افزایش داده است. (Doost,2002) رامنی و اشتین بارت(0002)بر این باورند که در دوره‌های‌ آموزشی سیستم‌های اطلاعاتی،دانشجویان باید مفاهیم‌ کلیدی زیر را دریابند (Romney et al,2000) : *فرایندهای مرتبط با پنج چرخه تجاری اصلی،همراه‌ با گردش داده‌ها و اطلاعات حسابداری مرتبط با آن؛ *جمع‌آوری و پردازش داده‌های مربوط به آن فرایندها؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) *چگونگی استفاده از آخرین پیشرفت‌های فن‌آوری‌ اطلاعات برای بهبود کارآیی و اثربخشی فرایندهای‌ تجاری؛ *ایجاد و توسعه،عملیاتی کردن و نگهداری‌ سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری؛ *اهداف کنترل داخلی و تاثیر فناوری اطلاعات بر این‌ اهداف؛ *مفاهیم بنیادی فن‌آوری پایگاه داده‌ها و تاثیر آن بر سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری؛ طراحی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری برای فراهم‌ آوردن اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ تصمیم‌های کلیدی‌ در هر چرخه تجاری؛ *ابزار ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری از قبیل‌ نمودارهای گردش داده‌ها و نمودارهای گردش کار."
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mojtaba saeedi nejad |   1396/02/15 07:52:56   |
0     0
1-پست الکترونیکی:روابط بصورت‌ مستمر با فضای دانشگاه‌ها 2-اینترنت 3-واژه‌پردازها(مثل‌ Word ) 4-استفاده از صفحات گسترده(مثل‌ Excel Power Point )جهت ارائه مفاهیم‌ اصلی آموزشی 8-استفاده از ابزار تصویری در کلاس‌ها یا واگذاری به دانش‌آموزان 9-آزمایشگاه رایانه برای کلاس 01-استفاده از نرم‌افزارهای تحلیل‌ داده‌ها مانند SAS,SPSS و غیره (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمایشگر 4 نشان می‌دهد که فقط حدود 01 درصد از اساتید حسابداری از پست‌ الکترونیکی،اینترنت و واژه‌پردازها پردازش نوشتاری،استفاده نمی‌کنند و جالب توجه این که در امر تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزارهای کاربردی میزان عدم‌ استفاده به 47 درصد می‌رسد. ب)فناوری‌های استفاده شده نادر در آموزش حسابداری فناوری‌های کاربردی مورد استفاده‌ در آموزش حسابداری درجه‌بندی شده‌ بر اساس میزان عدم استفاده از آنها توسط اساتید حسابداری،عبارتند از: 1-استفاده از فناوری‌های صوتی در کلاس 2-آموزش از راه دور 3-استفاده از نرم‌افزارهای تحلیل داده‌ها مانند: SPSS و SAS توسط دانشجویان 4-روش‌های ویژه رایانه‌ای در آگهی‌های‌ رسمی 5-استفاده از فیلم در کلاس یا توسط دانشجویان 6-استفاده از فناوری چند رسانه‌ای 7-فهرست‌های الکترونیکی برای‌ مباحثه 8-استفاده از فناوری چند رسانه‌ای در ارائه مباحث نتایج نشان می‌دهد که فقط 61 درصد از مدرسان دانشگاه در آموزش حسابداری از فناوری‌های‌ صوتی استفاده می‌کنند."
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/27 13:13:31   |
0     0
فناوری و ابزارهای الکترونیک و رایانه ای نیز در دهه گذشته، پدیده انفجار اطلاعات را موجب شده اند و به طور حتم، تاثیر مهمی را بر جهت گیری جوامع و اطلاعات مورد نیاز آنها خواهند گذاشت، امروزه نه تنها مدیران ارشد و مدیران اجرایی، بلکه تمام اقشار اجتماع چون محققان، دانشوران و تجار ناگزیر از استفاده اطلاعات هستند. کاربران سیستم اطلاعاتی، اطلاعات را چون منبعی ارزشمند، هم سنگ سرمایه و نیروی کار به کار می برند. از آن جا که اطلاعات مهم و ارزشمند هستند و اساسی برای کل فعالیت های سازمان محسوب می شوند لذا بایستی سیستم هایی را بر پا کرد تا بتوانند اطلاعات را تولید و آنها را مدیریت کنند; هدف نهایی چنین سیستم هایی، کسب اطمینان از صحت، اعتبار و روایی اطلاعات در دسترس در زمان مورد نیاز و به شکل قابل استفاده است. امروزه سیستم های اطلاعاتی نقش اساسی در همه زمینه های فعالیت یک شرکت ایفا می کنند. توجه به شرکت های موفق نشان می دهد که همگی آنها به سیستم های اطلاعاتی جهت فعالیت روزانه خود مجهزند. چالش حقیقی که شرکت ها با آن رو به رو هستند، صرفا به کارگیری سیستم های اطلاعاتی متکی به رایانه نیست، بلکه هدف اساسی، استفاده اثر بخش سیستم های اطلاعاتی در مدیریت است. به طور کلی، سیستم های اطلاعاتی از آنجایی که به عنوان منبعی ارزشمند محسوب می شوند توانایی مدیران و کارکنان را افزایش داده و امکان تحقق اثر بخش اهداف سازمان را با بهره وری بالا موجب می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حسین زاده جعفری |   1396/03/27 13:17:14   |
0     0
آشنایی با برخی از واژه ها و اصطلاحات در حسابداری صنعتی
بهای تمام شده عبارت است از منابع صرف شده در جهت کسب منبع یا منابع دیگر. منافع حاصل از منابع بدست آمده، در آینده، از طریق فروش و یا استفاده در عملیات به صاحب آن انتقال می یابد. این تعریف در واقع تعریف"دارایی" است که براساس رابطه علت و معلولی (در مورد موجودیهای کالا) و یا براساس رابطه سیستماتیک و معقول (مانند استهلاک داراییهای ثابت مشهود) به سود و زیان منظور می شوند و تا زمانی که منافع آنها منقضی نشده است، به عنوان دارایی طبقه بندی می شوند.
هزینه یعنی از دست دادن منابع در جهت کسب منفعت(درآمد) که منافع کسب شده کاملا منقضی شده اند. هزینه ها منافع آتی ندارند و براساس اصل شناخت بلادرنگ، در همان دوره ای که تحقق می یابند به سود و زیان منظور می شوند، مانند هزینه مطالبات مشکوک الوصول.
زیان یعنی از دست رفتن منابع بدون کسب هرگونه منفعت. زیان نیز براساس اصل شناخت بلادرنگ، در دوره ای که تحقق می یابد به سود و زیان منظور می شود. مانند زیان ضایعات غیرعادی و یا زیان ناشی از آتش سوزی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/04/09 09:55:34   |
0     1
سیستم اطلاعات حسابداری مولفه و عنصری از شرکت است که به‌وسیله پردازش رویدادهای مالی، اطلاعات مالی و اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد.
کاربرد اولیه اطلاعات حسابداری، کمک به تصمیم‌گیری ذینفعان واحد اقتصادی است و دو گروه استفاده‌کننده براساس اطلاعات فراهم شده به‌وسیله سیستم حسابداری، تصمیمهایی را می‌گیرند. این دو گروه عبارتند از:
1- استفاده‌کنندگان داخلی (مجریان و مدیران)، و
2- استفاده‌کنندگان خارجی (سهامداران).
پس حسابداری با تهیه اطلاعات مورد نیاز تصمیم‌گیرندگان، خدمتی حیاتی به آنها ارائه می‌کند تا بتوانند از میان گزینه‌های مختلف، بهترین گزینه را برای بهره‌برداری از منابع کمیاب در انجام فعالیتهای تجاری و اقتصادی انتخاب کنند. لذا اطلاعات حسابداری حلقه اتصال بین فعالیتهای تجاری و سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان است.
حسابداری را در اصل یک سیستم اطلاعاتی می‌دانند. قدمت حسابداری و یا بهتر بگوییم سیستم حسابداری، به زمانی مربوط می‌شود که انسان اولیه با شمارش آشنا شد.
فرایند تجزیه‌وتحلیل، طراحی و استقرار سیستمهای اطلاعاتی، چرخه‌ای به‌نام چرخه تکامل یا حیات سیستم را تشکیل می‌دهد. این چرخه تابع روشهایی است که از آنها به منظور انجام فعالیتها در چرخه استفاده می‌شود. تا اواسط دهه 1970 روشی به کار گرفته می‌شد که امروزه به نام روش سنتی نامیده می‌شود و نزدیک به سه دهه است که به علت نارساییهای آن، کنار گذاشته شده و به‌جای آن روشهای متعدد ساخت‌یافته یا مشابه آن مورد استفاده قرار گرفته است.
دانل و اسمیت (Donnel & Smith) در سال 1999 این موضوع را مطرح کردند که سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان یک واسطه و رابط عمل می‌کند که از طریق آن، سه متغیر مجزای رفتار سازمانی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. سیستم اطلاعات حسابداری اطلاعاتی درباره وقایع اقتصادی فراهم می‌کند که تصمیم‌گیرندگان از آن در برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل سازمان استفاده می‌کنند.
طبق نظر آنها، فرایند تصمیم‌گیری تابعی از سه متغیر: هدفها، مفهومها و نمادهاست. براساس این نظریه، سیستم اطلاعات حسابداری باید بتواند اطلاعاتی را فراهم کند که قابلیت فهم و مقایسه‌پذیری داشته باشد و استفاده‌کنندگان بتوانند با آن داده‌ها کار کنند و قادر باشند آنها را به مفاهیم اقتصادی مورد نیاز تبدیل و صورتهای مالی ویژه‌ای با توجه به زمان نیاز به آنها تهیه کنند. مثلاً در برخی شرکتهای نرم‌افزاری، سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که در آن استفاده‌کنندگان تاریخ شروع و پایان دوره صورتهای مالی را وارد می‌کنند و صورتهای مالی، بنابر علاقه استفاده‌کننده برای آن دوره زمانی تولید می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1396/12/06 14:28:48   |
0     0
رویکرد زنجیره ارزش در تحلیل فعالیتهای درون سازمانی ابزاری موثر در شناخت نقاط ضعف و قوت و تصمیم گیری درمورد هریک از این فعالیتهاست. این زنجیره از دوسو با موثرترین عوامل محیطی یعنی تامین کنندگان و مشتریان مرتبط می شود. ارتباط زنجیره ارزش سازمان با زنجیره ارزش تامین کنندگان و مشتریان تشکیل زنجیره ای را می دهد که »پــــورتر« از آن به عنوان سیستم ارزش نام می برد. اما اسامی دیگری مانند شبکه ارزش و یا زنجیره ارزش گسترده و نیز زنجیره عرضه بر آن اطلاق شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/01/17 13:30:34   |
0     0
هدف اصلی سیستم های اطلاعا ت حسابداری مالی،ارایه اطلاعا ت مربوط به افراد درون سازمانی و برون سازمانی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/01/24 17:14:49   |
0     0
واژه‌ی فناوری اطلاعات مفهومی گسترده دارد. تا سال 1980 رایانه تنها ‌فناوری بود که تحت عنوان فناوری اطلاعات پوشش پیدا می‌کرد. در حال حاضر فناوری اطلاعات تبدیل به چتری شده است که مصادیق آن شامل گروهی از تجهیزات، خدمات، کاربردها ‌و فناوری‌های پایه می‌باشد. (دهقان نیستانکی و همکاران، 1391). جامعه‌ی رسمی آمریکا در سال 1998 اعلام داشت: حرفه‌ی حسابداری باید مهارت‌های لازم را برای استفاده از ابزارها و فناوری‌های مؤثر و کارآمد کسب کند. کمیته‌ی تغییرات حسابداری این نظر را ارائه کرد که باتوجه به تأثیر‌پذیری سریع سازمان‌ها از فناوری، حرفه‌یحسابداری نیزباید نقش‌های جاری و آتی فناوری اطلاعات در سازمان‌ها را درک کند. (دهقان نیستانکی و همکاران، 1391). در گذشته، تأثیر شگرف فناوری اطلاعات بر حرفه حسابداری، برای جامعه‌ی حسابداران حرفه‌ای نگران‌کننده بود. برای مثال انجمن حسابداران خبره در استرالیا در سال 1998، گزارش کردند: همان طور که بخش تجارت به مهارت‌های تجاری کلی و استراتژی نیاز دارد، حسابداران نیز به مهارت‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی فناوری اطلاعات نیاز دارند. (بیمن و ریچاردسون، 2007). با توجه به‌ اینکه استانداردهای حسابداری در طول سالیان بدون تغییرات اصلی، ثابت باقی مانده اما فناوری اطلاعات روز به روز در حال تغییر می‌باشد، کمیته‌ها و جامعه‌ی حسابداری به تغییر در آموزش حسابداران نیازمند بودند که این تغییر به کمک افزایش دانش سیستم‌های اطلاعاتی و دانش فناوری اطلاعات امکان پذیر می‌باشد که این امر باعث تسهیل فرآیند محاسبات و همچنین ارائه‌ی بهتر داده‌های تجاری برای تصمیم‌گیری ‌مؤثرتر خواهد بود. علاوه بر این فناوری اطلاعات تأثیر بسزایی بر روی هزینه‌ها خواهد داشت. در واقع فناوریاطلاعات باعث بهبود مؤثر در بخش‌های حسابداری و همچنین صرفه جویی در زمان و افزایش دقت محاسبات می‌گردد. (مورتی و همکاران، 2012). در زمینه‌ی حسابداری بخش عمومی دو نوع نگرش وجود دارد؛ نخست، نگرش سنتی بر مبنای حسابداری نقدی و دیگری نگرش نوین بر مبنایحسابداری تعهدی. بر اساسمدل مدرن و با کاربرد حسابداری تعهدی در این مدل، تاکید بر کارایی است. بنابراین امروزه توصیه می‌شود که بخش عمومی، مجموعه‌ای از صورت‌های مالی مورد استفاده در بخش خصوصی را بر اساس مبنای تعهدی تهیه کنند. (طالب نیا و حسنی، 1390)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/01/24 17:32:15   |
0     0
امروزه حسابداران حرفه ای در محیط کاملاً پیچیده فعالیت میکنند که دائماً در حال تغییر است، پیشرفت
در فناوری اطلاعات با سرعت فزاینده ای ادامه دارد. فناوری اطلاعات با دگرگونی روش اجرایی کارها،
آنها را به صورت الکترونیکی تبدیل کرده است.تغییرات سریع در فناوری اطلاعات، گسترش همه جانبه
سیستم های چند کاربره و تمایل سازمان ها به تهیه و اجرای سیستم ها و نرم افزارهای جدید، سبب شده
تا رایانه ها، خیلی ساده تر و بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار گیرند و وظایف حسابداری سریع تر و
دقیق تر از پیش انجام شود. شرکت ها با استفاده از فناوری اطلاعاتی خواستار انجام فعالیت ها با
کمترین هزینه و بیشترین سودهستند.
. توانایی شرکت ها در جهت توسعه و استفاده از سیستم های کامپیوتری برای ردیابی و ثبت
معاملات مالی بزرگترین تاثیریست که IT بر روی حسابداری ایجاد نموده است. شبکه های فناوری اطلاعات
و سیستم های کامپیوتری زمان مورد نیاز حسابداران را در تهیه و ارائه اطلاعات مالی به مدیریت را
کوتاهتر نموده است. این سیستم ها به شرکت ها اجازه میدهد تا گزارش های اختصاصی سریع و آسانی
را برای تصمیم گیری مدیریت ایجاد کنند. قابلیت های دیگر سیستم های حسابداری کامپیوتری عبارتند از:
افزایش عمکرد، بهبود دقت، پردازش سریعتر و گزارش های خروجی بهتر هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/12 23:21:10   |
0     0
ERP چیست ؟
ERP مخفف Enterprise Resource Planning به معنای برنامه ریزی منابع تولید است. برای تعریف ERP می توانیم بگوییم ، به مجموعه ای گفته می شود که بخش های گوناگون در سازمان را با یکدیگر یکپارچه کرده و باعث تسهیل ارتباطات و پاسخگویی سریع به نیازها خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/13 00:33:03   |
0     0
کارت ارزیابی متوازن:ابزار کلیدی برای اجرای استراتژی که سازمان را درابعاد مختلف مالی وغیر مالی از 4 جنبه زیر مورد ارزیابی قرار میدهد
1-مالی :سوداوری وارزش برای سهامداران
2-مشتریان:ایجادارزش برای مشتریان با ارائه محصولات وخدمات مورد نظر
3-فرآیندهای تجاری درون سازمانی:بهبود درفرآیندهای عملیاتی به منظور ارتقای کیفیت
4-یادگیری ورشد:ایجاد فضای مناسب برای نواوری وخلاقیت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/13 00:41:15   |
0     0
تعریف زنجیره ارزش:مجکموعه فعالیتهای پیوسته برای افزایش ارزش ومطلوبیت مشتری
تحلیل زنجیره ارزش:ابزاری که بوسیله ان،میتوان به صورت جزئی به تجزیه تحلیل فرآیندهاب عملیاتی سازمان به منظور خلق ارزش برای مشتریان پرداخت.یعنی کدام فعالیت دارای بیشترین وکدام فعالیت دارای کمترین مزیت رقابتی می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/03/15 00:20:43   |
0     0
بسیاری مفهوم فناوری اطلاعات را با کامپیوتر و انفورماتیک ادغام می‌کنند، این درحالیست که این‌ها ابزارهای فیزیکی فناوری اطلاعات می‌باشند نه تمامی آنچه که فناوری اطلاعات پوشش می‌دهد. سید حامد خسروانی شریعتی در مقاله‌ای در همین زمینه آورده‌است که:" با فرض اینکه فناوری اطلاعات یک سیب باشد، کامپیوتر، شبکه، نرم‌افزار و دیگر ابزارهای مرتبط با این حوزه همانند دم سیب است که میوه توسط آن تغذیه می‌گردد، حال این خود سیب است که محصول اصلی است و هدف و نتیجه در آن خلاصه می‌گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/15 11:47:23   |
0     0
سیستمهای اطلاعاتی حسابداری باید به گونه ای طراحی شوند تا قادر به پردازش سریع داده ها وفراهم کردن اطلاعات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن وبابالاترین کارایی باشند .
طراحی مناسب یک سیستم اطلاعاتی حسابداری ،نقش مهمی در حفظ وافزایش منابع اقتصادی شرکت دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/18 23:44:27   |
0     0
رایانه ها ابزار های مفید و کارآمدی هستند ولی باعث بروز مشکلاتی نیز میگردند اگرچه توانایی این سیستم ها برای تهیه ی مقدار زیادی از اطلاعات در زمان بسیار کم یکی از مزایای آن ها می باشد اما اطلاعات بیش از حد می تواند کاربران خود را دستپاچه و سردرگم کند و احتمالا منجر به از دست دادن و یا نادیده گرفته شدن اطلاعات مربوط و مفیدی شود این وضعیت به عنوان بار اضافی اطلاعات شناخته شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/19 23:45:10   |
0     0
مشکلات پردازش رایانه ای داده ها :
1 - رایانه ها به طور خودکار نمی توانند خطا های ورودی ساده ای را که انسان ها ایجاد میکنند کشف کنند
2 - یک رایانه می تواند برای شناسایی ورودی اشتباه برنامه ریزی شود اما پیش بینی تمام مشکلات احتمالی مشکل است
3 - رایانه ها انجام فرآیند حسابرسی را مشکل می کنند دلیل آن این است که مسیری که داده ها از طریق سیستم رایانه ای دنبال می کنند الکترونیکی است و مانند گذشته بر روی کاغذ مستند نشد است به عبارت دبگر استفاده از سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای باعث نامرئی شدن زنجیره عطف حسابداری شده است
4 - خطرات ناشی از حذف و یا از بین رفتن داده ها و اطلاعات حسابداری که به صورت الکترونیکی درآمده اند و همچنین بروز شاخه جدیدی از جرایم به نام جرایم رایانه ای
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/21 00:09:48   |
0     0
حسابداری مالی : مدیران در یک شرکت می توانند از گذارش های مالی برای فعالیت های برنامه ریزی ، تصمیم گیری و کنترل استفاده کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:14:55   |
0     0
آثار استفاده از سیستم های اطلاعاتی بر حسابداری مالی :
1 - تلفیق اطلاعات مالی و غیر مالی
2 - گزارشگری بلادرنگ
3 - داده های تعاملی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:16:30   |
0     0
تلفبق اطلاعات مالی و غیر مالی : براساس برخی از استاندارد های حسابداری ُ افشای اطلاعات غیر مالی در برخی از موارد ضروری است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:18:46   |
0     0
گزارشگری بلادرنگ : یکی از آثار فناوری اطلاعات بر حسابداری مربوط به زمان ورودی ُ پردازش و خروجی است با ظهور پیشرفت هایی در فناوری اطلاعات ُ حسابداران و حتی خود سیستم های اطلاعاتی می توانندصورت های مالی را در زمان واقعی تولید کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:21:08   |
0     1
داده های تعاملی :
برای مثال : یک قلم داده ای مانند جمع دارایی را در نظر بگیرید ممکن است این عدد نیاز باشد تا به چندین طریق قالب بندی شده تا در گزارش های مختلف از آن استفاده کرد مانند پرونده شرکت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ُ بانک ها و گزارش عملکرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/23 00:18:07   |
0     1
حسابداری مدیریت : حاسابداری بهای تمام شده و بودجه بندی 2 بخش معمولی از سیستم حسابداری مدیریتی شرکت است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/23 00:20:06   |
0     1
حسابداری صنعتی : با توجه به جهانی شدن ، عدم تمرکز و عوامل دیگر شرکتها با افزایش رقابت روبرو هستند در نتیجه شرکت ها باید کنترل بهتر و کارآمد تری بر روی هزینه ها داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/23 00:22:25   |
0     1
اندازه گیری عملکرد سازمانی : کارت امتیازی متوازن اندازه گیری عملکرد کسب و کار را در 4 دسته ، عملکرد مالی ، دانش مشتری ، فرآیند های کسب و کار داخلی و آموزش و رشد فراهم می کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/23 00:26:23   |
0     0
بودجه بندی : یک سیستم بودجه بندی خوب یک مکانیزم کنترل مدیریتی مفید است از طریق گزارش عملکرد به موقع ، که مقایسه ی نتایج عملیاتی واقعی با هنجار ها را تجویز می کندمدیران قادر به شناسایی و بررسی تغییرات منفی و معنی دار هستند به طور مشابه تغییرات بودجه مطلوب ، مدیران ر ا برای پاداش دادن به عملکرد فوق العاده و یا تصمیم گیری سرمایه گزاری در فعالیت های خاص که وعده داده شده است را قادر می سازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/23 23:59:14   |
0     1
حسابرسی : نقس سنتی حسابرسی بررسی دقت و کامل بودن صورت های مالی یک شرکت می باشد که در سال های اخیر وظایف حسابرسی بیشتر به سمت تضمین فعالیت های شرکت سوق پیدا کرده است یکپارچگی سیستم ها به حدی رسیده است که زنجیره عطف حسابداری نامرئی گردیده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/24 00:05:23   |
0     1
ممیزی مالیاتی : بسیاری از افراد از برنامه های رایانه ای برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی استفاده می کنند که محاسبه مالیات یک کاربرد کوچک از سیستم های اطلاعاتی حسابداری می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 13:45:34   |
0     1
مزایای استفاده از سیستم اطلاعاتی حسابداری:
1- پردازش حجم بزرگی از داده ها با سرعت و کارآیی بالا
2- به موقع بودن مانده حسابها
3-تهیه اطلاعات بیشتر بدون صرف هزینه اضافی
4-بازخور فوری
5-امکان اعمال کنترل داخلی اضافی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 18:17:25   |
1     0
تغییرات سریع در فناوری اطلاعات ، گسترش همه جانبه سیستم های کاربرپسند و تمایل عظیم سازمان ها در تهیه و اجرای سیستمها و نرم افزارهای جدید و روزآمد ، سبب شده تا رایانه ها خیلی آسانتر و وسیع تر از گذشته مورد استفاده قرار گیرند و وظایف حسابداری در مقایسه با گذشته سریعتر و با دقت بیشتری انجام شوند . از طرف دیگر ، این فناوری پیشرفته ، خطرات تازه و البته مهمی را در مورد نحوه تامین امنیت و اطمینان از صحت و درستی اطلاعات حاصل از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رایانه ای ایجاد کرده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/05 13:35:31   |
0     0
سلام
فناوری اطلاعاتی، فرصت‌های ویژه‌ای را برای حل مسائل تجاری راهبردی و فنی ارائه می‌دهد. اما دروازه فناوری اطلاعات همیشه به روی تهدیدات سیستم اطلاعات حسابداری باز است و بالطبع در معرض خطراتی قرار می‌گیرد که برای سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری پذیرفتنی است. ارزیابی خطر مذکور از دو جهت اهمیت دارد:
1-از دیدگاه مدیریت: این ارزیابی از خطر برای تصمیم‌گیری مناسب در مورد ایجاد رویه‌ها و سیستم‌های کنترل داخلی جدیدی ضروری است که برای حفاظت یکپارچه و مطمئن از سیستم‌های اطلاعاتی مستقر می‌شود.
2-از دیدگاه حسابرسان: ارزیابی خطرات مربوطه به تهدیدات سیستم کنترل داخلی سازمان معمولاً جزیی ضروری از کار حسابرسان بوده است.
همه سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای نیستند ، و یا حتی نیازی به رایانه ای شدن ندارند
اما بیشتر سیستم هایی که در کسب و کار امروزی مورد استفاده قرار می گیرند ، آنهایی هستند که خودکار هستند و بنابراین اصطلاح رویه های پردازش را می توان با واژه پردازش رایانه ای برای اکثر سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدرن جایگزین کرد .
یکی از مشکلات پردازش رایانه ای داده ها این است که رایانه ها به طور خودکار نمی توانند خطاهای ورودی ساده ای را که انسان ایجاد می کنند ، کشف کنند .یک رایانه می تواند برای شناسایی ورودی های اشتباه برنامه ریزی شود ، اما پیش بینی تمام مشکلات احتمالی مشکل است
مشکل بعدی رایانه ها این است که آن ها ، انجام فرآیند حسابرسی را مشکل می کنند .خطرات ناشی ازحذف و یا از بین رفتن داده ها و اطلاعات حسابداری که به صورت الکترونیکی درآمده اند ، بروز شاخه جدیدی از جرایم به نام جرایم رایانه ای نیز مشکل دیگری است که باید برای پیشگیری و محافظت از این منابع ارزشمند نیز کنترل های جدیدی در نظر گرفته شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

معامله گر منظم اثر مارک داگلاس

معامله گر منظم اثر مارک داگلاس

مارک داگلاس
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی