تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
آنچه هستید نتیجه فکر شما است. - وین دایر

.اصطلاحات رایج در بورس

.اصطلاحات رایج در بورس

در قسمت‌های گذشته، با مفهوم سهام، مزایای سهام در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار، عوامل موثر بر قیمت سهام و اصول کلی خرید و فروش سهام آشنا شدید. در این قسمت، قصد داریم برخی از اصطلاحات متداول در بازار سهام را که تاکنون بارها شنیده‌اید، برای شما تشریـح کنیم.

شاخص‌های بورس (1)، شاخص کل بیانگر چیست؟

شاخص‌های بورس (1)، شاخص کل بیانگر چیست؟

حتما شما هم تاکنون، بارها و بارها، در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها، شنیده‌اید که مثلا شاخص بورس امروز با 50 واحد رشد، به عدد 32 هزار واحد رسید. همچنین گاهی اوقات رسانه‌ها از کاهش شاخص بورس خبر می‌دهند. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاخص بورس، بیانگر چیست و چرا افزایش یا کاهش آن، اهمیت دارد؟ اساس نوسانات شاخص چه مفهومی دارد؟ در این برنامه، قصد داریم درباره شاخص‌های بورس و انواع آنها صحبت کنیم.

معرفی قراردادهای آتی سهام

معرفی قراردادهای آتی سهام

تاکنون با چهار نوع ورقه بهادار قابل داد و ستد در بورس، شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، سهام و گواهی حق تقدم خرید سهام آشنا شده‌اید. در این قسمت، قصد داریم یکی دیگر از انواع اوراق بهاداری را که در بورس خرید و فروش می‌شود، بصورت اجمالی به شما معرفی کنیم. اسم این ورقه بهادار، قرارداد آتی است.

 

معرفی اوراق گواهی حق تقدم سهام

معرفی اوراق گواهی حق تقدم سهام

در قسمت‌های گذشته، اوراق مشارکت، اوراق اجاره و سهام، به عنوان سه نوع اوراق بهاداری که در بورس داد و ستد می‌شود را به شما معرفی کردیم. بر این اساس، گفتیم که اوراق مشارکت و اوراق اجاره، جزو اوراق بهادار با درآمد ثابت محسوب می‌شوند، زیرا هیچگونه ریسکی ندارند و بازدهی آنها تضمین شده است، اما سهام، جزو اوراق بهادار دارای ریسک محسوب می‌شود و البته، خریداران سهام در ازای پذیرش این ریسک، می‌توانند بازدهی بیشتر از بازدهی اوراق مشارکت و اوراق اجاره بدست آورند.

اصول خرید و فروش سهام

اصول خرید و فروش سهام

اصول و نکات سرمایه‌گذاری در بازار سهام متعدد است، برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بورس باید نکات زیادی را رعایت کنیم تا دچار ضرر و زیان نگردیم. موارد زیر از جمله آنها هستند که توجه به این نکات می‌تواند مفید بوده و ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند.

 

انواع شیوه‌های تعیین قیمت سهم

انواع شیوه‌های تعیین قیمت سهم

تاکنون با عوامل موثر بر قیمت سهام در بورس شامل، سه دسته عوامل شامل 1- عوامل محیطـی یا کلان، 2- عوامل مرتبط با صنعت و 3- عوامل درونی، آشنا شده‌اید در این قسمت، قصد داریم به موضوع قیمت سهام، البته از نگاهی دیگر بپردازیـم. اجازه بدهید موضوع این قسمت را با چند سوال آغاز کنیـم.

عوامل موثر بر قیمت سهام: عوامل درونی شرکت

عوامل موثر بر قیمت سهام: عوامل درونی شرکت

تاکنون با دو دسته از عوامل موثر در تعیین قیمت سهام شرکت‌ها آشنا شده اید: 1- عوامل کلان یا محیطی و 2- عوامل مرتبط با صنعت در این قسمت، قصد داریم درباره سومین دسته از عوامل موثر در تعیین قیمت سهام شرکت‌ها، یعنی عوامل درونی یا اصطلاحا عوامل خرد صحبت کنیم. برخلاف عوامل محیطی و عوامل مرتبط با صنعت، عوامل درونی، همانطور که از اسمش هم پیداست، به وضعیت داخلی شرکت مربوط‌‌اند. در ادامه، مهمترین عوامل درونی موثر بر قیمت سهام را برای شما بازگو می‌کنیم.

عوامل موثر بر قیمت سهام: عوامل مرتبط با صنعت

عوامل موثر بر قیمت سهام: عوامل مرتبط با صنعت

دومین دسته از عاملی که بر قیمت سهام یک شرکت تأثیر مستقیم دارند، عوامل مرتبط با صنعتی هستند که شرکت، در آن صنعت فعالیت می کند. برای مثال، عوامل مرتبط با صنعت سیمان، پتروشیمی، خودروسازی، ساختمان و... بطور خاص بر قیمت سهام شرکت‌های فعال در این صنایع تأثیر می‌گذارند. اما عوامل مرتبط با صنعت، دقیقا چه هستند. برای دریافتن پاسخ این سوال، با ادامه برنامه همراه باشید

عوامل اثرگذار بر قیمت سهام: عوامل محیطی

عوامل اثرگذار بر قیمت سهام: عوامل محیطی

تاکنـون ضمن معرفی سهام به عنوان مهمترین ورقه بهاداری که در بورس معامله میشود، به مقایسه سهام با اوراق مشارکت و اوراق اجاره پرداختیم و گفتیم که سرمایه‌گذاری در سهام، در مقایسه با این اوراق، ریسک بیشتری داشته و البته، بازدهی مورد انتظار آن نیز بیشتر است. همچنین با بیان اینکه دارنده سهام شرکت، به اندازه سهم خود مالک شرکت محسوب شده و در سود و زیان شرکت سهیم خواهد بود، برخی مزایای سرمایه‌گذاری در سهام ازجمله امکان کسب بازدهی بیشتر در مقایسه با اوراق بهادار با درآمد ثابت، امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلیدی شرکت، اولویت برای خرید سهام جدید و همچنین امکان دریافت سهام جایـزه را ذکر کردیـم.

مزایای سهام در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار

مزایای سهام در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار

شاید این سوال برای شما بوجود آمده باشد که اساسا خرید و فروش سهام در مقایسه با اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و اوراق اجاره، چه مزایایی دارد و چرا بسیاری از سرمایه گذاران، سهام را به سایر انواع اوراق بهادار، ترجیح می دهند. در این بخش، قصد داریم چهار مزیت اصلی سهام را تشریح کنیم.

« 1 2 3 4 » صفحه:

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

حسابداری برای مدیران

حسابداری برای مدیران

سید کاظم ابراهیمی - علی بهرامی نسب - زهره عباسی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی