تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
انتخاب در دو چیز امکان ندارد، یکی تولد و یکی مرگ. - لائوتسه

این روش که ابتدا توسط هری مارکویتز بصورت عملی بیان شد، بر اساس یک سری مفروضات خاصی است که اهم آن گویای این است که بازار کارا است و انتشار اطلاعات بصورت یکپارچه و در اختیار همکان است و شفافیت اطلاعات در معاملات حاکم است. مبنای این روش بر پایه این استدلال استوار است که احتمال خطر از دست دادن سرمایه یا سود یک نوع سهام در بازار بسیار بیشتر از مجموعه یا ترکیب سهام است.

 

لذا قاعدتاً سرمایه گذار حرفه ای نباید تمامی سرمایه خود را دریک قلم دارایی سرمایه گذاری کند. بلکه بایستی آن را در مجموعه ای از سهام یا دارائیها سرمایه گذاری کند که این مجموعه به پرتفوی معروف است . پرتفوی یا سبد سهام متشکل از سهام متعدد شرکتهایی است که در شرایط عادی احتمال کاهش بازده همه دارائیها تا حدودی به صفر نزدیک است. و تلاشها بر این است که ریسک غیر سیستماتیک یا تنوع پذیر به حداقل ممکن تقلیل یابد. به همین جهت ترکیب پرتفوی بهتر است به گونه ای باشد که نوسانات مشابهی نداشته باشند یعنی زمانیکه بازده یکی کاهش پیدا می کند بازده دیگری افزایش یابد در این راستا مراحل زیر توسط سرمایه گذار و یا معاملگر در بازار رعایت می گردد.

 


1- تعیین بازده مورد انتظار سبد سهام و تک تک سهام 
2- ارزیابی وضعیت سهام مختلف و انتخاب آنها 
3- بهینه نمودن ترکیب سهام ( پرتفوی ) 
4- ارزیابی پرتفوی و بازنگری در مجموعه سهام


تحلیل پرتفوی، کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و بازده و نیز تجزیه و تحلیل بازار دارد و به همین خاطر نرم افزارهای طراحی شده است که قابلیت محاسبه ریسک بازار و مقایسه آن با ریسک صنعت و شرکتها را دارد.


در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاشها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد. در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا  محاسبه می شود. این تحلیل کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و تجزیه و تحلیل بازار دارد و مبنای کار سرمایه گذاران حرفه ای است.

 

بعبارتی این روش مبتنی بر بهینه سازی ریسک و بازده از طریق چند گونه سازی سهام های مختلف می باشد که در آن به اثبات رسیده که با تقسیم سرمایه به سهم های مختلف  و بررسی چگونگی ارتباط بین سهام با یکدیگر می توان بدون تعدیل بازده، ریسک سبد سهام را کاهش داد. به تعبیری دیگر مارکویتز معتقد است بازده سبد سهام برابر بازده وزنی تک تک سهام می باشد اما ریسک سبد الزاماً برابر ریسک وزنی سهام داخل سبد نبوده و این موضوع ارتباط کامل با همبستگی یا عدم همبستگی بازده سهام تک تک شرکتهای درون سبد با یکدیگر دارد و اگر بتوانیم سبد سهامی تشکیل دهیم که بین تک تک سهم های موجود در سبد کمترین ضریب همبستگی حاکم باشد در آن صورت می توانیم مطمئن باشیم که ریسک سبد به طور یقین کمتر از وزن ریسک تک تک سهام آن خواهد گردید.


در نظریه مدرن پرتفوی کل تغییر پذیری بازده ای حول میانگین، ریسک تلقی می گردد و با واریانس و انحراف معیار اندازه گیری می شود در این نظریه نوسانات بالای میانگین و همچنین نوسانات پایین میانگین هم ارزش می باشند. به عبارت دیکر واریانس شاخص ریسک متقارن است که در دنیای واقعی سرمایه گذاران مصداق ندارد.


کاربرد این روش منوط به وجود اطلاعات تاریخی گسترده است تا جایی که هر چه اطلاعات تاریخی یک سهم بیشتر باشد می توان به نتیجه حاصله اعتماد بیشتری نمود و این در حالی است که اعظم سهام در ایران دارای عمق تاریخی بسیار کمی می باشد.

 

 

منبع:

جزوه درسی تصمیم گیری در مسایل مالی خانم دکتر تفتیان-راعی،رضا و تلنگی، احمد، (1383)، "مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته" سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ اول.

 راعی،رضا و سعیدی، علی، (1383)، "مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک".
- رهنمای رودپشتی، فریدون و صالحی، الله کرم، (1389)، " مکاتب و تئوری های مالی و حسبداری" انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول.

 

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث تحلیل با رویکرد نظریه های مدرن، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
آرزو السادات آینده |   1396/02/13 17:23:43   |
1     0
1- تعیین بازده مورد انتظار سبد سهام و تک تک سهام
2- ارزیابی وضعیت سهام مختلف و انتخاب آنها
3- بهینه نمودن ترکیب سهام ( پرتفوی )
4- ارزیابی پرتفوی و بازنگری در مجموعه سهام
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/02/30 07:19:14   |
در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاشها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب ، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد. در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا محاسبه می شود . این تحلیل کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و تجزیه و تحلیل بازار دارد و مبنای کار سرمایه گذاران حرفه ای است
مهدیه محمدنیا |   1396/02/30 05:23:28   |
0     0
پرتفوی یا سبد سهام متشکل از سهام متعدد شرکتهایی است که در شرایط عادی احتمال کاهش بازده همه دارائیها تا حدودی به صفر نزدیک است. و تلاشها بر این است که ریسک غیر سیستماتیک یا تنوع پذیر به حداقل ممکن تقلیل یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/02/30 05:34:47   |
0     0
در نظریه مدرن پرتفوی کل تغییر پذیری بازده ای حول میانگین، ریسک تلقی می گردد و با واریانس و انحراف معیار اندازه گیری می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1396/02/31 16:16:31   |
0     0
پرتفوی ترکیبی مناسب از سهام یا سایر دارایی‌ها است، که یک سرمایه‌گذار آنها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.»، چرا که ریسک شکستن سبد، باعث نابودی همه تخم‌مرغ‌ها خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1396/02/31 16:19:26   |
0     0
هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.»، چرا که ریسک شکستن سبد، باعث نابودی همه تخم‌مرغ‌ها خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
damiri |   1396/03/01 19:27:04   |
0     1
بعبارتی این روش مبتنی بر بهینه سازی ریسک و بازده از طریق چند گونه سازی سهام های مختلف می باشد که در آن به اثبات رسیده که با تقسیم سرمایه به سهم های مختلف و بررسی چگونگی ارتباط بین سهام با یکدیگر می توان بدون تعدیل بازده، ریسک سبد سهام را کاهش داد. به تعبیری دیگر مارکویتز معتقد است بازده سبد سهام برابر بازده وزنی تک تک سهام می باشد اما ریسک سبد الزاماً برابر ریسک وزنی سهام داخل سبد نبوده و این موضوع ارتباط کامل با همبستگی یا عدم همبستگی بازده سهام تک تک شرکتهای درون سبد با یکدیگر دارد و اگر بتوانیم سبد سهامی تشکیل دهیم که بین تک تک سهم های موجود در سبد کمترین ضریب همبستگی حاکم باشد در آن صورت می توانیم مطمئن باشیم که ریسک سبد به طور یقین کمتر از وزن ریسک تک تک سهام آن خواهد گردید.

1- تعیین بازده مورد انتظار سبد سهام و تک تک سهام
2- ارزیابی وضعیت سهام مختلف و انتخاب آنها
3- بهینه نمودن ترکیب سهام ( پرتفوی )
4- ارزیابی پرتفوی و بازنگری در مجموعه سها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/03/11 10:46:07   |
1     0
هری مارکویتز بنیانگذار ساختاری مشهور به تئوری مدرن پرتفوی است. مهم ترین نقش این تئوری، ایجاد چارچوب ریسک - بازده برای تصمیم گیری سرمایه گذاران است. مارکویتز با تعریف کمی ریسک سرمایه گذاری، برای سرمایه گذاران در امر انتخاب دارایی‌هـا و مدیریت پرتفوی، رویکردی ریاضی ارایه کرد. اما همان طور که مارکویتز و ویلیام شارپ نیز اذعان کرده اند، برای فرمول اصلی موجود در تئوری مدرن پرتفوی، محدودیت‌هـای مهمی وجود دارد.تحت شرایطی خاص، میتوان نشان داد که شیوه میانگین - واریانس، محاسبات و پیش بینی‌هـای رضایت بخشی از رفتار سرمایه گذار ارایه نمی کند. مارکویتز پیشنهاد کرد که مدلی بر اساس نیم واریانس، طراحی شود که به روش واریانسی، ترجیح داده دارد.علل عدم مناسب بودن جنبه‌هـای تئوری مدرن پرتفوی این مفروضات است:1- واریانس بازده‌هـای پرتفوی، معیار مناسبی از ریسک سرمایه گذاری است، 2- بازده‌هـای سرمایه گذاری تمامی اوراق بهادار و دارایی‌هـا میتوانند به طور مناسبی با توزیع نرمال نشان داده شوند. به عبارت دیگر، تئوری مدرن پرتفوی، توسط ریسک و بازدهی که همیشه نمی توانند واقعیت‌هـای بازارهای سرمایه گذاری را نشان دهند، محدود میشود.در این جا لـازم به یادآوری است که در تئوری مدرن پرتفوی (شیوه میانگین - واریانس)، ریسک بر اساس معیار واریانس و یا جذر آن (انحراف معیار) محاسبه میشود.خوشبختانه، پیشرفت‌هـای اخیر در تئوری پرتفوی و مدیریت مالی، بر محدودیت‌هـای مذکور غلبه کرده است. نتایج پارادایم ریسک - بازده به تئوری فرامدرن (پست مدرن) پرتفوی مشهور است. بنابر این تئوری مدرن پرتفوی، تنها به مورد خاصی (حالت متقارن توزیع بازده‌هـا) از فرمول موجود در تئوری پست مدرن (فرامدرن) پرتفوی تبدیل شود. معیارهای ریسک شناسایی تغییر پذیری بد و خوبدر تئوری مدرن پرتفوی، ریسک با عنوان (تغییر پذیری کل بازده‌هـا حول میانگین بازده) تعریف شده و با استفاده از واریانس یا به گونه‌ای دیگر با استفاده از انحراف معیار، محاسبه میشود. تئوری مدرن پرتفوی، به لحاظ توزیع، با تمامی عدم اطمینان‌هـا (مطلوب و نامطلوب) به طور یکسان برخورد میکند. در این شرایط، واریانس، معیار ریسک متقارن است. در حالی که در بازارهای پر رونق، تا حد امکان به دنبال نوسانات بوده و تنها در بازارهای راکد است که نوسانات میتوانند نادیده گرفته شوند. به علـاوه، این واضح است که افراد بیش‌تـر از آن که به دنبال بازده باشند، ریسک گریز هستند. به عبارت دیگر، از دیدگاهی دیگر، ریسک، متقارن نیست و شدیداً به سمت تعدیل شدن، چولگی (اریب) دارد. در حالی که واریانس، انحراف کامل بازده‌هـا از میانگین را به عنوان ریسک محاسبه میکند، تئوری فرامدرن (پست مدرن) پرتفوی، آن بخشی از انحرافات که به اهداف خاص سرمایه گذاران مرتبط است را مشمول محاسبه ریسک کرده و هر پیامد یا نتیجه‌ای که بالـاتر و بهتر از آن هدف باشد، بیانگر ریسک مالی نخواهد بود. معیار ریسک نامطلوب (تعدیلی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/03/11 11:21:02   |
1     0
در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاشها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب ، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد. در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا محاسبه می شود . این تحلیل کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و تجزیه و تحلیل بازار دارد و مبنای کار سرمایه گذاران حرفه ای است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/03/11 14:39:50   |
0     0
در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاشها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب ، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد. در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا محاسبه می شود . این تحلیل کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و تجزیه و تحلیل بازار دارد و مبنای کار سرمایه گذاران حرفه ای است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/03/12 10:50:24   |
0     0
در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاشها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب ، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد. در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا محاسبه می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/03/12 10:53:16   |
0     0
در روش مدرن پرتفوی mpt این ریسک غیر سیستماتیک که قابل حذف شدن است نه ریسک سیستماتیک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/03/13 17:48:30   |
0     0
ئوری مدرن برتفولیو یک نگرش کل گرا به بازار سهام است. این
نظریه برخلاف روشهای تکنیکال یا فوندامنتال ، به مجموعه سهام در
سبد یا در بازار توجه دارد. به عبارت دیگر دیدگاه این نظریه ماکرو
در مقابل دیدگاه میکرو است. همچنین در ایجاد یک سبد سهم ،
ارتباط ریسک و بازده سهام با یکدیگر اهمیت دارد. بنابراین تاکید
بر مجموعه سبد سهام و ترکیب بهینه آنهاست تا تحلیل هر سهم به
تنهایی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 12:58:21   |
0     0
تئوری مدرن برتفولیو یک نگرش کل گرا به بازار سهام است. این
نظریه برخلاف روشهای تکنیکال یا فوندامنتال ، به مجموعه سهام در
سبد یا در بازار توجه دارد. به عبارت دیگر دیدگاه این نظریه ماکرو
در مقابل دیدگاه میکرو است. همچنین در ایجاد یک سبد سهم ،
ارتباط ریسک و بازده سهام با یکدیگر اهمیت دارد. بنابراین تاکید
بر مجموعه سبد سهام و ترکیب بهینه آنهاست تا تحلیل هر سهم به
تنهایی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/30 13:00:50   |
0     0
در سال های 1906و1907 و1930 دانشمندی به نام فشیر به کارکردهای اصلی بازارهای اعتباری در فعالیت های اقتصادی اشاره کرد. تخصیص منابع مالی در طی زمان یکی از کارکردها بود و این فرآیند موجب شناخته شدن اهمیت ریسک دراین بازارها شد. دردهه چهارم قرن بیستم نیز دانشمندان نظیر کنیز، جان هیکس، نیکولارس کالدر دریافتند که در تئوری انتخاب پرتفوی، عدم اطمینان نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
جان بور / ویلیامز[4]، یکی از نخستین افرادی بود که اعتقاد داشت قیمت دارائیهای مالی ودیگر دارائیها منعکس کننده ارزش ذاتی آنهاست که با اندازه گیری سود تقسیمی مورد انتظار درآینده محاسبه می شود. اما به طور کلی تا قبل از سال 1952، سرمایه گذاران اوراق بهارداری را انتخاب می کردند که زیر قیمت واقعی، ارزش گذاری شده بودند و به ارتباط بین اوراق بهادار خود در داخل پرتفوی کاری نداشتند. پیدایش تئوری نوین سرمایه گذاری(مجموعه اوراق بهادار) به سال 1952 برمی گردد و زمانی که هری مارکویتز مقاله ای تحت عنوان انتخاب پرتفوی منتشر کرد. اوبا عقیده بنیادگرایان در مورد انتظارات آتی موافق بود اما برای اولین بار عامل ریسک را نیز درتجزیه وتحلیل های خود وارد نمود اوتوانست تئوری انتخاب پرتفوی رادرچارچوب تعاملات میان ریسک و بازده بهینه سازی کند. او به مسئله تنوع بخشی پرتفوی به عنوان یکی ازروشهای کاهش ریسک اشاره دارد. تئوری او با عنوان پرتفولیوی مدرن[5] (MPT) شناخته میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/03/30 13:18:56   |
0     0
پرتفوی یا سبد سهام متشکل از سهام متعدد شرکتهایی است که در شرایط عادی احتمال کاهش بازده همه دارائیها تا حدودی به صفر نزدیک است. و تلاشها بر این است که ریسک غیر سیستماتیک یا تنوع پذیر به حداقل ممکن تقلیل یابد. به همین جهت ترکیب پرتفوی بهتر است به گونه ای باشد که نوسانات مشابهی نداشته باشند یعنی زمانیکه بازده یکی کاهش پیدا می کند بازده دیگری افزایش یابد در این راستا مراحل زیر توسط سرمایه گذار و یا معاملگر در بازار رعایت می گردد.

1- تعیین بازده مورد انتظار سبد سهام و تک تک سهام
2- ارزیابی وضعیت سهام مختلف و انتخاب آنها
3- بهینه نمودن ترکیب سهام ( پرتفوی )
4- ارزیابی پرتفوی و بازنگری در مجموعه سهام
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 22:27:09   |
0     0
در نظریه مدرن پرتفوی کل تغییر پذیری بازده ای حول میانگین، ریسک تلقی می گردد و با واریانس و انحراف معیار اندازه گیری می شود در این نظریه نوسانات بالای میانگین و همچنین نوسانات پایین میانگین هم ارزش می باشند. به عبارت دیکر واریانس شاخص ریسک متقارن است که در دنیای واقعی سرمایه گذاران مصداق ندارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/04/01 00:11:24   |
0     0
تحلیل پرتفوی ، کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و بازده و نیز تجزیه و تحلیل بازار دارد و به همین خاطر نرم افزارهای طراحی شده است که قابلیت محاسبه ریسک بازار و مقایسه آن با ریسک صنعت و شرکتها را دارد.


در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاشها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب ، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد. در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا محاسبه می شود . این تحلیل کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و تجزیه و تحلیل بازار دارد و مبنای کار سرمایه گذاران حرفه ای است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/04/01 18:54:44   |
0     0
در نظریه مدرن پرتفوی کل تغییر پذیری بازده ای حول میانگین، ریسک تلقی می گردد و با واریانس و انحراف معیار اندازه گیری می شود در این نظریه نوسانات بالای میانگین و همچنین نوسانات پایین میانگین هم ارزش می باشند. به عبارت دیکر واریانس شاخص ریسک متقارن است که در دنیای واقعی سرمایه گذاران مصداق ندارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 12:31:33   |
0     0
در نظریه مدرن پرتفوی کل تغییر پذیری بازده ای حول میانگین، ریسک تلقی می گردد و با واریانس و انحراف معیار اندازه گیری می شود در این نظریه نوسانات بالای میانگین و همچنین نوسانات پایین میانگین هم ارزش می باشند. به عبارت دیکر واریانس شاخص ریسک متقارن است که در دنیای واقعی سرمایه گذاران مصداق ندارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 11:57:47   |
0     0
در نظریه مدرن پرتفوی کل تغییر پذیری بازده ای حول میانگین، ریسک تلقی می گردد و با واریانس و انحراف معیار اندازه گیری می شود در این نظریه نوسانات بالای میانگین و همچنین نوسانات پایین میانگین هم ارزش می باشند. به عبارت دیکر واریانس شاخص ریسک متقارن است که در دنیای واقعی سرمایه گذاران مصداق ندارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 08:16:01   |
0     0
درنظریه مدرن پرتفوی کل تغییر پذیری بازده حول میانگین ریسک تلقی می گردد وباواریانس وانحراف معیار اندازه گیری می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 08:21:36   |
0     0
روش مدرن پرتفوی به سبد سهام هم معروف است یعنی از هر چه تعداد سهام وتنوع آن بیشتر باشد ریسک (ریسک سیستماتیک) آن کاهش می یابد ودرنتیجه بازده سهام افزایش می یابد ودرانتخاب سهام باید سهامی انتخاب شود که درگذشته سودده بوده ویا سهام قوی ای باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 08:31:28   |
0     0
در تئوری مدرن پرتفوی، ریسک با عنوان (تغییر پذیری کل بازده‌هـا حول میانگین بازده) تعریف شده و با استفاده از واریانس یا به گونه‌ای دیگر با استفاده از انحراف معیار، محاسبه میشود. تئوری مدرن پرتفوی، به لحاظ توزیع، با تمامی عدم اطمینان‌هـا (مطلوب و نامطلوب) به طور یکسان برخورد میکند. در این شرایط، واریانس، معیار ریسک متقارن است. در حالی که در بازارهای پر رونق، تا حد امکان به دنبال نوسانات بوده و تنها در بازارهای راکد است که نوسانات میتوانند نادیده گرفته شوند. به علـاوه، این واضح است که افراد بیش‌تـر از آن که به دنبال بازده باشند، ریسک گریز هستند. به عبارت دیگر، از دیدگاهی دیگر، ریسک، متقارن نیست و شدیداً به سمت تعدیل شدن، چولگی (اریب) دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 17:03:04   |
0     0
سبد سهام یا پُرتفُوی (به فرانسوی: Portefeuille) ترکیبی مناسب از سهام یا سایر دارایی‌ها است، که یک سرمایه‌گذار آنها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.»، چرا که ریسک شکستن سبد، باعث نابودی همه تخم‌مرغ‌ها خواهد شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 17:04:05   |
0     0
پرتفوی به منظور کاهش ریسک و به صورتی انتخاب می‌شود تا در شرایط عادی احتمال کاهش بازده همه دارائیها (شامل سهام‌های خریداری شده) نزدیک به صفر باشد. پرتفوی می‌تواند متعلق به شخصیت حقیقی و یا حقوقی باشد.

در میانه دهه هشتاد در بورس ایران، بزرگ‌ترین پرتفوی افراد حقیقی متعلق به رسول گنجی بود که مجموع دارائی‌های این پرتفوی به مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد دلار می‌رسید.[۱]
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/04/09 21:15:08   |
0     0
غیر از روشهای بنیادین ( fundamental ) و تکنیکال ( Technical ) برای تحلیل گری بازار سهام روش دیگری نیز هست که کما بیش جدید تر و بر مبنای محاسبات ریاضی و تپوری های مرتبط با ریسک و بازده سهام پایه ریزی شده : روش مدرن پرتفولیو
خوب برای شروع و تعاریف اولیه از اینجا شروع کنیم :

تئوری مدرن برتفولیو یک نگرش کل گرا به بازار سهام است. این
نظریه برخلاف روشهای تکنیکال یا فوندامنتال ، به مجموعه سهام در
سبد یا در بازار توجه دارد. به عبارت دیگر دیدگاه این نظریه ماکرو
در مقابل دیدگاه میکرو است. همچنین در ایجاد یک سبد سهم ،
ارتباط ریسک و بازده سهام با یکدیگر اهمیت دارد. بنابراین تاکید
بر مجموعه سبد سهام و ترکیب بهینه آنهاست تا تحلیل هر سهم به
تنهایی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه خیراندیش |   1396/04/18 15:11:01   |
0     0
در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاشها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب ، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی دهقان چناری |   1396/09/23 09:52:56   |
0     0
گروهی از دارایی های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت و اوراق قرضه و معادل‌های پول نقد نظیر سپرده های بانکی، همچنین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله، پرتفوی یا سبد دارایی ها گفته می‌شود. پـرتفوی به صورت مستقیم توسط سرمایه گذاران نگه‌داری شده و یا به وسیله حرفه‌ای‌های عرصه مالی مدیریت می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی دهقان چناری |   1396/09/23 10:48:14   |
0     0
سبد سهام یا پُرتفُوی
ترکیبی مناسب از سهام‌ یا سایر دارایی‌ها است، که یک سرمایه‌گذار آنها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم‌کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.»،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی دهقان چناری(مهندسی مالی) |   1396/09/23 10:58:27   |
0     0
سبد سهام یا پُرتفُوی
ترکیبی مناسب از سهام‌ یا سایر دارایی‌ها است، که یک سرمایه‌گذار آنها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم‌کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.»،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی دهقان چناری(مهندسی مالی) |   1396/09/23 11:00:42   |
0     0
علل عدم مناسب بودن جنبه های تئوری مدرن پرتفوی این مفروضات است:
1- واریانس بازده های پرتفوی، معیار مناسبی از ریسک سرمایه گذاری است، 2- بازده های سرمایه گذاری تمامی اوراق بهادار و دارایی ها می توانند به طور مناسبی با توزیع نرمال نشان داده شوند. به عبارت دیگر، تئوری مدرن پرتفوی، توسط ریسک و بازدهی که همیشه نمی توانند واقعیت های بازارهای سرمایه گذاری را نشان دهند، محدود می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی دهقان چناری |   1396/09/23 11:01:35   |
0     0
علل عدم مناسب بودن جنبه های تئوری مدرن پرتفوی این مفروضات است:
1- واریانس بازده های پرتفوی، معیار مناسبی از ریسک سرمایه گذاری است، 2- بازده های سرمایه گذاری تمامی اوراق بهادار و دارایی ها می توانند به طور مناسبی با توزیع نرمال نشان داده شوند. به عبارت دیگر، تئوری مدرن پرتفوی، توسط ریسک و بازدهی که همیشه نمی توانند واقعیت های بازارهای سرمایه گذاری را نشان دهند، محدود می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 13:28:21   |
0     0
روش مدرت پرتفوی را توضیح دهید ؟
ترکیبی مناسب از سهام‌ یا سایر دارایی‌ها است، که یک سرمایه‌گذار آنها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم‌کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/09 12:17:02   |
0     0
تئوری مدرن پرتفوی
پیدایش تئوری مدرن پرتفوی به سال 1952 بر می گردد؛ یعنی زمانی که هری مارکوییتز مقاله خود را با عنوان انتخاب پرتفوی منتشر نمود.مارکوییتز در واقع مدلی برای تخصیص بهینه ثروت یک فرد
بین دارایی های ریسکی ابداع نمود. این مدل، تنها بر دو عامل بازده مورد انتظار و واریانس تمرکز داشت و بر پایه این فرض بود که سرمایه گذاران ریسک گریز هستند. مفروضات این تئوری باعث شد تا امکان استفاده از این تئوری در عمل کم شود. مفروضات اصلی این نظریه عبارت بودند از:

1- توزیع بازدهی همه اوراق بهادار و دارایی ها نرمال است.

2- واریانس بازدهی دارایی، شاخص مناسبی برای اندازه گیری ریسک است
.
امروزه تحقیقاتی که بر روی بازارهای سهام نوظهور صورت گرفته، نشان داده است که توزیع بازدهی در این بازارها نرمال نیست و بر همین اساس، یکی از فرضیه های اساسی این نظریه که همان فرض نرمال بودن توزیع بازدهی برای استفاده از این نظریه است، با تردیدی جدی مواجه شده است.از جمله شاخص هایی که برای ارزیابی عملکرد پرتفوی از این تئوری بهره می جویند، شاخص ها ی شارپ، ترینر و جنسن هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/02 19:30:08   |
0     0
فرمولهای ریاضی مربوط به دوره نظریه مدرن سرمایه گذاری


1- بازده یک سرمایه گذاری طی یک دوره عبارتست از:
تفاوت ارزش سرمایه گذاری + سود حاصله طی دوره = بازده یک دوره
اگر ارزش سرمایه گذاری در ابتدای دوره p1 باشد و کل ارزش سرمایه گذاری در انتهای دوره p2 باشد؛ در صد بازده عبارتست از:

[Only registered and activated users can see links]
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد حیدری |   1396/11/02 22:05:20   |
0     0
تحلیل پرتفوی ، کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و بازده و نیز تجزیه و تحلیل بازار دارد و به همین خاطر نرم افزارهای طراحی شده است که قابلیت محاسبه ریسک بازار و مقایسه آن با ریسک صنعت و شرکتها را دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مبانی تحلیل ریسک

مبانی تحلیل ریسک

تریه آون
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی