تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
آنچه هستید نتیجه فکر شما است. - وین دایر

هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژول های کاربردی می باشد و هر شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژول ها استفاده می نماید.

 هر یک از ماژول ها، فعالیت های عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژول ها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند . بطور کلی این ماژول ها را می توان بصورت زیر برشمرد:

­ حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حساب های دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حساب ها .

­ کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده می شود و بعنوان یک ابزار مدیریتی برای تصمیم گیری های سازمانی کاربرد دارد .

 

­ مدیریت دارایی ها (اموال): سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به دارایی ها از جمله خرید ، فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در دارایی ها کاربرد دارد .

­ سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .

­ سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژول های کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و فناوری های مختلف دیگر.

­ راه حل های صنعتی : سیستمی است که ماژول های کاربردی ERPرا با برنامه های کاربردی دیگر که خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب می کند .

­ منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیت های پرسنل در شرکت ها کاربرد دارد .

­ سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندی های مربوط به نگهداری از ماشین آلات و سایر امکانات موجود در شرکت ها بخصوص شرکت های تولیدی را بر عهده دارد .

مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده دارد .

­ مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل تدارکات و تولید را بر عهده دارد.

­ برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیت های تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماژول شامل اجزای فرعی BOM ، مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید ((MPS ، برنامه ریزی نیازمندی های مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد و...می باشد .

­ فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمی گیرد . اجزای فرعی این ماژول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ، پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش می باشد.

 این اجزا می توانند خود دارای اجزای فرعی باشند که برای وظایف و مقاصد ویژه ای کاربرد دارد که عبارتند از :

 ساختار سازمانی شرکت ، طراحی چارچوب گزارشات داخلی و خارجی ( جهت ارسال به سازمان های خارج از شرکت ) ، سازمان فروش ، کانال های توزیع کالا، سلف سرویس کارمندان ( کارمندان قادرند از طریق اینترنت به اطلاعات خود درسیستم منابع انسانی دسترسی داشته باشند )، سیستم MATCHCODE جهت یافتن اطلاعات خاص مورد نیاز با استفاده از ابزارهای جستجو ، امنیت سیستم و ....

 

 

منابع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی دکتر مهدی مرادی

احسان ثقه ای ،سیستم های ERP وفرآیندپیاده سازی آن

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
علی ناصریان اصل |   1395/08/23 23:01:30   |
2     0
از این مقاله می توان این برداشت را داشت که اجزای اصلی سیستم ERP را می توان حسابداری مالی،کنترل،مدیریت دارایی،سیستم پروژه،سیستم جریان کار،راه حل های صنعتی،منابع انسانی، سیستم نگهداری شرکت،مدیریت مواد،مدیریت کیفیت، برنامه ریزی تولید و فروش و توزیع را نام برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 17:19:05   |
باسلام
برداشت منم همینه
Hamidah Ghane |   1397/03/29 09:12:37   |
اجزای تشکیل دهنده سیستم های ERP

هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژولهای کاربردی می باشد و هر شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژولها استفاده می نماید.

هر یک از ماژولها، فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژولها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند. بطور کلی این ماژولها را می توان بصورت زیر برشمرد

حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای

دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها

کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار

مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .

مدیریت داراییها)اموال(: سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،

فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد .

سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای

اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .

سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و

فناوریهای مختلف دیگر

راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERP را با برنامه های کاربردی دیگر

خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند.

منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در _

شرکتها کاربرد دارد .

سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین _

آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .

مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده _

دارد .

مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل _

تدارکات و تولید را بر عهده دارد .

برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید (MPS)،برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد ، و...میباشد .

فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد.
حسین قدیریان ابرقویی |   1395/08/29 01:22:05   |
3     2
اجزای یک سیستم ERP

نرم افزار ERP - هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است. نرم افزار ERP درعمل بر مبنای زیر برنامه های کاربردی قرار دارد. هر یک از زیر برنامه های کاربردیفعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به شکل مکانیزه شبیه سازی می کند. زیربرنامه های معمول نرم افزارهای ERP مدیریت تولید، خرید مواد اولیه، کنترل موجودیانبار،، ارسال مواد به واحدهای تولیدی و ردگیری سفارشات را پوشش می دهد.
فرایندهای کسب و کار کارآمد –فرایندهای کسبو کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند – فرایندهای استراتژیک، کنترلهایمدیریتی و کنترلهای عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حلهای جامعی برای کارآمد کردنفرایندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیتسیستمهای ERP به یکپارچه کردن فعالیتها در کل سازمان باز می گردد.
کاربران-کاربران سیستمهای ERP می توانندکلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمانی را شامل شوند.
معمولترین سیستم عامل برای کاربری نرم افزارهای ERP سیستم عامل UNIX می باشد. علاوه بر این Windows NT و Linux دیگر سیستمهای عامل مورد استفاده برای نرمافزارهای ERP اند اما اکثر سیستمهای ERP بزرگ بر مبنای سیستم عامل UNIX قرار دارند. UNIX سیستم عاملی است که در اصل برای استفاده همزمان جندین کاربر طراحی شده وپروتکل ارتباطی TCP/IP را در خود دارد. از دید فنی دلایل زیادی برای توجیه قرارگیری ERP بر روی سیستم عامل UNIX وجود دارد.

محدوده سیستم ERP –محدوده سیستم ERP ازمحدوده سازمانی که ERP در آن پیاده سازی می شود کوچکتر است. بر عکس ERP مرزسیستمهای زنجیره تأمین و تجارت الکترونیک از محدوده سازمان فراتر رفته و تا تأمینکنندگان ، شرکا و مشتریان سازمان گسترش می یابد. با این حال، عملاً پیاده سازیبسیاری ا ز سیستمهای ERP مستلزم یکپارچه سازی با سیستمهای اطلاعاتی خارج از محدودهسازمان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضازمانی نیسیانی |   1395/08/29 21:09:30   |
0     0
مطلب بسیارآموزنده بود.
لازم دونستم مطلبی جدیدازبابت اجزای جدیدسیستم هایERPکه شرکتها به تلاش دراین زمینه پرداخته اندراجهت اطلاع دانشجویان عزیزبه اشتراک بگذارم:
هوش تجاری دانشی فراگیر از همه عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان است که مبتنی بر تکنیک‌های رایانه‌ای و داده‌های موجود در سازمان بوده که مدیریت سازمان را در تحلیل وضعیت کنونی، پیش‌بینی آینده و اتخاذ تصمیمات صحیح و به‌موقع یاری می‌رساند.

ماژول‌های هوش تجاری برخی ازشرکتهای شاغل درزمینهERPامکان پایش و اندازه‌گیری عملکرد سازمان را برای مدیران بدون محدودیت جغرافیایی فراهم می‌سازد و آنها را از انحرافات نقاط کنترلی شاخص‌های کلیدی عملکرد مطلع می‌نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدایمان جلالیان |   1395/09/01 19:27:22   |
1     0
محدوده سیستم ERP –محدوده سیستم ERP ازمحدوده سازمانی که ERP در آن پیاده سازی می شود کوچکتر است. بر عکس ERP مرزسیستمهای زنجیره تأمین و تجارت الکترونیک از محدوده سازمان فراتر رفته و تا تأمینکنندگان ، شرکا و مشتریان سازمان گسترش می یابد. با این حال، عملاً پیاده سازیبسیاری ا ز سیستمهای ERP مستلزم یکپارچه سازی با سیستمهای اطلاعاتی خارج از محدودهسازمان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فلاح زاده |   1395/10/06 19:57:50   |
0     1
ERP در اصل مخفف واژگان Enterprise Resource Planning یا سامانه برنامه ریزی منابع سازمان است که شامل انجام فعالیت های مختلفی است را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می شود . ERPاز زیر برنامه ها(ماژولهای )مختلفی تشکیل شده که با انجام آنها فعالیت ها گستره واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه می شوند. این فعالیت ها موارد مختلف کاری شامل مدیریت تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی تا ردگیری سفارشات ومدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی سازمان را شامل می شود.
هدف از یک سیستم ERP بهبود و تسریع فرایندهای داخلی کسب و کار سازمان است . هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است. نرم افزار ERP در عمل بر مبنای زیر برنامه های کاربردی قرار دارد. هر یک از زیر برنامه های کاربردی فعالیت های عملیاتی بخشی از سازمان را به شکل مکانیزه شبیه سازی می کند. ریز برنامه های معمول نرم افزارهای ERP مدیریت تولید، خرید مواد اولیه، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی و ردگیری سفارشات را پوشش می دهد. فرآیندهای کسب و کار کارآمد – فرایندهای کسب و کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند – فرآیندهای استراتژیک، کنترل های مدیریتی و کنترل های عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حل های جامعی برای کارآمد کردن فرآیندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستم های ERP به یکپارچه کردن فعالیت ها در کل سازمان باز می گردد. کاربران - کاربران سیستم های ERP می توانند کلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمانی را شامل شوند. معمول ترین سیستم عامل برای کاربری نرم افزارهای ERP سیستم عامل UNIX می باشد. علاوه بر این Windows NT و Linux دیگر سیستم های عامل مورد استفاده برای نرم افزارهای ERP اند اما اکثر سیستم های ERP بزرگ بر مبنای سیستم عامل UNIX قرار دارند. UNIX سیستم عاملی است که در اصل برای استفاده هم زمان جندین کاربر طراحی شده و پروتکل ارتباطی TCP/IP را در خود دارد.

از دید فنی دلایل زیادی برای توجیه قرارگیری ERP بر روی سیستم عامل UNIX وجود دارد.
محدوده سیستم ERP – محدوده سیستم ERP از محدوده سازمانی که ERP در آن پیاده سازی می شود کوچک تر است. بر عکس ERP، مرز سیستم های زنجیره ای تأمین و تجارت الکترونیک از محدوده سازمان فراتر رفته و تا تأمین کنندگان، شرکا و مشتریان سازمان گسترش می یابد. با این حال، عملاً پیاده سازی بسیاری از سیستم های ERP مستلزم یکپارچه سازی با سیستم های اطلاعاتی خارج از محدوده سازمان است. تاریخچه ERP سیستم های ERP در اصل تحول یافته سیستم های برنامه ریزی نیازمندی تولید یا (MRPII) هستند. از منظر کسب و کار سازمان ERP حاصل تلفیق فرآیندهای تولید با فرایندهایی است که کلیه ابعاد سازمان را در بر دارند. از منظر تکنولوژیک نیز می توان سیستم های ERP را تحول یافته سیستم های قدیمی به معماری سه لایه client-server دانست. مدیریت و کنترل موجودی انبار مدیریت و کنترل موجودی انبار ترکیبی است از سیستم ها و فرآیندهایی که موجودی هر کالا درا نبار را در سطح مناسب و معینی نگه می دارند. فعالیت های مدیریت انبار شامل تشخیص نیازمندی های انبار، هدف گذاری، گزینه ها و راه کارهای کسری قطعات، ردگیری مصرف هر یک از قطعات، موازنه انبار و گزارش وضعیت موجودی انبار است.
برنامه ریزی نیازمندی مواد اولیه (MRP) برنامه ریزی نیازمندی تولید یا MRP الگوریتم و زمانبندی مشخصی است که به برای فرآیندهای تولیدی با چندین سطح از تولید طراحی شده است. MRP با استفاده اطلاعات ورودی، نیازمندی های تولید محصولات نهایی مختلف، ساختار سیستم تولید، سطح موجودی فعلی انبار از هر یک از کالاهای تمام شده و میزان lot معین برای هر بار تولید، برنامه ای زمان بندی شده برای عملیات تولید و خرید مواد اولیه ارائه می دهد.
فرآیندهایی که ERP از آن پشتیبانی می کند.فرآیندهای مدیریتی سازمان را به سه سطح کلی تقسیم بندی کرده است – فرآیندهای استراتژیک، کنترل های مدیریتی و کنترل های عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حل های جامعی برای کارآمد کردن فرآیندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستم های ERP به یکپارچه کردن فعالیت ها در کل سازمان باز می گردد. موفقیت ERP ها در سطوح برنامه ریزی استراتژیک و کنترل های مدیریتی به تعهد و همکاری مدت مدیریت ارشد سازمان وابسته است. کمک به کاهش هزینه های عملیاتی نرم افزارهای ERP به منظور یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار در کل سازمان و زیربخش های آن و از طریق سیستمی اطلاعاتی که کلیه سازمان را در بر دارد، طراحی شده اند. مهم ترین مزیت ERP ها بهبود هماهنگی بین بخش های سازمان و افزایش کارایی فرآیندها است. نخستین مزیتی که از ERP در کوتاه مدت و پس از پیاده سازی می توان انتظارد اشت، کاهش هزینه های عملیاتی نظیر کاهش هزینه های کنترل موجودی انبار، کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه های بازاریابی و پشتیبانی است. تسهیل کارهای روزمره مدیریت مزیت دیگری که از پیاده سازی ERP در سازمان می توان انتظار داشت، تسهیل انجام روندهای روزمره مدیریتی است. پیاده سازی ERP با ایجاد backbone قوی از انباره داده ها، دسترسی بهتر و سریع تر به داده ها را برای مدیریت امکانپذیر ساخته و به این ترتیب مدیر می تواند برای تصمیم گیری به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.
پشتیبانی از برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای است از فرآیندهای مشخصی که برای ارزیابی و تشخیص نیازهای و منابع سازمان، تعیین مشتریان بالقوه، تنظیم اهداف و آرمان ها، برنامه ریزی و طراحی استراتژی های هماهنگ بین بخش های مخالف با تضمین عملی بودن و موفقیت، اجر می شود. این فرآیند هم چنین ارتباط منطقی بین استراتژی های اتخاذ شده با نیازها، دارائی ها و نتایج به دست آمده را تعریف کرده و فرآیند و نتایج آن را اندازه گیری و ارزیابی می کند. بخشی از نرم افزاره ای ERP موجود، عملاً برای پشتیبانی از بخش برنامه ریزی منابع فرآیند برنامه ریزی استراتژیک طراحی شده اند، اما در عمل این قابلیت به نوعی ضعیف ترین ویژگی ERP هاست و دلیل آن هم پیچیدگی و عدم اطمینان بالای برنامه ریزی استراتژیک ونبود یکپارچگی کافی با سیستم های پشتیبانی تصمیم(DSS) است. مزایای ERP مزایای سیستم های برنامه ریزی تخصیص منابع سازمان(ERP) را می توان به شکل زیر خلاصه کرد: کاهش هزینه های انبار(نگهداری، حمل و نقل...) کاهش هزینه سفارش ها کاهش هزینه تولید کاهش هزینه عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی کاهش هزینه حمل و نقل کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری در تجهیزات و ماشین آلات کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری در کارخانه کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری برای خرید زمین کاهش هزینه ناشی از توقف خط تولید فرایند تولید منعطف و قابل تغییر کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدها مختلف سازمان کاهش هزینه ها نهایتاً به افزایش فروش و سهم بازار بیشتر متهی می گردد کاهش زمان تکمیل و نهایی کردن محصول افزایش شفافیت و ردگیری فرایند تولید برای مشتری افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری و نهایتاً تطبیق بیشتر با نیازهای وی افزایش رضایتمندی مشتری در تمام فرایندهایی که وی با آن ها درگیر است، از لحظه سفارش تا دریافت و حمل و نقل محصول. نرم افزار تولید ERP طیف وسیعی از فعالیت هایی است که برای بهبود عملکرد فرآیندهای داخلی سازمان به کار می رود. ERP از طرف نرم افزارهای با چند زیرسیستم که فعالیت ها را در تمام بخش های سازمان یکپارچه می کنند، پشتیبانی می شود. این زیرسیستم ها شامل برنامه ریزی تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، توزیع قطعات و مواد اولیه و یا ردگیری سفارش ها می گردد. ویژگی های نرم افزارهای تولید ERP سیستم های ERP در اصل تحول یافته سیستم های برنامه ریزی نیازمندی تولید یا(MRP) IIهستند. در حال حاضر طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای تولید ERP در مرحله جلوتری نسبت به سایر نرم افزارهای ERP قرار دارد. نرم افزارهای تولید ERP داری فرآیندهای کاری داخلی هستند که به شکل خاص برای بنگاه های تولیدی و به منظور مدیریت کل چرخه از سفارش تا محصول نهایی هستند. این چرخه شامل مراحل مختلفی از جمله تأمین مواد اولیه، برنامه ریزی تولید، تولید، بازاریابی، فروش و ثشخیص و ثبت نهایی عملیات فروش. برخی از تأمین کنندگان ERP فرآیندهای تولید را به شکل الکترونیکی و real-time به مشتری ارائه می دهند. سازمان می تواند با کارآمد کردن فرآیندها و بهینه سازی چرخه سفاش محصول و فرآیندهای تولید، استفاده از منابع را به حداکثر رسانده و هزینه ها را کم کند.
برنامه ریزی منابع مواد(MRP I)
سیستم برنامه ریزی منابع مواد نرم افزاری است که برای مدیریت یک فرآیند تولید بکار گرفته می شود. هدف این سیستم کاهش نقدینگی مورد نیاز برای یک سازمان تولیدکننده می باشد. بدین ترتیب سود حاصل از سرمایه گذاری افزایش می یابد. در سازمان های تولید کننده مبالغ هنگفتی از نقدینگی در انبارسازی قطعات در حین ساخت و در انتظار برای اسمبل شدن درگیر می شوند. برنامه ریزی منابع مواد سعی در به حداقل رساندن این نقدینگی دارد. ایده اصلی در برنامه ریزی منابع مواد به این ترتیب است. گروه فروش و بازاریابی تعداد محصولاتی که در آینده به فروش خواهد رساند را پیش بینی می کند. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان بر مبنای زمان پیش بینی شده برای ساخت محصولات زمان آغاز تولید را تعیین می نماید. آن گاه سیستم هر یک از محصولات را بر مبنای درخت محصول ارایه شده توسط کارشناسان تولید به قطعات آن تجزیه می کند. زمان سفارش قطعات بر مبنای زمان مورد نیاز برای دریافت آن ها تعیین می شود. در نهایت جریان نقدینگی مورد نیاز بر مبنای زمان های تعیین شده برای سفارش، اسمبل کردن و تحویل تعیین می گردد. سیستم برنامه ریزی منابع سازمان می تواند قطعات مورد نیاز برای تحویل یک سفارش را به تولید کننده اعلام کند. بدین ترتیب اگر سفارش پر سودی تنها منتظر دریافت چند قطعه کم ارزش باشد می توان برای تهیه هر چه سریع تر قطعات مورد نیاز اقدام کرد.

سیستم مدیریت منابع انسانی(HR)
سیستم های مدیریت منابع انسانی از تقاطع مدیریت منابع انسانی و سیستم های اطلاعاتی به وجود می آیند. بطور کلی می توان گفت که سیستم برنامه ریزی منابع سازمان برنامه نرم افزاری است که اطلاعات حوزه های کاربردی مختلف را در یک پایگاه داده مرکزی مجتمع می سازد. اتصال پیمانه های مدیریت منابع انسانی و مالی از طریق یک پایگاه داده تمایز اصلی ما بین سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و اجداد جزیره ای آن می باشد. عملیات مربوط به منابع سازمانی تا حدود زیادی مدیریتی است و به شکل یکسان در بین سازمان های مختلف موجود می باشد. اما اغلب سازمان ها فرآیندهای جذب، ارزیابی و حقوق و دستمزد خاص خود را دارا می باشند. مدیریت کارآمد سرمایه های انسانی سازمان فرآیند پیچیده ای است که بر دوش مدیران منابع انسانی قرار دارد. پیمانه منابع انسانی باید انبوه اقلام داده ای مربوط به هر یک از کارکنان اعم از سوابق، اطلاعات فردی، تخصص ها، توانایی ها و تجارب را به ردیف های حقوقی ایشان نگاشت کند. سیستم مدیریت منابع سازمانی، با هدف کاهش حجم انبوه فرآیندهای دستی و مدیریتی، اتوماسیون را در این حوزه وارد می سازد. سیستم های مدیریت منابع انسانی معمولاً چهار قابلیت اصلی زیر را در اختیار سازمان قرار می دهند: 1) حقوق و دستمزد 2) مدیریت ساعات کار 3) مدیریت مزایا 4) مدیریت منابع انسانی. پیمانه حقوق و دستمزد، اطلاعات مربوط به ساعات حضور و غیاب کارکنان را جمع آوری کرده و با محاسبه کسورات در مقاطع زمانی مشخص فیش های حقوقی صادر می نماید. این اطلاعات معمولاً از مبادی سیستم های منابع انسانی و حظور و غیاب دریافت می شوند. هم چنین تراکنش های مالی مربوط به پرداخت حقوق به پیمانه دفترداری برای ثبت در دفاتر ارسال می شوند. پیمانه مدیریت ساعات کار با بکارگیری فن آوری و روش های جدید، ثبت و ارزش یابی کارکرد کارکنان را بطور کارآمدی امکان پذیر می سازند. پیمانه های پیشرفته در این قابلیت هایی هم چون انعطاف پذیری در روش های جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها را نیز فراهم می کنند. این پیمانه نقش بسزایی در محاسبه هزینه های سازمانی بر عهده دارد. پیمانه مدیریت مزایا امکان مدیریت بهره گیری کارکنان از مزایای سازمانی هم چون خدمات درمانی، بیمه، بازنشستگی، شراکت در سود و سهام سازمان را بر آورده می سازد. پیمانه مدیریت منابع انسانی سایر ابعاد منابع انسانی از تقاضای کار تا بازنشستگی را در بر می گیرد. نگهداری اطلاعات عمومی کارکنان، گزینش، آموزش، مدیریت مهارت ها و توانایی ها مثال هایی از فعالیت هایی هستند که در حوزه این پیمانه قرار می گیرند. سیستم های مدیریت منابع انسانی امروزی با بهره گیری از اینترنت، شبکه های درون سازمانی، ابزارهای ارتباطی جدید و موتورهای مدیریت گردش کار این پیمانه ها را به وب متصل ساخته و امکان کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در سیستم های مدریت منابع انسانی را فراهم می آورند. با جایگزین ساختن خدمات خودیاری(self-service) بجای فرآیندهای مبتنی بر کاغذ، کارکنان، مدیران و متخصصین منابع انسانی همگی از مزایای حاصله بهره مند خواهند شد. برای مثال وظایف مدیریتی پر هزینه و وقت گیری هم چون دریافت هزینه سفر، تغییر اطلاعات فردی، بهره گیری از مزایای سازمانی، ثبت نام در کلاس های آموزشی، تایید صلاحیت کارکنان برای دسترسی به اطلاعات می توانند توسط تنها یک فرد انجام شوند. کاهش زمان تراکنش های منابع انسانی از سوی دیگر باعث کاهش منابع مورد نیاز برای فعالیت های مدیریت انسانی و بکارگیری منابع آزاد شده در فعالیت های استراتژیک منابع انسانی خواهد شد.
متدولوژی های پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان
به طور کلی می توان که سه روش اصلی برای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان وجود دارد. یک باره سازمان برای پیاده سازی سیستم یک طرح جامع ایجاد می کند. بدین ترتیب نصب و بکارگیری تمامی پیمانه های سیستم بطور هم زمان در تمامی واحدهای سازمان آغاز می گردد. در صورتی که این روش به خوبی اجرا گردد می تواند هزینه های یکپارچه سازی را کاهش بخشد. این روش در مورد سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان اولیه بکار گرفته می شد، اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با سیستم برنامه ریزی منابع سازمان همانند یک سیستم اطلاعاتی بزرگ رفتار می شود. اما باید دانست که سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بسیار فراتر از یک سیستم اطلاعاتی سنتی است. این سیستم تنها باعث اتوماسیون فرآیندهای سازمان نمی شود، بلکه بسیاری از فرآیندهای سازمان در این بین تغییر می کنند. پیمانه ای در این روش هر یک از پیمانه های سیستم برنامه ریزی منابع سازمان یک به یک پیاده سازی می گردند. بدین ترتیب در هر زمان تنها یکی از واحدهای سازمان درگیر پیاده سازی خواهند بود. این روش برای سازمان هایی که کمتر صاحب فرآیندهایی هستند که از مرزهای واحدهای سازمانی فراتر رفته و بیش از یک واحد سازمانی را درگیر می کنند مناسب تر است. ابتدا هر یک از پیمانه های سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بطور جداگانه در واحدهای سازمانی پیاده سازی می شوند و یکپارچه سازی آن ها در گام بعدی صورت می پذیرد. این امر سبب می شود که هر یک از واحدهای سازمانی پایگاه داده مختص به خود را دارا باشند. در عمل این روش بیش از سایر روش ها بکار گرفته شده است. پیاده سازی پیمانه ای ریسک نصب، تنظیم و بکارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمان را با محدود ساختن حوزه پیاده سازی کاهش می دهد. فرآیندی در این روش پیاده سازی، بر روی تعدادی از فرآیندهای کلیدی که معدودی از واحدهای سازمانی را در بر می گیرند تمرکز صورت می گیرد. بدین ترتیب نسخه های اولیه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان تنها از عملیات مربوط به فرآیند پوشش داده شده پشتیبانی می کنند. اما در نهایت مجموعه فرآیندها تمامی عملیات سازمانی را در بر خواهند گرفت. این روش معمولاً در مورد سازمان های کوچک تا متوسطی بکار گرفته می شود که فرآیندهای سازمانی آن ها چندان پیچیده نیست. هزینه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان هزینه کامل یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمان شامل هزینه های مربوط به سخت افزار، نرم افزار، خدمات(نگهداری، به روز رسانی و بهینه سازی) و هزینه های داخلی سازمان می باشد. هزینه سخت افزار پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان نیازمند خریداری تجهیزات سخت افزاری جدید و تجهیزات شبکه می باشد. هزینه سخت افزار بسته به بستر مورد استفاده قرار گرفته برای پیاده سازی و وسعت سیستم تفاوت می کند. هزینه نرم افزار هزینه نرم افزار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بسته به تعداد پیمانه های نرم افزاری پیاده سازی شده، پیچیدگی نرم افزار و عرضه کننده آن متفاوت است. معمولاً سیستم هایی که نیازمند یکپارچه سازی با منابع خارج از سازمان می باشند هزینه بیشتری در بر دارند.
هزینه خدمات تنظیمات: هزینه اصلی در بین هزینه های مربوط به خدمات مربوط به هزینه خدمات می باشد. در مواردی هزینه تنظیمات می تواند به راحتی از هزینه نرم افزار نیز بیشتر باشد.
یکپارچه سازی و تست: مزیت اصلی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی افزایش بهره وری حاصل از هماهنگی بین واحدهای سازمان است. یکارچه سازی پیمانه های مختلف سیستم و اتصال به سایر سیستم های موجود سبب می شوند که این یکپارچه سازی به سادگی محقق نگردد. بطوری که، معیار اصلی در سنجش موفقیت پیاده سازی یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، یکپارچه سازی پیمانه های سیستم می باشد.
تبدیل داده ها: بخش عمده ای از داده های موجود در سیستم های اطلاعاتی موجود در سازمان باید تبدیل و آن گاه در پایگاه های اطلاعاتی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان نگهداری شوند. فرآیند تبدیل اطلاعات بسیار وقت گیر بوده و در بسیاری موارد با خطا همراه است.
آموزش: سیستم برنامه ریزی منابع سازمان فرآیندهای پیچییده سازمان را خودکار کرده و نحوه ارتباط کارکنان با یکدیگر را تغییر می دهد. به همین دلیل کارکنان باید برای فراگیری فرآیندهای جدید آموزش ببینند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/19 01:46:41   |
این مطلب از متن جالب و مفید است:
سیستم های مدیریت منابع انسانی از تقاطع مدیریت منابع انسانی و سیستم های اطلاعاتی به وجود می آیند
صدیقه نیک روش |   1395/10/08 23:01:37   |
0     0
اجزای اصلی ERP چیست ؟
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که ان نیز شامل بخش های زیر می باشد :
حسابداری مالی -، کنترل ، مدبریت دارایی ها ، سیستم پروژه ، سیستم جریان کار ، راه حل های صنعتی ، منابع انسانی ، سیستم نگهداشت شرکت ، مدیریت مواد ، مدیریت کیفیت ، برنامه ریزی تولید ، فروش وتوزیع
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1395/10/10 02:23:25   |
0     0
کپارچه سازی و تست: مزیت اصلی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی افزایش بهره وری حاصل از هماهنگی بین واحدهای سازمان است. یکارچه سازی پیمانه های مختلف سیستم و اتصال به سایر سیستم های موجود سبب می شوند که این یکپارچه سازی به سادگی محقق نگردد. بطوری که، معیار اصلی در سنجش موفقیت پیاده سازی یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، یکپارچه سازی پیمانه های سیستم می باشد.
تبدیل داده ها: بخش عمده ای از داده های موجود در سیستم های اطلاعاتی موجود در سازمان باید تبدیل و آن گاه در پایگاه های اطلاعاتی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان نگهداری شوند. فرآیند تبدیل اطلاعات بسیار وقت گیر بوده و در بسیاری موارد با خطا همراه است.
آموزش: سیستم برنامه ریزی منابع سازمان فرآیندهای پیچییده سازمان را خودکار کرده و نحوه ارتباط کارکنان با یکدیگر را تغییر می دهد. به همین دلیل کارکنان باید برای فراگیری فرآیندهای جدید آموزش ببینند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدخت حاجی میرزاده |   1395/10/13 20:10:23   |
0     0
اجزای تشکیل دهنده سیستمهای ERP:
اگر اجزای سیستمهای ERP تولید شده توسط شرکتهای مختلف در این حوزه فعالیت را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که این سیستمها دارای چند بخش کلی هستند که تقریبا در سیستمهای همه فروشندگان ERP ارائه شده است. در یک تقسیم بندی کلی میتوان این اجزاء را در قالب گروههای زیر مورد بررسی قرار داد:
بخش اصلی سیستم ERP شامل ماژولهای کاربردی می باشد که هر شرکت بنا بر نیاز خود از این بخشها استفاده میکند ولی نکته مهم آن است که همه این بخشها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند .بطور کلی این بخش ها را میتوان بصورت زیر برشمرد:
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارشدهی مربوط به دفاتر کل، حساب های دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها.
کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد.
مدیریت داراییها (اموال): سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید، فروش، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد.
سیستم پروژه: این سیستم جهت برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد.
سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردیERP با ابزار، خدمات و فناوری های مختلف دیگر
راه حلهای صنعتی: سیستمی است که ماژولهای کاربردیERP را با برنامه های کاربردی دیگر که خاص برخی از صنایع از جمله نفت، گاز، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب می کند .
منابع انسانی: سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیت های پرسنل در شرکت ها کاربرد دارد.
سیستم نگهداری شرکت: این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد.
مدیریت مواد: این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد، سفارش مجدد و ... را بر عهده دارد.
مدیریت کیفیت: یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت، بازرسی و کنترل تدارکات و تولید را بر عهده دارد.
برنامه ریزی تولید: برای برنامه ریزی و کنترل فعالیت های تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماژول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری، ردیابی مواد، برنامه ریزی عملیات و فروش، برنامه کلان تولید (MPS)، برنامه ریزی نیازمندیهای مواد، کنترل سطح کارخانه، سفارشات تولید، هزینه یابی مواد و... می باشد.
فروش و توزیع: این سیستم، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد. اجزای فرعی این ماژول شامل پشتیبانی قبل از فروش، پردازش درخواست مشتری، پردازش اعتبار مشتری، پردازش سفارشات فروش، پردازش ارسال کالا و سیستم اطلاعات فروش می باشد.
این اجزا می توانند خود دارای اجزای فرعی باشند که برای وظایف و مقاصد ویژه ای کاربرد دارد که عبارتند از: ساختار سازمانی شرکت، طراحی چارچوب گزارشات داخلی و خارجی (جهت ارسال به سازمانهای خارج از شرکت)، سازمان فروش، کانالهای توزیع کالا و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/22 17:09:28   |
0     0
اجزای تشکیل دهنده سیستم ERP:
حسابداری - کنترل - مدیریت دارایی ها (اموال) - سیستم پروژه - سیستم جریان کار - راه حل های صنعتی - منابع انسانی - سیستم نگهداری شرکت - مدیریت مواد - مدیریت کیفیت - برنامه ریزی تولید - فروش و توزیع
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1395/10/26 19:35:06   |
1     0
–محدوده سیستم ERP ازمحدوده سازمانی که ERP در آن پیاده سازی می شود کوچکتر است. بر عکس ERP مرزسیستمهای زنجیره تأمین و تجارت الکترونیک از محدوده سازمان فراتر رفته و تا تأمینکنندگان ، شرکا و مشتریان سازمان گسترش می یابد. با این حال، عملاً پیاده سازیبسیاری ا ز سیستمهای ERP مستلزم یکپارچه سازی با سیستمهای اطلاعاتی خارج از محدودهسازمان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/30 15:46:30   |
0     0
اجزای اصلی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان عبارت است از(christopher koch,2002):
- سیستم عامل: این جزء به عنوان بستر اجرایی بسته نرم افزاری به شمار می رود و وظیفه کنترل شبکه کاربران را نیز بر عهده دارد.
- پایگاه داده: این بخش وظیفه ذخیره سازی، نگهداری، تغییر، حذف و سایر امور مربوط به داده های موجود در نرم افزارها را بر عهده دارد.
- برنامه های کاربردی: این برنامه ها همان ماژول ها و اجزای اصلی نرم افزار اعم از مالی، تولید، بهای تمام شده، انبار و ... می باشند.
- رابط کاربر: این بخش شامل فرم های ورودی، خروجی، گزارشات و به طور کلی صفحه نمایشی است که کاربر در بخش های مختلف نرم افزار با آن ها مواجه خواهد شد. اجزای رابط نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان عبارت است از:
- رابط و راه انداز پایگاه داده: این بخش رابط بین سیستم عامل و برنامه های کاربردی با پایگاه داده می باشد. به عبارت دیگر ارتباط بین جداول مختلف پایگاه داده را با اجزای نرم افزار ی موجود در این سیستم برقرار می کند.
- رابط برنامه های کاربردی: این لایه جهت ترجمه توابع و ماژول های نوشته شده در نرم افزارهای موجود در سیستم برنامه ریزی منابع سازمان به کدهایی استاندارد جهت ارتباط با سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد.
- رابط سیستم عامل: در این لایه وجود پروتکل های ترجمه سیستم عامل های مختلف باعث می شود نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمان بتوانند بدون آن که نیاز به تغییرات زیادی در کدنویسی داشته باشند، با انجام تغییرات جزئی در هنگام نصب نرم افزار، به راحتی با سیستم عامل مورد استفاده توسط خریدار ارتباط برقرار کرده و اجرا شود. به این ترتیب استفاده از سیستم عامل های مختلف بدون نیاز به هیچ گونه تغییر عمده در نرم افزارها امکان پذیر خواهد بود و تنها پروتکل مربوط به لایه مترجم سیستم عامل به آن اضافه خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سودابه محسن زاده |   1395/11/02 00:00:15   |
2     0
به طور ایده‌آل یک ERP، یک پایگاه داده خاص را در بردارد که شامل همهٔ داده‌های لازم برای واحدهای نرم‌افزاری است:

ساخت و تولید

مهندسی، هزینهٔ مواد، برنامه و جدول زمانی، ظرفیت، مدیریت کارکنان، کنترل کیفیت، مدیریت هزینه‌ها، فرایندهای ساخت و تولید، پروژه‌های ساخت، جریان تولید.

مدیریت زنجیره‌ای ملزومات

صورت موجودی، خرید، ترکیب محصولات، برنامه‌ریزی ملزومات.

مالی

جدول زمانی تقاضاها، تفتیش یا بازرسی کالا، مطالبات، حق کمیسیون، مدیریت نقدینگی، پرداخت صورتحساب‌ها، دریافت صورت حساب‌ها، دارایی‌های ثابت.

پروژه

هزینه، ساخت، زمان و هزینه، مدیریت فعالیت‌ها.

منابع انسانی

پرداخت، آموزش، زمان و رسیدگی، سود و مزایا.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1395/11/02 19:43:26   |
0     0
اجزای تشکیل دهنده سیستم ERP:
حسابداری - کنترل - مدیریت دارایی ها (اموال) - سیستم پروژه - سیستم جریان کار - راه حل های صنعتی - منابع انسانی - سیستم نگهداری شرکت - مدیریت مواد - مدیریت کیفیت - برنامه ریزی تولید - فروش و توزیع
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/02/23 16:47:12   |
اجزای تشکیل دهنده سیستم ERP:
1- برنامه ریزی منابع سازمان
2-سیستم های اطلاعاتی مدیریت Mis
3-مدیریت مالی و سازمان
4-مدیریت فروش و بازاریابی
5-مدیریت منابع انسانی
6-مدیریت مواد و تولید
7- مدیریت کیفیت و خدمات پس از فروش
شهرزاد مهرگان |   1395/11/03 22:41:39   |
0     0
زیر سیستم های ERP:

تولید
فروش
بازاریابی
توزیع
مدیریت بازرگانی
حسابداری
مالی
مدیریت منابع انسانی
مدیریت پروژه
مدیریت انبار
تعمیر و نگه داری
حمل و نقل
تجارت الکترونیک
لجستیک
کنترل سقف خرید
صدور اسناد
مدیریت زمان بندی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1395/11/04 21:25:28   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/11/05 10:45:29   |
1     0
جزای تشکیل دهنده سیستمهای ERP
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژولهای کاربردی می باشد و هر شرکت
بنا بر نیاز خود از این ماژولها استفاده می نماید. هر یک از ماژولها، فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه
مینماید. نکته مهم آن است که همه این ماژولها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند . بطور کلی این
ماژولها را می توان بصورت زیر برشمرد:
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای
دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها
کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار
مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .
مدیریت داراییها (اموال): سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،
فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد . (ثقه ای )
سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای
اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد . سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و
فناوریهای مختلف دیگر
راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERPرا با برنامه های کاربردی دیگر که
خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند .
منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در
شرکتها کاربرد دارد .
سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین
آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .
مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده
دارد .
مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل
تدارکات و تولید را بر عهده دارد .
برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول
شامل اجزای فرعی BOM ، مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان
تولید (MPS ، (برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد
و...میباشد .
فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را
در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،
پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میر تقی |   1396/01/09 14:04:46   |
1     0
اجزای تشکیل دهنده سیستم های ERP
دسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژولهای کاربردی می باشد و هر شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژولها استفاده می نماید.

هر یک از ماژولها، فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژولها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند. بطور کلی این ماژولها را می توان بصورت زیر برشمرد

حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای

دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها

کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار

مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .

مدیریت داراییها)اموال(: سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،

فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد .

سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای

اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .

سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و

فناوریهای مختلف دیگر

راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERP را با برنامه های کاربردی دیگر

خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند.

منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در _

شرکتها کاربرد دارد .

سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین _

آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .

مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده _

دارد .

مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل _

تدارکات و تولید را بر عهده دارد .

برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید (MPS)،برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد ، و...میباشد .

فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد.



این اجزا میتوانند خود دارای اجزای فرعی باشند که برای وظایف و مقاصد ویژه ای کاربرد دارد که عبارتند از: ساختارسازمانی شرکت ، طراحی چارچوب گزارشات داخلی و خارجی) جهت ارسال به سازمانهای خارج از شرکت( ، سازمان فروش ، کانالهای توزیع کالا، سلف سرویس کارمندان) کارمندان قادرند از طریق اینترنت به اطلاعات خود درسیستم MATCHCODE جهت یافتن اطلاعات خاص مورد نیاز با استفاده از منابع انسانی دسترسی داشته باشند، سیستم ابزارهای جستجو ، امنیت سیستم و ....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/01/24 09:09:45   |
1     0
زیرسیستم‌های ERP شامل مجموعه‌های گوناگون و متعددی است که یکپارچگی آنها اهمیت و ارزشی مضاعف را برای سازمان و شاخه‌های مختلف آن پدید می‌آورد. برخی از این زیرسیستم‌های متداول به همراه زیرمجموعه‌های مربوطه عبارتند از:
مجموعه مالی (Oracle Finance)
حسابداری کل (General Ledger: GL)
حساب‌های پرداختنی (Account Payable: AP)
حساب‌های دریافتنی (Account Receivable: AR)
اموال و دارائی‌های ثابت (Fixed Assets: FA)
مدیریت نقدینگی (Cash Management: CM)
مجموعه زنجیره تأمین (Supply Chain Management: SCM)
خرید (Oracle Purchasing: PO)
انبار (Oracle Inventory: INV)
فروش/ مدیریت سفارشات (Order Management: OM)
هزینه‏های جانبی خرید (Landed Cost)
مجموعه مدیریت نیروی انسانی (Oracle Human Resource Management: Oracle HRMS)

پرسنلی (Human Resource: HR)
حقوق و دستمزد (Oracle Payroll: PAY)
حضور و غیاب (Time & Labor: OTL)
مدیریت آموزش (Training Administration: OTA)
سلف سرویس (Self-Service)
جذب و استخدام (Recruitment)
مجموعه تولید (Oracle Process Manufacturing: OPM)
فرمول‏های تولیدی (Formulator)
مهندسی فرآیندها (Process Engineer)
عملیات تولید (Production Supervisor)
مدیریت کیفیت (Quality Manager)
مجموعه تولید (Oracle Discrete Manufacturing: ODM)
فرمول‏های تولیدی و BOM
برنامه ریزی تولید و مواد (MS/MRP)
برنامه ریزی ظرفیت (Capacity Planning)
مدیریت کیفیت (Quality Manager)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/01/24 09:11:22   |
1     0
مجموعه زیرسیستم‌های مدیریت پروژه

صدور صورتحساب پروژه‌ها (Project Billing)
هزینه‌یابی پروژه‌ها (Project Costing)
همکاری پروژه‌ها (Project Collaboration)
مدیریت منابع پروژه‌ها (Project Resource Management)
هوشمندی پروژه‌ها (Project Intelligent)
قراردادهای پروژه (Project Contracts)
مدیریت پروژه (Project Management)
برنامه‌ریزی پرتفولیوی پروژه (Project Portfolio Plannin
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/29 05:17:37   |
1     0
بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ERP شرکت آلمانی SAP است. نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی این شرکت می‌تواند همه بخش‌های وظیفه‌ای یک سازمان و شرکت را به یکدیگر پیوند دهد. این نرم‌افزار از چهار بخش حسابداری، تولید، فروش و منابع انسانی تشکیل شده است که این چهار بخش بیش از هفتاد ماژول را در این نرم‌افزار به خود اختصاص داده‌اند. استفاده از این نرم‌افزار به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که کاملا اتوماتیک و یکپارچه عمل کنند و بسیاری از فرایندها و رویه‌های دستی و هزینه‌بر را حذف کنند. قابلیت دیگر این نرم‌افزار، چند ملیتی بودن آن و پشتیبانی از واحدهای مختلف پولی، زبان‌های مختلف، قوانین و مقررات مالیاتی گوناگون است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابویی ریحانه |   1396/01/31 21:07:39   |
0     0
زیرسیستم‌های ERP شامل مجموعه‌های گوناگون و متعددی است که یکپارچگی آنها اهمیت و ارزشی مضاعف را برای سازمان و شاخه‌های مختلف آن پدید می‌آورد. برخی از این زیرسیستم‌های متداول به همراه زیرمجموعه‌های مربوطه عبارتند از:

مجموعه مالی (Oracle Finance)

حسابداری کل (General Ledger: GL)
حساب‌های پرداختنی (Account Payable: AP)
حساب‌های دریافتنی (Account Receivable: AR)
اموال و دارائی‌های ثابت (Fixed Assets: FA)
مدیریت نقدینگی (Cash Management: CM)

مجموعه زنجیره تأمین (Supply Chain Management: SCM)

خرید (Oracle Purchasing: PO)
انبار (Oracle Inventory: INV)
فروش/ مدیریت سفارشات (Order Management: OM)
هزینه‏های جانبی خرید (Landed Cost)

مجموعه مدیریت نیروی انسانی (Oracle Human Resource Management: Oracle HRMS)

پرسنلی (Human Resource: HR)
حقوق و دستمزد (Oracle Payroll: PAY)
حضور و غیاب (Time & Labor: OTL)
مدیریت آموزش (Training Administration: OTA)
سلف سرویس (Self-Service)
جذب و استخدام (Recruitment)

مجموعه تولید (Oracle Process Manufacturing: OPM)

فرمول‏های تولیدی (Formulator)
مهندسی فرآیندها (Process Engineer)
عملیات تولید (Production Supervisor)
مدیریت کیفیت (Quality Manager)

مجموعه تولید (Oracle Discrete Manufacturing: ODM)

فرمول‏های تولیدی و BOM
برنامه ریزی تولید و مواد (MS/MRP)
برنامه ریزی ظرفیت (Capacity Planning)
Work in process
مدیریت کیفیت (Quality Manager)

محاسبه قیمت تمام شده

مدیریت نگهداری و تعمیرات (Enterprise Asset Management: EAM)

برنامه‌ریزی و بودجه (Enterprise Budget and Planning)

مجموعه زیرسیستم‌های مدیریت پروژه

صدور صورتحساب پروژه‌ها (Project Billing)
هزینه‌یابی پروژه‌ها (Project Costing)
همکاری پروژه‌ها (Project Collaboration)
مدیریت منابع پروژه‌ها (Project Resource Management)
هوشمندی پروژه‌ها (Project Intelligent)
قراردادهای پروژه (Project Contracts)
مدیریت پروژه (Project Management)
برنامه‌ریزی پرتفولیوی پروژه (Project Portfolio Planning)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/03 08:31:49   |
0     0
اجزاءسیستم برنامه ریزی منابع سازمان(ERP):
-سیستم های اطلاعاتی مدیریت(MIS)
-مدیریت مالی و حسابداری
-مدیریت فروش و بازاریابی
-مدیریت منابع انسانی
-مدیریت مواد وتولید
-مدیریت کیفیت و خدمات پس از فروش
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/11 13:31:29   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژولهای کاربردی می باشد و هر شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژولها استفاده می نماید.
هر یک از ماژولها، فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژولها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند. بطور کلی این ماژولها را می توان بصورت زیر برشمرد
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای
دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها
کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار
مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .
مدیریت داراییها)اموال(: سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،
فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد .
سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای
اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .
سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و
فناوریهای مختلف دیگر
راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERP را با برنامه های کاربردی دیگر
خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند.
منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در _
شرکتها کاربرد دارد .
سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین _
آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .
مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده _
دارد .
مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل _
تدارکات و تولید را بر عهده دارد .
برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید (MPS)،برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد ، و...میباشد .
فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/15 18:47:44   |
0     0
زیر سیستم های ERP:

تولید
فروش
بازاریابی
توزیع
مدیریت بازرگانی
حسابداری
مالی
مدیریت منابع انسانی
مدیریت پروژه
مدیریت انبار
تعمیر و نگه داری
حمل و نقل
تجارت الکترونیک
لجستیک
کنترل سقف خرید
صدور اسناد
مدیریت زمان بندی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidah Ghane |   1397/03/29 09:16:29   |
سوال
زیر سیستم های ERP را نام ببرید ؟
جواب:
تولید
فروش
بازاریابی
توزیع
مدیریت بازرگانی
حسابداری
مالی
مدیریت منابع انسانی
مدیریت پروژه
مدیریت انبار
تعمیر و نگه داری
حمل و نقل
تجارت الکترونیک
لجستیک
کنترل سقف خرید
صدور اسناد
مدیریت زمان بندی
Hamidah Ghane |   1397/03/29 09:18:04   |
بخشهای مختلف نرم افزار ERPتحت وب چیست ؟

پس از آشنایی با مفهوم ERP، باید با بخشهای مختلف آن آشنا شویم. نرم افزارهای ERP دارای بخشهای مختلفی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
•ماژول مالی و حسابداری در سیستم ERP
•ماژول مدیریت پروژه
•ماژول منابع انسانی
•ماژول فروش از طریق استفاده از برنامه ERP
•ماژول لجستیک
•ماژول تامین
•ماژول برنامه ریزی تولید در نرم افزار ERP
Hamidah Ghane |   1397/03/29 09:19:04   |
مزایای استفاده از ERP چیست ؟
•سرعت بخشیدن به انجام فرایندهای سازمان
•افزایش یکپارچگی در سازمان با دانلود ERP
•بهبود ارتباطات در سازمان
•کاهش هزینههای سازمان
•بهبود ارتباط با مشتریان توسط ERP رایگان
•کاهش سطوح موجودی در سازمان
•بهبود امکان سفارشی سازی محصولات
•بهبود پیگیری سفارشات از زمان درخواست تا زمان تحویل محصول
•افزایش رضایت مشتریان
مجتبی یزدانی |   1396/02/15 19:14:03   |
0     0
اجزای تشکیل دهنده سیستم ERP
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژولهای کاربردی می باشد و هر شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژولها استفاده می نماید.
هر یک از ماژولها، فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژولها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند. بطور کلی این ماژولها را می توان بصورت زیر برشمرد
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابهاکنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزارمدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .
مدیریت داراییها)اموال(: سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد .
سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .
سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات وفناوریهای مختلف دیگر
راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERP را با برنامه های کاربردی دیگرخاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند.
منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در _شرکتها کاربرد دارد .
سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین _آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .
مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده _دارد .
مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل _تدارکات و تولید را بر عهده دارد .
برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید (MPS)،برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد ، و...میباشد .
فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/02/22 12:24:09   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم erp بخش نرم افزار ان است که شامل تعدادی ماژول کاربردی می باشد و نکته مهم این است که همه این ماژول ها به یکدیگر مرتبط و از انسجام خاصی برخوردارند

ماژول ها شامل موارد زیر می باشند :
١-حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزا ش دهی مربوط به دفاتر ، حساب های دریافتنی و پرداختنی
٢- کنترل: برای نگهداری جریان درامد و هزینه در یک شرکت استفاده میشودو ابزار مدیریتی برای تصمیم گیری سازمان کاربرددارد
٣- مدیریت دارایی: سیستمی برای نگهداری اطلاعات مربوط به دارایی ها ازجمله خرید و فروش و استهلاک
٤- سیستم پروژه: جهت برنامه ریزی و کنترل و نظارت بر پروژ ه های بلند مدت کاربرددارد
٥- سیستم جریان کار: سیستمی برای ارتباط ماژول های erp با ابزار مختلف دیگر کاربرد دارد
٦- راه حل های صنعتی ٧- منابع انسانی ٨- مدیریت مواد ٩- مدیریت کیفیت ١٠- فروش و توزیع

اجزاء فرعی ماژول شامل : پشتیبانی فروش، پردازش درخواستی مشتری ، پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارش فروش و پردازش ارسال کالا میباشد که برای مقاصد ویژه ای کاربرد دارد که شامل ساختار سازمانی شرکت ، طراحی چاچوب گزارشات داخلی و خارجی ، سازمان فروش و سلف سرویس کارکنان ..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/29 00:08:45   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژولهای کاربردی می باشد و هر شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژولها استفاده می نماید.
هر یک از ماژولها، فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژولها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند. بطور کلی این ماژولها را می توان بصورت زیر برشمرد
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای
دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها
کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار
مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .
مدیریت داراییها)اموال(: سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،
فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد .
سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای
اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .
سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و
فناوریهای مختلف دیگر
راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERP را با برنامه های کاربردی دیگر
خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند.
منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در _
شرکتها کاربرد دارد .
سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین _
آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .
مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده _
دارد .
مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل _
تدارکات و تولید را بر عهده دارد .
برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید (MPS)،برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد ، و...میباشد .
فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد.

این اجزا میتوانند خود دارای اجزای فرعی باشند که برای وظایف و مقاصد ویژه ای کاربرد دارد که عبارتند از: ساختارسازمانی شرکت ، طراحی چارچوب گزارشات داخلی و خارجی) جهت ارسال به سازمانهای خارج از شرکت( ، سازمان فروش ، کانالهای توزیع کالا، سلف سرویس کارمندان) کارمندان قادرند از طریق اینترنت به اطلاعات خود درسیستم MATCHCODE جهت یافتن اطلاعات خاص مورد نیاز با استفاده از منابع انسانی دسترسی داشته باشند، سیستم ابزارهای جستجو ، امنیت سیستم و ....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/01 10:14:41   |
0     0
هدف از یک سیستم ERP بهبود و تسریع فرایندهای داخلی کسب و کار سازمان است . هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است. نرم افزار ERP در عمل بر مبنای زیر برنامه های کاربردی قرار دارد. هر یک از زیر برنامه های کاربردی فعالیت های عملیاتی بخشی از سازمان را به شکل مکانیزه شبیه سازی می کند. ریز برنامه های معمول نرم افزارهای ERP مدیریت تولید، خرید مواد اولیه، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی و ردگیری سفارشات را پوشش می دهد. فرآیندهای کسب و کار کارآمد – فرایندهای کسب و کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند – فرآیندهای استراتژیک، کنترل های مدیریتی و کنترل های عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حل های جامعی برای کارآمد کردن فرآیندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستم های ERP به یکپارچه کردن فعالیت ها در کل سازمان باز می گردد. کاربران - کاربران سیستم های ERP می توانند کلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمانی را شامل شوند. معمول ترین سیستم عامل برای کاربری نرم افزارهای ERP سیستم عامل UNIX می باشد. علاوه بر این Windows NT و Linux دیگر سیستم های عامل مورد استفاده برای نرم افزارهای ERP اند اما اکثر سیستم های ERP بزرگ بر مبنای سیستم عامل UNIX قرار دارند. UNIX سیستم عاملی است که در اصل برای استفاده هم زمان جندین کاربر طراحی شده و پروتکل ارتباطی TCP/IP را در خود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/08 10:52:45   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که شامل تعدادی ماژولهای کاربردی می باشد و هر شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژولها استفاده می نماید.

هر یک از ماژولها، فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژولها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند. بطور کلی این ماژولها را می توان بصورت زیر برشمرد

حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای

دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها

کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار

مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .

مدیریت داراییها)اموال(: سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،

فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد .

سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای

اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .

سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و

فناوریهای مختلف دیگر

راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERP را با برنامه های کاربردی دیگر

خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند.

منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در _

شرکتها کاربرد دارد .

سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین _

آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .

مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده _

دارد .

مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل _

تدارکات و تولید را بر عهده دارد .

برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید (MPS)،برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد ، و...میباشد .

فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد.



این اجزا میتوانند خود دارای اجزای فرعی باشند که برای وظایف و مقاصد ویژه ای کاربرد دارد که عبارتند از: ساختارسازمانی شرکت ، طراحی چارچوب گزارشات داخلی و خارجی) جهت ارسال به سازمانهای خارج از شرکت( ، سازمان فروش ، کانالهای توزیع کالا، سلف سرویس کارمندان) کارمندان قادرند از طریق اینترنت به اطلاعات خود درسیستم MATCHCODE جهت یافتن اطلاعات خاص مورد نیاز با استفاده از منابع انسانی دسترسی داشته باشند، سیستم ابزارهای جستجو ، امنیت سیستم و ....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/14 17:40:49   |
0     0
ERP با استفاده از پایگاه داده های مشترک (به اشتراک گذاری داده های بخش های مختلف مانند تولید، خرید، فروش، حسابداری، و ...) که توسط یک سیستم مدیریت پایگاه نگهداری می شوند، دیدگاهی یکپارچه و بهنگام (Real-Time) از فرآیندهای کسب و کار را ارائه می دهد.
سیستم های ERP منابع کسب و کار (پول، نیروی انسانی، مواد اولیه، ظرفیت تولید و ...) و وضعیت تعهدات کسب و کار (سفارشات، سفارشات خرید، لیست دستمزدها و ...) را دنبال و بررسی می کنند.
امکانات ERP جریان اطلاعات (Information) را بین تمام بخش های کسب و کار برقرار و ارتباطات با ذی نفعان خارجی را مدیریت می کند.
ERP شامل راهکارهایی از پیش طراحی شده (Best Practices) می باشد با انعطاف پذیری بالا و قابلیت تنظیم برای انواع منابع سازمان.
پیاده سازی صحیح این راهکارها در نهایت منجر به ایجاد یکپارچگی فرآیندهای کسب و کار در تمام بخش ها می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/17 19:02:42   |
0     0
سیستم های تشکیل دهنده( ERP):
سیستم های ERP شامل مجموعه‌های گوناگون و متعددی است که یکپارچگی آنها اهمیت و ارزشی مضاعف را برای سازمان و شاخه های مختلف آن پدید می آورد :
•مجموعه زیر سیستم های لجستیک
•مجموعه زیر سیستم های تولید
•مجموعه زیر سیستم های مالی
•مجموعه زیر سیستم های مدیریت منابع انسانی
•مجموعه زیر سیستم های اطلاعات فنی
لازم به ذکر است که این تقسیم بندی مطلق نیست و می تواند در سازمان های مختلف به تناسب نوع و وسعت فعالیت هایی که در حال انجام است تغییر کند. هر یک از این سیستم ها با یک پایگاه اطلاعات واحد در ارتباط است. و اطلاعات خود را با دیگر سیستم ها به اشتراک می‌گذارد. با توجه به نوع فعالیت (توزیع جغرافیایی) بزرگی و پیچیدگی سازمانی که سیستمERP می‌خواهد در ان پیاده گردد، زیر سیستم های یک ERP تعیین می‌شود و با توجه به نیازهای سازمان عملیات انطباق (Customizing) صورت می‌گیرد. تا این مجموعه کلیه نیازهای عمومی و خاص انها را براورده سازد.و سپس آموزش و پیاده سازی انجام گیرد.هر یک از قسمتهایی که در بالا اشاره کردیم خود به قسمتهای مختلفی تبدیل می‌شوند
به طور مثال ماژول مدیریت منابع (HR) به طور مستمراطلاعات کارمندان را در یک پایگاه داده ذخیره میکند.(اطلاعاتی شامل: اطلاعات تماس، جزئیات حقوق و دستمزد، حضور و غیاب، ارزیابی عملکرد و ارتقاء همه کارکنان) . ماژول های پیشرفته منابع انسانی با سیستم های مدیریت دانش برای استفاده بهینه از تخصص همه کارکنان یکپارچه می شود.
ماژول های HR به سیستم ها و فرآیندها یی که در تقاطع بین مدیریت منابع انسانی (HRM) و فن آوری اطلاعات هستند اشاره می کند. ارتباط ماژول های منابع انسانی و مالی از طریق یک پایگاه داده، مهم ترین تمایز این سیستم با سیستمهای قدیمی می باشد
ماژول مدیریت منابع انسانی بسیاری از جنبه های منابع انسانی را تا بازنشستگی پوشش می دهدو شامل مدیریت پرسنل و مدیریت سازمانی و توسعه پرسنل است. پردازش قوانین دستمزد و حضور و غیاب در دیگر زیر سیستم های HR انجام می شود.. پیشرفته ترین ماژول ها در روش های جمع آوری داده ها، قابلیت های توزیع کار و ویژگی های تجزیه و تحلیل داده ها را نیز فراهم می کنند. تجزیه و تحلیل هزینه و معیارهای کارایی از عملیاتهای اولیه این ماژول می باشد
این ماژول‌ها(زیر سیستم های مرتبط با سیستم مدیریت منابع انسانی) سازمان را قادر می­ سازند تا نسبت به جلب و حفظ نیروی انسانی خود به صورت بهینه اقدام نماید و همچنین زمینه لازم را برای دریافت هر گونه اطلاعات منابع انسانی فراهم می­ سازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/17 19:05:07   |
0     0
پیش از راه حل های ERP، افراد به ارتباطات رو در رو و تک نفری وابسته بودند که طی آن، زمان و زحمت زیادی صرف انجام امور می شد. اما امروزه، دستیابی به اطلاعات از طریق ماژول های متفاوت ERP، جریان بی نقصی از اطلاعات را برای نیازهای فردی و سازمانی فراهم می آورد. در ادامه به بعضی از انواع ماژول های ERP نگاهی می اندازیم که می توانند در یک سیستم، یکپارچه شوند
ماژول حسابداری مالی مسئولیت کنترل و بررسی برنامه ریزی جریان نقدی، گزارش قانونی، ارتباط بین بخش های مالی مربوطه، حقوق و دستمزد را بر عهده دارد.
ماژول منابع انسانی: آموزش، مدیریت زمان، حضور و غیاب کارمندان و همچنین هزینه های مربوطه و مأموریت های کاری را کنترل می کند.
ماژول مدیریت زنجیره تامین: کنترل موجودی، لجستیک و حمل و نقل، مسیریابی مدیریت انبار را کنترل می کند.
ماژول مدیریت ارتباط با مشتری: اطلاعات تماس، رسانه های اجتماعی، ردیابی مشتریان وفادار و حل اختلافات کسب و کاری را مدیریت می کند.
ماژول مدیریت پروژه: برنامه ریزی و مدیریت جلسات، وظایف و میزان پیشرفت فعالیت ها را کنترل می کند.
خدمات اطلاعاتی: گزارشات، آمار و صحت و درستی اطلاعات را تدارک می بیند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/19 13:49:32   |
0     0
بطور کلی هدف اصلی و اولیه ERP آن است که فرآیند دریافت سفارش از مشتری و پردازش آن تا مرحله نهایی را بهبود بخشد . بعنوان مثال وقتی یک سفارش رسیده از سوی مشتری وارد سیستمERP میگردد ، همه اطلاعات لازم جهت تکمیل و ارائه این سفارش ، در آن موجود میباشد . اطلاعات مربوط به اینکه آیا مشتری سفارش دهنده ، اعتبار کافی نزد شرکت را دارد یا خیر ، از ماژول مالی بدست میآید و به همین ترتیب اطلاعات لازم در مورد سطح موجودی انبار کالا و مواد اولیه مربوط به این سفارش ، از ماژول انبار استخراج میگردد . با بکارگیری این سیستم ، کاربران تنها وارد کننده داده و اطلاعات به سیستم نیستند بلکه آنها از این پس وظیفه سنگینی را بر عهده خواهند داشت زیرا در مورد سئوالاتی از قبیل اینکه “آیا مشتری حاضر بموقع بدهی خود را بابت سفارش دریافتی خود خواهد پرداخت؟” ، “آیا ما قادر خواهیم بود بموقع سفارش مورد نظر را تحویل مشتری دهیم ؟” و سئولاتی از این قبیل ، کاربران سیستم باید بتوانند سریعا تصمیم گیری لازم را انجام دهند واین تصمیمات بر روی کل فرایند ERP تاثیر گذار خواهد بود . بعلاوه سایر کاربران در بخشهای دیگر نیز لازم است اطلاعات را بروز وارد سیستم نمایند . بعنوان مثال اگر مسئول سیستم انبار در مورد سطح موجودی انبار اشتباهی مرتکب شود ، شرکت ممکن است بسیاری از مشتریان خود را بدلیل اطلاعات نادرست درمورد کافی نبودن میزان موجودی ، از دست بدهد. یک پروژه ERP چه مدت بطول میانجامد ؟ در شرکتهای کوچک و آنهایی که فقط بخشی از ماژولهای ERPرا خریداری و راه اندازی میکنند ، این پروژه ممکن است حدود شش ماه یا کمتر بطول انجامد ولی برای شرکتهای بزرگتر و آنهایی که تمایل دارند این پروژه را بطور کاملتر به اجرا گذارند ، به این دلیل که نیاز به تغییر در بخشهای مختلف سازمان متناسب با بسته نرم افزاریERP وجود دارد ، اجرای این پروژه بطور میانگین بین یک تا سه سال بطول میانجامد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:06:45   |
0     0
سیستم‌های ERP سیستم‌های اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیمی هستند که اطلاعات و فرآیندهای مبتنی بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می‌نماید. آنچه که در مفهوم سیستم‌های برنامه‌ریزی سازمان (ERP) کاملاً مشهود است ویژگی‌های قابلیت برنامه‌ریزی منابع، یکپارچگی ذاتی در هر دو سطح پایگاه داده و نرم‌افزار و از همه مهمتر استاندارد بودن و استفاده از به‌روش‌ها (Best Practice) می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های با اهمیت در رویکرد به اینگونه سیستم‌ها، می‌توان از فرآیندگرایی و جامعیت نام برد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 18:28:09   |
0     0
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حسابهای

دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حسابها

کنترل: برای نگهداری جریان درآمدها و هزینه ها در یک شرکت استفاده میشود و بعنوان یک ابزار

مدیریتی برای تصمیم گیریهای سازمانی کاربرد دارد .

مدیریت داراییها)اموال(: سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به داراییها از جمله خرید ،

فروش ، استهلاک و مدیریت سرمایه گذاری در داراییها کاربرد دارد .

سیستم پروژه : این سیستم جهت برنامه ریزی ، کنترل و نظارت بر پروژه های پیچیده و بلند مدت دارای

اهداف مشخص و تعریف شده کاربرد دارد .

سیستم جریان کار: سیستمی است برای ارتباط ماژولهای کاربردی ERP با ابزار ، خدمات و

فناوریهای مختلف دیگر

راه حلهای صنعتی : سیستمی است که ماژولهای کاربردی ERP را با برنامه های کاربردی دیگر

خاص برخی از صنایع از جمله نفت ، گاز ، دارویی و بانکداری نوشته شده است ترکیب میکند.

منابع انسانی : سیستمی است کاملا یکپارچه که برای پشتیبانی و برنامه ریزی از فعالیتهای پرسنل در _

شرکتها کاربرد دارد .

سیستم نگهداری شرکت : این سیستم وظیفه برنامه ریزی نیازمندیهای مربوط به نگهداری از ماشین _

آلات و سایر امکانات موجود در شرکتها بخصوص شرکتهای تولیدی را بر عهده دارد .

مدیریت مواد : این سیستم وظایف مربوط به تدارکات و انبار مواد ، سفارش مجدد و ... را بر عهده _

دارد .

مدیریت کیفیت : یک سیستم اطلاعاتی و کنترل کیفی است که برنامه ریزی کیفیت ، بازرسی و کنترل _

تدارکات و تولید را بر عهده دارد .

برنامه ریزی تولید : برای برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای تولیدی یک شرکت کاربرد دارد. این ماجول شامل اجزای فرعی BOM مراکز کاری ، ردیابی مواد ، برنامه ریزی عملیات و فروش ، برنامه کلان تولید (MPS)،برنامه ریزی نیازمندیهای مواد ، کنترل سطح کارخانه ، سفارشات تولید ، هزینه یابی مواد ، و...میباشد .

فروش و توزیع: این سیستم ، بهینه سازی همه وظایف مربوط به فروش ، ارسال و صدور صورتحساب را در برمیگیرد . اجزای فرعی این ماجول شامل پشتیبانی قبل از فروش ، پردازش درخواست مشتری ،پردازش اعتبار مشتری ، پردازش سفارشات فروش ، پردازش ارسال کالاو سیستم اطلاعات فروش میباشد.



این اجزا میتوانند خود دارای اجزای فرعی باشند که برای وظایف و مقاصد ویژه ای کاربرد دارد که عبارتند از: ساختارسازمانی شرکت ، طراحی چارچوب گزارشات داخلی و خارجی) جهت ارسال به سازمانهای خارج از شرکت( ، سازمان فروش ، کانالهای توزیع کالا، سلف سرویس کارمندان) کارمندان قادرند از طریق اینترنت به اطلاعات خود درسیستم MATCHCODE جهت یافتن اطلاعات خاص مورد نیاز با استفاده از منابع انسانی دسترسی داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/04/08 13:51:14   |
0     0
مدیریت دارایی ها سیستمی است که برای نگهداری اطلاعات مربوط به دارایی ها از جمله خرید،فروش،استهلاک کاربرد دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/04/08 14:03:19   |
0     0
مرحله آخر چرخه پردازش داده ها،اطلاعات ستاده است که در این مرحله مرحله اطلاعات مورد نیاز کاربران در سه شکل اسناد،گزارش ها و پاسخ به یک جستجو ارایه می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید سلطانی |   1397/09/11 20:15:41   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است که ان نیز شامل بخش های زیر می باشد :
حسابداری مالی -، کنترل ، مدبریت دارایی ها ، سیستم پروژه ، سیستم جریان کار ، راه حل های صنعتی ، منابع انسانی ، سیستم نگهداشت شرکت ، مدیریت مواد ، مدیریت کیفیت ، برنامه ریزی تولید ، فروش وتوزیع
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روان |   1397/09/22 17:54:42   |
0     0
ERP سیستم‌های اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیمی هستند که اطلاعات و فرآیندهای مبتنی بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می‌نماید. آنچه که در مفهوم سیستم‌های برنامه‌ریزی سازمان (ERP) کاملاً مشهود است ویژگی‌های قابلیت برنامه‌ریزی منابع، یکپارچگی ذاتی در هر دو سطح پایگاه داده و نرم‌افزار و از همه مهمتر استاندارد بودن و استفاده از به‌روش‌ها (Best Practice) می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های با اهمیت در رویکرد به اینگونه سیستم‌ها، می‌توان از فرآیندگرایی و جامعیت نام برد. 
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/09 23:54:04   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن می باشد که آن نیز شامل بخش های زیر است .
حسابداری مالی ، کنترل ، مدبریت دارایی ها ، سیستم پروژه ، سیستم جریان کار ، راه حل های صنعتی ، منابع انسانی ، سیستم نگهداشت شرکت ، مدیریت مواد ، مدیریت کیفیت ، برنامه ریزی تولید ، فروش و توزیع
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/25 12:56:34   |
0     0
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حساب های دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حساب ها .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزیتا حکیمیان |   1397/10/26 20:11:09   |
0     0
یک از ماژول ها، فعالیت های عملیاتی بخشی از سازمان را به مکانیزه می نماید. نکته مهم آن است که همه این ماژول ها به یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی برخوردارند . بطور کلی این ماژول ها را می توان بصورت زیر برشمرد:
حسابداری مالی: سیستمی است برای مدیریت اتوماتیک و گزارش دهی مربوط به دفاتر کل ، حساب های دریافتنی و پرداختنی و سایر موارد مربوط به سیستم حسابداری و نگهداری حساب ها .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدزاده بغداداباد |   1397/12/05 18:14:48   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار است که شامل تعدادی ماژول های کاربردی می باشد و در شرکت بنا بر نیاز خود از این ماژول ها استفاده می نماید .
همه ی ماژول ها ب یکدیگر مرتبط بوده و از انسجام خاصی بر خوردارند
بخش های ماروژل ها :
حسابداری مالی. سیستم پروژه. راه حلهای صنعتی. کنترل. مدیریت دا ایی ها. سیستم جریان کار. منابع انسانی. سیستم نگهداری شرکت. مدیریت مواد. مدیریت کیفیت. برنامه ریزی تولید. فروش و توزیع.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1397/12/08 22:09:02   |
0     0
هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار ان است که شامل تعدادمازول های کاربردی است که شامل حسابداری مالی 0 کنترل 0 مدیریت دارایی ها 0 سیستم یروزه0 سیستم جریان کار0منابع انسانی سیستم نگهداری شرکت 0مدیردت موادوکیفیت0برنامه ریزی تولیدوفروش وتوزیع است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

همه چیز درباره سهام

همه چیز درباره سهام

مایکل سینسر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی