تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
احساس منفی، ترمز موفقیت ماست؛ ترمزهای خود را رها کنید. - برایان تریسی

در زمان بحران اقتصادی انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه گذاری پول بسیار دشوار است و دلیل اصلی این امر عدم اعتماد افراد به ارزهای ملی و بین المللی می باشد.

 

 

با توجه به چالش های موجود در اکثر سیستم های اقتصادی و نوسانات غیرقابل پیش بینی پول ،خرید و نگهداری طلا و سایر فلزات پرارزش ؛ به روشی ایمن در سرمایه گذاری مبدل شده است. البته در صورت ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری جذاب توسط دولتها و تضمین اصل سرمایه ها، طبیعتا رویکرد فعلی تغییر کرده و سرمایه گذاران با تزریق دارائی های خود در بسترهای ایجاد شده به فعالیت اقتصادی پرداخته و متعاقب آن در توسعه اقتصادی کشورشان مشارکت خواهند کرد.

مزیت طلا نسبت به فلزات گرانبهای دیگر این است که این فلز در زمینه پزشکی کاربرد دارد و به عنوان داروی پزشکی و در جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار نقشهای متعدد طلا ، مصرف در صنعت را هم می توان نام برد که البته حجم زیادی را در بر نمی گیرد ولیکن طلا را به عنوان یک کالای مصرفی معرفی می کند. حتی دندانپزشکی نیز مصرف طلا دارد و یا در آزمایشگاههای شیمی.

 

 علاقه مندان  به سرمایه گذاری در حوزه طلا ، این روش را مطمئن ترین امکان سرمایه گذاری می دانند اما برخی معتقندند که افزایش قیمت طلا، دائمی نخواهد بود و نباید زیاد بدان اعتماد کرد!

 

 

شاید علت این مقبولیت عمومی طلا را بتوان در این جستجو کرد که این فلز صدها سال یا بهتر است بگوییم هزاران سال است که پول واحد تمام جهان است و بر سر قدرت آن هیچ گونه شک و شبهه ایی وجود ندارد. این فلز در طول تاریخ و البته هم اکنون در تمام کشورها دارای ارزش مبادلاتی بسیار بالایی است، همانند یک پول واحد که هیچ کس از قبول آن سرباز نمی زند و همگان با احترام با آن برخورد می کنند. مقایسه بین مقبولیت و سابقه یورو و طلا، بسیار روشنگر است و ما تازه پی به قدرت طلا می بریم.

 

طلا تنها نقش پول را ایفا نمی کند، بلکه ابزاری برای تزیینات نیز هست. طلا به عنوان فلز پایه در جواهرات بکار می رود که خود تقاضای زیادی را برای آن به همراه دارد. در اکثر نقاط دنیا طلا ( چه به رنگ زرد و چه به رنگ سفید ) طرفداران بسیار زیادی دارد که از آن به عنوان جواهرات زنانه و مردانه استفاده می کنند. کشورهای خاورمیانه، عربی و هندوستان بیشترین تقاضای طلا را برای جواهرات دارا می باشند. در این کشورها علاوه بر تزیینات، طلا در حکم هدیه نیز هست و در واقع طلا نقش هدیه راهم ایفا می کند بویژه در عروسی ها و اعیاد ملی-مذهبی.

طلا و سرمایه گذاری

گفتنی است، اعتبار طلا از هر نوع سرمایه گذاری دیگر بیشتر می باشد، امکان مبادله آن با پول وجود دارد و خرید و فروش آن بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد.

عده ای معتقدند سرمایه گذاری در حوزه طلا  فرصتی کاملا مناسب برای افرادی است که احتمالا در سایر حوزه های اقتصادی ضرر کرده و می خواهند یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشند. به عقیده کارشناسان مسائل اقتصادی روند سرمایه گذاری در بازار طلا  تا زمانی که بی ثباتی در سایر بخش های سرمایه گذاری حاکم است ادامه خواهد داشت.

 

جاناتان خیونگ یکی از اعضا ارشد  «شرکت سرمایه گذاری ملون» معتقد است که نگهداری طلا ایده خوبی است اما در صورتی که مالکان آنها بتوانند این فلزات را برای مدتی طولانی و با هزینه پایین نگهداری کنند. از نظر وی، ذخیره طلا به عنوان یک زمینه سرمایه گذاری می تواند «پناهگاهی امن» برای سرمایه های مردم باشد.

 

سرمایه گذاری نقش عمده دیگری است که طلا در بازی کردن آن مخصوصا اخیرا تبحر خاصی پیدا نموده است. در سالهای گذشته در کشورهای غربی صندوقهای سرمایه گذاری پدید آمده اند که تخصصا بر روی طلا کار می کنند. گاهی این صندوقها را ETF می نامند. البته  ETF ها فقط بر روی طلا سرمایه گذاری نمی کنند . بزرگترین ETF جهان که بر روی طلا کار می کند صندوق SPDR است که هم اکنون مالک حدود 1300 تن طلا است. در واقع طلا به عنوان یک نوع بیمه در اکثر صندوقهای سرمایه گذاری حضور دارد و این صندوقها با خرید و فروش آن سود مناسبی را کسب می کنند. بنابراین نقش سرمایه گذاری نیز تقاضای بسیار مناسبی را برای طلا در سطح جهان ایجاد نموده.

این نقشهای گوناگون باعث تقاضای زیادی برای طلا شده و همین عامل است که وقتی قیمت طلا را بطور مثال در یک بازه 10 ساله که می بینیم، در می یابیم همواره طلا در حال گران شدن است و خرید آن مساوی شده با سود. علاوه بر این تقاضای زیاد، عوامل متعدد دیگری وجود دارند که باعث افزایش قیمت این فلز می گردند. تورم، نرخ بهره پایین، سیاستهای انبساط اقتصادی دولتها، رکود، نا امنی اقتصادی سیاسی و یا اجتماعی و

 

منبع:

نیک صالحی

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

جادوگران بازار نوین

جادوگران بازار نوین

جکد.شواگر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی