تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
مدیران اثر بخش در زمان حال زندگی می کنند اما همیشه به فکر آینده هستند. - ال هیز

به نظر می‌رسد اولین کاری که می‌توان برای برخورد با مساله فساد و اختلاس در سیستم بانکی به طور جدی داشت این است که به طور کلی، برای هیچ کس، در هیچ رتبه‌ای و در هیچ دوره‌ای از کشور، به هیچ وجه حاشیه‌ امنیتی شناخته نشود.


کارشناسان اقتصادی معتقدند: راه‌های جلوگیری اختلاس از بانک‌ها و یا به طور کلی رشوه‌گیری که در ادارات وجود دارد، به نظارت همه جانبه، برخوردهای توام با عدم تبعیض و عدم حاشیه‌ امنیتی که برای بعضی‌ها وجود دارد باز می‌گردد. امروزه به دلیل اینکه مسایل سیاسی ما، در همه جا حرف اول را می‌زند، هر کس می‌خواهد مرتکب خلافی شود، متاسفانه یک حاشیه امنیتی دارد که یا قضایی است یا سیاسی.
مادامی‌ که افراد، گروه‌ها و یا جناح‌ها، برای خود حاشیه‌ امنیتی بشناسند، حرف زدن برای مبارزه با فساد، فقط در قالب حرف، باقی می‌ماند و اگر حاشیه‌ امنیتی را برای همه‌ مقامات، گروه‌ها و صنوف از بین ببریم، قطعاً مساله فساد هم از بین خواهد رفت. مساله‌ مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در حد توان درآمد افراد را افزایش دهیم و نظارت دایمی، مستمر و بدون تبعیض داشته باشیم.


یک کارشناس بانکی نیز، نظام‌مند ساختن و شفاف کردن سیستم بانکی و نظارت کافی، تقویت مدیریت و مجهز کردن به ابزار دقیق نظارتی و همچنین انتخاب افراد شایسته و سالم در نظام بانکی کشور را از راه‌های جلوگیری اختلاس از بانک‌ها می‌داند و در خصوص حساسیت و واکنش مجلس نسبت به این موضوع، اظهار می‌دارد: مجلس در این زمینه تذکراتی داده و سیستم تحقیق و تفحص هم کارهایی انجام داده است.
وی به رابطه علت و معلول اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه ما همیشه با معلول مبارزه کرده‌ایم و با علت مبارزه نکرده‌ایم، علت اصلی، باندهای مافیایی هستند که در بانک‌ها به وجود آمده‌اند، وقتی فردی وام‌های 500 میلیونی یا چند میلیاردی را از بانک دریافت می‌کند، طبعا به خاطر وجود مافیای قدرت در بانک‌هاست. لذا تا در بانک‌ها فساد اقتصادی نباشد، شخص متقاضی نمی‌تواند وامی‌دریافت کند، یا تبصره‌ها که طبعاً سود بسیار پایینی دارد؛ مثلا 4 یا 5 درصد و این پول‌های خیلی کلان در اختیار بانک‌هاست و آن را به افرادی که می‌خواهند پرداخت می‌کنند و جلوی پای بقیه‌افراد سنگ‌ اندازی ‌کرده و اشکال‌ تراشی می‌کنند و به آنها وام پرداخت نمی‌کنند. به عبارتی دیگر بانک‌ها فقط به کسانی وام پرداخت می‌کنند که ارتباط ناسالم اقتصادی با مدیران آنها دارند.
یک استاد دانشگاه نیز از جمله راه‌های جلوگیری اختلاس از بانک‌ها را اصلاح تیم اقتصادی دولت می‌داند و اعتقاد دارد: بانک مرکزی باید اصلاح شود و مدیریت‌ها و اصل مدیریت‌های کلان بانک‌ها، باید بازنگری شود، و آن رشته‌های مافیایی و افرادی که این فسادها را در بانک‌ها به راه می‌اندازند باید گسسته شود.
به اعتقاد وی تحقیق و تفحص از بانک‌ها مشخص خواهد کرد که اختلاس‌ها، تخلفات و مفاسد اقتصادی ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی بانک‌ها است و یا عدم نظارت قوی برعملکرد بانک‌ها که منجر به بروز چنین تخلفاتی شده است.
وی با بیان این مطلب که طبیعت بانکداری ایجاب می‌کند که با یک سری تخلفات احتمالی در بانک‌ها روبه‌رو شویم، اظهار می‌دارد: بایستی از یک سیستم توانمند بانکداری برخوردار شویم که در این زمینه بانکداری الکترونیک می‌تواند درجهت خنثی‌سازی تخلفات بانکی بسیار موثر باشد.

 

منبع

روزنامه تفاهم

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

دید اقتصادی

دید اقتصادی

پیترشیف
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی