تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
بهترین تصمیم، تصمیمی است که هماهنگ با شرایط، گرفته شود. - وروم

1 - مهلت تسویه
حداکثر 360 روز ازتاریخ معامله اسناد برای صدور کالاهای مصرفی با استفاده از اعتبار اسنادی
حداکثر 5 سال از تاریخ کوتاژ برای صدور کالاهای سرمایه ای با تائید وزارتخانه ذیربط مبنی بر سرمایه ای بودن کالای صادره برای قراردادهای فاینانس بلندمدت با پوشش بیمه ای و صادرات کالای موضوع خدمات فنی و مهندسی مطابق برنامه زمانبندی مندرج در قرارداد
 

 

هشت ماه از تاریخ کوتاژ برای صدور کالا به سایر روش ها (امانی، صدور کالا از طریق بازارچه مرزی، مرزنشینان، شرکت های تعاونی مرزنشینان و ...)
- تعهدنامه ارزی مربوط به بخش خدماتی قراردادهای صدور خدمات فنی و مهندسی بر اساس برنامه زمانبندی دریافت های ارزی پیمانکار از کارفرما در چارچوب قرارداد یا اعتبار اسنادی 6 ماه برای خروج موقت کالا
 


2- تمدید مهلت تسویه


1-2- تمدید سررسید تعهدنامه های ارزی مربوط به صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه و آفریقایی و همچنین واحدهای تولیدی که کالای تولیدی خود را صادر می نمایند، به شرط تکمیل فرم " تقاضای تمدید تعهدنامه ارزی" حداکثر به مدت یک سال از تاریخ سررسید اولیه، به دفعات و هر بار به مدت حداقل یک ماه و حداکثر سه ماه، با اخذ خسارت تأخیر از قرار دلاری یک دهم ( ) ریال برای هر روز تأخیر و نگهداری آن در حساب بستانکاران متفرقه آن بانک بلامانع است.


تبصره 1- در سند مربوط به اخذ خسارت تأخیر لازم است شماره و تاریخ تعهدنامه ارزی و مدت تمدید دقیقاً درج گردد. پس از ارائه مدارک مربوط به ورود کالا مبلغی قطعی خسارت 10606  نزد اداره معاملات ریالی این بانک واریز و فهرست خسارت / تأخیر محاسبه و به حساب 26تأخیر به انضمام اسناد مربوطه به این اداره ارسال گردد. درصورت عدم ارائه مدارک واردات کالا حداکثر ظرف مدت 2 ماه از تاریخ انقضای مهلت تمدیدی، لازم است بلافاصله خسارت تأخیر دریافتی به حساب فوق الذکر واریز شود.

تبصره 2- انواع وثایق معتبر
وجه نقد، وثیقه ملکی معتبر، ضمانت نامه بانکی و یا ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات ایران موجودی حسابهای ارزی، ریالی و سپرده ها مشروط بر اینکه به درخواست ذینفع مسدود شوند. (مزایای سپرده های مدت دار ارزی و ریالی به ذینفع آن تعلق می گیرد.) سفته عندالمطالبه با ظهرنویسی و امضای ضامن معتبر، اوراق مشارکت


-2-2 در صورت قصور بانک گشایش کننده اعتبار در پرداخت و جه اسناد در سررسید اعتبار، مشروط بر اینکه اسناد طبق شرایط اعتبار معامله شده باشد آن بانک می بایست بنا به درخواست ذینفع اعتبار، مهلت تسویه تعهدنامه ارزی را حداکثر در چهار مرحله و هر بار به مدت سه ماه بدون اخذ خسارت تأخیر تمدید نماید. بعد از مدت مزبور مراتب با ارائه مدارک مثبته جهت اتخاذ تصمیم به این اداره منعکس شود. تمدید مهلت تسویه اینگونه تعهدنامه های ارزی نافی مسئولیت صادرکننده در پیگیری وصول وجه اعتبار اسنادی و تسویه تعهدنامه ارزی نخواهد بود.


3- تسویه تعهدنامه ارزی با ارز


3-1- در قبال خرید ارز


در صورتی که صادرکننده بخواهد معادل ریالی ارز حاصل از صادرات را دریافت نماید، بانک می بایست در قبال خرید ارز به نرخ اعلام شده توسط اداره بین الملل / خارجه در روز خرید اقدام به صدور اعلامیه خرید ارز با کد "بابت" (فرم پیوست) نماید. تسویه تعهدنامه ارزی با ارز قبل از صادرات با تکمیل بند 1 گواهی تسویه امکان پذیر می باشد.


تبصره: خرید ارز از صادرکنندگان کالا و خدمات در سال 1381 و صدور اعلامیه خرید ارزبلامانع می باشد، مشروط بر اینکه ارز ارائه شده از محل اظهارنامه ارزی یا حواله ارزی به نام صادرکننده یا در قبال اعتبار اسنادی صادراتی یا بروات وصولی تحصیل شده باشد.


3-2- در قبال ارائه ارز


در صورتی که صادرکننده بخواهد در مقابل ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات نماید، بانک می بایست در قبال دریافت ارز اقدام به صدور " گواهی تأمین ارز برای واردات " نماید. تسویه تعهدنامه ارزی با ارز قبل از صادرات با تکمیل بند 6 گواهی تسویه امکان پذیر می باشد. تبصره: صدور“ گواهی تأمین ارز برای واردات “برای صادرکنندگان کالا و خدمات در سال 1381 بلامانع می باشد، مشروط بر اینکه ارز ارائه شده ازمحل اظهارنامه ارزی یا حواله ارزی به نام صادرکننده یا در قبال اعتبار اسنادی صادراتی یا بروات وصولی تحصیل شده باشد.

4- تسویه تعهدنامه ارزی با واردات کالا


4-1- صادرکنندگان کالا (بجز فرش دستباف، پسته، پوست، سالامبور، چرم و آرد که تعهدنامه های ارزی مربوط به ارایه ارز قابل تسویه می باشند) به کشورهای آسیای میانه و آفریقا در صورتی که تعهدنامه ارزی خود را با ارایه ارز تسویه ننمایند، می توانند ظرف مهلت مقرر پس از ثبت سفارش در وزارت بازرگانی نسبت به واردات کالاهای قابل ورود در قبال صادرات از همان مبادی، صرفنظر از کشور مبدأ ساخت کالا توسط خود یا وکالتاً  توسط سایر واردکنندگان مجاز با تکمیل وکالتنامه محضری اقدام نمایند. تأکید می شود در هر صورت صادرکننده مکلف به تسویه تعهدنامه ارزی خود با ارایه ارز یا ارایه اصل پروانه سبز گمرکی می باشد.

تبصره – تعهدنامه های ارزی مربوط به کالاهای صادره به کشورهای آسیای میانه که به صورت ترانزیت به کشور مرجوع و مجدداً به مقصد دیگری به غیر از کشورهای یادشده صادر می شوند در قبال معرفی ارز قابل تسویه می باشند. ضروری است گمرک مربوط مقصد نهایی را در اظهارنامه صادراتی درج نماید.

4-2- صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در قبال صدور خدمات (اعم از بخش خدماتی قرارداد، خروج موقت و قطعی کالاهای مورد نیاز پروژه) و واحدهای تولیدی در قبال صدور کالاهای تولیدی خود (صرفنظر از مقصد صادرات و مبداء واردات) می توانند پس از ثبت سفارش در وزارت بازرگانی ظرف مهلت های مقرر نسبت به ورود و ترخیص مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز خود اقدام و تعهدنامه های ارزی را معادل ارزش پروانه سبز گمرکی نزد شعبه مربوط تسویه نمایند.

4-3 -در صورتی که تاریخ ورود کالا به کشور قبل از تاریخ اظهارنامه کالای صادراتی باشد تسویه تعهدنامه ارزی پس از انجام ثبت سفارش از محل اظهارنامه کالای خروجی قبل از انقضای سررسید آن با صدور گواهی تسویه بلامانع است.


4-4- ثبت سفارش از محل مدلول سند اظهارنامه کالای خروجی برای واردات کالا امکان پذیر نمی باشد. در صورت مفقود شدن نسخ اصل اظهارنامه کالای خروجی، تسویه تعهدنامه ارزی با ارایه ارز یا مصالحه ریالی امکان پذیر است.


4-5- چنانچه پس از ترخیص کالاهای وارده در قبال اظهارنامه کالای خروجی، بیش بود ارزش توسط گمرک ایران اعلام شود، رعایت نکات ذیل ضروری است:


- در صورتی که تعهدنامه ارزی مربوط تسویه نشده باشد، ارزش پروانه سبز گمرکی پس از کسر بیش بود ارزش، جهت تسویه تعهدنامه ارزی مبنای محاسبه قرار گیرد و مراتب به اطلاع گمرک برسد.


- در صورتی که تعهدنامه ارزی مربوط تسویه شده باشد، ضروری است بانک ضمن اعلام موضوع بیش بود ارزش به ذینفع، مراتب را جهت پیگیری به اداره سیاست ها و مقررات ارزی این بانک اعلام نماید.


4-6- درصورت انجام یک فقره ثبت سفارش از محل اظهارنامه های صادراتی صادرکنندگان مختلف در وزارت بازرگانی، ضروری است در این گونه موارد برحسب بانک و شعبه به ترتیب ذیل اقدام گردد:


برای مطالعه کامل متن، در پیوست متن قابل دانلود می باشد.

 

منبع

بانک مرکزی

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|   [   | |  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

سیستم های اطلاعاتی عملیاتی و سازمانی

سیستم های اطلاعاتی عملیاتی و سازمانی

علیرضا مشهدی ایوز
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی