تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
انتخاب در دو چیز امکان ندارد، یکی تولد و یکی مرگ - لائوتسه

بیشترین هزینه‌ای که تابه‌حال کرده‌اید چقدر و به چه منظور بوده است؟ برای اکثر افراد این سؤال جواب‌هایی چون خرید خانه و خودرو را در پی دارد. نیازهای اساسی برای بسیاری از خانواده‌ها در سال‌های آتی تغییر کرده و از پوشاک، خوراک و مسکن فراتر رفته و به خودرو رسیده است. شاید بتوان بزرگ‌ترین ریسک مالی پس از خرید خانه را نیز به همین خودرو اختصاص داد.

 

معامله کردن خودرو کار ترسناکی است. تنها راهِ کاملاً امنِ خریدن خودرو، این است که به نماینده رسمی خودروساز مراجعه کنید و یک خودروی صفر بخرید. اما خیلی‌ها حوصله بروکراسی نمایندگی‌ها را ندارند و ترجیح می‌دهند حتی خودروی صفر را از دست بخرند! خصوصا که زمان تحویل خودرو از نمایندگی معمولا روی هواست و تاخیرهای چندماهه اصلا دور از ذهن نیست. فروش خودرو هم کلا کار سختی است! در کنار همه اینها، نشناختن قوانین و مراحل انجام معامله، ممکن است شما را در چاله‌ها و چاه‌های عمیقتری هم بیاندازد!

 

راهنمای گام به گام معامله!

در هر معامله این مراحل باید پشت سر گذاشته شوند:

۱ـ انتخاب، بازدید و کارشناسی فنی

۲ـ قولنامه

۳ـ مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی

۴ـ مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی.

۵ـ اگر خودرو بیمه بدنه دارد، مراجعه به نماینده بیمه مربوط و تهیه الصاقیه تغییر مالکیت.

 

هنگام معامله خودرو به چه نکاتی دقت کنیم؟

عدم دقت هنگام تنظیم قرار‌داد فروش خودرو و نداشتن دانش کافی در این زمینه، عواقب بسیاری برای فروشندگان و خریداران خوردو به همراه دارد. در مواردی عیوب خودرو هنگام معامله توسط فروشنده پنهان می‌شود و خریدار بعد از متوجه شدن درخواست فسخ معامله را می‌کند. یا فروشنده پیش از پرداخت مبلغ خلافی اقدام به فروش خودرو می‌کند یا اینکه ایراد قانونی در مدارک خودرو مانند شماره بدنه و سند مالکیت آن وجود دارد. بر اساس گزارشات، درخواست الزام به انتقال سند، نداشتن سند مالکیت خودرو، عدم پرداخت بخشی از مبلغ خودرو از سوی خریدار، الزام به انجام تعهدات برای فروشنده‌ای که سند به نام او نیست و … از دیگر علل تشکیل پرونده در رابطه با معامله خودرو در مراجع قضایی است.

 

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی هنگام معامله خودرو باید مواردی را رعایت کنید:

برای خرید خودرو به شرکت‌های مطمئن مراجعه کنید. شرکتی که اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کند باید از اداره کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مجوز کسب کرده باشد. لیست این شرکت‌ها توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌گردد.

 

اگر به نمایشگاه‌های خودرو می‌روید حتما به نمایشگاه‌هایی مراجعه کنید که از اتحادیه صنفی پروانه کسب اخذ کرده و دارای پروانه متعبر باشند.

 

پیش از خرید، خودروی مورد نظر را توسط کارشناس مورد بررسی دقیق قرار دهید.

 

برای انجام معامله به بنگاه‌های معتبر و دارای تابلوی اتحادیه و جواز کسب مراجعه کنید.

 

تمامی اسناد مالکیت خودرو را مورد بررسی قرار دهید، از اصالت و اعتبار مدارک مطمئن شوید و دقت کنید سند به نام فروشنده باشد. در صورت لزوم از فردی متخصص کمک بگیرید .

 

هنگام تنظیم قولنامه/مبایعه‌نامه شماره شاسی، موتور و پوسته سرسیلندر را با شماره‌هایی که در کارت خودرو، سند و برگه سبز آن است تطبیق بدهید. بعضی از فروشندگان بر خلاف قانون، خودروی دیگری ارائه دهند و هنگام تنظیم قرارداد مشخصات یک خودرو معیوب را درج ‌کنند. حتی ممکن است شماره شاسی یا پوسته سیلندر خودرو اصطلاحا دست‌کوب باشد یا شماره شاسی از خودرویی دیگر بریده شده و بر روی شاسی خودروی دیگر چسبانده شده باشد.

 

همواره احتمال ممنوع‌المعامله بودن فروشنده را درنظر بگیرید. هنگام خرید خودروی دست دوم اگر فروشنده پیشنهاد کرد که برای تعویض پلاک به شما وکالت‌نامه بدهد، حتی‌الامکان نپذیرید. اگر فروشنده ممنوع‌المعامله باشد این وکالت‌نامه ارزش حقوقی نخواهد داشت.

 

تحت هیچ شرایطی بدون قولنامه کتبی پولی به فروشنده پرداخت نکنید. حتی اگر فروشنده بخواهد در ازای دریافت مبلغ خودرو به شما وکالت محضری می‌دهد، زیرا وکالت از نظر قانونی پرداخت وجه خرید را تضمین نمی‌کند و فروشنده می‌تواند مدعی شود پولدریافت نکرده است.

 

از پرداخت هرگونه مبلغی به شخص سوم در معامله پرهیز کنید. اگر قرار است پولی جابه‌جا شود باید فقط به شخص صاحب سند پرداخت شود.

 

هیچ‌گونه قرارداد یا سندی را نخوانده امضا نکنید.

 

دقت کنید کارت سوخت دریافتی مربوط به خودروی مورد معامله باشد و کارت دیگری را تحویل نگیرید.

 

اگر خودرو قبلا اقساطی خریداری شده، برگه تسویه حساب را از فروشنده دریافت کنید. در مبایعه‌نامه قید کنید همه مبالغ در مورد اقساط قبلی مربوط به فروشنده است.

 

اگر خودرو را به صورت اقساطی می‌فروشید، حتماً سابقه بانکی خریدار را بررسی کنید.

 

هنگام معاوضه دو خودرو، دو قولنامه یا مبایعه نامه جداگانه تنظیم کنید تا در صورت عدم انجام تعهدات یک طرف، طرف دیگر مشکلی نداشته باشد.

 

کمترین بیعانه ممکن را پرداخت کنید تا در صورت فسخ معامله و یا ایجاد دردسر، خسارت و ضرر کمتری متحمل شوید.

 

خریدار تا زمانی که مورد معامله را دریافت نکرده یا اینکه مورد معامله با سند رسمی به وی منتقل نشده است، از پرداخت کل قیمت مورد معامله خودداری کند و حداقل مبلغ یک میلیون تومان از کل مبلغ معامله تا تنظیم سند قطعی نزد خریدار باقی بماند.

 

تا حد مکان خریدار پرداختی‌ها را به وسیله چک تضمینی انجام دهد تا اگر که فروشنده منکر دریافت وجه شد، ابزاری برای اثبات پرداخت خود داشته باشد.

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

معاملات با بهترین الگوهای نموداری

معاملات با بهترین الگوهای نموداری

توماس بولکوفسکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی