تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
چیزی که سرنوشت انسان را می سازد استعدادهایش نیست؛ انتخاب هایش است!

تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد.به عبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است.

 

اصول کلی روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است که در تمام بازارهای جهان صدق می‌کنند. همچنین زمانی که صحبت از «‌تمام بازارهای جهان» می‌شود، بازار ایران را نیز شامل می‌شود. اکنون به مرور کلی اصول اساسی تحلیل تکنیکی می پردازیم.

اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.

اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد. تکنسین‌ها (‌کسانی که برای تحلیل بازار از تحلیل تکنیکی استفاده می‌کنند‌) معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرف‌نظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد‌، در قیمت بازار سهم نمایان می‌شود.


اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.

اصل دومی‌که روش تحلیل تکنیکی بر پایه آن بنا شده این است که قیمت‌ها در مسیر‌ها یا روندهای خا‌صی حرکت می‌کنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان می‌دهند. عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث می‌شود تا روند حرکت سهم مربوط به شرکت تولید‌کننده آن محصول در حالت تعادل قرار گیرد. وقتی حرکتی آغاز شد‌، تغییری در آن پدیدار نمی‌شود مگر اینکه خود به پایان رسد. به عنوان مثال، اگر یک سهم شروع به افزایش قیمت کند‌، افزایش قیمت آن ادامه خواهد یافت تا اینکه به نقطه بازگشت مشخصی برسد. به عنوان مثال، یک «‌اتومبیل» را در ذهنتان فرض کنید، شما به عنوان سرمایه‌گذار یک «‌موتور سوار» هستید و سهم مورد توجه شما یک «‌اتومبیل» است که جلوی شما حرکت می‌کند. وقتی سهم یا همان اتو‌مبیل به راه بیفتد‌، ابتدا سرعت پایینی دارد.

 

اما به تدریج بر سرعت خود می‌افزاید تا به نقطه خاصی برسد. اگر این اتومبیل بخواهد مسیر خود را تغییر دهد و ‌بر‌خلاف جهت فعلی حرکت کند‌، ابتدا از سرعت خود می‌کاهد‌ (‌در مورد اتومبیل به راحتی می‌توان این کاهش سرعت را تشخیص داد‌. اما در باره سهم چطور؟ پاسخ این است که وقتی تغییر قیمت روزانه افت می‌کند، سرعت سهم کاهش یافته است) تا سرعتش به صفر برسد و آن‌گاه به تدریج می‌پیچد (‌یا دور می‌زند) و در مسیر جدید قرار می‌گیرد. یک اتومبیل در‌حالی که دارای سرعت بالا باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند به‌یکباره تغییر مسیر دهد و ناگزیر از کاهش سرعت است. همین نکته در مورد سهم نیز وجود دارد. به اصطلاح می‌توان گفت که‌: «‌سهم دارای اینرسی است».یک سهم ابتدا مسیری را آغاز می‌کند که می‌تواند کاهشی و یا افزایشی باشد و به این طریق ‌روندی ‌را به وجود می‌آورد. این روند تا هنگامی‌ وجود دارد که جابه‌جایی قیمت به تدریج کند شود و به اصطلاح «‌راهنما بزند» که تغییر جهت می‌دهد و مسیر خود را عوض می‌کند. در آن نقطه سهم «‌روند» جدیدی را آغاز می‌کند. اجازه ‌دهید برای روشن شدن موضوع روی یک مثال واقعی کار کنیم. شکل زیر نمودار قیمت شرکت تراکتور‌سازی ایران را در یک‌ماه گذشته نشان می‌دهد.

                                           

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود هیچ‌گاه نمودار قیمت منفصل نیست‌. روند در ابتدا نزولی بوده است و از حدود 5000‌ریال تا حدود 3000ریال کاهش‌یافته و سپس دوباره روندی افزایشی را آغاز کرده است.

 

اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است

آخرین اصل کلیدی روش تحلیل تکنیکی بر این پایه بنا شده است که بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌. الگوهای مشخصی را در فاصله زمان‌های مختلف می‌توان روی نمودارها یافت‌، یعنی الگوهایی که دائم در حال تکرار شدن هستند. البته این به یک اصل مهم روانشناختی باز می‌گردد که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند. از آنجا که بازار سرمایه نیز انعکاسی از عملکرد انسان‌ها است‌، تکنسین‌ها این عکس‌العمل‌ها را مطالعه می‌کنند تا در موقعیت‌های مشابه بتوانند عکس‌العمل‌های مشابه را پیش‌بینی کنند.

 

پیروان این روش معتقدند که کلیه عوامل تأثیرگذار در انتخاب یک سهم، تأثیر خود را در قیمت روز آن سهم متبلور می سازند و قیمت امروز یک سهم در برگیرنده کلیه عوامل تأثیر گذار گذشته و حتی آینده آن می باشد و می توان با بررسی روند گذشته یک سهم و پیش بینی روند آینده  نسبت به خرید بهینه آن اقدام نمود. تکنیسینها معمولاً با وارد نمودن اطلاعات روزانه بر روی نمودارها (با استفاده از نرم افزارهای مرتبط) نسبت به تصمیم گیری اقدام می نمایند و بی جهت نیست که این گروه از فعالان بازار به چارتیست ها ملقب گردیده اند.  بعبارتی تحلیگران تکنیکی  معتقدند که قیمت سهام برآیند همه عوامل دخیل در سهم است. همچنین تحلیل گران تکنیکی  بر این باورند که تغییرات قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست. چنانچه تقاضا بیش از عرضه باشد انگاه قیمت صعود خواهد کرد و اگر عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد قیمت کاهش خواهد یافت. برداشت تکنیسین ها از این اصل به این صورت است که اگر قیمت به هر دلیلی بالا رفت پس باید تقاضا بر عرضه غلبه کرده و علل بنیادی تاثیر خود را گذاشته باشند و چنانچه قیمت سقوط کرد دلایل بنیادی بی اثر شده اند.

 

منبع

دکتراکرم تفتیان، تجزیه و تحلیل اوراق بهادار

"تحلیل تکنیکی پیشرفته"،ناشر عباس کنی

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
kamyar |   1396/02/04 07:44:36   |
3     0
تحلیل تکنیکی (تکنیکال) یا تحلیل فنی (Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند.[۱]

این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار توسط تحلیل گر تکنیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این روش بیشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار می‌گیرد و بدین صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در واقع سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این روش بهره می‌جویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
kamyar |   1396/02/10 06:44:08   |
4     0
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.

اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1396/04/13 00:09:43   |
اصول اساسی تحلیل تکنیکی
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.

اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
محمد کاظم سالاری |   1396/02/24 16:49:23   |
3     0
تکنیسینها معمولاً با وارد نمودن اطلاعات روزانه بر روی نمودارها (با استفاده از نرم افزارهای مرتبط) نسبت به تصمیم گیری اقدام می نمایند و بی جهت نیست که این گروه از فعالان بازار به چارتیست ها ملقب گردیده اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد جواد والانیا |   1396/02/24 20:53:17   |
3     0
در تحقیقات حسابداری ۲ روش برای برآورد سود وجود دارد ۱. روش سری زمانی ۲ تحلیل گران . طبق تعریف اولیه در روش تحلیل تکنیکال از مدل سری زمانی و فرآیند الگوی جبری استفاده میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/02/30 04:45:16   |
1     0
تحلیل تکنیکی چیست؟
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/02/30 04:48:14   |
1     1
اصول اساسی تحلیل تکنیکی را نام ببرید؟
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان طزرجانی |   1396/03/03 03:37:32   |
2     0
تجزیه و تحلیل تکنیکال یکی دریگر از رایجترین روش‌ها برای پیش بینی جهت تغییرات نرخ می‌باشد. اساس این روش تجزیه و تحلیل، فرض این است که بازار دارای حافظه است، یعنی تغییر نرخ در آینده را می‌توان بر اساس نحوه تغییر نرخ در گذشته پیش بینی کرد. معامله‌گران پیش بینی‌های خود را بر اساس نمودارهای تغییر نرخ برای مدت زمان مشخصی انجام می‌دهند.


به عبارت ساده‌، تجزیه و تحلیل تکنیکال - تجزیه و تحلیل تاریخچه تغییرات نرخ می‌باشد. با استفاده از این نوع تجزیه معامله‌گران می‌توانند جهت تغییر نرخ را پیش بینی کنند. معامله‌گرانی با این روش کار می‌کنند از اندکاتورهای تکنیکال که می‌توان در پلتفرم تجاری دریافت کرد، استفاده می‌کنند. این اندکاتورها بسیار متفاوت می‌باشند و با استفاده از آنها هر معامله گر می‌تواند استراتژی مخصوصی برای ابزار انتخاب شده خود و با در نظر گرفتن نتایج اندکاتورها طراحی کند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال به نوبه خود به چند دسته تقسیم می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل تکنیکال، تجزیه و تحلیل شمعی می‌باشد. اساس این روش پیدا کردن مدل‌های ادامه روند و یا تغییر جهت در تاریخچه نرخ‌ها می‌باشد. "سر و شانه"، "لنگر"، "دوقله"، "مثلث" از این مدل‌ها می‌باشند. وقتی یکی از این مدل‌ها روی نمودار ایجاد می شوند، معامله‌گران می‌توانند نه تنها جهت تغییر نرخ را در آینده بلکه زمان این تغییرات را نیز پیش بینی کنند.منبع: «تجزیه و تحلیل بنیادی چیست؟»
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
damiri |   1396/03/03 16:19:25   |
1     0
عبارتی تحلیگران تکنیکی معتقدند که قیمت سهام برآیند همه عوامل دخیل در سهم است. بر این باورند که تغییرات قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست. چنانچه تقاضا بیش از عرضه باشد انگاه قیمت صعود خواهد کرد و اگر عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد قیمت کاهش خواهد یافت. برداشت تکنیسین ها از این اصل به این صورت است که اگر قیمت به هر دلیلی بالا رفت پس باید تقاضا بر عرضه غلبه کرده و علل بنیادی تاثیر خود را گذاشته باشند و چنانچه قیمت سقوط کرد دلایل بنیادی بی اثر شده اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/03/09 16:35:02   |
1     0
تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است و شامل سه اصل اساسی میباشد: اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود، اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند و اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است (بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌ به این معنی که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/03/09 18:09:01   |
1     0
تحلیل گران تکنیکی اعتقاد دارند که سهم مهمی از حرکات قیمت در بازار تابع احساسات معامله گران است. در مقابل تحلیل گران بنیادین رفتار قیمت را تا حد زیادی تابع منطق و استدلال می دانند. درصد تاثیر هر یک از این دو عامل، محل اختلاف بوده و جای بحث دارد. ولی در قیمت جاری یک محصول مالی بحثی وجود ندارد. چرا که قیمت جاری را همه می بینند و کسی در صحت آن شکی ندارد. قیمت در بازار بازتاب دانسته های همه شرکت کنندگان آن است. افرادی که همه مسائل را به دقت بررسی کرده و بر سر یک قیمت برای خرید یا فروش به توافق رسیده اند. فشارهای تقاضا و عرضه همواره در حال اثر گذاری هستند. تحلیل گران تکنیکی با مطالعه ی دقیق قیمت و رفتارهای آن برای تعیین برتری عرضه یا تقاضا، در واقع تمرکز خود را بر روی عامل سرنوشت ساز گذاشته اند: قیمت چیست؟ در گذشته چه بوده؟ هدف آینده آن چیست؟

با وجود اینکه قواعد و اصول تحلیل تکنیکال جهانی است، ولی ماهیت آن بیشتر شبیه به یک هنر است تا یک علم. و مانند هنر های دیگر، متاثر از تفسیر است. با این حال تحلیل تکنیکی بسیار انعطاف پذیر بوده و بهتر است که هر معامله گر سبک مناسب خود را بیابد. صاحب سبک شدن فرآیندی زمان بر است و به تلاش و تعلق خاطر نیاز دارد، و البته پاداش آن می تواند چشمگیر باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/03/09 18:12:17   |
1     0
تحلیل تکنیکال بر پایه ی بررسی حرکات قیمت در گذشته، نوسانات آینده ی قیمت را پیش بینی کند. پیش بینی های تحلیل تکنیکال مانند پیش بینی های هواشناسی منجر به نتایج قطعی نمی شود. در عوض تحلیل تکنیکال پیش بینی سرمایه گذاران در مورد احتمال چگونگی نوسانات قیمت در آینده را بهبود می بخشد. تحلیل تکنیکال در راستای تحقق این هدف از مجموعه ی وسیعی از نمودارهای قیمت استفاده می کند.

تحلیل تکنیکال برای سهام، کالا، قراردادهای آتی، شاخص ها و یا هر محصولی که قیمت آن تحت تاثیر فشارهای عرضه و تقاضا قرار دارد، کاربرد دارد. قیمت محصول مالی مشخص می تواند به هر ترکیبی از قیمت های باز شدن، بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت در چهارچوب های زمانی مشخص اشاره داشته باشد. چهارچوب های زمانی می تواند بر پایه ی قیمت در طول روز (1 دقیقه ای، 5 دقیقه ای، 10 دقیقه ای، 15 دقیقه ای، 30 دقیقه ای، 1 ساعته، 4 ساعته) و یا روزانه، هفتگی و یا ماهیانه شکل بگیرد. به علاوه برخی از تحلیل گران تکنیکی در کنار تغییرات قیمت، حجم معاملات یا تعداد قراردادهای باز در معاملات آتی را مورد بررسی قرار می دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/10 19:24:30   |
1     0
این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Omid Jafari |   1396/03/11 06:33:45   |
2     0
تحلیل تکنیکی چیست؟

مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/03/11 11:57:15   |
2     0
روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است:
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
m.seifi |   1396/03/23 18:36:08   |
0     0
تحلیل تکنیکی

اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.

اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/03/25 05:16:30   |
0     0
حلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است و شامل سه اصل اساسی میباشد: اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود، اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند و اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است (بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌ به این معنی که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 22:40:39   |
0     0
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/04/01 12:25:56   |
0     0
اصول اساسی تحلیل تکنیکی عبارتند از:
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/01 17:08:24   |
0     0
تعریف تحلیل تکنیکال را می‌توان به سه صورت مطرح کرد:

تحلیل نوسانهای گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمتتحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمتها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص های تکنیکالروشی برای پیش بینی قیمت کالاها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 12:59:38   |
0     0
اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/04/05 12:23:13   |
0     0
تحلیل تکنیکی (تکنیکال) یا تحلیل فنی (Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند.[۱]

این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار توسط تحلیل گر تکنیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این روش بیشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار می‌گیرد و بدین صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در واقع سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این روش بهره می‌جویند.

تحلیل تکنیکی (فنی)، با آزمون قیمت‌های گذشته و حجم مبادلات حرکت‌های آینده، قیمت را پیش بینی می‌کند. اساس این تحلیل‌ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است تا بدین گونه روندهای کوچک و بزرگ بدست آید. در این راستا فرصت‌های خرید یا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/07 17:43:55   |
0     0
واژه تکنیکال وقتی در مورد بازارها و معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنایی بسیار متفاوت از معنای رایج آن دارد.

استفاده از تحلیل تکنیکال برای بررسی یک بازار، به این معناست که به جای توجه به خود کالا و خدماتی که در آن بازار معامله می‌شود، فقط به رفتارهای بازار توجه کنیم.

تحلیل تکنیکال، دانش ثبت تاریخچه معاملات (معمولاً به صورت نمودارهای گرافیکی) و سپس پیش بینی روندهای محتمل در آینده بازار است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/07 17:45:20   |
0     0
تعریف تحلیل تکنیکال را می‌توان به سه صورت مطرح کرد:

تحلیل نوسانهای گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت
تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمتها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص های تکنیکال
روشی برای پیش بینی قیمت کالاها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/07 17:46:43   |
0     0
هنر تحلیل تکنیکال (با تاکید بر واژه‌ی هنر) تشخیص زمان تغییر روند قیمتها در نخستین مراحل تغییر قیمت و سوار شدن بر موج جدید قیمتهاست. تا زمانی که شواهد جدید نشان بدهد که روند جدیدتری در حال شکل گیری است و تحلیل گر تکنیکال، قبل از اینکه تمام بازار، متوجه تغییر روند بشود، تصمیم های سرمایه گذاری جدید را انتخاذ کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه میرجلیلی |   1396/04/07 20:50:21   |
0     0
صول کلی روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است که در تمام بازارهای جهان صدق می‌کنند.
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدیان |   1396/04/09 12:57:08   |
0     0
اصول کلی و اساسی تحلیل تکنیکی را نام برده و اصل اول آن را در یک خط توضیح دهید ؟
اصل اول : همه چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس میشود .
اصل دوم : قیمت ها در روند هایی حرکت می کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می کنند .
اصل سوم : فعالیت بازار قابل تکرار است .
توضیح اصل اول اینکه همه چیز و هر گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می یابد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 15:48:41   |
0     0
تحلیل تکنیکال یا تحلیل تکنیکی (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها، بر اساس مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است.

تحلیل تکنیکال در بازار بورس اوراق بهادار، بازار ارز و فارکس و نیز بازارهای بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 16:43:42   |
0     0
تحلیل تکنیکی (تکنیکال) یا تحلیل فنی (Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند.[۱]

این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار توسط تحلیل گر تکنیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این روش بیشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار می‌گیرد و بدین صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در واقع سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این روش بهره می‌جویند.

تحلیل تکنیکی (فنی)، با آزمون قیمت‌های گذشته و حجم مبادلات حرکت‌های آینده، قیمت را پیش بینی می‌کند. اساس این تحلیل‌ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است تا بدین گونه روندهای کوچک و بزرگ بدست آید. در این راستا فرصت‌های خرید یا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 16:58:13   |
0     0
یک تحلیلگر تکنیکال می‌تواند از استراتژی خود در تمام بازارها و روی تمام چارتها استفاده کند و این، یکی از بزرگترین نقاط قوت این نوع تحلیل می‌باشد. درصورتی که تحلیلگران فاندامنتال فقط می‌توانند از نتیجه بررسی اطلاعات و صورتهای مالی خود در بازار مربوطه استفاده نمایند و این ناشی از حجم زیاد این اطلاعات می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/30 20:04:38   |
0     0
اصل دومی‌که روش تحلیل تکنیکی بر پایه آن بنا شده این است که قیمت‌ها در مسیر‌ها یا روندهای خا‌صی حرکت می‌کنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان می‌دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهره پاشایی پور |   1396/04/30 23:57:30   |
0     0
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهره پاشایی پور |   1396/04/31 00:03:53   |
0     0
تحلیل تکنیکی بررسی تغییرات قیمتهای پیشین به منظور پیش‌بینی تغییرات آتی قیمت است. اغلب از تحلیل‌گران تکنیکی به عنوان چارتیست یاد می‌شود چرا که برای تحلیل‌هایشان اتکای زیادی به نمودارها دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/31 22:31:17   |
0     0
Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/04/31 23:44:05   |
0     0
تعریف تحلیل تکنیکال چیست
تحلیل تکنیکال یا تحلیل تکنیکی (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها، بر اساس مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است.
تحلیل تکنیکال در بازار بورس اوراق بهادار، بازار ارز و فارکس و نیز بازارهای بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تاریخچه تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌توان در نوشته های قرن هفدهم و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد.
شاید بتوان گفت که نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را چارلز داو انجام داده است. چارلز داو که بنیان گذار وال استریت ژورنال است، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز طراحی کرد که هنوز، با وجود نواقص این شاخص و نقدهایی که بر آن وارد است، از جمله #شاخص‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود.
مرور چند تعریف تحلیل تکنیکال (تحلیل تکنیکی)
هنر تحلیل تکنیکال (با تاکید بر واژه‌ی هنر) تشخیص زمان تغییر روند قیمتها در نخستین مراحل تغییر قیمت و سوار شدن بر موج جدید قیمتهاست. تا زمانی که شواهد جدید نشان بدهد که روند جدیدتری در حال شکل گیری است و تحلیل گر تکنیکال، قبل از اینکه تمام بازار، متوجه تغییر روند بشود، تصمیم های سرمایه گذاری جدید را انتخاذ کند.



واژه تکنیکال وقتی در مورد بازارها و معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنایی بسیار متفاوت از معنای رایج آن دارد.

استفاده از تحلیل تکنیکال برای بررسی یک بازار، به این معناست که به جای توجه به خود کالا و خدماتی که در آن بازار معامله می‌شود، فقط به رفتارهای بازار توجه کنیم.

تحلیل تکنیکال، دانش ثبت تاریخچه معاملات (معمولاً به صورت نمودارهای گرافیکی) و سپس پیش بینی روندهای محتمل در آینده بازار است.

منبع: Technical Analysis of Stock Trends

تعریف تحلیل تکنیکال را می‌توان به سه صورت مطرح کرد:

تحلیل نوسانهای گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت
تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمتها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص های تکنیکال
روشی برای پیش بینی قیمت کالاها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/04/31 23:45:30   |
0     0
تاریخچه تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌توان در نوشته های قرن هفدهم و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد.
شاید بتوان گفت که نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را چارلز داو انجام داده است. چارلز داو که بنیان گذار وال استریت ژورنال است، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز طراحی کرد که هنوز، با وجود نواقص این شاخص و نقدهایی که بر آن وارد است، از جمله #شاخص‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفی صانعی |   1396/05/01 01:25:04   |
0     0
تحلیگران تکنیکی معتقدند که قیمت سهام برآیند همه عوامل دخیل در سهم است. همچنین تحلیل گران تکنیکی بر این باورند که تغییرات قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست. چنانچه تقاضا بیش از عرضه باشد انگاه قیمت صعود خواهد کرد و اگر عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد قیمت کاهش خواهد یافت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان |   1396/05/01 19:34:23   |
1     0
بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است.

اصول کلی روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است که در تمام بازارهای جهان صدق می‌کنند. همچنین زمانی که صحبت از «‌تمام بازارهای جهان» می‌شود، بازار ایران را نیز شامل می‌شود. اکنون به مرور کلی اصول اساسی تحلیل تکنیکی می پردازیم.

اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/05/06 10:25:56   |
0     0
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/05/06 10:26:41   |
0     0
اصول اساسی تحلیل تکنیکی
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن حدادزاده نیری |   1396/05/08 22:04:54   |
0     0
تحقیقات حسابداری ۲ روش برای برآورد سود وجود دارد ۱. روش سری زمانی ۲ تحلیل گران . طبق تعریف اولیه در روش تحلیل تکنیکال از مدل سری زمانی و فرآیند الگوی جبری استفاده میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمود منصوری |   1396/05/09 20:06:16   |
0     0
تحلیل تکنیکال چیست؟

یک روش تحلیل در بازارهای سرمایه است که با استفاده از قیمت‌ها، نمودارها و الگوها انجام می‌گیرد. فرایند تحلیل تکنیکال بطور کلی براساس اعداد و ارقام تولیدشده توسط بازار است که به شکل نمودار در می‌آید و در واقع، نمودارها و الگوها جزء اصلی تحلیل تکنیکال هستند.

تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل بنیادی، یک رویکرد نسبتا جدید است که متخصصان سعی می‌کنند آنرا کامل‌تر و بهتر کنند. البته سال‌ها استفاده از آن، باعث شده این نوع تحلیل بخشی جدانشدنی از ابزار کار معامله‌گران در بازار سرمایه باشد. مطالعه تکنیکال احتمالا تنها راهی باشد که توسط معامله‌گران از آن برای تشخیص زمان ورود و خروج از بازار استفاده می‌شود و در معاملات کوتاه‌مدت تنها روشی است که قدرت پیش‌بینی و چیدن استراتژی را به معامله‌گران می‌دهد.

تحلیل تکنیکال براساس سه فرضیه مهم درباره بازار بنا شده است.

اول – تحلیلگران تکنیکال اعتقاد دارند قیمت، همه اطلاعات موجود در بازار را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر نیاز به بررسی هیچ چیز دیگری نیست چون هر اطلاعاتی اعم از بنیادی، اخبار و حتی رانت به قیمت‌ منتهی می‌شود و تاثیر خود را روی قیمت می‌گذارد.

دوم – حرکات قیمت‌ تصادفی نیست و از ابزارهای تکنیکال برای کشف روند و الگوهایی که در حرکات قیمت نهفته است می‌توان استفاده کرد.

سوم – روندها و الگوها خود را تکرار می‌کنند. به عبارت دیگر، اطلاعات گذشته به ما دریافتن بینش درست و مسیر احتمالی حرکت قیمت کمک می‌نماید.

در نتیجه این ۳ فرض، تحلیل تکنیکال حرکات قیمت را به عنوان فعالیت آگاهانه جمعی از بازیگران در بازارهای مالی می‌داند که رفتار آنها همواره با احساسات و هیجانات همراه است و این باعث حرکاتی دارای الگو و مسیر قابل پیش‌بینی می‌شود. هدف تحلیل تکنیکال یافتن این الگوها و روندهاست.

مراحل پیشنهادی تحلیل تکنیکال

مرحله اول : سهام موردتوجه را بیابید

با جستجو و تحقیق می‌توانید متوجه شوید در حال حاضر به کدام گروه و صنعت بورسی گرایش بیشتری وجود دارد. این اولین و بزرگترین قدم است.

مرحله دوم : استراتژی مناسب و بهتر را پیدا کنید

همه سهم‌ها در قالب یک استراتژی نمی‌گنجد. براساس سهمی که انتخاب کرده‌اید، استراتژی مهم‌تر و مناسب‌تر را برگزینید.

مرحله سوم : ابزار معاملاتی و ابزار تحلیل خود را بشناسید

شما برای انجام معاملات سهام یک حساب معاملاتی نزد کارگزار احتیاج دارید. اگر هنوز یک حساب معاملاتی و کد بورسی ندارید می‌توانید راهنمای دریافت کد بورسی را اینجا بخوانید. همچنین راهنمای استفاده از نرم‌افزار معاملاتی تحت وب آسا نیز برای اطلاع از امکانات نرم‌افزار معاملاتی آسا مطالعه فرمایید.

(ابزار تحلیل تکنیکال پیشنهادی ما به شما پنل تحلیل تکنیکال در سامانه معاملاتی آنلاین آسا است).

مرحله چهارم : ابتدا با سرمایه کم یا روی کاغذ معاملات کنید

ورود در بورس آنهم بدون اینکه دانش کسب کرده باشید اشتباه بزرگی است. پس از انجام تحلیل تکنیکال، پیشنهاد می‌کنیم حداقل اگر علاقه‌ای به معامله روی کاغذ برای ارزیابی خودتان ندارید، با سرمایه‌ی پایینی، استراتژی معاملاتی و مهارت‌تان را بسنجید.

مرحله پنجم : حد ضرر قرار دهید

تاکیدهای بسیاری روی گذاشتن حدضرر می‌شود ولی متاسفانه افراد کمی آنرا به درستی اجرا و رعایت می‌کنند. یکی از مهارت‌های کلیدی موفقیت در بازار، گذاشتن حدضرر مناسب و اجرای بی‌قید و شرط آن است. یافتن نقاط مناسب برای حدضرر با یادگیری درست تکنیکال میسر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمود منصوری |   1396/05/09 20:16:36   |
0     0
مزایای تحلیل تکنیکال
1- اطلاع از حجم عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضاست که بازار را بالا و پایین ‌می‌برد. به این ترتیب از این حجم می‌توان درباره تمایل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اطلاعات خوبی کسب کرد.
شما می‌توانید تشخیص دهید بازار بطور کلی چگونه است. حجم بالای تقاضا اغلب باعث افزایش قیمت می‌شود و عرضه با حجم بالا، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.
۲- تشخیص زمان خروج و ورود
با تحلیل تکنیکال می‌توانید زمان مناسب ورود و خروج به بازار را بدست آورید.
۳- ارائه اطلاعات بدون تاخیر
قیمت‌ها همه چیز را در خود دارند و همه اطلاعاتی که درباره سهم وجود دارد را منعکس می‌کنند. قیمت‌ها کاهش یا افزایش می‌یابند اما در نهایت، قیمت فعلی سهم یک نقطه تعادل برای کلیه اطلاعاتی است که در دست معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.
۴- تصمیم گیری براساس الگوها
شما می‌توانید از الگوهای قیمتی به عنوان راهنما برای زمان مناسب خرید و فروش استفاده کنید

معایب تحلیل تکنیکال
۱- سیگنال ضدونقیض
استفاده از تعداد زیاد اندیکاتور و سایر عوامل می‌تواند باعث مشاهده سیگنال‌های متفاوت و سردرگمی در سرمایه‌گذار شود.
۲- ریسک نادیده گرفتن فاکتورهای بنیادی
تحلیل تکنیکال، فاکتورهای زیرین بنیادی یک شرکت را در بر نمی‌گیرد. این مورد در بلندمدت می‌تواند باعث ریسک بیشتر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/05/10 20:12:31   |
0     0
تحلیل تکنیکی (تکنیکال) یا تحلیل فنی (Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند.[۱]
این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار توسط تحلیل گر تکنیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این روش بیشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار می‌گیرد و بدین صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در واقع سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این روش بهره می‌جویند.
تحلیل تکنیکی (فنی)، با آزمون قیمت‌های گذشته و حجم مبادلات حرکت‌های آینده، قیمت را پیش بینی می‌کند. اساس این تحلیل‌ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است تا بدین گونه روندهای کوچک و بزرگ بدست آید. در این راستا فرصت‌های خرید یا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدخت حاجی میرزاده |   1396/05/11 07:39:46   |
0     0
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی آینده روند قیمت ها می باشد. بعبارتی تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است.
اصول اساسی تحلیل تکنیکی:
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/05/12 21:59:18   |
1     0
سلامعلیکم
میتوان گفت تحلییل تکنیکی وتحلیل بنیادی باهم در امر سرمایه گزاری مفید می باشند
با تحیل بنیادی انتخاب سهم انجام دهیم وبا تحلیل تکنیکی بخریم
اصول اساسی تحلیل تکنیکی:
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
این اصول با بازار کارا مغایرت دارد که بیان میدارد با ورود هرگونه اطلاعات قیمتها تصادفی حرکت می کنند وقیمت سهام تصادفی می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/09/04 16:29:37   |
0     0
همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد. تکنسین‌ها (‌کسانی که برای تحلیل بازار از تحلیل تکنیکی استفاده می‌کنند‌) معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرف‌نظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد‌، در قیمت بازار سهم نمایان می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/09/04 16:30:55   |
0     0
قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل دومی‌که روش تحلیل تکنیکی بر پایه آن بنا شده این است که قیمت‌ها در مسیر‌ها یا روندهای خا‌صی حرکت می‌کنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان می‌دهند. عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث می‌شود تا روند حرکت سهم مربوط به شرکت تولید‌کننده آن محصول در حالت تعادل قرار گیرد. وقتی حرکتی آغاز شد‌، تغییری در آن پدیدار نمی‌شود مگر اینکه خود به پایان رسد. به عنوان مثال، اگر یک سهم شروع به افزایش قیمت کند‌، افزایش قیمت آن ادامه خواهد یافت تا اینکه به نقطه بازگشت مشخصی برسد. به عنوان مثال، یک «‌اتومبیل» را در ذهنتان فرض کنید، شما به عنوان سرمایه‌گذار یک «‌موتور سوار» هستید و سهم مورد توجه شما یک «‌اتومبیل» است که جلوی شما حرکت می‌کند. وقتی سهم یا همان اتو‌مبیل به راه بیفتد‌، ابتدا سرعت پایینی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/09/04 16:31:43   |
0     0
فعالیت بازار قابل تکرار است
آخرین اصل کلیدی روش تحلیل تکنیکی بر این پایه بنا شده است که بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌. الگوهای مشخصی را در فاصله زمان‌های مختلف می‌توان روی نمودارها یافت‌، یعنی الگوهایی که دائم در حال تکرار شدن هستند. البته این به یک اصل مهم روانشناختی باز می‌گردد که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند. از آنجا که بازار سرمایه نیز انعکاسی از عملکرد انسان‌ها است‌، تکنسین‌ها این عکس‌العمل‌ها را مطالعه می‌کنند تا در موقعیت‌های مشابه بتوانند عکس‌العمل‌های مشابه را پیش‌بینی کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/09/04 16:32:26   |
0     0
مزایای تحلیل تکنیکال
1- اطلاع از حجم عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضاست که بازار را بالا و پایین ‌می‌برد. به این ترتیب از این حجم می‌توان درباره تمایل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اطلاعات خوبی کسب کرد.
شما می‌توانید تشخیص دهید بازار بطور کلی چگونه است. حجم بالای تقاضا اغلب باعث افزایش قیمت می‌شود و عرضه با حجم بالا، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.
۲- تشخیص زمان خروج و ورود
با تحلیل تکنیکال می‌توانید زمان مناسب ورود و خروج به بازار را بدست آورید.
۳- ارائه اطلاعات بدون تاخیر
قیمت‌ها همه چیز را در خود دارند و همه اطلاعاتی که درباره سهم وجود دارد را منعکس می‌کنند. قیمت‌ها کاهش یا افزایش می‌یابند اما در نهایت، قیمت فعلی سهم یک نقطه تعادل برای کلیه اطلاعاتی است که در دست معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.
۴- تصمیم گیری براساس الگوها
شما می‌توانید از الگوهای قیمتی به عنوان راهنما برای زمان مناسب خرید و فروش استفاده کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/09/04 16:33:01   |
0     0
معایب تحلیل تکنیکال
۱- سیگنال ضدونقیض
استفاده از تعداد زیاد اندیکاتور و سایر عوامل می‌تواند باعث مشاهده سیگنال‌های متفاوت و سردرگمی در سرمایه‌گذار شود.
۲- ریسک نادیده گرفتن فاکتورهای بنیادی
تحلیل تکنیکال، فاکتورهای زیرین بنیادی یک شرکت را در بر نمی‌گیرد. این مورد در بلندمدت می‌تواند باعث ریسک بیشتر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 08:48:02   |
0     0
تحلیل تکنیکی چیست؟
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 08:52:54   |
0     0
مزایای تحلیل تکنیکال
1- اطلاع از حجم عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضاست که بازار را بالا و پایین ‌می‌برد. به این ترتیب از این حجم می‌توان درباره تمایل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اطلاعات خوبی کسب کرد.
شما می‌توانید تشخیص دهید بازار بطور کلی چگونه است. حجم بالای تقاضا اغلب باعث افزایش قیمت می‌شود و عرضه با حجم بالا، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.
۲- تشخیص زمان خروج و ورود
با تحلیل تکنیکال می‌توانید زمان مناسب ورود و خروج به بازار را بدست آورید.
۳- ارائه اطلاعات بدون تاخیر
قیمت‌ها همه چیز را در خود دارند و همه اطلاعاتی که درباره سهم وجود دارد را منعکس می‌کنند. قیمت‌ها کاهش یا افزایش می‌یابند اما در نهایت، قیمت فعلی سهم یک نقطه تعادل برای کلیه اطلاعاتی است که در دست معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.
۴- تصمیم گیری براساس الگوها
شما می‌توانید از الگوهای قیمتی به عنوان راهنما برای زمان مناسب خرید و فروش استفاده کنید

معایب تحلیل تکنیکال
۱- سیگنال ضدونقیض
استفاده از تعداد زیاد اندیکاتور و سایر عوامل می‌تواند باعث مشاهده سیگنال‌های متفاوت و سردرگمی در سرمایه‌گذار شود.
۲- ریسک نادیده گرفتن فاکتورهای بنیادی
تحلیل تکنیکال، فاکتورهای زیرین بنیادی یک شرکت را در بر نمی‌گیرد. این مورد در بلندمدت می‌تواند باعث ریسک بیشتر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 08:55:44   |
0     0
روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است:
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad |   1396/10/08 22:54:50   |
0     0
لسفه تحلیل تکنیکی
تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است. تحلیل تکنیکی‌، در‌حال‌حاضر، از مهم‌ترین روش‌های تحلیل بازار است که به طور گسترده در تمام کشورهای جهان مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.
اصول کلی
روش تحلیل تکنیکی بر پایه سه اصل اساسی بنا شده است که در تمام بازارهای جهان صدق می‌کنند. همچنین زمانی که صحبت از «‌تمام بازارهای جهان» می‌شود، بازار ایران را نیز شامل می‌شود. تا‌به‌حال بارها از طرف دیگر دوستان و دست‌اندرکاران بورس سوال شده است که:
- آیا تحلیل تکنیکی در بورس ایران جواب می‌دهد؟
پاسخ با کمال اطمینان مثبت است. تحلیل تکنیکی با دقتی بیش از ۷۰درصد در بازار ایران کار می‌کند و این در حد استاندارد جهانی است.
اکنون به مرور کلی اصول اساسی تحلیل تکنیکی پرداخته می‌شود.
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.
اولین و مهم‌ترین اصل در تحلیل تکنیکی این است که همه‌چیز و هر‌گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می‌یابد. تکنسین‌ها (‌کسانی که برای تحلیل بازار از تحلیل تکنیکی استفاده می‌کنند‌) معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرف‌نظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد‌، در قیمت بازار سهم نمایان می‌شود. برخی تکنسین‌های متعصب برخلاف تحلیلگران بنیادی‌، مطالعه اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها و درآمد آنها و عوامل عرضه و تقاضا را بیهوده می‌دانند. آنها معتقدند که تمام این اطلاعات متفرقه در یک‌جا به منصه ظهور می‌رسد که همان «‌قیمت روز سهم» است.
در واقع ترکیب این دو روش (یعنی روش تکنیکی و بنیادی) نتیجه‌ای عالی در بر خواهد داشت. یعنی با استفاده از تحلیل بنیادی و مطالعه عوامل عرضه و تقاضا می‌توان روند کلی بازار و برتری گروها (گروه‌های خاص) را تعیین کرد و سپس با استفاده از تحلیل تکنیکی بهترین سهم‌ها را از میان آنها انتخاب کرد. در ادامه این مورد به تفصیل و با ذکر مثال‌های متعدد توضیح داده می‌شود.
اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
اصل دومی‌که روش تحلیل تکنیکی بر پایه آن بنا شده این است که قیمت‌ها در مسیر‌ها یا روندهای خا‌صی حرکت می‌کنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان می‌دهند. عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث می‌شود تا روند حرکت سهم مربوط به شرکت تولید‌کننده آن محصول در حالت تعادل قرار گیرد. وقتی حرکتی آغاز شد‌، تغییری در آن پدیدار نمی‌شود مگر اینکه خود به پایان رسد. به عنوان مثال، اگر یک سهم شروع به افزایش قیمت کند‌، افزایش قیمت آن ادامه خواهد یافت تا اینکه به نقطه بازگشت مشخصی برسد.
به عنوان مثال، یک «‌اتومبیل» را در ذهنتان فرض کنید، شما به عنوان سرمایه‌گذار یک «‌موتور سوار» هستید و سهم مورد توجه شما یک «‌اتومبیل» است که جلوی شما حرکت می‌کند. وقتی سهم یا همان اتو‌مبیل به راه بیفتد‌، ابتدا سرعت پایینی دارد. اما به تدریج بر سرعت خود می‌افزاید تا به نقطه خاصی برسد. اگر این اتومبیل بخواهد مسیر خود را تغییر دهد و ‌بر‌خلاف جهت فعلی حرکت کند‌، ابتدا از سرعت خود می‌کاهد‌ (‌در مورد اتومبیل که به راحتی می‌توان این کاهش سرعت را تشخیص داد‌. اما در باره سهم چطور؟ پاسخ این است که وقتی تغییر قیمت روزانه افت می‌کند، سرعت سهم کاهش یافته است) تا سرعتش به صفر برسد و آن‌گاه به تدریج می‌پیچد (‌یا دور می‌زند) و در مسیر جدید قرار می‌گیرد. یک اتومبیل در‌حالی که دارای سرعت بالا باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند به‌یکباره تغییر مسیر دهد و ناگزیر از کاهش سرعت است. همین نکته در مورد سهم نیز وجود دارد. به اصطلاح می‌توان گفت که‌: «‌سهم دارای اینرسی است».
یک سهم ابتدا مسیری را آغاز می‌کند که می‌تواند کاهشی و یا افزایشی باشد و به این طریق ‌روندی ‌را به وجود می‌آورد. این روند تا هنگامی‌وجود دارد که جابه‌جایی قیمت به تدریج کند شود و به اصطلاح «‌راهنما بزند» که تغییر جهت می‌دهد و مسیر خود را عوض می‌کند. در آن نقطه سهم «‌روند» جدیدی را آغاز می‌کند.
‌مثال
اجازه ‌دهید برای روشن شدن موضوع روی یک مثال واقعی کار کنیم. شکل زیر نمودار قیمت شرکت تراکتور‌سازی ایران را در یک‌ماه گذشته نشان می‌دهد.

pic1

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود هیچ‌گاه نمودار قیمت منفصل نیست‌. روند در ابتدا نزولی بوده است و از حدود 5000‌ریال تا حدود 3000ریال کاهش‌یافته و سپس دوباره روندی افزایشی را آغاز کرده است.
اصل سوم: فعالیت باز قابل تکرار است
آخرین اصل کلیدی روش تحلیل تکنیکی بر این پایه بنا شده است که بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌. الگوهای مشخصی را در فاصله زمان‌های مختلف می‌توان روی نمودارها یافت‌، یعنی الگوهایی که دائم در حال تکرار شدن هستند. این البته به یک اصل مهم روانشناختی باز می‌گردد که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند. از آنجا که بازار سرمایه نیز انعکاسی از عملکرد انسان‌ها است‌، تکنسین‌ها این عکس‌العمل‌ها را مطالعه می‌کنند تا در موقعیت‌های مشابه بتوانند عکس‌العمل‌های مشابه را پیش‌بینی کنند.
انواع نمودار‌هایی که در تحلیل تکنیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر هستند:
1 - ‌نمود ار میله ای ( Bar Chart)
۳ - نمودار خطی ( Line Chart)
۴ - نمودار نقطه و رقم (Figure Chart & Point)
۲-نمودار شمعی ژاپنی (Japanese Candlestick Chart)
در زیر نمونه‌ای از هر کدام از نمودارهای فوق را می‌بینید:

pic2

نمودار میله‌ای
رایج‌ترین نوع نمودار‌، نمودار میله ایست که اکثر تکنسین‌ها از آن استفاده می‌کنند. در این نوع نمودار چهار نوع داده مختلف درباره یک سهم مورد‌نیاز است که عبارتند از:
1 -‌ قیمت بالا (High)‌: بالاترین قیمت سهم در روز
۲ - قیمت پایین (Low)‌: پایین‌ترین قیمت سهم در روز
3 - قیمت ابتدایی (Open)‌: قیمتی که سهم در اول وقت معامله می‌شود و اغلب قیمت پایانی روز قبل است.
۴ - قیمت پایانی (Close)‌: قیمتی که سهم در آخر روز با آن بسته می‌شود.
نحوه رسم نمودار میله‌ای را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:

pic3
نمودارها از هر نوع که باشند به چهار صورت باید قابل دسترس باشند. اول بین روزی، دوم روزانه، سوم هفتگی و چهارم ماهانه. نمودار ماهانه روند کلی سهم را در بلند‌مدت نشان می‌هد. نمودار هفتگی روند میان‌مدت را نشان می‌دهد و نمودار روزانه روند کوتاه‌مدت سهم را نمایان می‌سازد و در نهایت نمودار بین روزی نوسانات قیمت سهم را در طول یک روز کاری مشخص می‌کند. بسیاری از تکنسین‌ها ابتدا روند بلند‌مدت و میان‌مدت را در نظر می‌گیرند و در کنار آن از خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت سود‌های کلان عاید خود می‌سازند‌. توجه کنید که حتی اگر سهمی‌روند نزولی در بلند‌مدت داشته باشد می‌تواند در معاملات کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری سودآور باشد.
مقیاس‌های حسابی و لگاریتمی‌:
بر روی نمودار میله‌ای محور افقی (‌محور ‌x‌ها) محور زمان و محور عمودی (محور y‌‌ها) محور قیمت است. بنابراین در هر نمودار خط افقی زمان و خط عمودی قیمت سهم را مشخص می‌کند. مقیاس محور عمودی که همان محور قیمت است، می‌تواند هم به صورت حسابی و هم به صورت لگاریتمی‌در نظر گرفته شود.
لازم به ذکر است در مقیاس حسابی فاصله بین دو واحد قیمت در طول محور ثابت است. یعنی فاصله بین قیمت 10 تا 20 همان فاصله بین 20 تا 30 است. اما در مقیاس لگاریتمی‌فاصله بین دو واحد قیمت بر طبق نسبت آن دو تغییر می‌کند. مثلا فاصله 10 تا 20 با فاصله بین 20 تا 30 متفاوت است. در اولی افزایش 100‌درصد و در دومی‌افزایش 50‌درصد‌ است. اما فاصله 10 تا 20 با فاصله 20 تا 40 مساوی است‌، چون در هر دو افزایش 100‌درصد بوده است.
در زیر نمودار شاخص کل بورس اوراق‌بهادار تهران در دو مقیاس حسابی و لگاریتمی آمده است:

pic4

شکل 5‌: نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار در مقیاس حسابی

pic۵

شکل ۶‌: نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار در مقیاس لگاریتمی
حجم:حجم معاملات روزانه برای هر دوره زمانی معمولا در پایین نمودار قیمت و به صورت میله‌ای نمایش داده می‌شود. هر‌چه حجم میله بلندتر باشد میزان حجم آن روز بیشتر بوده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/09 08:07:58   |
0     0
تحلیل تکنیکی سهام، مطالعه و بررسی قیمت سهام است. در این تحلیل فقط از نمودار قیمتها، حجم
معاملات و مقادیر محاسبه شده از قیمتها استفاده میشود و محتوای اطلاعات فقط قیمت و حجم معاملات است.
تجزیه و تحلیل تکنیکی به هیچ وجه به بررسی نقاط ضعف یا قوت ساختار شرکت یا صنعت نمیپردازد؛ بلکه هدفش بررسی رفتار سرمایه گذار و روند تغییرات قیمت است. به عبارتی دیگر، تحلیل تکنیکی، مطالعه رفتارهای
بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیشبینی آینده روند قیمتها میباشد. سه مبحث ابتدایی به عنوان پایه
مباحث تحلیل فنی به شرح زیر میباشد:
1) همه چیز در قیمت لحاظ شده است؛
2) قیمتها بر اساس روندها حرکت میکنند؛
3) تاریخ تکرار میشود.
یک تحلیلگر فنی به این باور است که هر چیزی که بتواند در قیمتها تأثیرگذار باشد، در قیمت یک سهم
لحاظ شده است. از طرفی، همه این تحلیلگران بر این باورند که تغییرات قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست. به
این صورت که چنانچه تقاضا بیش از عرضه باشد، آنگاه قیمت صعود خواهد کرد و اگر عرضه بر تقاضا پیش بگیرد،
قیمت کاهش خواهد یافت. دومین اصل تحلیل تکنیکال این است که حرکات قیمت تصادفی نیست و معمولاً این
حرکات در روندها اتفاق میافتد. سومین اصل تحلیل تکنیکال از دو سئوال مهم تشکیل شده: 1) قیمت فعلی
چیست؟ 2) تاریخچهی حرکات قیمت چگونه است؟ (در این اصل امیدوار هستیم که تاریخ تکرار شود و بر اینعقیده به مطالعهی تاریخچه قیمت میپردازیم.)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/09 11:04:45   |
0     0
تحلیل تکنیکال براساس سه فرضیه مهم درباره بازار بنا شده است.

اول – تحلیلگران تکنیکال اعتقاد دارند قیمت، همه اطلاعات موجود در بازار را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر نیاز به بررسی هیچ چیز دیگری نیست چون هر اطلاعاتی اعم از بنیادی، اخبار و حتی رانت به قیمت‌ منتهی می‌شود و تاثیر خود را روی قیمت می‌گذارد.

دوم – حرکات قیمت‌ تصادفی نیست و از ابزارهای تکنیکال برای کشف روند و الگوهایی که در حرکات قیمت نهفته است می‌توان استفاده کرد.

سوم – روندها و الگوها خود را تکرار می‌کنند. به عبارت دیگر، اطلاعات گذشته به ما دریافتن بینش درست و مسیر احتمالی حرکت قیمت کمک می‌نماید.

در نتیجه این ۳ فرض، تحلیل تکنیکال حرکات قیمت را به عنوان فعالیت آگاهانه جمعی از بازیگران در بازارهای مالی می‌داند که رفتار آنها همواره با احساسات و هیجانات همراه است و این باعث حرکاتی دارای الگو و مسیر قابل پیش‌بینی می‌شود. هدف تحلیل تکنیکال یافتن این الگوها و روندهاست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/10/09 19:44:50   |
0     0
تحلیل تکنیکال بر پایه ی بررسی حرکات قیمت در گذشته، نوسانات آینده ی قیمت را پیش بینی کند. پیش بینی های تحلیل تکنیکال مانند پیش بینی های هواشناسی منجر به نتایج قطعی نمی شود. در عوض تحلیل تکنیکال پیش بینی سرمایه گذاران در مورد احتمال چگونگی نوسانات قیمت در آینده را بهبود می بخشد. تحلیل تکنیکال در راستای تحقق این هدف از مجموعه ی وسیعی از نمودارهای قیمت استفاده می کند.

تحلیل تکنیکال برای سهام، کالا، قراردادهای آتی، شاخص ها و یا هر محصولی که قیمت آن تحت تاثیر فشارهای عرضه و تقاضا قرار دارد، کاربرد دارد. قیمت محصول مالی مشخص می تواند به هر ترکیبی از قیمت های باز شدن، بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت در چهارچوب های زمانی مشخص اشاره داشته باشد. چهارچوب های زمانی می تواند بر پایه ی قیمت در طول روز (1 دقیقه ای، 5 دقیقه ای، 10 دقیقه ای، 15 دقیقه ای، 30 دقیقه ای، 1 ساعته، 4 ساعته) و یا روزانه، هفتگی و یا ماهیانه شکل بگیرد. به علاوه برخی از تحلیل گران تکنیکی در کنار تغییرات قیمت، حجم معاملات یا تعداد قراردادهای باز در معاملات آتی را مورد بررسی قرار می دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
maryammojtahedzadah |   1396/10/19 13:23:46   |
0     0
روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند.[۱]

این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار توسط تحلیل گر تکنیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این روش بیشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار می‌گیرد و بدین صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در واقع سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این روش بهره می‌جویند.

تحلیل تکنیکی (فنی)، با آزمون قیمت‌های گذشته و حجم مبادلات حرکت‌های آینده، قیمت را پیش بینی می‌کند. اساس این تحلیل‌ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است تا بدین گونه روندهای کوچک و بزرگ بدست آید. در این راستا فرصت‌های خرید یا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
maryammojtahedzadah |   1396/10/19 13:28:03   |
0     0
تحلیل تکنیکی فرایند بررسی قیمت‌های تاریخی سهام در کوششی جهت تعیین قیمت‌های احتمالی آینده‌است. این کار بوسیله مقایسه روند انتظاری قیمت جاری با حرکت قیمت تاریخی قابل قیاس، انجام می‌گیرد تا نتیجه معقولی پیش‌بینی گردد. کارشناسان سنتی ممکن است این فرایند را به عنوان یک حقیقت این طور تعریف کنند که تاریخ خودش را تکرار می‌کند، حال آنکه دیگران به این گفته بسنده می‌کنند که باید از گذشته پند بگیریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/10/20 14:12:10   |
0     0
حلیل تکنیکی کلاسیک
تحلیل تکنیکی در اذهان عمومی روش ساده تحلیل بازار و سرمایه‌گذاری است. این رویکرد با بهره‌گیری از ابزارهای ساده‌ای همچون نمودار به بررسی تغییرات قیمت یا نرخ می‌پردازد. ریشه تحلیل تکنیکی بر پایه یافته‌ها و پژوهش‌های چارلز داو استوار شده‌است. نظریات داو در اوایل سالهای ۱۹۰۰ میلادی گسترش یافت و با گذشت زمان تکامل پیدا کرد. اصول نظریه داو دربارهٔ یک سری حقایق طبیعی مانند روند قیمت است. داو با صرف زمان زیاد و تلاش خستگی ناپذیر خود به بررسی بورس سهام نیویورک پرداخت و معامله گران را با اصول و مبانی فکری خود از طریق نوشتن مقالات در روزنامه وال استریت ژورنال آشنا نمود. بررسی و پژوهش چارلز داو در بازار سهام مبدأیی برای گسترش و رشد تحلیل تکنیکی در صد سال اخیر بوده‌است. وی توانست با الهام از اصول طبیعی در کنار کسب تجربه و بررسی پیشینه تاریخی نوسانات شاخص‌ها و تغییرات قیمت سهام نظریات خود را مطرح سازد. با نگاه کلی به مبانی فکری داو می‌توان دریافت که تمرکز نظریه‌ها و دیدگاه‌های وی بر روی 'حرکت و نوسان قیمت' بوده و پیروان وی موفق شدند با تکامل آن روش سرمایه‌گذاری بر پایه تحلیل نمودارهای قیمت را به جهان معرفی کنند.

گفتارها و دیدگاه‌های داو در مورد رفتار بازار و مباحث روند به نظریه داو شهرت یافته‌است. نظریه داو بر مبنای فلسفه‌ای است که می‌گوید قیمت یا شاخص بازار هر عامل مهم و معنی داری را به درون خود جذب می‌کند و آشکارا آن را بازتاب می‌دهد. درست مانند درخشندگی ماه که نور خورشید را بازتاب می‌دهد. عرضه و تقاضا، حجم دادوستدها، نوسانات قیمت، نرخ کالاها، نرخ بهره بانکی و هر چیز دیگری توسط واکنش سرمایه گذاران و بازیگران بازار بر روی نمودارهای قیمت دیده می‌شود و می‌توان همه این عوامل را با بررسی تغییرات قیمت یا نماگرهای بازار دریافت.

قیمت پایانی روز به عنوان یک متغیر مهم، پیام و نشانه‌های مهمی را برای ناظران بازار ارسال می‌کند و در واقع نشان دهنده روانشناسی همه بازیگرانی است که در پیرامون بازار خاصی درگیر هستند. جالب است که ترکیب قضاوت و رای همه انسانهای درگیر در خرید و فروش در قیمت پایانی منعکس می‌شود و با تفسیر و خواندن آن می‌توان به اطلاعات مهمی دست یافت. هدف نظریه داو به طور کلی آن است که تغییر مسیر روندهای بزرگ یا حرکت بازار مشخص شود.

هدف از تحلیل یافتن انتظارات بازار و سنجش نیروهای عرضه و تقاضا است
تحلیل تکنیکی یا تفسیر نمودارهای قیمت به بررسی و مطالعه رفتار و حرکت قیمت (نرخ) در گذشته می‌پردازد تا بر اساس آن بتوان روند آینده را پیش بینی نمود. در این بررسی، پیشینه تاریخی و تغییرات قیمت یگانه راه دسترسی به انتظارات بازار است. برخی سرمایه گذاران تصور می‌کنند که این روش تحلیلی به روندها متکی است و تنها برای سفته بازان و کسانی که به نوسان‌های قیمت علاقه دارند، مفید است. با این وجود کاربرد تحلیل تکنیکی تنها منحصر به شناسایی سقف‌ها و کف‌های بازار برای مقاصد سفته بازانه نیست.

تقریباً همه سرمایه گذاران با انگیزه رقابت و کسب سود، به پیش بینی قیمت‌ها و تغییرات روند آینده علاقه نشان می‌دهند. این یک رفتار طبیعی در بین انسان هاست که دوست دارند تا پیش از دیگران، زمان حرکت‌های بزرگ و سودآور را بیابند. دسته‌ای از سرمایه گذاران تلاش می‌کنند تصویری روشن و مطمئن از شرایط آینده بازار را ترسیم کنند. در قلب بازار و محل تجمع معامله گران، اغلب صحبت‌های زیادی در مورد پیشنهادات خرید و فروش، قیمت یا زمان معامله رد و بدل می‌شود. تحلیل تکنیکی ممکن است برای بسیاری از پرسش‌های معامله گران پاسخ داشته باشد، اما نمی‌توان همواره و به طور دقیق و با قابلیت اتکا بالا قیمت‌های آینده، زمان معامله، دارایی مناسب یا میزان رشد قیمت را در یک زمان مشخص، تعیین کند. اگر تنها به دنبال یافتن روابط دقیق و راهکارهای مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستید، تحلیل تکنیکی روش ایده‌آلی نیست.

تحلیل تکنیکی نوین
تحلیل تکنیکی نوین روشی است که برای پیش بینی حرکت‌های قیمت بکار برده شده و در آن کاملاً به داده‌های قیمت بالا، پایین، باز و پایانی که بازار آن را بوجود آورده، توجه می‌کند. در همین تعریف ساده، سه نکته نهفته‌است:

نخست آنکه تحلیل تکنیکی به دنبال تعیین قیمت نیست و تمرکز آن بر روی پیش بینی روند و حرکت‌های آینده قیمت است.

دوم آنکه معامله گران به قیمت‌هایی توجه می‌کنند که بازار آنها را بر اساس کلیه داده‌های منتشر شده و انتظارات تولید کرده‌است.

سومین نکته آن است که، تنها مرکز اتکا تغییرات قیمت در گذشته‌است.

به طور کلی تحلیل تکنیکی بر روی چند مسئله مهم و اساسی تمرکز دارد:

قیمت کنونی که بازار بر روی آن به دادوستد مشغول است، چیست؟
پیشینه تاریخی چه می‌گوید؟
حرکت‌های قیمت در گذشته چگونه شکل گرفته‌است؟ الگوی حرکت بازار چیست؟
گاهی تحلیل گران به بررسی حجم دادوستدها، نیرو و شتاب بازار، نماگرهای تکنیکی نظیر میانگین متحرک و شاخص نیروی نسبی می‌پردازند که البته این نماگرها و نوسانگرها بازتاب و بازخور قیمت است. در نهایت آنها با بکارگیری این اطلاعات و تفسیری که از رفتار بازار دارد، به چشم‌اندازی از آینده دست می‌یابد. نقطه قوت تحلیل تکنیکی آن است که می‌توان بر اساس یک سری الگوهای قیمتی آینده را پیش بینی نمود. با این حال ممکن است هر تحلیل گر به شکل و شیوه خاصی به بررسی بازار بپردازد و شاید این یکی از ضعف‌های تحلیل تکنیکی سنتی و کلاسیک باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 09:22:09   |
0     0
تحلیل تکنیکی‌، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها از روی قیمت‌های تاریخی و برآورد «‌آینده» بازار از روی «‌گذشته» آن است و شامل سه اصل اساسی میباشد: اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود، اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند و اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است (بازار به صورت مداوم در حال تکرار خود است‌ به این معنی که انسا‌ن‌ها در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 09:23:38   |
0     0
تاریخچه تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌توان در نوشته های قرن هفدهم و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد.
شاید بتوان گفت که نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را چارلز داو انجام داده است. چارلز داو که بنیان گذار وال استریت ژورنال است، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز طراحی کرد که هنوز، با وجود نواقص این شاخص و نقدهایی که بر آن وارد است، از جمله #شاخص‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 09:28:19   |
0     0
مزایای تحلیل تکنیکال
1- اطلاع از حجم عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضاست که بازار را بالا و پایین ‌می‌برد. به این ترتیب از این حجم می‌توان درباره تمایل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اطلاعات خوبی کسب کرد.
شما می‌توانید تشخیص دهید بازار بطور کلی چگونه است. حجم بالای تقاضا اغلب باعث افزایش قیمت می‌شود و عرضه با حجم بالا، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.
۲- تشخیص زمان خروج و ورود
با تحلیل تکنیکال می‌توانید زمان مناسب ورود و خروج به بازار را بدست آورید.
۳- ارائه اطلاعات بدون تاخیر
قیمت‌ها همه چیز را در خود دارند و همه اطلاعاتی که درباره سهم وجود دارد را منعکس می‌کنند. قیمت‌ها کاهش یا افزایش می‌یابند اما در نهایت، قیمت فعلی سهم یک نقطه تعادل برای کلیه اطلاعاتی است که در دست معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.
۴- تصمیم گیری براساس الگوها
شما می‌توانید از الگوهای قیمتی به عنوان راهنما برای زمان مناسب خرید و فروش استفاده کنید

معایب تحلیل تکنیکال
۱- سیگنال ضدونقیض
استفاده از تعداد زیاد اندیکاتور و سایر عوامل می‌تواند باعث مشاهده سیگنال‌های متفاوت و سردرگمی در سرمایه‌گذار شود.
۲- ریسک نادیده گرفتن فاکتورهای بنیادی
تحلیل تکنیکال، فاکتورهای زیرین بنیادی یک شرکت را در بر نمی‌گیرد. این مورد در بلندمدت می‌تواند باعث ریسک بیشتر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 09:30:36   |
0     0
اصول اساسی تحلیل تکنیکی
اصل اول: همه‌چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس می‌شود.

اصل دوم: قیمت‌ها در روندهایی حرکت می‌کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.

اصل سوم: فعالیت بازار قابل تکرار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 09:50:35   |
0     0
مراحل پیشنهادی تحلیل تکنیکال

مرحله اول : سهام موردتوجه را بیابید

با جستجو و تحقیق می‌توانید متوجه شوید در حال حاضر به کدام گروه و صنعت بورسی گرایش بیشتری وجود دارد. این اولین و بزرگترین قدم است.

مرحله دوم : استراتژی مناسب و بهتر را پیدا کنید

همه سهم‌ها در قالب یک استراتژی نمی‌گنجد. براساس سهمی که انتخاب کرده‌اید، استراتژی مهم‌تر و مناسب‌تر را برگزینید.

مرحله سوم : ابزار معاملاتی و ابزار تحلیل خود را بشناسید

شما برای انجام معاملات سهام یک حساب معاملاتی نزد کارگزار احتیاج دارید. اگر هنوز یک حساب معاملاتی و کد بورسی ندارید می‌توانید راهنمای دریافت کد بورسی را اینجا بخوانید. همچنین راهنمای استفاده از نرم‌افزار معاملاتی تحت وب آسا نیز برای اطلاع از امکانات نرم‌افزار معاملاتی آسا مطالعه فرمایید.

(ابزار تحلیل تکنیکال پیشنهادی ما به شما پنل تحلیل تکنیکال در سامانه معاملاتی آنلاین آسا است).

مرحله چهارم : ابتدا با سرمایه کم یا روی کاغذ معاملات کنید

ورود در بورس آنهم بدون اینکه دانش کسب کرده باشید اشتباه بزرگی است. پس از انجام تحلیل تکنیکال، پیشنهاد می‌کنیم حداقل اگر علاقه‌ای به معامله روی کاغذ برای ارزیابی خودتان ندارید، با سرمایه‌ی پایینی، استراتژی معاملاتی و مهارت‌تان را بسنجید.

مرحله پنجم : حد ضرر قرار دهید

تاکیدهای بسیاری روی گذاشتن حدضرر می‌شود ولی متاسفانه افراد کمی آنرا به درستی اجرا و رعایت می‌کنند. یکی از مهارت‌های کلیدی موفقیت در بازار، گذاشتن حدضرر مناسب و اجرای بی‌قید و شرط آن است. یافتن نقاط مناسب برای حدضرر با یادگیری درست تکنیکال میسر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عباس برزگری |   1396/10/22 16:05:07   |
0     0
حلیل تکنیکال یعنی بررسی نوسانات قیمت در گذشته به کمک نمودار و پیش‌بینی جهت حرکت بازار در آینده، بر همین مبنا تحلیل تکنیکال دارای اصول و مبانی تعریف شده‌ای به شرح زیر است:

قیمت، نتیجه و برآیند نیروهای عرضه و تقاضا است.

قیمت نتیجه همه اطلاعات است.

تغییرات قیمت تصادفی نیست.

تغییر قیمت‌ها دارای الگوهایی خاص است.

حرکت قیمت‌ها بر اساس روند است.

مهم نیست چرا اتفاقی افتاده است.

مهم این است که چه اتفاقی افتاده است.

تاریخ و الگوهای قیمت تکرار می‌شوند.

تحلیل تکنیکال به دنبال تعیین قیمت نیست.

تمرکز تحلیل تکنیکال بر روی پیش‌بینی روند حرکت‌های آینده قیمت است.

تنها مرجع عمل در تحلیل تکنیکال، تغییرات قیمت در گذشته ‌است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/10/30 18:32:08   |
0     0
صول کلی و اساسی تحلیل تکنیکی را نام برده و اصل اول آن را در یک خط توضیح دهید ؟
اصل اول : همه چیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس میشود .
اصل دوم : قیمت ها در روند هایی حرکت می کنند که آن روندها در برابر تغییرات مقاومت می کنند .
اصل سوم : فعالیت بازار قابل تکرار است .
توضیح اصل اول اینکه همه چیز و هر گونه اطلاعات موجود پیرامون یک سهم در قیمت بازار آن تبلور می یابد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/10/30 18:32:47   |
0     0
تحلیل تکنیکی چیست؟
تحلیل تکنیکی مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی اینده روند قیمت ها می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/10/30 18:33:47   |
0     0
تحلیل تکنیکی فرایند بررسی قیمت‌های تاریخی سهام در کوششی جهت تعیین قیمت‌های احتمالی آینده‌است. این کار بوسیله مقایسه روند انتظاری قیمت جاری با حرکت قیمت تاریخی قابل قیاس، انجام می‌گیرد تا نتیجه معقولی پیش‌بینی گردد. کارشناسان سنتی ممکن است این فرایند را به عنوان یک حقیقت این طور تعریف کنند که تاریخ خودش را تکرار می‌کند، حال آنکه دیگران به این گفته بسنده می‌کنند که باید از گذشته پند بگیریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/10/30 18:56:24   |
0     0
تحلیل تکنیکال براساس سه فرضیه مهم درباره بازار بنا شده است.

اول – تحلیلگران تکنیکال اعتقاد دارند قیمت، همه اطلاعات موجود در بازار را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر نیاز به بررسی هیچ چیز دیگری نیست چون هر اطلاعاتی اعم از بنیادی، اخبار و حتی رانت به قیمت‌ منتهی می‌شود و تاثیر خود را روی قیمت می‌گذارد.

دوم – حرکات قیمت‌ تصادفی نیست و از ابزارهای تکنیکال برای کشف روند و الگوهایی که در حرکات قیمت نهفته است می‌توان استفاده کرد.

سوم – روندها و الگوها خود را تکرار می‌کنند. به عبارت دیگر، اطلاعات گذشته به ما دریافتن بینش درست و مسیر احتمالی حرکت قیمت کمک می‌نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/10/30 19:03:01   |
0     0
تعریف تحلیل تکنیکال چیست
تحلیل تکنیکال یا تحلیل تکنیکی (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها، بر اساس مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/06 22:59:25   |
0     0
تحلیل تکنیکی (تکنیکال) یا تحلیل فنی (Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/06 23:00:47   |
0     0
در تحلیل تکنیکال اساس پیش بینی بر مبنای تغییرات تاکنون قیمت و روند تغییر در بازه‌های زمانی مشخص پایه‌گذاری شده. معامله‌گر با مشاهده چارت قیمتها و استفاده از اندیکاتورهای لازم برای استراتژی خود، به تحلیل بازار می‌پردازد. استراتژی روش محاسبه نقاط ورود به بازار و خروج از آن است که معامله گر یا خود به آن دست یافته یا از یافته‌های دیگران استفاده می‌کند. پایه نظر تحلیل گران تکنیکالی این است که وقایع هرچه که باشند اثر خود را بر روی قیمت و در نهایت روی چارت می‌گذارند بنابراین کسی که چارت را بشناسد فارغ از اخبار و وقایع می‌تواند معامله کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مهارت در چنگال اندروز

مهارت در چنگال اندروز

علی محمدی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی