تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هرچه بیشتر واقعیت را ببینیم، تصمیم های بهتری می توانیم بگیریم. - اسپنسر جانسون

در دنیای مدرن امروز دیگر بانکها نمی توانند به تنهایی جوابگوی نیازهای مالی شرکتهای مختلف باشند چرا که تأمین سرمایه از طریق منابع بانکی نقدینگی را افزایش و موجب ایجاد تورم می شود. بازارهای سرمایه می توانند در ایجاد سیاستهای ضد تورمی نقش مؤثری داشته باشند. 

 

 

نقش بازار سرمایه در دنیا جمع آوری نقدینگی لازم به منظور رفع نیازهای مالی شرکتها در خصوص اجرای پروژه های تولیدی خود در چهارچوب توسعه اقتصادی کشور و جذب سرمایه های داخلی و خارجی به منظور استحکام پایه های اقتصادی کشور و نیز ایجاد سیاستهای ضد تورمی به منظور جلوگیری از تورم می باشد. یکی از عواملی که در توسعه و رشد بازار سرمایه نقش موثری دارد آشنایی سرمایه گذاران و معامله گران بازار سرمایه با روشهای تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و افزایش توان تحلیل گری آنها است. بی شک از طریق تجزیه و تحلیل دقیق و هوشیارانه می توان ریسک بازار سرمایه یا مخاطره سرمایه گذاران را کاهش داد.

در خصوص آنالیز قیمت سهام و سرمایه گذاری در دارائیهای مالی در ادبیات مالی دو دیدگاه کلی « تجزیه و تحلیل اوراق بهادار » و   « مدیریت پرتفوی » وجود دارد. هدف از تجزیه و تحلیل اوراق بهادار یافتن ارزش ذاتی (ارزش واقعی) آنها می باشد. برای یافتن ارزش ذاتی یک برگ سهم، قیمت بالقوه سهم و عواید آتی آن پیش بینی می گردد و سپس به ارزش فعلی تنزیل می شود.

 

اگر قیمت ذاتی بالاتر از قیمت بازار باشد، سهم در وضعیت خریداری قرار می گیرد و در غیر اینصورت سهم در حالت فروش قرار دارد.  بطور خلاصه تجزیه و تحلیل اوراق بهادار دربرگیرنده تخمین مزایای تک تک سرمایه گذاریهاست در حالیکه مدیریت پرتفوی شامل تجزیه و تحلیل ترکیب سرمایه گذاریها و مدیریت نگهداری مجموعه ای از سرمایه گذاریهاست. در دهه اخیر مباحث سرمایه گذاری از شیوه انتخاب سهام (تجزیه و تحلیل اوراق بهادار) به سمت مدیریت پرتفوی تغییر جهت داده است. به طور کلی فعالان بازار و سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه عموماً در تصمیم گیریهای خرید و فروش خود از روشها و ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند.

 

در بازار سرمایه این ابزارها در قالب سه رویکرد کلی مطرح می شوند: 


1-    رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار 
1-1موج سواران و سفته بازان
 2-1محکومان موفقیت 
   3-1روش تحلیل تکنیکی    
   4-1روش تحلیل بنیادی     
  5-1روش تحلیل ترکیبی(CANSLIM).


2-    رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
              1-2 نظریه  بازار کارا
              2-2 روش تئوری مدرن پرتفولیو ( MPT).
            3-2 روش تئوری فرا مدرن پرتفولیو ( PMPT)


3-    رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
1-3 تئوری آشوب
 2-3 روشهای هوش مصنوعی
         1-2-3 شبکه های عصبی 
        2-2-3  الگوریتم ژنتیک 
3-2-3    منطق فازی 

 

1-    رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار 


        1-1 موج سواران و سفته بازان
این روش که متأسفانه در بازار بورس ایران به جهت عدم عمق کافی به بلوغ رسیده یکی از حالات خاصی است که پیروان این روش تنها به دنبال صف های خرید، فروش و یا به دنبال ایجاد صف می باشند. این گروه که با دیدی کوتاه مدت به بازار سرمایه نگاه می کنند سرمایه شان را به راحتی از یک رشته سرمایه گذاری به رشته ای دیگر انتقال می دهند و تنها به دنبال سودهای مقطعی می باشند. معمولاً این روش در بازارهایی که ثبات اقتصادی یا سیاسی کمتری دارند بیشتر به چشم می خورد و البته در تمام بازارهای مالی جهان با شدت و ضعف می توان آن را یافت و اساساً بازار بدون این گروه بی معنی خواهد شد اما در حد افسار گسیخته آن موجبات به وجود آمدن حباب های قیمتی شدید را فراهم خواهد نمود که باعث بالارفتن ریسک در بازار سرمایه خواهد گردید که این موضوع را عملاً در بازار ایران می توان مشاهده کرد.


      2-1  محکومان به موفقیت 
اینها گروهی هستند که معمولاً سؤال می کنند چه بخرم؟ اما کمتر می پرسند که کی یا چند بفروشم؟ این گروه که تقریباً جزء کم تخصص ترین افراد بازار هستند یا تمایلی به فعالیت حرفه ای در بازار ندارند، به بازار اعتقاد کامل داشته و با اتکا به مبالغی که عموماً قابل توجه خواهد بود تنها به این امید که سرمایه شان نه تنها ارزش خود را حفظ نماید بلکه در آینده تبدیل به مبلغی قابل توجه نسبی نیز گردد ، وارد بازار می شوند. اینها در صورتی که وضعیت خاصی رخ ندهد تصمیم به فروش سهام، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت و حتی بلند مدت های نزدیک نیز ندارند.آنها که به عبارتی نقطه مقابل موج سواران بازارند معتقدند که "در بازار رو به رشد کلیه سهام ها محکوم به رشدند اما این رشد می تواند با قدرت و ضعف پیش رود"


         1-3 تحلیل تکنیکی 
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است. اصول کلی روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است که در تمام بازارهای جهان صدق می‌کنند. همچنین زمانی که صحبت از «‌تمام بازارهای جهان» می‌شود، بازار ایران را نیز شامل می‌شود. اکنون به مرور کلی اصول اساسی تحلیل تکنیکی می پردازیم.


اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد. تکنسین‌ها (‌کسانی که برای تحلیل بازار از تحلیل تکنیکی استفاده می‌کنند‌) معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرف‌نظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد‌، در قیمت بازار سهم نمایان می‌شود.


اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل دومی‌که روش تحلیل تکنیکی بر پایه آن بنا شده این است که قیمت‌ها در مسیر‌ها یا روندهای خا‌صی حرکت می‌کنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان می‌دهند. عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث می‌شود تا روند حرکت سهم مربوط به شرکت تولید‌کننده آن محصول در حالت تعادل قرار گیرد. وقتی حرکتی آغاز شد‌، تغییری در آن پدیدار نمی‌شود مگر اینکه خود به پایان رسد. به عنوان مثال، اگر یک سهم شروع به افزایش قیمت کند‌، افزایش قیمت آن ادامه خواهد یافت تا اینکه به نقطه بازگشت مشخصی برسد. به عنوان مثال، یک «‌اتومبیل» را در ذهنتان فرض کنید، شما به عنوان سرمایه‌گذار یک «‌موتور سوار» هستید و سهم مورد توجه شما یک «‌اتومبیل» است که جلوی شما حرکت می‌کند. وقتی سهم یا همان اتو‌مبیل به راه بیفتد‌، ابتدا سرعت پایینی دارد. اما به تدریج بر سرعت خود می‌افزاید تا به نقطه خاصی برسد. اگر این اتومبیل بخواهد مسیر خود را تغییر دهد و ‌بر‌خلاف جهت فعلی حرکت کند‌، ابتدا از سرعت خود می‌کاهد‌ (‌در مورد اتومبیل به راحتی می‌توان این کاهش سرعت را تشخیص داد‌. اما در باره سهم چطور؟ پاسخ این است که وقتی تغییر قیمت روزانه افت می‌کند، سرعت سهم کاهش یافته است) تا سرعتش به صفر برسد و آن‌گاه به تدریج می‌پیچد (‌یا دور می‌زند) و در مسیر جدید قرار می‌گیرد. یک اتومبیل در‌حالی که دارای سرعت بالا باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند به‌یکباره تغییر مسیر دهد و ناگزیر از کاهش سرعت است. همین نکته در مورد سهم نیز وجود دارد. به اصطلاح می‌توان گفت که‌: «‌سهم دارای اینرسی  است».یک سهم ابتدا مسیری را آغاز می‌کند که می‌تواند کاهشی و یا افزایشی باشد و به این طریق ‌روندی ‌را به وجود می‌آورد. این روند تا هنگامی‌ وجود دارد که جابه‌جایی قیمت به تدریج کند شود و به اصطلاح «‌راهنما بزند» که تغییر جهت می‌دهد و مسیر خود را عوض می‌کند. در آن نقطه سهم «‌روند » جدیدی را آغاز می‌کند. اجازه ‌دهید برای روشن شدن موضوع روی یک مثال واقعی کار کنیم. شکل زیر نمودار قیمت شرکت تراکتور‌سازی ایران را در یک‌ماه گذشته نشان می‌دهد.
               

 

                             
همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود هیچ‌گاه نمودار قیمت منفصل نیست‌. روند در ابتدا نزولی بوده است و از حدود 5000‌ریال تا حدود 3000ریال کاهش‌یافته و سپس دوباره روندی افزایشی را آغاز کرده است.


اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
آخرین اصل کلیدی روش تحلیل تکنیکی بر این پایه بنا شده است که بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌. الگوهای مشخصی را در فاصله زمان‌های مختلف می‌توان روی نمودارها یافت‌، یعنی الگوهایی که دائم در حال تکرار شدن هستند. البته این به یک اصل مهم روانشناختی باز می‌گردد که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند. از آنجا که بازار سرمایه نیز انعکاسی از عملکرد انسان‌ها است‌، تکنسین‌ها این عکس‌العمل‌ها را مطالعه می‌کنند تا در موقعیت‌های مشابه بتوانند عکس‌العمل‌های مشابه را پیش‌بینی کنند. 

 

پیروان این روش معتقدند که کلیه عوامل تأثیرگذار در انتخاب یک سهم، تأثیر خود را در قیمت روز آن سهم متبلور می سازند و قیمت امروز یک سهم در برگیرنده کلیه عوامل تأثیر گذار گذشته و حتی آینده آن می باشد و می توان با بررسی روند گذشته یک سهم و پیش بینی روند آینده  نسبت به خرید بهینه آن اقدام نمود. تکنیسینها معمولاً با وارد نمودن اطلاعات روزانه بر روی نمودارها (با استفاده از نرم افزارهای مرتبط) نسبت به تصمیم گیری اقدام می نمایند و بی جهت نیست که این گروه از فعالان بازار به چارتیست ها ملقب گردیده اند.  بعبارتی تحلیگران تکنیکی  معتقدند که قیمت سهام برآیند همه عوامل دخیل در سهم است. همچنین تحلیل گران تکنیکی  بر این باورند که تغییرات قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست. چنانچه تقاضا بیش از عرضه باشد انگاه قیمت صعود خواهد کرد و اگر عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد قیمت کاهش خواهد یافت. برداشت تکنیسین ها از این اصل به این صورت است که اگر قیمت به هر دلیلی بالا رفت پس باید تقاضا بر عرضه غلبه کرده و علل بنیادی تاثیر خود را گذاشته باشند و چنانچه قیمت سقوط کرد دلایل بنیادی بی اثر شده اند.

 

 

منابع:
 جزوه درسی تصمیم گیری در مسایل مالی دکتر تفتیان

شهدایی، سید محمد علی، (1388)، "تحلیل بنیادی در بازار سرمایه ایران ،نشر: چالش.
مقالات پژوهشی در سایت راهبرد و سایت رهنون سرمایه
راعی،رضا و تلنگی، احمد، (1383)، "مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته" سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ اول.
رهنمای رودپشتی، فریدون و صالحی، الله کرم، (1389)، " مکاتب و تئوری های مالی و حسبداری" انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول.

راعی،رضا و سعیدی، علی، (1383)، "مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک".

کنی، عباس، "مبانی تحلیل تکنیکی"

 

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث تحلیل با رویکرد نظریه های مدرن، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
یوسفی |   1396/02/01 06:55:20   |
0     0
ئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بسته شدن ۷۱ نماد در بازار سرمایه گفت: عمده این نماد ها به بانک ها ، خودرو سازی و مپنا بر می گردد و ما برای اینکه مانع از اطلاعات مبهم و غلط به متقاضیان باشیم فعلا آن را بسته نگه داشتیم تا شرایط شفاف سازی محیا و اطلاعات دقیق ارائه شود.

وی افزود: البته یکی دیگر از علت های بسته شدن این نمادها به بانک مرکزی مرتبط است چرا که این بانک برای نظارت بر روی بانک ها در صدد استاندارد سازی رویه ها است و ما نیز همزمان تلاش می کنیم تا این بسته ماندن بیش از این طول نکشد هر چند کل نمادهایی که بسته شده ۱۰ درصد کل بازار سرمایه را تشکیل نمی دهد و بازار را قفل نمی کند.

شاپور محمدی در پاسخ پرسشی در باره علت فعال نبودن برخی نرم افزارها و یا سامانه معاملات نیز گفت: این سامانه به علت ۸ سال تحریم از دسترس خارج شده بود که با همکاری متخصصان فنی کشورمان مشکلات آن را رفع کردیم و تنها ۸ مورد قطعی سامانه داشتیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: قرار است با قراردادی که با یکی از شرکت ها می بندیم حداکثر ظرف هشت ماه سامانه را کارآمد و به روز رسانی کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ویسی |   1396/02/02 18:59:53   |
0     0
در ادامه توضیحات مربوط به" اصلاول تحلیل بنیادی که همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود ذکر این نکته ضروری است که :
برخی تکنسین‌های متعصب برخلاف تحلیلگران بنیادی‌، مطالعه اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها و درآمد آنها و عوامل عرضه و تقاضا را بیهوده می‌دانند. آنها معتقدند که تمام این اطلاعات متفرقه در یک‌جا به منصه ظهور می‌رسد که همان «‌قیمت روز سهم» است.
در واقع ترکیب این دو روش (یعنی روش تکنیکی و بنیادی) نتیجه‌ای عالی در بر خواهد داشت. یعنی با استفاده از تحلیل بنیادی و مطالعه عوامل عرضه و تقاضا می‌توان روند کلی بازار و برتری گروها (گروه‌های خاص) را تعیین کرد و سپس با استفاده از تحلیل تکنیکی بهترین سهم‌ها را از میان آنها انتخاب کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/04/13 10:03:56   |
تحلیل مبنایی (یا بنیادین یا پایه‌ای) یکی از روش‌های تحلیل بازار سرمایه و پیش بینی قیمت هاست. در اصل پیش بینی قیمت به دو روش اصلی امکان‌پذیر است:

تحلیل تکنیکی
تحلیل بنیادین
تحلیل تکنیکال سعی در پیش بینی قیمت سهم در آینده با توجه به قیمت‌های آن در گذشته دارد. این نوع از تحلیل بیشتر کاربرد کوتاه مدت داشته و برای افرادی توصیه می‌گردد که زمان‌های بیشتری را در بازار سرمایه هستند.

اما تحلیل بنیادین یک شرکت شامل تحلیل گزارش‌ها مالی و سلامت مالی شرکت، مدیریت و امتیازات رقابتی، رقبا و بازارهای مربوطه‌است. هنگامیکه این تحلیل در بازارهای فیوچر و فارکس به کار می‌رود، تمرکز اصلی بر شرایط اقتصادی، نرخ بهره، تولید، سودآوری و مدیریت است. وقتی سهام، قراردادهای آتی یا ارز مورد تحلیل بنیادین قرار می‌گیرد دو رویکرد اساسی وجود دارد: تحلیل پایین به بالا و تحلیل بالا به پایین. این عبارات جهت تمیز دادن چنین تحلیلهایی از سایر تحلیل‌های سرمایه‌گذاری نظیر تحلیل‌های کمی و تکنیکی است. تحلیل بنیادین بر اساس اطلاعات و داده‌های گذشته و فعلی با هدف پیش بینی مالی انجام می‌پذیرد. اهداف متعددی برای این تحلیل وجود دارد. ۱- تعیین ارزش سهام شرکت و پیش بینی تغییرات آتی قیمت [توضیح: در ادبیات مالی بین ارزش و قیمت تفاوت وجود دارد.] ۲- برآورد عملکرد تجاری ۳- ارزیابی مدیریت و اتخاذ تصمیمات داخلی جهت محاسبه ریسک اعتباری

در تحلیل بنیادین اساس پیش بینی بر مبنای وقایع و رخدادهای واقعی پایه‌گذاری شده‌است. معامله گر با تحلیل اتفاقات و اخبار دنیای واقعی و بر اساس دانش و استراتژی خود، به پیش بینی بازار می‌پردازد. استراتژی روش محاسبه نقاط ورود به بازار و خروج از آن است. پایه نظر تحلیل گران بنیادی این است که تمام تغییرات در قیمتها حتماً یک علت اقتصادی بنیادی دارد. این نوع از تحلیل نسبت به تحلیل تکنیکال بسیار زمانگیرتر است و معمولاً همراه با جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف ممکن می‌گردد.
محمد جواد والانیا |   1396/02/07 20:56:44   |
0     0
تفکر نادرستی که هنوز بعد از سال ها بسیاری از فعالان بازار می زندد و به طبع تازه واردین بازار بورس که حرف های آنها را می شنوند در گیر آن می شوند این است که تحلیل تکنیکال در بازار بورس جواب نمی دهد ! یا تحلیل بنیادی مناسب نیست . و دلیل های متفاوتی هم می آورند که یکی از این تحلیل ها را رد کنند امیدواریم روزی فرا رسد که تحلیلهای تکنیکال و بنیادی و لزوم استفاده از هر دو در سرمایه گذاری موفق در بازار بورس بر همه فعالان بازار روشن شود هرچند مدتی است که این موضوع رخ داده است و تحلیلگران بسیاری رو به استفاده از هر دو این تحلیلها آورده اند 0
http://www.khanesarmaye.com/
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/02/08 07:31:55   |
0     0
اصول اساسی تحلیل تکنیکی
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/02/09 18:23:18   |
0     0
یکی از بزرگترین نقاط قوت تحلیل‌ تکنیکال سازگاری و تنوع آن برای انواع معاملات در ابعاد زمانی مختلف می باشد. تقریباً هیچ بازار و فضای معاملاتی وجود ندارد که نتوان این اصول را در آن به کار برد.

چارتیست به راحتی می‌تواند هر نوع بازاری را که تمایل داشته باشد مورد مطالعه قرار دهد، حتی اگر با دانش فاندامنتال او همخوانی نداشته باشد. در حالی که اغلب تحلیل گران فاندامنتال به علت اینکه همواره مقادیر زیادی اطلاعات و صورت‌های مالی برای بررسی وجود دارد که برای درک آنها باید در حد یک متخصص عمل کنند، چندان نمی‌توانند از جایی که هستند دور شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/02/09 18:33:16   |
0     1
فرضیه بازارکارا: بازاری است که در آن اطلاعات با سرعت بالایی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد و قیمت‌ها خود را با توجه به این اطلاعات تعدیل می‌کنند. در واقع بازار کارا به سرمایه‌گذاران این اطمینان را می‌دهد که همه آن‌ها از اطلاعات مشابهی آگاهی دارند، پس بازار کارا، بازاری است که بازتاب‌دهنده آن اطلاعاتی است که در بازار موجود است و راهنمای سرمایه‌گذاران است. مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه‌گذاران در تصمیمات خرید و فروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد و قیمت سهام شاخص خوبی برای تعیین ارزش سرمایه‌گذاری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Omid Jafari |   1396/02/09 18:37:16   |
0     0
طبق فرضیه بازار کارا، بازار باید بزرگ و نقد باشد. اطلاعات نیز از لحاظ دردسترس‌بودن و هزینه باید در هر زمان در اختیار سرمایه‌گذارها باشند. همچنین «هزینه معاملات» باید کمتر از «سود مورد انتظار از سرمایه‌گذاری» باشد و سرمایه‌گذارها باید منابع مالی کافی در اختیار داشته باشند تا از موارد ناکارایی تا زمانی که وجود دارند، استفاده‌کنند.

فرضیه بازار کارا به مفهوم «گام تصادفی» نزدیک است، منطق این مفهوم این است که اطلاعات موجود در بازار به شکل تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی (با انتظارات هم‌جهت یا غیرهم‌جهت) هستند؛ در نتیجه تغییرات قیمت سهام نیز در بازارهای کارا باید تصادفی باشد. بازار کارا حافظه ندارد این تعبیر به این معنی است که از قیمت‌های دیروز در مورد قیمت‌های فردا نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/02/13 17:39:38   |
0     0
خرین اصل کلیدی روش تحلیل تکنیکی بر این پایه بنا شده است که بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان |   1396/02/22 14:06:28   |
0     0
در بازار سرمایه این ابزارها در قالب سه رویکرد کلی مطرح می شوند:

1- رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار
1-1موج سواران و سفته بازان
2-1محکومان موفقیت
3-1روش تحلیل تکنیکی
4-1روش تحلیل بنیادی
5-1روش تحلیل ترکیبی(CANSLIM).

2- رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
1-2 نظریه بازار کارا
2-2 روش تئوری مدرن پرتفولیو ( MPT).
3-2 روش تئوری فرا مدرن پرتفولیو ( PMPT)

3- رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
1-3 تئوری آشوب
2-3 روشهای هوش مصنوعی
1-2-3 شبکه های عصبی
2-2-3 الگوریتم ژنتیک
3-2-3 منطق فازی

با سلام خدمت استاد محترم خانم دکتر تفتیان
کلیه مطالب بالا رو مطالعه کردم به نظر من مثالی که بابت سهام زده بودید و به یک ماشین تشبیه کرده بودید جالب بود ممنون از زحماتتون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/02/24 17:10:48   |
1     0
هدف از تجزیه و تحلیل اوراق بهادار یافتن ارزش ذاتی (ارزش واقعی) آنها می باشد. برای یافتن ارزش ذاتی یک برگ سهم، قیمت بالقوه سهم و عواید آتی آن پیش بینی می گردد و سپس به ارزش فعلی تنزیل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/02/30 05:32:05   |
0     0
به طور کلی فعالان بازار و سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه عموماً در تصمیم گیریهای خرید و فروش خود از روشها و ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند.
در بازار سرمایه این ابزارها در قالب سه رویکرد کلی مطرح می شوند:
1- رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار
2- رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
3- رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
damiri |   1396/03/01 17:33:41   |
0     0
تحلیل تکنیکی نوین روشی است که برای پیش بینی حرکت‌های قیمت بکار برده شده و در آن کاملاً به داده‌های قیمت بالا، پایین، باز و پایانی که بازار آن را بوجود آورده، توجه می‌کند. در همین تعریف ساده، سه نکته نهفته‌است:

نخست آنکه تحلیل تکنیکی به دنبال تعیین قیمت نیست و تمرکز آن بر روی پیش بینی روند و حرکت‌های آینده قیمت است.

دوم آنکه معامله گران به قیمت‌هایی توجه می‌کنند که بازار آنها را بر اساس کلیه داده‌های منتشر شده و انتظارات تولید کرده‌است.

سومین نکته آن است که، تنها مرکز اتکا تغییرات قیمت در گذشته‌است.

به طور کلی تحلیل تکنیکی بر روی چند مسئله مهم و اساسی تمرکز دارد:

قیمت کنونی که بازار بر روی آن به دادوستد مشغول است، چیست؟
پیشینه تاریخی چه می‌گوید؟
حرکت‌های قیمت در گذشته چگونه شکل گرفته‌است؟ الگوی حرکت بازار چیست؟
گاهی تحلیل گران به بررسی حجم دادوستدها، نیرو و شتاب بازار، نماگرهای تکنیکی نظیر میانگین متحرک و شاخص نیروی نسبی می‌پردازند که البته این نماگرها و نوسانگرها بازتاب و بازخور قیمت است. در نهایت آنها با بکارگیری این اطلاعات و تفسیری که از رفتار بازار دارد، به چشم‌اندازی از آینده دست می‌یابد. نقطه قوت تحلیل تکنیکی آن است که می‌توان بر اساس یک سری الگوهای قیمتی آینده را پیش بینی نمود. با این حال ممکن است هر تحلیل گر به شکل و شیوه خاصی به بررسی بازار بپردازد و شاید این یکی از ضعف‌های تحلیل تکنیکی سنتی و کلاسیک باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/03/11 10:38:16   |
0     0
هدف شما در تحلیل بنیادی شناخت شرکت‌هایی است که ارزش واقعی آن‌ها بیش از قیمت بازاری آن‌ها باشد. چرا؟ به این دلیل که شما اعتقاد دارید درصورتی‌که آن سهم را بخرید و شرایط تغییر اساسی نداشته باشد قیمت سهم به ارزش واقعی خود خواهد رسید و بازدهی مورد انتظارتان را کسب خواهید نمود. اینکه بخواهید ارزش سهم را حساب کنید خود شامل فرایندی است که از شناخت شرکت شروع می‌شود و تا محاسبه شرکت ادامه خواهد داشت.

باید بگوییم که دو رویکرد در تحلیل بنیادی وجود دارد: رویکرد بالا به پایین و رویکرد پایین به بالا. گفتیم که رویکرد پایین به بالا برای افراد مبتدی کاربردی‌تر و رویکرد بالا به پایین برای افراد نسبتاً حرفه‌ای مناسب‌تر است. رویکردها کجا به کار می‌آیند؟ در جواب باید بگوییم که پس از شناخت شرکت، باید به سراغ انتخاب یکی از این رویکردها رفت.

در مقاله قبل گفتیم که رویکرد بالا به پایین از اقتصاد جهانی شروع می‌کند، سپس اقتصاد داخلی، وضعیت صنعت و بررسی و تحلیل شرکت‌های موجود در آن صنعت. اما در رویکرد پایین به بالا یک شرکتی نظر شما را بنا به دلایلی جلب می‌کند سپس به سراغ صنعت آن شرکت می‌روید و اقتصاد داخلی و درنهایت بازارها و اقتصاد جهانی. در ادامه می‌خواهیم به یک مثال کاربردی از این دو رویکرد بپردازیم تا کامل در ذهن شما جای گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/03/11 11:40:51   |
0     0
در بازار سرمایه سه رویکرد کلی مطرح می شوند
رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار
رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/03/11 14:45:32   |
0     0
در خصوص آنالیز قیمت سهام و سرمایه گذاری در دارائیهای مالی در ادبیات مالی دو دیدگاه کلی « تجزیه و تحلیل اوراق بهادار » و « مدیریت پرتفوی » وجود دارد. هدف از تجزیه و تحلیل اوراق بهادار یافتن ارزش ذاتی (ارزش واقعی) آنها می باشد. برای یافتن ارزش ذاتی یک برگ سهم، قیمت بالقوه سهم و عواید آتی آن پیش بینی می گردد و سپس به ارزش فعلی تنزیل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 13:42:26   |
0     0
یکی از عواملی که در توسعه و رشد بازار سرمایه نقش موثری دارد آشنایی سرمایه گذاران و معامله گران بازار سرمایه با روشهای تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و افزایش توان تحلیل گیری آنها است . بی شک از طریق تجزیه و تحلیل دقیق و هوشیارانه می توان ریسک بازار سرمایه یا مخاطره سرمایه گذاران را تقلیل داد و جلوی ضرر و زیان افراطی و ناشی گری حاصل از برآیند سرمایه گذاری را خنثی نمود . با توجه به سیاست های اخیر بورس اوراق بهادار در خصوص گسترش جغرافیایی و موضوعی بورس که در پی آن تالارهای متعدد منطقه ای در اقصی نقاط کشور ایجاد شده است یقیناً می طلبد که فرهنگ عامه سرمایه گذاری در بازار سرمایه تقویت گردد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 13:46:40   |
0     0
اصول اساسی تحلیل تکنیکی :
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/03/30 14:09:01   |
0     0
در دهه اخیر مباحث سرمایه گذاری از شیوه انتخاب سهام (تجزیه و تحلیل اوراق بهادار) به سمت مدیریت پرتفوی تغییر جهت داده است.به طور کلی فعالان بازار و سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه عموماً در تصمیم گیریهای خرید و فروش خود از روشها و ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند. در بازار سرمایه این ابزارها در قالب سه رویکرد کلی مطرح می شوند:
1- رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار

1-1موج سواران و سفته بازان
2-1محکومان موفقیت
3-1روش تحلیل تکنیکی
4-1روش تحلیل بنیاد
5-1روش تحلیل ترکیبی(CANSLIM). [8]
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 22:33:17   |
0     0
اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد. تکنسین‌ها (‌کسانی که برای تحلیل بازار از تحلیل تکنیکی استفاده می‌کنند‌) معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرف‌نظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد‌، در قیمت بازار سهم نمایان می‌شود.


اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل دومی‌که روش تحلیل تکنیکی بر پایه آن بنا شده این است که قیمت‌ها در مسیر‌ها یا روندهای خا‌صی حرکت می‌کنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان می‌دهند. عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث می‌شود تا روند حرکت سهم مربوط به شرکت تولید‌کننده آن محصول در حالت تعادل قرار گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/04/01 00:16:58   |
0     0
در بازار سرمایه این ابزارها در قالب سه رویکرد کلی مطرح می شوند:


1- رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار
1-1موج سواران و سفته بازان
2-1محکومان موفقیت
3-1روش تحلیل تکنیکی
4-1روش تحلیل بنیادی
5-1روش تحلیل ترکیبی(CANSLIM).


2- رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
1-2 نظریه بازار کارا
2-2 روش تئوری مدرن پرتفولیو ( MPT).
3-2 روش تئوری فرا مدرن پرتفولیو ( PMPT)


3- رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
1-3 تئوری آشوب
2-3 روشهای هوش مصنوعی
1-2-3 شبکه های عصبی
2-2-3 الگوریتم ژنتیک
3-2-3 منطق فازی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 12:47:32   |
0     0
در خصوص آنالیز قیمت سهام و سرمایه گذاری در دارائیهای مالی در ادبیات مالی دو دیدگاه کلی مدیریت پرتفوی و تحلیل اوراق بهادار وجود دارد. هدف از تجزیه و تحلیل اوراق بهادار یافتن ارزش ذاتی (ارزش واقعی) آنها می باشد. برای یافتن ارزش ذاتی یک برگ سهم، قیمت بالقوه سهم و عواید آتی آن پیش بینی می گردد و سپس به ارزش فعلی تنزیل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:18:24   |
0     0
در خصوص آنالیز قیمت سهام و سرمایه گذاری در دارائیهای مالی در ادبیات مالی دو دیدگاه کلی « تجزیه و تحلیل اوراق بهادار » و « مدیریت پرتفوی » وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:18:58   |
0     0
هدف از تجزیه و تحلیل اوراق بهادار یافتن ارزش ذاتی (ارزش واقعی) آنها می باشد. برای یافتن ارزش ذاتی یک برگ سهم، قیمت بالقوه سهم و عواید آتی آن پیش بینی می گردد و سپس به ارزش فعلی تنزیل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:19:35   |
0     0
اگر قیمت ذاتی بالاتر از قیمت بازار باشد، سهم در وضعیت خریداری قرار می گیرد و در غیر اینصورت سهم در حالت فروش قرار دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:32:16   |
0     0
- رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار
1-1موج سواران و سفته بازان
2-1محکومان موفقیت
3-1روش تحلیل تکنیکی
4-1روش تحلیل بنیادی
5-1روش تحلیل ترکیبی(CANSLIM).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:33:15   |
0     0
2- رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
1-2 نظریه بازار کارا
2-2 روش تئوری مدرن پرتفولیو ( MPT).
3-2 روش تئوری فرا مدرن پرتفولیو ( PMPT)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:34:43   |
0     0
3- رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
1-3 تئوری آشوب
2-3 روشهای هوش مصنوعی
1-2-3 شبکه های عصبی
2-2-3 الگوریتم ژنتیک
3-2-3 منطق فازی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 15:43:10   |
0     0
اگر قیمت ذاتی بالاتر از قیمت بازار باشد، سهم در وضعیت خریداری قرار می گیرد و در غیر اینصورت سهم در حالت فروش قرار دارد. بطور خلاصه تجزیه و تحلیل اوراق بهادار دربرگیرنده تخمین مزایای تک تک سرمایه گذاریهاست در حالیکه مدیریت پرتفوی شامل تجزیه و تحلیل ترکیب سرمایه گذاریها و مدیریت نگهداری مجموعه ای از سرمایه گذاریهاست. در دهه اخیر مباحث سرمایه گذاری از شیوه انتخاب سهام (تجزیه و تحلیل اوراق بهادار) به سمت مدیریت پرتفوی تغییر جهت داده است. به طور کلی فعالان بازار و سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه عموماً در تصمیم گیریهای خرید و فروش خود از روشها و ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 15:46:37   |
0     0
به طور کلی "تحلیل تکنیکی" به مجموعه ای از قوانین معاملاتی اطلاق می شود که با بررسی روند گذشته قیمت ها، سعی در پیش بینی روند آینده قیمت ها دارند. با توجه به گستردگی و تعدد روش های تحلیل تکنیکی و در نظر گرفتن این نکته کلیدی که تمام روش های تکنیکی در تمامی بازارها و در کلیه شرایط، نمی توانند کارآیی مطلوبی داشته باشند و طراحان هر روش، موقعیت بازار مورد بررسی خود را برای طراحی تکنیک پیشنهادی خود در نظر گرفته اند؛ در این مقاله سعی شده است به بررسی سودآوری قواعد تحلیل تکنیکی متداول و شناخت پارامترهای مطلوب این قواعد در بازار بورس تهران، پرداخته شود. در این مطالعه با بررسی 46 قاعده معاملاتی، شامل انواع میانگین های متحرک بلند مدت و کوتاه مدت، حدود حمایت و مقاومت، باندهای بولینگر، نوسانگر های استوکاستیک، شاخص قدرت نسبی و میانگین متحرک همگرایی / واگرایی بر روی 22 شرکت پر معامله بورس تهران، مشاهده شده است که در میان آن ها شاخص میانگین های متحرک، از قابلیت پیش بینی مطلوب تری در بازار بورس تهران برخوردار است. همچنین، با توجه به پر نوسان بودن قیمت ها، قواعد معاملاتی کوتاه مدت، سود بیشتری را در مقایسه با قوانین بلند مدت تر، ایجاد کرده اند. برای انجام تست های آماری، با توجه به نرمال نبودن سری بازده ها، از تکنیک استفاده شده است. در نهایت، باید توجه کرد که این نتایج، به معنی رد کلی روش های دیگر مورد بررسی نیست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 16:00:56   |
0     0
درقسمت موج سواران وسفته بازان افراد دید کوتاه مدت وباشایعه کارمی کنندوبه دنبال سودمقطعی هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 16:03:12   |
0     0
شاید بتوان گفت که نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را چارلز داو انجام داده است. چارلز داو که بنیان گذار وال استریت ژورنال است، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز طراحی کرد که هنوز، با وجود نواقص این شاخص و نقدهایی که بر آن وارد است، از جمله #شاخص‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد رضا هراتی زاده |   1396/04/10 14:03:09   |
1     0
رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار

1-1 موج سواران و سفته بازان
این روش که متأسفانه در بازار بورس ایران به جهت عدم عمق کافی به بلوغ رسیده یکی از حالات خاصی است که پیروان این روش تنها به دنبال صف های خرید، فروش و یا به دنبال ایجاد صف می باشند. این گروه که با دیدی کوتاه مدت به بازار سرمایه نگاه می کنند سرمایه شان را به راحتی از یک رشته سرمایه گذاری به رشته ای دیگر انتقال می دهند و تنها به دنبال سودهای مقطعی می باشند. معمولاً این روش در بازارهایی که ثبات اقتصادی یا سیاسی کمتری دارند بیشتر به چشم می خورد و البته در تمام بازارهای مالی جهان با شدت و ضعف می توان آن را یافت و اساساً بازار بدون این گروه بی معنی خواهد شد اما در حد افسار گسیخته آن موجبات به وجود آمدن حباب های قیمتی شدید را فراهم خواهد نمود که باعث بالارفتن ریسک در بازار سرمایه خواهد گردید که این موضوع را عملاً در بازار ایران می توان مشاهده کرد.

2-1 محکومان به موفقیت
اینها گروهی هستند که معمولاً سؤال می کنند چه بخرم؟ اما کمتر می پرسند که کی یا چند بفروشم؟ این گروه که تقریباً جزء کم تخصص ترین افراد بازار هستند یا تمایلی به فعالیت حرفه ای در بازار ندارند، به بازار اعتقاد کامل داشته و با اتکا به مبالغی که عموماً قابل توجه خواهد بود تنها به این امید که سرمایه شان نه تنها ارزش خود را حفظ نماید بلکه در آینده تبدیل به مبلغی قابل توجه نسبی نیز گردد ، وارد بازار می شوند. اینها در صورتی که وضعیت خاصی رخ ندهد تصمیم به فروش سهام، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت و حتی بلند مدت های نزدیک نیز ندارند.آنها که به عبارتی نقطه مقابل موج سواران بازارند معتقدند که
"در بازار رو به رشد کلیه سهام ها محکوم به رشدند اما این رشد می تواند با قدرت و ضعف پیش رود"

1-3 تحلیل تکنیکی
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است. اصول کلی روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است که در تمام بازارهای جهان صدق می‌کنند. همچنین زمانی که صحبت از «‌تمام بازارهای جهان» می‌شود، بازار ایران را نیز شامل می‌شود. اکنون به مرور کلی اصول اساسی تحلیل تکنیکی می پردازیم.

اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد. تکنسین‌ها (‌کسانی که برای تحلیل بازار از تحلیل تکنیکی استفاده می‌کنند‌) معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرف‌نظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد‌، در قیمت بازار سهم نمایان می‌شود.

اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل دومی‌که روش تحلیل تکنیکی بر پایه آن بنا شده این است که قیمت‌ها در مسیر‌ها یا روندهای خا‌صی حرکت می‌کنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان می‌دهند. عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث می‌شود تا روند حرکت سهم مربوط به شرکت تولید‌کننده آن محصول در حالت تعادل قرار گیرد. وقتی حرکتی آغاز شد‌، تغییری در آن پدیدار نمی‌شود مگر اینکه خود به پایان رسد. به عنوان مثال، اگر یک سهم شروع به افزایش قیمت کند‌، افزایش قیمت آن ادامه خواهد یافت تا اینکه به نقطه بازگشت مشخصی برسد. به عنوان مثال، یک «‌اتومبیل» را در ذهنتان فرض کنید، شما به عنوان سرمایه‌گذار یک «‌موتور سوار» هستید و سهم مورد توجه شما یک «‌اتومبیل» است که جلوی شما حرکت می‌کند. وقتی سهم یا همان اتو‌مبیل به راه بیفتد‌، ابتدا سرعت پایینی دارد. اما به تدریج بر سرعت خود می‌افزاید تا به نقطه خاصی برسد. اگر این اتومبیل بخواهد مسیر خود را تغییر دهد و ‌بر‌خلاف جهت فعلی حرکت کند‌، ابتدا از سرعت خود می‌کاهد‌ (‌در مورد اتومبیل به راحتی می‌توان این کاهش سرعت را تشخیص داد‌. اما در باره سهم چطور؟ پاسخ این است که وقتی تغییر قیمت روزانه افت می‌کند، سرعت سهم کاهش یافته است) تا سرعتش به صفر برسد و آن‌گاه به تدریج می‌پیچد (‌یا دور می‌زند) و در مسیر جدید قرار می‌گیرد. یک اتومبیل در‌حالی که دارای سرعت بالا باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند به‌یکباره تغییر مسیر دهد و ناگزیر از کاهش سرعت است. همین نکته در مورد سهم نیز وجود دارد. به اصطلاح می‌توان گفت که‌: «‌سهم دارای اینرسی است».یک سهم ابتدا مسیری را آغاز می‌کند که می‌تواند کاهشی و یا افزایشی باشد و به این طریق ‌روندی ‌را به وجود می‌آورد. این روند تا هنگامی‌ وجود دارد که جابه‌جایی قیمت به تدریج کند شود و به اصطلاح «‌راهنما بزند» که تغییر جهت می‌دهد و مسیر خود را عوض می‌کند. در آن نقطه سهم «‌روند » جدیدی را آغاز می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/09 07:51:50   |
0     0
در بازارهای بورس قشر وسیعی از سرمایهگذاران به لحاظ شغل، تحصیلات و تجربه وجود دارند. هر گروه با
توجه به تخصص خود شیوهای خاص را جهت تجزیه و تحلیل بازار بورس و سهام شرکتها برگزیده و اقدام به
خرید و فروش سهام میکنند.
قیمت سهام هر لحظه و بر اثر تغییرات عرضه و تقاضای بازار قابل تغییر است. اگر تعداد خریداران یک سهم از
تعداد فروشندگان آن بیشتر باشد، یعنی تقاضای خرید یک سهم بیشتر از میزان عرضۀ آن برای فروش باشد،
قیمت آن سهم افزایش مییابد و برعکس. درک عرضه و تقاضا و تغییرات قیمتی ناشی از آن بسیار آسان است. اما
آنچه دشوار است، فهم آن چیزی است که به تغییرات عرضه و تقاضا در بازار سهام میانجامد و سبب میشود
برخی خواهان یا خریدار سهم خاصی شوند و برخی دیگر، رویگردان یا فروشنده آن باشند.
برای تشریح این رفتار، نظریههای مختلفی شکل گرفته است. اما یک نظریۀ اصلی در این باره آن است که
تغییرات قیمت یک سهم بازتابدهندة دیدگاه شخصی سرمایهگذاران نسبت به ارزش شرکت ناشر آن است. از این
دیدگاه، قیمت یک سهم به لزوم و همواره با ارزش واقعی یا ذاتی 1 آن برابر نیست. در این راستا تحلیل بازارهای
مالی، اغلب به دو دسته تحلیلهای بنیادی 2 و تکنیکی 3، منجر میشود. هر دو نوع تحلیلها، رویکردهای متفاوتی
برای تصمیمگیری در زمینۀ تجارب یا سرمایهگذاری در بازارهای مالی دارد. استفاده از تحلیلهای بنیادی و
تکنیکی میتواند در تصمیمگیری خرید یا فروش سهام نقشی راهبردی ایفا کند. بدینمنظور، بهکارگیری تحلیل
بنیادی در یافتن ارزش ذاتی یک سهم، و تحلیل تکنیکی در یافتن زمان مناسب برای خرید یا فروش آن نقشی
مؤثر دارد. بنابراین، همواره این امکان وجود دارد که حتی در یک بازار کارآمد، بتوان با استفاده از تحلیلهای
بنیادی و تکنیکی، ارزش واقعی یا ذاتی یک سهم را شناسایی، و سپس در سنجشبا قیمت بازاری آن، نسبت به
خرید یا فروش سهام مزبور اقدام کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/10/09 19:13:07   |
0     0
تحلیل بازارهای مالی، اغلب به دو دسته تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی، منجر می‌شود. هر دو نوع تحلیل‌ها، رویکردهای متفاوتی برای تصمیم‌گیری در زمینة تجارب یا سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دارد. استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی می‌تواند در تصمیم‌گیری خرید یا فروش سهام نقشی راهبردی ایفا کند. بدین‌منظور، به‌کارگیری تحلیل بنیادی در یافتن ارزش ذاتی یک سهم، و تحلیل تکنیکی در یافتن زمان مناسب برای خرید یا فروش آن نقشی مؤثر دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/10/20 14:08:56   |
0     0
هدف از تجزیه و تحلیل اوراق بهادار یافتن ارزش ذاتی (ارزش واقعی) آنها می باشد. برای یافتن ارزش ذاتی یک برگ سهم، قیمت بالقوه سهم و عواید آتی آن پیش بینی می گردد و سپس به ارزش فعلی تنزیل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryam mojtahedzadah |   1396/10/20 20:17:44   |
0     0
آخرین اصل کلیدی روش تحلیل تکنیکی بر این پایه بنا شده است که بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌. الگوهای مشخصی را در فاصله زمان‌های مختلف می‌توان روی نمودارها یافت‌، یعنی الگوهایی که دائم در حال تکرار شدن هستند. البته این به یک اصل مهم روانشناختی باز می‌گردد که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند. از آنجا که بازار سرمایه نیز انعکاسی از عملکرد انسان‌ها است‌، تکنسین‌ها این عکس‌العمل‌ها را مطالعه می‌کنند تا در موقعیت‌های مشابه بتوانند عکس‌العمل‌های مشابه را پیش‌بینی کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 10:04:00   |
0     0
در بازار سرمایه این ابزارها در قالب سه رویکرد کلی مطرح می شوند:

1- رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار
1-1موج سواران و سفته بازان
2-1محکومان موفقیت
3-1روش تحلیل تکنیکی
4-1روش تحلیل بنیادی
5-1روش تحلیل ترکیبی(CANSLIM).

2- رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
1-2 نظریه بازار کارا
2-2 روش تئوری مدرن پرتفولیو ( MPT).
3-2 روش تئوری فرا مدرن پرتفولیو ( PMPT)

3- رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
1-3 تئوری آشوب
2-3 روشهای هوش مصنوعی
1-2-3 شبکه های عصبی
2-2-3 الگوریتم ژنتیک
3-2-3 منطق فازی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 10:07:15   |
0     0
در خصوص آنالیز قیمت سهام و سرمایه گذاری در دارائیهای مالی در ادبیات مالی دو دیدگاه کلی « تجزیه و تحلیل اوراق بهادار » و « مدیریت پرتفوی » وجود دارد. هدف از تجزیه و تحلیل اوراق بهادار یافتن ارزش ذاتی (ارزش واقعی) آنها می باشد. برای یافتن ارزش ذاتی یک برگ سهم، قیمت بالقوه سهم و عواید آتی آن پیش بینی می گردد و سپس به ارزش فعلی تنزیل می شود.



اگر قیمت ذاتی بالاتر از قیمت بازار باشد، سهم در وضعیت خریداری قرار می گیرد و در غیر اینصورت سهم در حالت فروش قرار دارد. بطور خلاصه تجزیه و تحلیل اوراق بهادار دربرگیرنده تخمین مزایای تک تک سرمایه گذاریهاست در حالیکه مدیریت پرتفوی شامل تجزیه و تحلیل ترکیب سرمایه گذاریها و مدیریت نگهداری مجموعه ای از سرمایه گذاریهاست. در دهه اخیر مباحث سرمایه گذاری از شیوه انتخاب سهام (تجزیه و تحلیل اوراق بهادار) به سمت مدیریت پرتفوی تغییر جهت داده است. به طور کلی فعالان بازار و سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه عموماً در تصمیم گیریهای خرید و فروش خود از روشها و ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/10/30 18:57:37   |
0     0
رویکرد سنتی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار
1-1موج سواران و سفته بازان
2-1محکومان موفقیت
3-1روش تحلیل تکنیکی
4-1روش تحلیل بنیادی
5-1روش تحلیل ترکیبی(CANSLIM).


2- رویکرد مبتنی بر نظریه های مدرن مالی
1-2 نظریه بازار کارا
2-2 روش تئوری مدرن پرتفولیو ( MPT).
3-2 روش تئوری فرا مدرن پرتفولیو ( PMPT)


3- رویکرد بی نظمی و پویایی غیر خطی
1-3 تئوری آشوب
2-3 روشهای هوش مصنوعی
1-2-3 شبکه های عصبی
2-2-3 الگوریتم ژنتیک
3-2-3 منطق فازی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد حیدری |   1396/11/02 22:11:41   |
0     0
نقش بازار سرمایه در دنیا جمع آوری نقدینگی لازم به منظور رفع نیازهای مالی شرکتها در خصوص اجرای پروژه های تولیدی خود در چهارچوب توسعه اقتصادی کشور و جذب سرمایه های داخلی و خارجی به منظور استحکام پایه های اقتصادی کشور و نیز ایجاد سیاستهای ضد تورمی به منظور جلوگیری از تورم می باشد. یکی از عواملی که در توسعه و رشد بازار سرمایه نقش موثری دارد آشنایی سرمایه گذاران و معامله گران بازار سرمایه با روشهای تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و افزایش توان تحلیل گری آنها است. بی شک از طریق تجزیه و تحلیل دقیق و هوشیارانه می توان ریسک بازار سرمایه یا مخاطره سرمایه گذاران را کاهش داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

شناخت پدیده بیمه بانک در دنیا و ابعاد مختلف آن

شناخت پدیده بیمه بانک در دنیا و ابعاد مختلف آن

دکتر علی حسن زاده و کامبیز پیکارجو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی