تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
تصمیم بگیرید که کاری را انجام دهید، آنگاه راه انجام آن را خواهید یافت. - آبراهام لینکلن

این مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز معامله گر اسطوره ای بازارهای مالی انجام شده، دکتر ویلیامز از بزرگان و پیشکسوتان معامله گری و آموزش تحلیل تکنیکال می باشند و کتابهای موثری در این زمینه تالیف کرده اند که به زودی بر روی سایت قرار میگیرند، مهمتربن اندیکاتور ابداعی  ایشان اندیکاتور تمساح می باشد که در متاتریدر وجود دارد.

 

میتونید از نتایج تریدتون در سال گذشته برامون بگید؟

سال گذشته بهترین سال ترید در کل دوران حرفه ای من بود و سال قبل از آن بهترین سال ترید به نسبت گذشته، در حال حاضر فقط بروی بازار سهام ترید میکنم، سال گذشته چندین اکانت مختلف داشتم که یکی از اونها بیش از 100% سود داد (حساب شخصی و اصلی ویلیامز) و یک اکانت بزرگ دیگرم هم بیش از 40% سود داد. ایده ای که در روش تریدم وجود دارد اینست که علت اصلی که اشخاص از ترید آسیب میبینند و ضرر میکنند اینست که بیش از حد ترید کرده (تعداد معاملاتشون زیاد است) و سریع هم از بازار خارج میشوند (پوزیشن در سود خود را زود میبندند).

 


پس میشه گفت شما یک ترند تریدر هستید؟

نکته ! ( ترند تریدر: تریدری که استراتژی تریدش اینست که انتهای روندها رو شناسایی میکند و سپس از ابتدای روند جدید با بازار همراه شده و با ابزاری که دارد به تحلیل وضعیت پرداخته و حتی المکان تا جای ممکن در روند باقی میماند )
قطعا. من یک “ترند تریدر” هستم و دوست دارم تا جاییکه ممکنه در یک روند پوزیشنم رو باز نگه دارم. دو سال قبل در ژانویه پوزیشنی رو باز کردم که بعد از دو سال بستمش! سال اول بیش از 40% و سال دوم بیش از 50% اون پوزیشن سود داد. بنابراین با استاندارد های موجود ما خیلی موفق عمل کرده ایم.


برای چند دهه مشغول به آموزش افراد جهت ترید بوده ام و میدونم که بزرگترین مشکل افراد تعداد ترید بیش از حد است.بزرگترین موفقیتهای تریدی من زمانی شکل گرفته است که تلاش کرده ام یه روند دراز مدت رو شناسایی کرده و تونسته ام شکلگیری اونرو رو تشخیص بدم و سپس تا جاییکه ممکن بوده در اون روند پوزیشن رو باز نگه دارم.بنابراین مشخصا من یک ترند تریدر هستم.

 

در حال حاضر یکی از روشهایی که ما وارد یک ترید میشویم این است که ببینیم ترندی اکستندد شده است ( به بیان ساده بیش از حد ادامه پیدا کرده است ) بعد ما یک Bulish/Bearish divergent bar (واگرایی صعودی نزولی یا همون پرایس باری که دانای اول محسوب میشه ) رو داریم ( منظور اینست که توسط دانای اول تشخیص میدهند که ترید به اتمام رسیده است ) ما ابزاری داریم که به ما نشون میده روند سرعت زیادی داشته ( منظور تکنیک انگولیشن است ) و ما میدونیم که چطور در خلاف چهت ترند وارد بازار بشویم.در واقع اولین سیگنال ما برای ورود به بازار همیشه این تکنیک است ( منظور تریگر دانای اول است ).

 


در چه تایم فریمی ترید میکنید ؟

تایم فریم استاندارد من روزانه است. برای چندین دهه عادت داشتم کل روز و هر لحظه به چارت نگاه کنم. تا اینکه همسرم روزی ازم خواست کرد برای صرف غذا از پشت میز بلند بشم ،در واقع حدود 12 سال یا بیشتر همیشه همسرم غذام رو برام میاورد و مقابل چارت اون رو میخوردم و اگه نمیاورد من غذا نمیخوردم .
اما چیزی که متوجه شدم این بود که وقتی زمان کمتری صرف مشاهده دایمی چارت و ترید میکنم نتایجم بهتر و بهتر میشود.

 


آیا اخبار اقتصادی در معاملات شما تاثیر دارد ؟

منظورتون اینه که بررسی کنم فلان کمپانی چی گفته و ببینم چه تحلیل و یا خبر اقتصادی در پیش است ؟ نه به هیچکدوم توجهی ندارم .تنها و تنها با چارت کار دارم و بر اساس اون تحلیل میکنم.اما من کسی نیستم که دایما دنبال ترید کردن باشم در طول روز فرصتهای بیشماری برای ترید پیش میاد و فقط کافی متمرکز باشیم و بیینم کدوم بهترین فرصت است و بهترین پتانسیل ترید رو برای ما بهمراه داره.

 


نظرتون در مورد نظم کاری ( دسیپلین ) چیه ؟

شما باید روش مشخصی برای تحلیل و ترید در بازار داشته باشید و دقیقا بر اساسش عمل کنید. کاری که اکثر تریدرها انجام میدند این است که سیستم ترید خوبی را انتخاب و بعد تغییرات زیادی به سیستم اعمال می کنند (که البته از نظر خودشون دارند بهینه اش میکنند ) و با عدم پیروی دقیق از قواعدش عملا اون را نابودش میکنند. مهم نیست که سیستم تریدینگ شما چقدر خوب و قدرتمند باشه، چیزی که مهم است این است که شما تریدهای ضرر ده زیادی خواهید داشت. اکثر افراد سیستم ترید خود را  تغییراتی میدند صرفا بخاطر چندتا ضرری که با اون تجربه میکنند. و بعد شروع به تغییر دادن قواعد تریدشون میکنند و وقتی اینکار انجام میشه اونها در حقیقت شروع به تحلیل بازار به شکل غلطی میکنند و این نتیجه اش مشخصه.

 


داشتن یک ذهن و تفکر منظم قابل یادگیری است ؟

یادگیری تئوری اصولش ساده است اما پیروی و الزام بهش سخته. تصور کن شما مردی باشی که همسری داری و بعد بخوای باهش بری بیرون ازت بپرسه خوب امروز چه کردی و مجبور بشی بهش بگی کل سرمایه ام در بازار رو از دست دادم ، این سخته و بسیاری از موارد هست که تریدرها نمیتونند تمام حقیقت رو بگند چرا که احساس شرمندگی میکنند. زمانیکه وضعیتی رو تحلیل میکنم و وارد بازار میشم از آینده خبر ندارم اما نکته کلیدی برای موفقیت اینه که دقیقا به روشی که تحلیل میکنیم پایبند باشیم و از اون تخطی نکنیم. ایمان و اعتقاد به روش و پیروی دقیق و دراز مدت از اون مسیر مستقیم به سوی موفقیت است.

 


چه زمانی به این ایمان و اعتقاد در روشتون رسیدین ؟

فکر میکنم این بستگی به میزان سود و ضرر شما داشته باشه. اگه میزان کلی سودتون به ضرر بچربه و بتونیم اون رو افزایش بدین در مسیر صحیح قرار دارین.

 


عاملی که باعث شد تصمیم به نوشت کتب تکنیکال کنید چی بود ؟

در ایامی که تازه بصورت تریدر فول تایم در اومده بودم نظریه کی آس (نظریه آشوب ) تازه مطرح شده و در حال باروری بود. بخاطر پس زمینه تحصیلاتم در زمینه فیزیک به این تیوری خیلی علاقمند شدم. راستی نظریه آشوب به هیچوجه آشوبناک نیست! (منظور اینست که یک نظریه شلوغ و نامنظم و مبهم و غیر قابل درک نیست) و در حقیقت نظریه و تفسیر عمیقتری از ریشه و علت احساسات و رفتار مردم ارایه میکنه. ما سه دکترای فیزیک و ریاضیات رو استخدام کردیم و اونها به کمک یک ابرکامپیوتر به بررسی این نظریه در بازارهای سرمایه پرداختند و سرانجام کار اونها ارایه تصویری از بازار بر اساس این نظریه بود که تا پیش از اون این دقت و کارایی رو ندیده بودیم. اونها با سه مووینگ اوریج برگشتند که ما امروزه اونها رو تمساح مینامیم ( اندیکاتور ).

 

چیزی که جالب بود این بود که این مووینگها دارای پارامترهایی بودند که همگی بر اساس اعداد فیبوناچی بود در حالیکه اون ابر کامپیوتر ذره ای اطلاع از سری اعداد فیبوناچی نداشت! و همین که این پارامترها بر اساس نسبتهای فیبوناچی شکل گرفته بودند به ما اعتماد به نفس لازم رو داد.از اون زمان تاکنون سعی کردیم روش تریدمون رو هر چه ممکنه ساده و ساده تر کنیم و هرچقدر این مسله رو بیشتر انجام دادیم نتایجمون بهتر و بهتر شد.جان وایلی دارنده انتشارات وایلی از ما خواست که کتابی در مورد این نظریه بنویسیم که اینکار رو کردم و بعدها خواست که نسخه بروز شده ای از اون رو بنویسیم که این کار رو دخترم جاستین انجام داد.


اگه کسی علاقمند است بیشتر در این زمینه بداند میتونه به کتاب Trading Chaos Second Edition و یا سایت رسمی ما : www.profitunity.com


 

چقدر برای ترید خود وقت می گذارید?

بیل ویلیامز: من هر روز در تعطیلاتم،  15 دقیقه در روز وقت میگذارم .با نرم افزار – کامپیوتر و تکنولوژی بیسیم از هر جایی میشه ترید کرد.

جاستین ویلیامز: دوست دارم بگم هر روز اما ما زمان زیادی رو صرف اموزش میکنیم و میبایست حضور داشته باشم تا بتونم به ایمیلها و تماسهای تلفنی پاسخ بدم.بشکل خانوادگی ما سالی دو مرتبه به مسافرت میریم اما بطور کلی من دوست دارم هر رزو ساعتی به مطالعه بپردازم و یا بیرون در آفتاب بشینم ( همینقدر ترجمه رو پذیرا باشید ! ) قدم بزنم و یا یوگا کار کنم.

 

بیل ویلیامز: این بینهایت اهمیت داره که یک تریدر زمان ترید ریلکس باشه.

 


در تحلیل یک چارت اولین کاری که میکنید چیه ؟

جاستین ویلیامز: آوردن اندیکاتور الیگیتور و پرایس بارها، ترکیب الیگتور و پرایس بارها به ما وضعیت دقیق بازار رو نشون میده و در چارتها به دنبال وضعیت بهینه ای از ترکیب این دو هستم.

 


از ترند لاینها و تکنیکهای فیبوناچی در تحلیلتون استفاده میکنید ؟

بیل ویلیامز: نه ما از الیگیتور استفاده میکنیم. در حقیقت الیگیتور ترند لاین ما محسوب میشه. موویینگ های این اندیکاتور به ما میگه که بازار در حال حاضر چه رفتاری داره و در بازه زمانی بالاتر بین سه تا پنج برابر زمان چارتی که در حال بررسیشه چه اتفاقی داره میوفته. برای مثال وقتی جاستین داره تایم فریم 10 دقیقه رو بررسی میکنه اندیکاتور الیگیتور بهش میگه که در تایم فریم یکساعته و روزانه چه اتفاقی در حال افتادنه بدون اینکه نیاز باشه به اون چارتها نگاه کنه. این اندیکاتور به شما جهت آتی روند بازار رو تا زمانی که خبر مهمی اعلام نشه نشون میده و سرانجام اخبار جدید اقتصادی است که ترند های جدید و اصلی بازار رو جهت و شکل میده.

 


در تحلیل از نظریه امواج الیوت استفاده میکنید ؟

بیل ویلیامز: بله به فرم موجهای شکل گرفته نگاه میکنم اما صرفا بر اساس الیوت ترید نمیکنم. در سبک ترید من دو روش برای ورود به پوزیشن – دو روش برای افزایش لات به یک ترید موفق و دو روش برای خروج از پوزیشن وجود دارد. این ساختار اولیه روش ترید من است اما اینکه چطور این روش رو در چارت اعمال کنم و اقدام به ترید کنم همونطور که جاستین گفت بستگی داره که در کجای موج باشیم و در چه نواحی از چارت احساس راحتی و اعتماد لازمه برای گرفتن پوزیشن جدید ایجاد بشه.


جاستین ویلیامز: بیل در بازار سهام ترید میکنه من در بازار ارز که کمی متفاوته بخاطر نوسانات بیشتری که داره.این مشخصا کمک بزرگیه که موقعیت بازاری که ترید میکنیم رو بشناسیم ( بازار از تمامی بازارها نوسانات و بطور کلی حجم معاملات بیشتری داره )، برای مثال اگه در یک کارکشن ( حرکت اصلاحی ) هستیم زمان اتمام یک کارکشن کاملا قابل بررسی و تحلیل است. و اگه در یک ترند (حرکت اصلی) قرار داریم فرصت و امکان بیشتری برای ترید بیشتر و گرفتن سود بیشتر از حرکت بازار رو داریم.


درک شما از الگوهای پایه الیوت کمک میکنه تا از ترید در اونجا اجتناب کنیم. 85% ضرر ها در حرکات اصلاحی بازار رخ میدهند. بنابراین یادگیری اونها راه مستقیمی برای جلوگیری از درد و رنج است.

 

 

منبع:

فراچارت

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

کاربرد مدل های روانشناسی در حسابداری مدیریت

کاربرد مدل های روانشناسی در حسابداری مدیریت

فریدون رهنمای رودپشتی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی