تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
کار کنید تا به آسایش برسید بکوشید تا به موفقیت نایل شوید. - توماس آکبس

 با توجه به تغییرات مداوم در عوامل محیطی و سیستم های اقتصادی هر روز ریسک های متفاوتی بر ساختار مالی بانک ها اثر می گذارند. از نظر کمیته بال، مؤسسات مالی با چندین شاخص‌ های ریسک‌ مواجه هستند.

 

 

این شاخص ها عبارت‌اند از:


ریسک اعتباری: عبارت است از احتمال عدم بازپرداخت اصل و سود تسهیلات اعطایی از سوی مشتریان. این ریسک از بعد تخصیص منابع، مهم‌ترین ریسکی است که متوجه بانک‌ها می‌باشد. اهمیت و نقش این ریسک در بانک‌های بزرگ جهان تا حدی است که آن‌ها تمایل دارند حدوداً نیمی از سرمایه اقتصادی خود را به این ریسک اختصاص دهند (آرون، 1388).

 


ریسک بازار: ریسک بازار عبارت است از ریسک ناشی از تغییرات جاری و آینده ارزش بازاری دارایی‌های خاص. ریسک بازار همچنین شامل نرخ سود و ریسک ارز خارجی می‌باشد. منظور از ریسک نرخ سود تأثیرات منفی بر روی صورت‌های مالی و سرمایه بانک می‌باشد که در اثر تغییرات در نرخ سود تغییر می‌یابند و منظور از ریسک ارز خارجی تأثیرات منفی بر روی صورت‌های مالی و سرمایه بانک می‌باشد که در اثر تغییرات نرخ ارز رخ می‌دهد (آرون، 1388).

 


ریسک حقوقی: عبارت است از تغییرات در سیاست‌های عملیاتی مقامات تدوین‌کننده مقررات (نظیر محدودیت سقف اعتباری، کاهش نرخ سود، افزایش نرخ سپرده قانونی و... ) و تغییرات در مقررات نسبت کفایت سرمایه و... مدیریت ریسک حقوقی به مؤلفه‌های شناسایی، ارزیابی، نظارت و کنترل تقسیم می‌شود (مک کارمیک، 1383).

 


ریسک عملیاتی: عبارت است از زیان ناشی از فرآیندهای داخلی غلط و یا ناکافی اشخاص و دستگاه‌ها در روش‌های انجام کار و یا عوامل بیرونی) کمیته بازل، 1379).

 


ریسک نقدینگی: عبارت است از ناتوانی مؤسسات مالی در انجام تعهدات، تأمین مالی یا افزایش دارایی‌های خود و زیان ناشی از آن (اسکینر، 1392).

 


ریسک کشوری و ریسک انتقال وجوه: عبارت است از تغییرات و محدودیت‌های به وجود آمده برای یک کشور طرف قرارداد در اثر عوامل سیاسی یا اقتصادی یا تحریم‌ها و غیره و زیان ناشی از آن به دارایی‌های مؤسسه وابسته به آن کشور (اسکینر، 1392).

 


با توجه به ترکیب دارایی‌های بانک‌ها و مؤسسات تأمین مالی که سهم عمده آن انواع تسهیلات اعطایی کوتاه‌مدت و بلندمدت است مهم‌ترین ریسکی که این‌گونه مؤسسات با آن مواجه می‌باشند، ریسک اعتباری می‌باشد (حسینی، 1391).

 

 

منبع:
ارزیابی ریسک اعتباری در نظام بانکی (مورد مطالعه: بانک قوافمین)، علی ابدالی، پیمان نوری بروجردی، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، سال دوم، شماره 2، تابستان 1393، صص 109 تا 128.

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

الگو های شمعی ژاپنی

الگو های شمعی ژاپنی

استیو نیسون
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی