تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
من محصول شرایطم نیستم. من محصول تصمیماتم هستم. - استیفن کاوی

اهمیت فرایندهای خرید و تدارکات از آنجا ناشی می شود که خرید و تدارکات در رابطه مستمر ودائمی با تمامی بخش های سازمان از جمله خرید، مالی ، انبارداری، پرسنلی، تولید، تعمیر و نگهداری، طراحی و تحقیق و توسعه، مهندسی و ... بوده، رابطه کاری کم و بیش فعالی با تمامی ارکان سازمان دارد.

چنین ارتباط هایی هنگامی اهمیت خود را بیشتر نمایان خواهد کرد که بدانیم بخش خرید و تدارکات نقش رابط وواسطه معتبری بین ارکان داخلی یک سازمان با بسیاری از مراکز خارج از سازمانی را نیز ایفا می کند. علاوه بر بخش ها، فرایندهای بسیاری نیز درسازمان ها و به ویژه در سازمان های مجری پروژه ها، به وسیله فرایند خرید و تدارکات به یکدیگر پیوند می خورند.

 امروزه با رشد تکنولوژی، به ویژه در زمینه تکنولوژی اطلاعات، ماهیت عرضه  وخرید به سرعت در حال تغییر است و جامعه و سازمان ها به صورت روزافزون تأثیر رقابت های شدید، فعالیت های تجاری جدید، کیفیت، طراحی محصول و فرایندها، تمرکز و غیر متمرکز بودن، نوآوری، اطمینان از عرضه بلندمدت محصول و ... را مشاهده می کند.

از سوی دیگر، مدیریت تدارکات و خرید پروژه یک راه حل جامع، منظم وسیستماتیک است که به یکپارچه سازی مبانی ارتباط با فروشندگان و پیمانکاران، یعنی فرایندهای استعلام، مناقصه، خرید، نظارت و کنترل دقیق تر  فرایند خرید می انجامد/ فرایندهای به کارگرفته شده در مدیریت خرید و تدارکات، ثبت دقیق و اتوماسیون فرایندهای خرید و تدارکات و بهینه سازی تعاملات و ارتباط های تجاری در محدوده درونی و برونی سازمان را با هدف بهینه سازی رابطه سازمان با ارائه کنندگان کالاها و خدمات در داخل و خارج از کشور، ممکن می سازد. هدف نهایی از مدیریت خرید و تدارکات پروژه، به پایان رساندن و تحویل به موقع و کیفی طرح است.

موفقیت در اجرای صحیح مدیریت خرید در گرو بررسی دقیق عوامل و متغیرهای زیر می باشد:

الف) چه چیزی:  قبل از هر اقدام عملی برای خرید، لازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود، مشخص گردد که اینکار از طریق بررسی و کسب نظرات شفاهی یا مکتوب واحد یا واحدهای درخواست کننده و نیز سایر واحدهایی که بطور مستقیم درگیر با کالاهای مذکور هستند از قبیل واحدهای تولید، بازاریابی، فروش و ... صورت می پذیرد.

ب) چه زمانی: موفقیت در امر خرید تا حدود زیادی به مناسب بودن زمان خرید بستگی دارد، از این رو باید زمان دقیقی که کالا  باید خریداری و در اختیار واحدهای درخواست کننده قرار گیرد و نیز فواصل زمانی خریدهای فعلی و آتی سازمان،  برای مدیران خرید و کارپردازان سازمان، مشخص  گردد.

ج) چه منبعی : واحدهای خرید معمولاً بدنبال یافتن منابع مطمئن و قابل اعتمادی برای خریدهای خود می باشند و این موضوع از حساسیت خاصی برای سازمان برخوردار است زیرا علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر فرآیند خرید و متغیرهای آن  مثل قیمت و کیفیت دارد، در کاهش هزینه های زمانی و حتی قیمت و کیفیت و ...(در خریدهای آتی سازمان بعنوان یک مزیت نسبی)نیز نقش دارد. بر همین مبنا سازمانها تلاش می کنند منبعی مناسب برای خریدهای مداوم و تکراری خود انتخاب نمایند.

توجه به هر کدام از عوامل موفق به هنگام خرید، مستلزم کنکاش و پاسخگویی به سوالات و متغیرهای دیگری است که در بخش های بعدی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرند.

تحقق خرید مطلوب در سازمان مستلزم بکارگیری یکسری اصول و دستورات است که آن ها را با نام بایسته های مدیریت خرید موفق می نامیم.

برخی از این بایسته ها و اصول عبارتند از:

1- حصول اطمینان از جریان مستمر و منظم مواد و کالای مورد نیاز به درون سازمان: بعنوان یک اصل بسیار اساسی باید تأکید نمود که تحت هیچ شرایطی سازمان نباید با کمبود کالا و تجهیزات مواجه شود. این تأکید بدلیل هزینه های  بسیار بالایی است که نبود و یا کمبود کالا و مواد برای سازمان در پی خواهد داشت. برخی از این هزینه شامل موارد ذیل می باشند.

  • هزینه های فرصت از دست رفته
  • کاهش اعتبارسازمان بدلیل عدم تأمین به موقع سفارشات مشتریان
  • کاهش راندمان سازمان بدلیل فعالیت با ظرفیت غیرکامل

بر این اساس، سازمانها  اقدام به برنامه ریزی های مختلفی جهت اطمینان از جریان منظم کالا به سازمان می نمایند.

2- پرهیز از انباشت بیش از  حد موجودی کالا و مواد در انبار: تأکید زیاد بر اصل فوق به معنای انباشته کردن کالای مازاد سازمان نیست بلکه باید از طریق برآوردهای دقیق و انتخاب منابع مطمئن، علاوه بر تأمین به موقع کالا، از انباشت کالا در انبارهای سازمان و هزینه های ناشی از آن مانند رکود  سرمایه، وارد شدن خسارت به محصولات، هزینه های نگهداری و ... نیز جلوگیری بعمل آورد.

3- ایجاد روابط مناسب با عرضه کنندگان واجد صلاحیت و تلاش برای حفظ آن: به منظور کاهش برخی هزینه ها، از جمله هزینه های مربوط به یافتن عرضه کنندگان جدید و کسب اطمینان از عملکرد آنها،  برخورداری از مزایای ارتباط دائم با یک فروشنده مثل دریافت تخفیفات، ایجاد ا عتماد متقابل و غیره، باید تلاش نموده تا ضمن یافتن عرضه کننده مناسب، روابط بلند مدتی با وی برقرار نماید.

4- یافتن منابع جایگزین  و عدم  اتکا به یک مشتری خاص: داشتن روابط مداوم با عرضه کنندگان به معنی ارتباط با یک  عرضه کننده و انجام تمام خریدها از یک منبع نیست بلکه سازمان باید برای پرهیز از وابستگی شدید  به یک فروشنده، خریدهای خود را از دو یا چند  فروشنده انجام  دهد و به اصطلاح همه گزینه ها را در روی میز داشته باشد».

5- کسب آگاهی از روند بازار و تحولات آن: کسب اطلاعات در مورد عرضه کنندگان  مختلف و شرایط و امکانات هر کدام از آنها، تکنولوژی موجود در بازار و تغییرات آن،  قیمت و نوسانات آن در بازارهای محلی، ملی و بین المللی و موارد مشابه از جمله موارد ضروری برای حفظ موقعیت رقابت پذیری سازمان می باشند.

6-  همکاری و هماهنگی با سایر بخش های سازمان: داشتن نگرش سیستمی برای مدیران خرید امری اجتناب ناپذیر است زیرا فعالیت های واحد خرید از یکسو نیازمند پشتیبانی و حمایت سایر واحدها  و از سوی دیگر موثر بر عملکرد سایر واحدهای موسسه و عملکرد کلی سازمان می باشد، لذا برقراری  ارتباط مدام با سایر بخش های  سازمان و جریان مداوم اطلاعات بین واحد خرید و دیگر واحدها در موفقیت خرید بسیار موثر است.

7- اولویت بندی فاکتورهای موثر در خرید و پرهیز  از تفکر یک بعدی در خرید: در انتخاب منبع خرید کالا نباید تنها  به یک عامل  خاص مثل کیفیت یا قیمت تأکید نمود بلکه باید با اولویت بندی عوامل موثر، ترکیب  بهینه ای از این عوامل را در نظر گرفت. لازم به ذکر است که این اولویت بندی، برای سازمان های مختلف و یا حتی برای یک سازمان خاص در شرایط  و زمانهای مختلف و برای کالاهای مختلف آن، متفاوت می باشد.

8- استخدام و آموزش کارکنان مناسب: رعایت نکا ت فوق و اجرای  درست آنها و دستیابی به اهداف مورد نظر،  فقط در صورت داشتن نیروی انسانی متعهد، متخصص و آموزش دیده ممکن است و اگر در این امر کوتاهی بعمل آید، دقت در سایر عوامل ما را به اهداف مورد نظر   نخواهد رساند، لذا انتخاب و استخدام افرادی که شایستگی  حرفه ای و اخلاقی برای این شغل را داشته باشند موضوع مهمی است که باید بطور جدی از سوی مدیریت پیگیری شود.

9- ایجاد انگیزه در کارکنان:  با توجه به دشواری ها و نیز حساسیت خاصی که شغل خرید دارد، باید انگیزه های لازم از قبیل  جبران خدمات، پاداش، ارتقاء و ... برای کارکنان این بخش ایجاد شود.

10- کنترل فعالیت های خرید: بدلیل اهمیت و نقش موثری که فرآیند خرید و اجرای صحیح آن بر عملکرد  کلی شرکت دارد لاز است این فعالیت  ها به نحو منطقی از سوی مدیریت سازمان مورد نظارت قرار گیرد.

چرخه مخارج، مجموعه فعالیت هایی است که رویدادهای خرید و پرداخت بهای آن را پردازش می نماید. چنان چه این چرخه به صورت کارآمدی طراحی شده باشد، شاهد افزایش فروش و رشد شرکت خواهیم بود.

برای مثال تولید کالا با استفاده از مواد با کیفیت موجب افزایش فروش و افزایش درآمد شرکت می شود. چرخه مخارج با چرخه های مختلفی از جمله درآمد، تولید، کنترل موجودی ها، دوایر مختلف، خرید و دریافت کالا و نهایتا"سیستم دفتر کل در ارتباط است.این چرخه دارای ارتباطات زیادی است که مبادله اصلی اطلاعات با فروشندگان است.

چرخه مخارج پس از دریافت درخواست های خرید از دوایر مختلف، برای سفارش های فاقد موجودی، اقدام به ارسال سفارش خرید به فروشندگان می نماید. در صورت تصویب سفارش خرید، فروشنده اقدام به ارسال کالا و خدمات برای چرخه مخارج می نماید و متعاقبا" صورتحساب را برای این چرخه ارسال می نماید.پس از رسیدن کالاها این چرخه اقدام به ارسال کالاهای مورد درخواست برای دوایر مختلف می نماید. در نهایت داده های مربوط به خریدهای صورت گرفته و پرداخت ها را به سیستم دفترداری و گزارشگری ارسال می نماید.این مراحل به ترتیب صورت نمی گیرد و با استفاده از سیستم های اطلاعاتی یکپارچه بسیاری از این فعالیت ها به صورت همزمان با یکدیگر روی می دهد.

 

منابع:

 کتاب سیستم های اطلاعاتی دکتر مهدی مرادی

دانشکده علوم انسانی استان اصفهان

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
parisa teymouri |   1395/09/22 14:53:01   |
0     0
1- حصول اطمینان از جریان مستمر و منظم مواد و کالای مورد نیاز به درون سازمان: بعنوان یک اصل بسیار اساسی باید تأکید نمود که تحت هیچ شرایطی سازمان نباید با کمبود کالا و تجهیزات مواجه شود. این تأکید بدلیل هزینه های بسیار بالایی است که نبود و یا کمبود کالا و مواد برای سازمان در پی خواهد داشت. برخی از این هزینه شامل موارد ذیل می باشند.
هزینه های فرصت از دست رفته
کاهش اعتبارسازمان بدلیل عدم تأمین به موقع سفارشات مشتریان
کاهش راندمان سازمان بدلیل فعالیت با ظرفیت غیرکامل
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1395/10/05 23:58:54   |
3     0
با سلام . هدف اصلی چرخه مخارج به حداقل رساندن مجموع هزینه های خریدونگهداری موجودی کالاوملزومات و خدمات گوناگونی است که سازمان برای انجام عملیات خود بدان نیازدارد . 4 فعالیت اصلی چرخه مخارج عبارتند از سفارش موادوملزومات وخدمات_دریافت موادوملزومات_تصویب صورتحساب فروشندگان کالاوخدمات_پرداختهای نفدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1395/10/10 03:00:23   |
1     0
برخی از این بایسته ها و اصول عبارتند از:
1- حصول اطمینان از جریان مستمر و منظم مواد و کالای مورد نیاز به درون سازمان: بعنوان یک اصل بسیار اساسی باید تأکید نمود که تحت هیچ شرایطی سازمان نباید با کمبود کالا و تجهیزات مواجه شود. این تأکید بدلیل هزینه های بسیار بالایی است که نبود و یا کمبود کالا و مواد برای سازمان در پی خواهد داشت. برخی از این هزینه شامل موارد ذیل می باشند.
هزینه های فرصت از دست رفته
کاهش اعتبارسازمان بدلیل عدم تأمین به موقع سفارشات مشتریان
کاهش راندمان سازمان بدلیل فعالیت با ظرفیت غیرکامل
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/10 17:37:43   |
1     0
موفقیت در اجرای صحیح مدیریت خرید در گرو بررسی دقیق عوامل و متغیرهای زیر می باشد:

الف) چه چیزی: قبل از هر اقدام عملی برای خرید، لازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود، مشخص گردد که اینکار از طریق بررسی و کسب نظرات شفاهی یا مکتوب واحد یا واحدهای درخواست کننده و نیز سایر واحدهایی که بطور مستقیم درگیر با کالاهای مذکور هستند از قبیل واحدهای تولید، بازاریابی، فروش و ... صورت می پذیرد.

ب) چه زمانی: موفقیت در امر خرید تا حدود زیادی به مناسب بودن زمان خرید بستگی دارد، از این رو باید زمان دقیقی که کالا باید خریداری و در اختیار واحدهای درخواست کننده قرار گیرد و نیز فواصل زمانی خریدهای فعلی و آتی سازمان، برای مدیران خرید و کارپردازان سازمان، مشخص گردد.

ج) چه منبعی : واحدهای خرید معمولاً بدنبال یافتن منابع مطمئن و قابل اعتمادی برای خریدهای خود می باشند و این موضوع از حساسیت خاصی برای سازمان برخوردار است زیرا علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر فرآیند خرید و متغیرهای آن مثل قیمت و کیفیت دارد، در کاهش هزینه های زمانی و حتی قیمت و کیفیت و ...(در خریدهای آتی سازمان بعنوان یک مزیت نسبی)نیز نقش دارد. بر همین مبنا سازمانها تلاش می کنند منبعی مناسب برای خریدهای مداوم و تکراری خود انتخاب نمایند.

توجه به هر کدام از عوامل موفق به هنگام خرید، مستلزم کنکاش و پاسخگویی به سوالات و متغیرهای دیگری است که در بخش های بعدی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرند.

تحقق خرید مطلوب در سازمان مستلزم بکارگیری یکسری اصول و دستورات است که آن ها را با نام بایسته های مدیریت خرید موفق می نامیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/10/13 21:35:39   |
0     0
موفقیت در اجرای صحیح مدیریت خرید در گرو بررسی دقیق عوامل و متغیرهای زیر می باشد:

الف) چه چیزی: قبل از هر اقدام عملی برای خرید، لازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود، مشخص گردد که اینکار از طریق بررسی و کسب نظرات شفاهی یا مکتوب واحد یا واحدهای درخواست کننده و نیز سایر واحدهایی که بطور مستقیم درگیر با کالاهای مذکور هستند از قبیل واحدهای تولید، بازاریابی، فروش و ... صورت می پذیرد.

ب) چه زمانی: موفقیت در امر خرید تا حدود زیادی به مناسب بودن زمان خرید بستگی دارد، از این رو باید زمان دقیقی که کالا باید خریداری و در اختیار واحدهای درخواست کننده قرار گیرد و نیز فواصل زمانی خریدهای فعلی و آتی سازمان، برای مدیران خرید و کارپردازان سازمان، مشخص گردد.

ج) چه منبعی : واحدهای خرید معمولاً بدنبال یافتن منابع مطمئن و قابل اعتمادی برای خریدهای خود می باشند و این موضوع از حساسیت خاصی برای سازمان برخوردار است زیرا علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر فرآیند خرید و متغیرهای آن مثل قیمت و کیفیت دارد، در کاهش هزینه های زمانی و حتی قیمت و کیفیت و ...(در خریدهای آتی سازمان بعنوان یک مزیت نسبی)نیز نقش دارد. بر همین مبنا سازمانها تلاش می کنند منبعی مناسب برای خریدهای مداوم و تکراری خود انتخاب نمایند.

توجه به هر کدام از عوامل موفق به هنگام خرید، مستلزم کنکاش و پاسخگویی به سوالات و متغیرهای دیگری است که در بخش های بعدی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرند.

تحقق خرید مطلوب در سازمان مستلزم بکارگیری یکسری اصول و دستورات است که آن ها را با نام بایسته های مدیریت خرید موفق می نامیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/10/21 17:42:23   |
2     0
هدف نهایی از مدیریت خرید و تدارکات پروژه چیست ؟
به پایان رساندن و تحویل به موقع و کیفی طرح است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهسا قانعی |   1395/10/22 01:36:53   |
1     0
مخارج با چرخه های مختلفی از جمله درآمد، تولید، کنترل موجودی ها، دوایر مختلف، خرید و دریافت کالا و نهایتا"سیستم دفتر کل در ارتباط است.این چرخه دارای ارتباطات زیادی است که مبادله اصلی اطلاعات با فروشندگان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهسا قانعی |   1395/10/22 01:40:30   |
1     0
مخارج با چرخه های مختلفی از جمله درآمد، تولید، کنترل موجودی ها، دوایر مختلف، خرید و دریافت کالا و نهایتا"سیستم دفتر کل در ارتباط است.این چرخه دارای ارتباطات زیادی است که مبادله اصلی اطلاعات با فروشندگان است.
.
4 فعالیت اصلی چرخه مخارج عبارتند از سفارش موادوملزومات وخدمات_دریافت موادوملزومات_تصویب صورتحساب فروشندگان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/24 03:11:28   |
1     0
عواملی که درموفقیت اجرای صحیح مدیریت خرید نقش دارد چیست؟
1- چه چیزی:نوع کالایی که باید خریداری شود
2- چه زمانی؟اینکه چه زمانی کالا خریداری شود
3- چه منبعی(از کجا)؟اینکه از کجا خرید شود تا هم کیفیت و هم قیمت مناسب باشد و هم در وقت صرفه جویی شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1395/10/25 08:10:33   |
1     0
تهدیدهای عمومی چرخه تولید :
داده های نادرست و نامعتبر
افشای غیرمجاز اطلاعات حساس
از دست رفتن یا تخریب اطلاعات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1395/10/28 22:26:27   |
1     0
مدیریت تولید [۱]، عملکردی است که عهده‌دار مسئولیت برنامه‌ریزی تاکتیکی و راهبردی فراورده‌های موجود و جدید یک شرکت است.[۲] مدیریت فراورده، عملکرد چرخهٔ حیات سازمانی در درون یکشرکت است که با برنامه‌ریزی یا پیش‌نگری یا بازاریابی فراورده یا فراورده‌ها در همهٔ مراحل چرخهٔ حیات محصول سروکار دارد.[۳]
مدیریت تولید یک فعالیت درون سازمانی است که از پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل می شود. مدیر تولید همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت نهایتاً منجر به افزایش درامد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند شد. از طرف دیگر یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و کارایی ها و ویژگی های محصول مسئولیت پذیر باشد. ازین رو در ساختارهای سازمانی مختلف بعضاً مدیر تولید یک جایگاه سازمانی مشخص و معین را دارد و در بعضی موارد عضو بخش های فروش و بازاریابی و یا عضو بخش مهندسی محسوب می شود. .
معمولاً برای بررسی عملکرد مدیران تولید شاخصه های سود و ضرر یک بنگاه مورد ارزیابی قرار میگیرد. یک مدیر تولید باید بتواند خواسته ها و نیازهای بخش فروش و بازاریابی را به بخش های مهندسی و فرایند سازمان انتقال دهد و از طرف دیگر باید بتواند محدودیت های بخش مهندسی و طراحی با توجه به شناختی که از بازار و خواسته مشتریان دارد برطرف نماید تا محصول بدست آمده با هزینه ای منطقی بتواند پاسخگوی بخش عمده ای از نیازهای مشتریان باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمجتبی موسوی |   1395/10/30 20:49:44   |
0     0
برخی از این بایسته ها و اصول عبارتند از:

1- حصول اطمینان از جریان مستمر و منظم مواد و کالای مورد نیاز به درون سازمان: بعنوان یک اصل بسیار اساسی باید تأکید نمود که تحت هیچ شرایطی سازمان نباید با کمبود کالا و تجهیزات مواجه شود. این تأکید بدلیل هزینه های بسیار بالایی است که نبود و یا کمبود کالا و مواد برای سازمان در پی خواهد داشت. برخی از این هزینه شامل موارد ذیل می باشند.

هزینه های فرصت از دست رفته
کاهش اعتبارسازمان بدلیل عدم تأمین به موقع سفارشات مشتریان
کاهش راندمان سازمان بدلیل فعالیت با ظرفیت غیرکامل

بر این اساس، سازمانها اقدام به برنامه ریزی های مختلفی جهت اطمینان از جریان منظم کالا به سازمان می نمایند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/10/30 20:57:26   |
0     0
قبل از هر اقدام عملی برای خرید، لازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود، مشخص گردد که اینکار از طریق بررسی و کسب نظرات شفاهی یا مکتوب واحد یا واحدهای درخواست کننده و نیز سایر واحدهایی که بطور مستقیم درگیر با کالاهای مذکور هستند از قبیل واحدهای تولید، بازاریابی، فروش و ... صورت می پذیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/04 01:48:34   |
0     0
موفقیت در اجرای صحیح مدیریت خرید در گرو بررسی دقیق عوامل و متغیرهای زیر می باشد:

الف) چه چیزی: قبل از هر اقدام عملی برای خرید، لازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود، مشخص گردد که اینکار از طریق بررسی و کسب نظرات شفاهی یا مکتوب واحد یا واحدهای درخواست کننده و نیز سایر واحدهایی که بطور مستقیم درگیر با کالاهای مذکور هستند از قبیل واحدهای تولید، بازاریابی، فروش و ... صورت می پذیرد.

ب) چه زمانی: موفقیت در امر خرید تا حدود زیادی به مناسب بودن زمان خرید بستگی دارد، از این رو باید زمان دقیقی که کالا باید خریداری و در اختیار واحدهای درخواست کننده قرار گیرد و نیز فواصل زمانی خریدهای فعلی و آتی سازمان، برای مدیران خرید و کارپردازان سازمان، مشخص گردد.

ج) چه منبعی : واحدهای خرید معمولاً بدنبال یافتن منابع مطمئن و قابل اعتمادی برای خریدهای خود می باشند و این موضوع از حساسیت خاصی برای سازمان برخوردار است زیرا علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر فرآیند خرید و متغیرهای آن مثل قیمت و کیفیت دارد، در کاهش هزینه های زمانی و حتی قیمت و کیفیت و ...(در خریدهای آتی سازمان بعنوان یک مزیت نسبی)نیز نقش دارد. بر همین مبنا سازمانها تلاش می کنند منبعی مناسب برای خریدهای مداوم و تکراری خود انتخاب نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/11/04 21:07:55   |
0     0
هدف اصلی چرخه مخارج، به حداقل رساندن مجموع هزینه های خرید و نگه داری موجودی کالا، ملزومات و خدمات گوناگونی است که سازمان برای انجام عملیات خود بدان نیاز دارد. برای رسیدن به این هدف، تشریح فعالیت های مختلف انجام شده در این چرخه لازم می باشد؛زیرا درک صحیح انجام هر یک از این فعالیت و کارکرد آنان در برنامه ریزی وتصمیم گیری برای انجام کارا و اثربخش آنان موثر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین الله کارگران |   1395/11/05 21:27:13   |
1     0
موفقیت در اجرای صحیح مدیریت خرید در گرو بررسی دقیق عوامل و متغیرهای زیر می باشد:

الف) چه چیزی: قبل از هر اقدام عملی برای خرید، لازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود، مشخص گردد که اینکار از طریق بررسی و کسب نظرات شفاهی یا مکتوب واحد یا واحدهای درخواست کننده و نیز سایر واحدهایی که بطور مستقیم درگیر با کالاهای مذکور هستند از قبیل واحدهای تولید، بازاریابی، فروش و ... صورت می پذیرد.

ب) چه زمانی: موفقیت در امر خرید تا حدود زیادی به مناسب بودن زمان خرید بستگی دارد، از این رو باید زمان دقیقی که کالا باید خریداری و در اختیار واحدهای درخواست کننده قرار گیرد و نیز فواصل زمانی خریدهای فعلی و آتی سازمان، برای مدیران خرید و کارپردازان سازمان، مشخص گردد.

ج) چه منبعی : واحدهای خرید معمولاً بدنبال یافتن منابع مطمئن و قابل اعتمادی برای خریدهای خود می باشند و این موضوع از حساسیت خاصی برای سازمان برخوردار است زیرا علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر فرآیند خرید و متغیرهای آن مثل قیمت و کیفیت دارد، در کاهش هزینه های زمانی و حتی قیمت و کیفیت و ...(در خریدهای آتی سازمان بعنوان یک مزیت نسبی)نیز نقش دارد. بر همین مبنا سازمانها تلاش می کنند منبعی مناسب برای خریدهای مداوم و تکراری خود انتخاب نمایند.

توجه به هر کدام از عوامل موفق به هنگام خرید، مستلزم کنکاش و پاسخگویی به سوالات و متغیرهای دیگری است که در بخش های بعدی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرند.

تحقق خرید مطلوب در سازمان مستلزم بکارگیری یکسری اصول و دستورات است که آن ها را با نام بایسته های مدیریت خرید موفق می نامیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن حداد زاده نیری |   1395/11/05 21:57:57   |
0     0
اهمیت فرایندهای خرید و تدارکات از آنجا ناشی می شود که خرید و تدارکات در رابطه مستمر ودائمی با تمامی بخش های سازمان از جمله خرید، مالی ، انبارداری، پرسنلی، تولید، تعمیر و نگهداری، طراحی و تحقیق و توسعه، مهندسی و ... بوده، رابطه کاری کم و بیش فعالی با تمامی ارکان سازمان دارد.

چنین ارتباط هایی هنگامی اهمیت خود را بیشتر نمایان خواهد کرد که بدانیم بخش خرید و تدارکات نقش رابط وواسطه معتبری بین ارکان داخلی یک سازمان با بسیاری از مراکز خارج از سازمانی را نیز ایفا می کند. علاوه بر بخش ها، فرایندهای بسیاری نیز درسازمان ها و به ویژه در سازمان های مجری پروژه ها، به وسیله فرایند خرید و تدارکات به یکدیگر پیوند می خورند.

امروزه با رشد تکنولوژی، به ویژه در زمینه تکنولوژی اطلاعات، ماهیت عرضه وخرید به سرعت در حال تغییر است و جامعه و سازمان ها به صورت روزافزون تأثیر رقابت های شدید، فعالیت های تجاری جدید، کیفیت، طراحی محصول و فرایندها، تمرکز و غیر متمرکز بودن، نوآوری، اطمینان از عرضه بلندمدت محصول و ... را مشاهده می کند.

از سوی دیگر، مدیریت تدارکات و خرید پروژه یک راه حل جامع، منظم وسیستماتیک است که به یکپارچه سازی مبانی ارتباط با فروشندگان و پیمانکاران، یعنی فرایندهای استعلام، مناقصه، خرید، نظارت و کنترل دقیق تر فرایند خرید می انجامد/ فرایندهای به کارگرفته شده در مدیریت خرید و تدارکات، ثبت دقیق و اتوماسیون فرایندهای خرید و تدارکات و بهینه سازی تعاملات و ارتباط های تجاری در محدوده درونی و برونی سازمان را با هدف بهینه سازی رابطه سازمان با ارائه کنندگان کالاها و خدمات در داخل و خارج از کشور، ممکن می سازد. هدف نهایی از مدیریت خرید و تدارکات پروژه، به پایان رساندن و تحویل به موقع و کیفی طرح است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad.rajol |   1396/01/21 07:32:15   |
0     0

.
طبق تعریف برنز و میچل، «چرخه‌های تجاری نوعی از نوسانات هستند که در سطح کلان فعالیت اقتصادی کشورها ... رخ می‌دهند. یک چرخه حاوی رونقی است که تقریبا همزمان در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی رخ می‌دهد و پس از آن رکود ... تقریبا مشابهی در عموم فعالیت‌های اقتصادی دیده می‌شود. این ترتیب تغییرات مکرر ولی بی‌نظم است». البته این تعریف به دلیل استفاده از عباراتی چون «تقریبا همزمان» و «بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی» قابل تفسیر و بسط است. این که چه متغیرهایی انتخاب شوند و همبستگی متقابل با چه وقفه یا تقدمی باشد موضوع تحقیقات بسیاری در این سال‌ها بوده است. از تعریف فوق همچنین واضح است که واژه نوسانات مناسب‌تر از چرخه جهت توصیف این پدیده است.
مهم‌ترین نتیجه حاصل از تعریف فوق این است که چرخه‌های تجاری نه بر اساس تغییرات یک متغیر (همچون تولید ناخالص داخلی) بلکه بر اساس تغییرات طیفی از متغیرهای اقتصادی تعریف می‌شود. در دوره رونق، نه تنها تولید افزایش می‌یابد، بلکه اشتغال نیز زیاد شده و بیکاری کاهش می‌یابد و در صورتی که رونق سرعت بسیار زیادی داشته باشد، تورم نیز افزایش می‌یابد. در مقابل، در حین رکود، تولید کالاها و خدمات کاهش یافته، اشتغال کم شده و بیکاری زیاد می‌شود.
هنگامی که شاخص مرجع شناسایی چرخه‌های تجاری بیشترین فاصله را از روند بلندمدت خود پیدا می‌کند و بعد از آن به سمت روند بازمی‌گردد به عنوان نقطه چرخش یا بازگشت شناسایی می‌شود. نقاط چرخش بالای روند به عنوان اوج و نقاط چرخش پایین روند به عنوان حضیض شناخته می‌شوند. بنابه تعریف هنگامی که اقتصاد از حضیض به سمت اوج حرکت می‌کند می‌گوییم اقتصاد در دوره رونق است و هنگامی که از اوج به سمت حضیض حرکت می‌کند می‌گوییم اقتصاد در رکود است.
البته نوسانات تمامی متغیرها لزوما همزمان نیست. برخی متغیرها زودتر از متغیر مرجع به اوج می‌رسند و سیر نزولی آغاز می‌کنند و زودتر نیز به حضیض رسیده و وارد رونق می‌شوند. این متغیرها را پیشرو (Leading) می‌نامیم. متغیرهایی که اوج و حضیض آن‌ها تقریبا منطبق با متغیر مرجع است متغیرهای همزمان (Coincident) و متغیرهایی که اوج و حضیض آن‌ها با تاخیر ظاهر می‌شود پیرو (Lagging) نامیده می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad.rajol |   1396/01/27 14:51:10   |
0     0
چرخه پرداخت شامل مجموعه ای از فعالیتهای متناوب و فرآیند پردازش داده های مربوط به خرید انواع مواد اولیه، کالاها، خدمات، ملزومات، داراییهای ثابت و سایر داراییها و همچنین پرداخت بهای آنها است. همچنین این چرخه در زمینه هایی مانند زمان و مقدار سفارش اولیه یا مجدد کالای مورد نیاز، عملکرد فروشندگان مانند تحویل به موقع و کیفیت، صحت صورتحسابهای فروشندگان، امکان استفاده از تخفیفات نقدی خرید، پیش بینی پرداختهای نقدی و کارآیی دایره خرید اطلاعاتی را فراهم می نماید. تهیه این گونه اطلاعات، نیازمند گردآوری داده های مالی و عملیاتی، مبادله برون سازمانی داده ها بین شرکت با فروشندگان و مبادله درون سازمانی داده ها بین چرخه مزبور با سایر چرخه ها، به ویژه چرخه تولید و چرخه درآمدها و دریافتهای نقدی است تا در نهایت اطلاعات لازم برای ثبت در دفاتر و انعکاس در صورتهای مالی و گزارشهای عملکرد فراهم گردد.
از آنجا که در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی هر شرکتی تهدیدهای بالقوه ای مانند عدم وجود یا کسری موجودیها، خرید غیرضروری یا در حجم بسیار زیاد، خرید با قیمت بالا، خرید با کیفیت پایین، خرید از فروشندگان غیرمجاز، دریافت رشوه توسط مامور خرید، دریافت کالای سفارش داده نشده، اشتباه در سفارش کالای دریافت شده، سرقت موجودیها، اختلاس وجوه نقد با پرداخت به فروشندگان ساختگی یا از طریق دستکاری چکها، اشتباه در صورتحسابهای فروشندگان، پرداخت بهای کالای دریافت نشده، پرداخت دوباره بهای یک صورتحساب، عدم استفاده از تخفیف نقدی، از بین رفتن داده ها و اشتباه در ثبت و انتقال خریدها، موجودیها و پرداختها با آثاری برحسب مورد شامل توقف تولید، کاهش فروش، افزایش هزینه ها، از دست دادن داراییها، مشکلات نقدینگی، از بین رفتن اطلاعات محرمانه و اشتباه بودن صورتهای مالی و به تبع آن تصمیم گیریهای غلط وجود دارد؛ لذا اطلاع صحیح و به موقع از نیازهای شرکت، وضعیت موجودیها و وضعیت فروشندگان برای مدیریت اثربخش این چرخه حیاتی بوده و با روشهای کنترلی مناسب مانند سیستم دایمی موجودیها، تجزیه و تحلیل عملکرد فروشندگان، خرید از فروشندگان مصوب، ممنوعیت دریافت هدیه از فروشندگان، بررسی دقیق و تصویب تمام درخواستهای خرید، طراحی فرمهای دارای شماره سریال چاپی، تهیه لیست قیمت برای تطبیق، درخواست شرکت در مناقصه برای خریدهای عمده، الزام به شمارش همه اقلام محموله های دریافتی، کنترلهای دسترسی فیزیکی به داراییها، مستندسازی نقل و انتقالهای داخلی موجودیها، شمارش فیزیکی ادواری موجودیها، کنترل صورتحسابهای فروشندگان، تطبیق صورتحساب فروشنده با فرمهای مربوطه، الزام به وجود مدارک پشتیبان برای هر پرداخت، پرداخت بهای نسخه های اصلی صورتحساب فروش و مستندات مربوط به آن، کنترل ورود داده ها به سیستم، پرداخت بهای تمام خریدها از طریق چک، محدود کردن دسترسی به وجوه نقد، چکهای سفید و ماشین امضای چک، پرفراژ کردن مبلغ بر روی چک، تفکیک صحیح وظایف، تهیه صورت مغایرت بانکی، کنترل های دسترسی به سیستم، ایجاد نسخه های پشتیبان و بازیابی سیستم، تهیه و بررسی گزارشهای عملکرد سیستم و کنترلهای بودجه ای می توان این تهدیدها را بی اثر نمود.
در شرکتهای دارای ساختار سازمانی مناسب، اقدامات عمومی چرخه مخارج و پرداختهای نقدی تحت سه فعالیت اصلی زیر انجام می شود:
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/02/22 13:36:03   |
1     0
موفقیت در اجرای صحیح مدیریت خرید در گرو برسی دقیق عوامل و متغیرهای زیر میباشد :
١- چه چیزی. : قبل از هر اقدام عملی برای خریدلازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود مشخص گردد
٢- چه زمانی : موفقیت در امر خرید به مناسب بودن زمان خرید بستگی دارد
٣- چه منبعی: سازمان ها تلاش میکنند منبع مناسبی برای خرید های خود انتخاب کنند چون بر قیمت و کیفیت و حتی در کاهش هزینه های زمانی تاثیر دارد

بایسته ها و اصول مدیریت خرید موفق کدامند :
١- حصول اطمینان از جریان مستمر و منظم مواد و کالای مورد نیاز به درون سازمان
٢- پرهیز از انباشت بیش از حد موجودی کالا و مواد در انبار
٣- یافتن منابع جایگزین و عدم اتکاء به یک مشتری
٤- ایجاد انگیزه در کارکنان
٥- کنترل فعالیت های خرید
٦- استخدام و اموزش کارکنان مناسب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/02/23 19:55:47   |
0     0
1.درخواست های خرید تنها بر مبنای نیازهای واقعی شرکت صادر می شود.
2.خرید کالا/ خدمات تنها بر اساس مجوزهای صادره و تحت مناسب ترین شرایط ممکن صورت می گیرد.
3.کالا/ خدمات دریافتی با مجوزهای خرید صادره کنترل و تماما به انبار یا قسمت درخواست کننده تحویل می شود.
4.تمامی صورت حساب های مربوط به کالا / خدمات دریافتی پس از کنترل های لازم جهت ثبت در حساب ها مد نظر قرار می گیرد.
5.کلیه کالاهای برگشتی جهت ثبت در سوابق مد نظر قرار گرفته و بابت مبالغ مورد ادعای شرکت از فروشندگان اعلامیه بدهکار صادر و در حساب های مربوطه ثبت می شود.
6.چک ها و حواله های بانکی تنها در مقابل معاملات مستند صادر می شود.
پرداخت های نقدی تنها در مقابل معاملات مستند انجام شده و منطبق با آئین نامه های شرکت است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/02/24 18:45:30   |
0     0
خرید و تدارکات یکی از مهمترین فعالیتهای تیم های پروژه است. این فرایندها با تمامی ارکان و بخشهای پروژه در ارتباط بوده هر گونه اختلال در آن منجر به ایجاد اشکال در روند اجرایی پروژه های عمرانی و تاخیر در تحویل طرح سرمایه گذاری می شود. فرایند خرید و تدارکات در پروژه، شامل مراحل برنامه ریزی، شناسایی منابع، درخواست، برگزاری و داوری مناقصه، مراحل انعقاد قرارداد، اجرای قرارداد و اختتام قرارداد است. یکی از راههای کسب موفقیت، دانستن دلایل ناکامی و دوری جستن از آنها برای دست یافتن به ارزشهای بالاتر است. عواملی مختلفی باعث کندی روند خرید و تدارکات می شوند و یکی از راه کارهایی که باعث افزایش بهره‌وری سیستم خرید و تدارکات می شود، پیاده سازی و اجرای سیستم تدارکات بهنگام است که بر اساس کشش تقاضا طراحی شده است. در این مقاله ضمن ارائه خلاصه مراحل مدیریت خرید و تدارکات پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری به ارائه برخی از راهکارهایی که منجر به افزایش اثربخشی بیشتر فرایند خرید و تدارکات اقدام شده پرداخته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/26 21:06:32   |
1     0
برخی از کنترل های چرخه هزینه ها و پرداخت ها

لازم است در مورد صدور درخواست خرید /خدمات شرکت کنترلهایی اعمال گردد تا بتوان اطمینان حاصل نمود که:
الف- درخواست های خرید تنها بر مبناهای واقعی شرکت صادر میشود.
ب- خرید کالا /خدمات تنها بر اساس مجوزهای صادره وتحت مناسب ترین شرایط ممکن صورت میگیرد.
پ- کالا/خدمات دریافتی با مجوزهای خرید صادره کنترل وتماما به انبار یا قسمت صادر کننده تحویل می شود.
ت- تمامی صورت حسابهای مربوط به کالا/خدمات پس از کنترلهای لازم جهت ثبت در حسابها مد نظر قرار می گیرد
ث- کلیه کالا های برگشتی جهت ثبت در سوابق مد نظر قرار گرفته واز بابت مبالغ مورد ادعا ی شرکت از فروشندگان اعلامیه بدهکار صادر ودر حسابها ی مربوطه ثبت می شود.
ج- چک ها و حواله های بانکی تنها در مقابل معاملات مستند صادر می شود .
چ- پرداختهای نقدی فقط در مقابل معاملات مستند انجام شده ومنطبق با آیین نامه های شرکت است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/03/02 17:18:23   |
0     0
چرخه پرداخت شامل مجموعه ای از فعالیتهای متناوب و فرآیند پردازش داده های مربوط به خرید انواع مواد اولیه، کالاها، خدمات، ملزومات، داراییهای ثابت و سایر داراییها و همچنین پرداخت بهای آنها است. همچنین این چرخه در زمینه هایی مانند زمان و مقدار سفارش اولیه یا مجدد کالای مورد نیاز، عملکرد فروشندگان مانند تحویل به موقع و کیفیت، صحت صورتحسابهای فروشندگان، امکان استفاده از تخفیفات نقدی خرید، پیش بینی پرداختهای نقدی و کارآیی دایره خرید اطلاعاتی را فراهم می نماید. تهیه این گونه اطلاعات، نیازمند گردآوری داده های مالی و عملیاتی، مبادله برون سازمانی داده ها بین شرکت با فروشندگان و مبادله درون سازمانی داده ها بین چرخه مزبور با سایر چرخه ها، به ویژه چرخه تولید و چرخه درآمدها و دریافتهای نقدی است تا در نهایت اطلاعات لازم برای ثبت در دفاتر و انعکاس در صورتهای مالی و گزارشهای عملکرد فراهم گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/03/02 17:25:17   |
0     0
اقدامات عمومی چرخه مخارج و پرداختهای نقدی تحت سه فعالیت اصلی زیر انجام می شود:
1درخواست خرید کالای مورد نیاز
2اقدام به خرید کالای مورد نیاز و سپس دریافت، نگهداری و توزیع کالای خریداری شده:
3 تصویب صورتحساب خرید و سپس پرداخت بهای کالای خریداری شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/05 14:55:40   |
0     0
فعالیت های اصلی چرخه مخارج شامل چه مواردی است ؟
1-سفارش موادوملزومات وخدمات2- دریافت موادوملزومات 3- تصویب صورتحساب فروشندگان کالاوخدمات 4- پرداختهای نفدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/05 15:07:20   |
0     0
تهدیدهای عمومی چرخه تولید عبارتند از:
1- داده های نادرست و نامعتبر
2- افشای غیرمجاز اطلاعات حساس
3- از دست رفتن یا تخریب اطلاعات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/05 15:10:24   |
1     0
عواملی که درموفقیت اجرای صحیح مدیریت خرید نقش دارد چیست؟
1- چه چیزی: نوع کالایی که باید خریداری شود
2- چه زمانی :اینکه چه زمانی کالا خریداری شود
3- چه منبعی : اینکه از کجا خرید شود تا هم کیفیت و هم قیمت مناسب باشد و هم در وقت صرفه جویی شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/05 15:18:28   |
1     0
تهدیدها در چرخه مخارج و پرداخت شامل موارد ذیل است :
عدم وجود یا کسری موجودیها، خرید غیرضروری یا در حجم بسیار زیاد، خرید با قیمت بالا، خرید با کیفیت پایین، خرید از فروشندگان غیرمجاز، دریافت رشوه توسط مامور خرید، دریافت کالای سفارش داده نشده، اشتباه در سفارش کالای دریافت شده، سرقت موجودیها، اختلاس وجوه نقد با پرداخت به فروشندگان ساختگی یا از طریق دستکاری چکها، اشتباه در صورتحسابهای فروشندگان، پرداخت بهای کالای دریافت نشده، پرداخت دوباره بهای یک صورتحساب، عدم استفاده از تخفیف نقدی، از بین رفتن داده ها و اشتباه در ثبت و انتقال خریدها، موجودیها و پرداختها با آثاری برحسب مورد شامل توقف تولید، کاهش فروش، افزایش هزینه ها، از دست دادن داراییها، مشکلات نقدینگی، از بین رفتن اطلاعات محرمانه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه فراشاهیان |   1396/03/09 18:47:42   |
0     0
موفقیت در اجرای صحیح مدیریت خرید در گرو بررسی چه مواردی می باشد ؟شرح دهید.
الف) چه چیزی: قبل از هر اقدام عملی برای خرید، لازم است مشخصات و نوع کالایی که باید خریداری شود، مشخص گردد که اینکار از طریق بررسی و کسب نظرات شفاهی یا مکتوب واحد یا واحدهای درخواست کننده و نیز سایر واحدهایی که بطور مستقیم درگیر با کالاهای مذکور هستند از قبیل واحدهای تولید، بازاریابی، فروش و ... صورت می پذیرد.
ب) چه زمانی: موفقیت در امر خرید تا حدود زیادی به مناسب بودن زمان خرید بستگی دارد، از این رو باید زمان دقیقی که کالا باید خریداری و در اختیار واحدهای درخواست کننده قرار گیرد و نیز فواصل زمانی خریدهای فعلی و آتی سازمان، برای مدیران خرید و کارپردازان سازمان، مشخص گردد.
ج) چه منبعی : واحدهای خرید معمولاً بدنبال یافتن منابع مطمئن و قابل اعتمادی برای خریدهای خود می باشند و این موضوع از حساسیت خاصی برای سازمان برخوردار است زیرا علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر فرآیند خرید و متغیرهای آن مثل قیمت و کیفیت دارد، در کاهش هزینه های زمانی و حتی قیمت و کیفیت و ...(در خریدهای آتی سازمان بعنوان یک مزیت نسبی)نیز نقش دارد. بر همین مبنا سازمانها تلاش می کنند منبعی مناسب برای خریدهای مداوم و تکراری خود انتخاب نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه فراشاهیان |   1396/03/09 18:57:06   |
1     0
بایسته های مدیریت خرید موفق را ذکرکنید؟
1- حصول اطمینان از جریان مستمر و منظم مواد و کالای مورد نیاز به درون سازمان
2-پرهیز از انباشت بیش از حد موجودی کالا و مواد در انبار
3-ایجاد روابط مناسب با عرضه کنندگان واجد صلاحیت و تلاش برای حفظ آن
4-یافتن منابع جایگزین و عدم اتکا به یک مشتری خاص
5-کسب آگاهی از روند بازار و تحولات آن
6-همکاری و هماهنگی با سایر بخش های سازمان
7-اولویت بندی فاکتورهای موثر در خرید و پرهیز از تفکر یک بعدی در خرید
8-استخدام و آموزش کارکنان مناسب
9-ایجاد انگیزه در کارکنان
10-کنترل فعالیت های خرید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه فراشاهیان |   1396/03/09 19:04:23   |
0     0
نبود و یا کمبود کالا و مواد برای سازمان چه نوع هزینه هایی را در برمیگیرد؟
هزینه های فرصت از دست رفته
کاهش اعتبارسازمان بدلیل عدم تأمین به موقع سفارشات مشتریان
کاهش راندمان سازمان بدلیل فعالیت با ظرفیت غیرکامل
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/31 22:46:03   |
0     0
4 فعالیت اصلی چرخه مخارج عبارتند از
1-سفارش موادوملزومات وخدمات 2_دریافت موادوملزومات 3_تصویب صورتحساب فروشندگان 4-پرداخت نقدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/31 22:52:16   |
0     0
تهدیدهای عمومی چرخه تولید :
1-داده های نادرست و نامعتبر
2-افشای غیرمجاز اطلاعات حساس
3-از دست رفتن یا تخریب اطلاعات
4- استخدام کارمندان فاقد صلاحیت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/02 09:04:02   |
0     0
به پایان رساندن و تحویل به موقع و کیفی طرح هدف نهایی از مدیریت خرید و تدارکات پروژه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/22 16:38:43   |
0     0
از آنجا که در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی هر شرکتی تهدیدهای بالقوه ای مانند عدم وجود یا کسری موجودیها، خرید غیرضروری یا در حجم بسیار زیاد، خرید با قیمت بالا، خرید با کیفیت پایین، خرید از فروشندگان غیرمجاز، دریافت رشوه توسط مامور خرید، دریافت کالای سفارش داده نشده، اشتباه در سفارش کالای دریافت شده، سرقت موجودیها، اختلاس وجوه نقد با پرداخت به فروشندگان ساختگی یا از طریق دستکاری چکها، اشتباه در صورتحسابهای فروشندگان، پرداخت بهای کالای دریافت نشده، پرداخت دوباره بهای یک صورتحساب، عدم استفاده از تخفیف نقدی، از بین رفتن داده ها و اشتباه در ثبت و انتقال خریدها، موجودیها و پرداختها با آثاری برحسب مورد شامل توقف تولید، کاهش فروش، افزایش هزینه ها، از دست دادن داراییها، مشکلات نقدینگی، از بین رفتن اطلاعات محرمانه و اشتباه بودن صورتهای مالی و به تبع آن تصمیم گیریهای غلط وجود دارد؛ لذا اطلاع صحیح و به موقع از نیازهای شرکت، وضعیت موجودیها و وضعیت فروشندگان برای مدیریت اثربخش این چرخه حیاتی بوده و با روشهای کنترلی مناسب مانند سیستم دایمی موجودیها، تجزیه و تحلیل عملکرد فروشندگان، خرید از فروشندگان مصوب، ممنوعیت دریافت هدیه از فروشندگان، بررسی دقیق و تصویب تمام درخواستهای خرید، طراحی فرمهای دارای شماره سریال چاپی، تهیه لیست قیمت برای تطبیق، درخواست شرکت در مناقصه برای خریدهای عمده، الزام به شمارش همه اقلام محموله های دریافتی، کنترلهای دسترسی فیزیکی به داراییها، مستندسازی نقل و انتقالهای داخلی موجودیها، شمارش فیزیکی ادواری موجودیها، کنترل صورتحسابهای فروشندگان، تطبیق صورتحساب فروشنده با فرمهای مربوطه، الزام به وجود مدارک پشتیبان برای هر پرداخت، پرداخت بهای نسخه های اصلی صورتحساب فروش و مستندات مربوط به آن، کنترل ورود داده ها به سیستم، پرداخت بهای تمام خریدها از طریق چک، محدود کردن دسترسی به وجوه نقد، چکهای سفید و ماشین امضای چک، پرفراژ کردن مبلغ بر روی چک، تفکیک صحیح وظایف، تهیه صورت مغایرت بانکی، کنترل های دسترسی به سیستم، ایجاد نسخه های پشتیبان و بازیابی سیستم، تهیه و بررسی گزارشهای عملکرد سیستم و کنترلهای بودجه ای می توان این تهدیدها را بی اثر نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/22 16:39:35   |
0     0
در شرکتهای دارای ساختار سازمانی مناسب، اقدامات عمومی چرخه مخارج و پرداختهای نقدی تحت سه فعالیت اصلی زیر انجام می شود:
1) درخواست خرید کالای مورد نیاز: این موضوع که چه کالایی، در چه زمانی و به چه میزانی باید خریداری شود؛ از جمله تصمیمات کلیدی و اولین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی است. اگرچه گاهی اوقات درخواست خرید اولیه یا مجدد کالا توسط واحدهای مختلف شرکت یا از چرخه تولید یا به صورت سفارش های فاقد موجودی از چرخه درآمدها و دریافتهای نقدی اعلام می شود، اما به طور طبیعی این درخواست باید توسط قسمت کنترل موجودی در دایره انبار گرفته شود. درهرحال درخواست خرید سندی است که درخواست کننده، شرح، مقدار، قیمت و کد کالا، تاریخ نیاز به کالا، محل تحویل و فروشنده پیشنهادی را تعیین می کند.
2) اقدام به خرید کالای مورد نیاز و سپس دریافت، نگهداری و توزیع کالای خریداری شده: دومین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی، سفارش دادن کالای مورد نیاز و خرید آن و سپس دریافت، نگهداری و در نهایت توزیع کالای خریداری شده بین واحدهای درخواست کننده است. فعالیت خرید معمولا توسط مامور خرید در دایره خرید انجام می شود. نقطه شروع این فرآیند، دریافت روزانه فرمهای مصوب درخواست خرید می باشد. مهمترین تصمیم در فعالیت خرید، انتخاب فروشنده است که هنگام اتخاذ آن باید به عوامل قیمت، کیفیت و اطمینان از دریافت کالا توجه شود. این عوامل به اعتماد شرکت به فروشنده بستگی دارد بنابراین بررسی سوابق و صلاحیت فروشنده یک عنصر حیاتی است. علاوه براین، باید لیستی از فروشندگان بالقوه تهیه شود تا درصورتی که فروشنده اصلی قادر به ارائه کالای مورد نظر نباشد؛ بلافاصله فروشنده بعدی انتخاب گردد. فعالیت اصلی بعدی، دریافت و انبار کردن کالای خریداری شده است. مسئولیت دریافت برعهده دایره رسید کالا و مسئولیت نگهداری برعهده دایره نگهداری کالا است. این دوایر زیر نظر مدیر انبار فعالیت می کنند. دایره رسید کالا دو مسئولیت مهم شامل تصمیم گیری در مورد پذیرش یک محموله و بررسی و تایید کیفیت و کمیت کالا را برعهده دارد. این مسئولیتها بسیار مهم هستند زیرا اولا پذیرش کالای سفارش نشده باعث اتلاف وقت و فضای انبارمی شود و ثانیا شرکت باید اطمینان یابد که تنها بهای کالای سالم و واقعی دریافت شده را پرداخت و اطلاعات موجودیهای خود را به صورت صحیح بهنگام می¬کند. بنابراین دایره رسید کالا باید ضمن بررسی فرمهای مربوطه، تک تک اقلام را پیش از انتقال به انبار به دقت از نظر کیفیت بازرسی و از نظر کمیت شمارش کند. با انتقال کالا به انبار، دایره نگهداری کالا مقدار اقلام وارد شده را تایید می کند. سند و مدرک اصلی در فرآیند دریافت کالا٬ فرم رسید انبار است. این فرم جزییات هر محموله مانند تاریخ دریافت، تعداد، شرح و کد کالاهای دریافت شده، موسسه حمل کننده، فروشنده و شماره درخواست خرید را مستند می سازد. نسخه ای از فرم رسید انبار جهت تصویب صورتحساب فروشنده برای دایره حسابهای پرداختنی ارسال و نسخه دیگر آن در دایره رسید کالا بایگانی می شود. سپس، کالای خریداری شده با صدور فرم حواله انبار و اخذ رسید، به واحد درخواست کننده تحویل داده می شود.
3) تصویب صورتحساب خرید و سپس پرداخت بهای کالای خریداری شده: سومین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی، تصویب صورتحساب فروشنده و سپس پرداخت بهای آن است. تصویب صورتحساب فروشنده توسط دایره حسابهای پرداختنی انجام می شود. این دایره زیر نظر رئیس حسابداری فعالیت می کند و هدف آن مجاز کردن پرداخت بهای کالاهایی است که سفارش داده شده و به طور واقعی دریافت شده اند. تحقق این هدف نیازمند تهیه اطلاعات داخلی از فعالیتهای خرید و رسید کالا است. نسخه ای از فرم درخواست خرید نشان می دهد که کالاهای مندرج در صورتحساب، واقعا سفارش داده شده اند. نسخه ای از فرم رسید انبار نیز مقدار کالا و ورود آن به انبار را تایید می کند. هنگام دریافت صورتحساب از فروشنده، دایره حسابهای پرداختنی علاوه بر کنترل صحت محاسبات ریاضی آن، اطلاعات مندرج در صورتحساب را با اطلاعات مندرج در فرمهای مربوطه مطابقت داده و پس از تایید، فرم دستور پرداخت را صادر می کند. آخرین فعالیت در این چرخه، پرداخت بهای صورتحسابهای تصویب شده توسط صندوقدار است. صندوقدار نیز زیر نظر رئیس حسابداری فعالیت می کند. صندوقدار صورتحساب و فرمهای مربوطه را از دایره حسابهای پرداختنی دریافت و پس از بررسی و تایید، چک را صادر و برای تایید و امضاء برای مقامات مجاز ارسال و در نهایت با اخذ رسید، تسلیم فروشنده می نماید.
در خصوص چرخه مخارج مربوط به خرید خدمات، موضوع اصلی حصول اطمینان از انجام خدمت مورد نظر به طور واقعی میباشد. لذا نظارت دقیق در خصوص فرآیند مزبور بطور دقیق میبایستی اعمال گردد که یکی از راههای کنترل و نظارت بر فرآیند خرید خدمات، تفویض مسئولیت آن به سرپرست دایره مربوطه و سپس مقایسه ادواری هزینه های واقعی با مبالغ بودجه شده و بررسی هرگونه مغایرت فیمابین آنها میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/16 10:31:17   |
0     0
چرخه مخارج شامل مجموعه ای از فعالیتهای متناوب و فرآیند پردازش داده های مربوط به خرید انواع مواد اولیه، کالاها، خدمات، ملزومات، داراییهای ثابت و سایر داراییها و همچنین پرداخت بهای آنها است. همچنین این چرخه در زمینه هایی مانند زمان و مقدار سفارش اولیه یا مجدد کالای مورد نیاز، عملکرد فروشندگان مانند تحویل به موقع و کیفیت، صحت صورتحسابهای فروشندگان، امکان استفاده از تخفیفات نقدی خرید، پیش بینی پرداختهای نقدی و کارآیی دایره خرید اطلاعاتی را فراهم می نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:52:26   |
0     0
از آنجا که در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی هر شرکتی تهدیدهای بالقوه ای مانند عدم وجود یا کسری موجودیها، خرید غیرضروری یا در حجم بسیار زیاد، خرید با قیمت بالا، خرید با کیفیت پایین، خرید از فروشندگان غیرمجاز، دریافت رشوه توسط مامور خرید، دریافت کالای سفارش داده نشده، اشتباه در سفارش کالای دریافت شده، سرقت موجودیها، اختلاس وجوه نقد با پرداخت به فروشندگان ساختگی یا از طریق دستکاری چکها، اشتباه در صورتحسابهای فروشندگان، پرداخت بهای کالای دریافت نشده، پرداخت دوباره بهای یک صورتحساب، عدم استفاده از تخفیف نقدی، از بین رفتن داده ها و اشتباه در ثبت و انتقال خریدها، موجودیها و پرداختها با آثاری برحسب مورد شامل توقف تولید، کاهش فروش، افزایش هزینه ها، از دست دادن داراییها، مشکلات نقدینگی، از بین رفتن اطلاعات محرمانه و اشتباه بودن صورتهای مالی و به تبع آن تصمیم گیریهای غلط وجود دارد؛ لذا اطلاع صحیح و به موقع از نیازهای شرکت، وضعیت موجودیها و وضعیت فروشندگان برای مدیریت اثربخش این چرخه حیاتی بوده و با روشهای کنترلی مناسب مانند سیستم دایمی موجودیها، تجزیه و تحلیل عملکرد فروشندگان، خرید از فروشندگان مصوب، ممنوعیت دریافت هدیه از فروشندگان، بررسی دقیق و تصویب تمام درخواستهای خرید، طراحی فرمهای دارای شماره سریال چاپی، تهیه لیست قیمت برای تطبیق، درخواست شرکت در مناقصه برای خریدهای عمده، الزام به شمارش همه اقلام محموله های دریافتی، کنترلهای دسترسی فیزیکی به داراییها، مستندسازی نقل و انتقالهای داخلی موجودیها، شمارش فیزیکی ادواری موجودیها، کنترل صورتحسابهای فروشندگان، تطبیق صورتحساب فروشنده با فرمهای مربوطه، الزام به وجود مدارک پشتیبان برای هر پرداخت، پرداخت بهای نسخه های اصلی صورتحساب فروش و مستندات مربوط به آن، کنترل ورود داده ها به سیستم، پرداخت بهای تمام خریدها از طریق چک، محدود کردن دسترسی به وجوه نقد، چکهای سفید و ماشین امضای چک، پرفراژ کردن مبلغ بر روی چک، تفکیک صحیح وظایف، تهیه صورت مغایرت بانکی، کنترل های دسترسی به سیستم، ایجاد نسخه های پشتیبان و بازیابی سیستم، تهیه و بررسی گزارشهای عملکرد سیستم و کنترلهای بودجه ای می توان این تهدیدها را بی اثر نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 20:41:56   |
0     0
چرخه پرداخت شامل مجموعه ای از فعالیتهای متناوب و فرآیند پردازش داده های مربوط به خرید انواع مواد اولیه، کالاها، خدمات، ملزومات، داراییهای ثابت و سایر داراییها و همچنین پرداخت بهای آنها است. همچنین این چرخه در زمینه هایی مانند زمان و مقدار سفارش اولیه یا مجدد کالای مورد نیاز، عملکرد فروشندگان مانند تحویل به موقع و کیفیت، صحت صورتحسابهای فروشندگان، امکان استفاده از تخفیفات نقدی خرید، پیش بینی پرداختهای نقدی و کارآیی دایره خرید اطلاعاتی را فراهم می نماید. تهیه این گونه اطلاعات، نیازمند گردآوری داده های مالی و عملیاتی، مبادله برون سازمانی داده ها بین شرکت با فروشندگان و مبادله درون سازمانی داده ها بین چرخه مزبور با سایر چرخه ها، به ویژه چرخه تولید و چرخه درآمدها و دریافتهای نقدی است تا در نهایت اطلاعات لازم برای ثبت در دفاتر و انعکاس در صورتهای مالی و گزارشهای عملکرد فراهم گردد.
از آنجا که در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی هر شرکتی تهدیدهای بالقوه ای مانند عدم وجود یا کسری موجودیها، خرید غیرضروری یا در حجم بسیار زیاد، خرید با قیمت بالا، خرید با کیفیت پایین، خرید از فروشندگان غیرمجاز، دریافت رشوه توسط مامور خرید، دریافت کالای سفارش داده نشده، اشتباه در سفارش کالای دریافت شده، سرقت موجودیها، اختلاس وجوه نقد با پرداخت به فروشندگان ساختگی یا از طریق دستکاری چکها، اشتباه در صورتحسابهای فروشندگان، پرداخت بهای کالای دریافت نشده، پرداخت دوباره بهای یک صورتحساب، عدم استفاده از تخفیف نقدی، از بین رفتن داده ها و اشتباه در ثبت و انتقال خریدها، موجودیها و پرداختها با آثاری برحسب مورد شامل توقف تولید، کاهش فروش، افزایش هزینه ها، از دست دادن داراییها، مشکلات نقدینگی، از بین رفتن اطلاعات محرمانه و اشتباه بودن صورتهای مالی و به تبع آن تصمیم گیریهای غلط وجود دارد؛ لذا اطلاع صحیح و به موقع از نیازهای شرکت، وضعیت موجودیها و وضعیت فروشندگان برای مدیریت اثربخش این چرخه حیاتی بوده و با روشهای کنترلی مناسب مانند سیستم دایمی موجودیها، تجزیه و تحلیل عملکرد فروشندگان، خرید از فروشندگان مصوب، ممنوعیت دریافت هدیه از فروشندگان، بررسی دقیق و تصویب تمام درخواستهای خرید، طراحی فرمهای دارای شماره سریال چاپی، تهیه لیست قیمت برای تطبیق، درخواست شرکت در مناقصه برای خریدهای عمده، الزام به شمارش همه اقلام محموله های دریافتی، کنترلهای دسترسی فیزیکی به داراییها، مستندسازی نقل و انتقالهای داخلی موجودیها، شمارش فیزیکی ادواری موجودیها، کنترل صورتحسابهای فروشندگان، تطبیق صورتحساب فروشنده با فرمهای مربوطه، الزام به وجود مدارک پشتیبان برای هر پرداخت، پرداخت بهای نسخه های اصلی صورتحساب فروش و مستندات مربوط به آن، کنترل ورود داده ها به سیستم، پرداخت بهای تمام خریدها از طریق چک، محدود کردن دسترسی به وجوه نقد، چکهای سفید و ماشین امضای چک، پرفراژ کردن مبلغ بر روی چک، تفکیک صحیح وظایف، تهیه صورت مغایرت بانکی، کنترل های دسترسی به سیستم، ایجاد نسخه های پشتیبان و بازیابی سیستم، تهیه و بررسی گزارشهای عملکرد سیستم و کنترلهای بودجه ای می توان این تهدیدها را بی اثر نمود.
در شرکتهای دارای ساختار سازمانی مناسب، اقدامات عمومی چرخه مخارج و پرداختهای نقدی تحت سه فعالیت اصلی زیر انجام می شود:
1) درخواست خرید کالای مورد نیاز: این موضوع که چه کالایی، در چه زمانی و به چه میزانی باید خریداری شود؛ از جمله تصمیمات کلیدی و اولین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی است. اگرچه گاهی اوقات درخواست خرید اولیه یا مجدد کالا توسط واحدهای مختلف شرکت یا از چرخه تولید یا به صورت سفارش های فاقد موجودی از چرخه درآمدها و دریافتهای نقدی اعلام می شود، اما به طور طبیعی این درخواست باید توسط قسمت کنترل موجودی در دایره انبار گرفته شود. درهرحال درخواست خرید سندی است که درخواست کننده، شرح، مقدار، قیمت و کد کالا، تاریخ نیاز به کالا، محل تحویل و فروشنده پیشنهادی را تعیین می کند.
2) اقدام به خرید کالای مورد نیاز و سپس دریافت، نگهداری و توزیع کالای خریداری شده: دومین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی، سفارش دادن کالای مورد نیاز و خرید آن و سپس دریافت، نگهداری و در نهایت توزیع کالای خریداری شده بین واحدهای درخواست کننده است. فعالیت خرید معمولا توسط مامور خرید در دایره خرید انجام می شود. نقطه شروع این فرآیند، دریافت روزانه فرمهای مصوب درخواست خرید می باشد. مهمترین تصمیم در فعالیت خرید، انتخاب فروشنده است که هنگام اتخاذ آن باید به عوامل قیمت، کیفیت و اطمینان از دریافت کالا توجه شود. این عوامل به اعتماد شرکت به فروشنده بستگی دارد بنابراین بررسی سوابق و صلاحیت فروشنده یک عنصر حیاتی است. علاوه براین، باید لیستی از فروشندگان بالقوه تهیه شود تا درصورتی که فروشنده اصلی قادر به ارائه کالای مورد نظر نباشد؛ بلافاصله فروشنده بعدی انتخاب گردد. فعالیت اصلی بعدی، دریافت و انبار کردن کالای خریداری شده است. مسئولیت دریافت برعهده دایره رسید کالا و مسئولیت نگهداری برعهده دایره نگهداری کالا است. این دوایر زیر نظر مدیر انبار فعالیت می کنند. دایره رسید کالا دو مسئولیت مهم شامل تصمیم گیری در مورد پذیرش یک محموله و بررسی و تایید کیفیت و کمیت کالا را برعهده دارد. این مسئولیتها بسیار مهم هستند زیرا اولا پذیرش کالای سفارش نشده باعث اتلاف وقت و فضای انبارمی شود و ثانیا شرکت باید اطمینان یابد که تنها بهای کالای سالم و واقعی دریافت شده را پرداخت و اطلاعات موجودیهای خود را به صورت صحیح بهنگام می¬کند. بنابراین دایره رسید کالا باید ضمن بررسی فرمهای مربوطه، تک تک اقلام را پیش از انتقال به انبار به دقت از نظر کیفیت بازرسی و از نظر کمیت شمارش کند. با انتقال کالا به انبار، دایره نگهداری کالا مقدار اقلام وارد شده را تایید می کند. سند و مدرک اصلی در فرآیند دریافت کالا٬ فرم رسید انبار است. این فرم جزییات هر محموله مانند تاریخ دریافت، تعداد، شرح و کد کالاهای دریافت شده، موسسه حمل کننده، فروشنده و شماره درخواست خرید را مستند می سازد. نسخه ای از فرم رسید انبار جهت تصویب صورتحساب فروشنده برای دایره حسابهای پرداختنی ارسال و نسخه دیگر آن در دایره رسید کالا بایگانی می شود. سپس، کالای خریداری شده با صدور فرم حواله انبار و اخذ رسید، به واحد درخواست کننده تحویل داده می شود.
3) تصویب صورتحساب خرید و سپس پرداخت بهای کالای خریداری شده: سومین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی، تصویب صورتحساب فروشنده و سپس پرداخت بهای آن است. تصویب صورتحساب فروشنده توسط دایره حسابهای پرداختنی انجام می شود. این دایره زیر نظر رئیس حسابداری فعالیت می کند و هدف آن مجاز کردن پرداخت بهای کالاهایی است که سفارش داده شده و به طور واقعی دریافت شده اند. تحقق این هدف نیازمند تهیه اطلاعات داخلی از فعالیتهای خرید و رسید کالا است. نسخه ای از فرم درخواست خرید نشان می دهد که کالاهای مندرج در صورتحساب، واقعا سفارش داده شده اند. نسخه ای از فرم رسید انبار نیز مقدار کالا و ورود آن به انبار را تایید می کند. هنگام دریافت صورتحساب از فروشنده، دایره حسابهای پرداختنی علاوه بر کنترل صحت محاسبات ریاضی آن، اطلاعات مندرج در صورتحساب را با اطلاعات مندرج در فرمهای مربوطه مطابقت داده و پس از تایید، فرم دستور پرداخت را صادر می کند. آخرین فعالیت در این چرخه، پرداخت بهای صورتحسابهای تصویب شده توسط صندوقدار است. صندوقدار نیز زیر نظر رئیس حسابداری فعالیت می کند. صندوقدار صورتحساب و فرمهای مربوطه را از دایره حسابهای پرداختنی دریافت و پس از بررسی و تایید، چک را صادر و برای تایید و امضاء برای مقامات مجاز ارسال و در نهایت با اخذ رسید، تسلیم فروشنده می نماید.
در خصوص چرخه مخارج مربوط به خرید خدمات، موضوع اصلی حصول اطمینان از انجام خدمت مورد نظر به طور واقعی میباشد. لذا نظارت دقیق در خصوص فرآیند مزبور بطور دقیق میبایستی اعمال گردد که یکی از راههای کنترل و نظارت بر فرآیند خرید خدمات، تفویض مسئولیت آن به سرپرست دایره مربوطه و سپس مقایسه ادواری هزینه های واقعی با مبالغ بودجه شده و بررسی هرگونه مغایرت فیمابین آنها میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/09 00:49:43   |
0     0
هدف نهایی از مدیریت خرید و تدارکات پروژه به پایان رساندن و تحویل به موقع و کیفی طرح است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

جادوگران بازار نوین

جادوگران بازار نوین

جکد.شواگر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی