تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هر کاری که تصمیم آن را بگیرید، نصفش را انجام داده اید. - آبراهام لینکلن

مدیریت منابع انسانی در اوایل قرن بیستم پایه‌گذاری شد و تحت تأثیر فردریک وینسلو تیلور (۱۸۵۶-۱۹۱۵) قرار گرفت. 

تیلور توصیف کرد که واژهی مدیریت علمی (که بعدها با واژهی «تیلوریسم» بیان می‌شد) به چه معناست و تلاش کرد که بهره‌وری اقتصادی را در شغل‌های مولد افزایش دهد. او در نهایت یکی از اصلی‌ترین ورودی‌ها را وارد فرایند تولید (کار) کرد و سعی در کشف بهره‌وری نیروی کار نمود.

تعاریف واهداف مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی : (یا به اختصار منابع انسانی) (به انگلیسی: Human resource management)،  عبارت است ازجذب واستخدام ٬ آموزش وبهسازی ٬ به کارگیری وانتصاب ونگهداشت منابع انسانی درجهت تحقق اهداف سازمان .

این چهارفرآیند ٬ فرآیندهای اساسی مدیریت منابع انسانی می باشند .

 

در توضیح کلی تر مدیریت منابع انسانی عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به طوری که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد.

در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود. به عبارتی دیگر مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک کارفرما، به حد اعلاء می ساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. واحدها و بخش‌های مدیریت منابع انسانی، خصوصاً مسئول عده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش و جزا (برای مثال مدیریت سیستم حقوق و مزایا) می‌باشد. همچنین مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه دارد، که همان تعادل در اعمال سازمانی با قوانین ناشی از بحث‌های بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی می‌باشد.

مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد:

مدیریت منابع انسانی وچرخه حقوق ودستمزد مجموعه ای از فعالیت های تجاری وپردازش داده ها ومدیریت کارآمد نیروی   کار شرکت را شامل می شود .در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابدای فعالیت می کندوعملیات مربوط به پردازش لیست های حقوق ودستمزد وپرداخت های مربوط ب این چرخه را بر عهده دارد.

چرخه حقوق ودستمزد: وظیفه تهیه ،محاسبه ونگهداری لیست های حقوق و دستمزد را بر عهد دارد.
مدیریت منابع انسانی: فایل های سوابق کاری کارکنان ،مهارت هاومزایای آنان را نگهداری میکند.

فعالیت های عمده مدیریت منابع انسانی:

استخدام نیروی های جدید

آموزش

به کار گماشتن وتعیین شغل

تعیین پاداش

ارزیابی عملکرد

اخراج داوطلبانه ویا غیر داوطبانه کارمندان

با توجه به ارزش که منابع انسانی در موفقیت یک سازمان دارند،ضرورت توجه به مدیریت موثر وکارآمدمنابع فکری سازمان وتوسعه متناسب ومنطقی آنان بیش از پیش آشکار می شود.

سیستم حقوق ودستمزد باید به گونه ای با سیستم مدیریت منابع انسانی یکپارچه شود که مدیریت نه تنها به اطلاعات مربوط به هزینه های کارکنان بلکه به اطلاعات مهارت ودانش نیروی های انسانی نیزبه سادگی دسترسی داشته باشد.

نمودار 15-1- بخش مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد را نشان می دهد. این نمودار ورودی ها و خوجی های سیستم حقوق و دستمزد را به تصویر کشیده است. دایره مدیریت منابع انسانی اطلاعات مربوط به لیست کارمندان ف تاریخ استخدام و پایان قرارداد آنها و تغییرات نرخ حقوق و دستمزد برای سیستم حقوق و دستمزد فراهم می کند. کارکنان نیز اطلاعات مربوط به تغییرات در کسور اختیاری را برای سیستم حقوق و ئستمزد ارسال می کنند. دایره های مختلف اطلاعات ساعات کارکرد واقعی کارکنان را فراهم می کنند. سازمان های دولتی و شرکت های بیمه نیز تغییرات نرخ مالیات و نرخ های بیمه را برای سیستم حقوق و دستمزد ارسال می نمایند.(طبق نمودار زیر):

 

کارایی سازمان:

در مدیریت منابع انسانی چندین شیوه مهم برای حمایت از استراتژی سازمان‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:

تحلیل کار و طراحی شغل: مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای سازمان نیاز است.

برنامه‌ریزی منابع انسانی: جذب کارکنانی توانمند

گزینش: انتخاب کارکنان مناسب

آموزش و ساخت‌وساز: آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده

مدیریت عملکرد: سنجش کارایی کارکنان

پاداش به کارکنان

روابط کارکنان: خلق محیط مناسب کاری

اگر سازمانی تمام این شیوه‌ها را به خوبی مدیریت کند، بهترین بازده را خواهد داشت. در سازمان‌هایی با مدیریت منابع انسانی مؤثر، کارکنان و مشتریان تمایل به رضایت بیشتری دارند و از طرف دیگر، سازمان نیز بیشتر تمایل به نوآوری داشته و بهره‌وری بیشتری دارد و درنتیجه شهرت بیشتری نیز در جامعه پیدا می‌کند.

اما متخصصان منابع انسانی با تمرکز بر سه راه‌حل می‌توانند باعث ارزش‌آفرینی شوند. اولین راهکار تمرکز بر مدیریت استعداد است که به سطح فردی برمی‌گردد. نیروی کار متعهد، قابل و نتیجه‌بخش از این طریق پرورش می‌یابد. دومین راهکار تمرکز بر سازمان است که با ارتقای فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی حاصل می‌شود. ترکیب این دو به راهکار سوم که رهبری است، می‌رسد. اما این راه‌کارها از طریق تمرکز بر مدیریت منابع انسانی باید اجرا گردد و در این زمینه چهار مقوله مهم است:

1) سازماندهی واحد منابع انسانی

تمرکز بر اقدامات منابع انسانی مانند مدیریت کارکنان، حقوق و دستمزد و آموزش و توسعه.

دیوید اولریچ وظایف منابع انسانی را بدین‌گونه بیان می‌کند: هم‌سطح کردن منابع انسانی و استراتژی کسب‌وکار، از نوع مهندسی‌کردن فرآیندهای سازمانی، شنیدن و پاسخ‌گویی به کارکنان، و مدیریت انتقال و تغییرات.

در سطح گسترده، مدیریت منابع انسانی مسئول نظارت بر رهبری و فرهنگ سازمانی است. همچنین مدیریت منابع انسانی موافقت با قانون کار اطمینان می‌دهد. این قانون با تغییر جغرافیایی تغییر می‌کند، و اغلب بر سلامت، ایمنی، و امنیت نظارت دارد. در شرایطی که کارکنان علاقه مندند و این اجازه را دارند که یک توافق جمعی صورت دهند، مدیریت منابع انسانی به طور ویژه، به عنوان رابط اصلی شرکت با نماینده کارکنان (اغلب به عنوان اتحادیه کار) وارد تعامل می‌شود. در نتیجه، مدیریت منابع انسانی، در تلاش لابی‌گری با آژانس‌های دولتی (از جمله در ایالات متحده، وزارت کار ایالات متحده و شورای روابط ملی کار) است.

این موضوع شامل مدیریت پویایی، به ویژه موارد مربوط به مهاجران می‌باشد؛ و اغلب شامل ادغام و تملیک می‌باشد. منابع انسانی اغلب به عنوان وظایف پشتیبانی کسب‌وکار دیده می‌شوند و به کم کردن قیمت‌ها و کاهش خطرات کمک می‌کنند.

 

2) فرصت‌های شغلی

در ایالات متحده، نیم میلیون کارمند منابع انسانی وجود دارد و در سراسر جهان هزاران فرصت شغلی بیشتر وجود دارد. رئیس منابع انسانی یا مدیر منابع انسانی، در بیشتر شرکت‌ها، در بالاترین رتبه مدیریت منابع انسانی قرار دارد و به طور مستقیم به مدیر عامل اجرایی گزارش می‌دهد و با هیئت مدیره در یک شرکت دارای سیستم مدیرعاملی همکاری می‌کند.

در شرکت‌ها، فرصت‌های شغلی منابع انسانی در یکی از این دو دسته قرار دارند: عمومی و تخصصی. کارکنان عمومی با رسیدگی به پاسخ‌ها، شکایات و کار بر طیفی از پروژه‌های سازمان، از کارکنان پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها، می‌توانند در تمام زمینه‌های کاری با کارکنان در ارتباط باشند و بنابرین به طیف گسترده‌ای از آگاهی نیاز دارند. مسئولیت کارکنان عمومی منابع انسانی، با توجه به نیازهای کارمندان، به طور عمیقی متنوع است. کارکنان متخصص، برعکس، وظیفه مخصوصی را در منابع انسانی بر عهده دارند. یک مدیر منابع انسانی بودن به عنوان یکی از بهترین شغل‌ها ملقی می‌شود و در رنکینگ سی‌ان‌ان مانی.کام در سال ۲۰۰۶، در رتبه ۴ام قرار داشت و در رنکینگ شرکتی مشابه، در رتبه ۲۰ام بود. ملاک این انتخاب‌ها، میزان دریافت، رضایت شغلی، امنیت شغلی، آینده شغلی و مزایا برای جامعه بود.

مشاوره منابع انسانی یک شغل مرتبط است که در آن افراد به عنوان مشاوران شرکت‌ها کار می‌کنند و وظایف خود را خارج از شرکت تکمیل می‌کنند. در سال ۲۰۰۷، در سراسر جهان ۹۵۰ شرکت مشاوره منابع انسانی وجود داشت که ۱۸٫۴ میلیارد دلار از بازار را به خود اختصاص می‌داد. ۵ شرکت پر درآمد عبارت بودند از: شرکت مشاوره‌ای مرکز، ارنست اند یانگ، واتسون یات (اکنون بخشی از تاورز واتسون است)، ای‌اوان (اکنون با مؤسسه هویت ادغام شده است)، و پرایس واتر هاوس کوپرز. در سال ۲۰۱۰، مشاوره منابع انسانی رتبه ۴۳ام رنکینگ سی‌ان‌ان مانی.کام را در اختیار داشت.

 

برخی افراد با مدرک دکترای منابع انسانی یا رشته‌های مرتبط، مانند روان‌شناسی صنعتی و سازمانی و مدیریت، استادی هستند که مبحث منابع انسانی را در مراکز تحصیلات عالی، تدریس می‌کنند. اغلب می‌توان آن‌ها را در دانشکده کسب‌وکار و در بخش‌های منابع انسانی و مدیریت، پیدا کرد. بسیاری از اساتید، پیرامون موضوعاتی مانند پاداش مالی، استخدام و آموزش تحقیق می‌کنند که در زیرمجموعه مدیریت منابع انسانی قرار دارند.

 

3) آموزش

دانشکده روابط صنعتی و کاری در دانشگاه کرنل اولین دانشکده برای مطالعه مدیریت منابع انسانی می‌باشد.

چند دانشگاه برنامه درسی مربوط به مدیریت منابع انسانی و رشته‌های مرتبط را ارائه می‌دهند. دانشکده روابط صنعتی و کاری در دانشگاه کرنل اولین دانشکده برای مطالعات عالی در زمینه مدیریت منابع انسانی در جهان بود. آن دانشکده به ارائه دروس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ادامه داد، و یک برنامه رشته‌های مشترک را با دانشکده مدیریت ساموئل کورتیس جانسون اجرا نمود. سایر دانشگاه‌ها که تماماً به مطالعه مدیریت منابع انسانی اختصاص یافتند، عبارتند از: دانشگاه ایالتی میشیگان، دانشگاه مینه‌سوتا، دانشگاه ایلینوی در اربانا و دانشگاه رنمین چین. بسیاری از دانشگاه‌ها، در دانشکده‌های کسب‌وکار و یا سایر دانشکده‌ها، بخش‌ها و موسساتی مرتبط با این رشته ایجاد کردند. بیشتر این دانشکده‌ها، اغلب در بخش‌های مدیریت خود، رشته مدیریت منابع انسانی را ارائه می‌دهند.

 

4) سازمان‌های حرفه‌ای (Professional Organization)

در حوزه علوم مدیریت منابع انسانی و زیر شاخه‌های این علم شامل روابط کار، جبران خدمات و حقوق و دستمزد، آموزش و یادگیری و ایمنی و بهداشت کارکنان تعداد زیادی سازمان‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارند که امر آموزش و پرورش متخصصان را بر عهده دارند و برابر شیوه‌های مختلف گواهینامه‌های صلاحیت و تخصص حرفه‌ای Professional in Human Resources صادر می‌کنند.

 

 

 وظایف مدیریت منابع انسانی

این وظایف در قالب چرخه ای بنام چرخۀ مدیریت منابع انسانی معّرفی می گردند.( هرمدلی که در قالب چرخه داده شود٬ به این معناست که عناصر مدل نسبت به هم رجحان ندارند واگر هریک از اجزا نباشد چرخه ازهم گسسته می شود ومدیریت منابع انسانی نیز صورت نمی گیرد ٬ امّا در سلسله مراتب عناصر نسبت به هم رجحان والویّت دارند .)

وظایف مدیر منابع انسانی : تجزیه وتحلیل شغل ٬ طراحی شغل وطبقه بندی مشاغل ٬ برنامه ریزی منابع انسانی ٬ جذب واستخدام ٬ سیستم اطلاعات منابع انسانی ٬ تنظم روابط کار(روابط صنعتی)٬اجتماعی سازی ٬ ارزیابی عملکرد ٬ حقوق ودستمزد ٬ ایمنی وبهداشت و غیرو می باشد.

 

تمام فعالیّتهای مدیریت منابع انسانی برای رسیدن به اهداف زیر است :

الف)  بهره وری بیشتر Productivity

برای تعریف بهره وری ٬ ابتدا باید با دو مفهوم کارآئی واثربخشی آشنا شویم :

کارائی : نسبت ستاده به داده را گویند که برابر با مصرف بهینۀ منابع می باشد .

اثر بخشی : به معنای تحقّق اهداف سازمان است .

با ادغام این دو مفهوم چهار حالت بدست می آید که حالت چهار همان بهره وری می باشد . کارآمد و اثربخش (بهره وری) حالتی است که هم منابع درست مصرف شده وهم اهداف سازمان تحقّق یافته است .

استراتژی های بهره وری عبارتند از :

۱) ورودی ثابت ٬ افزایش خروجی

۲) کاهش ورودی ٬ افزایش خروجی

۳) کاهش به نسبه بیشتر ورودی ٬ کاهش خروجی

۴) افزایش ورودی ٬ افزایش به نسبه بیشتر خروجی

٥) کاهش ورودی ٬ خروجی ثابت

 

ب)  رضایت شغلی بیشترJob satisfaction

 عوامل موثر بر رضایث شغلی عبارتند از :

١) عوامل فردی : مانند سطح بلوغ ٬ نوع نگرش ٬ سطح نیازهای غالب ٬ رفتاری٬ حالت های بودن ٬ من رفتاری و....

۲) عوامل گروهی : مانند ترکیب گروه ٬ روابط افراد ٬ سطح تفاوت افراد در گروه و....

۳) عوامل سازمانی(محیطی) : مانندپرداخت ها٬ شرح شغل ٬ ساختارسازمان ٬ شرایط احراز شغل و....

 

ج)  بهبود کیفیت زندگی کاری Qualitiy of worklife

کیفیت زندگی کاری یعنی نوع نگرش افراد نسبت به شغل خود .

شاخص های بهبود کیفیت زندگی کاری عبارتند از:

١) خشنودی یا رضایت ازکار

۲) مشارکت در کار( مانند حقّ اظهار نظر)

۳) کاهش حوادث وسوانح در کار

۴) حقّ انتخاب (مانند شغلوسرنوشت وتٲثیرگذاری و...)

 

 

منابع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی دکتر مهدی مرادی

دانشنامه آزاد ویکی پدیا

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
Zahra akhavan |   1395/09/01 14:34:44   |
3     2
کسب حداکثر خروجی از کارکنان نگاهی فیزیکی و غیر انسانی به کارکنان داریم .اما وقتی میگوییم ایجاد حداکثر خروجی بلند مدت به ناچار باید جنبه های انسانی لحاظ شوند .بنابراین واژه بلند مدت به معنای تغییر نگرش از فضای مکانیکی به فضای انسانی است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1395/09/22 14:49:56   |
1     2
در مدیریت منابع انسانی چندین شیوه مهم برای حمایت از استراتژی سازمان‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:
تحلیل کار و طراحی شغل: مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای سازمان نیاز است.
برنامه‌ریزی منابع انسانی: جذب کارکنانی توانمند
گزینش: انتخاب کارکنان مناسب
آموزش و ساخت‌وساز: آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده
مدیریت عملکرد: سنجش کارایی کارکنان
پاداش به کارکنان
روابط کارکنان: خلق محیط مناسب کاری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1395/09/22 14:51:01   |
1     2
ج) بهبود کیفیت زندگی کاری Qualitiy of worklife
کیفیت زندگی کاری یعنی نوع نگرش افراد نسبت به شغل خود .
شاخص های بهبود کیفیت زندگی کاری عبارتند از:
١) خشنودی یا رضایت ازکار
۲) مشارکت در کار( مانند حقّ اظهار نظر)
۳) کاهش حوادث وسوانح در کار
۴) حقّ انتخاب (مانند شغلوسرنوشت وتٲثیرگذاری و...)

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1395/09/22 14:51:56   |
1     2
وظایف مدیریت منابع انسانی
این وظایف در قالب چرخه ای بنام چرخۀ مدیریت منابع انسانی معّرفی می گردند.( هرمدلی که در قالب چرخه داده شود٬ به این معناست که عناصر مدل نسبت به هم رجحان ندارند واگر هریک از اجزا نباشد چرخه ازهم گسسته می شود ومدیریت منابع انسانی نیز صورت نمی گیرد ٬ امّا در سلسله مراتب عناصر نسبت به هم رجحان والویّت دارند .)
وظایف مدیر منابع انسانی : تجزیه وتحلیل شغل ٬ طراحی شغل وطبقه بندی مشاغل ٬ برنامه ریزی منابع انسانی ٬ جذب واستخدام ٬ سیستم اطلاعات منابع انسانی ٬ تنظم روابط کار(روابط صنعتی)٬اجتماعی سازی ٬ ارزیابی عملکرد ٬ حقوق ودستمزد ٬ ایمنی وبهداشت و غیرو می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 17:37:24   |
0     1
مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد:

مدیریت منابع انسانی وچرخه حقوق ودستمزد مجموعه ای از فعالیت های تجاری وپردازش داده ها ومدیریت کارآمد نیروی کار شرکت را شامل می شود .در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابدای فعالیت می کندوعملیات مربوط به پردازش لیست های حقوق ودستمزد وپرداخت های مربوط ب این چرخه را بر عهده دارد.

چرخه حقوق ودستمزد: وظیفه تهیه ،محاسبه ونگهداری لیست های حقوق و دستمزد را بر عهد دارد.
مدیریت منابع انسانی: فایل های سوابق کاری کارکنان ،مهارت هاومزایای آنان را نگهداری میکند.

فعالیت های عمده مدیریت منابع انسانی:

استخدام نیروی های جدید

آموزش

به کار گماشتن وتعیین شغل

تعیین پاداش

ارزیابی عملکرد

اخراج داوطلبانه ویا غیر داوطبانه کارمندان
کارایی سازمان:

در مدیریت منابع انسانی چندین شیوه مهم برای حمایت از استراتژی سازمان‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:

تحلیل کار و طراحی شغل: مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای سازمان نیاز است.

برنامه‌ریزی منابع انسانی: جذب کارکنانی توانمند

گزینش: انتخاب کارکنان مناسب

آموزش و ساخت‌وساز: آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده

مدیریت عملکرد: سنجش کارایی کارکنان

پاداش به کارکنان

روابط کارکنان: خلق محیط مناسب کاری
مام فعالیّتهای مدیریت منابع انسانی برای رسیدن به اهداف زیر است :

الف) بهره وری بیشتر Productivity

برای تعریف بهره وری ٬ ابتدا باید با دو مفهوم کارآئی واثربخشی آشنا شویم :

کارائی : نسبت ستاده به داده را گویند که برابر با مصرف بهینۀ منابع می باشد .

اثر بخشی : به معنای تحقّق اهداف سازمان است .

با ادغام این دو مفهوم چهار حالت بدست می آید که حالت چهار همان بهره وری می باشد . کارآمد و اثربخش (بهره وری) حالتی است که هم منابع درست مصرف شده وهم اهداف سازمان تحقّق یافته است .

استراتژی های بهره وری عبارتند از :

۱) ورودی ثابت ٬ افزایش خروجی

۲) کاهش ورودی ٬ افزایش خروجی

۳) کاهش به نسبه بیشتر ورودی ٬ کاهش خروجی

۴) افزایش ورودی ٬ افزایش به نسبه بیشتر خروجی

٥) کاهش ورودی ٬ خروجی ثابت



ب) رضایت شغلی بیشترJob satisfaction

عوامل موثر بر رضایث شغلی عبارتند از :

١) عوامل فردی : مانند سطح بلوغ ٬ نوع نگرش ٬ سطح نیازهای غالب ٬ رفتاری٬ حالت های بودن ٬ من رفتاری و....

۲) عوامل گروهی : مانند ترکیب گروه ٬ روابط افراد ٬ سطح تفاوت افراد در گروه و....

۳) عوامل سازمانی(محیطی) : مانندپرداخت ها٬ شرح شغل ٬ ساختارسازمان ٬ شرایط احراز شغل و....



ج) بهبود کیفیت زندگی کاری Qualitiy of worklife

کیفیت زندگی کاری یعنی نوع نگرش افراد نسبت به شغل خود .

شاخص های بهبود کیفیت زندگی کاری عبارتند از:

١) خشنودی یا رضایت ازکار

۲) مشارکت در کار( مانند حقّ اظهار نظر)

۳) کاهش حوادث وسوانح در کار

۴) حقّ انتخاب (مانند شغلوسرنوشت وتٲثیرگذاری و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/10/09 21:17:02   |
0     0
اگر چه در زمینه منابع انسانی مطلب و کتاب و مقاله کم نیست، اما همانطور که انتظار می‌رود (و منطقی هم هست) اکثر مطالعات و مقالات مربوط به مدیریت منابع انسانی در حوزه سازمانها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ است.
به همین دلیل، معمولاً مدیریت منابع انسانی برای کسب و کارهای کوچک، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و جدی گرفته نمی‌شود.
این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در همه‌ی سازمان‌های بزرگتر از یک نفر، معنا دارد.
اگر چه عموماً در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.
طبیعتاً به تدریج، پس از اینکه یک سازمان بزرگ‌تر شد، این نقش به یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management سپرده می‌شود و موقعیتی رسمی برای مدیر منابع انسانی در سازمان تعریف می‌شود.

در بسیاری از سازمان‌ها، نقش واحد مدیریت منابع انسانی، در حد واحدی که حضور و غیاب کارکنان را کنترل کرده و جدول‌های اضافه کاری و حقوق و دستمزد آنها را تنظیم می‌کند، کاهش یافته است.

در حدی که مدیریت منابع انسانی را عملاً ابزاری برای کار کشیدن بیشتر از نیروی کار می‌بینند.

این نوع سازمان‌ها، واحد مدیریت منابع انسانی را یک واحد ستادی (چیزی شبیه تدارکات) می‌بینند و تمایلی به درگیر کردن این واحد در تصمیم‌های استراتژیک سازمان ندارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب اله میرجلیلی |   1395/10/09 22:09:17   |
0     0
مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد:
مدیریت منابع انسانی وچرخه حقوق ودستمزد مجموعه ای از فعالیت های تجاری وپردازش داده ها ومدیریت کارآمد نیروی کار شرکت را شامل می شود .در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابدای فعالیت می کندوعملیات مربوط به پردازش لیست های حقوق ودستمزد وپرداخت های مربوط ب این چرخه را بر عهده دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب اله میرجلیلی |   1395/10/10 02:53:33   |
0     0
مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد:
مدیریت منابع انسانی وچرخه حقوق ودستمزد مجموعه ای از فعالیت های تجاری وپردازش داده ها ومدیریت کارآمد نیروی کار شرکت را شامل می شود .در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابدای فعالیت می کندوعملیات مربوط به پردازش لیست های حقوق ودستمزد وپرداخت های مربوط ب این چرخه را بر عهده دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدخت حاجی میرزاده |   1395/10/13 19:25:47   |
0     0
واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.
به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین الله کارگران |   1395/10/15 00:24:31   |
1     0
مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد:

مدیریت منابع انسانی وچرخه حقوق ودستمزد مجموعه ای از فعالیت های تجاری وپردازش داده ها ومدیریت کارآمد نیروی کار شرکت را شامل می شود .در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابدای فعالیت می کندوعملیات مربوط به پردازش لیست های حقوق ودستمزد وپرداخت های مربوط ب این چرخه را بر عهده دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1395/10/21 00:54:28   |
1     0
سوال :بخش های مدیریت منابع انسانی رانام ببرید؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/10/21 18:26:55   |
1     0
٬ فرآیندهای اساسی مدیریت منابع انسانی چهار مورد است نام ببرید
عبارت است ازجذب واستخدام ٬ آموزش وبهسازی ٬ به کارگیری وانتصاب ونگهداشت منابع انسانی درجهت تحقق اهداف سازمان .
.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید فتحی |   1395/10/22 00:17:36   |
0     0
واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/24 00:36:22   |
0     0
مدیریت منابع انسانی را تعریف وبخش های آن را ذکر نمایید؟
4 فرایند اصلی در منابع انسانی وجود دارد که به نوعی در تمامی تعریف هایی که از منابع انسانی شده این 4 فرایند خود را نشان می دهد.
1- شناسایی و جذب
2- آموزش
3- بکارگیری
4- نگهداشت
به نوعی می توان گفت استفاده از منابع انسانی در جهت رسیدن به اهداف سازمان با استفاده از جذب - آموزش - بکارگیری و نگهداشت تعریف خوبی برای منابع انسانی باشد
بخش ها: الف- حقوق و دستمزد ب- منابع انسانی
وظیفه مدیریت منابع انسانی: کلیه امور مربوط به استخدام و حقوق و دستمزد کارمند را شامل می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یونس زارع |   1395/10/25 07:31:17   |
0     0
به نظر من در ایران به علت ازدیاد نیروی کار جوان به بحث مدیریت منابع انسانی علی الخصوص در مبحث انگیزشی و رضایت از شغل کمتر توجه شده و می شود!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1395/10/28 22:24:43   |
0     0
فلسفه مدیریت منابع انسانی
• منابع انسانی مهمترین دارایی یک سازمان است و مدیریت اثربخش آنها کلید موفقیت سازمان است.
• اگر سیاست‌ها و رویه‌های مربوط به کارکنان سازمان با همدیگر تطابق و سهم قابل ملاحظه‌ای در دستیابی به اهداف سازمان و برنامه‌های استراتژیک داشته باشند دستیابی به موفقیت سازمانی محتمل‌تر است.
• فرهنگ و ارزش‌های کلی، شرایط سازمانی و رفتار مدیریتی که از آن فرهنگ نشأت می‌گیرد تأثیر زیادی بر دستیابی به تعالی مطلوب می‌گذارد. چنین فرهنگی نیازمند مدیریت شدن است بدین معنی که باید تلاشی مستمر برای ایجاد پذیرش و انجام آنها صرف شود.
دستیابی به یکپارچگی نیازمند تلاش مستمر است. منظور از یکپارچگی این است که تمام اعضای سازمان با داشتن حسی از مقصود مشترک با یکدیگر کار کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/30 17:21:17   |
0     0
مدیریت منابع انسانی در اوایل قرن بیستم پایه‌گذاری شد و تحت تأثیر فردریک وینسلو تیلور (۱۸۵۶-۱۹۱۵) قرار گرفت. تیلور توصیف کرد که واژهٔ مدیریت علمی (که بعدها با واژهٔ «تیلوریسم» بیان می‌شد) به چه معناست و تلاش کرد که بهره‌وری اقتصادی را در شغل‌های مولد افزایش دهد. او در نهایت یکی از اصلی‌ترین ورودی‌ها را وارد فرایند تولید (کار) کرد و سعی در کشف بهره‌وری نیروی کار نمود.

جنبش روابط بشری از تحقیقات التون مایو و دیگران سرچشمه گرفت که مطالعات هاثرون (۱۹۲۴-۱۹۳۲) چقدر محرک بود، که بدون ارتباط به غرامت مالی و شرایط کاری، کارکنان مفید بیشتری را به بار آورد. تلاش‌های معاصر به وسیله آبراهام مزلو، کورت لوین، ماکس وبر (۱۸۶۴-۱۹۲۰)، دیوید مک کللند و فردریک هرزبرگ(۱۹۱۷-۱۹۹۸) پایه‌های مطالعات روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، رفتار سازمانی و تئوری سازمانی را بنا نهاد، و برای مباحث علمی فضایی جدید ایجاد کرد.

تولد و تکامل
درحالی که مدرک نظری کافی برای ایجاد شرایط کسب‌وکار به منظور مدیریت استراتژیک نیروکار وجود داشت، تغییرات چشم انداز کسب‌وکار (اندرو کارنی و جان راکفلر) و سیاست عمومی (سیدنی وب و بیتریکه وب، فرانکلین دلانو روزولت و نیو دیل) رابطه کارکن-کارفرما را تغییر داد که این موضوع در قالب «روابط صنعتی و روابط کاری» مطرح شد. در ۱۹۱۳، یکی از قدیمیترین انجمن‌های تخصصی مدیریت منابع انسانی، مؤسسه خبره پرسنل و توسعه، با عنوان «انجمن رفاه کارکنان»، در انگلستان تأسیس شد و یک دهه بعد، نامش را به «مؤسسه رفاه کارکنان صنعتی» تغییر داد و دوباره در دهه بعد، پیش از نام فعلی خود، نام «مؤسسه مدیریت کار» را برگزید. همچنین در ایالات متحده، در سال ۱۹۴۵، اولین انجمن تحصیلات عالی اختصاص یافته به مطالعات محل کار (دانشکده روابط صنعتی و کاری)، در دانشگاه کرنل شکل گرفت.

در طول نیمه دوم قرن بیستم، درحالی که مدیریت نیروی کار به گسترش تأثیر خود در سازمان ادامه می‌داد، عضویت اتحادیه به شکل قابل توجهی کاهش یافت. «روابط صنعتی و کاری» شروع به اشاره به موضوعاتی درباره ارائه جمعی کرد، و بسیاری از شرکت‌ها آغاز به اشاره به این حرفه به عنوان «سازمان شخصی» کردند. در سال ۱۹۴۸، آنچه که بعدها به بزرگترین انجمن مدیریت منابع انسانی تبدیل شد، (جامعه مدیریت منابع انسانی)، با عنوان «جامعه آمریکایی برای سازمان شخصی» تأسیس گشت.

با نزدیک شدن به قرن ۲۱ام، پیشرفت‌های حاصله در حمل‌ونقل و ارتباطات، به پویایی و همکاری نیروی کار کمک کرد. شرکت‌ها به نگاه کردن به کارکنان با دید سرمایه‌های گران‌بها به جای چرخ‌دنده‌های یک ماشین، روی آوردند. در نتیجه «مدیریت منابع انسانی» به واژه‌ای عمده برای آن عملکرد تبدیل شد (شرکت آمریکایی نام خود را در سال ۱۹۹۸ تغییر داد). مدیریت سرمایه انسانی گاهی معادل مدیریت منابع انسانی به کار می‌رود اگرچه سرمایه انسانی به دید محدودتری از منابع انسانی اشاره دارد؛ برای مثال آگاهی که افراد دارند و می‌توانند در سازمان گسترش دهند. همچنین، گاهی وقت‌ها برای توصیف این رشته، از واژگان دیگری مانند «مدیریت سازمانی»، «مدیریت نیروی انسانی»، «مدیریت استعداد»، «مدیریت فردی» و «مدیریت افراد»، استفاده می‌کنند.

در رسانه جمعی
منابع انسانی در چند رسانه جمعی نشان داده شده است. در سریال تلویزیونی آمریکایی اداره، توبی فلندرسون، نماینده منابع انسانی، گاهی اوقات نق می‌زند، زیرا به طور مداوم سیاست‌های شرکت و قوانین دولتی را به کارکنان یادآوری می‌کند. یک سریال کارتونی طولانی با نام دیلبرت، نیز با استفاده از شخصیت کاتبرت، «مدیر بدذات منابع انسانی»، سیاست‌های زجرآور مدیریت منابع انسانی را به تصویر می‌کشد. به علاوه، یک مدیر منابع انسانی، شخصیت اصلی فیلم اسرائیلی مدیر منابع انسانی ساخته شده در سال ۲۰۱۰ بوده و پیش از آن فیلم فرانسوی منابع انسانی در سال ۱۹۹ ساخته شده است. به علاوه، در طنز تلویزیونی دینرلیدیز که از شبکه بی‌بی‌سی پخش می‌شد، شخصیت اصلی (فیلیپس) یک مدیر منابع انسانی بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمجتبی موسوی |   1395/10/30 20:55:02   |
0     0
تولد و تکامل
درحالی که مدرک نظری کافی برای ایجاد شرایط کسب‌وکار به منظور مدیریت استراتژیک نیروکار وجود داشت، تغییرات چشم انداز کسب‌وکار (اندرو کارنی و جان راکفلر) و سیاست عمومی (سیدنی وب و بیتریکه وب، فرانکلین دلانو روزولت و نیو دیل) رابطه کارکن-کارفرما را تغییر داد که این موضوع در قالب «روابط صنعتی و روابط کاری» مطرح شد. در ۱۹۱۳، یکی از قدیمیترین انجمن‌های تخصصی مدیریت منابع انسانی، مؤسسه خبره پرسنل و توسعه، با عنوان «انجمن رفاه کارکنان»، در انگلستان تأسیس شد و یک دهه بعد، نامش را به «مؤسسه رفاه کارکنان صنعتی» تغییر داد و دوباره در دهه بعد، پیش از نام فعلی خود، نام «مؤسسه مدیریت کار» را برگزید. همچنین در ایالات متحده، در سال ۱۹۴۵، اولین انجمن تحصیلات عالی اختصاص یافته به مطالعات محل کار (دانشکده روابط صنعتی و کاری)، در دانشگاه کرنل شکل گرفت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1395/11/03 23:15:53   |
0     0
مدیریت منابع انسانی : (یا به اختصار منابع انسانی) (به انگلیسی: Human resource management)، عبارت است ازجذب واستخدام ٬ آموزش وبهسازی ٬ به کارگیری وانتصاب ونگهداشت منابع انسانی درجهت تحقق اهداف سازمان .
این چهارفرآیند ٬ فرآیندهای اساسی مدیریت منابع انسانی می باشند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/04 01:15:20   |
0     0
در مدیریت منابع انسانی چندین شیوه مهم برای حمایت از استراتژی سازمان‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:
تحلیل کار و طراحی شغل: مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای سازمان نیاز است.
برنامه‌ریزی منابع انسانی: جذب کارکنانی توانمند
گزینش: انتخاب کارکنان مناسب
آموزش و ساخت‌وساز: آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده
مدیریت عملکرد: سنجش کارایی کارکنان
پاداش به کارکنان
روابط کارکنان: خلق محیط مناسب کاری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن حداد زاده نیری |   1395/11/05 21:54:52   |
0     0
مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد:

مدیریت منابع انسانی وچرخه حقوق ودستمزد مجموعه ای از فعالیت های تجاری وپردازش داده ها ومدیریت کارآمد نیروی کار شرکت را شامل می شود .در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابدای فعالیت می کندوعملیات مربوط به پردازش لیست های حقوق ودستمزد وپرداخت های مربوط ب این چرخه را بر عهده دارد.

چرخه حقوق ودستمزد: وظیفه تهیه ،محاسبه ونگهداری لیست های حقوق و دستمزد را بر عهد دارد.
مدیریت منابع انسانی: فایل های سوابق کاری کارکنان ،مهارت هاومزایای آنان را نگهداری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad.rajol |   1396/01/27 15:11:55   |
0     0
اگر چه در زمینه منابع انسانی مطلب و کتاب و مقاله کم نیست، اما همانطور که انتظار می‌رود (و منطقی هم هست) اکثر مطالعات و مقالات مربوط به مدیریت منابع انسانی در حوزه سازمانها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ است.

به همین دلیل، معمولاً مدیریت منابع انسانی برای کسب و کارهای کوچک، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و جدی گرفته نمی‌شود.

این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در همه‌ی سازمان‌های بزرگتر از یک نفر، معنا دارد.

اگر چه عموماً در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.

طبیعتاً به تدریج، پس از اینکه یک سازمان بزرگ‌تر شد، این نقش به یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management سپرده می‌شود و موقعیتی رسمی برای مدیر منابع انسانی در سازمان تعریف می‌شود.

در بسیاری از سازمان‌ها، نقش واحد مدیریت منابع انسانی، در حد واحدی که حضور و غیاب کارکنان را کنترل کرده و جدول‌های اضافه کاری و حقوق و دستمزد آنها را تنظیم می‌کند، کاهش یافته است.

در حدی که مدیریت منابع انسانی را عملاً ابزاری برای کار کشیدن بیشتر از نیروی کار می‌بینند.

این نوع سازمان‌ها، واحد مدیریت منابع انسانی را یک واحد ستادی (چیزی شبیه تدارکات) می‌بینند و تمایلی به درگیر کردن این واحد در #تصمیم‌های استراتژیک سازمان ندارند.

طبیعی است که با این نگاه، بحث توسعه منابع انسانی هم جایگاهی نخواهد داشت.

در درس و درس‌های آتی می‌کوشیم بخشی از وظایف واحد #مدیریت منابع انسانی را با هم مرور کنیم.

دقت داشته باشیم که حتی اگر در یک سوپرمارکت بسیار کوچک کار می‌کنیم، همچنان بخش عمده‌ای از وظایف مدیر منابع انسانی، قابل پیگیری و اجراست.

گری دسلر، نویسنده‌ی کتاب مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management که سالهاست در دوره های مدیریت در سراسر جهان به عنوان منبع درسی این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعریف واحد مدیریت منابع انسانی و وظایف آن را به شکلی کلی و به صورت زیر ارائه می‌دهد:

واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.
به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.
تعریف بالا نگاهی وظیفه گرایانه به واحد مدیریت منابع انسانی دارد و تلاش می‌کند فهرستی از وظایف واحد مدیریت منابع انسانی را ارائه کند.

اگر بخواهیم تعریفی مفهومی‌تر از وظیفه واحد مدیریت منابع انسانی داشته باشیم می‌توان چنین گفت:

واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.
دقت داشته باشیم که اگر افق زمانی بلندمدت را از تعریف فوق حذف کنیم، عملاً نقش واحد منابع انسانی را در حد سرکارگرهای معادن فردریک تیلور، پایین آورده‌ایم.

در دورانی که مکتب مدیریت علمی یا Scientific Management‌ رایج بود، تیلور و همفکران او که با زمینه دانش مهندسی وارد حوزه‌ی مدیریت شده بودند، در پی بهبود کارایی و افزایش راندمان بودند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/01/31 07:24:54   |
0     0
در مدیریت منابع انسانی چندین شیوه مهم برای حمایت از استراتژی سازمان‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:
تحلیل کار و طراحی شغل:مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای سازمان نیاز است.
برنامه‌ریزی منابع انسانی:جذب کارکنانی توانمند
گزینش: انتخاب کارکنان مناسب
آموزش و ساخت‌وساز:آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده
مدیریت عملکرد: سنجش کارایی کارکنان
پاداش به کارکنان
روابط کارکنان:خلق محیط مناسب کاری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/06 11:24:54   |
0     0
شاید بتوان گفت موارد زیر، بخشی از وظایف کلیدی واحد مدیریت منابع انسانی است:

کمک به استفاده بهینه و مدیریت استراتژیک منابع انسانی
مدیریت فرایند جذب نیروی انسانی
شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی
همسوسازی کارکنان جدید با سازمان و #فرهنگ سازمانی
تجزیه و تحلیل شغل و طراحی نظام حقوق و دستمزد و جبران خدمات کارکنان
آموزش کارکنان و تلاش برای ارتقای دانش و مهارت آنان
حفظ و تقویت انگیزه کارکنان
بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان
ایجاد حس امنیت شغلی برای همکاران شایسته و توانمند
تدوین شاخص های عملکردی و عملیاتی مرتبط با منابع انسانی
برنامه ریزی برای ارزیابی عملکرد کارکنان و حصول اطمینان از استقرار نظام ارزیابی عملکرد
تفسیر آیین نامه ها و قوانین اداری و ستادی سازمان
مدیریت فرایند #استعفا و ترک سازمان
استقرار و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی (برای سازمان‌های متوسط و بزرگ)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/06 11:27:15   |
0     0
امروزه مدیریت منابع انسانی به سه چالش عمده روبرو است:
هماهنگی بین زیرسیستم‌ها و کارکردهای مدیریت منابع انسانی( فرایند ورودی، کاربرد و نگهداری و خروجی)
هماهنگی میان زیر سیـــستم مدیریت منابع انسانی با سایر سیستم‌های سازمان (همچون خدمات، عملیات، ملی و پشتیبانی)
هماهنگی و انسجام میان سیاست­های مدیریت منابع انسانی با استراتژی‌های سازمان.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/06 11:28:58   |
0     0
وظایف و مسئولیتهای مدیریت منابع انسانی را به دو بخش عمومی و اختصاصی به شرح ذیل تقسیم نموده است:
وظایف و مسئولیت­های عمومی، شامل:
برنامه ریزی،
سازماندهی،
هدایت و رهبری ،
نظارت و کنترل،
وظایف و مسئولیت­های اختصاصی شامل :
نیرویابی، جذب و گزینش
آموزش و توسعه منابع انسانی
طراحی سیستم های حقوق و دستمزد
شناخت استعدادها، علایق، انگیزه ها و شخصیت نیروی انسانی از طریق ایجاد ارتباطات انسانی
اقدامات مربوط به نگهداری تن و روان منابع انسانی
اقدامات مربوط به نقل و انتقالات و جابه جایی های کارکنان
اقدامات مربوط به نظم و انضباط و رسیدگی به شکایات
ارزشیابی شایستگی کارکنان(ارزشیابی عملکرد کارکنان)
برنامه ریزی نیروی انسانی
ایجاد نظم، رعایت اخلاق و قانون در کار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد کاوری زاده |   1396/02/11 17:12:04   |
0     0
گری دسلر، نویسنده‌ی کتاب مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management که سالهاست در دوره های مدیریت در سراسر جهان به عنوان منبع درسی این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعریف واحد مدیریت منابع انسانی و وظایف آن را به شکلی کلی و به صورت زیر ارائه می‌دهد:

واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.
به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میر تقی |   1396/02/13 07:32:37   |
0     0
گر چه در زمینه منابع انسانی مطلب و کتاب و مقاله کم نیست، اما همانطور که انتظار می‌رود (و منطقی هم هست) اکثر مطالعات و مقالات مربوط به مدیریت منابع انسانی در حوزه سازمانها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ است.
به همین دلیل، معمولاً مدیریت منابع انسانی برای کسب و کارهای کوچک، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و جدی گرفته نمی‌شود.
این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در همه‌ی سازمان‌های بزرگتر از یک نفر، معنا دارد.
اگر چه عموماً در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.
طبیعتاً به تدریج، پس از اینکه یک سازمان بزرگ‌تر شد، این نقش به یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management سپرده می‌شود و موقعیتی رسمی برای مدیر منابع انسانی در سازمان تعریف می‌شود.

در بسیاری از سازمان‌ها، نقش واحد مدیریت منابع انسانی، در حد واحدی که حضور و غیاب کارکنان را کنترل کرده و جدول‌های اضافه کاری و حقوق و دستمزد آنها را تنظیم می‌کند، کاهش یافته است.

در حدی که مدیریت منابع انسانی را عملاً ابزاری برای کار کشیدن بیشتر از نیروی کار می‌بینند.

این نوع سازمان‌ها، واحد مدیریت منابع انسانی را یک واحد ستادی (چیزی شبیه تدارکات) می‌بینند و تمایلی به درگیر کردن این واحد در #تصمیم‌های استراتژیک سازمان ندارند.

طبیعی است که با این نگاه، بحث توسعه منابع انسانی هم جایگاهی نخواهد داشت.

در درس و درس‌های آتی می‌کوشیم بخشی از وظایف واحد #مدیریت منابع انسانی را با هم مرور کنیم.

دقت داشته باشیم که حتی اگر در یک سوپرمارکت بسیار کوچک کار می‌کنیم، همچنان بخش عمده‌ای از وظایف مدیر منابع انسانی، قابل پیگیری و اجراست.

گری دسلر، نویسنده‌ی کتاب مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management که سالهاست در دوره های مدیریت در سراسر جهان به عنوان منبع درسی این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعریف واحد مدیریت منابع انسانی و وظایف آن را به شکلی کلی و به صورت زیر ارائه می‌دهد:

واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.

به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.

تعریف بالا نگاهی وظیفه گرایانه به واحد مدیریت منابع انسانی دارد و تلاش می‌کند فهرستی از وظایف واحد مدیریت منابع انسانی را ارائه کند.

اگر بخواهیم تعریفی مفهومی‌تر از وظیفه واحد مدیریت منابع انسانی داشته باشیم می‌توان چنین گفت:

واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه فراشاهیان |   1396/02/14 06:51:54   |
0     0
فعالیت های عمده مدیریت منابع انسانی را ذکر کنید ؟
استخدام نیروی های جدید
آموزش
به کار گماشتن وتعیین شغل
تعیین پاداش
ارزیابی عملکرد
اخراج داوطلبانه ویا غیر داوطبانه کارمندان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه فراشاهیان |   1396/02/14 07:07:45   |
0     0
وظیفه کارکنان با مشاغل عمومی چیست ؟
کارکنان عمومی با رسیدگی به پاسخ‌ها، شکایات و کار بر طیفی از پروژه‌های سازمان، از کارکنان پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها، می‌توانند در تمام زمینه‌های کاری با کارکنان در ارتباط باشند و بنابرین به طیف گسترده‌ای از آگاهی نیاز دارند. مسئولیت کارکنان عمومی منابع انسانی، با توجه به نیازهای کارمندان، به طور عمیقی متنوع است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه فراشاهیان |   1396/02/14 07:11:12   |
0     0
وظایف مدیر منابع انسانی چیست ؟
تجزیه وتحلیل شغل ٬ طراحی شغل وطبقه بندی مشاغل ٬ برنامه ریزی منابع انسانی ٬ جذب واستخدام ٬ سیستم اطلاعات منابع انسانی ٬ تنظم روابط کار(روابط صنعتی)٬اجتماعی سازی ٬ ارزیابی عملکرد ٬ حقوق ودستمزد ٬ ایمنی وبهداشت و غیرو می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/15 06:01:43   |
0     0
مدیریت منابع انسانی:
واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/19 09:51:15   |
0     0
مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان ، ارزیابی عملکرد ، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.
مدیریت امور کارکنان حوزه‌ای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد اما به طور طبیعی دستخوش تغییر و تکامل شده است. نقطه عطف این تغییر و تکامل جایی است که به جای مدیریت کارکنان1 ، مدیریت منابع انسانی2 مطرح می‌شود. مدیریت منابع انسانی علاوه بر دارا بودن مبانی و مفاهیم مدیریت کارکنان، رویکردهای کلی‌تر و جدید‌تری را در مدیریت نیروی انسانی در نظر می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/02/22 13:14:05   |
0     0
مدیریت منابع انسانی :(human resource management) : مدیریت منابع منابع انسانی در اوایل قرن بیستم پایه گذاری شد و تحت تاثیر فردریک وینسلوتیلور قرار گرفت وعبارت است از جذب و استخدام ، اموزش و بهسازی ، بکارگیری و انتصاب و نگهداشت منابع انسانی در جهت تحقق اهداف سازمان است

این چهار فرایند ، فرایندهای اساسی مدیریت منابع انسانی می باشد

مدیریت منابع انسانی و چرخه حقوق و دستمزد : مجموعه ای از فعالیتهای تجاری و پردازش داده ها و مدیریت کارامد نیروی کار شرکت را شامل میشود

چرخه حقوق و دستمزد : وظیفه تهیه ، محاسبه و نگهداری لیست های حقوق و دستمزد را بر عهده دارد

مدیریت منابع انسانی : فایل های سوابق کاری کارکنان ،مهارت ها و مزایای انان را نگهداری میکند

فعالیت های عمده مدیریت منابع انسانی :
١- استخدام نیروی جدید
٢- اموزش
٣- تعیین پاداش
٤- ارزیابی عملکرد

وظایف مدیر منابع انسانی : تجزیه و تحلیل شغل ، طراحی شغل و طبقه بندی مشاغل ، برنامه ریزی منابع انسانی ، جذب و استخدام ، تنظیم روابط کار ، حقوق و دستمزد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/24 19:14:04   |
0     0
مدیریت منابع انسانی محصول جنبش روابط بشری در اوایل قرن بیستم می‌باشد، زمانی که محققان شروع به مستندسازی روش‌های ایجاد ارزش‌های کسب‌وکار به وسیله مدیریت استراتژیک نیروی کار کردند. این تابع در ابتدا تحت تأثیر کارهای معاملاتی، مانند سازمان حقوق و مزایا بود، اما با توجه به جهانی شدن، تقویت شرکت‌ها، پیشرفت تکنولوژی، و تحقیقات بعدی، اکنون مدیریت منابع انسانی بر ابتکارات استراتژیک مانند ادغام و تملیک، مدیریت استعداد، برنامه‌ریزی جانشینی روابط صنعتی و روابط کاری، چندگانگی فرهنگ و گنجایش می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/26 20:19:28   |
0     0
گر بخواهیم تعریفی مفهومی‌تر از وظیفه واحد مدیریت منابع انسانی داشته باشیم می‌توان چنین گفت:

واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/26 20:29:52   |
0     0
اهداف مدیریت منابع انسانی
اهداف اساسی مدیریت منابع انسانی حصول نتایج مطلوب از تلاش‌های جمعی کارکنان سازمان است که می‌توان به صورت زیر آن را بیان نمود:

تأمین نیروی انسانی با حداقل هزینه
پرورش و توسعه استعدادها و مهارت‌های افراد
حفظ و نگهداری نیروهای لایق و ایجاد روابط مطلوب بین آنان
تأمین احتیاجات مادی و معنوی و جلب رضایت پرسنل بطوری که همسویی لازم بین اهداف شخصی آنها، و هدف‌های سازمان ایجاد گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/01 11:05:15   |
0     0
مدیریت منابع انسانی وچرخه حقوق ودستمزد مجموعه ای از فعالیت های تجاری وپردازش داده ها ومدیریت کارآمد نیروی کار شرکت را شامل می شود .در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابدای فعالیت می کندوعملیات مربوط به پردازش لیست های حقوق ودستمزد وپرداخت های مربوط ب این چرخه را بر عهده دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/16 12:53:51   |
0     0
«گری دسلر» از صاحب‌نظران حوزه مدیریت منابع انسانی، تعریف واحد مدیریت منابع انسانی و وظایف آن را به صورت کلی به شرح زیر ارائه می‌دهد:

«واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط‌مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد. به‌طور دقیق‌تر، جذب همکاران جدید، آموزش آن‌ها، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آن‌ها و به‌طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان، از مسئولیت‌های این واحد به شمار می‌رود.»

تعریف بالا، نگاهی وظیفه‌گرایانه به واحد مدیریت منابع انسانی داشته و تلاش می‌کند تا فهرستی از وظایف واحد مدیریت منابع انسانی را ارائه نماید. اگر بخواهیم تعریفی مفهومی‌تر از وظایف اصلی واحد مدیریت منابع انسانی داشته باشیم، می‌توان چنین گفت: «واحد مدیریت منابع انسانی، به سازمان کمک نموده تا در افق زمانی بلندمدت، برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، با کمترین هزینه حداکثر کارایی را از کارکنان کسب نماید.»

لازم به ذکر است، اگر در تعریف فوق افق زمانی بلندمدت را حذف نماییم، عملاً نقش واحد منابع انسانی را در حد نقش مدیران عملیاتی در مکتب مدیریت علمی «فردریک تیلور» که صرفاً در پی افزایش کارایی نیروی انسانی بدون توجه به نقش شاخص‌هایی همچون رضایتمندی کارکنان، منزلت انسانی، خلاقیت کارکنان، مسائل انگیزشی و ... بود، تنزل داده‌ایم. در دوران شکل‌گیری مکتب مدیریت علمی، کارکنان نیروهای فیزیکی قابل جایگزینی بودند که افزایش عمر مفید، رضایت و انگیزه آن‌ها چندان مهم نبود؛ طبیعی است که ماندگاری نیروی انسانی در آن شرایط، دغدغه مدیران ارشد سازمان محسوب نمی‌شد.

برخلاف دوران «فردریک تیلور»، امروزه فضای کسب‌وکار، رقابتی‌تر شده است. از نتایج این تغییر، اهمیت فزاینده نقش منابع انسانی در موفقیت سازمان است؛ به‌طوری‌که به اعتقاد محققان، کارکنان دانشی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی پایدار محسوب می‌گردند. در محیط متلاطم قرن حاضر، یکی از سنگین‌ترین هزینه‌های یک کسب‌وکار، کارکنان باتجربه‌ای هستند که به هر دلیل سازمان را ترک نموده و آموخته‌ها و تجربیات خود را به محیطی دیگر می‌برند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/16 12:55:34   |
0     0
در بحث مدیریت منابع انسانی، در درجه نخست می‌بایست نوع نگاه به موضوع کاملاً مشخص گردد؛ آیا کارکنان نوعی منبع فیزیکی با قابلیت جایگزینی محسوب می‌گردند که انتظار خروجی حداکثری از آن‌ها را داریم؟ یا این‌که به کارکنان به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع سازمانی که می‌تواند به مزیت رقابتی پایدار در فضای رقابتی کسب‌وکار بدل گردد، نوعی نگاه بلندمدت می‌شود؟ تمامی دستورالعمل‌ها، توصیه‌ها، فرآیندها، مکانیزم‌ها، استخدام و اخراج کارکنان، ارزیابی و اعطای پاداش، و هر آنچه زیر چتر مدیریت منابع انسانی مطرح می‌شود، به صورت نانوشته، مفروضات بالا را در خود دارد.

فرآیند مدیریت منابع انسانی را می‌توان در یازده فرآیند اصلی طبقه‌بندی نمود:
1.برنامه‌ریزی و جذب منابع انسانی
2.توجیه، روانه‌سازی و جامعه‌پذیری
3.تحلیل، طراحی و ارزشیابی مشاغل
4.آموزش و توسعه مهارت‌ها
5.طراحی و استقرار سیستم‌های مدیریت عملکرد
6.طراحی و اجرای سیستم‌های پرداخت و جبران خدمات
7.ایمنی، بهداشت و سلامت کارکنان
8.مدیریت روابط کار و انضباط اخلاقی
9.طراحی و استقرار سیستم‌های مدیریت شایستگی (طراحی و اجرای مسیرهای شغلی، مدیریت استعداد و سیستم‌های جانشین‌پروری)
10.توسعه و تدوین نظام‌های اطلاعاتی منابع انسانی
11.مدیریت نرخ خروج از خدمت و منفصلین
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/16 23:41:59   |
0     0
واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.
به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.
واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/18 10:14:19   |
0     0
واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.
به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.
واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/18 10:18:05   |
0     0
هدف مدیریت منابع انسانی:
اهداف ۱۲ گانه مدیریتی عبارتند از:
۱- مدیریت کارکنان به عنوان دارایی. که در اصل توسعه یک مزیت رقابتی پایدار می باشد.
۲- یکپارچگی و همسویی مدیریت منابع انسانی و استراتژی منابع انسانی با دیگر سیاست ها و استراتژی ها کسب و کار. استراتژی و چشم انداز کسب و کار از اولویت های اصلی مدیریت منابع انسانی می باشد.
۳- هم ترازی سیاست ها، روش ها و فرآیندهای مدیریت منابع انسانی.
۴- طراحی ساختار سازمانی مسطح و انعطاف پذیر که قادر است نسب به تغییرات خارجی واکنش سریع نشان دهد.
۵- حمایت از همکاری تیم منابع انسانی با سایر تیم های مختلف در سراسر سازمان. مشتری به عنوان بخشی از خط مشی های منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی باشد.
۶- تعیین مسئولیت برای پایین ترین سطوح سازمان.
۷- کارکنان می بایست خود مسئول توسعه و مدیریت حرفه ایِ شخصی باشند.
۸- تمرکز بر توسعه استراتژی پاداشِ مدیریت عملکرد و عملکرد فرهنگ سازمانی.
۹- پشتیبانی از تعامل کارکنان.
۱۰- مدیریت وفاداری.
۱۱- معرفی از مسئولیت خط مدیریت برای اجرای سیاست های منابع انسانی.
۱۲- مدیر توسعه ای برای تسهیل تغییر در سازمان.
این ۱۲ هدف منابع انسانی می بایست در هر استراتژی منابع انسانی گنجانده شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:43:48   |
0     0
مدیریت منابع انسانی (یا به اختصار منابع انسانی) (به انگلیسی: Human resources management)، عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به‌طوری‌که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد.[۱] در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود. به عبارتی دیگر مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک کارفرما، به حد اعلا می ساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. واحدها و بخش‌های مدیریت منابع انسانی، خصوصاً مسئول عده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش و جزا (برای مثال مدیریت سیستم حقوق و مزایا) می‌باشد. همچنین مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه دارد، که همان تعادل در اعمال سازمانی با قوانین ناشی از بحث‌های بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:44:45   |
0     0
مدیریت منابع انسانی، فرایند مدیریت افراد در سازمان‌ها به شیوه‌ای ساختار یافته و کامل است. این امر شامل زمینه‌های استخدام پرسنل (استخدام افراد)، حفظ پرسنل، تنظیم و مدیریت پرداخت و مزایا، مدیریت عملکرد، مدیریت تغییر و مراقبت خروج از شرکت برای جمع کردن فعالیت‌ها است. این تعریف سنتی مدیریت منابع انسانی است که بعضی از متخصصان را به تعریف آن به‌عنوان یک نسخه مدرن از تابع مدیریت پرسنل که قبلاً استفاده شده است، هدایت می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/03/28 21:09:36   |
0     0
اهداف اساسی مدیریت منابع انسانی حصول نتایج مطلوب از تلاش‌های جمعی کارکنان سازمان است که می‌توان به صورت زیر آن را بیان نمود:

تأمین نیروی انسانی با حداقل هزینه
پرورش و توسعه استعدادها و مهارت‌های افراد
حفظ و نگهداری نیروهای لایق و ایجاد روابط مطلوب بین آنان
تأمین احتیاجات مادی و معنوی و جلب رضایت پرسنل بطوری که همسویی لازم بین اهداف شخصی آنها، و هدف‌های سازمان ایجاد گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عصمت مسعودی |   1397/04/04 15:21:02   |
0     0
مدیریت منابع انسانی از مهم‌ترین و حساس‌ترین واحدهای سازمان‌هاست که با مدیریت خوب و حرفه‌ای خود، می‌تواند موجب رشد دائم سازمان شود، به‌نحوی که هم کارفرما و هم کارمندان از این بابت سود ببرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/07 00:10:24   |
0     0
با سلام
عملکرد مطلوب واحد ها و کل سازمان در گرو این است که اقدامات منابع انسانی به نحو احسن ، عملی و رضایت کارکنان و مشتریان حاصل گردد . علاوه بر مدیران و کارشناسان منابع انسانی ، تمام مدیران و اعضای سازمان باید در اقدامات منابع انسانی مشارکت داشته باشند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/24 23:59:06   |
0     0
سازمانی تمام این شیوه‌ها را به خوبی مدیریت کند، بهترین بازده را خواهد داشت. در سازمان‌هایی با مدیریت منابع انسانی مؤثر، کارکنان و مشتریان تمایل به رضایت بیشتری دارند و از طرف دیگر، سازمان نیز بیشتر تمایل به نوآوری داشته و بهره‌وری بیشتری دارد و درنتیجه شهرت بیشتری نیز در جامعه پیدا می‌کند.
اما متخصصان منابع انسانی با تمرکز بر سه راه‌حل می‌توانند باعث ارزش‌آفرینی شوند. اولین راهکار تمرکز بر مدیریت استعداد است که به سطح فردی برمی‌گردد. نیروی کار متعهد، قابل و نتیجه‌بخش از این طریق پرورش می‌یابد. دومین راهکار تمرکز بر سازمان است که با ارتقای فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی حاصل می‌شود. ترکیب این دو به راهکار سوم که رهبری است، می‌رسد. اما این راه‌کارها از طریق تمرکز بر مدیریت منابع انسانی باید اجرا گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

حسابداری بانکی: تهیه صورت‌های مالی (ویرایش دوم)

حسابداری بانکی: تهیه صورت‌های مالی (ویرایش دوم)

سعید جمشیدی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی