تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
موفقیت بر روی ستون های شکست شکل می گیرد. - سری چتری

دانشمندان و محققان در دهه آخر قرن بیست عمدتا به این اصل معتقد شدند که فرض منطقی بودن سرمایه گذاری که اصل غیر قابل اغماض در سرمایه گذاری مدرن مالی و یکی از مفروضات اصلی در بازار کارا است، با توجه به عوامل پیچیده ای که در بازارهای سهام دخیل هستند،  واقعی نیست. 

 

 آنها به نتیجه رسیدند که بازار سرمایه دارای نظم مشخصی نیست و استفاده از ریاضیات پیچیده در سیستم های غیرخطی و پویا می تواند مدل هایی را ایجاد کند که نظریه های گذشته را باطل کند. در سال های اخیر فعالیت هایی در جهت پیش بینی قیمت در بورس اوراق بهادار در کشورهای مختلف با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی که شامل شبکه های عصبی، منطق فازی  و الگوریتم ژنتیک  است، انجام شد و به نتایج موفق آمیز در این ضمینه دست یافتند. اولین بار وایت از شبکه های عصبی برای پیش بینی در بازار بورس استفاده کرد. او به دنبال این پرسش بود که آیا شبکه های عصبی قادرند قواعد غیرخطی در سری های زمانی و قواعد ناشناخته در حرکات قیمت دارایی ها و تغییرات قیمت سهام را شناسایی کنند؟ 


1-2-3 فناوری شبکه عصبی 
شبکه های عصبی یک تکنیک پردازش اطلاعات مبتنی بر روش سیستم های عصبی بیولوژیکی مانند مغز و پردازش اطلاعات است. مفهوم بنیادی شبکه های عصبی، ساختار سیستم پردازش اطلاعات است که از تعداد زیادی واحدهای پردازشی (نورون‌) مرتبط با شبکه ها تشکیل شده اند‌. سلول عصبی بیولوژیکی یا نورون، واحد سازنده سیستم عصبی در انسان است. یک نورون از بخشهای اصلی زیر تشکیل شده است:
1) بدنه سلولی که هسته در آن است و سایر قسمتهای سلولی از آن منشأ گرفته است. 
2) هسته 
3) آکسون که وظیفه آن انتقال اطلاعات از سلول عصبی است. 
4) دندریت که وظیفه آن انتقال اطلاعات از سلول های دیگر به سلول عصبی است 
یک سیستم شبکه عصبی از تکنیک‌های مورد استفاده انسان در یادگیری از طریق استناد به مثالهایی از حل مسائل استفاده می‌کند. 

مفاهیم شبکه ی عصبی مصنوعی
اعصاب مصنوعی: عصب مصنوعی مدلی است که اجزاء آن شباهت مستقیمی به اجزاء عصب واقعی دارد.  این مدل را اولین بار مک کلولو و پیتز مطرح کردند. نگاره ی 1  نمایی از یک عصب مصنوعی است. علایم ورودی که با x0، xn, . .. ,x2 ,x1 ,مشخص شده اند، متغیرهای پیوسته هستند.  هر یک از این مقادیر ورودی تحت تأثیر وزن خاصی قرار میگیرند  .این عناصر پردازشگر   )عصب(  از دو قسمت تشکیل شده اند. قسمت اول ورودی های وز ن دار را با هم جمع میکند و کمیتی به نام   Iرا به دست می آورد؛ قسمت دوم یک صافی غیر خطی است که معمولاً تابع فعال سازی   نامیده میشود که از طریق آن خروجی مشخص میشود. برای مثال برای پیش بینی قیمت سهام می توان از شبکه ی عصبی مصنوعی استفاده کرد که در این صورت هر عامل تاثیرگذار بر قیمت را می توان به عنوان ورودی این شبکه در نظر گرفت.  از جمله  عاملهای تاثیرگذار که به عنوان متغیر پیوسته )چون مقادیر مختلفی را در بین شرکت های مختلف در یک بازه ی زمانی دارند(  در نظر گرفته می شوند، عبارتند از: بازده ی گذشته سهام، قیمت گذشته سهام، قیمت سکه، قیمت هر بشکه نفت خام و ... . در این حالت وزن هایی که شبکه برای هر ورودی در نظر گرفته در حقیقت میزان تاثیر آن عامل را در قیمت آتی )قیمتی که براورد می شود( نشان می دهد.

 

 

انواع توابع فعال سازی

 در زیر چند تابع فعالسازی ممکن] نشان داده شده است. تابع فعال سازی می تواند یک تابع آستانه ای  باشد که فقط زمانی اطلاعات را عبور می دهد که خروجی I که مربوط به قسمت اول عصب مصنوعی است از مقدار آستانه ای T تجاوز کند. همچنین این تابع می تواند مانند یک تابع علامت باشد که وقتی خروجی کمتر از مقدار آستانه ی T باشد اطلاعات منفی بفرستد. وقتی خروجی بیش تراز مقدار آستانه ای T باشد اطلاعات مثبت بفرستد. در اغلب موارد، تابع فعال سازی یک تابع پیوسته است که تابع Sمانند یا تابع سیگموئید نام دارد.

 

پراستفاده ترین تابع فعال سازی، تابع لجستیک است که یکی از انواع توابع فعال سازی S مانند است و بین دو مجانب افقی صفر و یک قرار دارد.  αضریبی است که در تغییرات تابع بین دو مقدار مجانب، شیب تابع را مشخص می کند. علت این که از توابع غیر خطی در عصب مصنوعی استفاده می شود این است که بتوانیم پدیده های غیر خطی را مدل سازی کنیم.

 

شبکه  عصبی مصنوعی

سیستم پردازش داده هایی که از تعداد زیادی عناصر پردازشگر ساده و بسیار مرتبط باهم تشکیل شده است شبکه  عصبی مصنوعی است.  شبکه عصبی مصنوعی به عنوان یکی از روش های هوش مصنوعی به دنبال تقلید از عملکرد مغز انسان است. یک شبکه عصبی مصنوعی همان طور که در نگاره ی 2 نشان داده شده است از تعداد زیادی گره و پاره خطهای جهتدار که گره ها را به هم ارتباط می دهد تشکیل شده است. گره ها که در لایه ی ورودی هستند گره های حسی و گره های لایه ی خروجی، گره های پاسخ دهنده نامیده میشوند. بین نرو نهای ورودی و خروجی نیز نرو نهای پنهان قرار دارند.  لایه ورودی یک لایه  عصبی محاسباتی نیست زیرا گره های آن نه وزن ورودی دارند و نه تابع فعال سازی.

 

یادگیری شبکه

 یکی از مهمترین ویژگیهای شبکه  عصبی مصنوعی که عملکرد آن را به انسان نزدیکتر میکند، قدرت یادگیری است. شبکه های عصبی برای یادگیری به جای دنبال کردن مجموعه ای از قواعد تعریف شده توسط انسان متخصص، از قواعد مبنایی(مانند روابط ورودی خروجی)  استفاده می کنند. این، یکی از مهم ترین مزایای شبکه  عصبی نسبت به سیستمهای خبره سنتی است. شبکه های عصبی مصنوعی در یادگیری، برخلاف رو شهای آماری سنتی، پیش فرضی در مورد ویژگیهای توزیع داده و مستقل بودن متغیرهای ورودی در نظر نمی گیرند. 
  الگوریتم یادگیری پس انتشار: روش پس انتشار را میتوان برای شبکه های عصبی با هر تعداد لایه میانی به کار برد.  هدف یادگیری این است که وزن ها به گونه ای تعدیل شوند که با ارائه ی مجموع های از ورودیها، خروجیهای مطلوب به دست آیند. برای این کار معمولاً شبکه با تعداد زیادی از زوجهای ورودی  خروجی که مثال نامیده می شوند، آموزش داده می شوند. روش آموزش به شرح زیر است:
1)    انتخاب وزن ها به صورت اعداد تصادفی کوچک )هم منفی و هم مثبت ( . 
2)     یک زوج ورودی - خروجی آموزشی از مجموعه ی آموزشی انتخاب کنید، 
3)      بردار ورودی را وارد کنید و خروجی شبکه را محاسبه کنید. 
4)    میزان خطا  )تفاوت خروجی شبکه و خروجی مطلوب( را محاسبه کنید،
5)    وزن های شبکه را به گونه ای تعدیل کنید که خطا حداقل شود، 
6)    گام های 2 تا 5 را برای هر یک از زوج های آموزشی موجود در مجموعه ی آموزش تکرار کنید تا آن جا که خطا تا حد قابل قبولی کم شود.

 

در سالهای اخیر شبکه های عصبی در پیش بینی قیمت سهام، جایگاه ویژه ایی پیدا کرده است و تحقیقات زیادی بر روی کاربردهای شبکه های عصبی در حل مسائل اقتصادی انجام شده است.  پیش‌بینی به وسیله سری‌های زمانی، به خصوص در اقتصاد، بیش از یک دهه است که مورد توجه می‌باشد. شبکهء عصبی مصنوعی  (Ann) یک روش یادگیری منعطف برای تخمین سری‌های زمانی است.

 

هرچند که چندین درجه موفقیت در تعداد زیادی از مقاله ها تاکنون گزارش شده است، ولی Ann هنوز می‌تواند اغفال ‌کننده و مانند یک جعبه سیاه برای حرفه ای های اقتصاد باشد، به همین دلیل این اشخاص این ابزار را هنوز آن قدر قابل اطمینان نمی‌دانند تا ریسک خود را برای سرمایه‌های کلان، به وسیله آن مدیریت کنند. انگیزه‌های متعددی برای تلاش در زمینه پیش‌بینی قیمت‌های بازار سهام وجود دارد. اصلی‌ترین آن‌ها رسیدن به «سود اقتصادی» بیش‌تر است. سیستمی که بتواند به صورت پیوسته برنده‌ها و بازنده‌ها را در بازار پویا انتخاب کند، ‌می‌تواند صاحبش را بسیار ثروتمند کند. بنابراین، افراد زیادی از قبیل محققان، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و عادی به طور پیوسته سیستم را جست‌وجو می‌کنند تا سود کلانی به دست آورند.

 

انگیزه دومی نیز در تحقیقات و روابط اقتصادی مطرح می‌شود. این موضوع در فرضیهء بازار ( EMH ) مطرح شده است که بازارها در فرصت‌هایی از نظر سوددهی کارآ هستند که موقعیت‌های موجود به سرعت کشف شوند.  EMH  به صورت مؤثری بیان می‌کند که هیچ سیستمی به صورت پیوسته نمی‌تواند بازار را شکست دهد زیرا اگر این سیستم عمومی شود، هر کسی آن را به کار خواهد برد. بنابراین پتانسیل سودآوری خود را انکار خواهد کرد. مناظره های زیادی راجع به اعتبار EMH وجود دارد، تعدادی از محققان تلاش کرده‌اند تا با شبکه‌های عصبی ادعاهایشان را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

شبکه‌های عصبی برای پیش‌بینی قیمت سهام به کار برده می‌شوند، زیرا قادرند نگاشت‌های غیرخطی بین ورودی‌ها و خروجی‌ها را یاد بگیرند. برعکس EMH تعداد زیادی از محققان مدعی هستند بازار بورس و سیستم‌های پیچیده دیگر «هرج و مرج» را نمایش می‌دهند. «هرج و مرج» یک پروسهء معین غیرخطی است که فقط به صورت تصادفی ظاهر می‌شود زیرا نمی‌تواند به راحتی فهمیده شود. با توانایی شبکه‌های عصبی در یادگیری سیستم‌های غیرخطی و بی‌نظم، این احتمال وجود دارد که از تحلیل‌های سنتی و متدهای دیگری که بر مبنای کامپیوتر هستند، بهتر عمل کنند. 

 

به کمک مدل شبکه‌های عصبی میتوان ارزش سهام و دارایی‌هایی را که می‌خواهیم خریداری کنیم، برآورد کنیم. در این مورد باید فرایند ارزشیابی انسانی را شبیه‌سازی کنیم، و در شبکه عصبی مصنوعی این مهم ممکن است. اکنون در کشورهای غربی از مدل‌های شبکه عصبی برای تعیین شرکت‌هایی که موضوع قبضه مالکیت   قرار گیرند، استفاده می‌شود. ضوابطی که مدل بر آن اساس «شرکت هدف» را انتخاب می‌کند، ساده و مثلاً محدود به محاسبه ارزش فعلی یا ارزش خالص دارایی‌ها نیست. سیستم آموزش داده می‌شود که از شهود کارشناس انسانی تقلید کند، بدون این‌که مجبور باشد از قواعد تعریف شده یا منطق برنامه‌ریزی شده در این فرایند استفاده کند.

 

چنین سیستمی احتمالاً اجازه خواهد داد که تعداد زیادی از قیمت سهام شرکت‌ها را کنترل کنیم تا مطمئن شویم که زیر قیمت هستند یا نه. از آن‌جا که این مدل به قواعد از قبل برنامه‌ریزی شده متکی نیست، پایه دانش ثابتی ندارد، و به راحتی می‌توان آن را برای تقلید از فنون ارزشیابی تصمیم‌گیرندگان انسانی آماده کرد. سیستم به‌طور خودکار نسبت به تغییرات در رویه‌های عملی تحلیلی و ضوابط انتخاب تصمیم‌گیرندگان در طول زمان. خود را سازگار می‌کند. در ایران هم چند مؤسسه در پی آن‌اند که قیمت‌گذاری سهام و پیش‌بینی روند آتی قیمت‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی، و مهندسان الکترونیک، و کارشناسان کامپیوتر دست در دست یکدیگر کار کنند.

 

به‌نظر می‌رسد که در این فرایند، جستجو برای روابط علی دیگر اهمیت خود را از دست داده است. این‌که مثلاً فیشر گفته است که نرخ بهره و نرخ تورم با هم رابطه دارد، مشاهده می‌کنیم نظریه‌پردازی چون مارکویتز برنده جایزه نوبل نیز باید همچون نوجوانی پشت کامپیوتر بنشیند، و بازار سرمایه را شبیه‌سازی کند. آن‌چه اهمیت دارد این است که حرکت و رابطه مجموعه‌ای متغیرها را با مجموعه‌ای دیگر دریابیم. برای این کار، مدل شبکه مصنوعی به کرات از مغز فراتر می‌رود که در یک آن نمی‌تواند همه چیز را با هم ببیند. این مدل‌ها در ضمن مبتنی بر پایگاه‌های اطلاعاتی عمده‌اند؛ یعنی طراحی مدل‌های خوب گران است. از این‌رو، صاحبان این مدل‌ها آن‌ها را عرضه نمی‌کنند، بلکه جزو دارایی‌هایشان در ترازنامه انعکاس می‌دهند.

 

پس، این خطر جدی وجود دارد که آن مدل‌های چاره‌سازی که در صنعت به کار می‌رود، مدت‌ها طول بکشد تا به دانشگاه برسد. آن مدل شبکه عصبی‌ای که قیمت سهام را پیش‌بینی می‌کند و چندین صد هزار دلار و یا چندین میلیون تومان خرج طراحی آن شده است، اگر هم روابط نظری جدیدی را نشان بدهد، به این سادگی‌ها در معرض نقد و نظر دانشگاه و محیط‌های پژوهشی قرار نمی‌گیرد. ماشین پولی است که تا زمانی که فایده ارزش‌آفرینی دارد، کارکردش مخفی است، وقتی دل و روده این ماشین را درآورند، و روابط، متغیرها و نتایجش را نشان دهند، احیاناً دیگر ارزش‌آفرین نیست، و فایده عملی ندارد. 

 

منطق فازی
منطق فازی در مقابل منطق باینری یا ارسطویی که همه چیز را فقط به دو قسمت سیاه و سفید، بلی وخیر، صفر و یک می بیند، قرار دارد. و منطقی است که در بازه صفر و یک قرار داشته و از مطلق گویی )فقط صفر یا یک( دوری می گزیند و از مقدار تعلق یک عضو به مجموعه بحث می کند.  برای مثال همان طور که در نگاره 3 نشان داده شده است، یک فرد 40 ساله 15 % به مجموعه جوانان و 70 % به مجموعه  میانسالان و 25 % به مجموعه مسّن ها تعلق دارد و مطلقاً نمی گویند که مثلاً میانسال است )مجموع تعلق ها الزاماً برابر یک نیست).

 

منطق فازی را در سال 1965 برای اولین بار در مقاله ای به همین نام، پرفسور لطفی زاده ارائه کرد. منطق فازی تکنولوژی جدیدی است که شیوه های مرسوم برای طراحی و مدل سازی یک سیستم را که نیازمند ریاضیات پیشرفته و نسبتاً پیچیده است با استفاده از مقادیر و شرایط زبانی و یا به عبارتی دانش فرد خبره، و با هدف ساده سازی و کارآمدتر شدن طراحی سیستم جایگزین و یا تا حدود زیادی تکمیل می کند. یکی از ویژگیهای منطق فازی این است که ورودی های ناقص و غیرمنطقی را با استفاده از قوانینی مثل )اگر... آن گاه...)  به پاسخ های قطعی می رساند. بنابراین دو مرحله فازی سازی  )فرایند تبدیل اعداد و داد ههای مسئله به فرمت اعداد یا عبارات کلامی در فازی( و دفازی) فرایند تولید کردن یک نتیجه قابل سنجش یا تعیین(  در این فرایند باید طی شود[.

 

 

شبکه  عصبی فازی
شبکه  عصبی مصنوعی برای پیش بینی قیمت سهام توانایی بالایی در توسعه ی یک مدل در زمانی منطقی را ندارد. از طرف دیگر منطق فازی نیز نیازمند رویکردی جهت یادگیری از تجربیات است. بنابراین ترکیب موفقیت آمیز این دو دیدگاه، موضوع مطالعات زیادی قرار گرفته است  .


2-2-3 فناوری الگوریتم ژنتیک 
الگوریتم ژنتیک، الگوریتمی مبتنی بر تکرار است و اصول اولیه آن از علم ژنتیک اقتباس شده است.  این الگوریتم درمسایل متنوعی نظیر بهینه سازی، شناسایی و کنترل سیستم، پردازش تصویر و مسایل ترکیبی، تعیین توپولوژی و آموزش شبکه های عصبی مصنوعی و سیستمهای مبتنی بر تصمیم و قاعده به کار می رود. انگیزه اصلی مطرح کردن الگوریتم ژنتیک می تواند این گونه عنوان شودکه «تکامل تدریجی» به شکل قابل ملاحظه ای در توسعه انواع وگونه های پیچیده از طریق مکانیزم های نسبتاً ساده تکمیلی نمود یافته است . حال سوال اساسی این است : پذیرش کدام ایده از تئوری تکامل تدریجی می تواند به ما در حل مسائل این قلمرو کمک کند ؟ این سوال با توجه به غنای پدیده تکامل تدریجی جوابهای متفاوتی دارد. هالند و دی جانگ (1975) از نخستین کسانی هستند که با معرفی مفهوم الگوریتم ژنتیک به عنوان یک تکنیک جستجوی عمومی- که از تکامل تدریجی بیولوژیک در قالب بقای افراد اصلح و مبادله ساختارمند و تصادفی اطلاعات، الگوبرداری می کند درصدد پاسخگویی به این سوال برآمدند . 


تشریح کلی الگوریتم ژنتیک
1)جمعیتی از رشته ها را به صورت تصادفی بسازید: تشکیل رشته (کروموزوم (به این صورت است که ابتدا تعداد بیتهای متناظر با تک تک متغیرهای مسأله را مشخص می کنیم و حاصل جمع این تعداد را به دست می آوریم. سپس رشته ای به طول این تعداد بیت تشکیل می دهیم. در رشته ی مورد نظر هر چند بیت مربوط به یک متغیر خاص است و در تمامی روند اجرای الگوریتم ژنی وضعیت هر متغیر در رشته ثابت و مشخص است. هر را ه حل بالقوه برای مشکل به وسیله یک رشته ارائه می شود.


2)هر رشته ی داخل جمعیت را ارزیابی کنید: واحد ارزیابی از طریق یک تابع ارزش به عنوان رابط بین الگوریتم ژنتیکی و مسئله ی بهینه سازی مورد نظر عمل می کند.  تابع ارزش برای هر رشته مقداری را تخصیص می دهد که متناسب با توانایی جوابی است که توسط رشته بیان می شود.  برای بسیاری از مسایل بخصوص مسایل بهینه سازی توابع، مقدار ارزش )برازندگی ( به راحتی می تواند با مقدار تابع هدف سنجیده شود . این تابع برازندگی را استفاده کننده تعریف می کند،


3) انتخاب بهترین والدین: این فرایند اگرچه به طور تصادفی انجام می شود ولی شانس هر والدی که انتخاب می شود مستقیماً متناسب با برازندگی آن است. البته ممکن است بدترین عضو جمعیت بتواند به وسیله ی این الگوریتم انتخاب شود )زیرا به هر حال در روند این الگوریتم عنصر تصادف نیز وجود دارد. به هر حال با گذشت چند نسل، این اعضا از جمعیت دفع می شوند.


4) رشته های جدید را با استفاده از عملگرهای تبادل  و جهش  ایجاد کنید: چندین نوع عملگر تبادل وجود دارد ولی معروف ترین آ نها عملگر تبادل یک نقطه ای است. در این حالت، اگر آزمون احتمال اجازه ی تبادل را بدهد یک عدد تصادفی بین یک و طول رشته تولید می شود. همانطور که در نگاره ی 4 نشان داده شده است ، هر دو رشته از محلی که این عدد مشخص می کند شکسته  میشوند و قسمتهای انتهایی آنها با یکدیگر معاوضه می شوند. بکارگیری عملگر جهش، قابلیت الگوریتم ژنتیک را برای یافتن حل های نزدیک بهینه افزایش می دهد. روش اعمال به این صورت است که برای تک تک عناصر یک رشته، آزمون احتمال جهش صورت می گیرد. در صورتی که این آزمون با موفقیت انجام شود مقدار آن وضعیت از یک به صفر یا از صفر به یک تغییر می کند. در این حالت مشخصه هایی که در جمعیت والدین وجود ندارند، ایجاد می شوند.  احتمال جهش بر عکس احتمال تبادل پایین است.

5)اعضایی از جمعیت را برای ایجاد فضایی برای رشته های جدیدحذف کنید.


6)رشته های جدید را ارزیابی کرده، آن ها را داخل جمعیت جدید قرار دهید.


7)اگر زمان اجرا تمام شده توقف کرده بهترین رشته را بازگردانید درغیر این صورت به مرحله 3 باز گردید.

 


محک اختتام الگوریتم: برای تشخیص زمان توقف از شیوه های مختلفی می توان استفاده کرد. به عنوان نمونه می توان همگراشدن کل جمعیت را در نظر گرفت هر عضو جمعیت یا رشته، به تنهایی کل متغیرها را نشان میدهد.


باز گرداندن رشته ها به مجموعه متغیرها (رمز گشایی): برای به دست آوردن مقدار تابع هدف ودر نتیجه ارزیابی آن رشته لازم است رشته ها به متغیرها تبدیل شوند. برای این منظور باید تعداد بیت مربوط به تک متغیرها، نوع متغیرها )پیوسته یا گسسته( و محل هر متغیر در رشته مشخص باشد. در ادامه، به مواردی از کاربردهای هوش مصنوعی در حسابداری و امور مالی و تحقیقات انجام شده اشاره می شود. گفتنی است که موارد اشاره شده تنها نمونه ای از تحقیقات هستند.


روش های هوش مصنوعی توانایی بالایی را درپیش بینی و ارائه عملکرد بهتر در مواجهه بامسائل غیرخطی و سایر مشکلات مدل سازی سری های زمانی نشان داده اند. رحمان و بهتنگار (1998 ) یک سیستم خبره را برای پیش بینی کوتاه مدت طراحی کردند‌، این درحالی است که چیو (1997) یک شبکه عصبی را در ترکیب با سیستم خبره قانونمند برای همین منظور در تایوان مورد استفاده قرار داد. همچنین تحقیقات کانلن و جیمز (1998) نشان داد که می توان بین خصیصه های داراییهای اقتصادی و ارزش داراییهای تجاری در یک بازار خاص پیوند برقرار کرد و به مدل ارزش گذاری ای رسید که به پیش بینی کوتاه مدت نوسانات ارزش گذاری در استفاده از شبکه‌های عصبی می‌پردازد‌. درنهایت بررسیهای انجام شده نشان می‌دهد که در این حوزه بیشتر بر کاربرد شبکه های عصبی کار شده است تا الگوریتم های ژنتیک.‌

 

 

 

5)اعضایی از جمعیت را برای ایجاد فضایی برای رشت ههای جدیدحذف کنید،
6)رشته های جدید را ارزیابی کرده، آن ها را داخل جمعیت جدید قرار دهید .
7)اگر زمان اجرا تمام شده توقف کرده بهترین رشته را بازگردانید درغیر این صورت به مرحله 3 باز گردید.

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث تحلیل با رویکرد بی نظمی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
kamyar |   1396/02/10 06:44:55   |
0     0
شبکه عصبی مصنوعی: سیستم پردازش داده هایی که از تعداد زیادی عناصر پردازشگر ساده و بسیار مرتبط باهم تشکیل شده است شبکه عصبی مصنوعی است. شبکه عصبی مصنوعی به عنوان یکی از روش های هوش مصنوعی به دنبال تقلید از عملکرد مغز انسان است. یک شبکه عصبی مصنوعی همان طور که در نگاره ی 2 نشان داده شده است از تعداد زیادی گره و پاره خطهای جهتدار که گره ها را به هم ارتباط می دهد تشکیل شده است. گره ها که در لایه ی ورودی هستند گره های حسی و گره های لایه ی خروجی، گره های پاسخ دهنده نامیده میشوند. بین نرو نهای ورودی و خروجی نیز نرو نهای پنهان قرار دارند. لایه ورودی یک لایه عصبی محاسباتی نیست زیرا گره های آن نه وزن ورودی دارند و نه تابع فعال سازی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/02/30 07:04:50   |
هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین‌‌ ها یا برنامه‌های هوشمند است. » همانگونه که از تعریف فوق-که توسط یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی ارائه شده است- برمی‌آید،حداقل به دو سؤال باید پاسخ داد:
1ـ هوشمندی چیست؟
2ـ برنامه‌های هوشمند، چه نوعی از برنامه‌ها هستند؟تعریف دیگری که از هوش مصنوعی می‌توان ارائه داد به قرار زیر است:
« هوش مصنوعی، شاخه‌ایست از علم کامپیوتر که ملزومات محاسباتی اعمالی همچون ادراک (Perception)، استدلال(reasoning) و یادگیری(learning) را بررسی کرده و سیستمی جهت انجام چنین اعمالی ارائه می‌دهد.»و در نهایت تعریف سوم هوش مصنوعی از قرار زیر است:
«هوش مصنوعی، مطالعه روش‌هایی است برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.» به این ترتیب می‌توان دید که دو تعریف آخر کاملاً دو چیز را در تعریف نخست واضح کرده‌اند.
1ـ منظور از موجود یا ماشین هوشمند چیزی است شبیه انسان.
2ـ ابزار یا ماشینی که قرار است محمل هوشمندی باشد یا به انسان شبیه شود، کامپیوتر است.
آرزو السادات آینده |   1396/02/27 18:29:35   |
0     0
نواع شبکه عصبی فازی و نوروفازی:

نحوه ارتباط بین منطق فازی و شبکه عصبی باعث بوجود آمدن انواع مختلفی از سیستم‌ها شده است. بسیاری بر این باورند که اطلاق کلمه نوروفازی به تمامی این ترکیبات، درست نمی‌باشد؛ چراکه برخی از این ترکیبات ارتباطی تکمیلی با یکدیگر داشته و به جای هر یک از این اجزاء می‌توان سیستم‌های دیگری مانند درخت تصمیم، الگوریتم تکاملی و از این دست را جایگزین نمود. به عبارتی اختصار نوروفازی به سیستم ترکیبی حاصل از شبکه عصبی و سیستم استنتاجی فازی گفته شده که در آن شبکه عصبی به عنوان تعین کننده پارامترهای سیستم فازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از تعیین پارامترهای سیستم فازی توسط شبکه عصبی، تعیین اتوماتیک پارامترهای فازی مانند قوانین فازی و یا توابع عضویت مجموعه‌های فازی است. در مقابل نوروفازی، شبکه‌ عصبی فازی قرار دارد که در آن از منطق فازی برای بهبود عملکرد شبکه عصبی استفاده می‌شود. در این شبکه‌‌ منطق فازی فرع بوده و تنها برای بهبود شرایط شبکه عصبی و یا اضافه نمودن مفهوم عدم قطعیت به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقسیم‌بندی زیر نحوه ارتباط بین منطق فازی و شبکه عصبی را با توجه به این دیدگاه بیان می‌نماید.

· Fuzzy Neural Network: منطق فازی برای بهبود کارایی شبکه و یا افزایش توان یادگیری شبکه عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شبکه‌ها افزودن قوانین فازی برای تغییر نرخ یادگیری و یا تغییر ورودی/ خروجی شبکه از حالت غیرفازی به فازی است. نمونه‌هایی از این دسته عبارتند از:FNN، FHSNN و GFNN.

· Concurrent Neuro-Fuzzy Models: شبکه عصبی و سیتم فازی بر روی یک کار واحد با یکدیگر کار می‌کنند اما تأثیری بر روی یکدیگر ندارند. هیچکدام برای تعیین پارامتر دیگری به کار نمی‌روند. معمولاً در این مدل، شبکه عصبی برای پیش پردازش ورودی و یا خروجی سیستم فازی به کار می‌رود.

· Cooperative Neuro_Fuzzy Models: شبکه عصبی برای تعیین پارامتر‌های سیستم فازی به کار می‌رود. این پارامترها شامل قوانین فازی، وزن قوانین و مجموعه‌های فازی است.

· Neural network-driven fuzzy reasoning systems: برخی این سیستم‌ها را جزء مدل‌های Cooperative می‌دانند. این مدل‌ها برای گسترش قوانین فازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

· Hybrid Neuro_Fuzzy Models: شبکه عصبی و سیستم فازی در یک ساختار هماهنگ با یکدیگر ترکیب می‌شوند. این مدل‌‌ را می‌توان شبکه عصبی با پارامتر فازی و یا یک سیستم فازی با یادگیری توزیع شده دانست. ANFIS، ANNBFIS، NEFClass و FLEXNFIS نمونه‌هایی از این مدل می‌باشند.

همان‌گونه که در تعاریف فوق مشخص است، دودسته عمده از ترکیبات شبکه عصبی و منطق فازی شامل شبکه‌های عصبی فازی و نوروفازی‌ها هستند. شبکه‌های عصبی فازی حاصل ترکیب شبکه عصبی و منطق فازی بوده و نوروفازی‌ها حاصل ترکیب شبکه عصبی و سیستم فازی می‌باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/03/04 18:15:23   |
0     0
منطق فازی چیست؟
ساده ترین تلقی برای تعریف منطق فازی این است که " منطق فازی جواب یک سوال را به جای تقسیم به دو بخش درست یا نادرست،در اصل به یک محدوده جواب در این بین توسعه داده است". نمونه معمول آن،وجود رنگ خاکستری در طیف رنگی بین سیاه و سفید است.
اما دایره عمل منطق فازی،از این هم گسترده تر است و می توان با استفاده از قواعد منطق فازی ، جواب های فازی متناسب با پرسش را ارائه نمود. برای مثال، جمله " زمانی که باران می بارد، شما خیس می شوید" جمله نامفهومی نمی باشد، اما جمله " زمانی که مقداری باران می بارد، شما مقداری خیس می شوید" می تواند از نظرمقدار بارش باران یا مقدار خیس شدن ، واژه های مختلفی را به جای واژه " مقداری " بپذیرد.
واژگانی از قبیل { کم ، زیاد، خیلی کم ، خیلی زیاد، قدری و ... } این واژه ها واژه های زبان شناختی نام دارند، یعنی با مقادیر ریاضی نمی توان مقدار مشخصی را به آنها ربط داد.
اینجاست که منطق فازی وارد عمل می شود و با استفاده از مجموعه های فازی،برای متغیر میزان بارش باران، مجموعه ای را به شکل زیر صورت می دهد:
میزان بارش باران= { کم ، زیاد، خیلی کم ، خیلی زیاد، قدری و ... }
باید پذیرفت قواعدی نظیر این زیبا هستند، زیرا این ها قواعد بشری هستند. آنها نمونه خوبی هستند برای اینکه ما چطورفکر می کنیم و چطور نتیجه می گیریم. بیایید به سراغ نمونه دیگری برویم:
ازشما سوال می شود" آیا شغلتان را دوست دارید؟" پاسخ شما لزوماً بله یا خیر نمی باشد؛ بنابراین مجموعه جواب به صورت زیر خواهد بود:
جواب= { تا حدی، نه خیلی، تقریباً، اصلاً ، کم و بیش، خیلی و... }
به هر یک از این مقادیر،مقداری به عنوان " درجه عضویت" نسبت داده می شود، بدین معنا که مقدار مربوطه تا چه حد در این مجموعه عضو می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Omid Jafari |   1396/03/11 06:57:47   |
0     0
سلول عصبی بیولوژیکی یا نورون، از بخشهای اصلی زیر تشکیل شده است:
1) بدنه سلولی که هسته در آن است و سایر قسمتهای سلولی از آن منشأ گرفته است.
2) هسته
3) آکسون که وظیفه آن انتقال اطلاعات از سلول عصبی است.
4) دندریت که وظیفه آن انتقال اطلاعات از سلول های دیگر به سلول عصبی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/03/11 11:37:25   |
1     0
شبکه‌های عصبی برای پیش‌بینی قیمت سهام به کار برده می‌شوند، زیرا قادرند نگاشت‌های غیرخطی بین ورودی‌ها و خروجی‌ها را یاد بگیرند با توانایی شبکه‌های عصبی در یادگیری سیستم‌های غیرخطی و بی‌نظم، این احتمال وجود دارد که از تحلیل‌های سنتی و متدهای دیگری که بر مبنای کامپیوتر هستند، بهتر عمل کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/03/11 14:36:14   |
0     0
فناوری الگوریتم ژنتیک
الگوریتم ژنتیک، الگوریتمی مبتنی بر تکرار است و اصول اولیه آن از علم ژنتیک اقتباس شده است. این الگوریتم درمسایل متنوعی نظیر بهینه سازی، شناسایی و کنترل سیستم، پردازش تصویر و مسایل ترکیبی، تعیین توپولوژی و آموزش شبکه های عصبی مصنوعی و سیستمهای مبتنی بر تصمیم و قاعده به کار می رود. انگیزه اصلی مطرح کردن الگوریتم ژنتیک می تواند این گونه عنوان شودکه «تکامل تدریجی» به شکل قابل ملاحظه ای در توسعه انواع وگونه های پیچیده از طریق مکانیزم های نسبتاً ساده تکمیلی نمود یافته است . حال سوال اساسی این است : پذیرش کدام ایده از تئوری تکامل تدریجی می تواند به ما در حل مسائل این قلمرو کمک کند ؟ این سوال با توجه به غنای پدیده تکامل تدریجی جوابهای متفاوتی دارد. هالند و دی جانگ (1975) از نخستین کسانی هستند که با معرفی مفهوم الگوریتم ژنتیک به عنوان یک تکنیک جستجوی عمومی- که از تکامل تدریجی بیولوژیک در قالب بقای افراد اصلح و مبادله ساختارمند و تصادفی اطلاعات، الگوبرداری می کند - درصدد پاسخگویی به این سوال برآمدند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/03/12 13:10:26   |
0     0
هوش مصنوعی یا هوش ماشینی (به انگلیسی: Artificial Intelligence) هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد، گفته می‌شود. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی، آن را به عنوان «دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند»[۲] تعریف کرده‌اند.

هوش مصنوعی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/03/13 18:02:54   |
0     0
«هوش مصنوعی، مطالعه روش‌هایی است برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.» به این ترتیب می‌توان دید که دو تعریف آخر کاملاً دو چیز را در تعریف نخست واضح کرده‌اند.
1ـ منظور از موجود یا ماشین هوشمند چیزی است شبیه انسان.
2ـ ابزار یا ماشینی که قرار است محمل هوشمندی باشد یا به انسان شبیه شود، کامپیوتر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 13:29:41   |
0     0
هوش مصنوعی علوم انسانی را رونق بخشیده
هوش مصنوعی در قرن 21 رکن مهمی از زندگی بشر شد. به زندگی خود بنگرید، در وسایل مختلف هوش مصنوعی استفاده و تمام اجزای زندگی ما به مکانی برای استفاده از هوش مصنوعی بدل شده است. هر کدام از بخش‌های علم امروز از کاوشگران اعماق دریا گرفته تا علم باستان‌شناسی و فضا به نحوی با هوش مصنوعی در ارتباط است.
تاثیر وجود هوش مصنوعی چنان زیاد بوده است که نمی‌توان آن را انکار کرد. هوش مصنوعی یا هوش ماشینی را باید عرصه پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش ها، علوم و فنون قدیم و جدید دانست. هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می دهد یا به دانشی در رایانه که سعی در ایجاد آن دارد گفته می شود. بیشتر نوشته ها و مقاله های مربوط به هوش مصنوعی آن را «دانش شناخت و طراحی عامل های هوشمند» تعریف کرده اند. یک عامل هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا می برد.
به عنوان مثال از پیشرفت های هوش مصنوعی در علوم انسانی می توان به موتورهای جستجوی پیشرفته اشاره کرد که کارهای تحقیقی را بسیار سرعت بخشیده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 13:33:47   |
0     0
انواع توابع فعال سازی: . تابع فعال سازی می تواند یک تابع آستانه ای باشد که فقط زمانی اطلاعات را عبور می دهد که خروجی I که مربوط به قسمت اول عصب مصنوعی است از مقدار آستانه ای T تجاوز کند. همچنین این تابع می تواند مانند یک تابع علامت باشد که وقتی خروجی کمتر از مقدار آستانه ی T باشد اطلاعات منفی بفرستد. وقتی خروجی بیش تراز مقدار آستانه ای T باشد اطلاعات مثبت بفرستد. در اغلب موارد، تابع فعال سازی یک تابع پیوسته است که تابع Sمانند یا تابع سیگموئید نام دارد.
پراستفاده ترین تابع فعال سازی، تابع لجستیک است که یکی از انواع توابع فعال سازی S مانند است و بین دو مجانب افقی صفر و یک قرار دارد. αضریبی است که در تغییرات تابع بین دو مقدار مجانب، شیب تابع را مشخص می کند. علت این که از توابع غیر خطی در عصب مصنوعی استفاده می شود این است که بتوانیم پدیده های غیر خطی را مدل سازی کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 13:34:55   |
0     0
یک سیستم شبکه عصبی از تکنیک‌های مورد استفاده انسان در یادگیری از طریق استناد به مثالهایی از حل مسائل استفاده می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/03/30 14:01:25   |
0     0
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا AI فناوری و شاخه‌ای در علوم کامپیوتر است که به مطالعه و توسعه نرم‌افزار و دستگاه‌های هوشمند می‌پردازد. کتب و محققان برجسته هوش مصنوعی، این رشته را با عبارت «مطالعه و طراحی عناصر هوشمند» توصیف می‌کنند که در آن یک عنصر یا عامل هوشمند سیستمی است که محیط را درک کرده و اقداماتی را برای حداکثر کردن احتمال موفقیت خود انجام می‌دهد. جان مک‌کارتی، مبدع این عبارت در سال ۱۹۵۵ آن را به شکل «علم و مهندسی ساخت دستگاه‌های هوشمند» تعریف کرده است.
تحقیقات هوش مصنوعی همچنین برحسب برخی مسائل فنی نیز تقسیم‌بندی می‌شود. این زیرمجموعه بر حل مسائل خاص، بر یکی از چند روش ممکن، بر استفاده از ابزارهای کاملا متفاوت، یا بر رسیدن به کاربردهای خاص متمرکز بوده‌اند.
مسائل (یا اهداف) اصلی در تحقیقات هوش مصنوعی به منطق، دانش، طراحی، یادگیری، ارتباطات، درک و توانایی حرکت دادن یا استفاده از اشیا مربوط می‌شود. هوش عمومی (یا هوش مصنوعی قوی) هنوز یکی از اهداف بلندمدت است. روش‌هایی که در حال حاضر محبوبیت دارند، عبارتند از روش‌های آماری، هوش محاسباتی و هوش مصنوعی سمبولیک سنتی. در هوش مصنوعی از ابزارهای متنوعی استفاده شده که شامل نسخه‌هایی از بهینه‌سازی تحقیق و ریاضیات، منطق، روش‌های مبتنی بر احتمالات و اقتصاد و بسیاری موارد دیگر می‌شود. این رشته مبتنی بر این ادعاست که توانایی اصلی انسان، هوش را می‌توان به گونه‌ای دقیق توصیف کرد که دستگاه‌ها هم قادر به شبیه‌سازی آن باشند. این ادعا مسائل فلسفی را درباره ماهیت ذهن و مشکل اخلاقی خلق موجودات مصنوعی دوباره زنده می‌کند که از دیرباز در اسطوره‌ها، افسانه‌ها و فلسفه به آنها پرداخته شده است. هوش مصنوعی همواره با خوش‌بینی همراه بوده اما شکست‌هایی را نیز تجربه کرده است. امروزه هوش مصنوعی به بخشی ضروری از صنعت فناوری و بسیاری از دشوارترین مسائل علوم کامپیوتر تبدیل شده است.

طبقه‌بندی هوش مصنوعی
یادگیری ماشین
یادگیری ماشین (Machine Learning) شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که به مطالعه و ساخت سیستم‌هایی با قابلیت یادگیری از داده‌ها می‌پردازد. به طور مثال، به کمک سیستم یادگیری ماشین می‌توان یک سیستم مدیریت ایمیل را آموزش داد تا پیام‌های هرزنامه را از دیگر پیام‌ها تشخیص دهد. این سیستم پس از یادگیری می‌تواند به دسته‌بندی ایمیل‌های جدید به هرزنامه و غیر آن بپردازد.
مساله اصلی در یادگیری ماشین، عرضه و کلی‌سازی است. عرضه نمونه‌های داده‌ای و توابعی که بر اساس این نمونه‌ها ارزیابی می‌شوند، همگی بخشی از سیستم‌های یادگیری ماشین هستند. کلی‌سازی به معنی این قابلیت است که سیستم روی نمونه‌های داده‌ای نادیده نیز به خوبی عمل خواهد کرد. شرایطی که تحت آنها بتوان این مساله را تضمین کرد، از موضوعات اصلی مطالعه در زیرمجموعه نظریه یادگیری محاسباتی است.
انواع گسترده ای از فعالیت‌ها و کاربردهای موفق یادگیری ماشین وجود دارد. تشخیص اپتیکال کاراکتر که در آن کاراکترهای چاپی به صورت خودکار و بر اساس نمونه‌های قبلی شناخته می‌شوند، مثالی سنتی از یادگیری دستگاه است.

بینایی ماشین
بینایی ماشین (Machine Vision) فناوری و روش‌های مورد استفاده برای بهبود شناسایی و تحلیل خودکار مبتنی بر تصویر در کاربردهایی مانند بازرسی خودکار، کنترل روند و هدایت روبات در صنعت است. حوزه بینایی ماشین بسیار گسترده است. کاربرد اصلی بینایی ماشین در بازرسی خودکار و هدایت روبات‌های صنعتی است، همچنین برخی کاربردهای رایج بینایی ماشین در تضمین کیفیت، دسته‌بندی، کار با مواد، هدایت روبات‌ها و اندازه‌گیری نوری است.
روش‌های بینایی ماشین به دو صورت تعریف می‌شوند، تعریف و ایجاد یک برنامه بینایی ماشین و نیز روندی فنی که در جریان اجرای این برنامه اتفاق می‌افتد. در اینجا به مورد دوم می‌پردازیم. این مساله شامل رابط‌های کاربری، رابط‌های ادغام سیستم‌های چندبخشی و تبادل داده اتوماتیک می‌شود. به هر حال، اولین قدم در جریان اجرای بینایی ماشین، گرفتن یک تصویر است که معمولا با استفاده از دوربین، لنز و نورپردازی انجام می‌شود و باید وضوح مورد نیاز در پردازش‌های بعدی در طراحی آن لحاظ شده باشد. سپس بسته نرم‌افزاری بینایی ماشین از تکنیک‌های مختلف پردازش تصویر دیجیتال استفاده کرده و اطلاعات مورد نیاز را استخراج و معمولا بر اساس اطلاعات استخراج‌شده تصمیم‌گیری (معمولا تایید/رد) می‌کند.

پردازش زبان طبیعی
پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) یکی از حوزه‌های علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و زبانشناسی است که به تعامل کامپیوتر و زیان انسان (طبیعی) می‌پردازد. از این منظر پردازش زبان طبیعی به حوزه تعامل انسان-کامپیوتر مربوط می‌شود. بسیاری از چالش‌های پردازش زبان طبیعی به درک زبان طبیعی مربوط می‌شود – یعنی ایجاد توانایی در کامپیوتر برای استخراج مفهوم ورودی زیان انسانی یا طبیعی.
با وجود فعالیت‌های قدیمی‌تر، تاریخچه پردازش زبان طبیعی عموما در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. در سال ۱۹۵۰ آلن تورینگ مقاله‌ای را با عنوان «هوش و دستگاه محاسباتی» منتشر و در آن، آنچه را امروز به تست تورینگ موسوم است، به عنوان ابزاری برای هوش معرفی کرده بود.

روباتیک
روباتیک شاخه‌ای از فناوری است که به طراحی، ساخت، عملیات و کاربرد روبات‌ها و سیستم‌های کامپیوتری برای کنترل، فیدبک حسگرها و پردازش اطلاعات می‌پردازد. این فناوری‌ها با دستگاه‌های خودکاری سر و کار دارند که می‌توانند جانشین انسان در محیط‌ها یا روندهای تولیدی خطرناک‌ شوند یا ظاهر، رفتار و درک انسانی را شبیه‌سازی کنند. بسیاری از روبات‌های امروزی از طبیعت الهام گرفته‌اند که به شاخه روباتیک ملهم از بیولوژی مربوط می‌شوند. مفهوم ایجاد ماشین‌هایی که بتوانند خودکار کار کنند، به زمان‌های دور برمی‌گردد اما تحقیق روی عملیاتی کردن و کاربردهای احتمالی روبات‌ها از قرن بیستم آغاز شد. در طول تاریخ، روبات‌ها به تقلید رفتار انسانی شناخته شده و توانسته‌اند کارهای مشابهی نیز انجام دهند. امروزه و با پیشرفت فناوری، رشته روباتیک با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. تحقیق، طراحی و ساخت روبات‌های جدید با اهداف کاربردی متفاوت عمومی، تجاری یا نظامی انجام شده است. بسیاری از روبات‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که برای انسان خطرناک است؛ مانند خنثی‌سازی بمب و مین و بازرسی لاشه کشتی.

سیستم‌های خبره
در هوش مصنوعی، یک سیستم خبره (Expert System) یک سیستم کامپیوتری است که توانایی تصمیم‌سازی یک انسان خبره را شبیه‌سازی می‌کند. سیستم‌های خبره برای حل مشکلات پیچیده از طریق استنتاج در دانش خبرگی همانند یک انسان خبره است نه پیروی از دستورالعمل‌های برنامه‌نویس، آن‌طور که در برنامه‌های معمولی است. اولین سیستم‌های خبره در دهه ۱۹۷۰ ایجاد شدند و در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافتند. سیستم‌های خبره از اولین اشکال واقعا موفق نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بودند.
سیستم خبره یک ساختار خاص، متفاوت از برنامه‌های کامپیوتری متداول است و به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش ثابت، مستقل از سیستم خبره: موتور استنتاج و یک بخش متغیر: پایگاه دانش. در اجرای سیستم خبره، موتور همانند یک انسان بر اساس پایگاه دانش، استدلال می‌کند. در دهه ۸۰ بخش سومی هم ظاهر شد: رابط مکالمه برای ارتباط با کاربران. این توانایی برای مکالمه با کاربران بعدها به مکالمه‌ای شهرت یافت.

شبکه عصبی
شبکه عصبی (Neural Networks) مصنوعی گروهی از گره‌ها (نودها)ی به هم پیوسته، همانند شبکه عصبی گسترده در مغز است. در اینجا هر کدام از نودهای دایره‌شکل نشان‌دهنده یک عصب مصنوعی و فلش‌ها نشانگر اتصال از خروجی یک عصب به ورودی عصب دیگر هستند.
در علوم کامپیوتر و رشته‌های مربوطه، شبکه‌های عصبی مصنوعی مدل‌هایی الهام‌گرفته شده از سیستم عصبی مرکزی حیوانات (به ویژه مغز) هستند که توانایی یادگیری دستگاه و تشخیص الگو را دارند. این شبکه‌ها معمولا سیستمی از عصب‌های به هم پیوسته‌اند که می‌توانند مقادیر ورودی را با تزریق اطلاعات در شبکه محاسبه کنند.
به طور مثال در شبکه عصبی تشخیص دست‌خط، مجموعه‌ای از عصب‌های ورودی با پیکسل‌های تصویر ورودی فعال می‌شوند که نماینده یک حرف یا عدد است. فعال شدن این عصب‌ها بر اساس تابعی که توسط طراح شبکه تعیین شده، به دیگر عصب‌ها منتقل، ارزیابی یا تغییر داده می‌شود تا نهایتا عصب خروجی فعال شود و تعیین کند چه کاراکتری خوانده شده است.
همانند دیگر روش‌های یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی هم در انواع فعالیت‌هایی استفاده می‌شوند که انجام آنها با برنامه‌نویسی قراردادی معمولی دشوار است؛ از جمله بینایی ماشین و تشخیص صحبت.

الگوریتم ژنتیک
در شاخه هوش مصنوعی از رشته علوم کامپیوتر، یک الگوریتم ژنتیک (Genetic Algorithm) یک جست‌وجوی مکاشفه‌ای است که روند انتخاب طبیعی را شبیه‌سازی می‌کند. این کاشف (که گاهی متامکاشفه نیز نامیده می‌شود)، به صورت معمول برای ایجاد راه‌حل‌های مفید در مسائل بهینه‌سازی و جست‌وجو استفاده می‌شود. الگوریتم‌های ژنتیکی به طبقه‌ای بزرگ‌تر از الگوریتم‌های تکاملی (Evolutionary Algorithm) تعلق دارند که با استفاده از تکنیک‌های الهام‌گرفته از تکامل طبیعی، مانند ارث‌بری، جهش، انتخاب و عبور، راه‌حل‌هایی را برای مسائل بهینه‌سازی تولید می‌کنند.
الگوریتم‌های ژنتیکی در بیوانفورماتیک، فیلوژنتیک، علوم محاسباتی، مهندسی، اقتصاد، شیمی، تولید، فیزیک، ریاضیات، داروشناسی و دیگر موارد کاربرد دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 22:16:48   |
0     0
شبکه های عصبی یک تکنیک پردازش اطلاعات مبتنی بر روش سیستم های عصبی بیولوژیکی مانند مغز و پردازش اطلاعات است. مفهوم بنیادی شبکه های عصبی ، ساختار سیستم پردازش اطلاعات است که از تعداد زیادی واحدهای پردازشی (نورون‌) مرتبط با شبکه ها تشکیل شده اند‌. سلول عصبی بیولوژیکی یا نورون، واحد سازنده سیستم عصبی در انسان است. یک نورون از بخشهای اصلی زیر تشکیل شده است[14] :
1) بدنه سلولی که هسته در آن است و سایر قسمتهای سلولی از آن منشأ گرفته است.
2) هسته
3) آکسون که وظیفه آن انتقال اطلاعات از سلول عصبی است.
4) دندریت که وظیفه آن انتقال اطلاعات از سلول های دیگر به سلول عصبی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/04/01 00:18:07   |
0     0
فناوری الگوریتم ژنتیک
الگوریتم ژنتیک، الگوریتمی مبتنی بر تکرار است و اصول اولیه آن از علم ژنتیک اقتباس شده است. این الگوریتم درمسایل متنوعی نظیر بهینه سازی، شناسایی و کنترل سیستم، پردازش تصویر و مسایل ترکیبی، تعیین توپولوژی و آموزش شبکه های عصبی مصنوعی و سیستمهای مبتنی بر تصمیم و قاعده به کار می رود. انگیزه اصلی مطرح کردن الگوریتم ژنتیک می تواند این گونه عنوان شودکه «تکامل تدریجی» به شکل قابل ملاحظه ای در توسعه انواع وگونه های پیچیده از طریق مکانیزم های نسبتاً ساده تکمیلی نمود یافته است . حال سوال اساسی این است : پذیرش کدام ایده از تئوری تکامل تدریجی می تواند به ما در حل مسائل این قلمرو کمک کند ؟ این سوال با توجه به غنای پدیده تکامل تدریجی جوابهای متفاوتی دارد. هالند و دی جانگ (1975) از نخستین کسانی هستند که با معرفی مفهوم الگوریتم ژنتیک به عنوان یک تکنیک جستجوی عمومی- که از تکامل تدریجی بیولوژیک در قالب بقای افراد اصلح و مبادله ساختارمند و تصادفی اطلاعات، الگوبرداری می کند - درصدد پاسخگویی به این سوال برآمدند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/04/01 19:05:31   |
0     0
با توجه به اینکه بازار سرمایه دارای نظم مشخصی نیستف استفاده از ریاضیات پیچیده در سیستم های غیرخطی و پویا می تواند مدل هایی را ایجاد کند که نظریه های گذشته را باطل کند. در سال های اخیر فعالیت هایی در جهت پیش بینی قیمت در بورس اوراق بهادار در کشورهای مختلف با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی که شامل شبکه های عصبی ، منطق فازی و الگوریتم ژنتیک است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 12:42:20   |
0     0
منطق فازی در مقابل منطق باینری یا ارسطویی که همه چیز را فقط به دو قسمت سیاه و سفید، بلی وخیر،صفر و یک می بیند، قرار دارد. و منطقی است که در بازه صفر و یک قرار داشته و از مطلق گویی (فقط صفریا یک) دوری می گزیند و از مقدار تعلق یک عضو به مجموعه بحث می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان |   1396/04/04 18:44:39   |
0     0
اعصاب مصنوعی: عصب مصنوعی مدلی است که اجزاء آن شباهت مستقیمی به اجزاء عصب واقعی دارد.  این مدل را اولین بار مک کلولو و پیتز مطرح کردند. نگاره ی 1  نمایی از یک عصب مصنوعی است. علایم ورودی که با x0، xn, . .. ,x2 ,x1 ,مشخص شده اند، متغیرهای پیوسته هستند.  هر یک از این مقادیر ورودی تحت تأثیر وزن خاصی قرار میگیرند  .این عناصر پردازشگر   )عصب(  از دو قسمت تشکیل شده اند. قسمت اول ورودی های وز ن دار را با هم جمع میکند و کمیتی به نام   Iرا به دست می آورد؛ قسمت دوم یک صافی غیر خطی است که معمولاً تابع فعال سازی   نامیده میشود که از طریق آن خروجی مشخص می
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:21:27   |
0     0
تکنیک های هوش مصنوعی شامل شبکه های عصبی ، منطق فازی و الگوریتم ژنتیک است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:22:27   |
0     0
تکنیک های هوش مصنوعی شامل شبکه های عصبی ، منطق فازی و الگوریتم ژنتیک است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:23:13   |
0     0
اولین بار وایت از شبکه های عصبی برای پیش بینی در بازار بورس استفاده کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:24:06   |
0     0
شبکه های عصبی یک تکنیک پردازش اطلاعات مبتنی بر روش سیستم های عصبی بیولوژیکی مانند مغز و پردازش اطلاعات است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:24:49   |
0     0
مفهوم بنیادی شبکه های عصبی ، ساختار سیستم پردازش اطلاعات است که از تعداد زیادی واحدهای پردازشی (نورون‌) مرتبط با شبکه ها تشکیل شده اند‌.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:25:38   |
0     0
سیستم پردازش داده هایی که از تعداد زیادی عناصر پردازشگر ساده و بسیار مرتبط باهم تشکیل شده است شبکه عصبی مصنوعی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:26:31   |
0     0
منطق فازی در مقابل منطق باینری یا ارسطویی که همه چیز را فقط به دو قسمت سیاه و سفید، بلی وخیر، صفر و یک می بیند، قرار دارد. و منطقی است که در بازه صفر و یک قرار داشته و از مطلق گویی )فقط صفر یا یک( دوری می گزیند و از مقدار تعلق یک عضو به مجموعه بحث می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 09:08:20   |
0     0
کاربردهای هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده‌اند که بسیاری از این کاربردها دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی‌شوند و نام تخصصی خود را دارند. تأثیر هوش مصنوعی را اکنون می‌توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم دید. آیفونی که قادر به تشخیص اعضای خانه است یا تلویزیونی که نور صفحه نمایش دلخواه را با تعداد افراد تنظیم می‌کند، همه و همه کاربردهای هوش مصنوعی هستند.

کاربردهای عملی آن دسته از کاربردهای هوش مصنوعی هستند که عملیات خاصی را انجام داده و عمل یا تأثیر آن به وضوح توسط کاربر احساس خواهد شد. برای مثال جست و جوی خودکار گوگل که از الگوریتم‌ها و متدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می‌کند، پس از انجام یک عملیات پرهزینه و البته سریع نتایج مرتبط را به شما نشان خواهد داد. ماشین‌هایی که قادر هستند خودشان را کنترل کنند. ربات‌های پرنده و یا قایق‌های هوشمند نمونه‌ای بارز و موفق از این نوع کاربردها هستند.

نیاز به تحلیل و استخراج الگو از داده‌های ترافیک شهری، دریافتی کارکنان و جابه جایی پول در یک بانک برای جلوگیری از اختلاس یک عملیات نیست و تأثیر یا خود عمل به وضوح توسط کاربر لمس نخواهد شد؛ اما در مقابل یک تحلیل هوشمند و خودکار است که کاربرد تحلیلی هوش مصنوعی به حساب می‌آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 09:09:30   |
1     0
هنوز تعریف دقیقی برای هوش مصنوعی که مورد توافق دانشمندان این علم باشد ارائه نشده‌است و این به هیچ وجه مایهٔ تعجب نیست. چرا که مقولهٔ مادر و اساسی‌تر از آن، یعنی خود هوش هم هنوز بطور همه‌جانبه و فراگیر تن به تعریف نداده‌است. در واقع می‌توان نسل‌هایی از دانشمندان را سراغ گرفت که تمام دوران زندگی خود را صرف مطالعه و تلاش در راه یافتن جوابی به این سؤال عمده نموده‌اند که: هوش چیست؟

اما اکثر تعریف‌هایی که در این زمینه ارایه شده‌اند بر پایه یکی از ۴ باور زیر قرار می‌گیرند:

سیستم‌هایی که به طور منطقی فکر می‌کنند
سیستم‌هایی که به طور منطقی عمل می‌کنند
سیستم‌هایی که مانند انسان فکر می‌کنند
سیستم‌هایی که مانند انسان عمل می‌کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 09:10:50   |
0     0
بطور کلی ماهیت وجودی هوش به مفهوم جمع‌آوری اطلاعات، استقراء و تحلیل تجربیات به منظور رسیدن به دانش و یا ارایه تصمیم است. در واقع هوش به مفهوم به کارگیری تجربه به منظور حل مسائل دریافت شده تلقی می‌شود. هوش مصنوعی علم و مهندسی ایجاد ماشین‌هایی هوشمند با به کارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی و یا حیوانی و نهایتاً دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی است.

در مقایسهٔ هوش مصنوعی با هوش انسانی می‌توان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسایل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم است در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه‌هایی از قبل تعبیه شده بر روی کامپیوتر است. در نتیجه علی‌رغم وجود کامپیوترهای بسیار کارا و قوی در عصر حاضر ما هنوز قادر به پیاده کردن هوشی نزدیک به هوش انسان در ایجاد هوش‌های مصنوعی نبوده‌ایم.

بطور کلّی، هوش مصنوعی را می‌توان از زوایای متفاوتی مورد بررسی و مطالعه قرار داد. مابین هوش مصنوعی به عنوان یک هدف، هوش مصنوعی به عنوان یک رشتهٔ تحصیلی دانشگاهی، و یا هوش مصنوعی به عنوان مجموعهٔ فنون و راه کارهایی که توسط مراکز علمی مختلف و صنایع گوناگون تنظیم و توسعه یافته‌است باید تفاوت قائل بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/05/11 09:11:26   |
0     0
سلام علیکم
استفاده از تکنولوژی روز(هوش مصنوعی فناوری الگوریتم ژنتیک ومنطق فاز ی (میتواند درپیشبینی های سهام استفاده نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی دهقان چناری |   1396/09/26 12:59:43   |
0     0
هوش مصنوعی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد. (رشته مهندسی مالی)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی دهقان چناری |   1396/09/26 13:51:00   |
0     0
موارد زیر فهرستی است از وظایفی که از یک سیستم هوشمند انتظار می‌رود و تقریباً اکثر دانشمندان هوش مصنوعی بر آن توافق نظر دارند به شرح زیر است:

1- تولید گفتار
2- تشخیص و درک گفتار (پردازش زبان طبیعی انسان)
3- دستور پذیری و قابلیت انجام اعمال فیزیکی در محیط طبیعی و مجازی
4- استنتاج و استدلال
5-تشخیص الگو و بازشناسی الگو برای پاسخ گویی به مسائل بر اساس دانش قبلی
6-شمایلی گرافیکی یا فیزیکی جهت ابراز احساسات و عکس العمل‌های ظریف
7-سرعت عکس العمل بالا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 13:59:25   |
0     0
«هوش مصنوعی، مطالعه روش‌هایی است برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.» به این ترتیب می‌توان دید که دو تعریف آخر کاملاً دو چیز را در تعریف نخست واضح کرده‌اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 14:06:26   |
0     0
ویزگی هوش مصنوعی از دیدگاه اکثر دانشمندان :
سیستم‌هایی که به طور منطقی فکر می‌کنند
سیستم‌هایی که به طور منطقی عمل می‌کنند
سیستم‌هایی که مانند انسان فکر می‌کنند
سیستم‌هایی که مانند انسان عمل می‌کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/09 08:41:03   |
0     0
بی تردید امروزه بیشترین مقدار سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه در تمام جهان مبادله می شود. اقتصادهای ملی به شدت متاثر از عملکرد بازار سرمایه است. به علاوه بازار سرمایه به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری در دسترس، هم برای سرمایه گذاران کلان و هم برای عموم مردم شده است. بازارها نه تنها از پارامترهای کلان، بلکه از هزاران عامل دیگر نیز متاثر می شوند. تعداد زیاد و ناشناخته بودن عوامل موثر در بازار بورس، اوراق بهادار موجب عدم اطمینان در زمینه سرمایه گذارای شده است.
روشن است که خصوصیت عدم اطمینان، امر نامطلوبی است و از طرفی برای سرمایه گذارانی که بازار سهام را به عنوان مکان سرمایه گذاری انتخاب نموده اند، این خصوصیت اجتناب ناپذیر است. بنابراین به طور طبیعی تمام تلاش سرمایه گذار، کاهش عدم اطمینان است و از این جهت پیش بینی در این بازار یکی از ابزارهای کاهش عدم اطمینان می باشد.
یکی از کاربردهای پیش بینی نرخ ارز در صنعت کشور، استفاده در خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز از خارج و فروش تولیدات به شکل نقدی است. با خرید یا فروش نقدی در زمان مناسب می توان سود قابل ملاحظه ای را عاید شرکت ها کرد.
یکی از روش های نوین مورد استفاده در زمینه پیش بینی قیمت ارز، استفاده از شبکه های عصبی می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/10/17 14:51:25   |
0     0
قصه هوش مصنوعی در ایران :
همانطور که در مقاله (هوش مصنوعی و کاربرد های آن ) مفهوم هوش همواره یکی از جذابترین و تقریبا پیپچیده ترین مفاهیم بوده و هست . از آنجایی که علم متعقد است که جایگاه هوش مغز است انسان همواره در جستجوی کدگشایی عملکرد این عضو اسرارآمیز بدن بوده است امروزه علم تقریبا به این میزان از بلوغ رسیده است که بتواند ماشین ها و ابزاری بسازد که هوشمندانه عمل کنند به عبارت دیگر بشر توانسته است هوش مصنوعی تولید کند.مانند دیگر کشورها ایران نیز قصه خودش را دارد. پروفسور کارو لوکس پدر هوش مصنوعی ایران و یکی ازچهره های ماندگار علمی در کشور با ایجاد مرکز”کنترل و پردازش هوشمند” در دانشگاه تهران این علم را رسما پایه گذاری کرد پروفسور لوکس، بیش از ۱۵۰ مقاله در مجلات معتبر و ۳۰۰ مقاله در کنفرانس‌های علمی ارایه کرده است.عمده فعالیت او در خصوص منطق فازی ،مدل های عاطفی و پیش بینی سری های زمانی بود . او بیش از ۴۵۰ مقاله معتبر و علمی را در حوزه هوش مصنوعی به چاپ رساند. متاسفانه و در کمال ناباوری ایران در تیرماه ۱۳۸۹ این دانشمند عزیز را برای همیشه از دست داد و جامعه علمی کشور ناچار شد با این محقق و استاد برجسته وداع کند اما تلاش های او و شاگردانش سبب شد طی چند سال هوش مصنوعی در ایران به رتبه سیزدهم جهان دست پیدا کند.

آیا می دانستید هوش مصنوعی درایران رتبه ۱۳ جهان را دارد؟
به یاری پژوهش‌های گسترده دانشمندان علوم مرتبط، هوش مصنوعی تاکنون راه بسیاری پیموده است. در این زمینه، تحقیقاتی که روی توانایی آموختن زبان‌ها انجام شد و همچنین درک عمیق از احساسات، دانشمندان را در پیشبرد این دانش کمک زیادی کرده است. یکی از اهداف متخصصان، تولید ماشین‌هایی است که دارای احساسات بوده و دست‌کم نسبت به وجود خود و احساسات خود آگاه باشند. این ماشین باید توانایی تعمیم تجربیات قدیمی خود در شرایط مشابه جدید را داشته باشد و به این ترتیب اقدام به گسترش دامنه دانش و تجربیاتش کند. در سال‌های اخیر در ایران هم علوم و مهندسی رایانه و هوش مصنوعی به‌ویژه در دانشگاه‌ها توسعه چشمگیری پیدا کرده است. تعداد مدارک منتشر شده پژوهشگران ایرانی ثبت شده در «آی‌اس‌آی» در رشته هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۷۰۰ است. میزان نشر آثار علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، رتبه ایران را در بین کشورهای جهان به طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا داده است. در حال حاضر با افزایش تعداد مقالات «آی‌اس‌آی» در رشته هوش مصنوعی در کشور، ایران دارای رتبه ۱۳ جهانی در این رشته است.

دانشگاه ها و هوش مصنوعی در ایران:
در دانشگاه ها، هوش مصنوعی در ایران یکی از گرایش‌های مهندسی رایانه است. موضوع‌های متنوعی در این رشته دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند. از جمله شبکه‌های مصنوعی، هوش مصنوعی پیشرفته، تئوری فازی و پردازش تصویر

هدف از دوره های هوش مصنوعی در ایران ، تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل و طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و مجموعه‌های سخت‌افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود، نگهداری، عیب‌یابی، تعمیر، اصلاح و توسعه روش‌ها و فناوری‌ها فعالیت کنند.

به‌طور عمده در این گرایش به ساخت سیستم‌های هوشمند و رباتیک پرداخته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/02 19:40:56   |
0     0
هوش مصنوعی یا هوش ماشینی (به انگلیسی: Artificial Intelligence) (که قطعا تهدیدی جدی علیه بشریت است) به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد، گفته می‌شود. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی، آن را به عنوان «دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند»[۲] تعریف کرده‌اند.

هوش مصنوعی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد.

از زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی می‌توان به لیسپ، پرولوگ، کلیپس و ویپی اکسپرت اشاره کرد.

یک «عامل هوشمند» سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد.[۳] جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۶ استفاده نمود، آن را «دانش و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند» تعریف کرده‌است.

هوش مصنوعی در علم پزشکی امروزه به دلیل گسترش دانش و پیچیده‌تر شدن فرایند تصمیم‌گیری، استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی به خصوص سیستم‌های هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری، اهمیت بیشتری یافته‌است. هوش مصنوعی گسترش دانش در حوزهٔ پزشکی و پیچیدگی تصمیمات مرتبط با تشخیص و درمان - به عبارتی حیات انسان - توجه متخصصین را به استفاده از سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری در امور پزشکی جلب نموده‌است. به همین دلیل، استفاده از انواع مختلف سیستم‌های هوشمند در پزشکی رو به افزایش است، به گونه‌ای که امروزه تأثیر انواع سیستم‌های هوشمند در پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته‌است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/11/02 22:30:06   |
0     0
پیشرفت های هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸
هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در صنعت دارد ولی قطعا نمی تواند جایگزین نیروی انسانی شود ، اما در عین حال پیشرفت بسزایی داشته است. در سال ۲۰۱۷ پیشرفت های زیاد و حساسی در این زمینه رخ داده است. در کنار این پیشرفت ها درک ما نیز در مورد این موضوع هم افزایش یافت. دانشمندی به نام فریدا پولی ، محقق و بنیانگذار شرکت Pymetrics ، در نشریه فوربز دست آورد های خود را در مورد هوش مصنوعی در مقاله ای گزارش داد. متن مقاله چنین گفته است:

تغییر شیوه الگوی مردم
در مورد هوش مصنوعی که صحبت می شود اکثر افراد فکر می کنند که کار هایی مثل رفتگری و تحویل اجناس در لیست آن نخواهند بود ، این مهم را فراموش کرده ایم که هوش مصنوعی در زندگی روز مره ما نفوظ خواهد کرد. در کل دو نوع هوش وجود دارد که عبارت اند از Al که به معنای هوش مصنوعی است و دیگری lA یعنی هوش افزایی است. اکنون با پیشرفت هایی که بدست آمده و در سال های آینده نیز بیشتر خواهد شد ، راه زیاد و طولانی برای جایگزینی هوش مصنوعی با انسان وجود دارد.

باید به این موضوع فکر کرد در زمان حال افراد شغل خود را چگونه انجام می دهند و در صورتی که این هوش وجود داشته باشد چگونه آن را انجام می دهند ؟برای مثال کار های اداری خسته کننده و یا کار هایی که نیاز به خلاقیت خاصی ندارند ، می توان باید الگوی برنامه ریزی شده آن هارا به این هوش سپرد . یا تشخیص یک بیماری مشابه در افراد مریض یا … . این هوش می تواند سریع تر و با دقت بیشتری بیماری را شناسایی و درمان مناسب آن را پیدا کند . این یعنی هوش مصنوعی کارایی و دقت پزشکان را بسیار بیشتر می کند و نه اینکه جای آن ها بگیرد .

هوش مصنوعی

اشتباهات و خطرات هوش مصنوعی بیشتر می شود
این تکنولوژی قدرتمند زمانی انتشار یابد به سرعت کیفیت زندگی افراد را نیز بهبود می بخشد و ان ها را بر روی قسمت های مهم و حساس کار هایشان متمرکز می کند ، در اجتماع محبوب می شود. در عین حال ممکن است این تکنولوژی خطرناک هم باشد . الگوریتم ها به دلیل تصمیم گیری سریع مورد پذیرش واقع می شوند. اما همین قدرت باعث تصمیم گیری های غلط نیز می شود.

دانشمندان می گویند که امکان دارد این داده ها الگوریتم های اشتباهی تولید کنند و فعالیت های افراد را مختل کنند، که به آن «سمت تاریک هوش مصنوعی»می گویند. برای مثال ربات های تای ماکروسافت و یا نتایج تصوری گوگل برای واژه gorilla است. درسال ۲۰۱۸ با تقویت و قوی تر شدن این هوش اشتباهات آن هم بیشتر می شود. و احتمال آن زیاد است که از این نوع اشتباهات دوباره تکرار شود ، و اگر نظارتی بر روی آن نباشد فاجعه های وحشتناکی را به بار می آورد. شرکت هایی که این هوش را خریداری می کنند به توانایی این هوش در الگوریتم ها توجه نمی کنند بلکه در نظارت این بر عمل کرد آن ها توجه می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مدیریت در شرکتهای بیمه، هست‌ها و بایدها

مدیریت در شرکتهای بیمه، هست‌ها و بایدها

رضا اکبرزاده
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی