تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
در زمان های تصمیم گیری است که سرنوشت ما رقم زده می شود. - آنتونی رابینز

در این نوشته قصد بر این است که تا ویرایشی امروزی‌تر از چک، که آن را چک الکترونیکی می‌نامند ارایه دهیم. چک الکترونیکی یک ابزار نوین پرداخت است که متشکل از امنیت، سرعت بوده و دارای فرآیند بازدهی تمام تراکنش‌های الکترونیکی هم‌گون و توام با زیرساخت قانونی گسترش یافته صحیح است. قابلیت جایگزینی با چک‌های کاغذی در فرآیندهای تجاری را دارد.

 

اولین بار چک الکترونیکی توسط خزانه‌ داری ایالات متحده برای آن‌که پرداخت‌های کلان را در سطح اینترنت بسازند، به‌ کار گرفته شد.

مفهوم چک الکترونیکی طی پروژه‌ای از F S T C، شرکت سرویس‌های نوین مالی (Financial Services Technology Consortiurn) گسترش داده شده است. FSTC دارای 100 عضو است که شامل تعدادی از بانک‌های بزرگ، کارپردازان فنی امور مالی، دانش‌گاه‌ها و لابراتوارهای تحقیقاتی است. کار فنی بر روی پروژه چک الکترونیکی در چند مرحله انجام شد. تولید ایده‌های جدید، انجام تحقیقات اولیه، ساخت و تثبیت نمونه‌های اولیه، به قاعده‌ در آوردن خصوصیات برای سیستم آزمایشی و اجرایی سیستم آزمایشی است.

 

چک الکترونیکی چیست؟

یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.

 

چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند:

همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است. می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند. قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند. توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.

 

چک الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟

چک الکترونیکی به همان روش چک‌های کاغذی عمل می‌کند. نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه‌های الکترونیـکی می‌نویسد و سپس آن را به وسیله ترمینال‌های دریافـت‌کننده (Payer) به بانک‌های دریافت‌کننده واگذار می‌کند. دریافت‌کننده‌های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می‌شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک‌ های پرداخت‌کننده (Payer’s banks) می‌سپارند. بانک‌ های پرداخت‌کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می‌کنند.

 

چک الکترونیکی از زاویه‌ای دیگر

در جریان چک الکترونیکی، تراکنش می‌تواند از جانب بانک‌های دریافت‌کننده (Payer’s banks) آغاز شود.

 

تراکنش با ارسال صورت‌حساب و یا یک یادداشت بانکی به پرداخت‌کننده چک، که در سیستم حساب‌های قابل پرداخت مشتری طراحی شده است، آغاز می‌شود. وقتی زمان پرداخت صورت‌حساب فرا رسید، اطلاعات موجود در صورت‌ حساب به وسیله سیستم حساب‌ های قابل پرداخت بررسی می‌گردد و سپس داده‌ های صورت‌ حساب‌ برای آن که یک چک الکترونیکی صادر شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک الکترونیکی صادرشده شامل مجموعه اطلاعات یک چک، نظیر دریافت‌کننده چک، مبلغ، زمان پرداخت و اطلاعات حساب می‌باشد. برای امضا نمودن چک، پرداخت‌کننده یک رمز را برای گشوده شدن کارت دفترچه چک خود وارد می‌نماید. (مشابه ورود رمز در کارت هوشمند).

 

این کارت یک جایگاه امن برای کلید امضای خصوصی پرداخت‌کننده است. یک امضای چک الکترونیکی ممکن است به شکل رمز‌نویسی شده، یک کپی از صورت‌ حساب چک الکترونیکی را پیوست داشته باشد، بنابراین یک مزاحم نمی‌تواند صورت‌ حسابی دیگر را به صورت‌ تقلبی ثبت و ارسال نماید. قالب‌بندی صورت‌ حساب‌ها ثابت نیست ولی می‌تواند از لحاظ طولی، شکل و داده‌های موجود در آن قابل تغییر باشد. بنابراین یک پرداخت‌کننده می‌تواند متن رسیده از دریافت‌کننده (Payee) را برگشت دهد. این امر دریافت‌کننده را قادر می‌سازد تا اطلاعات موردنیاز جهت پرداخت صحیح را تکمیل نماید.

 

چک الکترونیکی امضا شده به وسیله email یا تراکنش وب، به یک دریافت‌کننده ارسال می‌شود. دریافت‌کننده صحت امضا پرداخت‌کننده را روی چک الکترونیکی و صورت‌حساب بررسی کرده، اطلاعات صورت‌حساب را استخراج نموده و به حساب‌های قابل وصول ارسال می‌کند، دریافت‌کننده رمز خود را جهت گشودن دفترچه چک الکترونیکی وارد می‌کند.

چک‌های پشت‌نویسی شده به بانک‌های دریافت‌کننده جهت تسویه و قرارگیری در حساب ارسال می‌شوند. فرآیند تسویه می‌تواند به وسیله سیستم‌های نمایش چک الکترونیکی (ECP System) موجود یا دیگر سیستم‌های تسویه و پرداخت انجام شود هر دو بانک دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده، امضاهای چک الکترونیکی و پشت‌نویسی‌های به‌ کار رفته در دو لایه از سیستم (تایید کلیدهای امضا و حساب بانک پرداخت‌کننده اصلی (صادرکننده چک) را بررسی می‌کنند.

 

بانک پرداخت‌کننده تحقیق می‌کند که این چک الکترونیکی تکراری نباشد، حساب و هویت پرداخت‌ کننده جاری صحیح باشد و سپس چک را به پرداخت‌ کننده حساب سپرده درخواست (DDA) ارسال می‌کنند.

 

در نهایت یک پیام به پرداخت‌کننده ارسال می‌شود که در آن شرح کاملی از روند تراکنش آمده است.

 

چرا چک‌های الکترونیکی را به کار می‌بریم؟

چک‌های الکترونیکی ویژگی‌های مهمی دارند، آن‌ها خدمات زیر را عرضه می‌کنند:

تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به‌کار گرفته شوند.

در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند.

تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود.

تایید خودکار محتویات و صحت چک‌ها.

خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن.

افزایش قابلیت‌های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت.

 

تکنولوژی چک الکترونیکی: ‌

تکنولوژی‌ چک‌های الکترونیکی ارتقا نرم‌افزارها و سخت‌افزارها توسط FSTC به‌منظور، کاهش هزینه‌های اولیه (در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت)، به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی و فراهم کردن یک ابزار جهانی برای کاربران است.

 

امروزه چک‌های الکترونیکی بر پایه‌های زیر بنا شده اند:

زبان مشترک فروش خدمات بانکی (FSML).

تقویت امضاهای الکترونیکی به‌منظور به‌کار بردن آلگوریتم‌های فعال پرداخت.

امنیت سخت‌افزارهایی نظیر کارت‌های هوشمند.

تایید هویت دیجیتالی.

فعال نمودن عملیات بانک‌ها و تجارت.

 

مقایسه چک الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت:

از آن‌ چه تاکنون گفته شد می‌توان به قابلیت‌های چک الکترونیکی در مقایسه با چک‌های کاغذی معمولی پی برد. اما آن‌چه در مقایسه سیستم خدمات کارت با چک الکترونیکی می‌توان گفت از این قرار است:

کارت‌ها به وسیله اشخاص حقیقی و در وسعت کسب و کار کوچک‌تری به کار می‌روند تا پرداخت‌ها را در مکان‌های فروش و یا ترمینال‌های نزدیک به مشتریان مقدور سازند. سیستم امنیتی که در اینترنت برای کارت به کار می‌رود می‌تواند در سطح Offline نیز به کار گرفته شود. چک‌های الکترونیکی می‌توانند امنیت پرداخت‌ها را نه تنها در پرداخت‌ های جزیی محلی بلکه در سراسر سطح اینترنت برقرار کنند.

 

برخلاف کارت، چک الکترونیکی می‌تواند برای اشخاص حقوقی مانند وصول پرداخت‌های تجاری به کار گرفته شود. در واقع می‌توان به جای چک‌های معمولی در تجارت از آن استفاده نمود.

 

به سبب ریسک‌ های وابسته به کارت، برخی صادرکنندگان کارت‌ها یک محدودیت روزانه روی مبلغی که می‌تواند در یک کارت شارژ نمود قرار داده‌اند. در حالی که چک‌ الکترونیکی در اختیار مشتری است نه بانک، هم‌چنین هیچ تبصره مشاهبی برای این‌گونه محدودیت‌ها تعریف نشده است.

 

کلام آخر:

چک‌های الکترونیکی، قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب، کوچک و بزرگ است؛ در جایی که سایر راه‌ حل‌ های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند. امن‌ ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز به شمار می‌روند. فراهم نمودن سرعت و امنیت تسویه‌ های مالی لازم، تواما با حساب‌های چک‌های معمولی موجود قابل استفاده است و همچنین قابل جریان به کمک دامنه متنوعی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کاربردی است.

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
حسین قدیریان ابرقویی |   1395/08/16 18:26:09   |
3     2
باسلام
در ایران چک الکترونیکی اینطور تعریف شده :
«چکاوک» نامی است که هر چه را به ذهن متبادر می کند اما کمتر ممکن است بحث چک و بانک و پول را به آن پیوند زد. اما «شاپرک» نیز اصطلاحی بود که کمتر به انتقال و مبادلات پولی در شبکه الکترونیک ایران می آمد اما نهایتا توانست در بازار و سیستم بانکی ایران جای خود را باز کند. اکنون، بازاریان و فعالان اقتصادی باید با اصطلاح «چکاوک» آشنا شوند؛ این نامی است که به چک الکترونیکی داده شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/06 23:13:38   |
سلام متن جالب و قشنگی است که امروزه درجامعه نقش موثری ایجاد کرده است
مرتضی انوری |   1395/10/22 16:10:31   |
با سلام و احترام.
راجع به موضوع فوق که دوستمون مطرح کردن که : چکاوک نامی است که در ایران به چک الکترونیک داده شده بنده مخالفم.تا جایی که من اطلاع دارم چکاوک فقط سامانه ای است که بانک ها برای ارسال چک مشتری به بانک مربوطه از چک تصویر گرفته و از طریق آن اقدام به ارسال می کنند.پس چکاوک نام دیگر چک الکترونیک نیست بلکه سامانه انتقال تصویر چک کاغذی می باشد.
با تشکر
محسن قانع عزآبادی |   1395/08/16 22:49:46   |
2     0
با سلام موضوع بالا خیلی خوب است انشالله که دربانکهای ایران نیزعملیاتی شود البته قسمتی ازکارچک الکترونیک باهمین سیستم وصول چک مشتریان (سیستم چکاوک )یکسان می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1395/08/21 13:15:26   |
0     0
باسلام● مزایای چک الکترونیکی :
۱) افزایش سرعت و کاهش زمان انتقال وجوه از یک نقطه به نقطه ای دیگر
۲) استفاده از چک الکترونیکی به جای پول موجب افزایش امنیت در مقابل سرقت و از میان رفتن پول نقد می شود.
۳) سالانه مبلغ قابل توجهی هزینه چاپ اسکناس می شود که با استفاده از چک های الکترونیکی کاهش هزینه های چاپ اسکناس را دربردارد.
۴) استفاده از چک الکترونیکی موجب می شود که دسترسی به وجوه با سرعت و در هر نقطه امکانپذیر باشد.
۵) جلوگیری از انتقال پول نقد
۶) چک های الکترونیکی، حجم مسافرت های درون شهری به منظور دریافت و پرداخت های بانکی را کاهش می دهد و از این راه موجب کاهش هزینه های فردی و اجتماعی می شود.
۷) تسهیل در امور پرداخت و دریافت وجوه نقد
۸) از راه گسترش و توسعه چک های الکترونیکی رغبت بانک ها به بانکداری الکترونیکی افزایش پیدا می کند.


 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن قانع عزآبادی |   1395/08/23 18:47:00   |
2     0
با سلام توضیح بیشتربابت بند 2توضیحات دوست بزرگوارآقای بلب رسیده می توان گفت هم امنیت درمقابل سرقت وهم امنیت ازنظرجعل ودستکاری کردن چک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ناصریان اصل |   1395/08/23 22:20:41   |
3     0
بانک‌های پرداخت چک های الکترونیکی ویژگی های مهمی دارند، آن ها خدمات زیر را عرضه می کنند بانکی را قادر می سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به کار گرفته شوند. در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می کنند. تقلب های ایجاد شده روی چک ها از بین می رود. تأیید خودکار محتویات و صحت چک ها. خصیصه های مرسوم چک های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن. افزایش قابلیت های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت.

تکنولوژی چک های الکترونیکی ارتقا نرم افزارها و سخت افزارها توسط FSTC به منظور: کاهش هزینه های اولیه (در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت). به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی. فراهم کردن یک ابزار جهانی برای کاربران امروزه چک های الکترونیکی بر پایه های زیربنا شده اند: زبان مشترک فروش خدمات بانکی (FSML). تقویت امضاهای الکترونیکی به منظور به کار بردن آلگوریتم های فعال پرداخت. امنیت سخت افزارهایی نظیر کارت های هوشمند. تایید هویت دیجیتالی. فعال نمودن عملیات بانک ها و تجارت.‌کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا بیشه |   1395/08/24 23:31:30   |
1     0
مزایای پذیرش چک الکترونیک
کارایی عملیاتی: با صرف زمان کمتر بر روی عملیاتی همچون جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها از تمام ورودی‌ها، پرسنل فروشگاه، زمان بیشتری جهت تمرکز برای فروش، روند عملیات و سرویس خدمات مشتریان خواهند داشت.
وجود امنیت بالا: هیچگونه اطلاعات حساسی برای صندوقدار و سایرین در دسترس نخواهد بود و بعد از انجام نقل و انتقال پول، مشتری تنها یک برگه فاقد اعتبار در دست خواهد داشت.
هزینه پایین‌تر نسبت به کارمزدهای بانکی: بسته به ارایه‌دهنده سرویس، پذیرنده می‌تواند میزان کارمزد واریز بانکی و کارمزدهای چک‌برگشتی را کاهش دهد که این مقدار می‌تواند بین 5 تا 30 دلار برای هر چک برگشتی باشد.
هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر: هزینه فرایند پرداخت در چک‌های الکترونیک نسبت به کارت اعتباری و چک‌های کاغذی پایین‌تر است و با هزینه‌های تراکنش کارت‌های نقدی قابل مقایسه است.
هزینه‌های اداری پایین‌تر: به‌واسطه به‌کارگیری نیروی کار کمتر و زمان کمتر نسبت به پردازش دستی چک‌های کاغذی، هزینه‌های اداری کاهش می‌یابد.
تامین بودجه بهتر: فرایند شبکه ACH نسبت به چک‌های معمولی سریع‌تر انجام خواهد شد. این عمل باعث افزایش جریان نقدینگی و حذف بسیاری از هزینه‌های متغیر (هزینه چک‌های معمول) شده و تسهیل در فرایند پرداخت را به دنبال خواهد داشت.
مدیریت ریسک بهتر: چک الکترونیک به واسطه تایید یا رد آنی تراکنش‌ها، به‌صورت کاراکتری با بانک اطلاعاتی چک‌های بدسابقه و سایر پارامترهای ارزیابی ریسک کنترل خواهد شد. به‌واسطه وجود فرایند تضمین شده چک الکترونیک توسط ارایه‌دهنده سرویس، نگرانی‌ها در مورد چک‌های بدسابقه بر طرف شده است.
حسابداری ساده‌تر: در تمامی فرایندهای پرداخت با ارایه جزییات نقل و انتقال پول به مشتری سرعت انجام افزایش می‌یابد.

سرعت بالاتر: به‌دلیل عدم نیاز به نوشتن مبلغ، تاریخ و امضا بر روی چک، فرایند تایید در چند ثانیه انجام می‌شود.

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/09/08 20:53:18   |
1     0
باسلام:
چک الکترونیکی چیست؟
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.

چند ویژگی اولیه چک های الکترونیکی از این قرارند: همان اطلاعاتی را دارند که در چک های کاغذی موجود است.می توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک های کاغذی پایه ریزی شوند.
قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش ها.می توانند در هر تراکنش مشابه چک های کاغذی امروزی استفاده شوند.توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.چک الکترونیکی چگونه کار می کند؟
چک الکترونیکی به همان روش چک های کاغذی عمل می کند:نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه های الکترونیـکی می نویسـد و سـپس آن را به وسـیله ترمینـال های دریافـت کننده (Payer) به بانک های دریافت کننده واگذار می کند.دریافت کننده های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک های پرداخت کننده (Payer’s banks) می سپارند.بانک های پرداخت کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
kamyar |   1395/09/09 14:13:38   |
0     0
چک الکترونیکی از زاویه‌ای دیگر
در جریان چک الکترونیکی، تراکنش می‌تواند از جانب بانک‌های دریافت‌کننده (Payer’s banks) آغاز شود:
تراکنش با ارسال صورت‌حساب و یا یک یادداشت بانکی به پرداخت‌کننده چک، که در سیستم حساب‌های قابل پرداخت مشتری طراحی شده است، آغاز می‌شود. وقتی زمان پرداخت صورت‌حساب فرا رسید، اطلاعات موجود در صورت‌حساب به وسیله سیستم حساب‌های قابل پرداخت بررسی می‌گردد و سپس داده‌های صورت‌حساب‌ برای آن که یک چک الکترونیکی صادر شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک الکترونیکی صادرشده شامل مجموعه اطلاعات یک چک، نظیر دریافت‌کننده چک، مبلغ، زمان پرداخت و اطلاعات حساب می‌باشد. برای امضا نمودن چک، پرداخت‌کننده یک رمز را برای گشوده شدن کارت دفترچه چک خود وارد می‌نماید. (مشابه ورود رمز در کارت هوشمند).

این کارت یک جایگاه امن برای کلید امضای خصوصی پرداخت‌کننده است. یک امضای چک الکترونیکی ممکن است به شکل رمز‌نویسی شده، یک کپی از صورت‌حساب چک الکترونیکی را پیوست داشته باشد، بنابراین یک مزاحم نمی‌تواند صورت‌حسابی دیگر را به صورت‌ تقلبی ثبت و ارسال نماید. قالب‌بندی صورت‌حساب‌ها ثابت نیست ولی می‌تواند از لحاظ طولی، شکل و داده‌های موجود در آن قابل تغییر باشد. بنابراین یک پرداخت‌کننده می‌تواند متن رسیده از دریافت‌کننده (Payee) را برگشت دهد. این امر دریافت‌کننده را قادر می‌سازد تا اطلاعات موردنیاز جهت پرداخت صحیح را تکمیل نماید.

چک الکترونیکی امضا شده به وسیله email یا تراکنش وب، به یک دریافت‌کننده ارسال می‌شود. دریافت‌کننده صحت امضا پرداخت‌کننده را روی چک الکترونیکی و صورت‌حساب بررسی کرده، اطلاعات صورت‌حساب را استخراج نموده و به حساب‌های قابل وصول ارسال می‌کند، دریافت‌کننده رمز خود را جهت گشودن دفترچه چک الکترونیکی وارد می‌کند.
چک‌های پشت‌نویسی شده به بانک‌های دریافت‌کننده جهت تسویه و قرارگیری در حساب ارسال می‌شوند. فرآیند تسویه می‌تواند به وسیله سیستم‌های نمایش چک الکترونیکی (ECP System) موجود یا دیگر سیستم‌های تسویه و پرداخت انجام شود هر دو بانک دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده، امضاهای چک الکترونیکی و پشت‌نویسی‌های به‌کار رفته در دو لایه از سیستم (تایید کلیدهای امضا و حساب بانک پرداخت‌کننده اصلی (صادرکننده چک)) را بررسی می‌کنند.

بانک پرداخت‌کننده تحقیق می‌کند که این چک الکترونیکی تکراری نباشد، حساب و هویت پرداخت‌کننده جاری صحیح باشد و سپس چک را به پرداخت‌کننده حساب سپرده درخواست (DDA) ارسال می‌کنند.
در نهایت یک پیام به پرداخت‌کننده ارسال می‌شود که در آن شرح کاملی از روند تراکنش آمده است.
چرا چک‌های الکترونیکی را به کار می‌بریم؟
چک‌های الکترونیکی ویژگی‌های مهمی دارند، آن‌ها خدمات زیر را عرضه می‌کنند: تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به‌کار گرفته شوند.در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند.تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود.تایید خودکار محتویات و صحت چک‌ها.خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن.افزایش قابلیت‌های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت. تکنولوژی چک الکترونیکی: ‌
تکنولوژی‌ چک‌های الکترونیکی ارتقا نرم‌افزارها و سخت‌افزارها توسط FSTC به‌منظور:کاهش هزینه‌های اولیه (در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت).به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی.فراهم کردن یک ابزار جهانی برای کاربران.امروزه چک‌های الکترونیکی بر پایه‌های زیر بنا شده اند:زبان مشترک فروش خدمات بانکی (FSML).تقویت امضاهای الکترونیکی به‌منظور به‌کار بردن آلگوریتم‌های فعال پرداخت.امنیت سخت‌افزارهایی نظیر کارت‌های هوشمند.تایید هویت دیجیتالی.فعال نمودن عملیات بانک‌ها و تجارت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/03 17:07:05   |
3     0
چک الکترونیکی چیست؟

یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.

چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند:

همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است. می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند. قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند. توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.
چک الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟چک الکترونیکی به همان روش چک‌های کاغذی عمل می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سودابه محسن زاده |   1395/10/05 00:35:40   |
2     0
چک های الکترونیکی ،یک جایگزین الکترونیکی برای چک کاغذی است.چک های الکترونیکی همچون چک های
کاغذی دارای الزام تعهدآور قانونی برای پرداخت هستند.در آن به جای امضاهای دست نوشته از امضاهای
دیجیتالی درآن استفاده می شود.چک الکترونیکی یک سند دیجیتالی امضا شده به صورت الکترونیکی است
که می تواند سایر اسناد و اطلاعات صورتحساب ،اعلامیه ها،پشت نویسی و واگذاری را نیز با خود داشته
باشد.مزیت چک الکترونیکی ،مجازشناسی بلادرن آن با بهره گیری از امضاها و گواهی های دیجیتالی ، و
امکان بررسی وجود وجه کافی در حساب شخص صادرکننده ،قطعیت پرداخت شدن آن معلوم و تضمین
می شود،مضافاٌ آنکه سیستم چک الکترونیکی می تواند با تجمیع با بسته های پایاپای مکانیزه بانکی ،ضمن
قطعیت برخورداری از هزینه ی کمتر پردازش ،بر سهولت،صحت و سرعت تسویه ی حسابهای بانکی
بیفزاید. تجارت الکترونیکی ،امروزه در شاخه های مختلفی از زندگی بشروارد شده است،به گونه ای که
خرید مایحتاج روزانه ،اموربانکی ،تحصیل و کار از راه دور ،همگی به ساده ترین شکل ممکن با درنوردیدن
زمان و مکان در سراسر این کره خاکی به انجام می رسند.مدل های سیستم های مختلفی در حوزه تجارت
الکترونیکی مطرح هستند. سرعت،کارایی،کاهش هزینه ها و بهره برداری از مزیت های زودگذر ،مزایایی
است که استفاده از تجارت الکترونیکی را گریزناپذیر می سازد؛ ولی قبل از استفاده ی گسترده ی تجاری
از اینترنت ،بکارگیری روش های ایمن پرداخت حائز اهمیت هستند. ایده ی پرداخت الکترونیکی برای کالاها
و خدمات روی اینترنت نیز،با افزایش تجاری شدن اینترنت و رشد تعداد کاربران و کاربردها،در دهه ی
گذشته توسعه یافته است.دریک فرآیند کامل تجارت الکترونیکی که شامل بازاریابی ،مذاکره ،قرارداد و
تنظیم توافق نامه،پرداخت، تحویل کالا و پشتیبانی است. سیستم های پرداخت نقش مهمی را در مدل هر
چرخه تجاری دارا هستند. پرداخت الکترونیکی نقش بسیار حساس و کلیدی را ایفا می نماید و این امکان
را به وجود می آورد که عمل پرداخت به سهولت ،ارزان،سریع و با امنیت قابل قبولی در محیط اینترنت
انجام گیرد. چنانچه سیستم های پرداخت الکترونیکی به دقت طراحی شوند ،می توانند امنیت بیشتری
نسبت به ابزارهای سنتی پرداخت،همراه با انعطاف پذیری و راحتی استفاده ،فراهم آورند.چک الکترونیکی
،نسخه ی الکترونیکی چک کاغذی ،رایجترین ابزار پرداخت غیر نقدی است.ویژگیهای سیستم های پرداخت
الکترونیکی عبارتنداز:ایمنی و اهمیت،قابلیت اطمینان،قابلیت ارتقاء ،مقیاس پذیری و بازدهی و کارایی آسانی
تجمیع و همراهی با برنامه های کاربردی،استفاده آسان و سادگی کار،نوع مجوز،قابلیت انتقال ،قابلیت
ردگیری،اعتماد،بلادرن نبودن،بازبودن سیستم و سازگاری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدیان |   1395/10/05 14:11:03   |
0     0
تعریف چک الکترونیکی : نسخه نمایشی چک کاغذی ( نسخه الکترونیکی ) رایک چک الکترونیکی می نامند .
ویژگیهای یک چک الکترونیکی عبارت است از : 1 - اطلاعات همانند چک های کاغذی 2 - ارزش و چارچوب قانونی مانند چکهای کاغذی 3 - قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود همانند چکهای کاغذی 4 - توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک های کاغذی با اضافه کردن مبلغ
عملکرد چک الکترونیکی همانند چک کاغذی است .
علت بکارگیری چک الکترونیکی عبارت است از : 1 - امنیت کافی در اینترنت
2 - صحت اطلاعات خود را در بستر نامحدود حفظ می کند .
3 - از بین بردن تقلب روی چکها 4 - تایید صحت و محتویات چک ها
5 - توقف پرداخت و اصلاح آن همانند چکهای معمولی
6 - فعال نمودن تاریخ پرداخت از قابلیتهای تاثیر گذار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/10/08 22:32:15   |
0     0
تکنولوژی چک الکترونیکی چیست ؟
تکنولوژی‌ چک‌های الکترونیکی ارتقا نرم‌افزارها و سخت‌افزارها توسط FSTC به‌منظور، کاهش هزینه‌های اولیه (در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت)، به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی و فراهم کردن یک ابزار جهانی برای کاربران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب اله میرجلیلی |   1395/10/10 02:45:57   |
0     0
چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند:
همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است. می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند. قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند. توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/10/16 22:29:51   |
0     0
قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب، کوچک و بزرگ، است؛ در جایی که سایر راه‌حل‌های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند.امن‌ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز به شمار می‌روند.فراهم نمودن سرعت و امنیت تسویه‌های مالی لازم.تواما با حساب‌های چک‌های معمولی موجود قابل استفاده است.قابل جریان به کمک دامنه متنوعی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کاربردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/22 21:54:39   |
0     0
درتکمیل مباحث فوق درجهت ضرورت استفاده ازچک الکترونیکی می توان به این مطلب اشاره کرد که چک‌های الکترونیکی ویژگی‌های مهمی دارند، آن‌ها خدماتی چون تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به‌کار گرفته شوند.در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند.تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود.تایید خودکار محتویات و صحت چک‌ها.خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن و افزایش قابلیت‌های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت ،تکنولوژی‌ چک‌های الکترونیکی ارتقا نرم‌افزارها و سخت‌افزارها توسط FSTC به‌منظور، کاهش هزینه‌های اولیه (در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت)، به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی، فراهم کردن یک ابزار جهانی برای کاربران، را انجام می دهند.

امروزه چک‌های الکترونیکی بر پایه‌های زبان مشترک فروش خدمات بانکی (FSML).تقویت امضاهای الکترونیکی به‌منظور به‌کار بردن آلگوریتم‌های فعال پرداخت ، امنیت سخت‌افزارهایی نظیر کارت‌های هوشمند، تایید هویت دیجیتالی، فعال نمودن عملیات بانک‌ها و تجارت زیر بنا شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/10/25 01:18:36   |
1     0
چرا چک‌های الکترونیکی را به کار می‌بریم؟
چک‌های الکترونیکی ویژگی‌های مهمی دارند، آن‌ها خدمات زیر را عرضه می‌کنند:
تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به‌کار گرفته شوند.
در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند.
تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود.
تایید خودکار محتویات و صحت چک‌ها.
خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن.
افزایش قابلیت‌های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
اعظم توکلی |   1395/10/26 19:44:38   |
0     0
مفید و اموزنده بود و اگر در ایران عملی شود بسیار عالی خواهد بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1395/10/26 19:47:57   |
0     0
چک الکترونیکی به همان روش چک های کاغذی عمل می کند:نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه های الکترونیـکی می نویسـد و سـپس آن را به وسـیله ترمینـال های دریافـت کننده (Payer) به بانک های دریافت کننده واگذار می کند.دریافت کننده های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک های پرداخت کننده (Payer’s banks) می سپارند.بانک های پرداخت کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1395/11/01 10:37:40   |
0     0
چک الکترونیکی چیست؟
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.
چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند:
همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است.می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند.
قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند.توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.
چک الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟چک الکترونیکی به همان روش چک‌های کاغذی عمل می‌کند:نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه‌های الکترونیـکی می‌نویسـد و سـپس آن را به وسـیله ترمینـال‌های دریافـت‌کننده (Payer) به بانک‌های دریافت‌کننده واگذار می‌کند.دریافت‌کننده‌های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می‌شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک‌های پرداخت‌کننده (Payer’s banks) می‌سپارند.بانک‌های پرداخت‌کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1395/11/01 10:44:13   |
0     0
مزایای چک الکترونیک

امنیت بالا: در این روش اطلاعات حساس در اختیار صندوقدار و سایرین در دسترس نیست.

هزینه پایین تر نسبت به کارمزدهای بانکی: پذیرنده می تواند میزان کارمزد واریز بانکی و کارمزد چک برگشتی را کاهش دهد که این مقدار بین 5 تا 30 دلار برای هر چک برگشتی است.

ریسک کمتر: به واسطه وجود فرآیند تضمین چک الکترونیک توسط ارائه دهنده سرویس، نگرانی در مورد چک های بد سابقه برطرف می شود؛ چرا که چک الکترونیک به واسطه تأیید یا رد آنی تراکنش ها، به صورت کاراکتری یا بانک اطلاعاتی چک های بد سابقه و سایر پارامترهای ارزیابی ریسک، کنترل خواهد شد.

سرعت بالاتر: به دلیل عدم نیاز به نوشتن مبلغ، تاریخ و امضا بر روی چک، فرآیند تایید در چند ثانیه انجام می شود.

در حال حاضر چک های الکترونیک ریسک فرآیند چک های معمولی را تا حد زیادی کاهش داده و فرآیند پرداخت را تا حد زیادی کنترل می کند. این شیوه پرداخت، چک های کاغذی را به صورت اتوماتیک به یک روش پرداخت الکترونیک حضوری تبدیل می کند و هزینه نقل و انتقال را کاهش می دهد. چک الکترونیک قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب است. در جایی که سایر راه حل های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند، امن ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/03 21:15:16   |
0     0
نمونه سوال:
چک الکترونیکی چیست؟
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/11/04 23:54:22   |
0     0
این کارت یک جایگاه امن برای کلید امضای خصوصی پرداخت‌کننده است. یک امضای چک الکترونیکی ممکن است به شکل رمز‌نویسی شده، یک کپی از صورت‌حساب چک الکترونیکی را پیوست داشته باشد، بنابراین یک مزاحم نمی‌تواند صورت‌حسابی دیگر را به صورت‌ تقلبی ثبت و ارسال نماید. قالب‌بندی صورت‌حساب‌ها ثابت نیست ولی می‌تواند از لحاظ طولی، شکل و داده‌های موجود در آن قابل تغییر باشد. بنابراین یک پرداخت‌کننده می‌تواند متن رسیده از دریافت‌کننده (Payee) را برگشت دهد. این امر دریافت‌کننده را قادر می‌سازد تا اطلاعات موردنیاز جهت پرداخت صحیح را تکمیل نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین الله کارگران |   1395/11/05 21:12:25   |
0     0
چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند:

همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است. می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند. قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند. توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمودشبانیان |   1395/11/12 20:14:45   |
0     0
باسلام
خوب است دلایل عدم گسترش و رونق این نوع چک ها در ایران تحقیق شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میر تقی |   1396/01/09 13:30:48   |
3     0
چک الکترونیکی چیست ؟ آیا استفاده از آن امن است؟
در واقع چک الکترونیکی یک ابزار نوین پرداخت است که متشکل از امنیت، سرعت و دقت و فرآیند بازدهی تمام تراکنش های الکترونیکی توام با زیر ساخت قانونی گسترش یافته صحیح و جایگزین خوبی برای چک های کاغذی در تجارت است.
ایران هشدار - چک الکترونیکی روش پرداختی الکترونیکی است که به واسطه انجام تراکنش پرداخت از طریق اتاق های پایاپای اتوماتیک(AHC) مورد استفاده مشتریان قرار می گیرد. اطلاعات این تراکنش صورت گرفته شامل مبلغ و اطلاعات بانک پشتیبانی صاحب حساب است. همان اطلاعاتی که روی چک های کاغذی نوشته می شود، به صورت خودکار قابل تبدیل به چک های الکترونیکی است.

در واقع چک الکترونیکی یک ابزار نوین پرداخت است که متشکل از امنیت، سرعت و دقت و فرآیند بازدهی تمام تراکنش های الکترونیکی توأم با زیر ساخت قانونی گسترش یافته صحیح و جایگزین خوبی برای چک های کاغذی در تجارت است. چک های الکترونیک با همان چارچوب قانونی چک های کاغذی پایه ریزی می شوند و قابلیت پیوند به اطلاعات نا محدود و معاوضه سریع بین سایر بخش ها را دارد و می تواند در هر تراکنش مشابه چک های کاغذی امروزی استفاده شوند.

در این فرآیند، نویسنده چک (PAYER) چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دستگاه های الکترونیکی می نویسد و سپس آن را به وسیله ترمینال های دریافت کننده، به بانک واگذار می کند. دریافت کننده های الکترونیکی، چک را که نوعی اعتبار رسید محسوب می شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک های پرداخت کننده می سپارند و بانک های پرداخت کننده، چک الکترونیکی را تأیید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می کنند. چک الکترونیکی امضا شده به وسیله EMAIL یا تراکنش وب، به یک دریافت کننده ارسال می شود.

در چه مواردی از چک الکترونیکی استفاده می شود؟

• تبدیل چک کاغذی دریافت شده از اشخاص در محل خرید یا از طریق ایمیل؛

• سفارش تلفنی؛

• سفارش اینترنتی؛

• پر کردن حساب یا کارت پیش پرداختی مثل Google payment یا PayPal.

مزایای چک الکترونیک

امنیت بالا: در این روش اطلاعات حساس در اختیار صندوقدار و سایرین در دسترس نیست.

هزینه پایین تر نسبت به کارمزدهای بانکی: پذیرنده می تواند میزان کارمزد واریز بانکی و کارمزد چک برگشتی را کاهش دهد که این مقدار بین 5 تا 30 دلار برای هر چک برگشتی است.

ریسک کمتر: به واسطه وجود فرآیند تضمین چک الکترونیک توسط ارائه دهنده سرویس، نگرانی در مورد چک های بد سابقه برطرف می شود؛ چرا که چک الکترونیک به واسطه تأیید یا رد آنی تراکنش ها، به صورت کاراکتری یا بانک اطلاعاتی چک های بد سابقه و سایر پارامترهای ارزیابی ریسک، کنترل خواهد شد.

سرعت بالاتر: به دلیل عدم نیاز به نوشتن مبلغ، تاریخ و امضا بر روی چک، فرآیند تایید در چند ثانیه انجام می شود.

در حال حاضر چک های الکترونیک ریسک فرآیند چک های معمولی را تا حد زیادی کاهش داده و فرآیند پرداخت را تا حد زیادی کنترل می کند. این شیوه پرداخت، چک های کاغذی را به صورت اتوماتیک به یک روش پرداخت الکترونیک حضوری تبدیل می کند و هزینه نقل و انتقال را کاهش می دهد. چک الکترونیک قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب است. در جایی که سایر راه حل های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند، امن ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/01/11 07:25:24   |
2     0
سلام
چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی می شود
مدیرکل فناوری اطلاعات بانکداری مرکزی گفت:‌ در طرح بانک داری الکترونیک، سال آینده چک الکترونیک جایگزین چک های کاغذی می شود.
به گزارش مشرق،‌ ناصر حکیمی اظهار داشت: حجم سامانه هایی که مردم در زمینه بانکی استفاده می کنند به قدری زیاد است که اگر کوچکترین خدشه ای در کیفیت این سامانه ها ایجاد شود، حجم تقلب و سوء استفاده از حساب های مردم بالا خواهد رفت و منجر به توقف آن سامانه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه کارت های بانکی در کشور ما بسیار مرسوم است، گفت: 80 هزار میلیارد تومان در ماه فقط با کارت در شبکه شاپرک خرید می شود و دو برابر این مبلغ پرداخت های تجاری از طریق سامانه ساتنا انجام می شود. حکیمی ادامه داد: از طریق "پایا" هم به همین میزان تسویه انجام می شود و به اندازه همین مبلغ تبادلات اشخاص از طریق کارت به کارت و حواله ها داریم. مدیرکل فناوری اطلاعات بانکداری مرکزی با بیان اینکه طرح چکاوک در 24 هزار شعبه بانکی کشور تکمیل شد و به انجام رسید، گفت: با اجرای این طرح، فیزیک و یا لاشه چک گردش نمی کند و تصویر آن مبادله می شود و چک ها در هر جای کشور قابل پردازش است. حکیمی افزود: بخش دیگری از این طرح که در برنامه سال آینده است این است که چک الکترونیکی تعریف می شود که از طریق گوشی همراه صادر می شود و کاغذی نیست. وی اضافه کرد: ویژگی های این چک این است که از طریق گوشی همراه به گوشی همراه منتقل می شود و همچنین همان لحظه می توان متوجه شد که آیا این چک کارسازی می شود یا خیر؟ مدیر کل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی گفت: شبکه شاپرک در هر روز 50 هزار واقعه امنیتی دارد. حکیمی در باره کارت های اعتباری هم گفت: قبلاً کل مصارف بانک ها صرف بنگاه های بزرگ اقتصادی می شد اما سیاست بانک مرکزی این است که به تدریج به سمت وام های تسهیلات مصرفی حرکت کنیم و بهترین الگوی این نوع تسهیلات، کارت های اعتباری است. وی با اشاره به اینکه در شرایط تنگنای اعتباری بانک ها هستیم، افزود: حدود 500 هزار کارت اعتباری از جمله کارت های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی صادر شده امّا این کار تدریجی است که باید ادامه یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/01/11 07:43:02   |
3     0
چک الکترونیکی از دیدگاه حقوقی
«یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل حوزه چک مباحث حقوقی و قضایی آن است برگ چک کاغذی امکان بررسی توسط کارشناسان خبره، خط و امضاء را دارد و درنتیجه قضات می‌توانند مبتنی بر نظر ضابط قضایی که همان کارشناسان حوزه خط و امضاء می‌باشند از اصالت یک برگ چک آگاهی یافته و در صورت بروز اختلاف بین افراد در حوزه چک به قضاوت صحیح و عادلانه برسد. تبدیل برگ چک از کاغذ به الکترونیکی باید امکان بررسی حقوقی و قضایی را حفظ کند. خوشبختانه قوانین قوه و کارآمدی همچون قانون تجارت الکترونیکی و قانون دادرسی الکترونیکی در خصوص امضای دیجیتال و قوانین اثباتی آن وجود دارد که به‌راحتی به استناد آن‌ها می‌توان از اصالت امضاء و یک سند الکترونیکی (که در اینجا برگ چک الکترونیکی است) اطمینان حاصل نمود. دستگاه قضایی کشور در چند سال اخیر در حوزه الکترونیکی و ارائه اثباتی آن پیشرفت‌های بسیار زیاد و عمیقی داشته و امروزه به‌راحتی می‌توان به اسناد الکترونیکی همچون اسناد کاغذی اعتماد کرد».
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رجل |   1396/01/11 07:46:03   |
2     0
مزایا و معایب چک‌های الکترونیک در مقایسه با چک‌های کاغذی
نوروزی ادامه داد: «هر پدیده‌ای و خدمتی مزیت و معایب خاص خود را دارد و آنچه باعث بقای آن می‌شود سنگین‌تر بودن سمت مزیت‌های آن است. باید دید در برگ چک الکترونیکی چه مزیت‌هایی نسبت به برگ چک کاغذی دارد و چه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند تا بتوان در خصوص جایگزین کردن کاغذ با الکترونیکی تصمیم‌گیری صحیح کرد. بر این مبنا مزایای برگ چک کاغذی را می‌توان در سهولت استفاده و نقل‌وانتقال آسان خلاصه کرد. برگ چک کاغذی به‌راحتی توسط صاحب آن قابل حمل‌ونقل بود و در هر مکان و زمانی قابل استفاده است. درعین‌حال برگ چک کاغذی به‌راحتی بین افراد گردش کرده و به‌نوعی نقش پول مدت‌دار را بازی می‌کند».
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/01/15 08:06:12   |
0     0
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.
چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند: همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است.می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند.قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند.توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.چک الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟چک الکترونیکی به همان روش چک‌های کاغذی عمل می‌کند:نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه‌های الکترونیـکی می‌نویسـد و سـپس آن را به وسـیله ترمینـال‌های دریافـت‌کننده (Payer) به بانک‌های دریافت‌کننده واگذار می‌کند.دریافت‌کننده‌های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می‌شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک‌های پرداخت‌کننده (Payer’s banks) می‌سپارند.بانک‌های پرداخت‌کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/01/15 08:08:43   |
0     0
چرا چک‌های الکترونیکی را به کار می‌بریم؟
چک‌های الکترونیکی ویژگی‌های مهمی دارند، آن‌ها خدمات زیر را عرضه می‌کنند: تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به‌کار گرفته شوند.در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند.تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود.تایید خودکار محتویات و صحت چک‌ها.خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن.افزایش قابلیت‌های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/01/18 09:09:39   |
0     0
چک الکترونیکی چیست؟
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.
چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند: همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است.می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند.قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند.توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.چک الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟چک الکترونیکی به همان روش چک‌های کاغذی عمل می‌کند:نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه‌های الکترونیـکی می‌نویسـد و سـپس آن را به وسـیله ترمینـال‌های دریافـت‌کننده (Payer) به بانک‌های دریافت‌کننده واگذار می‌کند.دریافت‌کننده‌های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می‌شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک‌های پرداخت‌کننده (Payer’s banks) می‌سپارند.بانک‌های پرداخت‌کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می‌کنند.

چک الکترونیکی از زاویه‌ای دیگر
در جریان چک الکترونیکی، تراکنش می‌تواند از جانب بانک‌های دریافت‌کننده (Payer’s banks) آغاز شود:
تراکنش با ارسال صورت‌حساب و یا یک یادداشت بانکی به پرداخت‌کننده چک، که در سیستم حساب‌های قابل پرداخت مشتری طراحی شده است، آغاز می‌شود. وقتی زمان پرداخت صورت‌حساب فرا رسید، اطلاعات موجود در صورت‌حساب به وسیله سیستم حساب‌های قابل پرداخت بررسی می‌گردد و سپس داده‌های صورت‌حساب‌ برای آن که یک چک الکترونیکی صادر شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک الکترونیکی صادرشده شامل مجموعه اطلاعات یک چک، نظیر دریافت‌کننده چک، مبلغ، زمان پرداخت و اطلاعات حساب می‌باشد. برای امضا نمودن چک، پرداخت‌کننده یک رمز را برای گشوده شدن کارت دفترچه چک خود وارد می‌نماید. (مشابه ورود رمز در کارت هوشمند).

این کارت یک جایگاه امن برای کلید امضای خصوصی پرداخت‌کننده است. یک امضای چک الکترونیکی ممکن است به شکل رمز‌نویسی شده، یک کپی از صورت‌حساب چک الکترونیکی را پیوست داشته باشد، بنابراین یک مزاحم نمی‌تواند صورت‌حسابی دیگر را به صورت‌ تقلبی ثبت و ارسال نماید. قالب‌بندی صورت‌حساب‌ها ثابت نیست ولی می‌تواند از لحاظ طولی، شکل و داده‌های موجود در آن قابل تغییر باشد. بنابراین یک پرداخت‌کننده می‌تواند متن رسیده از دریافت‌کننده (Payee) را برگشت دهد. این امر دریافت‌کننده را قادر می‌سازد تا اطلاعات موردنیاز جهت پرداخت صحیح را تکمیل نماید.

چک الکترونیکی امضا شده به وسیله email یا تراکنش وب، به یک دریافت‌کننده ارسال می‌شود. دریافت‌کننده صحت امضا پرداخت‌کننده را روی چک الکترونیکی و صورت‌حساب بررسی کرده، اطلاعات صورت‌حساب را استخراج نموده و به حساب‌های قابل وصول ارسال می‌کند، دریافت‌کننده رمز خود را جهت گشودن دفترچه چک الکترونیکی وارد می‌کند.
چک‌های پشت‌نویسی شده به بانک‌های دریافت‌کننده جهت تسویه و قرارگیری در حساب ارسال می‌شوند. فرآیند تسویه می‌تواند به وسیله سیستم‌های نمایش چک الکترونیکی (ECP System) موجود یا دیگر سیستم‌های تسویه و پرداخت انجام شود هر دو بانک دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده، امضاهای چک الکترونیکی و پشت‌نویسی‌های به‌کار رفته در دو لایه از سیستم (تایید کلیدهای امضا و حساب بانک پرداخت‌کننده اصلی (صادرکننده چک)) را بررسی می‌کنند.

بانک پرداخت‌کننده تحقیق می‌کند که این چک الکترونیکی تکراری نباشد، حساب و هویت پرداخت‌کننده جاری صحیح باشد و سپس چک را به پرداخت‌کننده حساب سپرده درخواست (DDA) ارسال می‌کنند.
در نهایت یک پیام به پرداخت‌کننده ارسال می‌شود که در آن شرح کاملی از روند تراکنش آمده است.
چرا چک‌های الکترونیکی را به کار می‌بریم؟
چک‌های الکترونیکی ویژگی‌های مهمی دارند، آن‌ها خدمات زیر را عرضه می‌کنند: تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به‌کار گرفته شوند.در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند.تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود.تایید خودکار محتویات و صحت چک‌ها.خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن.افزایش قابلیت‌های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت. تکنولوژی چک الکترونیکی: ‌
تکنولوژی‌ چک‌های الکترونیکی ارتقا نرم‌افزارها و سخت‌افزارها توسط FSTC به‌منظور:کاهش هزینه‌های اولیه (در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت).به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی.فراهم کردن یک ابزار جهانی برای کاربران.امروزه چک‌های الکترونیکی بر پایه‌های زیر بنا شده اند:زبان مشترک فروش خدمات بانکی (FSML).تقویت امضاهای الکترونیکی به‌منظور به‌کار بردن آلگوریتم‌های فعال پرداخت.امنیت سخت‌افزارهایی نظیر کارت‌های هوشمند.تایید هویت دیجیتالی.فعال نمودن عملیات بانک‌ها و تجارت.

مقایسه چک الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت:
از آن‌چه تاکنون گفته شد می‌توان به قابلیت‌های چک الکترونیکی در مقایسه با چک‌های کاغذی معمولی پی برد. اما آن‌چه در مقایسه سیستم خدمات کارت با چک الکترونیکی می‌توان گفت از این قرار است: کارت‌ها به وسیله اشخاص حقیقی و در وسعت کسب و کار کوچک‌تری به کار می‌روند تا پرداخت‌ها را در مکان‌های فروش و یا ترمینال‌های نزدیک به مشتریان مقدور سازند. سیستم امنیتی که در اینترنت برای کارت به کار می‌رود می‌تواند در سطح Offline نیز به کار گرفته شود. چک‌های الکترونیکی می‌توانند امنیت پرداخت‌ها را نه تنها در پرداخت‌های جزیی محلی بلکه در سراسر سطح اینترنت برقرار کنند.
برخلاف کارت، چک الکترونیکی می‌تواند برای اشخاص حقوقی مانند وصول پرداخت‌های تجاری به کار گرفته شود. در واقع می‌توان به جای چک‌های معمولی در تجارت از آن استفاده نمود.
به سبب ریسک‌های وابسته به کارت، برخی صادرکنندگان کارت‌ها یک محدودیت روزانه روی مبلغی که می‌تواند در یک کارت شارژ نمود قرار داده‌اند. در حالی که چک‌ الکترونیکی در اختیار مشتری است نه بانک، هم‌چنین هیچ تبصره مشاهبی برای این‌گونه محدودیت‌ها تعریف نشده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/01/18 09:32:54   |
0     0
ک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.

چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند: همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است.می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند.قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند.توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.چک الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟چک الکترونیکی به همان روش چک‌های کاغذی عمل می‌کند:نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه‌های الکترونیـکی می‌نویسـد و سـپس آن را به وسـیله ترمینـال‌های دریافـت‌کننده (Payer) به بانک‌های دریافت‌کننده واگذار می‌کند.دریافت‌کننده‌های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می‌شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک‌های پرداخت‌کننده (Payer’s banks) می‌سپارند.بانک‌های پرداخت‌کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/01/18 09:48:30   |
1     0
چرا چک‌های الکترونیکی را به کار می‌بریم؟

چک‌های الکترونیکی ویژگی‌های مهمی دارند، آن‌ها خدمات زیر را عرضه می‌کنند: تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به‌کار گرفته شوند.در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند.تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود.تایید خودکار محتویات و صحت چک‌ها.خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن.افزایش قابلیت‌های نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت. تکنولوژی چک الکترونیکی: ‌

تکنولوژی‌ چک‌های الکترونیکی ارتقا نرم‌افزارها و سخت‌افزارها توسط FSTC به‌منظور:کاهش هزینه‌های اولیه (در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت).به دست آوردن استاندارد صنعتی جهانی.فراهم کردن یک ابزار جهانی برای کاربران.امروزه چک‌های الکترونیکی بر پایه‌های زیر بنا شده اند:زبان مشترک فروش خدمات بانکی (FSML).تقویت امضاهای الکترونیکی به‌منظور به‌کار بردن آلگوریتم‌های فعال پرداخت.امنیت سخت‌افزارهایی نظیر کارت‌های هوشمند.تایید هویت دیجیتالی.فعال نمودن عملیات بانک‌ها و تجارت.

● مقایسه چک الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت:

از آن‌چه تاکنون گفته شد می‌توان به قابلیت‌های چک الکترونیکی در مقایسه با چک‌های کاغذی معمولی پی برد. اما آن‌چه در مقایسه سیستم خدمات کارت با چک الکترونیکی می‌توان گفت از این قرار است: کارت‌ها به وسیله اشخاص حقیقی و در وسعت کسب و کار کوچک‌تری به کار می‌روند تا پرداخت‌ها را در مکان‌های فروش و یا ترمینال‌های نزدیک به مشتریان مقدور سازند. سیستم امنیتی که در اینترنت برای کارت به کار می‌رود می‌تواند در سطح Offline نیز به کار گرفته شود. چک‌های الکترونیکی می‌توانند امنیت پرداخت‌ها را نه تنها در پرداخت‌های جزیی محلی بلکه در سراسر سطح اینترنت برقرار کنند.

برخلاف کارت، چک الکترونیکی می‌تواند برای اشخاص حقوقی مانند وصول پرداخت‌های تجاری به کار گرفته شود. در واقع می‌توان به جای چک‌های معمولی در تجارت از آن استفاده نمود.

به سبب ریسک‌های وابسته به کارت، برخی صادرکنندگان کارت‌ها یک محدودیت روزانه روی مبلغی که می‌تواند در یک کارت شارژ نمود قرار داده‌اند. در حالی که چک‌ الکترونیکی در اختیار مشتری است نه بانک، هم‌چنین هیچ تبصره مشاهبی برای این‌گونه محدودیت‌ها تعریف نشده است.

● کلام آخر:

چک‌های الکترونیکی:

قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب، کوچک و بزرگ، است؛ در جایی که سایر راه‌حل‌های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند.امن‌ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز به شمار می‌روند.فراهم نمودن سرعت و امنیت تسویه‌های مالی لازم.تواما با حساب‌های چک‌های معمولی موجود قابل استفاده است.قابل جریان به کمک دامنه متنوعی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کاربردی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/01/23 05:32:02   |
0     0
هیچ‌کس مطمئن نیست که اولین چک چه زمانی نوشته، یا بر روی چوب یا سنگ حک شده است. بعضی کارشناسان بر این عقیده‌اند که ممکن است رومی‌ها در حدود 352 سال قبل از میلاد چک را ابداع کرده باشند. حتی اگر این مطلب صحیح باشد ظاهرا این ایده‌ها در آن زمان چندان جایگاه کاربردی نداشته‌اند. بانک‌ها یا موسسات مشابه آن در بین النهرین، یونان و روم باستان وجود داشته‌اند و احتمالا سپرده‌ها را از یک حساب به دیگر حساب‌ها انتقال می‌داده‌اند. اما هیچ مدرک مستندی از آن انتقال‌ها باقی نمانده است.

آخرین مدرک از سپرده‌گذاری‌ها در قالب چیزی به نام چک ایتالیای قرون وسطی و کاتالونیا مربوط می‌شود. در این نواحی بانک‌های قدیم سپرده‌گذاران را مقید می‌کردند قبل از آن‌که بانک سپرده‌شان را مصادره کند و یا آن را به حسب مشتری دیگری انتقال دهد، شخصا به بانک مراجعه کنند. استفاده عملی از ابزارهای نوشتاری برای نیل به چنین مقاصدی به تدریج شکل گرفت.
گفته می‌شود که چک در ایالات متحده، حدود سال 1681 برای اولین بار استفاده شد. وقتی بازرگانان در بوستون زمین خود را در یک سرمایه‌گذاری گرو می‌گذاشتند، دریافتند که می‌توان به جای این‌ کار چک نوشت. اولین چک چاپی مربوط به سال 1763 است که از بانک‌داری بریتانیایی لورنس چایلدز (Lawrence Childs) به‌جای مانده است.

اگرچه امروزه چک در سطح وسیعی قابلیت دارد، اما بانک‌داری مشکلات بزرگی را در خصوص آن مشاهده می‌نماید که هم‌چنان وجود دارد: به‌راستی چگونه می‌توان این قطعه کاغذ را به گونه‌ای جریان داد تا بتوان در بانک‌های دیگر آن را وصول کرد. در چک‌های رسیده می‌فرستاد. اما این امر، رفت و آمدهای زیاد و بعضا سرقت پول‌ها در نتیجه ناامنی را موجب می‌شد.
راه‌حل‌ این مشکل در قرن هفدهم هم‌زمان با پیدایش علم بانک‌داری در بریتانیا پیدا شد. داستان از این قرار بود که یکی از پیک‌های بانک لندن در یک یا چند نقطه مستقر می‌شد و پیک‌های سایر بانک‌ها را می‌پذیرفت. آن‌ها می‌توانستند در این مکان مذاکره کنند و تمام چک‌های صادر شده از سایر بانک‌ها را قابل پرداخت نموده، تصمیم به معاوضه آن‌ها بگیرند یا این‌که جریان آن‌ها را در جهت دیگری قرار دهند. این سیستم را اصطلاحا سیستم Clearinghouse می‌گویند.
پیوستن به این شبکه کاغذی بانک‌ها که در آن معاوضه چک با یکدیگر صورت می‌گیرد هم‌چنان کاربر دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/29 03:34:21   |
0     0
قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب، کوچک و بزرگ، است؛ در جایی که سایر راه حل های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند. امن ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز به شمار می روند. فراهم نمودن سرعت و امنیت تسویه های مالی لازم تواما با حساب های چک های معمولی موجود قابل استفاده است. قابل جریان به کمک دامنه متنوعی از سخت افزارها و نرم افزارهای کاربردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/03 07:55:42   |
0     0
چک الکترونیکی چیست ؟
در واقع چک الکترونیکی یک ابزار نوین پرداخت است که متشکل از امنیت، سرعت و دقت و فرآیند بازدهی تمام تراکنش های الکترونیکی توأم با زیر ساخت قانونی گسترش یافته صحیح و جایگزین خوبی برای چک های کاغذی در تجارت است. چک های الکترونیک با همان چارچوب قانونی چک های کاغذی پایه ریزی می شوند و قابلیت پیوند به اطلاعات نا محدود و معاوضه سریع بین سایر بخش ها را دارد و می تواند در هر تراکنش مشابه چک های کاغذی امروزی استفاده شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/03 07:58:00   |
0     0
در چه مواردی از چک الکترونیکی استفاده می شود؟
• تبدیل چک کاغذی دریافت شده از اشخاص در محل خرید یا از طریق ایمیل؛
• سفارش تلفنی؛
• سفارش اینترنتی؛
• پر کردن حساب یا کارت پیش پرداختی مثل Google payment یا PayPal.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/03 08:01:26   |
0     0
مزایای چک الکترونیک:
-امنیت بالا
-هزینه پایین تر نسبت به کارمزدهای بانکی
-ریسک کمتر
-سرعت بالاتر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/15 17:50:08   |
0     0
چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده‌است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادر کننده دریافت می‌کند.

چک سند خاصی است از اسناد بازرگانی که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می‌دارد . چک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه‌است. خط و قباله را هم در ایران قدیم چک می‌خواندند ( دیوان معزّی ) چنین گفته‌اند که سکه نیز از لغت چک، نحت شده‌است. صدور چک اماره مدیون بودن است

طبق قانون چک در ایران، شخص باید در زمان نوشتن چک به اندازهٔ مبلغ مندرج در آن در حساب خود وجه نقد، اعتبار و یا پشتوانهٔ قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. تفاوت چک با کارت‌های اعتباری هم در همین است.

البته امروزه این قانون معمولاً در مبادلات پولی‌ای که به‌وسیلهٔ چک انجام می‌شود، رعایت نمی‌گردد و در نتیجه در چند سال اخیر تعداد افرادی که بدلیل چک برگشتی - یعنی چکی که در تاریخ مشخص شده، مقدار وجه وعده داده شده را تأمین نکند - به زندان می‌افتند رو به افزایش گذاشته‌است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/15 17:53:59   |
0     0
پیشینه چک
کهن‌ترین شکل بانکداری مربوط به دوران هخامنشیان و در میانرودان (بخشی از ایران آن زمان) است که در آنجا یهودیان عهده‌دار امور بانکداری بوده‌اند. مدارکی از این ناحیه به دست آمده‌است که کاملا حکم چک را دارند. واژهٔ «بانک» نیز در آن زمان به کار می‌رفته‌است و واژهٔ «چک» نیز از آن روزگار تا به امروز باقی مانده‌است. در نوشته‌های ساسانیان به زبان پهلوی به واژهٔ چک برمی‌خوریم و همین واژه از ایران به دیگر نقاط جهان راه یافته‌است

بخش‌های یک چک
بخش‌های زیر در یک برگ چک وجود دارند که بعضی از آنها جاهای خالی تعبیه شده‌ای هستند که باید توسط نویسنده پر شود :

شمارهٔ مسلسل چک: که شماره‌ای است که هنگام چاپ شدن برای هر برگ چک بطور یگانه و بدون تکرار است و بر روی آن ثبت می‌شود.
شمارهٔ حساب جاری: شمارهٔ حساب بانکی‌ای که وجه معین شده از آن حساب پرداخت خواهد شد. این شماره معمولاً به همراه نام صاحب حساب معمولاً روی تمام برگه‌های یک دفترچهٔ چک چاپ یا مُهر می‌شود.
تاریخ پرداخت: تاریخی که موعد پرداخت وجه مشخص شده‌است. طبق قانون چک این تاریخ باید به حروف نوشته شود.
گیرندهٔ چک: نام فردی که می‌تواند وجه مشخص شده را در تاریخ مشخص شده دریافت کند. معمولاً برای اینکه امکان استفاده‌ٔ چندین باره از یک برگ چک - خرج‌کردن و دست به دست کردن آن - وجود داشته باشد معمولاً از واژه‌ٔ «حامل» یا «آورنده» استفاده می‌شود. در اینصورت هر شخصی می‌تواند وجه چک را دریافت کند.
مبلغ چک: که یک بار به حروف در وسط و یک بار به عدد در پایین برگهٔ چک نوشته می‌شود.
امضای صاحب حساب: چک بدون امضای صاحب حساب ارزشی ندارد و قابل پرداخت نیست. بعضاً در بنگاههای تجاری که تعدادی از افراد در مسائل مالی آن شریک هستند، حسابهای جاری به نام دو یا چند فرد گشایش می‌یابد. در این حالت تمام افرادی که در قبال آن حساب "حق امضاً دارند باید چک را امضا نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/15 17:56:22   |
0     0
نکات مهم قانونی چک
۱- چک بر ۴ قسم است: چک عادی، تایید شده، تضمین شده و مسافرتی
۲- چک چه به عهده بانک‌های داخل کشور باشد یا شعب بانک ایرانی در خارج از کشور در حکم سند لازم الاجرا است.
۳- دارنده چک می‌تواند در صورت برگشت چک و عدم پرداخت طبق قوانین و آئین نامه‌های مربوط به اجرای ثبت اسناد رسمی وجه چک یا باقی مانده آن را وصول کند.
۴- دارنده چک می‌تواند محکومیت صادرکننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه‌ها اعم از اینکه قبل از صدور حکم یا بعد از آن باشد از دادگاه تقاضا کند این دادخواست باید به دادگاه صادرکننده حکم تقدیم شود.
۵- کلیه خسارات و هزینه‌های وارده شامل خسارت تاخیر تادیه‌است بر اساس نرخ تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، قابل مطالبه‌است و این خسارت هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله را هم در بر می‌گیرد.
۶- چک فقط در تاریخ مندرج یا پس از آن قابل وصول خواهد بود.
۷- صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن، معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده به صورتی از بانک خارج یا دستور عدم پرداخت دهد.
۸- چک نباید به صورتی تنظیم شود که به عللی مثل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات آن و امثال آن بانک از پرداخت وجه خودداری کند.
۹- هرگاه وجه چک به علل بالا پرداخت نشود بانک مکلف است در برگ مخصوصی مشخصات چک هویت و نشانی کامل صادرکننده را در آن ذکر کند و علل عدم پرداخت را صراحتاً ذکر کند ( فقدان موجودی ) و آن را به دارنده چک تسلیم کند و بانک مکلف است نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب ارسال کند.
۱۰-اگر که مبلغ موجود در نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد بانک به تقاضای دارنده مکلف است مبلغ موجود را تسلیم کند و در این صورت چک نسبت به مبلغ پرداخت نشده بی محل محسوب می‌شود و بانک گواهی تقدیم می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/15 17:59:51   |
0     0
چک الکترونیکی چیست؟
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است.
چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند: همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است.می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند.قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند.توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.چک الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟چک الکترونیکی به همان روش چک‌های کاغذی عمل می‌کند:نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دسـتگاه‌های الکترونیـکی می‌نویسـد و سـپس آن را به وسـیله ترمینـال‌های دریافـت‌کننده (Payer) به بانک‌های دریافت‌کننده واگذار می‌کند.دریافت‌کننده‌های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می‌شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک‌های پرداخت‌کننده (Payer’s banks) می‌سپارند.بانک‌های پرداخت‌کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می‌کنن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/03/02 19:09:58   |
0     0
چک‌های الکترونیکی:

قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب، کوچک و بزرگ، است؛ در جایی که سایر راه‌حل‌های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند.امن‌ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز به شمار می‌روند.فراهم نمودن سرعت و امنیت تسویه‌های مالی لازم.تواما با حساب‌های چک‌های معمولی موجود قابل استفاده است.قابل جریان به کمک دامنه متنوعی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کاربردی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/03/02 19:17:29   |
0     0
در چه مواردی از چک الکترونیکی استفاده می شود؟

• تبدیل چک کاغذی دریافت شده از اشخاص در محل خرید یا از طریق ایمیل؛

• سفارش تلفنی؛

• سفارش اینترنتی؛

• پر کردن حساب یا کارت پیش پرداختی مثل Google payment یا PayPal.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/27 23:35:00   |
0     0
چک الکترونیکی امضا شده به وسیله email یا تراکنش وب، به یک دریافت‌کننده ارسال می‌شود. دریافت‌کننده صحت امضا پرداخت‌کننده را روی چک الکترونیکی و صورت‌حساب بررسی کرده، اطلاعات صورت‌حساب را استخراج نموده و به حساب‌های قابل وصول ارسال می‌کند، دریافت‌کننده رمز خود را جهت گشودن دفترچه چک الکترونیکی وارد می‌کند.
چک‌های پشت‌نویسی شده به بانک‌های دریافت‌کننده جهت تسویه و قرارگیری در حساب ارسال می‌شوند. فرآیند تسویه می‌تواند به وسیله سیستم‌های نمایش چک الکترونیکی (ECP System) موجود یا دیگر سیستم‌های تسویه و پرداخت انجام شود هر دو بانک دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده، امضاهای چک الکترونیکی و پشت‌نویسی‌های به‌کار رفته در دو لایه از سیستم (تایید کلیدهای امضا و حساب بانک پرداخت‌کننده اصلی (صادرکننده چک)) را بررسی می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1396/12/06 14:52:32   |
0     0
ویژگیهای یک چک الکترونیکی عبارت است از : 1 - اطلاعات همانند چک های کاغذی 2 - ارزش و چارچوب قانونی مانند چکهای کاغذی 3 - قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود همانند چکهای کاغذی 4 - توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک های کاغذی با اضافه کردن مبلغ
عملکرد چک الکترونیکی همانند چک کاغذی است .
علت بکارگیری چک الکترونیکی عبارت است از : 1 - امنیت کافی در اینترنت
2 - صحت اطلاعات خود را در بستر نامحدود حفظ می کند .
3 - از بین بردن تقلب روی چکها 4 - تایید صحت و محتویات چک ها
5 - توقف پرداخت و اصلاح آن همانند چکهای معمولی
6 - فعال نمودن تاریخ پرداخت از قابلیتهای تاثیر گذار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/13 21:55:19   |
0     0
یکپارچه سازی سیستم انتقال الکترونیکی وجوه با مبادله الکترونیکی داده ها، مبادله الکترونیکی داده های مالی گفته میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/13 22:05:05   |
0     0
چک الکترونیکی چیست؟
چک الکترونیکی روش پرداختی الکترونیکی است که به واسطه انجام تراکنش پرداخت از طریق اتاق های پایاپای اتوماتیک(AHC) مورد استفاده مشتریان قرار می گیرد. اطلاعات این تراکنش صورت گرفته شامل مبلغ و اطلاعات بانک پشتیبانی صاحب حساب است. همان اطلاعاتی که روی چک های کاغذی نوشته می شود، به صورت خودکار قابل تبدیل به چک های الکترونیکی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/19 13:54:55   |
0     0
هیچکس مطمئن نیست که اولین چک چه زمانی نوشته، یا بر روی چوب یا سنگ حک شده است. بعضی کارشناسان بر این عقیده اند که ممکن است رومی ها در حدود 352 سال قبل از میلاد چک را ابداع کرده باشند. حتی اگر این مطلب صحیح باشد ظاهراً این ایده ها در آن زمان چندان جایگاه کاربردی نداشته اند. بانک ها یا موسسات مشابه آن در بین النهرین، یونان و روم باستان وجود داشته اند و احتمالاً سپرده ها را از یک حساب به دیگر حساب ها انتقال می داده اند. اما هیچ مدرک مستندی از آن انتقال ها باقی نمانده است. آخرین مدرک از سپرده گذاری ها در قالب چیزی به نام چک ایتالیای قرون وسطی و کاتالونیا مربوط می شود. در این نواحی بانک های قدیم سپرده گذاران را مقید می کردند قبل از آن که بانک سپرده شان را مصادره کند و یا آن را به حساب مشتری دیگری انتقال دهد، شخصاً به بانک مراجعه کنند. استفاده عملی از ابزارهای نوشتاری برای نیل به چنین مقاصدی به تدریج شکل گرفت. گفته می شود که چک در ایالات متحده، حدود سال 1681 برای اولین بار استفاده شد. وقتی بازرگانان در بوستون زمین خود را در یک سرمایه گذاری گرو می گذاشتند، دریافتند که می توان به جای این کار چک نوشت. اولین چک چاپی مربوط به سال 1763 است که از بانک داری بریتانیایی لورنس چایلدز (Lawrence Childs) به جای مانده است. اگر چه امروزه چک در سطح وسیعی قابلیت دارد، اما بانک داری مشکلات بزرگی را در خصوص آن مشاهده می نماید که هم چنان وجود دارد: به راستی چگونه می توان این قطعه کاغذ را به گونه ای جریان داد تا بتوان در بانک های دیگر آن را وصول کرد. در چک های رسیده می فرستاد. اما این امر، رفت و آمدهای زیاد و بعضاً سرقت پول ها در نتیجه ناامنی را موجب می شد. راه حل این مشکل در قرن هفدهم هم زمان با پیدایش علم بانک داری در بریتانیا پیدا شد. داستان از این قرار بود که یکی از پیک های بانک لندن در یک یا چند نقطه مستقر می شد و پیک های سایر بانک ها را می پذیرفت. آن ها می توانستند در این مکان مذاکره کنند و تمام چک های صادر شده از سایر بانک ها را قابل پرداخت نموده، تصمیم به معاوضه آن ها بگیرند یا این که جریان آن ها را در جهت دیگری قرار دهند. این سیستم را اصطلاحاً سیستم Clearinghouse می گویند. پیوستن به این شبکه کاغذی بانک ها که در آن معاوضه چک با یکدیگر صورت می گیرد هم چنان کاربرد دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/19 13:57:09   |
0     0
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است. چند ویژگی اولیه چک های الکترونیکی از این قرارند: همان اطلاعاتی را دارند که در چک های کاغذی موجود است. می توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک های کاغذی پایه ریزی شوند. قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش ها. می توانند در هر تراکنش مشابه چک های کاغذی امروزی استفاده شوند. توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک های کاغذی با اضافه کردن مبلغ چک الکترونیکی چگونه کار می کند؟ چک الکترونیکی به همان روش چک های کاغذی عمل می کند: نویسنده چک (Payer)، چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دستگاههای الکترونیکی می نویسد و سپس آن را به وسیله ترمینال های دریافت کننده (Payer) به بانک های دریافت کننده واگذار می کند. دریافت کننده های الکترونیکی، چک الکترونیکی را که نوعی اعتبار رسیده محسوب می شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک های پرداخت کننده (Payer,s banks) می سپارند. بانک های پرداخت کننده چک الکترونیکی را تایید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عصمت مسعودی |   1397/03/19 17:38:46   |
0     0
تجارت الکترونیکی از سه بخش مدیریت، زیرساخت ها و کاربردها تشکیل یافته است. در بخش کاربردها، بانکداری الکترونیک را یکی از کاربردهای تجارت الکترونیکی می دانند که شامل چک های الکترونیکی و کارت های اعتباری می شود، بنابراین ارتباط تئوریک مفهوم چک های الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به این صورت تعریف می شود که پدیده مبادله از راه چک های الکترونیکی بخشی از پدیده بانکداری الکترونیکی است و بانکداری الکترونیکی نیز خود یکی از کاربردهای تجارت الکترونیک به حساب می آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/08 13:41:46   |
0     0
مزایا و معایب چک‌های الکترونیک در مقایسه با چک‌های کاغذی
هر پدیده‌ای و خدمتی مزیت و معایب خاص خود را دارد و آنچه باعث بقای آن می‌شود سنگین‌تر بودن سمت مزیت‌های آن است. باید دید در برگ چک الکترونیکی چه مزیت‌هایی نسبت به برگ چک کاغذی دارد و چه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند تا بتوان در خصوص جایگزین کردن کاغذ با الکترونیکی تصمیم‌گیری صحیح کرد. بر این مبنا مزایای برگ چک کاغذی را می‌توان در سهولت استفاده و نقل‌وانتقال آسان خلاصه کرد. برگ چک کاغذی به‌راحتی توسط صاحب آن قابل حمل‌ونقل بود و در هر مکان و زمانی قابل استفاده است. درعین‌حال برگ چک کاغذی به‌راحتی بین افراد گردش کرده و به‌نوعی نقش پول مدت‌دار را بازی می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/25 13:07:17   |
0     0
چند ویژگی اولیه چک‌های الکترونیکی از این قرارند:
همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است. می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک‌های کاغذی پایه‌ریزی شوند. قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها.می‌توانند در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده شوند. توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه با چک‌های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مدل های خطی تعمیم یافته برای داده های بیمه ای

مدل های خطی تعمیم یافته برای داده های بیمه ای

جیلین زی هلر و پییت دی جانگ
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی