تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
اگر به دنبال موفقیت نروید خودش به دنبال شما نخواهد آمد. - ماروا کلینز

شیوه های مختلفی برای طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی ارائه شده است.در اینجا دو روش برای طبقه بندی سیستم ها ارائه می کنیم:

1-  طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی

2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی

 

1-  طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی: در علوم سازمانی ، سلسه مراتب سازمان به هرمی تشبیه می شود که مدیران ارشد در نوک هرم و مدیران اجرایی در سطوح پایین هرم قرار دارند.

سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک ( مدیران ارشد ): اکثر سیستم های پشتیبان تصمیم گیری برای حمایت از کار متخصصین ، طراحان و تحلیل گران به کار می رود  زیرا این سیستم ها قادر به تامین نیاز های اولیه مدیران ارشد نیستند . سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد به مدیران کمک می کنند تا بر مشکلات ، فرصت ها و یا روند ها متمرکز شوند .در واقع سیستمی رایانه ای است که نیاز های مدیران ارشد را از طریق دسترسی به اطلاعات مرتبط داخلی و خارجی برآورد می کند . این اطلاعات معمولا اطلاعات تلفیق و تلخیص شده از منابع مختلف است که صرفا جهت تامین نیازهای مدیران ارشد به کار میروند.

سیستم های اطلاعاتی سطح میانی ( مدیران میانی ): این سیستم های تاکتیکی نیز نامیده می شود ، فعالیت های مدیران میانی مانند برنامه ریزی کوتاه مدت ، سازماندهی و کنترل  را پشتیبانی می کنند .همچنین از این سیستم ها برای خلاصه کردن داده ها و تهیه گزارش از آن ها استفاده می شود. از این سیستم برای خلاصه کردن داده ها و تهیه گزارش استفاده می شود.

علاوه بر مدیران میانی علاقه مند به دریافت پاسخ های سریع برای سوالات خود می باشند که سیستم های اطلاعاتی مدیریت به خوبی قادر به انجام آن هستند .

 

سیستم های سطح عملیاتی (مدیران اجرایی) :این سیستم ها با فعالیت های روزمره یک سازمان مانند گماردن کارکنان در جایگاه های مورد نظر و ثبت های ساعاتی که آن ها فعالیت می کنند ، یا انجام سفارش های خرید و مواردی از این دست در ارتباط می باشند . سیستم های اطلاعاتی این گونه فعالیت ها عمدتا سیستم های پردازش عملیات هستند.

سیستم های عملیاتی را سرپرستان ، روسای خطوط تولید ، سرکارگران و کارکنان مورد استفاده قرار می دهند .

 

2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی: سیستم های اطلاعاتی را می توان بر اساس نوع فعالیت به سه دسته تقسیم کرد:

سیستم های پردازش معاملات : امکان انجام عملیات کارا و اثربخش سازمان ، ارائه اسناد و گزارش های به هنگام ، افزایش مزیت رقابتی ، تامین داده های مورد نیاز سیستم های استراتژیک ، تضمین صحت و تمامیت داده ها و محافظت از سرمایه و امنیت اطلاعات را فراهم می کند .

سیستم های اطلاعاتی مدیریت : هدف از آن تامین نیاز های اطلاعاتی مدیران سازمان است .این سیستم داده های محیطی و داده های مربوط به تبادلات و عملیات سازمان را جمع آوری می کند و سپس آن ها را سازمان دهی کرده و به عنوان اطلاعات به مدیران ارائه می نمایند .می توان از این سیستم برای کنترل پایش و برنامه ریزی استفاده کرد .

سیستم های پشتیبان تصمیم گیری: از اولین انواع تکنولوژی های پشتیبانی مدیریت محسوب می شوند، مدیران را در اخذ تصمیم و ارزیابی عملکرد حمایت می کنند. این سیستم ها با تسهیل جستجوی اطلاعت و استفاده از آن ها مدیران را در تصمیمات ساخت نیافته مساعدت می نمایند. این سیستم ها به طور اولیه جهت حمایت از امور کمی و تحلیلی در سطح فردی ، گروهی و سازمانی طراحی می شود.

بر اساس چارچوب تصمیم گیری آنتونی اسکات به صورت زیر است:

تصمیم ساخت یافته :

همیشه با نوع خاصی از اطلاعات سر و کار دارد و در نهایت نیز به پاسخ صحیح منتهی می شود . به طور کلی این تصمیم فرآیندی است در رابطه با مشکلات معمول و تکراری که از طریق راه حل های استاندارد قابل حل می باشد .

تصمیم ساخت نیافته:

فرآیندهایی با منطق نامعلوم هستند که راه حل های مشخصی ندارند ، در این نوع تصمیمات ، مشکلات پیش از یک جواب صحیح خواهد داشت و قاعده ای برای تضمین صحت تصمیم انتخابی وجود ندارد.

تصمیم نیمه ساخت یافته :

 تصمیماتی اشاره دارد که نه همه بلکه بخش زیادی از مراحل آن ساخت یافته است .

 

برخی از نیاز سیستم های پشتیبان تصمیم گیری:

1.محاسبات سریع: یک رایانه به تصمیم گیرنده اجازه می دهد که بسیاری از محاسبات را به سرعت و با هزینه کم انجام دهد .

2.غلبه بر محدودیت های فکری بشر در محاسبات و ذخیره سازی: مغر انسان در تجزیه و تحلیل اطلاعات و همچنین یادآوری آن ها داراری محدودیت است.

3.محدودیت های دانش: این توانایی را دارند که به سرعت به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آن ها را پردازش کنند .

4.کاهش هزینه: کنار هم آوردن گروهی از تصمیم گیران مخصوصا کارشناسان ممکن است هزینه زیادی داشته باشد .

5.پشتیبانی فنی و تکنیکی : بسیاری از تصمیمات نیازمند محاسبات پیچیده ای هستند .

6.پشتیبان کیفیت:کیفیت تصمیمات گرفته شده را بهبود بخشد ، با استفاده از این سیستم گزینه های بیشتری توسط تصمیم گیران قابل بررسی خواهد بود .

7.رقابت : فشار رقابتی تصمیم گیری را مشکل می کند . سازمان ها باید قادر به ایجاد روند فعالیت ها و ساختارها و همچنین نوآوری به طور متناوب و سریع باشند ، به واسطه فن آوری های پشتیبان تصمیم گیری افراد می توانند تصمیمات درست و مناسبی را به سرعت اتخاذ کنند .

 

منبع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری- دکتر مهدی مرادی

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
علی ناصریان اصل |   1395/08/23 21:20:55   |
7     0
دسته بندی سیستم های حسابداری
حجم رویدادهای مالی در یک موسسه و نوع اطلاعات مالی مورد نیاز ، تعیین کننده سازمان و تشکیلات سیستم حسابداری است . سازمان سیستم حسابداری ( کلیه اجزا سیستم حسابداری ) شامل کارکنان ، سطح تخصص و تجربه آنان ، وظایف و مسئولیت ها، فرمهای مورد لزوم ، روشها و وسایل و تجهیزات مورد پردازش در سیستم عامل رویدادهای مالی است .

در یک سیستم حسابداری رویدادهای مالی را می توان توسط نیروی انسانی ، وسایل مکانیکی و یا وسایل و تجهیزات کامپیوتری پردازش در سیستم عامل نمود . انتخاب وسایل پردازش در سیستم عامل رویدادهای مالی براساس حجم رویدادهای مالی ، نیازهای اطلاعات مالی و بنیه مالی موسسات صورت می گیرد .

آنچه که در تمام سیستمهای حسابداری با هر نوع سازمان و وسایل و تجهیزات پردازش در سیستم عامل رویدادهای مالی مشترک است ، اصول متداول حسابداری استاندارد های حسابداری ) است که در تمام آنها به یک مفهوم و به طور یکنواخت به عنوان دستورالعمل شناسایی ، پردازش در سیستم عامل رویدادهای مالی و تهیه گزارشهاو صورتهای مالی به کار گرفته می شود .

سیستمهای حسابداری ازنظر وسایل پردازش در سیستم عامل اطلاعات به سه دسته تقسیم می شوند :

سیستم حسابداری دستی
سیستم حسابداری مکانیکی
سیستم حسابداری کامپیوتری ( الکترونیکی )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم ایمانی |   1395/09/01 22:42:28   |
سیستم حسابداری دستی
به یک سیستم حسابداری که در آن رویدادهای مالی به کمک کاغذ و قلم و توسط نیروی انسانی پردازش در سیستم عامل می گردد سیستم حسابداری دستی می گویند .

سیستم حسابداری دستی و مفاهیم دفاتر روزنامه و معین در دوران نه چندان دور ( قبل از استفاده از استفاده از وسایل مکانیکی و الکترونیکی ) و حتی در سالهای اخیر توانسته است نیازهای اطلاعات مالی موسسات متوسط و بزرگ را به خوبی مرتفع نماید . گذشته از آنسیستمهای مکانیکی و رایانهی که فعلا در موسسات مختلف استفاده می شود بر پایه تجارب و نتایج حاصل از سیستمهای وسیعتر دستی متکی بوده و سیستم حسابداری دستی می تواند راهنما و مبنای مناسبی برای طرح و اجرای سایر سیستمهای حسابداری باشد .
سیستم حسابداری مکانیکی
دراین سیستم غالبا عملیات دفتر داری از جمله ثبت اولیه معاملات ، نقل ثبت های دفترروزانه به دفتر کل و مانده گیری حساب ها با استفاده از وسایل مکانیکی متنوعی مانندماشین صندوق و سایر ماشین های دفتر داری انجام می شود این سیستم بخصوص برای پردازشاطلاعات مربوط به معاملات مشابهی که تعداد آنها زیاد باشد دریافت و پرداخت مکررپول مفید است
سیستم حسابداری الکترونیکی
تجارت الکترونیکی در حقیقت استفاده سیستماتیک از پیشرفتهای فن آوری شبکه و ارتباطات برای بهبود روشهایی که یک شرکت برای تعامل با فروشندگان و مشتریان خود به کار می گیرد . در واقع تجارت الکترونیکی یک موضوع اختیاری نیست بلکه الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تجارت در دنیای امروز است . هنگامی که اغلب مردم به تجارت الکترونیک می اندیشند ، رابطه بنگاه به مصرف کننده را تصور می کنند ولی تجارت الکترونیکی به معاملات بنگاه به مصرف کننده محدود نمی شود و حجم معاملات الکترونیکی بنگاه به بنگاه در بعضی مواقع بیشتر از معاملات بنگاه به مصرف کننده است .
elhame shojaei |   1395/10/11 18:25:50   |
سیستمهای حسابداری ازنظر وسایل پردازش در سیستم عامل اطلاعات به سه دسته تقسیم می شوند :

سیستم حسابداری دستی
سیستم حسابداری مکانیکی
سیستم حسابداری کامپیوتری ( الکترونیکی )

این مطلب را می پسندم
kamyar |   1395/09/01 12:28:40   |
2     3
سطوح مختلف مدیریت و طبقه بندی MIS بر اساس آن:



در یک سازمان نیازها، تخصص ها و رده های مدیریتی گوناگون وجود دارد، سیستمهای اطلاع رسانی گوناگونی هم برای یاری رساندن به آنها بوجود آمده است. سازمان ها معمولاً به رده های راهبردی، مدیریتی، فنی و علمی وعملیاتی تقسیم می شوند واز سوی دیگر هر رده دارای وظیفه های فروش وبازار یابی، تولید، مالی، حسابداری ومنابع انسانی نیز هست. سیستم اطلاعات به گونه ای بر پا می شود که به همه این تفاوتهاو نیازهای گوناگون آنها پاسخگوباشد. سه نوع اصلی MIS بر اساس سطوح مختلف سازمانی عبارتند از:

1- سیستم اطلاعات رده ی عملیاتی(Operational Level Systems) که با پیگیری فعالیت های روزمره سازمان مانند فروش، دریافتها، اندوخته های نقدی، فهرست حقوق ودستمزد، تصویب اعتبار مشتریان وجریان مواد خام وقطعات به کا رخانه، آگاهی های لازم را در اختیار مدیران عملیاتی می گذارد. هدف اصلی سیستم اطلاعات در این رده پاسخگویی به پرسش های عادی، جاری وپیگیری پیشرفت وجریان کار در سازمان است، چند قطعه ی یدکی در انبار موجود است؟ پرداخت به ... در چه مرحله ای است؟ هزینه ی حقوق ودستمزد در این ماه چه قدر است؟ اطلاعات در این زمینه ها باید به آسانی در دسترس، به روز و د رست باشد.

2- سیستم اطلاعات رده ی مدیریت(Management Level Systems ) برای کمک به مدیران میانی در پایش وپی گیری، تصمیم گیری، وفعالیت های اداری آنها طراحی می شود. این سیستم باید به پرسش اساسی«آیا همه ی بخشها به خوبی کار می کنند؟» پاسخ دهد. این سیستم کارکرد جاری را با نتیجه ی مشابه در ماه یا سال پیش می سنجد. سیستم اطلاعات رده مدیریت بجای توجه به کار روز مره، گزارش های دوره ای تهیه می کند. زیرا این گروه نیاز کمتری به اطلاعات کارهای روزانه دارند. یک نمونه پایش(کنترل)، صرف بودجه در بخشهای گوناگون سازمان است. نظام اطلاعات رده ی مدیریت گاهی لازم می آید تا زمینه ی تصمیم گیری های غیر معمولی را نیز فراهم آورد. در این خصوص اطلاعات به آسانی در دسترس نیستند وپاره ای باید از محیط بیرون از سازمان گرد آوری شوند. کاری که از سیستم اطلاعات رده ی عملیاتی ساخته نیست.در پاسخ به این گونه پرسشها

می باشد که «اگر چنین کنیم چه پیش می آید؟»: اگر لازم شود که در ماه اسفند فروش را دو برابر کنیم، چه اثری بر عملیات تولید خواهد گذاشت؟

3- سیستم اطلاعات رده ی راهبردی (Strategic Level Systems) به مدیران ارشد کمک می کند تا در مسائل راهبردی، برنامه های درازمدت و اموری که به درون وبیرون سازمان مربوط میشوند، تصمیم گیری نمایند. هدف بنیادین در این زمینه هماهنگ کردن سازمان وتوانایی های جاری وبالقوه آن با دگرگونی هایی است که در محیط پیرامون رخ می دهد. نیازها ی استخدامی سازمان در پنج سال اینده چیست؟ روند هزینه های صنعت، در دراز مدت چگونه است؟ چه فراورده هایی را در پنج سال آینده باید به بازار بفرستیم؟



ترکیب انواع سیستمهای اطلاعاتی بر اساس حوزه وظایف سازمانی و سطوح مختلف مدیریت

ب- طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی از دیدگاه بخشهای وظیفه ای وتخصصی

سیستم های اطلاعات از دیدگاه بخشهای وظیفه ای و تخصصی سازمان نیز گوناگونند، وظیفه های عمده در هر سازمان، همچون فروش و بازاریابی، تولید و عملیات، حسابداری، امورمالی، مدیریت منابع انسانی، هر کدام سیستم اطلاعات خاص خود را دارند. در سازمانهای بزرگ هر یک از این وظیفه ها به وظیفه های فرعی تقسیم می شوند که آنها نیز از سیستم اطلاعاتی ویژه ای برخوردارند.برای مثال

وظیفه تولید می تواند دارای سیستم های مدیریت موجودیها، کنترل فرایند، تعمیرات کارخانه، کارهای مهندسی با کمک رایانه، و برنامه ریزی مواد خام، در زیر مجموعه خود باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
kamyar |   1395/09/01 12:33:39   |
0     0
سیستم‌های اطلاعات یکی از اجزای سیستم کنترلی حلقه بسته محسوب می‌شوند. بنابراین هدف چنین سیستم‌هایی کمک به کنترل سیستم است. در هر سازمان دو نوع کنترل وجود دارد؛ کنترل عملیاتی و کنترل مدیریتی. عملیات مختلف سازمان در قالب فرایندها و زیرسیستم‌های صف و ستاد انجام می‌شوند. هر یک از این عملیات نیازمند کنترل‌های خاص خود هستند و سیستم‌های اطلاعاتی خاص خود را طلب می‌کنند. چنین سیستم‌های اطلاعاتی که عملیات مختلف سازمان را کنترل و پشتیبانی می‌کنند سیستم‌های پردازش مبادلات نامیده می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/09/28 21:13:09   |
2     0
انواع سیستم‌های اطلاعاتی به صورت کلاسیک به صورت یک هرم تقسیم بندی می‌شوند که سطح زیرین این هرم، سیستم‌های مدیریت تراکنش‌ها، لایه‌های بالاتر به‌ترتیب سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری قرار دارند و در لایهٔ بالایی هرم نیز سیستم‌های مدیریت اجرایی قرار دارد. این تقسیم‌بندی از سال ۱۹۸۰ متداول بوده است.
با این حال، در سال‌های اخیر، برخی از انواع سیستم‌های اطلاعاتی متداول شده‌اند که نمی‌توان آنها را در مدل کلاسیک تقسیم‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی جانمایی کرد. برخی از این سیستم‌های اطلاعاتی عبارتند از:

انبار داده
برنامه‌ریزی منابع سازمانی
سیستم‌های خبره
موتورهای جستجو
سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی
سیستم‌های اتوماسیون اداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/03 11:22:22   |
0     0
باسلام مطالب مفید و خوبی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 16:36:45   |
1     0
روش برای طبقه بندی سیستم ها ارائه می کنیم:

1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی

2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی:سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک ( مدیران ارشد ):سیستم های اطلاعاتی سطح میانی ( مدیران میانی ): سیستم های سطح عملیاتی (مدیران اجرایی) 2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی:سیستم های پردازش معاملاتسیستم های اطلاعاتی مدیریت :سیستم های پشتیبان تصمیم گیری:

تصمیم ساخت یافته :

همیشه با نوع خاصی از اطلاعات سر و کار دارد و در نهایت نیز به پاسخ صحیح منتهی می شود . به طور کلی این تصمیم فرآیندی است در رابطه با مشکلات معمول و تکراری که از طریق راه حل های استاندارد قابل حل می باشد .

تصمیم ساخت نیافته:

فرآیندهایی با منطق نامعلوم هستند که راه حل های مشخصی ندارند ، در این نوع تصمیمات ، مشکلات پیش از یک جواب صحیح خواهد داشت و قاعده ای برای تضمین صحت تصمیم انتخابی وجود ندارد.

تصمیم نیمه ساخت یافته :

تصمیماتی اشاره دارد که نه همه بلکه بخش زیادی از مراحل آن ساخت یافته است

برخی از نیاز سیستم های پشتیبان تصمیم گیری:

1.محاسبات سریع: یک رایانه به تصمیم گیرنده اجازه می دهد که بسیاری از محاسبات را به سرعت و با هزینه کم انجام دهد .

2.غلبه بر محدودیت های فکری بشر در محاسبات و ذخیره سازی: مغر انسان در تجزیه و تحلیل اطلاعات و همچنین یادآوری آن ها داراری محدودیت است.

3.محدودیت های دانش: این توانایی را دارند که به سرعت به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آن ها را پردازش کنند .

4.کاهش هزینه: کنار هم آوردن گروهی از تصمیم گیران مخصوصا کارشناسان ممکن است هزینه زیادی داشته باشد .

5.پشتیبانی فنی و تکنیکی : بسیاری از تصمیمات نیازمند محاسبات پیچیده ای هستند .

6.پشتیبان کیفیت:کیفیت تصمیمات گرفته شده را بهبود بخشد ، با استفاده از این سیستم گزینه های بیشتری توسط تصمیم گیران قابل بررسی خواهد بود .

7.رقابت : فشار رقابتی تصمیم گیری را مشکل می کند . سازمان ها باید قادر به ایجاد روند فعالیت ها و ساختارها و همچنین نوآوری به طور متناوب و سریع باشند ، به واسطه فن آوری های پشتیبان تصمیم گیری افراد می توانند تصمیمات درست و مناسبی را به سرعت اتخاذ کنند .(نکات مهم)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/03 19:53:52   |
9     1
سوال:
سیستم های اطلاعاتی را بر اساس سطوح و فعالیت سازمانی طبقه بندی کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید فتحی |   1395/10/06 22:54:38   |
طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی:سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک ( مدیران ارشد ):سیستم های اطلاعاتی سطح میانی ( مدیران میانی ): سیستم های سطح عملیاتی (مدیران اجرایی) 2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی:سیستم های پردازش معاملاتسیستم های اطلاعاتی مدیریت :سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
حسین تیموری |   1395/10/07 20:53:54   |
سلام آقای فتحی
ممنون از حسن توجه شما
elhame shojaei |   1395/10/11 18:29:59   |
می پسندم به همراه جواب سوال که اقای فتحی بیان نمودند
مریم ایمانی |   1395/10/03 21:28:10   |
5     0
در طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس سطوح سازمانی , سلسله مراتب سازمان به هرمی تشبیه می شود که مدیران ارشد در نوک هرم و مدیران اجرایی در سطوح پایین هرم قرار دارند.
1- سیستم های سطح استراتژیک --------> مدیران ارشد
2- سیستم های سطح میانی -----------> مدیران میانی
3- سیستم های عملیاتی ------------->مدیران اجرایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1395/10/05 23:05:03   |
0     1
اغلب سیستمهای اطلاعات حسابداری دارای سه عملکرد میباشند
۱- عملکرد اطلاعاتی :

این عملکرد که مهمترین عملکرد یک سیستم حسابداری است در واقع وظیفه جمع آوری تمامی اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی را بر عهده دارد . پس از جمع آوری این اطلاعات آنها را بر حسب پول به عنوان مقیاس مشترک اندازه گیری ، سنجیده ، ثبت و در گروههای همگن طبقه بندی می کند و در پایان گزارشهایی را تهیه می کند که تصمیم گیرندگان مختلف در باره یک موسسه بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند .


۲- عملکرد کنترلی :

این وظیفه بر وظیفه اطلاعاتی متکی است و هر سیستم حسابداری باید اطلاعات مناسبی را فراهم آورد که مدیران موسسه را در برنامه ریزی و هدایت عملیات ، نظارت و کنترل فعالیتها و امور یاری دهد و اموال و حقوق متعلق به یک موسسه را حفظ نماید .


۳- عملکرد خدماتی :
هر موسسه ای معمولاْ افرادی را به خدمت می گیرد و با اشخاص و موسسات مختلفی داد و ستد و سر و کار دارد . این جریان تعهدات و مطالباتی را برای موسسه ایجاد می کند . تنظیم روابط موسسه با دیگران ، دادن اطلاعات صحیح به آنان ، ایفای تعهدات در سررسید و وصول به موقع مطالبات ، عملکرد خدماتی یک سیستم حسابداری را تشکیل می دهد .
وظایف یا عملکردهای مشترک فوق موجب شده است که شالوده سیستمهای حسابداری در کلیه موسسات فارغ از نوع و اندازه آنها یکسان باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1395/10/05 23:06:43   |
0     1
اغلب سیستمهای اطلاعات حسابداری فارغ از طبقه بندی فوق دارای سه عملکرد میباشند
۱- عملکرد اطلاعاتی :

این عملکرد که مهمترین عملکرد یک سیستم حسابداری است در واقع وظیفه جمع آوری تمامی اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی را بر عهده دارد . پس از جمع آوری این اطلاعات آنها را بر حسب پول به عنوان مقیاس مشترک اندازه گیری ، سنجیده ، ثبت و در گروههای همگن طبقه بندی می کند و در پایان گزارشهایی را تهیه می کند که تصمیم گیرندگان مختلف در باره یک موسسه بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند .


۲- عملکرد کنترلی :

این وظیفه بر وظیفه اطلاعاتی متکی است و هر سیستم حسابداری باید اطلاعات مناسبی را فراهم آورد که مدیران موسسه را در برنامه ریزی و هدایت عملیات ، نظارت و کنترل فعالیتها و امور یاری دهد و اموال و حقوق متعلق به یک موسسه را حفظ نماید .


۳- عملکرد خدماتی :
هر موسسه ای معمولاْ افرادی را به خدمت می گیرد و با اشخاص و موسسات مختلفی داد و ستد و سر و کار دارد . این جریان تعهدات و مطالباتی را برای موسسه ایجاد می کند . تنظیم روابط موسسه با دیگران ، دادن اطلاعات صحیح به آنان ، ایفای تعهدات در سررسید و وصول به موقع مطالبات ، عملکرد خدماتی یک سیستم حسابداری را تشکیل می دهد .
وظایف یا عملکردهای مشترک فوق موجب شده است که شالوده سیستمهای حسابداری در کلیه موسسات فارغ از نوع و اندازه آنها یکسان باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1395/10/05 23:07:10   |
1     1
سیستمهای اطلاعات حسابداری فارغ از طبقه بندی فوق دارای سه عملکرد میباشند
۱- عملکرد اطلاعاتی :

این عملکرد که مهمترین عملکرد یک سیستم حسابداری است در واقع وظیفه جمع آوری تمامی اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی را بر عهده دارد . پس از جمع آوری این اطلاعات آنها را بر حسب پول به عنوان مقیاس مشترک اندازه گیری ، سنجیده ، ثبت و در گروههای همگن طبقه بندی می کند و در پایان گزارشهایی را تهیه می کند که تصمیم گیرندگان مختلف در باره یک موسسه بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند .


۲- عملکرد کنترلی :

این وظیفه بر وظیفه اطلاعاتی متکی است و هر سیستم حسابداری باید اطلاعات مناسبی را فراهم آورد که مدیران موسسه را در برنامه ریزی و هدایت عملیات ، نظارت و کنترل فعالیتها و امور یاری دهد و اموال و حقوق متعلق به یک موسسه را حفظ نماید .


۳- عملکرد خدماتی :
هر موسسه ای معمولاْ افرادی را به خدمت می گیرد و با اشخاص و موسسات مختلفی داد و ستد و سر و کار دارد . این جریان تعهدات و مطالباتی را برای موسسه ایجاد می کند . تنظیم روابط موسسه با دیگران ، دادن اطلاعات صحیح به آنان ، ایفای تعهدات در سررسید و وصول به موقع مطالبات ، عملکرد خدماتی یک سیستم حسابداری را تشکیل می دهد .
وظایف یا عملکردهای مشترک فوق موجب شده است که شالوده سیستمهای حسابداری در کلیه موسسات فارغ از نوع و اندازه آنها یکسان باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1395/10/06 00:11:19   |
0     0
اگر چنین شبکه ای در تمام سازمان و برای تمام افراد مهیا باشد به آن سیستم اطلاعاتی سطح سازمانی IS می گویند .
در تقسیم بندی بر حسب سطوح سازمانی سه نوع IS خواهیم داشت:
1- سیستمهای اطلاعاتی وظیفه ای
2- سیستمهای اطلاعاتی سطح سازمانی
3- سیستمهای اطلاعاتی بین سازمانی
در طبقه بندی برحسب نوع حمایتی که ارائه می کنند IS ها به چند دسته عمده تقسیم میشوند:
TPSها (سیستم پردازش مبادلات): تراکنش های عمده کسب و کار را پردازش می کنند.
MISها (سیستمهای اطلاعاتی مدیریت): اطلاعات روتین را جهت برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل ارائه میدهند. سیستمی منسجم برای تهیه اطلاعات به منظور حمایت از برنامه ریزی ، کنترل وعملکرد سازمان است که از طربق ارائه گزارشهای خاص مدیریتی وظایف مدیریت میانی را پوشش می دهد.
·OASها (سیستمهای اتوماسیون اداری): بهره وری کارکنان اداری را افزایش می دهند؛
· سیستمهای ارتباطی و همکاری: کارکنان و مشتریان را قادر به برقراری تعامل و انجام کار با یکدیگر می سازند؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید فتحی |   1395/10/06 23:00:01   |
1     0
مطالب گفته شده دقیقاکاربردیه.چون همیشه راس سازمان برنامه استراتژیک وبلندمدتی دارند واین موضوع دربانکها اجرایی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/08 14:18:35   |
0     1
 
مقایسه انواع سیستم‌های اطلاعاتی
سیستم‌های پردازش تراکنش (Transaction Process Systems – TPSs)
سیستم پردازش تراکنش سیستم‌های سطح عملیاتی در پایین هرم هستند؛ که معمولاً به طور مستقیم توسط کارگران کارگاه و یا کارکنان که داده‌های کلیدی مورد نیاز برای حمایت از مدیریت عملیات را فراهم می‌کنند، اداره می‌شوند. این اطلاعات معمولاً از طریق ردیابی خودکار و یا نیمه خودکار از فعالیت‌های سطح پایین و تراکنش‌ها به دست می‌آیند.
به طور کلی در هر سازمانی یک سری تراکنش وجود دارد که برای سازمان حیاتی است، لذا باید از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده شود. از نظر تنوع، این نوع سیستم‌ها بیش‌ترین تنوع را دارند. TPS ها سیستم‌های ساده‌ای هستند و پیچیدگی خاصی ندارند و از ترکیب بیشتر آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. سیستم‌های پردازش رخداد معمولاً در سازمان‌ها برای انجام کارهای ساده و تکراری و اموری که به صورت روزانه انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار با این سیستم‌ها ساده و روتین است و این سیستم‌ها بیشتر، تراکنش‌هایی را ثبت می‌کنند که ارتباط سازمان با بیرون از سازمان را پشتیبانی می‌کند.TPS ها معمولاً سیستم‌های کامپیوتری هستند و این سیستم‌ها کاملاً ساخت‌یافته بوده و اهداف و منابع آن‌ها از قبل تعیین شده است. از کار افتادن  TPS، گاهی مساوی با ورشکستگی سیستم است. به طور کلی  TPS بستری فراهم می‌کند که سایر سیستم‌ها بر آن بنا می‌شوند.
عملیات روزانه سازمان‌ها به وسیله‌ی این سیستم‌ها انجام می‌پذیرد. از خصوصیات اصلی این سیستم‌ها داشتن ماهیت روتین، داده و اطلاعات حجیم است، به علاوه جزئیات و عدم نیاز به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حین کار با سیستم نیز در آن‌ها لحاظ می‌شود.
برخی از نمونه‌های TPS
سیستم‌های حقوق و دستمزد
سیستم پردازش سفارش
سیستم رزرو
سیستم‌های کنترل سهام
سیستم‌های پرداخت و انتقال وجوه
نقش TPS
تولید اطلاعات برای سیستم‌های دیگر
مرزهای متقابل (داخلی و خارجی)
استفاده‌شده توسط پرسنل عملیاتی به علاوه ی سطح نظارت
 
سیستم‌های مدیریت اطلاعات (Management Information Systems – MISs)
بنا به دلایل متعددی، بسیاری از انواع مختلف سیستم‌های اطلاعاتی موجود در سازمان‌های تجاری به عنوان سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت شناخته می‌شوند. این سیستم‌‌ها وظیفه‌‌ی پشتیبانی از مدیریت میانی و مدیریت عملیاتی را به وسیله‌ی اطلاعاتی که به آن می‌‌دهند، انجام می‌‌دهند تا مدیر وظایفش را بهتر انجام دهد. توجه MIS به گذشته و حال است و به صورت مشخص به عملیات داخلی سازمان توجه دارد و با بیرون از سازمان ارتباطی ندارد و عملیات وسیع سازمان را خلاصه می‌‌کند. این سیستم‌‌ها ساخت‌‌یافته و نیمه ساخت‌‌یافته می‌‌باشند. با این حال MIS دارای انعطاف‌‌پذیری بالایی نیست و توان تحلیل و پردازش وسیع و پیچیده را ندارد. مدل‌‌هایی که در MIS مورد استفاده هستند، مدل‌‌های ساده‌‌ای بوده و جهت گزارش گیری استفاده می‌‌شوند.
برخی از نمونه‌های MIS
سیستم مدیریت فروش
سیستم‌های کنترل موجودی
سیستم‌های بودجه‌بندی
مدیریت سیستم‌های گزارش دهی (MRS)
مدیریت منابع انسانی (HRM)
نقش MIS
حمایت از تصمیم‌گیری نسبتاً ساختار یافته
انعطاف‌ناپذیر و ظرفیت‌های تحلیلی کمی
مورد استفاده توسط سطوح مدیریتی پایین و متوسط
معاملات با گذشته و حال و نه در آینده
 
سیستم‌های پشتیبانی تصمیم (Decision Support Systems – DSSs)
این سیستم‌‌‌ها جهت اجرای مدل‌‌‌های پیچیده‌‌‌ی آماری و ریاضی، تحلیل داده‌‌‌ها و پشتیبانی از تصمیم مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند. ورودی این سیستم‌‌‌ها حجم داده‌‌‌های کم، پردازش همراه با تعامل با کاربر، خروجی حاصل از تحلیل تصمیم می‌باشد و کاربران آن پرسنل حرفه‌‌‌ای سازمان هستند.  DSSها جهت تصمیم‌‌‌گیری در مواقعی که سابقه وجود ندارد، استفاده می‌‌‌شوند و نتایج به دست آمده از آن‌ها مدیران را در اخذ تصمیمات منحصربه‌فرد که غیر ساخت‌‌‌یافته یا نیمه ساخت‌‌‌یافته هستند، یاری می‌نماید، در عمل هوشمندی مدیران یا کارکنان حرفه‌‌‌ای را با قابلیت‌های کامپیوتری ادغام کرده تا کیفیت تصمیمات را بهبود بخشد.
برخی از نمونه‌های DSS
سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گروه (GDSS)
پشتیبانی کامپیوتری کار گروهی (CSCW)
سیستم‌های حمل‌ونقل
سیستم‌های برنامه‌ریزی مالی
 
نقش DSS
تصمیمات ساخت‌یافته یا نیمه ساخت‌یافته پشتیبانی 
ظرفیت‌های تحلیلی و یا مدل‌سازی
مورد استفاده توسط سطوح مدیریتی ارشد
انجام پیش‌بینی‌های مربوط به آینده 
 
سیستم‌های اطلاعات اجرایی (Executive Information Systems - EISs)
سیستم‌های اطلاعات اجرایی سیستم‌های اطلاعاتی در سطح استراتژیک است که در بالای هرم قرار دارد.
سیستم EIS به مدیر ارشد سازمان کمک می‌‌‌‌کند تا یک تصویر کلی از سازمان را در اختیار داشته باشند. از آنجایی که مدیر ارشد باید با استفاده از کمترین وسایل و اطلاعات، کامل‌ترین و جامع‌‌‌‌ترین برداشت را از وضع سازمان داشته باشد و از طرف دیگر مدیر ارشد باید معیارهایی برای ارزیابی داشته باشد و ریشه‌‌‌‌یابی مسائل ممکن است برای مدیر ارشد بااهمیت باشد، این سیستم می‌‌‌‌تواند بهترین کمک را به او برساند. توجه مدیر ارشد بیشتر به خارج سازمان می‌‌‌‌باشد، از این رو باید بتواند فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کند. سیستم‌‌‌‌های EIS به منظور کمک به دستیابی مدیران به عوامل کلیدی موفقیت طراحی‌شده و با معرفی موقعیت‌‌‌‌ها و فرصت‌‌‌‌ها، امکان تحلیل آن را فراهم می‌‌‌‌سازند.
عملکرد EIS
EIS ها سازماندهی و ارائه داده‌ها و اطلاعات از منابع داده خارجی و داخلی یا MIS و TPS را به منظور حمایت و گسترش توانایی‌های ذاتی مدیران ارشد بر عهده دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/10/08 21:54:13   |
2     1
انواع طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی را نام ببرید .
1-طبقه بنذی بر اساس سطح سازمانی
2-طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یونس زارع |   1395/10/11 08:56:42   |
0     0
انواع سیستمهای اطلاعاتی:
1-سیستم‌های پردازش تراکنش (Transaction Process Systems – TPSs): سیستم پردازش تراکنش سیستم‌های سطح عملیاتی در پایین هرم هستند؛ که معمولاً به طور مستقیم توسط کارگران کارگاه و یا کارکنان که داده‌های کلیدی مورد نیاز برای حمایت از مدیریت عملیات را فراهم می‌کنند، اداره می‌شوند
(مثل سیستم حقوق و دستمزد)
2-سیستم‌های مدیریت اطلاعات (Management Information Systems – MISs): ین سیستم‌‌ها وظیفه‌‌ی پشتیبانی از مدیریت میانی و مدیریت عملیاتی را به وسیله‌ی اطلاعاتی که به آن می‌‌دهند، انجام می‌‌دهند تا مدیر وظایفش را بهتر انجام دهد.
(مثل سیستم کنترل موجودی )
3-سیستم‌های پشتیبانی تصمیم (Decision Support Systems – DSSs) : این سیستم‌‌‌ها جهت اجرای مدل‌‌‌های پیچیده‌‌‌ی آماری و ریاضی، تحلیل داده‌‌‌ها و پشتیبانی از تصمیم مورد استفاده مدیران ارشد قرار می‌‌‌گیرند.
(مثل سیستم‌های برنامه‌ریزی مالی)
4-سیستم‌های اطلاعات اجرایی (Executive Information Systems - EISs): سیستم‌های اطلاعات اجرایی سیستم‌های اطلاعاتی در سطح استراتژیک است سیستم EIS به مدیر ارشد و اجرایی سازمان کمک می‌‌‌‌کند تا یک تصویر کلی از سازمان را در اختیار داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
elhame shojaei |   1395/10/11 18:19:31   |
2     0
مزایای طبقه بندی اطلاعات:

علاوه بر دلایلی که قبلا برای استفاده از طبقه بندی اطلاعات ذکر کردیم میتوانیم به مزایای دیگری از آن که برای سازمانها خوش ایند است به شرح زیر صحبت کنیم.
1 - نشان دهنده تعهدات و حمایتهای امنیتی یک سازمان.
2 - کمک به شناسایی اطلاعات حساس و حیاتی یک سازمان.
3 - پشتیبانی از اصول محرمانگی, یکپارچگی و در دسترس بودن داده های مربوطه.
4 - کمک به شناسایی داده هایی که نیازمند اعمال یک سری مسائل قانونی مرتبط با امنیت جامعه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
elhame shojaei |   1395/10/11 18:23:10   |
1     0
قوانین و مقررات طبقه بندی داده ها:

در زیر به تعریف و توصیف چند مورد از طبقه بندی داده های دولتی از پایین ترن سطح حساسیت تا بالاترین سطح را مورد بررسی قرار میدهیم.

اطلاعات طبقه بندی نشده : که عموم به راحتی به آنها دسترسی دارند و این آزادی دسترسی باعث نقض اصل محرمانگی در داده ها نمیشود.
اطلاعات حساس اما طبقه بندی نشده : (SBU) اطلاعاتی که به مانند یک راز کوچک است اما فاش شدن آنها میتواند باعث آسیب های جدی شود مانند پاسخ آزمون های یک امتحان که در این گروه قرار میگیرند.
محرمانه : گروه داده هایی که در این بخش قرار میگیرد بسیار مهم است و در صورت فاش شدن میتواند یک کشور را دچار آسیب های امنیتی کند مانند اسناد مهم دولتی که صرفا باید در دست افراد مجاز باشد.
سری : داده هایی که در این گروه قرار میگیرند در صورت افشاع باعث به خطر افتادن امنیت ملی یک کشور خواهد بود مانند تصمیمات مهم راهبردی جهت تایین نوع روابط با دیگر کشورها
فوق سری : این اطلاعات در بالاترین سطح امنیتی قرار دارند و افراد بلند پایه مثل رئیس جمهور یک کشور به آنها دسترسی خواهد داشت
همان طور که از این دسته بندی مشخص است افراد دارای دسترسی مناسب و مورد نیاز با حیطه کاری خود به داده ها دسترسی خواهند داشت و این به نظر من یکی از بزرگترن مزایای دسته بندی داده ها در سازمانها میتواند باشد که فرایند کنترل دسترسی را نیز برای مدیران آسان میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد چیت ساز |   1395/10/12 19:30:11   |
0     0
انواع سیستمهای اطلاعاتی:
1-سیستم‌های پردازش تراکنش
2-سیستم‌های مدیریت اطلاعات
3-سیستم‌های پشتیبانی تصمیم
4-سیستم‌های اطلاعات اجرایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/10/14 22:44:37   |
0     1
شیوه های مختلفی برای طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی ارائه شده است.در اینجا دو روش برای طبقه بندی سیستم ها ارائه می کنیم:
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی
2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی

1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی: در علوم سازمانی ، سلسه مراتب سازمان به هرمی تشبیه می شود که مدیران ارشد در نوک هرم و مدیران اجرایی در سطوح پایین هرم قرار دارند.
سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک ( مدیران ارشد ): سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد به مدیران کمک می کنند تا بر مشکلات ، فرصت ها و یا روند ها متمرکز شوند .در واقع سیستمی رایانه ای است که نیاز های مدیران ارشد را از طریق دسترسی به اطلاعات مرتبط داخلی و خارجی(اطلاعات تلفیق و تلخیص شده از منابع مختلف) برآورد می کند .
سیستم های اطلاعاتی سطح میانی ( مدیران میانی ): این سیستم های تاکتیکی نیز نامیده می شود ، فعالیت های مدیران میانی مانند برنامه ریزی کوتاه مدت ، سازماندهی و کنترل را پشتیبانی می کنند .همچنین از این سیستم ها برای خلاصه کردن داده ها و تهیه گزارش از آن ها استفاده می شود.
سیستم های سطح عملیاتی (مدیران اجرایی) :این سیستم ها با فعالیت های روزمره یک سازمان مانند گماردن کارکنان در جایگاه های مورد نظر و ثبت های ساعاتی که آن ها فعالیت می کنند ، یا انجام سفارش های خرید و مواردی از این دست در ارتباط می باشند . سیستم های اطلاعاتی این گونه فعالیت ها عمدتا سیستم های پردازش عملیات هستند.
سیستم های عملیاتی را سرپرستان ، روسای خطوط تولید ، سرکارگران و کارکنان مورد استفاده قرار می دهند .

2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی: سیستم های اطلاعاتی را می توان بر اساس نوع فعالیت به سه دسته تقسیم کرد:
سیستم های پردازش معاملات : امکان انجام عملیات کارا و اثربخش سازمان ، ارائه اسناد و گزارش های به هنگام ، افزایش مزیت رقابتی ، تامین داده های مورد نیاز سیستم های استراتژیک ، تضمین صحت و تمامیت داده ها و محافظت از سرمایه و امنیت اطلاعات را فراهم می کند .
سیستم های اطلاعاتی مدیریت : هدف از آن تامین نیاز های اطلاعاتی مدیران سازمان است .این سیستم داده های محیطی و داده های مربوط به تبادلات و عملیات سازمان را جمع آوری می کند و سپس آن ها را سازمان دهی کرده و به عنوان اطلاعات به مدیران ارائه می نمایند .می توان از این سیستم برای کنترل پایش و برنامه ریزی استفاده کرد .
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری: از اولین انواع تکنولوژی های پشتیبانی مدیریت محسوب می شوند، مدیران را در اخذ تصمیم و ارزیابی عملکرد حمایت می کنند. این سیستم ها با تسهیل جستجوی اطلاعت و استفاده از آن ها مدیران را در تصمیمات ساخت نیافته مساعدت می نمایند. این سیستم ها به طور اولیه جهت حمایت از امور کمی و تحلیلی در سطح فردی ، گروهی و سازمانی طراحی می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/10/14 22:48:25   |
0     0
برخی از نیاز سیستم های پشتیبان تصمیم گیری:
1.محاسبات سریع
2.غلبه بر محدودیت های فکری بشر در محاسبات و ذخیره سازی
3.محدودیت های دانش: این توانایی را دارند که به سرعت به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آن ها را پردازش کنند .
4.کاهش هزینه: کنار هم آوردن گروهی از تصمیم گیران مخصوصا کارشناسان ممکن است هزینه زیادی داشته باشد .
5.پشتیبانی فنی و تکنیکی : بسیاری از تصمیمات نیازمند محاسبات پیچیده ای هستند .
6.پشتیبان کیفیت:کیفیت تصمیمات گرفته شده را بهبود بخشد ، با استفاده از این سیستم گزینه های بیشتری توسط تصمیم گیران قابل بررسی خواهد بود .
7.رقابت : فشار رقابتی تصمیم گیری را مشکل می کند . سازمان ها باید قادر به ایجاد روند فعالیت ها و ساختارها و همچنین نوآوری به طور متناوب و سریع باشند ، به واسطه فن آوری های پشتیبان تصمیم گیری افراد می توانند تصمیمات درست و مناسبی را به سرعت اتخاذ کنند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/10/19 20:09:24   |
0     0
برخی از نیاز سیستم های پشتیبان تصمیم گیری:
1.محاسبات سریع
2.غلبه بر محدودیت های فکری بشر در محاسبات و ذخیره سازی3
.محدودیت های دانش
4.کاهش هزینه
5.پشتیبانی فنی و تکنیکی
6.پشتیبان کیفیت
7.رقابت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سودابه محسن زاده |   1395/10/20 00:01:25   |
0     1
سیستم حسابداری کامپیوتری
در این سیستم پردازش داده ها رویداد های مالی ) به کمک رایانه در اندازه های مختلف براساس برنامه که به زبان رایانه و مبتنی بر اصول متداول حسابداری از پیش نوشته می شود ، با سرعت و دقت بسیار بالایی صورت می گیرد .
استفاده از ابزار و وسایل الکترونیک در پردازش داده ها برای سیستم حسابداری موسسات بزرگ که حجم رویدادهای مالی آنها بسیار بالا است ، مناسب می باشد .

مفاهیم دفاتر روزنامه عمومی ، اختصاصی ، ترکیبی ، کل و معین در سیستم حسابداری کامپیوتری نیز مشابه مفاهیم آنها در سیستم حسابداری دستی است . در حقیقت استفاده از دفاتر مذکور در سیستم حسابداری کامپیوتری به مراتب ساده تر از سیستم حسابداری دستی است .

زمان صرفه جویی شده در مورد ثبت دفاتر روزنامه عمومی ، اختصاصی و ترکیبی و انتقال آنها به دفاتر کل و معین از مزایای عمده استفاده از چنین دفاتری است که این مزیت در سیستم حسابداری کامپیوتری به مراتب بیشتر است .

در سیستم حسابداری کامپیوتری ، حسابدار موسسه فقط داده های مورد نیاز رایانه را بر اساس برنامه کدگذاری نموده و توسط واحد ورودی رایانه به واحد پردازش مرکزی کامپیوتر می رساند ، بقیه عملیات ثبت دفاتر روزنامه ، کل و معین و تهیه گزارشها و صورتهای مالی براساس برنامه ای که طبق اصول متداول حسابداری از پیش نوشته شده است و با سرعت بسیار زیادی انجام می شود .

مزایای استفاده از سیستم حسابداری کامپیوتری :

از آنجا که رایانه یک ماشین محاسب الکترونیک است ، سرعت عملیات آن قابل مقایسه با سرعت جریان الکترون می باشد . به عنوان مثال یک رایانه متوسط می تواند 500000 جمع را در یک ثانیه انجام دهد . بنابراین سرعت عملیات رایانه در میکروثانیه ها و حتی نانوثانیه ها است .

در چنین سرعتی یک رایانه می تواند عملیات ثبت و پردازش یک رویداد مالی را فقط در یک میلیونیم ثانیه انجام دهد و یا عملیاتی که در یک سیستم حسابداری دستی طی یک روز انجام می شود را در چند دقیقه انجام دهد . سرعت در انجام عملیات یکی از مزایای عمده سیستم حسابداری کامپیوتری است و سایر مزایای این سیستم به شرح زیر است :

پردازش حجم بزرگی از داده ها با سرعت و کارآیی بالا


به موقع بودن مانده حسابها : با پردازش سریع داده ها در سیستم حسابداری کامپیوتری ، حسابهایدفاتر کل و معین به روز بوده و ثبت دائمی موجودیها به سهولت امکان پذیر است .


تهیه اطلاعات بیشتر بدون صرف هزینه اضافی :در سیستم حسابداری کامپیوتری گذشته از آن که می توان اطلاعات به موقع مثلا فروش نسیه را در اختیار داشت می توان اطلاعات بیشتری از قبیل فروش روزانه قسمتهای مختلف ، فروشندگان ، شعب ، تولیدات مختلف را بدون صرف هزینه اضافی تهیه نمود .

ملاحظه می کنید که تهیه چنین اطلاعاتی در سیستم حسابداری دستی به سهولت امکان پذیر نیست و مستلزم صرف وقت زیاد و هزینه های اضافی است .

بازخور فوری : در سیستم حسابداری کامپیوتری تماس مستقیم (OLRT ) کارمند مسئول فروش نسیه ، یک ترمینال که مستقیما به رایانه متصل است ، در اختیار دارد . بنابراین هنگام فروش نسیه ، این کارمند بلافاصله اطلاعات مورد لزوم برای انجام فروش نسیه شامل : سوابق حسابداری مشتری ، مانده بدهی ، سقف اعتبار تصویب شده و ... را از طریق همین ترمینال از رایانه موسسه دریافت نموده و در مورد فروش نسیه تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد .


امکان اعمال کنترل داخلی اضافی:وجود بازخور فوری برای تصمیم گیری و کسب سریع اطلاعات مربوط به مشتریان در مورد فروشهای نسیه یک مورد از قابلیت های بی نظیر سیستم حسابداری کامپیوتری است که کنترل اضافی در سیستم حسابداری موسسه برقرار می کند . در صورتی که اعمال این نوع کنترل داخلی هنگامی که از سیستم حسابداری دستی استفاده می شود و دفتر معین حسابهای دریافتنی به روز نیست امکان پذیر نمی باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/21 17:26:35   |
1     1
راه های طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی را بیان کنید؟
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی : بر اساس سلسله مراتب می باشد.
الف:مدیران ارشد(سطح استراتژیک) : سیستم هایی که به مدیران کمک می کند تا بر مشکلات و فرصت ها و روش ها متمرکز شوند.اطلاعات این سیستم ها به صورت تلفیق و تلخیص شده در اختیار مدیران قرار می گیرد.
ب: مدیران میانی(سطح میانی):از این سیستم که سیستم تاکتیکی نیز می نامند برای خلاصه کردن داده ها و تهیه گزارش و برای برنامه ریزی کوتاه مدت ، سازماندهی و کنترل توسط مدیران میانی صورت می گیرد.
ج:مدیران اجرایی(سطح عملیاتی):این سیستم ها برای ثبت ساعت کاری کارکنان یا نوع فعالیت هر کارمند یا...که مربوط به سرپرستان یا سرکارگران می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی:
الف:سیستم های پردازش معاملات:به کلیه امور مربوط به معاملات می پردازد اعم از: کارایی و اثربخشی عملیات - گزارشگیری به موقع - بالا بردن مزیت رقابت - تضمین صحت داده ها و محافظت از اطلاعات
ب: سیستم های اطلاعاتی مدیریت: این سیستم عملیات پردازش و دسته بندی اطلاعات برای اخذ تصمیمات و برنامه ریزی و پیش بینی مسیر و آینده شرکت توسط مدیران می باشد
ج: سیستم های پشتیبان تصمیم گیری: با آسان کردن جست و جوی اطلاعات و استفاده از آنها به یاری مدیران برای تصمیم گیری می آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدجعفر کریمی زارچی |   1395/10/22 20:31:07   |
0     0
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس سطوح سازمانی عبارتند از :
1-سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک (مدیران ارشد )
2-سیستم های اطلاعاتی سطح میانی (مدیران میانی )
3-سیستم های اطلاعاتی سطح عملیاتی (مدیران اجرایی)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/10/23 17:57:40   |
0     0
سیستم اطلاعاتی
سیستم اطلاعاتی یک پایگاه داده برای ذخیره،پردازش و تجزیه و تحلیل نتایج گزارشاتی است که به طور منظم درحال انجام است. به این دلیل سیستم های اطلاعاتی نه تنها به عنوان یک پایگاه داده ،نرم افزاروسخت افزاربلکه به عنوان یک سیستم بزرگترکه به کمک و بهره گیری ازآن می توان مدیریت تمام اموردستی ودستگاهی وتفسیر سیستم های ارتباطی را به راحتی انجام داد. با این حال ،این اصطلاح در معنای وسیع تر "به هر وسیله ای که باعث برقراری ارتباط علمی بین افراد ازجمله توسط ارتباط کلامی،سیستم های پانچ کارت و سیستم های تصادفی نوری ساده انجام می پذیرد"اطلاق می شود.همچنین گاهی اوقات تنها برای اشاره به نرافزارمورد استفاده برای اجرای یک پایگاه داده کامپیوتری ویا برای اشاره به یک سیستم کامپیوتری استفاده می گردد. مجموعه سیستم های اطلاعاتی،برای مطالعه علمی،دقیق و واقعی شبکه های متشکل از سخت افزار ونرم افزار،که مردم وسازمان ها برای جمع آوری،فرایند ایجاد وتوزیع اطلاعات ازآنها استفاده می کنند مورد استفاده قرارمی گیرند. هدف هرسیستم ارتباطی حمایت ازعملیات،مدیریت وتصمیم گیری ودر معنای وسیع ترکاهش مدت استفاده می باشد.که می توان به فناوری اطلاعات وارتباطاتی که یک سازمان ،ویا تکنولوژی که مردم در حمایت ازفرایندهای کسب وکارانجام می دهند،اشاره کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/10/23 23:54:55   |
0     0
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی الف)سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک ( مدیران ارشد )
ب)سیستم های اطلاعاتی سطح میانی ( مدیران میانی )
ج)سیستم های سطح عملیاتی (مدیران اجرایی)
2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی
الف)سیستم های پردازش معاملات
ب)سیستم های اطلاعاتی مدیریت
ج)سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب اله میرجلیلی |   1395/10/25 23:04:47   |
0     0
سیستم پشتیبان تصمیم گیری: مدیران در تصمیم گیری با انواع مختلفی از تصمیمات مواجه خواهند بود که انواع آن ها بر اساس چهار چوب آنتونی – اسکات به این صورت است که فرآیند تصمیم گیری به 3 گروه :
 ساخت یافته (برنامه ریزی شده )
 نیمه ساخت یافته
 ساخت نیافته (غیر قابل برنامه ریزی)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1395/10/25 23:05:51   |
0     0
تصمیم ساخت یافته :همیشه با نوع خاصی از اطلاعات سر و کار دارد و در نهایت به پاسخ صحیح منتهی میشود . به طور کلی این تصمیم فرآیندی است در رابطه با مشکلات معمول و تکراری که از طریق راه حل های استاندارد قابل حل میباشد .
مشکلات ساخت نیافته: فرآیندی با منطق نامعلوم هستند که راه حل های مشخصی ندارند در این نوع تصمیمات مشکلات بیش از یک جواب صحیح خواهند داشت و قاعده ای برای صحت تصمیم انتخابی وجود نخواهد داشت.
تصمیمات نیمه ساخت یافته : به تصمیماتی اشاره خواهد داشت نه همه ولی بخش زیادی ازمراحل آن ساخت یافته است
سیستم پشتیبان تصمیم گیری که از اولین انواع تکنولوژی پشتیبانی مدیریت محسوب میشود با تسهیل جستجوی اطلاعات و باقابلیت دسترسی سریع مدیران به داده ها ومدلها میتوانند مدیران را در تصمیمات ساخت نیافته حمایت میکند. توجه داشته باشیم که مشارکت سیستمهای پشتیبان در تصمیم گیری صرفا همکاری و پشتیبانی است و نقش تصمیم گیری نهایی بر عهده کاربر سیستم (مدیران) است. این سیستم راه حل های ممکن را شناسایی میکند و با ارزیابی نتایج آن ها تصمیمات بهینه ای را برای موقعیت های نیمه ساخت یافته و غیر ساخت یافته اتخاذ میکند.
دلایل نیاز به سیستم های پشتیبان تصمیم گیری: محاسبه سریع -غلبه بر محدودیت های فکری بشر در محاسبات و ذخیره سازی-محدودیت های دانش-کاهش هزینه -پشیبان فنی یا تکنیکی-پشتیبان کیفیت-رقابت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Omid Jafari |   1395/10/27 12:46:27   |
1     0
راه های طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی را بیان کنید؟
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی :
الف:مدیران ارشد(سطح استراتژیک)
ب: مدیران میانی(سطح میانی)
ج:مدیران اجرایی(سطح عملیاتی)
2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی:
الف:سیستم های پردازش معاملات
ب: سیستم های اطلاعاتی مدیریت
ج: سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1395/10/28 23:13:21   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی از لحاظ سطوح سازمانی به سه دسته زیر تقسیم بندی میشوند:
1- سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک جهت مدیران ارشد سازمانیکه روند آن از بالا به پائین میباشد.
2- سیستم اطلاعاتی سطح میانی جهت مدیران میانی سازمان ها.
3- سیستم های اطلاعاتی سطح عملیاتی که جهت مدیران اجرائی سازمان ها بوده و از پائین به بالا میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمجتبی موسوی |   1395/10/30 21:17:26   |
0     0
بر اساس چارچوب تصمیم گیری آنتونی –اسکات به صورت زیر است:

تصمیم ساخت یافته :

همیشه با نوع خاصی از اطلاعات سر و کار دارد و در نهایت نیز به پاسخ صحیح منتهی می شود . به طور کلی این تصمیم فرآیندی است در رابطه با مشکلات معمول و تکراری که از طریق راه حل های استاندارد قابل حل می باشد .

تصمیم ساخت نیافته:

فرآیندهایی با منطق نامعلوم هستند که راه حل های مشخصی ندارند ، در این نوع تصمیمات ، مشکلات پیش از یک جواب صحیح خواهد داشت و قاعده ای برای تضمین صحت تصمیم انتخابی وجود ندارد.

تصمیم نیمه ساخت یافته :

تصمیماتی اشاره دارد که نه همه بلکه بخش زیادی از مراحل آن ساخت یافته است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمودشبانیان |   1395/11/12 20:07:19   |
0     0
بررسی شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/01/05 11:43:27   |
1     0
تعریف سیستم های استراتژیک:استفاده خلاق از سیستم های اطلاعاتی در راستای پشتیبانی از استراتژیهای رقابتی شرکت با هدف رسیدن به رقبای تجاری و یا کسب برتری در مقابل آنها." بطور کلی می توان گفت هر سیستم اطلاعاتی (دستی یا کامپیوتری) که بتواند موقعیت رقابتی سازمان را پشتیبانی کند یا به هر ترتیبی برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد نماید می تواند یک سیستم اطلاعات استراتژیک باشد. ممکن است بعضی از سیستم های اطلاعاتی و فنآوری اطلاعات مورد استفاده سازمان قرار گیرند ولی برای آن مزیت رقابتی ایجاد نکنند. بنابراین این سیستم های اطلاعاتی و فنآوری اطلاعات جزء سیستم های اطلاعات استراتژیک نمی باشند.
(نظزیه چارلز ویزمن )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/01/05 11:45:53   |
2     0
استراتژی سیستم اطلاعات چهار ترکیب متمایز دارد: استراتژی اطلاعات، استراتژی تکنولوژی اطلاعات، استراتژی مدیریت اطلاعات، استراتژی اجرا و مدیریت تحول
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/01/05 11:48:31   |
3     0
1- تهیه برنامه استراتژیک فنآوری اطلاعات سازمان ها برای استفاده از مزیت های فنآوری اطلاعات نیازمند یک برنامه استراتژیک برای آن هستند که معمولا خروجی این برنامه استراتژیک تعریف یکسری پروژه جهت برطرف کردن شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب استفاده از فنآوری اطلاعات و در نهایت معماری فنآوری اطلاعات مورد استفاده برای سازمان می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/01/27 09:02:54   |
2     0
مقایسه انواع سیستم‌های اطلاعاتی

سیستم‌های پردازش تراکنش (Transaction Process Systems – TPSs)

سیستم پردازش تراکنش سیستم‌های سطح عملیاتی در پایین هرم هستند؛ که معمولاً به طور مستقیم توسط کارگران کارگاه و یا کارکنان که داده‌های کلیدی مورد نیاز برای حمایت از مدیریت عملیات را فراهم می‌کنند، اداره می‌شوند. این اطلاعات معمولاً از طریق ردیابی خودکار و یا نیمه خودکار از فعالیت‌های سطح پایین و تراکنش‌ها به دست می‌آیند.

به طور کلی در هر سازمانی یک سری تراکنش وجود دارد که برای سازمان حیاتی است، لذا باید از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده شود. از نظر تنوع، این نوع سیستم‌ها بیش‌ترین تنوع را دارند. TPS ها سیستم‌های ساده‌ای هستند و پیچیدگی خاصی ندارند و از ترکیب بیشتر آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. سیستم‌های پردازش رخداد معمولاً در سازمان‌ها برای انجام کارهای ساده و تکراری و اموری که به صورت روزانه انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار با این سیستم‌ها ساده و روتین است و این سیستم‌ها بیشتر، تراکنش‌هایی را ثبت می‌کنند که ارتباط سازمان با بیرون از سازمان را پشتیبانی می‌کند.TPS ها معمولاً سیستم‌های کامپیوتری هستند و این سیستم‌ها کاملاً ساخت‌یافته بوده و اهداف و منابع آن‌ها از قبل تعیین شده است. از کار افتادن TPS، گاهی مساوی با ورشکستگی سیستم است. به طور کلی TPS بستری فراهم می‌کند که سایر سیستم‌ها بر آن بنا می‌شوند.

عملیات روزانه سازمان‌ها به وسیله‌ی این سیستم‌ها انجام می‌پذیرد. از خصوصیات اصلی این سیستم‌ها داشتن ماهیت روتین، داده و اطلاعات حجیم است، به علاوه جزئیات و عدم نیاز به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حین کار با سیستم نیز در آن‌ها لحاظ می‌شود.

برخی از نمونه‌های TPS

سیستم‌های حقوق و دستمزد
سیستم پردازش سفارش
سیستم رزرو
سیستم‌های کنترل سهام
سیستم‌های پرداخت و انتقال وجوه

نقش TPS

تولید اطلاعات برای سیستم‌های دیگر
مرزهای متقابل (داخلی و خارجی)
استفاده‌شده توسط پرسنل عملیاتی به علاوه ی سطح نظارت



سیستم‌های مدیریت اطلاعات (Management Information Systems – MISs)

بنا به دلایل متعددی، بسیاری از انواع مختلف سیستم‌های اطلاعاتی موجود در سازمان‌های تجاری به عنوان سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت شناخته می‌شوند. این سیستم‌‌ها وظیفه‌‌ی پشتیبانی از مدیریت میانی و مدیریت عملیاتی را به وسیله‌ی اطلاعاتی که به آن می‌‌دهند، انجام می‌‌دهند تا مدیر وظایفش را بهتر انجام دهد. توجه MIS به گذشته و حال است و به صورت مشخص به عملیات داخلی سازمان توجه دارد و با بیرون از سازمان ارتباطی ندارد و عملیات وسیع سازمان را خلاصه می‌‌کند. این سیستم‌‌ها ساخت‌‌یافته و نیمه ساخت‌‌یافته می‌‌باشند. با این حال MIS دارای انعطاف‌‌پذیری بالایی نیست و توان تحلیل و پردازش وسیع و پیچیده را ندارد. مدل‌‌هایی که در MIS مورد استفاده هستند، مدل‌‌های ساده‌‌ای بوده و جهت گزارش گیری استفاده می‌‌شوند.

برخی از نمونه‌های MIS

سیستم مدیریت فروش
سیستم‌های کنترل موجودی
سیستم‌های بودجه‌بندی
مدیریت سیستم‌های گزارش دهی (MRS)
مدیریت منابع انسانی (HRM)

نقش MIS

حمایت از تصمیم‌گیری نسبتاً ساختار یافته
انعطاف‌ناپذیر و ظرفیت‌های تحلیلی کمی
مورد استفاده توسط سطوح مدیریتی پایین و متوسط
معاملات با گذشته و حال و نه در آینده



سیستم‌های پشتیبانی تصمیم (Decision Support Systems – DSSs)

این سیستم‌‌‌ها جهت اجرای مدل‌‌‌های پیچیده‌‌‌ی آماری و ریاضی، تحلیل داده‌‌‌ها و پشتیبانی از تصمیم مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند. ورودی این سیستم‌‌‌ها حجم داده‌‌‌های کم، پردازش همراه با تعامل با کاربر، خروجی حاصل از تحلیل تصمیم می‌باشد و کاربران آن پرسنل حرفه‌‌‌ای سازمان هستند. DSSها جهت تصمیم‌‌‌گیری در مواقعی که سابقه وجود ندارد، استفاده می‌‌‌شوند و نتایج به دست آمده از آن‌ها مدیران را در اخذ تصمیمات منحصربه‌فرد که غیر ساخت‌‌‌یافته یا نیمه ساخت‌‌‌یافته هستند، یاری می‌نماید، در عمل هوشمندی مدیران یا کارکنان حرفه‌‌‌ای را با قابلیت‌های کامپیوتری ادغام کرده تا کیفیت تصمیمات را بهبود بخشد.

برخی از نمونه‌های DSS

سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گروه (GDSS)
پشتیبانی کامپیوتری کار گروهی (CSCW)
سیستم‌های حمل‌ونقل
سیستم‌های برنامه‌ریزی مالی



نقش DSS

تصمیمات ساخت‌یافته یا نیمه ساخت‌یافته پشتیبانی
ظرفیت‌های تحلیلی و یا مدل‌سازی
مورد استفاده توسط سطوح مدیریتی ارشد
انجام پیش‌بینی‌های مربوط به آینده



سیستم‌های اطلاعات اجرایی (Executive Information Systems - EISs)

سیستم‌های اطلاعات اجرایی سیستم‌های اطلاعاتی در سطح استراتژیک است که در بالای هرم قرار دارد.
سیستم EIS به مدیر ارشد سازمان کمک می‌‌‌‌کند تا یک تصویر کلی از سازمان را در اختیار داشته باشند. از آنجایی که مدیر ارشد باید با استفاده از کمترین وسایل و اطلاعات، کامل‌ترین و جامع‌‌‌‌ترین برداشت را از وضع سازمان داشته باشد و از طرف دیگر مدیر ارشد باید معیارهایی برای ارزیابی داشته باشد و ریشه‌‌‌‌یابی مسائل ممکن است برای مدیر ارشد بااهمیت باشد، این سیستم می‌‌‌‌تواند بهترین کمک را به او برساند. توجه مدیر ارشد بیشتر به خارج سازمان می‌‌‌‌باشد، از این رو باید بتواند فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کند. سیستم‌‌‌‌های EIS به منظور کمک به دستیابی مدیران به عوامل کلیدی موفقیت طراحی‌شده و با معرفی موقعیت‌‌‌‌ها و فرصت‌‌‌‌ها، امکان تحلیل آن را فراهم می‌‌‌‌سازند.

عملکرد EIS

EIS ها سازماندهی و ارائه داده‌ها و اطلاعات از منابع داده خارجی و داخلی یا MIS و TPS را به منظور حمایت و گسترش توانایی‌های ذاتی مدیران ارشد بر عهده دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/28 09:07:50   |
2     0
1-سیستمهای اطلاعاتی اجرایی(مدیران اجرایی)- 2-سیستمهای پشتیبانی تصمیم (مدیران ارشد)- 3-سیستمهای مدیریت اطلاعات (مدیریت میانی )-4-سیستمهای پردازش تراکنش (کاربران )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/01 10:32:53   |
0     0
TPS
سیستمی است که در انجام عملیات سازمانی نقش پردازش اطلاعات را بر عهده دارد .مثلا کارگر انبار مقداری مواد و همراه با آن برکه ای که حاوی اطلاعاتی در خصوص مشخصات جنس است (فاکتور)دریافت می کند .این داده ها وارد سیستم رایانه ای می شود و سیستم فورا به تغییر موجودی می پردازد که خود یک عمل است .
سیستم پردازش عملیات معمولا در تمام سازمان ها قلبل اجراست و به کار گرفته می شود ،مانند سیستم پرداخت حقوق و دستمزد و سیستم حسابداری.سیستم های TPSدارای دو خصوصیت بارز هستند :1)تشابه ساختاری 2)سادگی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/03 09:01:40   |
0     0
مفاهیم سیستمها
هر سیستمی می تواند عملیات خود را کنترل کند. یک سیستم بدون مکانیسم کنترل، حلقه بازخورد وعناصر اهداف یک سیستم حلقه بازنامیده می‌شود. یک سیستم با سه عنصر کنترل (اهداف، مکانیسم کنترل وحلقه بازخورد) یک سیستم حلقه بسته نامیده می شود (Mcleod 1998,12-13) وهمانطورکه می دانیم حلقه‌ای که بازباشد، حلقه نیست. حال سیستم ها رااز جهت ارتباط با محیط پیرامون خود به دودسته تقسیم می کنند: سیستمی که با محیط پیرامون خود ارتباط داشته باشد را سیستم باز گفته وسیستمی که با محیط پیرامون خودارتباط نداشته باشد یک سیستم بسته است. البته قابل ذکراست که سیستم کاملاً بسته وجود ندارد. یک زیرسیستم بطور ساده، سیستمی درون سیستم دیگر می باشد. مثلاً دریک اتومبیل یک سیستم کلی وجود داردبنام اتومبیل وچندین سیستم فرعی وشاید درون آن سیستم های فرعی، سیستم های فرعی تری وجودداشته باشند مثلاً موتور خودرو یک سیستم دیگر است که درون آن هم سیستم دیگری بنام کاربراتور قرار دارد. وقتی که یک سیستمی، جزء سیستم بزرگتر می باشد، سیستم بزرگتر سوپرسیستم یا فوق سیستم نامیده می شود. برای مثال سیستم دولتی یک شهر یک سیستم است، امادرعین حال قسمتی ازیک سیستم بزرگتر بنام سیستم دولتی یک استان یا ایالت می باشد که آن هم خود یک زیرسیستم دولت ملی می باشد. یک شرکت تجاری یک سیستم فیزیکی می باشد. این شرکت ازمنابع فیزیکی تشکیل یافته است. یک سیستم ادراکی، سیستمی است که از منابع ادراکی (فکری) چون اطلاعات وداده ها برای نشان دادن یک سیستم فیزیکی استفاده می کند. یک سیستم ادراکی عموماً یک تصویر ذهنی درذهن مدیر می باشد مانند تصاویر یا خطوطی که برروی یک برگه کاغذ یا درشکل الکترونیکی ذخیره شده دررایانه) .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/10 16:09:19   |
0     0
سیستم اطلاعات مدیریت پس از تکامل تدریجی در طول پنج دهه اخیر دیگر دارای تعریف، مفهوم، شکل و قالب تقریباً مشخص و پذیرفته شده ای است و آنچه در حال توسعه است بیشتر شامل فناوری پیاده سازی، مدل های تصمیم گیری و سیستم های پشتیبان تصمیم گیری هستند. در این مقاله مفاهیم کلی سیستم اطلاعات مدیریت را مرور می کنیم.

● مدل سیستمی سازمان و نقش سیستم اطلاعات در مدیریت آن

عنصر کنترلی سیستم سازمان متشکل از دو بخش مدیریت و پردازشگر اطلاعات است. پردازشگر اطلاعات به مجموعه تمام افراد و سیستم های اطلاعاتی و پشتیبان تصمیم گیری گفته می شود که به مدیریت در اتخاذ تصمیم کمک می کنند. علاوه بر این نقش اصلی برای پردازشگر اطلاعات، می توان آن را تولیدکننده اطلاعات سازمان (به عنوان یک فرایند یا زیرسیستم از یک سیستم بزرگتر) برای ارائه به سازمان های بالادست یا موجودیت های بیرونی دانست. گاهی اوقات ممکن است نقش فرعی پردازشگر اطلاعات به نقش اصلی تبدیل شود. این تغییر نقش در شرایطی اتفاق می افتد که مدیریت به دلایل مختلف از پردازشگر اطلاعات در تصمیم گیری استفاده نمی کند و در عوض به دلایل مختلف به موجودیت های مهم در محیط سازمان توجه بیشتری نشان می دهد. هر یک از نقش های اصلی و فرعی پردازشگر اطلاعات نیازمند ویژگی ها، توانایی و مشخصات خاص خود است و اجزای پردازشگر اطلاعات باید مطابق با ایفای نقش غالب، طراحی شده و تطبیق داده شوند. >
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/02/23 17:13:47   |
0     0
رابطه بین اجزای سیستم اطلاعاتی و اجزای سیستم حسابداری چیست ؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/03/07 15:58:02   |
0     0
تعریف سیستم اطلاعات مدیریت
سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی یکپارچه متشکل از کاربر و ماشین برای ارائه اطلاعات در پشتیبانی از عملیات، مدیریت و تصمیم‌گیری در سازمان است. این سیستم از نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ای، راهنماها و دستورالعمل‌ها، مدل‌هایی برای تحلیل، برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری و یک پایگاه اطلاعات بهره می‌گیرد (دیویس و اولسون 1985، 6). سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی است که داده‌های محیطی را جمع‌آوری و داده‌های تبادلات و عملیات سازمانی را ثبت می‌کند و سپس آنها را فیلتر، سازمان‌دهی و انتخاب کرده و به عنوان اطلاعات به مدیران ارائه می‌نماید و ابزاری برای مدیران فراهم می‌آورد که اطلاعات مورد نیاز خود را تولید نمایند (موردیک و مانسون 1986، 6).
سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی یکپارچه، رایانه‌ای و کاربرـ ماشین است که اطلاعات لازم برای حمایت از عملیات و تصمیم‌گیری فراهم می‌کند. عناصر اصلی این سیستم عبارتند از: (1) سیستمی یکپارچه برای خدمت به تعداد زیادی کاربر، (2) سیستمی رایانه‌ای که تعدادی نرم‌افزار اطلاعاتی را از طریق یک پایگاه اطلاعات به هم مرتبط می‌کند، (3) رابط کاربر- ماشین که به جستجوهای فوری و موقتی پاسخ می‌دهد، (4) ارائه اطلاعات به تمام سطوح مدیریتی و (5) پشتیبانی از عملیات و تصمیم‌گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/27 12:44:33   |
0     0
به طور کلی در هر سازمانی یک سری تراکنش وجود دارد که برای سازمان حیاتی است، لذا باید از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده شود. از نظر تنوع، این نوع سیستم‌ها بیش‌ترین تنوع را دارند. TPS ها سیستم‌های ساده‌ای هستند و پیچیدگی خاصی ندارند و از ترکیب بیشتر آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. سیستم‌های پردازش رخداد معمولاً در سازمان‌ها برای انجام کارهای ساده و تکراری و اموری که به صورت روزانه انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار با این سیستم‌ها ساده و روتین است و این سیستم‌ها بیشتر، تراکنش‌هایی را ثبت می‌کنند که ارتباط سازمان با بیرون از سازمان را پشتیبانی می‌کند.TPS ها معمولاً سیستم‌های کامپیوتری هستند و این سیستم‌ها کاملاً ساخت‌یافته بوده و اهداف و منابع آن‌ها از قبل تعیین شده است. از کار افتادن TPS، گاهی مساوی با ورشکستگی سیستم است. به طور کلی TPS بستری فراهم می‌کند که سایر سیستم‌ها بر آن بنا می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/04/09 09:37:20   |
0     0
یک سامانه/سیستم‌ اطلاعاتی مجموعه‌ای از مؤلفه‌های وابسته به هم است که با گردآوری، پردازش، ذخیره و توزیع داده‌های اطلاعاتی، از تصمیم‌گیری و کنترل در سازمان‌ها پشتیبانی می‌کند. این سیستم علاوه بر کمک کردن به ایجاد هماهنگی در انجام عملیات سازمانی، به مدیران و کارکنان سازمان‌ها کمک می‌کند تا مسائل سازمان را تحلیل یا شبیه‌سازی نمایند.

سیستم‌های اطلاعاتی سه فعالیت عمده را انجام می‌دهند: ورود داده‌ها، پردازش و خروج داده‌ها. به عبارتی داده‌ها وارد سیستم اطلاعاتی می‌شوند، بر روی آن عملیات پردازش صورت می‌گیرد تا به اطلاعات در قالب‌های خاص تبدیل شوند و این اطلاعات در اختیار افراد مصرف‌کننده آن قرار می‌گیرد تا از آن استفاده نمایند. در این سیستم‌ها عمدتاً می‌بایست بازخورد مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد تا به ‌منظور بهبود سیستم، مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه مکانیزم عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی با شرحی که گفته شد، شباهت زیادی به یک رایانه دارد، اما ماهیت یک سیستم اطلاعاتی فراتر از کامپیوتر یا نرم‌افزار است. کامپیوتر و نرم‌افزار، ابزارها و اجزایی هستند که یک سیستم اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند؛ اما آن‌ها قادر نیستند به تنهایی اطلاعاتی را که یک سازمان به آن‌ها نیاز دارد، تولید کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1396/12/06 14:23:54   |
0     0
در هر سازمان دو نوع کنترل وجود دارد؛ کنترل عملیاتی و کنترل مدیریتی. عملیات مختلف سازمان در قالب فرایندها و زیرسیستم‌های صف و ستاد انجام می‌شوند. هر یک از این عملیات نیازمند کنترل‌های خاص خود هستند و سیستم‌های اطلاعاتی خاص خود را طلب می‌کنند. چنین سیستم‌های اطلاعاتی که عملیات مختلف سازمان را کنترل و پشتیبانی می‌کنند سیستم‌های پردازش مبادلات نامیده می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/01/17 13:09:11   |
1     0
هدف اصلی حسابداری مدیریت ،ارایه اطلاعات مربوط به مدیران سازمانی می با شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/01/17 13:54:42   |
0     0
سیستم های خبره: مفهوم سیستم خبره بر این فرض استوار است که می توان دانش افراد خبره را وارد سیستم رایانه ای نمود و از آن در زمان مورد نیاز استفاده نمود. در واقع سیستم خبره،سیستمی است که می تواند از طریق فرآیند های رایانه ای که مشابه استدلال های منطقی است ،تصمیم هایی را پیشنهاد کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/11 14:04:34   |
0     0
دو روش برای طبقه بندی سیستم ها اطلاعاتی:
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی
2- طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/11 14:24:50   |
0     0
مزایای به کارگیری سیستم های اطلاعاتی حسابداری را در سه دسته زیر قرار داد:
1- بهبود بهره وری: زمانی صورت می گیرد که با استفاده از روش های متفاوت کارایی یک منبع افزایش می یابد . بهبود بهره وری زمانی رخ می دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد .
استفاده از سیستم های اطلاعاتی در سریع تر ، آسان تر و دقیق تر انجام دادن کارها موثر است .
2- بهبود اثر بخشی : اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن کارها اشاره دارد .
سیستم های اطلاعاتی حسابداری می توانند از طریق ارائه اطلاعات مناسب و به موقع اثر بخشی را بهبود ببخشد .
3- مزیت رقابتی :سازمان که با استفاده از سیستم های اطلاعاتی ، بهره وری و اثر بخشی خود بهبود داده است ، دارای این توان خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را نیز تغییر دهد . فراهم کردن اطلاعات صحیح و به موقع توسط سیستم اطلاعاتی حسابداری باعث می شود که سازمان بتواند استراتژی های رقابتی را ایجاد کند تا با نیروهای رقابتی در بازار مقابله کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالری |   1397/03/13 00:00:06   |
0     0
مدیران ارشد سازمانها از سیتم های اطلاعاتی استراتژیک استفاده میکنند
مدیران میانی سازمانها از سیستم های اطلاعاتی سطح میانی یا سیستمهای تاکتیکی استفاده میکنند
مدیران اجرایی سازمانها از سیستمهای سطح عملیاتی استفاده میکنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/13 00:00:23   |
0     0
مدیران ارشد سازمانها از سیتم های اطلاعاتی استراتژیک استفاده میکنند
مدیران میانی سازمانها از سیستم های اطلاعاتی سطح میانی یا سیستمهای تاکتیکی استفاده میکنند
مدیران اجرایی سازمانها از سیستمهای سطح عملیاتی استفاده میکنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/03/15 00:09:55   |
0     0
نوع شناسی سیستم های اطلاعات سازمانی
سیستم های اطلاعات سازمانی شامل چند نوع سیستم اطلاعات متفاوت در حوزه سازمان هستند که تمام آنها وظیفه محورند . این سیستم های اطلاعات را می توان بر اساس موارد زیر دسته بندی کرد :
• سطح سازمانی
• حوزه وظیفه ای
• فعالیت پشتیبانی شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن وطن چیان |   1397/03/17 15:16:39   |
0     0
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس نوع فعالیت:
سیستم های پردازش معاملات
سیستم های اطلاعاتی مدیریت
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/18 23:33:48   |
0     0
طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی : در این تقسیم بندی سازمان به سطوح مدیران ارشد ُ مدیران میانی و مدیران اجرایی تقسیم می شود باید در نظر داشت که هر کدام از این سطوح سازمانی دارای مجموعه ای از سیستم های اطلاعاتی هستند که با توجه به وظایف آن سطح ُ‌ از آن استفاده می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/19 14:29:18   |
0     0
در تقسیم بندی بر حسب سطوح سازمانی:
سیستمهای اطلاعاتی وظیفه ای
• سیستمهای اطلاعاتی سطح سازمانی
• سیستمهای اطلاعاتی بین سازمانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/19 14:34:47   |
0     0
عنصر کنترلی سیستم سازمان متشکل از دو بخش مدیریت و پردازشگر اطلاعات است. پردازشگر اطلاعات به مجموعه تمام افراد و سیستم‌های اطلاعاتی و پشتیبان تصمیم‌گیری گفته می‌شود که به مدیریت در اتخاذ تصمیم کمک می‌کنند. علاوه بر این نقش اصلی برای پردازشگر اطلاعات، می‌توان آن را تولیدکننده اطلاعات سازمان (به عنوان یک فرایند یا زیرسیستم از یک سیستم بزرگتر) برای ارائه به سازمان‌های بالادست یا موجودیت‌های بیرونی دانست. گاهی اوقات ممکن است نقش فرعی پردازشگر اطلاعات به نقش اصلی تبدیل شود. این تغییر نقش در شرایطی اتفاق می‌افتد که مدیریت به دلایل مختلف از پردازشگر اطلاعات در تصمیم‌گیری استفاده نمی‌کند و در عوض به دلایل مختلف به موجودیت‌های مهم در محیط سازمان توجه بیشتری نشان می‌دهد. هر یک از نقش‌های اصلی و فرعی پردازشگر اطلاعات نیازمند ویژگی‌ها، توانایی و مشخصات خاص خود است و اجزای پردازشگر اطلاعات باید مطابق با ایفای نقش غالب، طراحی شده و تطبیق داده شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/19 14:37:45   |
0     0
سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند:
بهبود بهره‌وری
• بهبود اثربخشی
•مزیت رقابتی
بهبود بهره‌وری: بهبود بهره‌وری وقتی رخ می‌دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمانها، بهبود بهره‌وری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با استفاده از روش‌های جدید می‌‌تواند به جای پردازش 25 سفارش خرید، 50 سفارش را پردازش کند آنگاه بهره‌وری کار وی 2 برابر شده است. سیستم‌های اطلاعات می‌توانند در سریعتر، آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق بهره وری را بهبود می‌دهند
بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئله‌ساز شوند پیش‌بینی می‌کند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی می‌کند اثربخش‌تر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که می‌شد از آنها جلوگیری کرد. سیستم‌های اطلاعات، اطلاعاتی ارائه می‌کنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینه‌های بهتر کمک می‌کنند و از این طریق اثربخشی را بهبود می‌دهند
مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهره‌وری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/19 23:29:22   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژیک مدیران ارشد را در تدوین برنامه ریزی استراتژیک کمک می کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/19 23:32:33   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی سطح میانی : سیستم های اطلاعاتی مدیریت گسترده تر از سیستم های عملیاتی هستند و از اطلاعات برون سازمانی نیز استفاده می کنند لیکن همانند آن ها بیشتر از منابع اطلاعاتی داخل سازمان استفاده می کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/19 23:34:09   |
0     0
سیستم های سطح عملیاتی : فعالیت های عملیاتی طبیعت کوتاه مدت دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/20 23:50:20   |
0     0
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس نوع فعالیت :
1 - سیستم های پردازش معاملات
2 - سیستم اطلاعاتی مدیریت
3 - سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/20 23:54:59   |
0     0
سیستم های پردازش معاملات :
سیستم های پردازش عملیات ، یکی از مهمترین انواع سیستم ها در حوزه حمایت از عملیات محسوب می شود که داده های حاصل از کسب و کار را ثبت و پردازش می نمایند علاوه بر ثبت معاملات ، تاثیر این معاملات و اسناد مربوط به آن ها را نیز تولید و ثبت می کند سیستم های حسابداری ، انبار داری ، کارگزینی و تدارکات جزو سیستم های پردازش عملیات هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:09:58   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی مدیریت :
برای نمونه ؛ بخش حسابداری می تواند گزارش هایی را از حساب های معوقه قابل دریافت تهیه کند این گونه گزارش ها به مدیر بازاریابی کمک می کند تا در مورد تبلیغات و قیمت گزاری محصولات تصمیمات مناسبی را اتخاذ نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/22 00:11:57   |
0     0
سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری : توجه داشته باشید که مشارکت سیستم های پشتیبان در تصمیم گیری ُ صرفا همکاری و پشتیبانیست و نقش تصمیم گیری نهایی بر عهده ی کاربر سیستم ( مدیران ) است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1397/03/23 23:53:52   |
0     1
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری از انواع فناوری های پشتیبانی مدیریت محسوب می شود که مدیران را در اخذ تصمیم و ارزیابی عملکرد مورد حمایت قرار می دهد به طور کلی سیستم های پشتیبان تصمیم گیری نوع خاصی از سیستم های اطلاعات رایانه ای هستند که اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده بین آن ها ارتباط برقرار ساخته و به این طریق ، به اتخاذ تصمیم مناسب ، خصوصا در مورد مسائل پیچیده ، کمک میکننددر واقع در این سیستم ها برای بهبود بخشیدن کیفیت تصمیمات ، منابع هوشمند انسانی با توانایی های رایانه ای ترکیب می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قاسم دهقانی اشکذری |   1397/03/27 23:52:42   |
0     1
طبقه بندی کلی سیستم های اطلاعاتی به دو نوع است :
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی
2 - طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قاسم دهقانی اشکذری |   1397/03/27 23:57:19   |
1     0
طبقه بندی کلی سیستم های اطلاعاتی به دو نوع است :
1- طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی
2 - طبقه بندی بر اساس فعالیت سازمانی
طبقه بندی بر اساس سطوح سازمانی به سه دسته زیر میباشد :
1- سیستم های اطلاعاتی سطح استراتژِک : این اطلاعات اطلاعات تلفیقی و خلاصه شده از منابع مختلف است که صرفا جهت نیاز و استفاده مدیران میباشد .
2- سیستم های اطلاعاتی سطح میانی : از این سیستم ها برای خلاصه کردن داده ها و تهیه گزارش استفاده میشود .
3- سیستم های اطلاعاتی سطح عملیاتی : این سیستم ها با فعالیت روزمره یک سازمان در ارتباط هستند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 18:05:51   |
0     0
1-سیستمهای اطلاعاتی اجرایی2-سیستمهای پشتیبانی تصمیم 3-سیستمهای مدیریت اطلاعات 4-سیستمهای پردازش تراکنش (کاربران
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/05 13:25:23   |
0     0
سیستم های اطلاعاتی :

از نظر فنی به مجموعه ای از اجزای مرتبط ، که به جمع آوری و بازیابی و ذخیره اطلاعات می پردازد

انواع سیستم‌های اطلاعاتی :
•سیستم های برنامه ریزی جامع منابع (Enterprise Resource Planning)
• سیستم های پشتیبانی اجرائی (Executive Support System )
• سیستم های تصمیم یار (Decision Support System )
• سیستم های اطلاعات مدیریت (Management Information System )
• سیستم های دانش کار (Knowledage Work System )
• سیستم های اتوماسیون اداری (Office Automated System )
• سیستم های پردازش تراکنش (Transaction Processing System )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/06 23:46:44   |
0     0
بعضی از نیاز سیستم های پشتیبان تصمیم گیری عبارتند از :
1.محاسبات سریع
2.غلبه بر محدودیت های فکری بشر در محاسبات و ذخیره سازی
3.محدودیت های دانش
4.کاهش هزینه
5.پشتیبانی فنی و تکنیکی
6.پشتیبان کیفیت
7.رقابت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ali darrahzereshki |   1397/11/08 13:56:57   |
0     0
مدیریت یکی از جنبه های مهم زندگی اقتصادی و کسب و کار است. مدیریت با کسانی سر و کار دارد که درگیر مدیریت کردن سرمایه گذاریها و تشکیلات اقتصادی هستند. هرجایی که برای برآورده کردن نیازها نیاز به تلاش انسانی باشد مدیریت لازم است. مدیریت فعالیت های انسان را با استفاده هماهنگ و متعادل از منابع تنظیم و تعدیل میکند. تعداد سطوح مدیریت در یک شرکت خاص بستگی به اندازه و بزرگی آن شرکت و ارزش بازار و … دارد. یک شرکت بزرگ نیاز دارد که سطوح مدیریتی مختلفی داشته باشد که مسئولیتهای مختلفی مانند انگیزه دادن به کارکنان، منظم کردن انها برای انجام وظایف خود در مدت زمان تعیین شده و ایجاد درک متقابل میان کار کنان و غیره … را بر عهده بگرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده تشکری |   1397/11/18 15:05:00   |
0     0
سیستم اطلاعاتی یک پایگاه داده برای ذخیره،پردازش و تجزیه و تحلیل نتایج گزارشاتی است که به طور منظم درحال انجام است. به این دلیل سیستم های اطلاعاتی نه تنها به عنوان یک پایگاه داده ،نرم افزاروسخت افزاربلکه به عنوان یک سیستم بزرگترکه به کمک و بهره گیری ازآن می توان مدیریت تمام اموردستی ودستگاهی وتفسیر سیستم های ارتباطی را به راحتی انجام داد. با این حال ،این اصطلاح در معنای وسیع تر "به هر وسیله ای که باعث برقراری ارتباط علمی بین افراد ازجمله توسط ارتباط کلامی،سیستم های پانچ کارت و سیستم های تصادفی نوری ساده انجام می پذیرد"اطلاق می شود.همچنین گاهی اوقات تنها برای اشاره به نرافزارمورد استفاده برای اجرای یک پایگاه داده کامپیوتری ویا برای اشاره به یک سیستم کامپیوتری استفاده می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1397/12/10 10:53:10   |
0     0
شیوه های مختلفی برای طبقه بندی سیستم اطلاعاتی ارایه شده است
1-طبقه بندی براساس سطوح
درعلوم سازمانی سلسله مراتب سازمان به هرمی تشبیه می شودکه مدیران درنوک هرم ومدیران اجرایی درسطوح پایین هرم قراردارند
2-طبقه بندی براساس فعالیت سازمانی
این سیستم رامی توان به 3فعالیت تقسیم کرد
1-سیستم پردازش معاملات
2-سیستم اطلاعاتی مدیریت
3-سیستم پشتیبان تصمیمگیری
برخی ارنیازهای سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
1-محاسبه سریع
2-غلبه برمحدودیت های فکری بشر درمحاسبات ودخیره سازی
3-محدودیت دانش
4-کاهش هزینه
5-پشتیبانی فنی وتکنیکی
6-پشتیبانی کیفیت
7-رقابت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده تشکری |   1398/02/21 21:12:28   |
1     0
انواع سیستمهای اطلاعاتی:
1-سیستم‌های پردازش تراکنش : سیستم پردازش تراکنش سیستم‌های سطح عملیاتی در پایین هرم هستند؛ که معمولاً به طور مستقیم توسط کارگران کارگاه و یا کارکنان که داده‌های کلیدی مورد نیاز برای حمایت از مدیریت عملیات را فراهم می‌کنند، اداره می‌شوند
(مثل سیستم حقوق و دستمزد)
2-سیستم‌های مدیریت اطلاعات (ین سیستم‌‌ها وظیفه‌‌ی پشتیبانی از مدیریت میانی و مدیریت عملیاتی را به وسیله‌ی اطلاعاتی که به آن می‌‌دهند، انجام می‌‌دهند تا مدیر وظایفش را بهتر انجام دهد.
(مثل سیستم کنترل موجودی )
3-سیستم‌های پشتیبانی تصمیم ) : این سیستم‌‌‌ها جهت اجرای مدل‌‌‌های پیچیده‌‌‌ی آماری و ریاضی، تحلیل داده‌‌‌ها و پشتیبانی از تصمیم مورد استفاده مدیران ارشد قرار می‌‌‌گیرند.
(مثل سیستم‌های برنامه‌ریزی مالی)
4-سیستم‌های اطلاعات اجرایی ): سیستم‌های اطلاعات اجرایی سیستم‌های اطلاعاتی در سطح استراتژیک است سیستم EIS به مدیر ارشد و اجرایی سازمان کمک می‌‌‌‌کند تا یک تصویر کلی از سازمان را در اختیار داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

الگو های شمعی ژاپنی

الگو های شمعی ژاپنی

استیو نیسون
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی