تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هر بار که راهی را انتخاب می کنیم، گامی در راه ایجاد شخصیت خود بر می داریم - جان ماکسول

 فعالان بورس از پشتوانه قانونـی زیادی برخوردار هستند؛ زیرا به دلیل اهمیت فوق‌العاده بورس در نظام اقتصادی کشور، قانون‌گذار قوانین، مقررات و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس درنظر گرفته است تا سرمایه‌گذاران، با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقاتی مثل سوء‌استفاده، کلاهبرداری و... در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ مزیتی که در بازارهای سنتی وجود نـدارد.

 

بورس، یک بازار است که انواع دارایی در آن مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد. البته بازاری که ما از آن، با عنوان بورس صحبت می‌کنیم، با بازارهای متداول مثل بازار طلا، بازار خودرو، بازار فرش و... که اغلب شما با آنها آشنا هستید، تفاوت‌های عمده‌ای دارد.شاید بتوان رسمی‌بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونـی را مهمترین تفاوت‌های بورس با بازارهای سنتـی دانست.به این معنا که:

تفاوت اول بورس با بازار های سنتی، برخلاف بازارهای سنتی، یک بازار کاملا رسمی است و خرید و فروش در آن، براساس قوانیـن، مقررات و ضوابط مشخـص و نظام‌مند انجام می‌شود.

 

تفاوت دوم بورس با بازارهای سنتی، شفافیت بالای بورس است، به این معنا که وقتی که فردی تصمیم به خرید یا فروش سهام یک شرکت در بورس می‌گیرد، به راحتی و تنها صرفا با دسترسی به اینترنت، می‌تواند به همه اطلاعات مربوط به آن شرکت دسترسی داشته باشد و بعد از بررسی کامل این اطلاعات، درباره خرید یا فروش سهام آن شرکت تصمیم‌گیری کند، درحالیکه بازارهای سنتی از چنین شفافیتی برخوردار نیستنـد.

 

تفاوت سوم بورس با بازارهای سنتـی هم به برخورداری فعالان بورس از پشتوانه قانونـی مربوط است؛ زیرا به دلیل اهمیت فوق‌العاده بورس در نظام اقتصادی کشور، قانون‌گذار قوانین، مقررات و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس درنظر گرفته است تا سرمایه‌گذاران، با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقاتی مثل سوء‌استفاده، کلاهبرداری و... در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ مزیتی که در بازارهای سنتی وجود نـدارد.از تفاوت بورس با بازارهای سنتی که بگذریـم، بهتر است اشاره‌ای هم به نقش بورس و به طور مشخص، بورس اوراق بهادار در اقتصاد جامعه داشته باشیـم.

 

 

چرا بورس تا این اندازه، در نظام اقتصادی کشورهـا اهمیت دارد؟
فرض کنید شرکتـی پس از انجام مطالعات کارشناسی، به این نتیجه رسیده است که با افزایش تعداد خطوط تولید خود، می‌تواند محصول جدیـدی را به بازار عرضه کند. طبیعتا موفقیت شرکت در راه‌اندازی خط تولید جدید، منجر به افزایش میزان تولید، فروش و سودآوری شرکت، ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، خودکفایی در عرصه ملی و در نهایت، رشد و رونق اقتصادی خواهد شد اما شرکت برای راه‌اندازی این خط تولید، نیاز به پـول دارد. پس سوال اصلی این است که منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی این خط تولید، چگونه باید تأمیـن شود؟
 
یک راه متداول، مراجعه مسئولان شرکت به بانک و دریافت تسهیلات بانکی است. این روش ازنظر زمانی، معمولا فرایندی زمان‌بر و طولانی است. همچنین هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می‌کند؛ چون شرکت درصورت دریافت تسهیلات، بایدسود تسهیلات را به بانک پرداخت کند و نرخ سود نیز معمولا قابل‌توجه است؛ بنابراین با این روش، ریسک شرکت نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.
 
اما در کنار این روش، روش دیگـری هم وجود دارد که تأمین مالـی ازطریق بورس اوراق بهـادار است. در این روش، شرکت می‌تواند درصورت پذیرش در بورس، طرح توجیهی خود برای راه‌اندازی خط تولید جدید را به بورس ارائه کند. درصورتی که کارشناسان بورس تشخیص دادند که طرح ارائه شده، ازنظر میزان سودآوری و سایر شرایط، طرح قابل قبولی است، به شرکت اجازه می‌دهند تا با عرضه و فروش سهام جدید به سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار، منابع مالی موردنیاز خود را برای راه‌اندازی خط تولید جدید تأمین کند.

 

به این ترتیب، از یک‌سو شرکت توانسته است با سهیم کردن دیگران در طرح خود، به راحتـی تأمین مالی کند. از سوی دیگر نیز، سرمایه‌گذارانی که طرح شرکت را سودآور تشخیص داده‌اند نیزتوانسته‌اند با خرید سهام آن شرکت، هر چند به میزان بسیار کم و با سرمایه اندک، در یک طرح سودآور و ملـی، شریک شوند. نتیجه چنین مشارکت مؤثری نیز قطعا، رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهـد بود.
 
توجه به این نکته ضروری است که چون سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار، پس از بررسی و تحلیل اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها، سهام شرکت‌های سودآور و دارای عملکرد قابل قبول را انتخاب می‌کنند، بنابراین بورس در واقع با ایجاد فضای رقابتی، باعث می‌شود که شرکت‌های موفق و سودده، بتوانند از طریق فروش سهام به تأمین مالی بپردازند و برعکس شرکت‌های زیان‌ده به‌طور خودکار از گردونه خارج شوند تا تخصیص منابع، به صورت مطلوب و بهینه انجام شود؛ امری که به نوبه خود رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. به همین علت است که کشورهایی که دارای بورس تکامل یافته‌تر هستند، توانسته‌اند رشد اقتصادی بیشتـری را تجربـه کننـد.

 

 

منبع:

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه

تالار مجازی بورس ایران

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
Sobhan Karimi |   1396/04/11 18:01:37   |
1     0
بورس،یک بازار است که انواع دارایی در ان خرید و فروش قرار می گیرد.البته بازاری که ما ار ان،با عنوان بورس صحبت می کنیم،با بازارهای متداول مثل بازار طلا،بازار طلا،بازار خودرو،بازار فرش و...که اغلب شما با انها اشنا هستید.تفاوت های عمده ای دارد.شاید بتوان رسمی بودن،شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونی را مهمترقن تفاوت های بورس با بازارهای سنتی دانست.به این معنا که:
اولا بورس،برخلاف بازارهای سنتی،یک بازار کاملا رسمی است و خرید و فروش در ان،بر اساس قوانین،مقرارت و ضوابط مشخص و نظام مند انجام می شود.

تفاوت دوم بورس با بازارهای سنتی،شفافیت بالای بورس است،به این معنا که وقتی که فردی تصمیم به خرید یا فروش سهام یک شرکت در بورس می گیرد،به راحتی و تنها صرفا با دسترسی به اینترنت،می تواند به همه اطلاعات مربوط به ان شرکت دسترسی داشته باشد و بعد از بررسی کامل این اطلاعات،درباره خرید یا فروش سهام ان شرکت تصمیم گیری کند،در حالیکه بازارهای سنتی از چنین شفافیتی برخوردار نیستند.

تفاوت سوم بورس با بازارهای سنتی هم به برخورداری فعالان بورس از پشتوانه قانونی مربوط است:زیرا به دلیل اهمیت فوق العاده بورس در نظام اقتصادی کشور،قانون گذار قوانین،مقرارت و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه گذاران در بورس در نظر گرفته است تا سرمایه گذاران،با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقاتی مثل سواستفاده،کلاهبرداری و...در این بازار سرمایه گذاری کنند؛مزیتی که در بازارهای سنتی وجود ندارد.از تفاوت بورس با بازارهای سنتی که بگذریم،بهتر است اشاره ای هم به نقش بورس و به طور مشخص،بورس اوراق بهادار در اقتصاد جامعه داشته باشیم.

فرض کنید شرکتی پس از انجام مطالعات کارشناسی به این نتیجه رسیده است که با افزایش تعداد خطوط تولید خود،می تواند محصول جدیدی را به بازار عرضه کند.طبیعتاموفقیت شرکت در راه اندازی خط تولید جدید منجر به افزایش میزان تولید فروش و سود آوری شرکت ایجاد فرصت های شغلی بیشتر خود کفایی در عرصه ملی و در نهایت رشد و رونق اقتصادی خواهد شد اما شر کت برای راه اندازی این خط نیاز به پول دارد. باید منابع مالی مورد نیاز شر کت را برای راه اندازی این خط تولید تامین نمود.

یک راه متداول مراجعه مسئولان شرکت به بانک و دریافت تسهیلات بانکی است.این روش از نظر زمانی معمولا فرایندی زمان بر و طولانی است.همچنین هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می کند.چون شرکت در صورت دریافت تسهیلات باید سود تسهیلات را به بانک پرداخت کند و نرخ سود نیز معمولا قابل توجه است .بنابراین با این روش ریسک شرکت نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

اما در کنار این روش روش دیگری هم وجود دارد که تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار است. در این روش شرکت می تواند در صورت پذیرش در بورس طرح توجیهی خود برای راه اندازی خط تولید جدید را به بورس ارائه کند. در صورتی که کارشناسان بورس تشخیص دادند که طرح ارائه شده از نظر میزان سود آوری و سایر شرایط طرح قابل قبولی است. به شرکت اجازه می دهند تا با عرضه و فروش سهام جدید به سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار منابع مالی مورد نیاز خود را برای راه اندازی خط تولید جدید تامین کند. به این ترتیب از یک سو شرکت توانسته است با سهیم کردن دیگران در طرح خود به راحتی تامین مالی کند. از سوی دیگر نیز سرمایه گذارانی که طرح شرکت را سود آور تشخیص داده اند نیز توانساه اند با خرید سهام آن شرکت هر چند به میزان بسیار کم و با سرمایه اندک در یک طرح سود آور و ملی شریک شوند نتیجه چنین مشارکت موثری نیز قطا رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان طزرجانی |   1396/04/11 21:40:18   |
1     0
بورس، برخلاف بازارهای سنتی، یک بازار کاملا رسمی است و خرید و فروش در آن، براساس قوانیـن، مقررات و ضوابط مشخـص و نظام‌مند انجام می‌شود.

تفاوت دوم بورس با بازارهای سنتی، شفافیت بالای بورس است، به این معنا که وقتی که فردی تصمیم به خرید یا فروش سهام یک شرکت در بورس می‌گیرد، به راحتی و تنها صرفا با دسترسی به اینترنت، می‌تواند به همه اطلاعات مربوط به آن شرکت دسترسی داشته باشد و بعد از بررسی کامل این اطلاعات، درباره خرید یا فروش سهام آن شرکت تصمیم‌گیری کند، درحالیکه بازارهای سنتی از چنین شفافیتی برخوردار نیستنـد.

تفاوت سوم بورس با بازارهای سنتـی هم به برخورداری فعالان بورس از پشتوانه قانونـی مربوط است؛
با تشکر از خدمت استاد محترم خانم دکتر تفتیان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/13 19:12:44   |
1     0
رسمی‌بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونـی مهمترین تفاوت‌های بورس با بازارهای سنتـی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/15 18:33:11   |
0     0
برخوردار هستند؛ زیرا به دلیل اهمیت فوق‌العاده بورس در نظام اقتصادی کشور، قانون‌گذار قوانین، مقررات و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس درنظر گرفته است تا سرمایه‌گذاران، با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقاتی مثل سوء‌استفاده، کلاهبرداری و... در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ مزیتی که در بازارهای سنتی وجود نـدارد.
 
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/17 12:34:39   |
0     0
فعالان بورس از پشتوانه قانونـی زیادی برخوردار هستند؛ زیرا به دلیل اهمیت فوق‌العاده بورس در نظام اقتصادی کشور، قانون‌گذار قوانین، مقررات و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس درنظر گرفته است تا سرمایه‌گذاران، با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقاتی مثل سوء‌استفاده، کلاهبرداری و... در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ مزیتی که در بازارهای سنتی وجود نـدارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/04/19 22:22:03   |
0     0
* مزایای بورس از دید واحدهای اقتصادی (شرکت‌های سرمایه‌پذیر)

سهولت در تامین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار، افزایش اعتبار داخلی و خارجی و تامین مالی با به وثیقه گذاردن سهام شرکت در بازارهای مالی داخلی و خارجی، تعیین ارزش بازار براساس قانون عرضه و تقاضا تا زمانی که نام شرکت در تابلوی بورس درج است، سهولت در تغییر ترکیب سهامداری و انتقال مالکیت، ایجاد دیدگاهی مطلوب در سرمایه‌گذاران با کاهش ریسک واحد اقتصادی و امکان تامین مالی با هزینه کمتر، برخورداری از مزایای خاص و اعتباری بانک‌ها و انتشار اوراق مشارکت، انتشار اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی و فقط با مجوز سازمان بورس اوراق بهادار، برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، تبیین چشم‌انداز فعالیت شرکت در آینده و ارزیابی عملکرد شرکت و ارتقای سطح اعتماد عمومی و استفاده از مشارکت عمومی در توسعه شرکت است.
مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه سرمایه‌گذاران شامل:

خرید سهام و اوراق بهادار برای کسب بازده مناسب و پوشش در مقابل تورم، اطمینان از گزینه سرمایه‌گذاری به دلیل شفافیت اطلاعات، قابلیت نقد شوندگی اوراق بهادار و سهولت نقل و انتقال سهام و استفاده از معافیت‌‌های مالیاتی، مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری برای اداره شرکت‌ها، ایجاد یک بازار دائمی و مستمر، امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت، وجود طیف‌های متنوع از اوراق بهادار از نظر درجه بازدهی و خطرپذیری برای سرمایه‌گذار، برقراری سیستم‌ها و روش‌هایی که از طریق آن خرید و فروش اوراق بهادار منظم و رسمی شود، احساس مشارکت سهامدار در امور تولیدی و تجاری شرکت و نظارت مضاعف بر فعالیت شرکت‌ها در چارچوب استانداردها و آیین‌نامه‌های بازار سرمایه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/20 15:55:00   |
0     0
سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار در بسیاری از کشورها از مالیات معاف و یا مشمول تخفیف مالیاتی است.
همچنین شرکتهای پذیرفته شده در بورس نیز از مزایای معافیت درصد مالیاتی استفاده می‌نمایند

با تبدیل دارایی و ثروت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمابه می‌توان از تورم فرار کرد و نیز با تحلیل و مدیریت بهینه داراییها به سودآوری نیز رسید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی ملکی ابرده |   1396/04/20 21:27:19   |
0     1
مطالعه شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/04/24 19:59:09   |
1     0
سلام علیکم
تفاوتهای بازار ارهای سنتی وبورس
اولا بورس، برخلاف بازارهای سنتی، یک بازار کاملا رسمی است و خرید و فروش در آن، براساس قوانیـن، مقررات و ضوابط مشخـص و نظام‌مند انجام می‌شود.
تفاوت دوم بورس با بازارهای سنتی، شفافیت بالای بورس است، به این معنا که وقتی که فردی تصمیم به خرید یا فروش سهام یک شرکت در بورس می‌گیرد، به راحتی و تنها صرفا با دسترسی به اینترنت، می‌تواند به همه اطلاعات مربوط به آن شرکت دسترسی داشته باشد و بعد از بررسی کامل این اطلاعات، درباره خرید یا فروش سهام آن شرکت تصمیم‌گیری کند، درحالیکه بازارهای سنتی از چنین شفافیتی برخوردار نیستنـد.
تفاوت سوم بورس با بازارهای سنتـی هم به برخورداری فعالان بورس از پشتوانه قانونـی مربوط است؛ زیرا به دلیل اهمیت فوق‌العاده بورس در نظام اقتصادی کشور، قانون‌گذار قوانین، مقررات و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس درنظر گرفته است تا سرمایه‌گذاران، با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقاتی مثل سوء‌استفاده، کلاهبرداری و... در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ مزیتی که در بازارهای سنتی وجود نـدارد.از تفاوت بورس با بازارهای سنتی که بگذریـم، بهتر است اشاره‌ای هم به نقش بورس و به طور مشخص، بورس اوراق بهادار در اقتصاد جامعه داشته باشیـم.
ضررت های تشکیل بورس تامین مالی شرکتها به دوروش می باشد
یک راه متداول، مراجعه مسئولان شرکت به بانک و دریافت تسهیلات بانکی است. این روش ازنظر زمانی، معمولا فرایندی زمان‌بر و طولانی است. همچنین هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می‌کند؛ چون شرکت درصورت دریافت تسهیلات، بایدسود تسهیلات را به بانک پرداخت کند و نرخ سود نیز معمولا قابل‌توجه است؛ بنابراین با این روش، ریسک شرکت نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.
روش دیگری هم وجود دارد که تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار است. در این روش شرکت می تواند در صورت پذیرش در بورس طرح توجیهی خود برای راه اندازی خط تولید جدید را به بورس ارائه کند. در صورتی که کارشناسان بورس تشخیص دادند که طرح ارائه شده از نظر میزان سود آوری و سایر شرایط طرح قابل قبولی است. به شرکت اجازه می دهند تا با عرضه و فروش سهام جدید به سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار منابع مالی مورد نیاز خود را برای راه اندازی خط تولید جدید تامین کند. به این ترتیب از یک سو شرکت توانسته است با سهیم کردن دیگران در طرح خود به راحتی تامین مالی کند. از سوی دیگر نیز سرمایه گذارانی که طرح شرکت را سود آور تشخیص داده اند نیز توانساه اند با خرید سهام آن شرکت هر چند به میزان بسیار کم و با سرمایه اندک در یک طرح سود آور و ملی شریک شوند نتیجه چنین مشارکت موثری نیز قطا رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/05/03 20:08:53   |
0     0
در بازار سرمایه تخصیص، زمانی بهینه است که بیشترین حجم منابع متوجه سودآورترین فعالیت‌ها شده و در نتیجه بهترین و توجیه‌پذیرترین فعالیت‌های اقتصادی با امکان بیشترین حجم مالی روبه‌رو خواهند شد. در ایران رکن اصلی بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار بوده که نقش محوری بازار سرمایه را برعهده دارد.

با وجود قدمت بسیار طولانی بورس‌های اوراق بهادار در جهان، بورس اوراق بهادار در ایران دارای پیشینه کوتاه‌مدتی است گرچه آغازفعالیت رسمی بورس اوراق بهادار در ایران به سال ۱۳۴۶ باز می‌گردد، ولی شروع فعالیت اصلی و اساسی این سازمان همزمان با اجرای اولین برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸ است.

وجود پتانسیل‌های بالقوه و ضرورت‌های ایجاد شده با وجود محدودیت‌ها و مشکلات پیش‌رو، جایگاه بورس اوراق بهادار را در طی سال‌های اخیر بیش از پیش برجسته و با اهمیت ساخته است. هرچند که بورس اوراق بهادار کشور از نظر نماگر‌های جمعیتی، صنعتی و اقتصادی از موقعیت ممتازی برخوردار است، اما در دسترس نبودن ابزار‌ها و زمینه‌های لازم برای مشارکت برابر و گسترده صاحبان منابع پس‌اندازی در بازار سرمایه ایران سبب شده تا درصد کمی از سرمایه تجهیز شده کنونی توسط این بازار به سهامداران جزء یا حتی بخش‌خصوصی تعلق داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آموزش آتی سکه

آموزش آتی سکه

رضا مناجاتی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی