تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
آنچه سرنوشت ما را مشخص می کند، شرایط زندگی نیست، بلکه تصمیم های ما است. - آنتونی رابینز

قانون مالیات ها و نحوه و زمان پرداخت هر یک از آنها به طور جداگانه دارای جزییات فراوان بوده و باید در خصوص رعایت هر یک دقت کافی به عمل آید.

 

مودیان به خوبی می دانند هر گونه نقص و سهل انگاری در پرداخت مالیات ها یا ارائه اسناد و مدارک آنها می تواند منجر به جریمه های سنگین و ممنوعیت های قانونی زیادی در خصوص کسب و کار گردد. شرکتها و موسسات مالی ، حسابداری و حسابرسی در صورت تمایل مودیان می توانند مشاوره های تخصصی در زمینه پرداخت مالیه از جمله مالیات عملکرد ، تکلیفی و ارزش افزوده ارائه دهند و مسیر را برای آنها هموار کرده و بخش بزرگی از مسئولیت های قانونی مودیان را در زمینه قوانین مالیاتی به عهده گرفته و به سرانجام برسانند.

مالیات عملکرد شرکتها چیست؟

مالیات بخشی از درامد های دولت بوده که از مشمولان دریافت می شود . دولت با درآمد حاصل از مالیه های عمومی مخارج خود را تامین کرده و سعی می کند کمتر وابسته به درآمد ناشی از انرژی های تجدید نشدنی مانند نفت و گاز باشد چرا که این منابع یک روزی تمام میشوند و دولتها باید بتوانند برنامه ریزی درستی در استفاده از انها داشته باشند.

 

مالیات عملکرد همانطور که از نامش پیداست مالیاتی است که از نحوه عملکرد شرکت ها و بنگاههای اقتصادی و موسسات تجاری و دارای درآمد اخذ میشود . شرکتها طبق قانون موظف هستند کلیه مراودات مالی خود را در دوره های مشخصی در دفاتر مالی و قانونی ثبت کرده و این مراودات مالی شامل سود و زیان حاصل از داد و ستد هم می باشد.

 

با مشخص شدن مقدار خالص و واقعی سود شرکتها و کسر کلیه هزینه ها اعم از هزینه های تولید ، دستمزد ، مواد اولیه و بسیاری دیگر از آن به میزان تا ۲۵ درصد از سود آن را دریافت میشود که اصلاحا مالیات عملکرد نامیده میشود.بررسی و تعیین میزان این مالیه ها بر اساس اظهارنامه ارسال شده توسط مودیان صورت گرفته و سازمان مربوطه بر اساس اظهارنامه ارسال شده و اسناد و مدارک پیوست آن که قانونا باید ارسال شود میزان این نوع مالیه ها را تعیین کرده و مودیان در موعد مشخصی موظف به پرداخت میشوند.

 

مالیات تکلیفی شرکتها چیست؟

مالیات عملکرد را مالیات سود وزیان شرکتها تعریف کردیم اما مالیات تکلیفی به آن دسته از مالیه هایی گفته میشود که محاسبه و پرداخت ان تکلیف و وظیفه مودیان است . یعنی مودیانی که مشمول مالیات تکلیفی میشوند باید قبل از پرداخت هر گونه وجه نقد در هر زمینه ای و به هر شخصی مالیه تعیین شده آن را کسر کرده و به حساب سازمان امورمالیاتی واریز و مابقی را به شخص یا طرف ثالت بپردازند.

 

مثلا در یک کارخانه تولیدی کارفرما موظف است قبل از پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود مالیه مربوط به ان را محاسبه کرده و از جمع حقوق و مزایا کسر و ان را به حساب سازمان مربوطه واریز کند .در مورد کارفرمایانی که با پیمانکار کار می کنند یعنی بخشی از کار خود را به شخص دیگری به صورت پیمانکاری سپرده اند هم خود کارفرما مکلف است قبل از پرداخت مبلغ توافق شده در قراراداد به پیمانکار مالیه های مربوط به آن را کسر کرده و مابقی را به پیمانکار پرداخت کند و اگر کارفرمایی از این کار امتناع نماید مسئولیت ان فقط به عهده خودش بوده و پیمانکار در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.

 

مالیات های تکلیفی شامل چه مورادی میشود؟

مالیات تکلیفی انوع مختلفی داشته و به اشخاص و کسب و کارهای مختلفی تعلق میگیرد که در قانون مالیات های مستقیم به روشنی به آنها اشاره شده است:

مالیات تکلیفی اجاره املاک

مالیات تکل

یفی اجاره املاک مشمول اشخاص حقیقی و حقوقی میشود که درامدی ناشی از اجاره ملک یا مستغلات یا خرید و فروش و انتقال ان به غیر دارند . در امدی که از این دو راه کسب میشود مشمول مالیات شده و ذینفعان باید آن را بپردازند . گاهی مالک خودش اقدام به اجاره دادن ملک خود کرده که این نوع مالیه را ، مالیات اجاره دست اول نامیده میشود اما اگر موجر ملک اجاره ای را به شخص دیگری مجددا اجاره دهد مالیات اجاره دست دوم نمایده میشود که موجر اول موظف به پرداخت آن می باشد.

 

مبلغ این مالیه ها از روی سند اجاره نامه تعیین میشود و اگر سند و اجاره نامه کتبی وجود نداشته باشد بر اساس قیمت ملک ، محل آن و عرف اجاره های آن محل معین میشود . مالیات اجاره دست دوم هم درصدی از ما به تفاوت اجاره ای است که موجر اول به مالک داده و اجاره ای که موجر دوم به موجر اول میدهد یعنی اگر مثلا موجر اول به مالک ماهی ۲۵۰۰ تومان اجاره می دهد و همین موجر از موجر دوم ۳۵۰۰ تومان اجاراه میگیرد مابه تفاوت این دو مبلغ ۱۰۰۰ تومن میشود که مالیه به همین هزار تومان بسته میشود.

 

 

منبع:

محاسبان خبره

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

حسابداری شرکت های بیمه 2

حسابداری شرکت های بیمه 2

دکتر لطیف حنیفه زاده
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی