تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
حتی تصمیم درست اگر خیلی دیر گرفته شود، غلط از آب در می آید. - کرایسلر

یکی از روش های خرید سهام در بازار “خرید پله ای” است. این جمله را مکررا در مورد خرید یا فروش سهام می شنویم. ” خرید پله ای سهام “در یک تعبیر عامیانه به این معنی است که اگر احساس می کنیم یکی سهم دارای پتانسیل رشد است، ولی از رشد کوتاه مدت آن اطمینان نداریم خرید خود را تقسیم بر چند بخش کرده و در روز بخشی از آن را خرید کنیم.

با این کار هر روز بخشی از پول خود را در گیر آن سهام می کنیم 

 

و از سود آتی آن سهم استفاده می کنیم. حال چنانچه احساس ما غلط از آب در آید و یا در این حین بازار تغییر جهت دهد، از خرید بخش های بعدی آن سهام اجتناب خواهیم کرد. با این کار بخشی از پول خود را نجات می دهیم.

 

 

خرید پله ای سهام به معنی خرید مرحله ای سهام و استفاده از این روش شامل مفروضاتی به شرح ذیل است:

1- فرض غالب این است که در بازار سهام به رشد است.
2- بازار سهام در آینده نزدیک تغییر جهت نخواهد داد و منفی نخواهد شد.
3- حرکت آتی قیمت ها به اندازه ای آهسته است که به ما امکان اتخاذ تصمیم را می دهد.
4- قیمت این سهم در آینده و به نفع ما افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

به عبارتی فرض بر این است که ما سهامی را خریداری می کنیم که قیمت آنها در آینده نزدیک افزایش خواهد پیدا کرد، در این صورت ما به سه روش ذیل می توانیم سود خود را در آن سهم افزایش دهیم.

 


1- افزایش سرمایه گذاری در سهام مذکور.این امر به این معنی است که از سهمی که قبلا خریداری کرده ایم مجددا خرید کنیم. این کار باعث می شودکه علاوه بر تغییر قیمت تمام شده خرید، از افزایش آتی قیمت سهم نیز سهم نیز استفاده کنیم.


2-افزایش تعداد دفعات یا تناوب خرید سهام. هر چه خرید سهم بالا رود، سود ناشی از افزایش قیمت آن سهم افزایش خواهد یافت.


3- افزایش سرمایه گذاری همراه با تناوب سرمایه گذاری و خرید آن سهم.

 

 

استفاده از هر یک از این روش به دو عامل مهم بستگی دارد:

الف-هزینه معاملاتی


اصولا هرچه هزینه معاملاتی کم باشد، تناوب معاملات آن سهام توجیه بیشتری پیدا می کند.

 

ب-نوسانات قیمت سهام


مشکل ترین مرحله در خرید پله ای سهام پیش بینی جهت حرکت بازار است. اگر جهت حرکت بازار آن قدر مثبت نباشد که ما اهداف خود را پیاده سازیم و به سرعت جهت حرکت آن معکوس شود، ما سود نا شی از خرید اولیه خود را هم از دست خواهیم داد. 


پس برای خرید مرحله ای سهام باید پیش بینی افق میان مدت بازار مثبت باشد. با فرض این که  میان مدت بازار مثبت است به سه روش می توان اقدام به خرید مرحله ای سهام کرد.

 

 

1- خرید بخش بیشتری از سهام مورد نظر

در اولین خرید و کاهش خرید های بعدی به صورت پله ای. مثلا در اولین مرحله اقدام به خرید هزار سهم از سهام شرکت الف می کنیم. 


در مرحله بعد اقدام به خرید 500 سهم از سهام مذکور می کنیم. در مرحله سوم 250 سهم، در مرحله چهارم سهم و در مرحله پنجم 62 سهم خریداری می کنیم. حسن این روش این است که اولا بیشترین سود رااز خرید اولیه سهام می بریم و با خرید خود را حمایت می کنیم.

 

ثانیا قیمت تمام شده سهام خریداری شده با آهنگ ملایمی افزایش می یابد چرا که هر چه قیمت ها افزایش می یابد، حجم خرید ما کاهش می یابد.

 

ثالثا حجم سرمایه گذاری ما درسهام مذکور به مرور افزایش می یابد و تناوب معاملات، موجب سود بالای ما می شود. استفاده از این روش یک ریسک اساسی دارد وآن این که اگر قیمت سهام به نفع ما افزایش نیابد و یا پیش بینی ما غلط از آب در آیدو بازار معکوس شود زیان را متحمل خواهیم شد، چرا که بیشترین حجم خرید خود را در مراحله اول انجام داده ایم.

 

 

 

2- تقسیم خرید به بخش های مساوی در مرحله از خرید پله ای. برای مثال در این روش برای خرید دو هزار سهم از سهام شرکت الف در روز اول 400 سهم ، در روز سوم 400 سهم، در روز چهارم400 سهم و در روز آخر نیز 400 سهم خریداری می کنیم. حسن این روش این است که اگر پیش بینی ما در ابتدا غلط از آب در آید، حجم خرید اولیه به میزانی نیست که زیان زیادی را به ما تحمیل کند. 


ریسک این روش این است که اگر قیمت سهام افزایش سریع پیدا کند، حجم کمی از سهام مذکور نصیب ما شده و سهام جدید را باید به قیمت های بالاتری خریداری کنیم. لذا خرید های آتی موجب افزایش قیمت تمام شده اولیه و کاهش سود ما نیز خواهد شد.

 

 

3- روش سوم، روش اقتضایی است در این روش با تجزیه وتحلیل روند آتی بازار و قیمت سهام، اقدام به خرید مر حله ای سهام به یکی از دو روش فوق الذکر می کنیم. اگر فکر می کنید که بازار رو به رشد است و در آینده نزدیک تغییر جهت نخواهد داد و قیمت این سهم در آینده نزدیک به نفع شما حرکت خواهد یا حرکت آتی قیمت ها به اندازه ای آهسته است که به شما امکان اتخاذ تصمیم را می دهد. 

 


برای افزایش سود سرمایه گذاری نسبت به خرید مرحله ای سهام به روش اول اقدام کنید و اگر فکر می کنید که جهت حرکت بازار آن قدر مثبت نباشد که شما اهداف خود راپیاده سازید و به سرعت جهت حرکت بازار معکوس می شود به روش دو عمل کنید. در واقع در روش اقتضایی تاکید بر این نکته است که چنانچه هر یک از حالت های فوق، احتمال وقوع بیشتری داشته باشد، باید از آن فرصت استفاده بهینه کرد.

 

منبع:

بورسینس

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مهدیه محمدنیا |   1396/05/02 22:30:50   |
0     0
خرید پله ای سهام “در یک تعبیر عامیانه به این معنی است که اگر احساس می کنیم یکی سهم دارای پتانسیل رشد است، ولی از رشد کوتاه مدت آن اطمینان نداریم خرید خود را تقسیم بر چند بخش کرده و در روز بخشی از آن را خرید کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

استاندارد مدیریت ریسک

استاندارد مدیریت ریسک

ابوطالب گرامی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی