تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
یک روش عالی برای موفقیت در کار این است: افکارتان را روی کاغذ بیاورید. - برایان تریسی

برنامه‌ریزی منابع سازمان را باید جدید‌ترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست. 

 

مبنای کارکرد ERP تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‌های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است. برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌کوشد تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با یکدیگر مرتبط نماید. علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.

۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2-  بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.

3-  بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
4- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
5- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.

با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.

 

 

منبع:

شرکت همکاران سیستم

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
parisa teymouri |   1395/08/18 01:42:28   |
0     0
اگر افراد در بخش های مختلف (که از ERP استفاده خواهند کرد) قبول نداشته باشند که روش های کاری که داخل نرم‌افزار گنجانده شده، بهتر از روش های مرسوم و جاری است، در استفاده از نرم‌افزار مقاومت می‌کنند و بخش فناوری اطلاعات را مجبور به تغییر نرم افزار به منظور تطبیق با فعالیت های مرسوم و جاری خواهند کرد. اینجاست که پروژه های ERP دچار شکست می شوند و جنگ های درون سازمانی پیرامون نحوه نصب نرم افزار شیوع پیدا می کند.

بخش IT درگیر تلاش های گرانقیمت و طولانی برای سفارشی سازی نرم افزار می‌شود تا خواسته های افراد قدرتمند تجاری را برآورده سازد. این سفارشی‌سازی ها ماهیت اصلی نرم‌افزار را ناپایدار می‌کنند و نگهداری آن را نیز بعد از شروع به کار آن مشکل می سازند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1395/08/30 11:01:46   |
1     0
ساده ترین تفاوت این است که MIS به روش های جاری متکی است، در صورتی که، ERP متمایل به طرح ریزی روشهای نوین و به کارگیری آنها می باشد. همچنین ، MIS نگاه درون سازمانی دارد. اما، ERP مسائل درون و برون سازمانی را توأم با یکدیگر پوشش می دهد. محصول MIS استاندارد، قابلیت تغییرات بنیادی ندارد. اما، ERP در جهت انطباق با نیازهای مشتری از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، می توان گفت که ERP مشتری مدار و MIS محصول مدار است. علاوه بر این، روش های اجرایی در MISدرون سیستمی است. اما در ERP می بینیم که رویه ها از مراحل اجرا تفکیک شده اند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/09/01 17:58:41   |
1     0
با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1395/09/03 10:21:23   |
تفاوت سیستم‌های اطلاعات مدیریت با ERP
برنامه‌ریزی منابع سازمان را باید جدید‌ترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست. مبنای کارکرد ERP تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‌های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است. برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌کوشد تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با یکدیگر مرتبط نماید. علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
کامیار |   1395/09/02 19:44:05   |
0     0
رنامه‌ریزی منابع سازمانی (به انگلیسی: Enterprise resource planning) (به اختصار ERP)، شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی می‌شود و تمام داده‌ها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم نرم‌افزاری و در قالب یک بانک اطلاعاتی بصورت پیوسته، منظم و دقیق مدیریت می‌نماید.ERP به معنای مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمان یا 4M (Man, Machine, Material, Money) (مواد، ماشین آلات، پول و نیروی انسانی) می‌باشد و به سازمانها و شرکتها کمک می‌نماید تا فرایند دقیق برنامه‌ریزی کلیه منابع سازمان را در جهت کاهش هزینه و افزایش درآمد مدیریت نمایند. تعاریف دیگری نیز از ERP وجود دارد [۱]. ERP بر پایه سیستم هایبرنامه‌های کاربردی تهیه شده است که شامل چندین برنامه کاربردی است که بصورت یکپارچه همه فعالیت‌های داخلی یک سازمان را در گستره واحدهای عملیاتی سازمان مدیریت می‌کند. این فعالیت‌ها می‌تواند بازهٔ وسیعی از مدیریت فروش، مدیریت تأمین، مدیریت تولید، مدیریت کیفیت، مدیریت انبار، مدیریت لجستیک، مدیریت نگهداری و تعمیرات، مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت قیمت تمام شده، مدیریت منابع انسانی و مدیریت مهندسی را شامل شود. در واقع ERP، سامانه‌ای است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی است.

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1395/09/02 20:47:08   |
0     1
مهمترین تفاوتی را که بتوان در خصوص نرم افزارهای ERP با سیستمهای یکپارچه MIS نام برد روال اجرای عملیات در سیستمهای ERP است ، در سیستم ERP روال توسط فرآیندهای معرفی شده سیستم دنبال خواهد شد ، در یک سیستم ERP تمام اطلاعات در قالب یک بانک اطلاعاتی مشترک در کلیه قسمتهای مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرند و بخشهای مختلف سیستم با یکدیگر در تعامل می باشند.
سیستم اطلاعات مدیریت ( MIS)، اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری افراد ذیصلاح و مدیران ارشد را بطور جداگانه از سایر زیر سیستم های موجود در یک سازمان گردآوری می کند واین در حالی است که گزارشات تهیه شده نیز در پاره ای از مواقع با هم تناسخ و تناسب لازم را ندارد مثلا قیمت تمام شده ای که توسط حسابداری صنعتی تهیه می شد با بهای تمام شده ارائه شده توسط قسمت تولید همخوانی ندارد. علت این ناهمگونی عدم گردش صحیح و کامل اطلاعات بین امور مالی، مدیریت ستادی، تولید و انبارداری است. ERP این سیستم های منفرد از هم را بصورت یک مجموعه کامل در می آورد که این مجموعه از ماژول های نرم افزاری معادل با هر یک از سیستم های منفرد قبلی، تشکیل شده است.
حسابداری، تولید، انبارداری، خرید و فروش و سایر سیستم های موازی موجود در سازمان هنوز ماهیت خود را حفظ می کنند با این تفاوت که این سیستم ها به نحوی به یکدیگر متصل می شوند که گردش اطلاعات بطور سیال در کلیه این سیستم ها جریان پیدا کرده و بطور مثال یک مدیر براحتی میتواند به اطلاعات مالی، تولید، انبارداری و ... دریک آن دسترسی داشته باشد و این سهولت دسترسی در سیستم های MIS بدین طریق وجود نداشت. یکی از ویژگی های ERP این است که آنقدر انعطاف پذیر هستند که بتوان بعضی از ماژول ها را بدون نیاز به داشتن کل مجموعه راه اندازی کرد.
ساده ترین تفاوت این است که MIS به روش های جاری متکی است، در صورتی که، ERP متمایل به طرح ریزی روشهای نوین و به کارگیری آنها می باشد. همچنین ، MIS نگاه درون سازمانی دارد. اما، ERP مسائل درون و برون سازمانی را توأم با یکدیگر پوشش می دهد. محصول MIS استاندارد، قابلیت تغییرات بنیادی ندارد. اما، ERP در جهت انطباق با نیازهای مشتری از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، می توان گفت که ERP مشتری مدار و MIS محصول مدار است. علاوه بر این، روش های اجرایی در MISدرون سیستمی است. اما در ERP می بینیم که رویه ها از مراحل اجرا تفکیک شده اند . در اصطلاح Business LogicازBusiness Process تفکیک شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/09/28 20:47:37   |
1     1
MIS در واقع یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری می باشد که اطلاعات لازم را از سطوح مختلف سازمان جمع آوری کرده و به شکل گزارش های کاربردی در اختیار مدیریت قرار میدهد. طبیعتاً این اطلاعات میتواند از سیستم های نرم افزاری گوناگونی به صورت جداگانه در سازمان تهیه شود.
ERP به منظور کمک به مدیریت بهتر و موثرتر فرآیند های آن کسب و کار به کار می رود و مبنایی برای تصمیم گیری های استراتژیک سازمان می باشد. بدین منظور از برنامه های کاربردی خود استفاده میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 17:29:54   |
2     1
فاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.

۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.

3- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
4- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
5- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.

با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/04 19:41:03   |
0     0
سوال:
تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان را برشمارید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1395/10/06 00:15:39   |
0     1
در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوتها میان سیستم های MIS و ERP بپردازیم. گاهی اوقات در برخی جلسات که بحث از پیاده سازی یک نرم افزار فراگیر و یکپارچه مثل سیستم های مالی و اداری به میان می آید،تعدادی از مدیران ، آنها را MIS و عده ای دیگر آنها را ERP دسته بندی می کنند. اما در واقعیت کدام صحیح است و تفاوت میان این دوکلمه در چیست؟ در ادامه این مظلب به بررسی این دو سیستم می پردازیم.

ابندا به ترجمه لغوی آنها نگاهی بیندازیم.
MIS : Managment Information Systems : سیستم های اطلاعات مدیریت
ERP : Enterprise Resource Planning :برنامه‌ریزی منابع سازمانی

اخیراً ، استفاده از تکنولوژی اطلاعات (IT) بویژه سیستم های یکپارچه مالی و اداری بسیار فراگیر شده و کمتر سازمانی را میتوان پیاده کرد که در عصر حاضر هنوز از روشهای سنتی در مدیریت و کنترل اطلاعات استفاده کند. برای این منظور سیستم های اطلاعاتی زیادی وجود دارند. دو ابزار پرقدرت که برای به یاری مدیریت می شتابد تا در بصورت موثر در تصمیم گیری ها نقش بازی کنند ERP و MIS است. شباهتهایی زیادی میان این دو سیستم است اگر چه تفاوتهایی نیز به چشم می خورد. در این مطلب سعی دارم تفاوتهای این دو سیستم اطلاعاتی را بررسی نمایم تا با شناخت بهتر آنها ، انتخاب برای مدیران ساده تر باشد.



ERP

ERP یا برنامه ریزی منابع سازمانی به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که اساساً وظیفه دارند تا کمک دست مدیران باشد و تجارت را به روش بهتری مدیریت شود. اطلاعاتی که توسط ERP در اختیار مدیر گذاشته میشود به مدیر کمک می کند تا با توجه به ارزش شاخص ها و پارامترهای کلیدی تصمیم گیری کند و هموراه بررسی نماید که آیا در مسیر درستی برای دستیابی به اهداف قرار دارد یا خیر!

برنامه های زیادی از ERP تولید شده است که برای کنترل موجودی، انبارداری، خرید، برنامه ریزی تولید، تعمامل با تامین کنندگان، سرویس دهی به مشتریان کاربرد دارند. همینطور به صورت موثر جهت کمک به مدیران در واحد منابع انسانی و امور مالی نیز کاربرد دارد. یک سیستم ERP نیازمند تعریف فرآیندهای کاری جدید است و البته آموزش پرسنل.



MIS

MIS یا سیستم اطلاعات مدیریت وظیفه فراهم سازی اطلاعات مهم و ضروری را که برای مدیریت بهتر سازمان نقش حیاتی دارند استفاده میشود. اساساً یک سیستم اطلاعات محور کامپیوتری است که تقریباً در تمامی حوزه های عملیاتی وارد شده است. در واقع یک منبع متمرکز شده اطلاعاتی قوی و مهم از تمامی ادارات سازمان در یک دیتابیس است که با کمک این اطلاعات منسجم شده امکان تصمیم گیری بهتر برای مدیران سازمان مهیا میشود.



در ذیل برخی از تفاوت ها نگاهی می اندازیم.

۱-در MIS مساله BPR (مهندسی مجدد فرایندها Business Process Reengineering ) در حالت ایده آل مقدم بر استقرار اجزاء متشکله MIS بوده است. در حالیکه در تفکر حاکم بر تولید محصول ERP حرکت توأم در زمینه BPR و استقرار ERP جهت پوشش دهی کلیت نیازهای سازمان اجتناب ناپذیر است و به این ترتیب با زمان و هزینه محدودتر سیستم ها و روشهای یک سازمان در آن واحد و توأما“ بهبود می یابند و میزان کارایی و بهره وری سازمان حداکثر افزایش را خواهد یافت .

۲- در ERP تاکید بسیار ویژه ای روی خدمات دهی به مشتریان وجود دارد و زاویه دید متوجه انتظارات مشتری از سازمان است . بنابراین مجموعه سیستم های مربوط به حوزه مشتریان و تکنولوژی پشتیبانی کننده آن متناسب با نیازهای روز و چشم انداز آتی نزدیک پیش بینی و ارائه میشود .

۳- MIS عمدتا“ رویکرد درون گرا نسبت به عملیات جاری و اطلاعات درون سازمانی دارد و در ویرایش های جدید آن سعی شده است از طریق لایه اطلاع رسانی مدیریت عالی سازمان (EIS) این ضعف جبران شود . درحالیکه ERP وجه برون سازمانی و محیط مؤثر بر سازمان را نیز هم وزن درون سازمان مدنظر قرار میدهد به همین خاطر نسبت به سیستم های پوشش دهنده عملیاتی که تا دیروز ذاتی درون سازمان بودند و امروز برون سازمانی محسوب میشوند انعطاف پذیری بسیار بالایی وجود دارد .

۴- در MIS هدف انطباق نسبی با نیازها تا جائی که تغییر بنیادی در محصول را طلب نکند میباشد در حالیکه در ERP خواستگاه ، نیازهای مشتری است ومحصول ERP موظف به انطباق کامل با آنها ، بدون توجه به تغییرات اصلی و جانبی که ممکن است در محصول ضرورتا“ اعمال شود.

۵- در MIS ، رویه های اجرایی ، درونی سیستم ها یا اصطلاحا“ Built-in بوده و غیرقابل تفکیک است در حالیکه در ERP رویه ها در دو بخش دیده شده اند . رویه هایی که درون سیستمی هستند و رویه هایی که گردش اطلاعات بین سیستم های متشکله ERP را در برمی گیرند و یا اصطلاحا“ فرآیند گردش عملیات سازمان را شامل میشوند و میتوانند توسط استفاده کننده بدون اعمال تغییر در برنامه های سیستم ها هربار تعریف و بازنگری شوند .



نتیجه گیری :

MIS در واقع یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری می باشد که اطلاعات لازم را از سطوح مختلف سازمان جمع آوری کرده و به شکل گزارش های کاربردی در اختیار مدیریت قرار میدهد. طبیعتاً این اطلاعات میتواند از سیستم های نرم افزاری گوناگونی به صورت جداگانه در سازمان تهیه شود.

ERP به منظور کمک به مدیریت بهتر و موثرتر فرآیند های آن کسب و کار به کار می رود و مبنایی برای تصمیم گیری های استراتژیک سازمان می باشد. بدین منظور از برنامه های کاربردی خود استفاده میکند.



MIS تنها با اطلاعات داخلی سازمان کار دارد در حالیکه ERP کلیه اطلاعات مدیریتی داخلی و محیطی سازمان را با هم مرتبط می سازد.




ERP

ERP یا برنامه ریزی منابع سازمانی به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که اساساً وظیفه دارند تا کمک دست مدیران باشد و تجارت را به روش بهتری مدیریت شود. اطلاعاتی که توسط ERP در اختیار مدیر گذاشته میشود به مدیر کمک می کند تا با توجه به ارزش شاخص ها و پارامترهای کلیدی تصمیم گیری کند و هموراه بررسی نماید که آیا در مسیر درستی برای دستیابی به اهداف قرار دارد یا خیر!

برنامه های زیادی از ERP تولید شده است که برای کنترل موجودی، انبارداری، خرید، برنامه ریزی تولید، تعمامل با تامین کنندگان، سرویس دهی به مشتریان کاربرد دارند. همینطور به صورت موثر جهت کمک به مدیران در واحد منابع انسانی و امور مالی نیز کاربرد دارد. یک سیستم ERP نیازمند تعریف فرآیندهای کاری جدید است و البته آموزش پرسنل.



MIS

MIS یا سیستم اطلاعات مدیریت وظیفه فراهم سازی اطلاعات مهم و ضروری را که برای مدیریت بهتر سازمان نقش حیاتی دارند استفاده میشود. اساساً یک سیستم اطلاعات محور کامپیوتری است که تقریباً در تمامی حوزه های عملیاتی وارد شده است. در واقع یک منبع متمرکز شده اطلاعاتی قوی و مهم از تمامی ادارات سازمان در یک دیتابیس است که با کمک این اطلاعات منسجم شده امکان تصمیم گیری بهتر برای مدیران سازمان مهیا میشود.



در ذیل برخی از تفاوت ها نگاهی می اندازیم.

۱-در MIS مساله BPR (مهندسی مجدد فرایندها Business Process Reengineering ) در حالت ایده آل مقدم بر استقرار اجزاء متشکله MIS بوده است. در حالیکه در تفکر حاکم بر تولید محصول ERP حرکت توأم در زمینه BPR و استقرار ERP جهت پوشش دهی کلیت نیازهای سازمان اجتناب ناپذیر است و به این ترتیب با زمان و هزینه محدودتر سیستم ها و روشهای یک سازمان در آن واحد و توأما“ بهبود می یابند و میزان کارایی و بهره وری سازمان حداکثر افزایش را خواهد یافت .

۲- در ERP تاکید بسیار ویژه ای روی خدمات دهی به مشتریان وجود دارد و زاویه دید متوجه انتظارات مشتری از سازمان است . بنابراین مجموعه سیستم های مربوط به حوزه مشتریان و تکنولوژی پشتیبانی کننده آن متناسب با نیازهای روز و چشم انداز آتی نزدیک پیش بینی و ارائه میشود .

۳- MIS عمدتا“ رویکرد درون گرا نسبت به عملیات جاری و اطلاعات درون سازمانی دارد و در ویرایش های جدید آن سعی شده است از طریق لایه اطلاع رسانی مدیریت عالی سازمان (EIS) این ضعف جبران شود . درحالیکه ERP وجه برون سازمانی و محیط مؤثر بر سازمان را نیز هم وزن درون سازمان مدنظر قرار میدهد به همین خاطر نسبت به سیستم های پوشش دهنده عملیاتی که تا دیروز ذاتی درون سازمان بودند و امروز برون سازمانی محسوب میشوند انعطاف پذیری بسیار بالایی وجود دارد .

۴- در MIS هدف انطباق نسبی با نیازها تا جائی که تغییر بنیادی در محصول را طلب نکند میباشد در حالیکه در ERP خواستگاه ، نیازهای مشتری است ومحصول ERP موظف به انطباق کامل با آنها ، بدون توجه به تغییرات اصلی و جانبی که ممکن است در محصول ضرورتا“ اعمال شود.

۵- در MIS ، رویه های اجرایی ، درونی سیستم ها یا اصطلاحا“ Built-in بوده و غیرقابل تفکیک است در حالیکه در ERP رویه ها در دو بخش دیده شده اند . رویه هایی که درون سیستمی هستند و رویه هایی که گردش اطلاعات بین سیستم های متشکله ERP را در برمی گیرند و یا اصطلاحا“ فرآیند گردش عملیات سازمان را شامل میشوند و میتوانند توسط استفاده کننده بدون اعمال تغییر در برنامه های سیستم ها هربار تعریف و بازنگری شوند .



نتیجه گیری :

MIS در واقع یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری می باشد که اطلاعات لازم را از سطوح مختلف سازمان جمع آوری کرده و به شکل گزارش های کاربردی در اختیار مدیریت قرار میدهد. طبیعتاً این اطلاعات میتواند از سیستم های نرم افزاری گوناگونی به صورت جداگانه در سازمان تهیه شود.

ERP به منظور کمک به مدیریت بهتر و موثرتر فرآیند های آن کسب و کار به کار می رود و مبنایی برای تصمیم گیری های استراتژیک سازمان می باشد. بدین منظور از برنامه های کاربردی خود استفاده میکند.



MIS تنها با اطلاعات داخلی سازمان کار دارد در حالیکه ERP کلیه اطلاعات مدیریتی داخلی و محیطی سازمان را با هم مرتبط می سازد.
ERP&MIS
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین قدیریان ابرقویی |   1395/10/07 22:52:44   |
0     2
در شرکتها سازمانهای کوچک و آنهایی که فقط بخشی از ماژولهای ERP را خریداری و راه اندازی میکنند ، این پروژه ممکن است حدود شش ماه یا کمتر بطول انجامد ولی برای شرکتها یا سازمانهای بزرگ و آنهایی که تمایل دارند این پروژه را بطور کاملتر به اجرا گذارند ، به این دلیل که نیاز به تغییر در بخشهای مختلف سازمان متناسب با بسته نرم افزاریERP وجود دارد ، اجرای این پروژه بطور میانگین بین یک تا پنج سال بطول میانجامد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/09 20:35:12   |
0     2
برنامه‌ریزی منابع سازمان را باید جدید‌ترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست. مبنای کارکرد ERP تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‌های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است. برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌کوشد تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با یکدیگر مرتبط نماید. علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1395/10/14 09:49:16   |
0     0
تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان را نام ببرید؟
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
3- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
4- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
5- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/20 20:38:18   |
0     0
سوال:(***)
مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP چیست؟
مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/20 22:11:22   |
0     0
باسلام:
مطالب همگی جالب و مفیدبود و سوالات خوبی دوستان مطرح کردند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/22 20:01:32   |
0     0
چهار تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت(MIS) و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) را نام ببدید؟
(ERP) به صورت بسته های نرم افزاری مرتبط به هم هستند در صورتی که (MIS)ها ممکن است اینطور نباشد
تهیه بسته های نرم افزاری (ERP)ها درون سازمان نیست درصورتیکه (MIS)ها درون سازمان تهیه میشود
(ERP)ها از یک پایگاه داده استفاده می کنند ولی (MIS)ها مراکز داده ای خاص خود را دارند.
مهمترین تفاوت: بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و(MIS)ها بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ناصریان اصل |   1395/10/29 19:47:07   |
1     0
تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.

۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.

3- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/30 16:12:52   |
0     0
فاوت سیستم‎های اطلاعات مدیریت با سیستم برنامه ریزی منابع سازمان را باید جدیدترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‎های اطلاعات مدیریت دانست و مبنای کارکرد آن‌ را تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای، توجه و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‎های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان عنوان کرد. سیستم‎های برنامه ریزی منابع سازمان می‌کوشند تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با هم مرتبط باشند . سیستم برنامه ریزی منابع سازمان علاوه بر یکپارچگی، گزینه‌های برتر را نشان می‌دهد، به همین دلیل غولهای نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثالهایی دارند که در نسخه‎های خود به سازمانها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‎های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. سیستم برنامه ریزی منابع سازمان به صورت کامل سطوح مختلف سیستمی سازمان را پوشش می‌دهد. به این صورت که هسته مرکزی، پوشش دهنده سطوح سیستم پردازش مبادلات و سیستم‎های اطلاعاتی مدیریت است و ابزار‎های تجزیه و تحلیل تجاری پوشش دهنده سطوح سیستم‎های پشتیبانی از تصمیم و سیستم‎های اطلاعاتی مدیریت اجرایی در سازمان هستند. البته لازم به ذکر است که این تقسیم بندی چندان شفاف نبوده و مرز مشخصی بین این سطوح و دو بخش اصلی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان قابل ترسیم نیست و همپوشانیهایی در این بین وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سودابه محسن زاده |   1395/11/02 00:08:20   |
1     0
مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/03 22:59:46   |
0     0
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
3- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
4- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
5- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/11/05 11:13:00   |
0     0
در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوتها میان سیستم های MIS و ERP بپردازیم. گاهی اوقات در برخی جلسات که بحث از پیاده سازی یک نرم افزار فراگیر و یکپارچه مثل سیستم های مالی و اداری به میان می آید،تعدادی از مدیران ، آنها را MIS و عده ای دیگر آنها را ERP دسته بندی می کنند. اما در واقعیت کدام صحیح است و تفاوت میان این دوکلمه در چیست؟ در ادامه این مظلب به بررسی این دو سیستم می پردازیم.


ابندا به ترجمه لغوی آنها نگاهی بیندازیم.
MIS : Managment Information Systems : سیستم های اطلاعات مدیریت
ERP : Enterprise Resource Planning :برنامه‌ریزی منابع سازمانی
اخیراً ، استفاده از تکنولوژی اطلاعات (IT) بویژه سیستم های یکپارچه مالی و اداری بسیار فراگیر شده و کمتر سازمانی را میتوان پیاده کرد که در عصر حاضر هنوز از روشهای سنتی در مدیریت و کنترل اطلاعات استفاده کند. برای این منظور سیستم های اطلاعاتی زیادی وجود دارند. دو ابزار پرقدرت که برای به یاری مدیریت می شتابد تا در بصورت موثر در تصمیم گیری ها نقش بازی کنند ERP و MIS است. شباهتهایی زیادی میان این دو سیستم است اگر چه تفاوتهایی نیز به چشم می خورد. در این مطلب سعی دارم تفاوتهای این دو سیستم اطلاعاتی را بررسی نمایم تا با شناخت بهتر آنها ، انتخاب برای مدیران ساده تر باشد.



ERP

ERP یا برنامه ریزی منابع سازمانی به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که اساساً وظیفه دارند تا کمک دست مدیران باشد و تجارت را به روش بهتری مدیریت شود. اطلاعاتی که توسط ERP در اختیار مدیر گذاشته میشود به مدیر کمک می کند تا با توجه به ارزش شاخص ها و پارامترهای کلیدی تصمیم گیری کند و هموراه بررسی نماید که آیا در مسیر درستی برای دستیابی به اهداف قرار دارد یا خیر!

برنامه های زیادی از ERP تولید شده است که برای کنترل موجودی، انبارداری، خرید، برنامه ریزی تولید، تعمامل با تامین کنندگان، سرویس دهی به مشتریان کاربرد دارند. همینطور به صورت موثر جهت کمک به مدیران در واحد منابع انسانی و امور مالی نیز کاربرد دارد. یک سیستم ERP نیازمند تعریف فرآیندهای کاری جدید است و البته آموزش پرسنل.



MIS

MIS یا سیستم اطلاعات مدیریت وظیفه فراهم سازی اطلاعات مهم و ضروری را که برای مدیریت بهتر سازمان نقش حیاتی دارند استفاده میشود. اساساً یک سیستم اطلاعات محور کامپیوتری است که تقریباً در تمامی حوزه های عملیاتی وارد شده است. در واقع یک منبع متمرکز شده اطلاعاتی قوی و مهم از تمامی ادارات سازمان در یک دیتابیس است که با کمک این اطلاعات منسجم شده امکان تصمیم گیری بهتر برای مدیران سازمان مهیا میشود.



در ذیل برخی از تفاوت ها نگاهی می اندازیم.

۱-در MIS مساله BPR (مهندسی مجدد فرایندها Business Process Reengineering ) در حالت ایده آل مقدم بر استقرار اجزاء متشکله MIS بوده است. در حالیکه در تفکر حاکم بر تولید محصول ERP حرکت توأم در زمینه BPR و استقرار ERP جهت پوشش دهی کلیت نیازهای سازمان اجتناب ناپذیر است و به این ترتیب با زمان و هزینه محدودتر سیستم ها و روشهای یک سازمان در آن واحد و توأما“ بهبود می یابند و میزان کارایی و بهره وری سازمان حداکثر افزایش را خواهد یافت .

۲- در ERP تاکید بسیار ویژه ای روی خدمات دهی به مشتریان وجود دارد و زاویه دید متوجه انتظارات مشتری از سازمان است . بنابراین مجموعه سیستم های مربوط به حوزه مشتریان و تکنولوژی پشتیبانی کننده آن متناسب با نیازهای روز و چشم انداز آتی نزدیک پیش بینی و ارائه میشود .

۳- MIS عمدتا“ رویکرد درون گرا نسبت به عملیات جاری و اطلاعات درون سازمانی دارد و در ویرایش های جدید آن سعی شده است از طریق لایه اطلاع رسانی مدیریت عالی سازمان (EIS) این ضعف جبران شود . درحالیکه ERP وجه برون سازمانی و محیط مؤثر بر سازمان را نیز هم وزن درون سازمان مدنظر قرار میدهد به همین خاطر نسبت به سیستم های پوشش دهنده عملیاتی که تا دیروز ذاتی درون سازمان بودند و امروز برون سازمانی محسوب میشوند انعطاف پذیری بسیار بالایی وجود دارد .

۴- در MIS هدف انطباق نسبی با نیازها تا جائی که تغییر بنیادی در محصول را طلب نکند میباشد در حالیکه در ERP خواستگاه ، نیازهای مشتری است ومحصول ERP موظف به انطباق کامل با آنها ، بدون توجه به تغییرات اصلی و جانبی که ممکن است در محصول ضرورتا“ اعمال شود.

۵- در MIS ، رویه های اجرایی ، درونی سیستم ها یا اصطلاحا“ Built-in بوده و غیرقابل تفکیک است در حالیکه در ERP رویه ها در دو بخش دیده شده اند . رویه هایی که درون سیستمی هستند و رویه هایی که گردش اطلاعات بین سیستم های متشکله ERP را در برمی گیرند و یا اصطلاحا“ فرآیند گردش عملیات سازمان را شامل میشوند و میتوانند توسط استفاده کننده بدون اعمال تغییر در برنامه های سیستم ها هربار تعریف و بازنگری شوند .



نتیجه گیری :

MIS در واقع یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری می باشد که اطلاعات لازم را از سطوح مختلف سازمان جمع آوری کرده و به شکل گزارش های کاربردی در اختیار مدیریت قرار میدهد. طبیعتاً این اطلاعات میتواند از سیستم های نرم افزاری گوناگونی به صورت جداگانه در سازمان تهیه شود.

ERP به منظور کمک به مدیریت بهتر و موثرتر فرآیند های آن کسب و کار به کار می رود و مبنایی برای تصمیم گیری های استراتژیک سازمان می باشد. بدین منظور از برنامه های کاربردی خود استفاده میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میر تقی |   1396/01/13 19:02:27   |
0     0
تفاوت سیستم های اطلاعات مدیریت با ERP
برنامه‌ریزی منابع سازمان را باید جدید‌ترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست. مبنای کارکرد ERP تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‌های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است. برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌کوشد تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با یکدیگر مرتبط نماید. علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad.rajol |   1396/01/21 07:09:01   |
0     0
تفاوت سیستم‌های اطلاعات مدیریت با ERP
برنامه‌ریزی منابع سازمان را باید جدید‌ترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست. مبنای کارکرد ERP تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‌های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است. برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌کوشد تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با یکدیگر مرتبط نماید. علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/29 05:57:52   |
0     0
مهمترین تفاوتی را که بتوان در خصوص نرم افزارهای ERP با سیستمهای یکپارچه MIS نام برد روال اجرای عملیات در سیستمهای ERP است ، در سیستم ERP روال توسط فرآیندهای معرفی شده سیستم دنبال خواهد شد ، در یک سیستم ERP تمام اطلاعات در قالب یک بانک اطلاعاتی مشترک در کلیه قسمتهای مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرند و بخشهای مختلف سیستم با یکدیگر در تعامل می باشند.

سیستم اطلاعات مدیریت ( MIS)، اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری افراد ذیصلاح و مدیران ارشد را بطور جداگانه از سایر زیر سیستم های موجود در یک سازمان گردآوری می کند واین در حالی است که گزارشات تهیه شده نیز در پاره ای از مواقع با هم تناسخ و تناسب لازم را ندارد مثلا قیمت تمام شده ای که توسط حسابداری صنعتی تهیه می شد با بهای تمام شده ارائه شده توسط قسمت تولید همخوانی ندارد. علت این ناهمگونی عدم گردش صحیح و کامل اطلاعات بین امور مالی، مدیریت ستادی، تولید و انبارداری است. ERP این سیستم های منفرد از هم را بصورت یک مجموعه کامل در می آورد که این مجموعه از ماژول های نرم افزاری معادل با هر یک از سیستم های منفرد قبلی، تشکیل شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/01/30 05:17:07   |
0     0
مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
3- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
4- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
5- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/13 17:31:43   |
0     0
برنامه‌ریزی منابع سازمان را باید جدید‌ترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست. مبنای کارکرد ERP تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‌های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است. برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌کوشد تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با یکدیگر مرتبط نماید. علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/14 07:08:13   |
0     0
تفاوت سیستم های اطلاعات مدیریت با سیستم برنامه ریزی منابع سازمان:
ERPرا باید جدیدترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم های اطلاعات مدیریت دانست و مبنای کارکرد آن‌ را تفکر فرایندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای، توجه و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌ های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان عنوان کرد. ERPمی‌کوشد تا تمام فرایندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرایندی با هم مرتبط باشند .
ERPعلاوه بر یکپارچگی، گزینه‌های برتر را نشان می‌دهد، به همین دلیل غولهای نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثالهایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمانها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود.
سیستم ERPبه صورت کامل سطوح مختلف سیستمی سازمان را پوشش می‌دهد. به این صورت که هسته مرکزی، پوشش دهنده سطوح سیستم پردازش مبادلات و سیستم های اطلاعاتی مدیریت است و ابزار های تحلیل و تجزیه تجاری پوشش دهنده سطوح سیستم های پشتیبانی از تصمیم و سیستم های اطلاعاتی مدیریت اجرایی در سازمان هستند. البته لازم به ذکر است که این تقسیم بندی چندان شفاف نبوده و مرز مشخصی بین این سطوح و دو بخش اصلی ERPقابل ترسیم نیست و همپوشانیهایی در این بین وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/02/22 12:29:03   |
0     0
مهمترین تفاوتهای بین سیستم های اطلاعاتی مدیریت و سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان شامل موارد زیر است :

۱- سیستم‌های‪ ERP ‬به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که‪ MIS‌ ‬ها ممکن است چنین نباشند‪.‬
٢-بسته‌های نرم افزاری‪ ERP ‬درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند‪.‬
٣-بسته‌های نرم افزاری‪ ERP ‬بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت‪ IS ‬به حساب می‌آید‪.‬
‪ERP -٤‬فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که‪MIS‌‬ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند‪.‬
٥-تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های‪ ERP ‬یکسان و مشابه است ولی در‪ MIS ‬هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود‪.‬
با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم‪ ERP ‬فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک‪ ERP ‬و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است‪.‬
 
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
DAMIRI |   1396/02/22 20:16:07   |
0     0
تفاوت سیستم های اطلاعات مدیریت با سیستم برنامه ریزی منابع سازمان
ERPرا باید جدیدترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم های اطلاعات مدیریت دانست و مبنای کارکرد آن‌ را تفکر فرایندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای، توجه و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌ های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان عنوان کرد. ERPمی‌کوشد تا تمام فرایندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرایندی با هم مرتبط باشند .
ERPعلاوه بر یکپارچگی، گزینه‌های برتر را نشان می‌دهد، به همین دلیل غولهای نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثالهایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمانها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود.

سیستم ERPبه صورت کامل سطوح مختلف سیستمی سازمان را پوشش می‌دهد. به این صورت که هسته مرکزی، پوشش دهنده سطوح سیستم پردازش مبادلات و سیستم های اطلاعاتی مدیریت است و ابزار های تحلیل و تجزیه تجاری پوشش دهنده سطوح سیستم های پشتیبانی از تصمیم و سیستم های اطلاعاتی مدیریت اجرایی در سازمان هستند. البته لازم به ذکر است که این تقسیم بندی چندان شفاف نبوده و مرز مشخصی بین این سطوح و دو بخش اصلی ERPقابل ترسیم نیست و همپوشانیهایی در این بین وجود دارد.
توسعه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان


توسعه اینترنتی تاثیر عظیمی بر جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات و از جمله سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان گذاشته است . بنابراین سیستم‌های ERPبیشتر مبتنی بر اینترنت شده اند. در چنین محیطی (اینترنت) که دسترسی به منابع سیستمی از هر جا و در هر زمان امکان‌پذیر است، فروشندگان ERPنیز توانسته‌اند سیستم‌های ERPخود را توسعه دهند و با بخشهای کسب و کار جدید از جمله مدیریت زنجیره تامین ، مدیریت ارتباط با مشتری ، اتوماسیون نیروی فروش، برنامه‌ریزی و زمان بندی پیشرفته هوش کسب و کار و قابلیتهای کسب و کار الکترونیک یکپارچه کنند .
راه حلهای مبتنی بر اینترنت سبب شده است که رضایت مشتریان فرصتهای فروش و بازاریابی افزایش و روشهای پرداخت بهبود یابد. شکل (2) مفهوم سیستم های ERPتوسعه یافته را نشان می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/23 17:16:48   |
0     0
تفاوت سیستم‌های اطلاعات مدیریت با ERP

برنامه‌ریزی منابع سازمان را باید جدید‌ترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم‌های اطلاعات مدیریت دانست. مبنای کارکرد ERP تفکر فرآیندی به جای ساختارهای وظیفه‌ای و تبدیل خواسته‌های مشتری به داده‌‌های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است. برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌کوشد تا تمام فرآیندهای سازمان به صورت یکپارچه و با نگرش فرآیندی با یکدیگر مرتبط نماید. علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.

۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.

با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/04/01 00:29:23   |
0     0
اجزای ERP عبارتند از :
1- برنامه ریزی منابع سازمان 2- سیستم اطلاعاتی مدیریت 3- مدیریت مالی و سازمان 4- مدیریت فروش و بازاریابی 5- مدیریت منابع انسانی 6- مدیریت تولید و مواد 7- مدیریت کیفیت و خدمات پس از فروش
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/01 10:36:18   |
0     0
در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد.
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidah Ghane |   1397/02/24 09:33:38   |
0     0
اجزای ERP عبارتند از :
1- برنامه ریزی منابع سازمان 2- سیستم اطلاعاتی مدیریت 3- مدیریت مالی و سازمان 4- مدیریت فروش و بازاریابی 5- مدیریت منابع انسانی 6- مدیریت تولید و مواد 7- مدیریت کیفیت و خدمات پس از فروش
تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان را نام ببرید؟
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
3- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
4- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
5- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/15 14:05:54   |
0     0
تفــاوت MIS (سیستم های اطلاعات مدیریت )و ERP ( سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان)عبارتنداز:
1-پشتـیبـانی و نگهـداری
MIS بـالا بودن هزیـنه نگـهداری در دراز مـدت
ERPکاهـش هزیـنه نگهـداری در دراز مـدت
2-استـانداردهـای کسـب وکـار
MIS مبـتنی بر استـانداردهـای تعـریـف شـده
ERP مبـتنی براستـانداردهـای کسـب وکـار
3-دیـتابیـس اطـلاعـاتی
MIS اطـلاعات به صـورت جـزیـره ای و در دیـتابیـس های مخـتلف
ERP اطـلاعات جامـع در دیـتابیـس متـمرکـز
4-گـزارش گیـری
MIS گـزارش گیـری با صـرف زمـان زیـاد
ERP گـزارش گیـری از پایـگاه داده جامـع با زمـان بسـیار کـم
5-پاسخـگویـی به مشـتریـان
MIS دارای رویـه های کنـد تر جهـت پاسـخ گـویی بـه مشـتری
ERP پیـاده سـازی بر مبـنای پاسـخگویـی سریـع به مشـتری
6-سیـسـتم فـرآیـنـدی
MIS فـاقد سیـسـتم گـردش فـرآیـند و یا عـدم انطـباق کـامـل با فـرآیـندها
ERP دارای مدیـریـت گـردش فـرآیـند با فـرآیـندهـای کسـب وکـار
7-یکـپارچـگی اطـلاعـات
MIS دارای خطـاهای اطـلاعـاتی به دلـیل عـدم یکـپـارچـگی
ERPعـدم وجـود خطـاهای اطـلاعـاتی و یکـپارچـگی اطـلاعـات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/15 14:10:48   |
0     0
تفاوت سیستم های مبتنی بر MIS و ERP
سیستم های ERP در مقایسه با سیستم های MIS دارای تفاوت هایی است که در مباحث مربوط به کارایی سازمانی و بهبود کلی در سطح فعالیت های سازمان بصورت فرآیندی می توان به نقش و اهمیت سیستم های ERP در مقایسه با سیستم های MIS پرداخت.

تعویض سیستم های قدیمی MIS با سیستم ها و راهکارهایی که مبتنی بر استانداردهای سازمانی پیاده سازی می گردد و ایجاد مزیت های رقابتی پایدار از طریق پیاده سازی ERP و همچنین نیاز به بهبود تعاملات بیرون و درون سازمانی با مشتریان و تامین کنندگان خواهد توانست مدیران سازمان ها را جهت حرکت به سمت پیاده سازی یک راهکار جامع در سازمان که همان ERP است سوق دهد.

دلایل ذیل خواهد توانست بعنوان دلایل قانع کننده ای جهت تعویض سیستم MIS با سیستم ERP باشد.

ناتوانی سیستم موجود در پشتیبانی از نیازهای سازمان با بزرگ شدن کسب و کار
نیاز به منابع گسترده مالی و انسانی جهت تعمیر و نگهداری و پشتیبانی سیستم های قدیم
عدم وجود استانداردهای لازم و مفاهیم باز مهندسی در سیستم های قدیمی
وجود سیستم های اطلاعاتی جزیره ای بدون وجود ارتباطات منطقی
ناتوانی کارکنان در پاسخگویی به موقع به درخواستهای کلیدی مشتریان
کمبود کارایی سازمان در تهیه گزارشات به موقع و جامع جهت تصمیم گیری در سازمان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/17 12:28:57   |
0     0
تفاوت سیستم های اطلاعاتMIS با ERP
ساده ترین تفاوت این است که MIS به روش های جاری متکی است، در صورتی که، ERP متمایل به طرح ریزی روشهای نوین و به کارگیری آنها می باشد. همچنین ، MIS نگاه درون سازمانی دارد. اما، ERP مسائل درون و برون سازمانی را توأم با یکدیگر پوشش می دهد. محصول MIS استاندارد، قابلیت تغییرات بنیادی ندارد. اما، ERP در جهت انطباق با نیازهای مشتری از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، می توان گفت که ERP مشتری مدار و MIS محصول مدار است. علاوه بر این، روش های اجرایی در MISدرون سیستمی است. اما در ERP می بینیم که رویه ها از مراحل اجرا تفکیک شده اند . در اصطلاح Business LogicازBusiness Process تفکیک شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/18 20:23:59   |
1     0
مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان :
1- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
۲- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.
۳- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
۴- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
۵- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/18 20:24:40   |
0     0
مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:13:19   |
0     0
MIS یا سیستم های اطلاعات مدیریت (Management Information systems) ، به مطالعه سیستم های اطلاعاتی در سازمان می پردازد. سیستم اطلاعاتی، سیستمی متشکل از شبکه ای از کانال های ارتباطی است که در سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای سیستم اطلاعاتی، جمع آوری و دستکاری داده ها و اطلاعات را انجام می دهند. این اجزا شامل سخت افزار، نرم افزار، افراد، سیستم های مخابراتی و داده ها هستند. فعالیت هایی که در این زمینه صورت می گیرند، عبارتند از : ورود داده ها، پردازش داده ها، ذخیره سازی داده ها و اطلاعات و تولید خروجی هایی نظیر گزارشات مدیریتی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 19:34:06   |
0     0
سیستم های ERP در مقایسه با سیستم های MIS دارای تفاوت هایی است که در مباحث مربوط به کارایی سازمانی و بهبود کلی در سطح فعالیت های سازمان بصورت فرآیندی می توان به نقش و اهمیت سیستم های ERP در مقایسه با سیستم های MIS پرداخت.

تعویض سیستم های قدیمی MIS با سیستم ها و راهکارهایی که مبتنی بر استانداردهای سازمانی پیاده سازی می گردد و ایجاد مزیت های رقابتی پایدار از طریق پیاده سازی ERP و همچنین نیاز به بهبود تعاملات بیرون و درون سازمانی با مشتریان و تامین کنندگان خواهد توانست مدیران سازمان ها را جهت حرکت به سمت پیاده سازی یک راهکار جامع در سازمان که همان ERP است سوق دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/07 01:13:12   |
0     0
M I S در واقع یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری می باشد که اطلاعات لازم را از سطوح مختلف سازمان جمع آوری کرده و به شکل گزارش های کاربردی در اختیار مدیریت قرار میدهد. طبیعتاً این اطلاعات میتواند از سیستم های نرم افزاری گوناگونی به صورت جداگانه در سازمان تهیه شود.
E R P به منظور کمک به مدیریت بهتر و موثرتر فرآیند های آن کسب و کار به کار می رود و مبنایی برای تصمیم گیری های استراتژیک سازمان می باشد. بدین منظور از برنامه های کاربردی خود استفاده می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/25 12:38:24   |
0     0
علاوه بر یکپارچگی، ERP گزینه‌های بر‌تر را نیز نشان می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری از تمامی مراحل همچون تولید و پخش و توزیع مثال‌هایی دارند که در نسخه ‌های خود به سازمان‌ها ارائه می‌دهند و فناوری از طریق این سیستم‌های جدید نرم افزاری وارد سازمان می‌شود. در یک دسته بندی کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان برشمرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن فخری بغدادآباد |   1397/10/29 21:40:45   |
0     0
تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.

با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/28 09:28:32   |
0     0
هم‌ترین موارد تفاوت بین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان عبارتند از:
۱- سیستم‌های ERP به صورت بسته‌‌های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که MIS‌ ها ممکن است چنین نباشند.
2- بسته‌های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی‌شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می‌گردند و قسمت اعظم یک سازمان را پوشش داده، جریان اطلاعات را در تمام طول سازمان تسهیل می‌کنند.

3- بسته‌های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجزای وظیفه‌ای کسب و کار و این مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت IS به حساب می‌آید.
4- ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می‌کند در حالی که MIS‌ها ممکن است مرکز داده‌های خاص خودشان را داشته باشند و لزوماً با هم مرتبط نباشند.
5- تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته‌های ERP یکسان و مشابه است ولی در MIS هر بخش ممکن است در محیط و بستر جداگانه‌ای تهیه و اجرا شود.

با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ERP و یکی از ضرورت‌های شکل‌گیری این‌گونه سیستم‌های سازمانی توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/28 09:32:45   |
0     0
انجمن کنترل تولید و موجودی آمریکا ERP را به صورت زیر تعریف می‌نماید :
متدی برای برنامه‌ریزی و کنترل مؤثر تمامی منابع موردنیاز برای دریافت ، تولید ، ارسال و پاسخگویی به نیازهای مشتریان در شرکتهای تولیدی ، توزیعی و خدماتی می باشد.
ERP ، یک بسته نرم‌افزاری تجاری است که هدف اصلی آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی قسمت های سازمان از جمله مالی ، حسابداری ، منابع انسانی ، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان می‌باشد .
سیستمهای ERP ، سیستمهای اطلاعاتی قابل‌ تنظیم و تغییری هستند که اطلاعات و فرایندهای مبتنی بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می‌نمایند .
ERP ، یک پایگاه داده ، یک برنامه کاربردی و یک واسط یکپارچه در همه بخش های سازمان است
ERP ، سیستم مبتنی بر کامپیوتر می باشد که برای پردازش تراکنشهای سازمان طراحی شده‌اند و هدف آنها تسهیل برنامه‌ریزی ، تولید و پاسخگویی به‌موقع به مشتریان در محیطی یکپارچه است .
ERP ، یک بسته نرم‌افزاری استاندارد شامل چندین ماژول مرتبط و یکپارچه است که کلیه فرایندهای تجاری یک سازمان را اعم از تولید ، منابع انسانی ، مالی ، بازاریابی و فروش را پشتیبانی می‌نماید و منجر به یکپارچگی وظایف در سازمان می‌شود .
ERP ، یک راه‌حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته ، به سرعت و با دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می‌دهد تا به طور مناسب فرایند برنامه‌ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند .
ERP ، یک سیستم نرم افزاری می باشد که داده های موجود در سراسر نقاط سازمان را یک پارچه می کند و به شکل متناسب و در موقع لازم ،در اختیار کاربران قرار می دهد.
ERP ، سیستمی است که با هدف ایجاد بستر مناسب برای انجام کامل مدیریت امور شرکت ها طراحی شده است.با استفاده از این سیستم، امکان ارتباط بین تمام واحد های یک شرکت تجاری و بازرگانی وجود داشته و مدیر شرکت در هر لحظه می تواند در تمام امورشرکت نظیر:امور مالی،پرسنلی و تولید،نظارت و مدیریت داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدزاده بغداداباد |   1397/11/29 11:12:56   |
0     0
برنامه ریزی منابع سازمان را باید جدیدترین ابزار موجود و تکامل یافته سیستم های اطلاعات دانست.
مبنای ERP تفکر فرآیندی بجای ساختار های وظیفه ای و تبدیل خواسته های مشتری به داده های کمی جهت افزایش رضایت مشتری است .
مهمترین موارد تفاوت بین سیستم های اطلاعاتی مدیریت و ERP :
سیستم های ERP به صورت بسته های نرم افزاری مرتبط به هم هستند در حالی که MIS ها ممکن است این چنین نباشند.
بسته های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می شود .
بسته های نرم افزاری ERP بر مبنای فرآیندهای کسب و کار هستند و نه بر مبنای اجرای وظیفه ای کسب و کار و از یکی از مهمترین تفاوتها به شمار می آید .
ERP فقط از یک پایگاه داده استفاده می کند در حالی ک MIS مرکز داده های خاص خودشان را دارند .
تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته های ERP یکسان و مشابه است ولی MIS این چنین نیست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدزاده بغداداباد |   1397/12/06 17:43:18   |
0     0
مبنای کارکرد ERP تفکر فرایندی به جای ساختار های وظیفه ای و تبدیل خواسته های مشتری به داده های کمی در جهت افزایش رضایت مشتریان است .
مهمترین موارد تفاوت :
سیستم های ERP به صورت بسته های نرم افزاری مرتبط به هم و مجتمع هستند در حالی که در MIS ممکن است این چنین نباشد .
بسته های نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی شوند بلکه از فروشندگان نرم افزاری خریداری می شوند و فسمت اعظم یک سازمان را پوشش می دهند .
بسته های نرم افزاری ERP بر مبنای فرایند های کسب و کار هستند نه بر مبنای اجزای وظیفه ای کسب وکار
ERP فقط از یک داده استفاده می کند در حالی ک MIS ها ممکن است مرکز داده های خاص خودشان را داشته باشند .
تکنولوژی تولید و محیط توسعه بسته های ERP یکسان و مشابه است در حالی که MIS ممکن است در محیط جداگانه تهیه و اجرا شود.
از مطالب فوق می توان دریافت که مهمترین ویژگی یک سیستم ERP فراگیر بودن ان است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1397/12/10 09:46:00   |
0     0
مهمترین موارد تفاوت بین سیستم اطلاعاتی مدیریت وسیستم برنامه ریزی منابع سازمان عبارتست از
1-سیستم ERP به صورت بسته های نرم افزاری مرتبط به هم ومجتمع هستند در حالی که MIS ممکن است چنین نباشد
2-بسته نرم افزاری ERP درون یک سازمان تهیه نمی شودبلکهدرفروشندگان نرم افزاری خریداری می کردندوقسمت اعظم یک سازمان راپوشش دادهوجریان اطلاعات رادرتمام طول سازمانتسهیل می کنند
3-بسته های نرم افزاری ERP برمبنای فرایند کسب وکار هستندونه برمبنای اجزای وظیفه ای کسب وکارواین مهمترین تفاوت انها به سیستم های اطلاعاتی مدیریت MIS به حساب می اید
4-ERP فقطازیک پایگاه استفاده می کنددرحالی که MIS ممکن است مرکزداده های خاص خودشان را داشته باشندولزوما باهم مرتبط نباشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

درک سهام :آنچه که باید درباره سهام و بورس اوراق بهادار بدانید

مایکل سینسر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی