تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
تصمیم درست برآیند فلسفه ای درست و استوار است. - کونوسوکی ماتسوشیتا

ماده 1: اصطلاحات و واژه‌هایی که در ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی تعریف شده‌اند به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفته اند. واژه‌‌‌های دیگر دارای معانی زیر هستند:

 

بورس: منظور بورس اوراق بهادار تهران است.

ثبت سفارش: فرآیندی است که طی آن، سفارش‌های خرید متقاضیان در عرضه اولیه، در سامانه معاملات ثبت می‌شود.

مدیر عرضه: شرکت تامین سرمایه یا کارگزار معرفی است که وظیفه مدیریت عرضه اولیه سهام در بورس را برعهده دارد.

 

ماده2: عرضه اولیه سهام در بورس، منوط به پذیرش آن براساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار و افشای کامل اطلاعات مطابق با دستورالعمل افشای اطلاعات و سایر مقررات مربوط است.

 

ماده3: تعداد سهام تعیین شده برای عرضه اولیه، باید به گونه‌ای باشد که پس از عرضه اولیه، سهام شناور آزاد شرکت، از میزان تعیین شده در بازار و تابلو مربوطه کمتر نباشد. در هر صورت، عرضه اولیه نباید کمتر از 10درصد از سهام شرکت باشد.

تبصره: تغییر در میزان عرضه اولیه سهام شرکت‌ها، با تصویب هیأت پذیرش، امکان‌پذیر خواهد بود.

 

ماده 4: روابط مدیر عرضه و ناشر و حدود وظایف و مسئولیت‌های هریک در قرارداد فی‌مابین که مطابق نمونه بورس تنظیم می‌شود پیش‌بینی شده و یک نسخه از آن به بورس ارسال می‌شود.

 

ماده 5: مدیرعرضه باید تعهد نماید که سهام باقی مانده را تا سقف 20 درصد از سهام قابل عرضه خریداری نموده و بدین منظور می‌تواند گروهی متشکل از کارگزاران، صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه که نزد سازمان ثبت شده باشند، تشکیل دهد.

تبصره1: مجموع سرمایه و اندوخته قانونی مدیر عرضه به همراه گروه متعهدین باید حداقل به میزان 20 درصد ارزش تقریبی سهام قابل عرضه باشد.

تبصره2: حقوق و وظایف هر یک از اعضای گروه متعهدین در خصوص تعهد موضوع این ماده در قرارداد فی‌مابین، طبق فرمت بورس مشخص می‌شود.

تبصره3: حقوق و وظایف مدیر عرضه و ناشر در مقابل یکدیگر در خصوص تعهد موضوع این ماده، در قرارداد فی‌مابین، طبق فرمت بورس مشخص می‌شود.

 

ماده 6: مدیر عرضه باید حداقل 10 روز قبل از آغاز ثبت سفارش، گزارش عرضه اولیه را مطابق فرم بورس که به تایید ناشر، سهامدار عمده و مدیر عرضه رسیده  است، به بورس ارسال نماید. این گزارش باید حداقل 5 روز قبل از ثبت سفارش، افشا و از طریق سایت رسمی بورس منتشر گردد.

تبصره 1:   امیدنامه درج باید قبل از انتشار گزارش عرضه اولیه، افشا شده باشد.

تبصره2:  گزارش عرضه اولیه باید حداقل شامل مشخصات مدیر عرضه، اعضای گروه متعهدین و تعهدات هر یک و همچنین کف قیمت و دامنه قیمت سهم، تعداد سهام قابل عرضه، تاریخ شروع و پایان دوره ثبت سفارش باشد.

 

ماده 7: ناشر و مدیر عرضه باید بر اساس اطلاعات گردآوری شده در دوره بازاریابی، دامنه قیمت سهم را تعیین و در قالب گزارش عرضه اولیه به بازار اعلام کنند. دامنه قیمت نمی‌تواند بیشتر از 10 درصد کف قیمت پیشنهادی باشد.

 

ماده 8:  عرضه موفق، عرضه‌ای است که طی آن حداقل 80 درصد از سهام قابل عرضه توسط عموم خریداری شود.

تبصره 1: در صورتی‌که با توجه به سفارش‌های ثبت شده، امکان عرضه موفق وجود نداشته باشد، دامنه قیمت پیشنهادی در پایان دوره ثبت سفارش قابل بازنگری است مشروط به آنکه کف قیمت جدید حداکثر 10درصد کمتر از کف قیمت اولیه باشد.

تبصره 2: در صورتیکه مدیر عرضه، درخواستی برای بازنگری دامنه قیمت نداشته باشد می‌تواند با موافقت بورس، عرضه اولیه را به زمان دیگری موکول نماید. عرضه مجدد منوط به طی مراحل موضوع ماده 6 خواهد بود.

 

ماده 9:  نحوه دریافت سفارش خرید و وجوه لازم برای خرید سهام، همانند شرایط تعیین شده در دستورالعمل نحوه انجام معاملات است. کارگزاران موظفند، سفارش‌های دریافتی از مشتریان را بر اساس اولویت زمانی دریافت سفارش، وارد سامانه معاملات کنند.

تبصره 1: سفارش‌های خرید باید با کد معاملاتی مشتری ثبت شود و ثبت سفارش‌ها با کد گروهی مجاز نیست.

تبصره 2: سفارش‌های ثبت شده در دوره ثبت سفارش قابل اصلاح یا حذف هستند.

تبصره 3: Lot معاملاتی، حداقل و حداکثر حجم هر سفارش توسط بورس تعیین و قبل از شروع دورۀ ثبت سفارش از طریق سایت رسمی بورس وسامانۀ معاملاتی به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

ماده 10: دوره ثبت سفارش سه روز کاری است و پس از پایان دوره ثبت سفارش، ورود، حذف یا اصلاح سفارش‌ها مجاز نیست.

تبصره 1:  در صورت بازنگری در دامنه قیمت، دوره ثبت سفارش تا دو روز دیگر تمدید خواهد شد.

تبصره 2: ساعت ورود سفارش‌ها در دوره ثبت سفارش، توسط بورس تعیین و اعلام می‌شود.

 

ماده 11: طی دوره ثبت سفارش، اطلاعات مربوط به سفارش‌های ثبت شده شامل حجم و قیمت سفارش‌ها و متقاضیان خرید نباید منتشر شود و کارگزاران، مدیر عرضه و فروشنده نیز نباید به اطلاعات مزبور دسترسی داشته باشند.

 

ماده 12: حداکثر یک ساعت پس از پایان دوره ثبت سفارش، بورس اطلاعات تعداد سفارش‌ها به تفکیک قیمت را به مدیر عرضه ارائه می‌نماید و اطلاعات مذکور را از طریق سایت رسمی بورس منتشر خواهد کرد.

 

ماده 13: انجام معامله بر اساس اولویت‌های قیمت و زمان ثبت سفارش انجام می‌شود و کلیۀ عرضه‌ها با یک قیمت به شرح زیر  انجام می‌شود:

  1. در صورتی که کل حجم سفارش‌های ثبت شده با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده بیش از کل سهام قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل قیمت سقف بوده  و تخصیص سهام براساس رویه تسهیم به نسبت  انجام می‌شود.
  2. در صورتی که کل حجم سفارش‌های ثبت شده مساوی یا بیشتر از تعداد کل سهام قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل قیمت آخرین سفارشی است که بر اساس اولویت قیمت و زمان، سهام به آن تخصیص می­یابد.
  3.  در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده کمتر از تعداد کل سهام قابل عرضه ولی  بیشتر از 80 درصد آن باشد قیمت عرضه معادل قیمت کف خواهد بود.
  4. در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده کمتر از 80 درصد سهام قابل عرضه باشد، عرضه انجام نمی­شود.

تبصره 1: طبق رویه تسهیم به نسبت، سهام تخصیص یافته به هر سفارش معادل (حجم سفارش ثبت شده) تقسیم بر( نسبت کل سفارش‌های ثبت شده بر کل سهام قابل عرضه) می‌باشد.

تبصره 2: کلیۀ عرضه‌ها با یک قیمت انجام می‌شود.

 

ماده 14: حداکثر 3 روز کاری پس از تخصیص سهام به سرمایه‌گذاران، نماد معاملاتی سهم در بورس  باز و آماده معامله می‌شود. محدودیت دامنه قیمت روزانه از اولین روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، روی نماد معاملاتی شرکت اعمال خواهد شد.

 

ماده 15: حقوق و تعهدات مدیر عرضه و سایر هزینه‌های مربوط به عرضه اولیه، بر اساس قرارداد بین عرضه کننده / عرضه‌کنندگان و مدیر عرضه تعیین خواهد شد. مدیر عرضه در ازای ارائه خدمات، حق دریافت کارمزد اضافی از مشتریان را نخواهد داشت.

 

ماده 16: این دستورالعمل در 16 ماده و 14 تبصره در تاریخ ................................به تصویب هیأت مدیرۀ سازمان رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

 

منبع

بورس اوراق بهادار

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث دستورالعمل ها، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

حمید دیانت پی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی