تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
نقطه شروع تصمیم های بهتر، نقطه پایان تصمیم های بدتر است. - برایان تریسی

به علت پیچیدگی‌های انسان، شبیه سازی رفتار وی کار بیهود‌های به نظر می‌آید متخصصان مالی رفتاری دانش مذکور را با نشانه‌های مختلفی یافته‌اند که در ذیل اهم آن‌ها ذکر می‌گردد

 

انحرافات رفتاری

تصمیمگیری و عقیده سرمایهگذار گاهی دستخوش خطاهای شناختی و انحرافات از واقعیت می‌گردد لذا نمی‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد و شاید نه تنها تصمیم وی تغیبر نموده بلکه در جهت دیگری بوجود آید.

 

اعتماد به نفس کاذب

برخی از سرمایه‌گذاران وفعالان حوزه مالی به پشتوانه کسب تجربه و حتی در مواقعی مهارت خود، وارد معاملات وتجارتهایی می‌شوند که معقول نیست. از آنجا که تجارت خود خطری برای ثروت افراد است بایستی دیدگاه و عملکردی مناسب در زمان معاملات وجود داشته باشد.

نتایج مطالعات بیانگر این واقعیت است که افراد موفقیت را به توانایی‌های خود نسبت می‌دهند وآن را نتیجه‌ی تصمیمات، استعداد و ذکاوت خود می‌دانند. این در حالی است که شکست و مغلوب شدن را ناشی از عوامل بیرونی و اقبال تلقی می‌نمایند.

 

دیدگاه محدود   

به علت دید بسته و یا محدود، برخی سرمایهگذاران در حالت زیان قرار می‌گیرند دلایل متعددی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین علل، ابزاری جهت ایجاد دید وسیع یا وجود نداشته یا بدان توجه نشده است. در نتیجه می‌توان گفت همه‌ی آنچه را که باید، نمی‌توان دید. دلیل دیگر دید کوتاه مدت برخی سرمایه‌گذاران است. در حالی که بعضی سرمایهگذاری‌ها در بلند مدت سود ده هستند .در برخی شرایط دیدگاه نزدیک بین با گریز از زیان سازگار نیست از عوامل دیگر هم می‌توان تمایل شدید سرمایه گذار را به یک سهم خاص و پافشاری به نگهداشتن آن سهم دانست. سرمایهگذار زمانی که هنوز در حالت سود قرار دارد و منحنی سود او حرکتی افزایشی دارد، متوجه نشده و مثلاً سهام خود را می‌فروشد و یا بر عکس با وجود قرار داشتن در حالتی نزولی و زیان، بر ماندن در این حالت مداومت می‌نماید و امید به بهتر شدن اوضاع داشته که در نهایت منجر به زیان بیشتر وی می‌گردد.

 

خطای فرافکنی(شاخص یا تعمیم دهی)

خطای فرافکنی، زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار یک واقعه اخیر و یا شرایط ایجاد شده در کوتاه مدت را به آینده یا بلند مدت تعمیم می‌دهد. در چنین حالتی سرمایه گذار امروز کاری را انجام می‌دهد که افراد پیروز بازار دیروز انجام داده بودند. از دیگر عیوب چنین تفکری این است که سرمایهگذار یک نمونه کوچک را به همه‌ی آینده و یا کل جامعه تعمیم می‌دهد. نتیجه چنین دیدگاهی ممکن است حرکتی کوتاه مدت و تصمیمی آنی منجر به زیانی بلند مدت گردد.

 

دوری از تأسف و پشیمانی

در مواقعی اتفاق می‌افتد با وجود آنکه یک سرمایه‌گذاری به نظر خوب می‌آید اما سرمایهگذار نوعی ترس برای ورود به آن سرمایهگذاری خاص از خود نشان می‌دهد، در چنین حالتی ریسک گریزی سرمایه‌گذار به علت فرار از حالت تأسف و یا پشیمان شدن در آینده می‌باشد. چنین حالتی باعث می‌شود که سرمایه‌گذار با تأخیر وارد سرمایه‌گذاری شود.

 

 

منبع:

مالی رفتاری، مرحله ی گذر از مالی استاندارد تا نوروفاینانس، دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی و حمید رضا کردلوئی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مالی رفتاری، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
محمد حیدر دهقان |   1396/01/22 09:23:01   |
0     0
با سلام خدمت خانم دکتر تفتیان موضوع
مالی رفتاری شاخه جدیدی از دانش مالی است. در سطح کلان، مالـی رفتاری نظـریه های مالی کلاسیک به ویـژه تئوری بازار کارآی سرمایه را به چالش می گیرد. در سطح خرد، مالی رفتاری نشان می دهد که در دنیای واقعی، رفتار سرمایه گذاران با فرض بنیادی عقلایـی بودن در مالـی کلاسیک سازگـاری ندارد و تمایلات یا اریب های شناختی و احساسی سرمایه گـذاران که آنها را سوگیـری های رفتاری می نامیـم، نقـش با اهمیتـی در تصمیم گیری های اقتصادی دارد.
مقاله را هم مطالعه کردم با تشکر فراوان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/03/07 03:41:18   |
0     0
مالی رفتاری حوزه‌ی تازه‌ای از پژوهش مالی است که به کنکاش در عوامل روان‌شناسانه‌ی مؤثر بر تصمیمات سرمایه‌گذاری می‌پردازد. حوزه‌ی مالی رفتاری تلاش می‌کند تا بی‌قاعدگی‌های بازار و سایر فعالیت‌های آن را که از طریق فرضیه‌های بازار کارا قابل توصیف نیستند، تشریح نماید. اصول بنیادین دانش مالی رفتاری، عوامل روان‌شناسانه یا جهت‌گیری‌های رفتاری هستند که بر سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارند، اطلاعات آنان را محدود یا منحرف می‌کنند و ممکن است باعث شوند آنها علی‌رغم صحیح بودن اطلاعات، به نتایج و تصمیم‌‌های نادرستی برسند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/03/07 03:42:35   |
0     0
سطوح تاثیر گذاری نظریه های مالی رفتاری
1- رفتار مالی خرد :
به بررسی رفتارها یا سو گیری های سرمایه گذاران پرداخته و آن را از رفتار منطقی کلاسیک مجزا می کند .
2- مالی رفتاری کلان :
شناسایی وتشریح ناهنجاری هایی در نظریه بازار های کارا که الگوی رفتاری توانایی تحلیل آن را داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه میرجلیلی |   1396/03/13 08:56:33   |
1     0
- مالی رفتاری چگونگی تفسیر افراد از اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه می باشد و به عبارت دیگر مالی رفتاری به دنبال تاثیر فرایند روانشناختی در تصمیم گیری است .
- مالی رفتاری یک الگوی فکری است که در آن تصمیم گیری در بازارهای مالی با استفاده از الگوی مرکب از علوم اجتماعی , روانشناسی , مالی و چند رشته دیگر مطالعه می شود .
- مالی رفتاری ادغام اقتصاد کلاسیک و مالی با علوم روانشناسی و تصمیم گیری است .
- مالی رفتاری تلاشی است برای توصیف و دلایل بروز استثناها در ادبیات مالی.
- مالی رفتاری به مطالعه این که چگونه سرمایه گذارن در قضاوت های خود دچار خطاهای ذهنی می شوند می پردازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
kamyar |   1396/03/31 17:29:33   |
0     0
خطای فرافکنی(شاخص یا تعمیم دهی)

خطای فرافکنی، زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌‌گذار یک واقعه اخیر و یا شرایط ایجاد شده در کوتاه مدت را به آینده یا بلند مدت تعمیم می‌دهد. در چنین حالتی سرمایه گذار امروز کاری را انجام می‌دهد که افراد پیروز بازار دیروز انجام داده بودند. از دیگر عیوب چنین تفکری این است که سرمایه‌گذار یک نمونه کوچک را به همه‌ی آینده و یا کل جامعه تعمیم می‌دهد. نتیجه چنین دیدگاهی ممکن است حرکتی کوتاه مدت و تصمیمی آنی منجر به زیانی بلند مدت گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 23:04:14   |
0     0
خطای فرافکنی، زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌‌گذار یک واقعه اخیر و یا شرایط ایجاد شده در کوتاه مدت را به آینده یا بلند مدت تعمیم می‌دهد. در چنین حالتی سرمایه گذار امروز کاری را انجام می‌دهد که افراد پیروز بازار دیروز انجام داده بودند. از دیگر عیوب چنین تفکری این است که سرمایه‌گذار یک نمونه کوچک را به همه‌ی آینده و یا کل جامعه تعمیم می‌دهد. نتیجه چنین دیدگاهی ممکن است حرکتی کوتاه مدت و تصمیمی آنی منجر به زیانی بلند مدت گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/04/05 12:39:25   |
0     0
مالی رفتاری شاخه جدیدی از دانش مالی است. در سطح کلان، مالـی رفتاری نظـریه های مالی کلاسیک به ویـژه تئوری بازار کارآی سرمایه را به چالش می گیرد. در سطح خرد، مالی رفتاری نشان می دهد که در دنیای واقعی، رفتار سرمایه گذاران با فرض بنیادی عقلایـی بودن در مالـی کلاسیک سازگـاری ندارد و تمایلات یا اریب های شناختی و احساسی سرمایه گـذاران که آنها را سوگیـری های رفتاری می نامیـم، نقـش با اهمیتـی در تصمیم گیری های اقتصادی دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:21:28   |
0     0
خطای فرافکنی، زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌‌گذار یک واقعه اخیر و یا شرایط ایجاد شده در کوتاه مدت را به آینده یا بلند مدت تعمیم می‌دهد. در چنین حالتی سرمایه گذار امروز کاری را انجام می‌دهد که افراد پیروز بازار دیروز انجام داده بودند. از دیگر عیوب چنین تفکری این است که سرمایه‌گذار یک نمونه کوچک را به همه‌ی آینده و یا کل جامعه تعمیم می‌دهد. نتیجه چنین دیدگاهی ممکن است حرکتی کوتاه مدت و تصمیمی آنی منجر به زیانی بلند مدت گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 17:23:34   |
0     0
مالی رفتاری یک الگوی فکری است که در آن تصمیم گیری در بازارهای مالی با استفاده از الگوی مرکب از علوم اجتماعی , روانشناسی , مالی و چند رشته دیگر مطالعه می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

راهنمای اعطای مجوز نهادهای مالی

راهنمای اعطای مجوز نهادهای مالی

سازمان بورس واوراق بهادار معاونت نظارت برنهادهای مالی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی