تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هرچه صبر بیشتر باشد، دقت بیشتر است و هرچه دقت بیشتر باشد، موفقیت بیشتر است. - کریستوفر مارلو

خرید خودرو همیشه کار سخت و پیچیده‌ای ودارای ریسک بالایی هست و قطعاً این ریسک در خرید خودرو کارکرده به‌مراتب بیشتر از خودرو صفر است. این ریسک زمانی بیشتر می‌شود که خریدار اطلاعات و دانش کافی درزمینه خودرو نداشته باشد. برای خرید و فروش یک ماشین دست دوم به تعداد نسبتا زیادی مدارک نیازهست که نبود هر کدام از آن ها یا وجود نقص در آن ها مانع از انجام خرید و فروش ماشین می شود.

 

برای معامله شدن یک خودرو، باید مدارک زیادی داشته باشید. در لحظه‌ای که خودرو برای خرید یا فروش بازدید می‌شود، ۵ مورد اول هم باید ارائه شوند تا بعدا به مشکل بر نخورید. برای موارد آخر فرصت هست:

 
  1. کارت خودرو و برگ سبز: این دو تا، اسناد اصلی شناسایی مالکیت خودرو از دید نیروی انتظامی هستند. فارغ از هر سند دیگری، خودرو متعلق به کسی است که برگ سبز (و کارت خودرو) به نام اوست. بنابراین در صورت بروز اختلاف طرفین معامله، هر سند دیگری دالّ بر معامله داشته باشید، بدون حکم قضایی (یعنی دادگاه)، تبدیل به حکم توقیف خودرو نخواهد شد. این ماجرا را همین الان یک بار در ذهنتان ثبت کنید: معامله در لحظه‌ای قطعی می‌شود که برگ سبز انتقال یابد. ضمنا تغییرات مهم خودرو، مثل تعویض موتور، در برگ سبز قید می‌شود.
  2. برگه کمپانی: دومین سند مهم، برگه شرکت سازنده خودرو است که همان فاکتور فروش است و به برگه کمپانی شهرت دارد. مشخصات، قیمت و سال تولید خودرو از جمله اطلاعاتی است که در این برگه درج می شود. اگر هنگام خرید و فروش ماشین دست دوم نامی که به عنوان مالک روی برگ کمپانی درج شده است با نامی که روی برگ سبز ثبت شده است مطابقت داشته باشد نیازی به سند قطعی که سومین سند مهم در این معاملات است، ندارید اما اگر جز این باشد به سند قطعی نیاز ضروری خواهید داشت. برگ کمپانی  نشان می‌دهد فلان خودروساز در فلان تاریخ این خودرو را با چه شماره موتور، و چه شماره شاسی به چه کسی و با چه قیمتی فروخته است. خودروهای لیزینگی، روی برگه کمپانی‌شان قید می‌شود که سند در رهن کمپانی است و مالک، حق ندارد بدون تسویه حساب با خودروساز، خودرو را بفروشد.
  3. سند قطعی: این یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های ماجراست. در اولین معامله هر خودرو، یعنی زمانی که کسی مستقیما از خودروساز خرید می‌کند، چیزی به اسم سند وجود ندارد. اما برای معامله‌های دوم و بیشتر، یک چیزی وجود دارد به نام «سند قطعی» که سربرگ قوه قضاییه و مهر برجسته دارد و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. اگر نام قید شده روی برگه کمپانی، با نام روی برگه سبز یکی باشد، نیازی به سند قطعی نیست. در غیر این صورت، باید سند قطعی وجود داشته باشد که نشان بدهد مالک فعلی خودرو، با مالک قبلی تسویه حساب کامل را انجام داده و معامله‌شان تحت نظارت قوه قضاییه، ختم به خیر شده است! ماجرای سند قطعی از اختلافات میان نیروی انتظامی و قوه قضاییه است. نیروی انتظامی می‌گوید من با این سند کاری ندارم و مالک خودرو، مالک برگ سبز است. اما قوه قضاییه می‌گوید من معامله را بدون تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی، به رسمیت نمی‌شناسم! و البته این مردم هستند که درگیر یک فرایند بروکراتیک عجیب و غریب می‌شوند! شما در نظر بگیرید که احتیاط شرط عقل است. بدون سند قطعی به هیچ عنوان معامله نکنید.
  4. بیمه شخص ثالث: بدیهی است که خودرو بدون بیمه ثالث حتی یک سانتی‌متر از جایش نباید تکان بخورد. معامله که جای خود دارد.
  5. مدارک شناسایی و وکالت:  شخص فروشنده نیز باید مدارکی داشته باشد تا بتواند معامله خودرو را انجام بدهد. از مهم ترین این مدارک مدارک شناسایی مالک یا فروشنده اصلی و یا وکالت تام محضری است. در قسمت مدارک شناسایی وجود کارت ملی،‌برای مالک اصلی الزامی است. اما برای فروشندگانی که مالک اصلی نیستند علاوه بر کارت شناسایی وجود وکالت نامه تام محضری ضروری است که خود این وکالت نامه باید دو بخش «تنظیم سند قطعی» و «شماره گذاری» را در بربگیرد. برای مالکانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، وکالت‌نامه باید مهر تایید وزارت خارجه داشته باشد.  علاوه بر این شما باید هنگام خرید یا فروش خودرو توجه داشته باشید که طرف معامله تان ممنوع المعامله نباشد. این موضوع را می توانید استعلام کنید، چون از اهمیت زیادی برخوردار است.
  6. مفاصا حساب عوارض شهرداری: هر خودرو بسته به نوع و کاربری و ابعاد، هر سال باید مقداری عوارض به شهرداری بدهد. معمولا کسی هر سال عوارض را پرداخت نمی‌کند و همه صبر می‌کنند تا موقع معامله خودرو، حدودا سالی ۳۰ هزار تومان (برای سواری‌های معمول ایرانی) عوارض پرداخت می‌کنند و یک برگه می‌گیرند. عوارض شهرداری بر عهده فروشنده است و باید تا پایان سال جاری پرداخت شود. مثلا اگر فروردین ۹۵ خودرو را معامله می‌کنید، باید عوارض تا پایان ۹۵ پرداخت شود. دفاتر خدمات الکترونیک شهر این برگه را ارائه می‌دهند. برای پرداخت آن فقــــط باید کارت بکشید. وجه نقد قبول نمی‌کنند. کارت خودرو هم باید همراهتان باشد.
  7. برگه عدم خلافی: مالک پلاک فعلی، باید تمام جریمه‌هایش را پرداخت کند و برگه عدم خلاف را ارائه دهد. فروشنده (مالک فعلی) به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و برگه خلافی خود را می‌گیرد. اگر جریمه‌ای وجود داشت پرداخت می‌کند و فیش پرداخت را به برگه خلافی الصاق می‌کند. اگر برگه عدم خلافی نداشته باشید، باید در محل تعویض پلاک، خلافی خودرو را بگیرید و اگر صفر نبود فـــــقط با کارت‌های عابربانک بانک‌های دولتی پرداخت کنید. دقت کنید، خلافی همیشه یک هفته تاخیر دارد. یعنی در برگه قید می‌شودهک این عدم خلاف مربوط به یک هفته پیش است و خلاف‌های یک هفته گذشته در آن قید نشده. اما جای نگرانی نیست، چون خلاف مربوط به پلاک است و فروشنده هرقدر خلاف کرده باشد، ربطی به خریدار ندارد! این خلاف‌ها اگر شش ماه دیگر هم مشخص شوند، به نام پلاکی ثبت می‌شوند که با آن خلاف صورت گرفته.
  • مدارک احراز محل سکونت خریدار: علاوه بر تمام مدارکی که گفته شد و هرکدام از اهمیت ویژه ای هم برخوردار هستند مدارک احراز محل سکونت خریدار هم مهم است. برای هر پلاک خودرو، یک بار باید محل سکونت مالک محرز شود. یعنی اگر خریدار قبلا پلاک داشته‌ است، بدون این مدرک هم می تواند خرید و فروش را انجام بدهد و در هر حال هر خریدار خودرویی باید یک بار این مدرک را تهیه کند. مدارکی که با استفاده از آن ها می توان محل سکونت خریدار یا صاحب پلاک را احراز کرد شامل سند خانه، اجاره ‌نامه، دفترچه بیمه تأمین اجتماعی، گواهی اشتغال به تحصیل، قبض های آب، برق، گاز، تلفن. که همگی باید یا به نام خود خریدار باشند و یا به نام خانواده درجه یک وی.

 

اگر تمام این مدارک را آماده کرده اید و می خواهید یک خرید و فروش ماشین دست دوم را تجربه کنید اما بدون واسطه می توانید به سایت های مربوط مراجعه کرده با استفاده از آنها یک آگهی فروش خودرو را که به صورت رایگان انجام می شود برای ماشین تان ثبت کنید. تا خریداران بدون واسطه و مستقیما خودرو شما را از خودتان بخرند و در هزینه های هر دو طرف معامله صرفه جویی شود. علاوه بر این هر دو طرف می توانید اطمینان داشته باشید که یک معامله خوب را انجام می دهید چون خودتان باید مثل یک کارشناس تمام مراحل از پیدا کردن خودرو یا ثبت آگهی آن را انجام بدهید. این کار هم باعث می شود تجربه شما درخرید و فروش خودرو بیشتر شود و هم هزینه اضافی نپردازید. البته توصیه می شود حتما مقاله "انتخاب، بازدید و کارشناسی خودرو" را مطالعه کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که بدون کارشناسی خودرو نخرید.

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

روش های محاسباتی هوشمند در صنعت بیمه

روش های محاسباتی هوشمند در صنعت بیمه

آرنولداف شاپیرو و ال.سی.جین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی