تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
در زمان های تصمیم گیری است که سرنوشت ما رقم زده می شود. - آنتونی رابینز

این مر حله در پایان دوره مالی و به منظور اصلاح، تعدیل و به تاریخ روز رساندن مدارک حسابداری انجام می گیرد. 

 

. بعد از این که تمام معاملات و عملیات مالی در دفاتر حسابداری ثبت شد، بسیاری ازحساب های دفتر کل مانده های صحیح را برای تهیه صورت های مالی ارائه نمی دهند. حتی اگر تمام معاملات و عملیات مالی به درستی در دفاتر ثبت شده باشند، حسابداری تعهدی ایجاب می نمایدکه برای تطبیق حساب های ترازنامه و صورت سود ود زیان با فرض دوره مالی و اصل وضع هزینه های یک دوره از درآمدهای همان دوره ( مقابله هزینه با درآمد) مانده برخی از حساب های دفتر کل در پایان دوره مالی اصلاح شود. بنابراین برای تهیه صورت های مالی صحیح، انقطاع دقیق معاملات و عملیات مالی در پایان دوره مالی ضروری است.

حساب های دفتر کل به دلیل وجود حساب های مختلط و معاملات و عملیات مالی که هنوز در حساب ها ثبت نشده اند در پایان دوره مالی اصلاح می شوند.

ویژگیهای اصلی ثبتهای اصلاحی به شرح زیر است:

• آنها در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت می شوند. تاریخ ثبت اصلاحات در دفاتر حسابداری، آخرین روز هر دوره مالی است و این کار عملا در اوایل دوره مالی بعد انجام می شود.

• حسابهای مختلط را به دو بخش دائمی و موقت تفکیک می کند. تمام ثبتهای اصلاحی هم بر ترازنامه و هم بر صورت سود و زیان اثر می گذارند.

•  به معاملات و عملیاتی مربوط می شوند که در یک دوره مالی رخ داده اند، اما آثار اقتصادی آنها به بیش از یک دوره مالی تسری دارد.

•  ابتدا در دفتر روزنامه ثبت می شوند و سپس به دفتر کل منتقل می شوند.

 

ثبت های اصلاحی به سه گروه کلی زیر تقسیم می شوند:

1. پیش پرداخت ها و پیش دریافت ها (deferred items

از معاملات و عملیات مالی ناشی می شوند که در آنها پرداخت یا دریافت پول قبل از تحمل هزینه یا تحقق درآمد است و در دو حالت کلی زیر ایجاد می شود:

الف_ پیش پرداخت هزینه: پرداخت پول قبل از تحمل یا تعلق هزینه است، مانند پولی که برای حق بیمه پرداخت می شود. یا به عبارت دیگر مبالغی است که بابت انجام خدمات یا خرید ملزومات در یک دوره مالی پرداخت می شود اما در آن دوره مالی مورد استفاده قرار نمی گیرد و یا به مصرف نمی رسد.

ب_ پیش دریافت درآمد: در یافت پول قبل از تحقق درآمد است، مانند پولی که از مستاجر پیش دریافت می شود. یا مبالغی است که بابت فروش کالا یا انجام خدمت در یک دوره مالی از مشتریان دریافت می شود اما در ازای آن کالا یا خدمتی در همان دوره مالی ارائه نمی شود.

 

2.هزینه و درآمدهای ثبت نشده (accrued items

از معاملات و عملیاتی ناشی می شوند  که در آن ها دریافت یا پرداخت پول بعد از تحمل هزینه با تحقق درآمد است.

معاملات و عملیات مالی مزبور به دو گروه کلی زیر تقسیم می شوند:

الف_هزینه ثبت نشده: هزینه واقع شده ای است که هنوز ثبت و پرداخت نشده است، مانند دستمزدی که در پایان دوره مالی پرداخت نشده باشد.

 

ب_درآمد ثبت نشده: درآمد تحقق یافته ای است که هنوز ثبت ودریافت نشده است، مانند حق الزحمه خدمات انجام یافته ای که صورتحساب آن تا پایان دوره مالی ارسال نشده است.

نکته:  برای اجرای دقیق اصل مقابله هزینه ها با درآمد، این گونه هزینه و درآمد های ثبت و پرداخت نشده و یا در یافت نشده باید در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت شوند.

هزینه های ثبت نشده

هزینه های آب و برق پرداختنی: قبوض آب و برق مصرفی تعمیرگاه تا پایان سال دریافت نشده است.

درآمدهای ثبت نشده (accrued/unrecorded revenue): درآمدهای ثبت نشده را معمولا درآمدهای وصول نشده و یا درآمدهای تحقق یافته اما وصول نشده نیز می گویند. این اقلام شامل درآمد هایی است که در طول دوره مالی تحقق یافته اند اما تا پایان دوره مالی در یافت و ثبت نشده اند. بنابراین در پایان دوره مالی با یک ثبت اصلاحی درآمد و مطالبات مربوط باید وارد دفاتر شود. مثلا، درآمد اجاره روزانه تحقق می یابد، اما در حسابداری آن را بعد از دریافت پول در دفاتر ثبت می کنند.  حال اگر در پایان دوره مالی، درآمد اجاره ای تحقق یافته ولی وجه آن هنوز دریافت نشده باشد، یک ثبت اصلاحی در پایان دوره مالی ضروری است.

آثار این ثبت اصلاحی عبارت خواهد بود از:

الف_ ثبت درآمد اجاره تحقق یافته

ب_ثبت مطالبات مربوطه یعنی اجاره دریافتنی که در ترازنامه پایان سال منعکس می شود.

 

3. سایر اصلاحات

مبلغ این گونه اصلاحات بر اساس برآورد تعیین می شود، مانند تسهیم بهای تمام شده برخی از اقلام دارائی به دوره ای که مورد استفاده قرار گرفته اند و مطالبات مشکوک الوصول.علاوه بر اصلاحات مذکور، ثبت های اصلاحی دیگری نیز برای تسهیم بهای تمام شده برخی از اقلام دارایی در پایان دوره مالی ضروری است. معمولا رقم این ثبت های اصلاحی بر اساس برآورد و تخمین تعیین می شود. ساختمان، اثاثه و سایر اموال، عمر مفید محدودی دارند که طی آن دارایی مورد استفاده قرار می گیرد،  بخشی از بهای تمام شده آن به هزینه تبدیل می شود. برای تعیین رقم هزینه استهلاک هر سال، باید بهای تمام شده دارایی به عمر مفید برآوردی ان تقسیم شود، که این روش محاسبه را استهلاک مستقیم گویند. بقیه روشها را در پستهای آینده توضیح خواهم داد.

رقم استهلاک در پایان هر سال به حساب هزینه استهلاک بدهکار و به حساب استهلاک انباشته بستانکار می شود. استهلاک انباشته مانده بستانکار دارد و در ترازنامه از دارایی مربوطه کسر می شود. مبلغ خالص دارایی( بهای تمام شده منهای استهلاک)، بهای مستهلک نشده دارایی را نشان می دهد که در حسابداری به آن ارزش دفتری گویند.

با مقایسه بهای تمام شده و ارزش دفتری دارایی معلوم می شود که عمر مفید دارایی در حال پایان است و شرکت باید دارایی دیگری را در آینده نزدیک جایگزین آن نماید.

نکته: اگر اصلاحات پایان دوره مالی زیاد باشد، برای تهیه صورتهای مالی و ثبت عملیات پایان دوره مالی در دفاتر حسابداری از کاربرگ استفاده می شود. که در پستهای بعدی آنرا توضیح خواهم داد.

 

دومین فعالیت سیستم دفترکل ، تهیه وانتقال ثبت های اصلاحی به دفترکل پس از تهیه تراز آزمایشی اولیه است .
ثبت های اصلاحی در پنج طبقه کلی قرار می گیرند :
* ثبت اقلام تعهدی که نشان دهنده رویدادهای تحقق یافته است که هنوز بابت آن وجه نقدی دریافت یا پرداخت نشده است برای مثال ثبت هزینه های بهره تحقق یافته و یا درآمد های اجاره تحقق یافته نمونه ای از ثبت های اصلاحی اقلام تعهدی است .
* اقلام انتقالی به دوره های آینده نیز نشان دهنده ی ثبت های انجام شده برای رویداد هایی که تحقق پیدا کرده اند اما بهای آن در دوره های قبل پرداخت شده ، صورت می گیرد . برای مثال به هنگام کردن پیش پرداخت ها . پیش دریافت ها از جمله اصلاحات اقلام انتقالی به دوره های آینده است . 

* اقلام برآوردی شامل اصلاحاتی مانند هزینه های استهلاک ، هزینه مطالبات مشکوک الوصول و یا هزینه مالیات است
* تجدید ارزیابی نیزثبت هایی را برای احتساب تغییرات در ارزش واقعی و ارزش دفتری ایجاد می کند .
* اصلاح اشتباهات نیز نشان دهنده ثبت هایی است که آثار اشتباهات مشاهده شده در دفترکل را از بین می برد

تهدیدات و کنترل های انتقال ثبت های اصلاحی

آنچه در مرحله تهیه و انتقال ثبت های اصلاحی به دفتر کل به عنوان تهدید مطرح می شود ثبت های اصلاحی نامعتبر وغیر مجاز است . انجام چنین ثبت هایی موجب ارائه اطلاعات اشتباه در گزارش مالی و تصمیم گیری ضعیف می شود. استفاده از کنترل های مختلف پردازشی مانند کنترل های ویرایشی ، جمه های دسته ای ، محاسبه مجدد و بررسی اطلاعات قبل و پس از پردازش از جمله روش های کارامد برای ایجاد اطمینان از صحت پردازش ثبت های اصلاحی است .
 در مرحله انجام و انتقال ثبت های اصلاحی به دفتر کل نیز می توان از گزارش های کنترلی استفاده نمود. تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده یکی از کنترل های اطمینان بخش درباره صحت انجام فعالیت های این مرحله است.


برای افزایش شفافیت تهیه صورت های مالی و فرایند های صورت گرفته ایجاد یک زنجیره عطف مناسب ضروری است. بنابراین همانند سایر ثبت ها لازم است ثبت های اصلاحی به منظور ردیابی ثبت های صورت گرفته در فایل سند روزنامه ثبت شود. برای جلوگیری از ورود ثبت های اشتباه و نامعتبر توسط افراد غیر مجاز ضروری است از روش های مختلفی که برای کنترل دستیابی معرفی شده است استفاده شود.

 

منابع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی دکتر مهدی مرادی

وبلاک تخصصی حسابداری

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
meysam gholami |   1395/10/10 17:07:02   |
1     0
ثبت های اصلاحی به سه گروه کلی زیر تقسیم می شوند:
1. پیش پرداخت ها و پیش دریافت ها (deferred items)

2.هزینه و درآمدهای ثبت نشده (accrued items)
3. سایر اصلاحات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/20 21:10:28   |
0     0
سوال:
ثبت های اصلاحی به سه گروه کلی تقسیم می شوندنام برده وتهدیدات و کنترل های انتقال ثبت های اصلاحی رابنویسید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/22 23:18:25   |
1     1
ثبت های اصلاحی به چند دسته تقسیم می شوند؟نام ببرید؟
1. پیش پرداخت ها و پیش دریافت ها:مثل پیش پرداخت هزینه مانند پولی که برای حق بیمه پرداخت می شود و پیش دریافت درآمد مانند پولی که از مستاجر پیش دریافت می شود
2.هزینه و درآمدهای ثبت نشده: معاملاتی که دریافت یا پرداخت وجه بعد از متحمل شدن هزینه یا تحقق درآمد صورت گرفته
3. سایر اصلاحات: مبلغ آن بر اساس برآورد مشخص می شود.مانند مطالبات مشکوک الوصول
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1395/10/26 19:42:46   |
1     0
برای افزایش شفافیت تهیه صورت های مالی و فرایند های صورت گرفته ایجاد یک زنجیره عطف مناسب ضروری است. بنابراین همانند سایر ثبت ها لازم است ثبت های اصلاحی به منظور ردیابی ثبت های صورت گرفته در فایل سند روزنامه ثبت شود. برای جلوگیری از ورود ثبت های اشتباه و نامعتبر توسط افراد غیر مجاز ضروری است از روش های مختلفی که برای کنترل دستیابی معرفی شده است استفاده شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/30 16:22:17   |
0     0
انتقال ثبت های اصلاحی:
دومین فعالیت سیستم دفتر کل انتقال ثبت های اصلاحی مختلف است. ثبت های اصلاحی پس از تهیه تراز آزمایشی اولیه توسط دایره حسابداری ارائه می شوند.
انواع ثبت های اصلاحی:
1- اقلام تعهدی نشان دهنه ی ثبت های ایجاد شده در پایان دوره مالی برای رویدادهایی است که تحقق پیدا کرده اند اما از بابت آنها هنوز وجه نقدی پرداخت یا دریافت نشده است. ثبت در آمد تحقق یافته و دستمزد پرداختنی نمونه هایی از اقلام تعهدی هستند.
2- اقلام انتقالی به دوره های آینده نشان دهنده ی ثبت های ایجاد شده در پیایان دوره مالی برای رویداد هایی است که تحقق پیدا کرده اند، امام به جای آنها در دوره قبل پرداخت شده است.
شناسایی بخشی از پیش دریافت از مشتریان به عنوان در آمد یا مستهلک کردن بخشی از پیش پرداختها( اجاره، بیمه) نمونه هایی از اقلام انتقالی به دوره آینده هستند.
3- اقلام بر آوردی نشان دهنده ی هزینه هایی هستند که، در چندین دوره زمانی اتفاق می افتند. هزینه استهلاک و هزینه مطالبات مشکوک الوصول از این دسته هستند.
4- تجدید ارزیابی ثبت هایی را به وجود می اورد، نشان دهنده ی تفاوت بین ارزش واقعی و ارزش نقدی یک دارایی یا تغییر در اصول حسابداری است. مثال: تغییر روش ارزیابی موجودی کالا یا کاهش ارزش موجودی کالا برای نشان دادن ناپاکی یا افت میزان موجودی کالای شمارش شده است.
5- اصلاح اشتباهات نشان دهنده ی ثبت هایی است که آثار اشتباهات مشاهده شده در دفتر کل را ازبین می برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ناصریان اصل |   1395/10/30 20:29:20   |
0     0
ویژگیهای اصلی ثبتهای اصلاحی به شرح زیر است:

• آنها در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت می شوند. تاریخ ثبت اصلاحات در دفاتر حسابداری، آخرین روز هر دوره مالی است و این کار عملا در اوایل دوره مالی بعد انجام می شود.

• حسابهای مختلط را به دو بخش دائمی و موقت تفکیک می کند. تمام ثبتهای اصلاحی هم بر ترازنامه و هم بر صورت سود و زیان اثر می گذارند.

• به معاملات و عملیاتی مربوط می شوند که در یک دوره مالی رخ داده اند، اما آثار اقتصادی آنها به بیش از یک دوره مالی تسری دارد.

• ابتدا در دفتر روزنامه ثبت می شوند و سپس به دفتر کل منتقل می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/04 00:21:51   |
0     0
فعالیت دوم: انتقال ثبت های اصلاحی:
دومین فعالیت سیستم دفتر کل انتقال ثبت های اصلاحی مختلف است. ثبت های اصلاحی پس از تهیه تراز آزمایشی اولیه توسط دایره حسابداری ارائه می شوند.
انواع ثبت های اصلاحی:
1- اقلام تعهدی نشان دهنه ی ثبت های ایجاد شده در پایان دوره مالی برای رویدادهایی است که تحقق پیدا کرده اند اما از بابت آنها هنوز وجه نقدی پرداخت یا دریافت نشده است. ثبت در آمد تحقق یافته و دستمزد پرداختنی نمونه هایی از اقلام تعهدی هستند.
2- اقلام انتقالی به دوره های آینده نشان دهنده ی ثبت های ایجاد شده در پیایان دوره مالی برای رویداد هایی است که تحقق پیدا کرده اند، امام به جای آنها در دوره قبل پرداخت شده است.
شناسایی بخشی از پیش دریافت از مشتریان به عنوان در آمد یا مستهلک کردن بخشی از پیش پرداختها( اجاره، بیمه) نمونه هایی از اقلام انتقالی به دوره آینده هستند.
3- اقلام بر آوردی نشان دهنده ی هزینه هایی هستند که، در چندین دوره زمانی اتفاق می افتند. هزینه استهلاک و هزینه مطالبات مشکوک الوصول از این دسته هستند.
4- تجدید ارزیابی ثبت هایی را به وجود می اورد، نشان دهنده ی تفاوت بین ارزش واقعی و ارزش نقدی یک دارایی یا تغییر در اصول حسابداری است. مثال: تغییر روش ارزیابی موجودی کالا یا کاهش ارزش موجودی کالا برای نشان دادن ناپاکی یا افت میزان موجودی کالای شمارش شده است.
5- اصلاح اشتباهات نشان دهنده ی ثبت هایی است که آثار اشتباهات مشاهده شده در دفتر کل را ازبین می برد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/11/04 21:25:38   |
1     0
ویژگیهای اصلی ثبتهای اصلاحی به شرح زیر است:

• آنها در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت می شوند. تاریخ ثبت اصلاحات در دفاتر حسابداری، آخرین روز هر دوره مالی است و این کار عملا در اوایل دوره مالی بعد انجام می شود.

• حسابهای مختلط را به دو بخش دائمی و موقت تفکیک می کند. تمام ثبتهای اصلاحی هم بر ترازنامه و هم بر صورت سود و زیان اثر می گذارند.

• به معاملات و عملیاتی مربوط می شوند که در یک دوره مالی رخ داده اند، اما آثار اقتصادی آنها به بیش از یک دوره مالی تسری دارد.

• ابتدا در دفتر روزنامه ثبت می شوند و سپس به دفتر کل منتقل می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/01/20 20:13:17   |
0     0
مرحله ششم_ اصلاح و تعدیل حسابهای دفتر کل

این مر حله در پایان دوره مالی و به منظور اصلاح، تعدیل و به تاریخ روز رساندن مدارک حسابداری انجام می گیرد. بعد از این که تمام معاملات و عملیات مالی در دفاتر حسابداری ثبت شد، بسیاری ازحسابهای دفتر کل مانده های صحیح را برای تهیه صورتهای مالی ارائه نمی دهند. حتی اگر تمام معاملات و عملیات مالی به درستی در دفاتر ثبت شده باشند، حسابداری تعهدی ایجاب می نمایدکه برای تطبیق حسابهای ترازنامه و صورت سود ود زیان با فرض دوره مالی و اصل وضع هزینه های یک دوره از درآمدهای همان دوره ( مقابله هزینه با درآمد) مانده برخی از حسابهای دفتر کل در پایان دوره مالی اصلاح شود. بنابراین برای تهیه صورتهای مالی صحیح، انقطاع دقیق معاملات و عملیات مالی در پایان دوره مالی ضروری است.

حسابهای دفتر کل به دلیل وجود حسابهای مختلط و معاملات و عملیات مالی که هنوز در حسابها ثبت نشده اند در پایان دوره مالی اصلاح می شوند.

ویژگیهای اصلی ثبتهای اصلاحی به شرح زیر است:

· آنها در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت می شوند. تاریخ ثبت اصلاحات در دفاتر حسابداری، آخرین روز هر دوره مالی است و این کار عملا در اوایل دوره مالی بعد انجام می شود.

· حسابهای مختلط را به دو بخش دائمی و موقت تفکیک می کند. تمام ثبتهای اصلاحی هم بر ترازنامه و هم بر صورت سود و زیان اثر می گذارند.

· به معاملات و عملیاتی مربوط می شوند که در یک دوره مالی رخ داده اند، اما آثار اقتصادی آنها به بیش از یک دوره مالی تسری دارد.

· ابتدا در دفتر روزنامه ثبت می شوند و سپس به دفتر کل منتقل می شوند.



ثبتهای اصلاحی به سه گروه کلی زیر تقسیم می شوند:

1. پیش پرداختها و پیش دریافتها (deferred items)

از معاملات و عملیات مالی ناشی می شوند که در آنها پرداخت یا دریافت پول قبل از تحمل هزینه یا تحقق درآمد است و در دو حالت کلی زیر ایجاد می شود:

الف_ پیش پرداخت هزینه: پرداخت پول قبل از تحمل یا تعلق هزینه است، مانند پولی که برای حق بیمه پرداخت می شود. یا به عبارت دیگر مبالغی است که بابت انجام خدمات یا خرید ملزومات در یک دوره مالی پرداخت می شود اما در آن دوره مالی مورد استفاده قرار نمی گیرد و یا به مصرف نمی رسد.

مثال : پیش پرداخت اجاره_ در اول اسفندما ..13 تعمیرگاه دقیق مبلغ 120000 ریال بابت اجاره یکساله پرداخت می کند و به ترتیب زیر در دفتر روزنامه ثبت می کند:

تاریخ


عنوان حسابها و شرح


عطف


بدهکار


بستانکار

1


اسفند


پیش چرداخت اجاره





120000










بانک








120000







پرداخت اجاره یکساله تعمیرگاه . تاریخ شروع اجاره نامه 1/12/..13












در پایان اسفندماه ..13 تعمیرگاه یک ماه از مورد اجاره استفاده کرده است و فقط یازده ماه دیگر حق استفاده از آنرا دارد. مدارک حسابداری، یعنی مانده حساب پیش پرداخت اجاره در دفترکل نشان نمی دهد که معادل یک ماه یعنی 10000 ریال از مورد اجاره استفاده شده است. بنابراین حساب پیش پرداخت اجاره که در ابتدا به عنوان دارایی شناخته شده بود در پایان سال آن قسمت از پیش پرداخت که منقضی شده است یا مستهلک شده است به عنوان هزینه شناسایی و ثبت میشود. در حقیقت ثبت اصلاحی زیر صورت می گیرد:



تاریخ


عنوان حسابها و شرح


عطف


بدهکار


بستانکار

29


اسفند


هزینه اجاره





10000










پیش پرداخت اجاره








10000







ثبت هزینه اجاره اسفند ماه














پیش پرداخت اجاره ( دارایی) هزینه اجاره (هزینه)

120000 (بدهکار) 10000 (بستانکار) 10000





آثار این ثبت اصلاحی:

· اصلاح حساب دارایی :

مانده حساب پیش پرداخت بعنوان یک دارایی بعد از نقل ثبت اصلاحی به مبلغ 110000 ریال تقلیل می یابد که این مبلغ در ترازنامه پایان سال منعکس می شود.

· ثبت هزینه اجاره اسفند ماه

مانده حساب هزینه اجاره بعد از نقل ثبت اصلاحی 10000 ریال افزایش می یابد که این مبلغ در صورت سود وزیان انعکاس می یابد.

در صورتی که حسابها به ترتیب فوق اصلاح نشود، از یک طرف، هزینه 10000 ریال کمتر از واقع و نتیجتا سود خالص 10000 ریال بیشتر از واقع و از طرف دیگر، دارایی و سرمایه 10000



ب_ پیش دریافت درآمد: در یافت پول قبل از تحقق درآمد است، مانند پولی که از مستاجر پیش دریافت می شود. یا مبالغی است که بابت فروش کالا یا انجام خدمت در یک دوره مالی از مشتریان دریافت می شود اما در ازای آن کالا یا خدمتی در همان دوره مالی ارائه نمی شود.

این گونه معملات معمولا به حساب صندوق یا بانک بدهکار و به حساب پیش دریافت بستانکار می شود. حساب پیش در یافت جزء جسابهای بدهی است و بیانگر تعهد انجام خدمات یا تحویل کالا در آینده است.

تاریخ


عنوان حسابها و شرح


عطف


بدهکار


بستانکار

1


اسفند


بانک





180000










پیش دریافت حق الزحمه خدمات








180000







پیش در یافت حق الزحمه سه ماهه










در پایان اسفند آن قسمت از درآمد که محقق شده است به حساب در آمد منتقل شده و در عوض از حساب پیش دریافت حق الزحمه کم می شود.

تاریخ


عنوان حسابها و شرح


عطف


بدهکار


بستانکار

29


اسفند


پیش دریافت حق الزحمه خدمات





60000










درآمد حق الزحمه خدمات








60000







پرداخت اجاره یکساله تعمیرگاه . تاریخ شروع اجاره نامه 1/12/..13












آثار این ثبت اصلاحی:

الف_ اصلاح حساب بدهی:

مانده حساب پیش دریافت حق الزحمه خدمات بعد از انتقال ثبت اصلاحی به 120000 ریال تقلیل می یابد که این مبلغ در تراز نامه منعکس می شود.

ب_ ثبت درآمد حق الزحمه خدمات:

بعد از نقل ثبت اصلاحی مانده حساب درآمد حق الزحمه خدمات، 60000 ریال افزایش می یابد.



2. هزینه و درآمدهای ثبت نشده (accrued items)

از معاملات و عملیاتی ناشی می شوند که در آنها دریافت یا پرداخت پول بعد از تحمل هزینه با تحقق درآمد است.

معملات و عملیات مالی مزبور به دو گروه کلی زیر تقسیم می شوند:

الف_هزینه ثبت نشده_ هزینه واقع شده ای است که هنوز ثبت و پرداخت نشده است، مانند دستمزدی که در پایان دوره مالی پرداخت نشده باشد.

ب_درآمد ثبت نشده_ درآمد تحقق یافته ای است که هنوز ثبت ودریافت نشده است، مانند حق الزحمه خدمات انجام یافته ای که صورتحساب آن تا پایان دوره مالی ارسال نشده است.

نکته: برای اجرای دقیق اصل مقابله هزینه ها با درآمد، این گونه هزینه و درآمد های ثبت و پرداخت نشده و یا در یافت نشده باید در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت شوند.

هزینه های ثبت نشده

هزینه های آب و برق پرداختنی:

قبوض آب و برق مصرفی تعمیرگاه تا پایان سال دریافت نشده است. آقای دقیق هزینه آب و برق اسفند ماه را از روی کنتورهای آب و برق تعیین و مبلغ آن را با توجه به نرخهای آب و برق مبلغ 8000 ریال برآورد کرد. بنابراین ثبت اصلاحی زیر در پایان اسفند ماه ضروری است:

تاریخ


عنوان حسابها و شرح


عطف


بدهکار


بستانکار

29


اسفند


هزینه آب و برق





8000










آب و برق پرداختنی








8000







ثبت مبلغ برآورد شده هزینه آب و برق اسفند ماه












آثار این ثبت اصلاحی عبارتند از:

الف_ثبت 80000 ریال هزینه آب و برق مربوط به اسفند ماه در مدارک حسابداری که این مبلغ در صورت سود و زیان سال مالی منعکس می شود.

ب_ ثبت برآورد بدهی بابت آب و برق مصرفی اسفند ماه در مدارک حسابداری که این مبلغ به عنوان بدهی (آب و برق پرداختنی) در ترازنامه پایان سال منعکس می شود. این بدهی را می توان به جای آب و برق پرداختنی به حساب بستانکاران متفرقه منظور نمود، اما چون مبلغ این بدهی از طریق برآورد تعیین شده است معمولا به حساب بستانکاران که جنبه قطعی دارد منظور نمی شود.

درآمدهای ثبت نشده (accrued/unrecorded revenue)

درآمدهای ثبت نشده را معمولا درآمدهای وصول نشده و یا درآمدهای تحقق یافته اما وصول نشده نیز می گویند. این اقلام شامل درآمد هایی است که در طول دوره مالی تحقق یافته اند اما تا پایان دوره مالی در یافت و ثبت نشده اند. بنابراین در پایان دوره مالی با یک ثبت اصلاحی درآمد و مطالبات مربوط باید وارد دفاتر شود. مثلا، درآمد اجاره روزانه تحقق می یابد، اما در حسابداری آن را بعد از دریافت پول در دفاتر ثبت می کنند. حال اگر در پایان دوره مالی، درآمد اجاره ای تحقق یافته ولی وجه آن هنوز دریافت نشده باشد، یک ثبت اصلاحی در پایان دوره مالی ضروری است.

آثار این ثبت اصلاحی عبارت خواهد بود از:



الف_ ثبت درآمد اجاره تحقق یافته

ب_ثبت مطالبات مربوطه یعنی اجاره دریافتنی که در ترازنامه پایان سال منعکس می شود.

3. سایر اصلاحات

مبلغ این گونه اصلاحات بر اساس برآورد تعیین می شود، مانند تسهیم بهای تمام شده برخی از اقلام دارائی به دوره ای که مورد استفاده قرار گرفته اند و مطالبات مشکوک الوصول.علاوه بر اصلاحات مذکور، ثبتهای اصلاحی دیگری نیز برای تسهیم بهای تمام شده برخی از اقلام دارایی در پایان دوره مالی ضروری است. معمولا رقم این ثبتهای اصلاحی بر اساس برآورد و تخمین تعیین می شود. ساختمان، اثاثه و سایر اموال، عمر مفید محدودی دارند که طی آن دارایی مورد استفاده قرار می گیرد، بخشی از بهای تمام شده آن به هزینه تبدیل می شود. برای تعیین رقم هزینه استهلاک هر سال، باید بهای تمام شده دارایی به عمر مفید برآوردی ان تقسیم شود، که این روش محاسبه را استهلاک مستقیم گویند. بقیه روشها را در پستهای آینده توضیح خواهم داد.

رقم استهلاک در پایان هر سال به حساب هزینه استهلاک بدهکار و به حساب استهلاک انباشته بستانکار می شود. استهلاک انباشته مانده بستانکار دارد و در ترازنامه از دارایی مربوطه کسر می شود. مبلغ خالص دارایی( بهای تمام شده منهای استهلاک)، بهای مستهلک نشده دارایی را نشان می دهد که در حسابداری به آن ارزش دفتری گویند.

با مقایسه بهای تمام شده و ارزش دفتری دارایی معلوم می شود که عمر مفید دارایی در حال پایان است و شرکت باید دارایی دیگری را در آینده نزدیک جایگزین آن نماید.

نکته: اگر اصلاحات پایان دوره مالی زیاد باشد، برای تهیه صورتهای مالی و ثبت عملیات پایان دوره مالی در دفاتر حسابداری از کاربرگ استفاده می شود. که در پستهای بعدی آنرا توضیح خواهم داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میر تقی |   1396/01/25 17:11:34   |
0     0
ثبت های اصلاحی

❗️بمنظور اجرای اصل «تطابق» هزینه های مالی هر دوره از درآمدهای همان دوره ، حسابداران باید اطمینان دیابند در زمان تهیه صورتحساب سود وزیان ،کلیه درآمدها و هزینه های دوره مالی در حسابها ثبت شده باشد.اگر برخی از در آمدها یا هزینه های دوره در حسابها ثبت نشده باشد، ابتدا آنها را شناسایی و سپس از طریق ثبتهای مناسب در دفتر روزنامه و انتقال به دفتر کل ، حسابها اصلاح می شوند. اصطلاحاً به این گونه ثبت ها «ثبت های اصلاحی» گفته می شود. حسابهایی که در مورد آنها ثبت اصلاحی انجام می شود عبارتند از:

1⃣ اصلاح پیش پرداخت ها
2⃣ اصلاح پیش دریافت ها
3⃣ اصلاح حساب ملزومات
4⃣ ثبت هزینه ها ودرآمدهای ثبت نشده
5⃣ اصلاح ثبت های اشتباه

منظور از ثبتهای اصلاحی ، تجدیدنظر کردن در مانده حسابهاست ، به نحوی که وضعیت پایان دوره را به نحو مطلوب منعکس نماید.
برای اصلاح حسابهای مذکور یک نمونه ترازآزمایشی قبل از اصلاحات ارائه ، اصلاحات مربوطه انجام وسپس تراز آزمایش اصلاح شده تنظیم می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/29 06:28:35   |
0     0
ثبت های اصلاحی معمولا در پایان دورۀ مالی ثبت می شوند و شامل موارد زیرند:
اصلاح حساب داراییهایی که مبلغی از آنها در دورۀ مالی هزینه شده شامل ملزومات، پیش پرداختها و موجودی ها.
اصلاح هزینه های تحقق نیافته.
اصلاح بدهی های جاری و پیش دریافتها.
اصلاح هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده شامل عوارض، حق بیمه و حقوق.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/19 05:08:31   |
0     0
هدف کلی از تهیه اطلاعات مالی کمک به استفاده کنندگان مختلف برای قضاوت و تصمیم گیری اقتصادی است. این هدف زمانی به دست می آید که اطلاعات مالی تهیه شده به هنگام، واقعی و درست باشد.
برایش شناخت چگونگی اصلاح حساب ها لازم است با چند مفهوم اساسی در حسابداری آشنا شویم:
۱- روش نقدی: در این روش درآمدها و هزینه ها در زمان دریافت و پرداخت وجه نقد شناسایی و ثبت می شوند. اگر روش نقدی مورد استفاده قرار گیرد، سود خالص یک دوره مالی برابر است با وجوه نقد دریافتی بابت درآمدها منهای وجوه نقد پرداختی بابت هزینه ها.
۲- روش تعهدی: درآمدها به هنگام تحقق و هزینه ها در زمان وقوع، شناسائی و در دفاتر ثبت می شوند؛ هر چند وجه نقدی بابت درآمدها و هزینه ها دریافت و پرداخت نشده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/02/22 12:46:01   |
0     0
انتقال ثبتهای اصلاحی: این مرحله در پایان دوره مالی و به منظور اصلاح ، تعدیل، و به تاریخ روز رساندن مدارک حسابداری انجام میگیرد

ویژگیهای اصلی ثبت های اصلاحی :
١- انها در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت می شوند ، تاریخ ثبت اصلاحات در دفاتر حسابداری اخرین روز هر دوره مالی است و این کار عملا در اوایل دوره مالی بعد انجام می شود
٢- حسابهای مختلط را به دو بخش دائمی و موقت تفکیک میکند . تمام ثبت های اصلاحی هم بر ترازنامه وهم بر صورت سود و زیان اثر میگذارد
٣- به معاملات و عملیاتی مربوط میشوند که در یک دوره مالی رخ داده اند اما اثار اقتصادی انها به بیش از یک دوره مالی تسری دارد
٤- ابتدا در دفتر روزنامه ثبت میشوند و سپس به دفتر کل منتقل میشوند
ثبت های اصلاحی به سه گروه تقسیم میشوند :
١- پیش پرداخت ها و پیش دریافت ها :
الف : پیش پرداخت هزینه
ب : پیش دریافت درامد
٢- هزینه و درامدهای ثبت نشده : هزینه اب و برق پرداختنی - درامدهایی که تحقق یافته ولی وصول نشده اند
٣- سایر اصلاحات : مبلغ اینگونه اصلاحات بر اساس براورد تعیین میشوند . تسهیم بهای تمام شده برخی اقلام دارایی و مطالبات مشکوک الوصول

دومین فعالیت دفتر کل تهیه و انتقال ثبت های اصلاحی به دفتر کل پس از تهیه تراز ازمایشی اولیه است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/23 17:41:05   |
0     0
اصلاح و تعدیل حسابهای دفتر کل در پایان دورۀ مالی و به منظور اصلاح، تعدیل و به روز رسانی اسناد حسابداری، صورت می گیرد.

بعد از این که کلیه معاملات و رویدادهای مالی در دفاتر شرکت ثبت شد، ممکن است بعضی از حسابهای دفتر کل مانده های صحیح را برای تهیۀ صورت های مالی ارائه ندهند. حتی اگر تمام معاملات و عملیات مالی به درستی در دفاتر ثبت شده باشند، حسابداری تعهدی ایجاب میکند که برای تطبیق حساب های ترازنامه و صورت سود زیان با فرض دورۀ مالی و اصل تطابق، مانده برخی از حسابهای دفتر کل در پایان دوره مالی اصلاح شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/23 17:42:17   |
0     0
ثبت های اصلاحی معمولا در پایان دورۀ مالی ثبت می شوند و شامل موارد زیرند:

اصلاح حساب داراییهایی که مبلغی از آنها در دورۀ مالی هزینه شده شامل ملزومات، پیش پرداختها و موجودی ها.
اصلاح هزینه های تحقق نیافته.
اصلاح بدهی های جاری و پیش دریافتها.
اصلاح هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده شامل عوارض، حق بیمه و حقوق.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/23 17:43:02   |
0     0
انجام اصلاحات فوق منوط به اصلاح حسابهای زیر است:

اصلاح پیش دریافت های درآمد
اصلاح پیش پرداخت های هزینه
ثبت درآمدهای تحقق یافته ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی
ثبت هزینه های تحمیل شده (به وقوع پیوسته و ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی)
ثبت هزینۀ استهلاک دارایی های استهلاک پذیر
اصلاح حساب موجودی ملزومات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/23 17:43:46   |
0     0
تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده

پس از انجام کلیۀ ثبت های اصلاحی و انتقال آنها از دفتر روزنامه به دفتر کل، مانده حساب های دفتر کل تعیین و تراز آزمایشی دیگری تهیه می شود. این تراز آزمایشی را که پس از انجام ثبت های اصلاحی تهیه می کنند، تراز آزمایشی اصلاح شده می گویند. تراز آزمایشی اصلاح شده مبنای تهیۀ صورت های مالی قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/25 06:49:27   |
0     0
ویژگیهای اصلی ثبتهای اصلاحی به شرح زیر است:
• آنها در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت می شوند. تاریخ ثبت اصلاحات در دفاتر حسابداری، آخرین روز هر دوره مالی است و این کار عملا در اوایل دوره مالی بعد انجام می شود.
• حسابهای مختلط را به دو بخش دائمی و موقت تفکیک می کند. تمام ثبتهای اصلاحی هم بر ترازنامه و هم بر صورت سود و زیان اثر می گذارند.
• به معاملات و عملیاتی مربوط می شوند که در یک دوره مالی رخ داده اند، اما آثار اقتصادی آنها به بیش از یک دوره مالی تسری دارد.
• ابتدا در دفتر روزنامه ثبت می شوند و سپس به دفتر کل منتقل می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/25 06:51:23   |
0     0
هزینه و درآمدهای ثبت نشده (accrued items)
از معاملات و عملیاتی ناشی می شوند که در آن ها دریافت یا پرداخت پول بعد از تحمل هزینه با تحقق درآمد است.
معاملات و عملیات مالی مزبور به دو گروه کلی زیر تقسیم می شوند:
الف_هزینه ثبت نشده: هزینه واقع شده ای است که هنوز ثبت و پرداخت نشده است، مانند دستمزدی که در پایان دوره مالی پرداخت نشده باشد.

ب_درآمد ثبت نشده: درآمد تحقق یافته ای است که هنوز ثبت ودریافت نشده است، مانند حق الزحمه خدمات انجام یافته ای که صورتحساب آن تا پایان دوره مالی ارسال نشده است.
نکته: برای اجرای دقیق اصل مقابله هزینه ها با درآمد، این گونه هزینه و درآمد های ثبت و پرداخت نشده و یا در یافت نشده باید در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/29 00:18:03   |
0     0
منظور اجرای اصل «تطابق» هزینه های مالی هر دوره از درآمدهای همان دوره ، حسابداران باید اطمینان دیابند در زمان تهیه صورتحساب سود وزیان ،کلیه درآمدها و هزینه های دوره مالی در حسابها ثبت شده باشد.اگر برخی از در آمدها یا هزینه های دوره در حسابها ثبت نشده باشد، ابتدا آنها را شناسایی و سپس از طریق ثبتهای مناسب در دفتر روزنامه و انتقال به دفتر کل ، حسابها اصلاح می شوند. اصطلاحاً به این گونه ثبت ها «ثبت های اصلاحی» گفته می شود. حسابهایی که در مورد آنها ثبت اصلاحی انجام می شود عبارتند از:

1⃣ اصلاح پیش پرداخت ها
2⃣ اصلاح پیش دریافت ها
3⃣ اصلاح حساب ملزومات
4⃣ ثبت هزینه ها ودرآمدهای ثبت نشده
5⃣ اصلاح ثبت های اشتباه

منظور از ثبتهای اصلاحی ، تجدیدنظر کردن در مانده حسابهاست ، به نحوی که وضعیت پایان دوره را به نحو مطلوب منعکس نماید.
برای اصلاح حسابهای مذکور یک نمونه ترازآزمایشی قبل از اصلاحات ارائه ، اصلاحات مربوطه انجام وسپس تراز آزمایش اصلاح شده تنظیم می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوید |   1396/11/14 13:40:43   |
0     0
اثاثیه اداری مبلغ 5400000 به صورت نسیه انجام شده ولی حسابدار انرا تجهیزات. به مبلغ 4500000 و نقدی ثبت کرده .چطوری اصلاحیه بزنم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/01 10:48:34   |
0     0
انواع ثبت های اصلاحی:
1- اقلام تعهدی نشان دهنه ی ثبت های ایجاد شده در پایان دوره مالی برای رویدادهایی است که تحقق پیدا کرده اند اما از بابت آنها هنوز وجه نقدی پرداخت یا دریافت نشده است. ثبت در آمد تحقق یافته و دستمزد پرداختنی نمونه هایی از اقلام تعهدی هستند.
2- اقلام انتقالی به دوره های آینده نشان دهنده ی ثبت های ایجاد شده در پیایان دوره مالی برای رویداد هایی است که تحقق پیدا کرده اند، امام به جای آنها در دوره قبل پرداخت شده است.
شناسایی بخشی از پیش دریافت از مشتریان به عنوان در آمد یا مستهلک کردن بخشی از پیش پرداختها( اجاره، بیمه) نمونه هایی از اقلام انتقالی به دوره آینده هستند.
3- اقلام بر آوردی نشان دهنده ی هزینه هایی هستند که، در چندین دوره زمانی اتفاق می افتند. هزینه استهلاک و هزینه مطالبات مشکوک الوصول از این دسته هستند.
4- تجدید ارزیابی ثبت هایی را به وجود می اورد، نشان دهنده ی تفاوت بین ارزش واقعی و ارزش نقدی یک دارایی یا تغییر در اصول حسابداری است. مثال: تغییر روش ارزیابی موجودی کالا یا کاهش ارزش موجودی کالا برای نشان دادن ناپاکی یا افت میزان موجودی کالای شمارش شده است.
5- اصلاح اشتباهات نشان دهنده ی ثبت هایی است که آثار اشتباهات مشاهده شده در دفتر کل را ازبین می برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/15 15:46:37   |
0     0
اصلاح وتعدیل حسابها:
حسابهای دفتر کل را می توان به دو دسته کلی زیر تنظیم کرد:
الف) حساب های دائمی: شامل حساب های دارایی،بدهی وسرمایه که مانده انها به دوره مالی بعد نقل می شود.این حساب ها را حسابهای ترازنامه نیز می گویم.


ب) حسابهای موقت: شامل حساب های درامد وهزینه وبرداشت که در پایان دوره مالی بسته می شوند. این حیاب ها را به استثنای برداشت،حسابهای سود وزیان نیز می گویند.حساب پیش دریافت قبل از این که ان را اصلاح کنیم یک حساب مختلط است یعنی قسمتی از انیک بدهی است که جز حسابهای دائمی است وقسمت دیگر ان درامد است که جزحسابهای موقتی است.


اصلاح و تعدیل حسابهای دفتر کل در پایان دوره مالی وبه منظور اصلاح،تعدیل وبه هنگام کردن مدارک حسابداری،انجام می شود.بعداز این که کلیه معاملات ورویدادهای مالی در دفاتر موسسه ثبت شد.بعضی از حسابهای دفتر کل مانده های صحیح را برای تهیه صورتهای مالی ارائه نمی دهند.



حتی اگرتمام معمالات وعملیات مالی به درستی در دفاتر ثبت شده باشند،حسابداری تعهدی ایجاب می کند که برای تطبیق حساب های ترازنامه وصورت سود وزیان بافرض دوره مالی واصل تطابق ، ماند برخی از حسابهای دفتر کل در پایان دوره مالی اصلاح گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/15 15:47:20   |
0     0
ثبت های اصلاحی معمولا در پایان دوره مالی ثبت می شوند وشامل موارد زیر هستند:
1_ اصلاح پیش دریافت های درامد
2_ اصلاح پیش پرداخت های هزینه
3_ ثبت درامد های تحقق یافته ثبت نشده تا پایان دوره مالی
4_ ثبت هزینه های تحمیل شده وثبت نشده تا پایان دوره مالی
5_ ثبت هزینه استهلاک دارایی های استهلاک پذیر
6_ اصلاح حساب موجودی ملزومات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/15 15:50:05   |
0     0
اصلاح پیش دریافت های درامد:


در مورد وجوه دریافتی بابت انجام خدمات و تحویل کالا نیز مانند مورد وجوه پرداختی یکی ازدو روش ذیل اتخاذ میشود
الف ) روش ثبت وجوه دریافتی در حسابهای بدهی

دراین روش وجوه دریافتی دربستانکار یک حساب بدهی(پیش دریافت)ثبت میشود.
1/10 صندوق (بانک ) 000ر180

پیش دریافت (اجاره ) 000ر180

بابت وصول مال الاجاره 6 ماهه
در پایان سال نیمی از مبلغ فوق به حساب درآمد منتقل میشود. ولذا:
12/29 پیش دریافت اجاره 000ر90

درآمد اجاره 000ر90

بابت ثبت درآمد اجاره مستغلات
ب ) روش ثبت وجوه دریافتی در حساب درآمد.
دراین روش وجوه دریافتی دربستانکاریک حساب درآمد بنام درآمداجاره مستغلات یا بیمه و… ثبت میشود.
4/5 صندوق (بانک ) 000ر120

درآمد حق اشتراک 000ر120

بابت وصول آبونمان یکساله
تا پایان سال مالی چون اشتراک به پایان نمیرسد و باید در سال بعد نیز مجله چاپ و تحویل گردد لذا مانده حساب درآمد در پایان سال را نمیتوان درآمد قطعی تلقی کرد و باید مقدادیری را که مربوط به خدمات در طی دوره است محاسبه وازحساب درامد حق اشتراک کسر و به حساب پیش دریافت حق اشتراک انتقال داد.


ولذا چنانچه مثلاجمع وصولی یک مجله ازمشترکین 000ر950ر2 باشد و معادل20 %

ازمجله تا پایان سال توزیع نشده باشد ، داریم :

درآمد حق اشتراک سال 000ر360ر2 = 000ر590 – 000ر950ر2



12/29 درآمد حق اشتراک 000ر590
پیش دریافت درآمد حق اشتراک 000ر590
اصلاح حساب درآمد حق اشتراک



حساب درآمد حق اشتراک موقتی ومانده آن به خلاصه سود و زیان منتقل میشود .





و پیش دریافت (حق اشتراک) در زمره حسابهای دائمی (بدهی) بوده و به سال بعد منتقل میشود. چون این مانده با روش ثبت وجوه دریافتی در حسابهای درآمد منافات دارد درابتدای دوره مالی جدید یک آرتیکل معکوس میزنیم.
1/1 پیش دریافت حق اشتراک 000ر590
درآمد حق اشتراک 000ر590
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/15 15:51:02   |
0     0
اصلاح پیش پرداختهای هزینه:
از انجا که ممکن است بخشی از مبالغی که تحت عنوان پیش پرداخت ثبت شده اند تا پایان سال مالی به هزینه تبدیل شوند.در پایان هر دوره مالی باید بابت این قسمت از پیش پرداخت ها که به هزینه تبدیل شده اند،اصلاحات لازم در حسابها به عمل اید.بدین منظورباید حساب هزینه مربوط رابدهکار وحساب پیش پیش پرداخت را بستانکار نماییم.


بعضی ازحسابداران هنگام پیش پراخت وجه بابت هزینه ها،حساب هزینه مربوط رابدهکار می کنند ودر پایان دوره مالی در صورت لزوم این حساب هزینه رااصلاح نموده و مبالغ هزینه نشده را تحت عنوان پیش پرداخت ثبت می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/15 16:24:31   |
0     0
انواع ثبت های اصلاحی
رویدادهائی که نیازمند ثبت های اصلاحی است ، اصولأ به اختلاف بین هزینه ها و مخارج از یک طرف و بین در آمد فروش و دریافتهای نقدی از طرف دیگر مربوط می شود
چهار نوع از این رویدادها به شرح زیر می باشد:
۱ - اقلام مخارجی که به دو دوره مالی یا بیشتر تخصیص می یابد
2- هزینه های ثبت نشده – این هزینه ها طی دوره مالی به وقوع پیوسته، اما در حسابها منعکس نشده است .
۳ –- وجوه دریافتی از فعالیت های انتفاعی که به دو دوره مالی یا بیشتر تخصیص می یابد
۴ – درآمد های فروش ثبت نشده – این درآمد ، طی دوره مالی تحصیل شده اما تاکنون در حسابها منعکس نگردیده است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:26:22   |
0     0
ثبت های اصلاحی معمولا در پایان دوره مالی ثبت می شوند وشامل موارد زیر هستند:
1_ اصلاح پیش دریافت های درامد
2_ اصلاح پیش پرداخت های هزینه
3_ ثبت درامد های تحقق یافته ثبت نشده تا پایان دوره مالی
4_ ثبت هزینه های تحمیل شده وثبت نشده تا پایان دوره مالی
5_ ثبت هزینه استهلاک دارایی های استهلاک پذیر
6_ اصلاح حساب موجودی ملزومات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/04/08 14:46:39   |
0     0
دومین فعالیت سیستم دفتر کل ،تهیه و انتقال ثبت های اصلاحی به دفتر کل پس از تهیه تراز آزمایشی اولیه است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1397/04/08 14:51:53   |
0     0
آنچه در مرحله تهیه و انتقال ثبت های اصلاحی به دفتر کل به عنوان تهدید مطرح می شود ،ثبت های اصلاحی نا معتبر و ثبت های اصلاحی غیر مجاز است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/08 13:58:16   |
0     0
ویژگیهای اصلی ثبتهای اصلاحی
- آنها در پایان دوره مالی در دفاتر ثبت می شوند. تاریخ ثبت اصلاحات در دفاتر حسابداری، آخرین روز هر دوره مالی است و این کار عملا در اوایل دوره مالی بعد انجام می شود.
- حسابهای مختلط را به دو بخش دائمی و موقت تفکیک می کند. تمام ثبتهای اصلاحی هم بر ترازنامه و هم بر صورت سود و زیان اثر می گذارند.
- به معاملات و عملیاتی مربوط می شوند که در یک دوره مالی رخ داده اند، اما آثار اقتصادی آنها به بیش از یک دوره مالی تسری دارد.
- ابتدا در دفتر روزنامه ثبت می شوند و سپس به دفتر کل منتقل می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mohammad Nazir |   1398/12/20 21:03:42   |
0     0
سوال: ثبت های اصلاحی در دفتر روزنامه اختصاصی چگونه صورت میگیرد؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

چگونه در بورس دو میلیون دلار بدست آوردم

چگونه در بورس دو میلیون دلار بدست آوردم

نیکلاس دارواس
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی