تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
نخستین قانون موفقیت، تمرکز است. - ویلیام ماتیوس

در محیط امروز، تکنولوژی و نیازهای مشتریان دائما در حال تغییر می باشند، در نتیجه شناسایی نیازهای مشتری و برآورده نمودن آن ها در کوتاهترین زمان ممکن، با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و سهم بسزایی در موفقیت و بقا شرکت ها دارد.

 برای برخورد موثر با چنین شرایطی رویکردهای مدیریتی جدید و همزمان با آن، سیستم های اطلاعاتی مناسبی که بتواند این رویکردهای جدید را پشتیبانی نماید درطول زمان توسعه یافته و بکارگرفته شده اند که در ادامه روند توسعه سیستم های اطلاعاتی در این زمینه، مورد بررسی قرار می گیرند. در فرایند ارضای سفارشات ، سه حوزه اصلی بازاریابی، تدارکات و تولید درگیر هستند که در هر یک از این حوزه ها، سیستم های اطلاعاتی نقش مهمی را ایفا می کند . برای مثال سیستم اطلاعات مدیریت بازاریابی، برنامه های کاربردی از قبیل پیش بینی تقاضا و مدیریت سفارشات مشتری را شامل می شود . سیستم اطلاعات مدیریت تدارکات، مدیریت عرضه کنندگان و سفارشات خرید را در بر می گیرد و نهایتا سیستم اطلاعات مدیریت تولید ، اطلاعاتی در مورد ردیابی محصولات و قطعات و منابع مورد نیاز برای تولید را شامل می شود . نکته مهمی که در واقعیت با آن روبرو هستیم آن است که دو یا بیش از دو بخش از این حوزه های وظیفه ای نیازمند تسهیم و به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگرهستند . برای مثال اطلاعات در مورد سفارشات تولید و موجودی های جاری بطور همزمان بوسیله بخش های بازاریابی ، تدارکات و تولید مورد استفاده قرار می گیرند . در این حالت اگر هر بخش کار خود را با سیاست مستقل و جداگانه ای دنبال کند ، اهداف کلی و کلان سازمان کمرنگ شده و مدیران ارشد و اجرایی سازمان نمی توانند گزارشات مختلف از عملکرد و وظایف متعدد سازمان خود را بطور یکجا و مرتبط با هم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند . بنابراین به راه حلی نیاز است تا وظایف و فرآیندهای مختلف در یک سازمان را بصورت یکپارچه و به شکل زنجیرهای واحد تبدیل کند . در نتیجه مدیران قادر خواهند بود با استفاده از داده های بدست آمده از کل سازمان در زمان مناسب و به موقع تصمیم گیری های لازم را انجام دهند . استفاده از این روش برای مشتریان نیز موجب کاهش زمان و هزینه دستیابی به کالا و خدمات مورد نیازشان می گردد . در عمل توانایی و قابلیت سیستم های اطلاعاتی سنتی برای پشتیبانی از سفارشات پویا و یکپارچه کافی نمی باشد، از طرف دیگر مشکل دوباره کاری در ورود داده یکسان به این سیستم ها توسط بخشهای مختلف وجود دارد . در نتیجه ، این امر تلاش ها را در جهت ایجاد یک سیستم اطلاعات مدیریت یکپارچه سوق داد . این سیستم ها بطور ایده آل نه فقط برای پشتیبانی از فرآیند تصمیم گیری بلکه بعنوان ابزاری ارتباطی بین اعضای حوزه های مختلف کاری سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. اولین تلاشی که برای دستیابی به این نیاز صورت پذیرفت در قالب یک گروه از نرم افزارها به نام پردازنده های صورت مواد (BOMPs ) بود که به منظور استفاده بهینه از مواد ، تجهیزات و نیروی انسانی مورد استفاده قرار می گرفت . روش کار در این برنامه ها بدین صورت بود که مقدار مورد نیاز محصول به همراه اجزاء و قطعات مورد نیاز برای تولید آن محصول به سیستم وارد می شد و سیستم می توانست بر اساس آن ، همه مواد مورد نیاز برای تولید آن مقدار محصول را محاسبه و ارائه کند . بر اساس این نتایج ، پرسنل تدارکات قادر بودند برای خرید و تدارک مواد مورد نیاز ، برنامه ریزی لازم را بعمل آورند . ولی مشکل عمده ای که این نرم افزارها داشت آن بود که مقادیر مواد و قطعات موجود در خط تولید و یا مقادیر موجودی مانده در انبار که از تولیدهای قبلی باقی مانده بود را در نظر نمی گرفت ، بنابراین میزان موجودی انبار به مقدار قابل توجهی افزایش می یافت .

از سوی دیگر زمان تاخیر در سفارش مواد و تهیه آن نیز در محاسبات مد نظر قرار نمی گرفت . بنابراین سعی در تولید نرم افزارهایی برای کنترل موجودی انبار گسترش یافت و توجه مدیران به سمت سیستم های برنامه ریزی نیازمندی های مواد (MRP )سوق یافت . در این دیدگاه جدید که شکل پیشرفته BOMPs بود ، با در دست داشتن اطلاعات لازم در مورد میزان تقاضا برای محصولات و همچنین ساختار محصولات مورد نیاز می توان به راحتی مقدار مورد تقاضا برای هر محصول و اجزای آن را محاسبه کرد و این کار باعث کاهش خطای موجود در زمان پیش بینی میگردد . در این روش، مشکلات موجود در نرم افزارهای پردازشگر صورت مواد نیز حل شده بود . به عبارت دیگر این سیستم، میزان موجودی در گردش و زمان تهیه مواد را نیز در نظر می گرفت و بر این اساس برنامه زمانبندی شده ای برای خرید و تولید مواد ارائه می داد .سیستم های MRP اولیه که با I MRP شناخته می شدند اطلاعات بازاریابی موجود در برنامه کلان تولید (MPS )را با اطلاعات مربوط به سطوح جاری موجودی ها و سفارشات تولید ، خرید ، اطلاعات تکنولوژیک در مورد ساختار محصول و فرایندهای تولید آن محصول ترکیب می نمودند . نتایج بدست آمده از این سیستم به این صورت خواهد بود که از هر قطعه ، ماده اولیه ، محصول و ... چه میزان خریداری ، تولید و یا مونتاژ شود و چه موقع سفارش خرید یا تولید صادر گردد. بعدها سیستم برنامه ریزی نیازمندی های مواد برای سازمان های خدماتی نیز طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. با گذشت زمان قابلیت های جدیدتری به این سیستم ها اضافه شد که از آن جمله میتوان به ماژولهای برنامه ریزی ظرفیت و کنترل سطح کارخانه اشاره نمود . در نیمه دوم دهه 1980 میلادی، سیستم II MRP که شکل توسعه یافته MRP بود توسط شخصی بهنام اولیور وایت ارائه شد . در این سیستم علاوه بر اطلاعات مواد مورد نیاز ، برای سایر منابع از جمله ماشین آلات و تجهیزات ، پرسنل ، ابزار ، ظرفیت انبار و... نیز برنامه ریزی انجام میشد . این سیستم علاوه بر دارا بودن خصوصیات و توانمندی های MRP ،امکانات پیشرفته تری از جمله کنترل و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و برنامه ریزی بازاریابی را نیز شامل می شد، بدین ترتیب به رهوری منابع و کارایی سازمان به شکل چشمگیری افزایش یافت . با گذشت زمان ، عملیات مربوط به برنامه ریزی توزیع نیز در مجموعه نرم افزارهای II MRP به نام DRP وارد شد و بصورت یکپارچه ای با عملیات تولید مرتبط گردید .

 در ادامه تکامل MRPوII MRP ، سیستم های ERP طراحی شدند که در ابتدا فقط برای شرکت های تولیدی کاربرد داشت ولی از آنجا که هدف این سیستم ها یکپارچه سازی همه فرآیندهای اصلی سازمانی بصورت واحد بود، امروزه این سیستم ها همه فرآیندهای موجود در سازمان را در برمی گیرند.گروه گارتنر بعنوان ابداع کننده این واژه بصورت نسل جدیدی از سیستم هایII MRP در دهه 1990 شناخته می شود. راسل وتیلور این سیستم ها را بعنوان نسل جدید سیستمهای II MRP همراه با مدیریت پایگاه های داده رابطه ای (RDBM )و معماری مبتنی بر Server/Client ورابط کاربر گرافیکی(GUI(دانسته اند. بطور کلی از اوایل دهه 1960 که استفاده از کامپیوترها بطور گسترده در فرایندهای تجاری افزایش یافت از این کامپیوترها برای اتوماتیک کردن وظایف ساده و معمولی تجاری استفاده میشد. در آن زمان در هر شرکت ، نرم افزارهای مورد استفاده بر حسب نیاز آن شرکت توسط متخصصان بخش سیستم های اطلاعاتی ، تهیه و برنامه نویسی می شد . بنابراین هر شرکتی نرم افزارهای کاربردی تجاری از قبیل حقوق ، حسابداری ، انبارو... مخصوص به خود را دارا بود ولی از آنجا که این متخصصان سابقه کارهای تجاری و مالی را دارا نبودند ، اغلب ، نرم افزارهای تولید شده نمی توانست جوابگوی نیازهای شرکت ها به نحو مطلوب و بهینه باشد . بنابراین در دهه 1970 بعضی از مشاوران و برنامه نویسان کامپیوتر به فکر ارائه راهکار بهتری افتادند تا از این طریق بتوانند نرم افزارهای مورد نیاز شرکت های تجاری را نه بصورت خاص و ویژه برای هر شرکت بلکه بصورت نرم افزاری استاندارد ارائه کنند . از این طریق شرکت ها نیاز به اختراع دوباره چرخ نداشتند و از طرفی بکارگیری این نرم افزارها باعث کاهش در زمان تولید ، بکارگیری ، تست و حتی رفع اشکال می شد . زیرا همه این کارها اغلب یکبار و در شرکت سازنده انجام می گرفت . با وجود چنین پیشرفت هایی اگر شرکتی نیاز به یک مجموعه نرم افزاری کامل داشت می بایست بعنوان مثال مجموعه نرم افزارهای مالی را از یک فروشنده ، مجموعه تولید را از دیگری و مجموعه منابع انسانی را از فروشنده سوم خریداری می کرد که هر یک دارای بانک اطلاعاتی جداگانه ای بود و هماهنگی و یکپارچگی لازم بین آنها وجود نداشت .

 با گذشت زمان ، فروشندگان این بسته های نرم افزاری سعی در افزایش مجموعه نرم افزارهای دیگر و کاملتر کردن بسته نرم افزاری خود نمودند . بنابراین آن ها می توانستند با بهره گیری از نظرات مشتریان مختلف ، بهترین روش ها و رویه های عملیاتی موجود و مورد استفاده در سازمان ها و صنایع مختلف را شناسایی کرده و در قالب بسته های نرم افزاری کامل به بازار عرضه کنند .آنها همچنین سعی کردند نرم افزارهای خود را بگونه ای طراحی کنند که قابلیت پیاده سازی در بسترهای سخت افزاری مختلف و بر روی سیستم عامل های متفاوت با بانک های اطلاعاتی غیر یکسان را نیز داشته باشند. در اواخر دهه 1980 ، فروشندگان سعی در یکپارچه سازی مجموعه نرم افزارهای خود کردند تا بتوانند آنها را برای حوزه های کاری مختلف بکار گیرند . از این پس شرکت ها این امکان را داشتند که نرم افزارهای مورد استفاده خود

را بصورت یکپارچه و از یک فروشنده خریداری کنند و از این طریق هزینه های آموزش و نگهداری خود را کاهش دهند . با شروع دهه1990 و با رونق فروش سیستمهای 400/AS IBM و بانکهای اطلاعاتی DB2 استفاده از این بسته های نرم افزاری یکپارچه که ERP نامیده میشد توسعه یافت و شرکت ها شروع به جایگزینی این سیستم ها با سیستم های سنتی که توسط خودشان توسعه یافته بود کردند .

 در ابتدا تمرکز اولیه فروشندگان ERP بر شرکت های تولیدی و توزیعی بود . در دهه 1990 فروشندگان ERP اجزای سیستم خود را بطور کلی در چهار حوزه اصلی مالی ، تولید، توزیع و منابع انسانی ارائه می کردند .ولی با گذشت زمان و ظهور مباحثی همچون انجام خرید و تدارکات بصورت الکترونیکی و همینطورخرده فروشی الکترونیکی و وجود سایر حوزه های عملیاتی در شرکت ها ، این چهار حوزه اصلی دیگر نمی توانست جوابگوی نیاز همه سازمان ها باشد. سرانجام در ادامه ی تکامل ERP امروزه ERPII طراحی شده که می توان از آن به عنوان یک سیستم جامع یکپارچه نام برد که تمام سطوح عملیاتی سازمان از قبیل مالی، حسابداری، خرید، برنامه ریزی و ... را پوشش می دهد و امکان همکاری داخلی و خارجی بین فرآیندهای عملیاتی را فراهم می سازد(فقری،1385). در حقیقت با شروع قرن بیست و یکم فروشندگان سیستم های ERP در صدد برآمدند قابلیت استفاده ازکسب و کار الکترونیکی را در سیستم های خود فراهم آورند بطوریکه کاربران بتوانند براحتی با استفاده از یک مرورگر اینترنت در هر زمان و از هر جای دنیا به داده های موجود در پایگاههای داده سیستم ERP موجود در سازمان خود دسترسی پیدا کرده، از آن استفاده کنند و یا داده جدیدی را به آن وارد نمایند . برای نمونه میتوان به شرکت Oracle اشاره کرد که نسخه 11i خود را شامل اجزای سیستم ERP قبلی بعلاوه اجزایی شامل CRM)) مدیریت امور مشتریان  ، SCM (مدیریت زنجیره تامین ) و... به بازار عرضه کرد که اجزای جدید اضافه شده همگی قابلیت استفاده و بکارگیری-E businessرا دارا خواهند بود .

 

منابع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی دکتر مهدی مرادی

احسان ثقه ای ،سیستمهای ERP وفرآیندپیاده سازی آن.

جمشید فقری،مجید کریمی، صفورا حیدری، 1385 ،مدیریت اطلاعات بیمارستان و طراحی منابع سازمانی(ERP) ، مدیریت اطلاعات سلامت،دوره سوم،شماره 2،پائیز و زمستان 8

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
Akhavan |   1395/08/17 11:40:34   |
6     2
سلام
استفاده از سیستمERPاین نتایج را به همراه خواهد داشت :

۱بهبود زنجیره تامین مواد و منابع ۲ کاهش موجودی ها ۳ حذف اقدامات تکراری ۴ کاهش زمان تولید ۵ افزایش انعطاف پذیری و بهینه سازی تولید

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فلاح زاده |   1395/08/22 19:41:03   |
2     7
واژه ERP اصولاً بر سامانه‌هایی که به منظور برنامه‌ریزی استفاده از منابع فروش طراحی شده‌اند دلالت می‌کند. اگر چه واژه مشتق ERP ریشه در محیط مصنوعی دارد، استفاده امروزی از ERP حوزه‌های وسیع‌تری را شامل می‌شود. سامانه‌های ERP بر حسب نوع، تلاش می‌کنند که همهٔ فعالیت‌های یک پایگاه یا سازمان را تحت پوشش قرار دهند (صرف نظر از ساختار سازمانی). به علاوه ممکن است این نکته مورد توجه قرار گیرد که یک بستهٔ نرم‌افزاری عموماً به منظور فراهم نمودن کارایی در بسته‌ای خاص است، بسته‌ای که تحت پوشش دو سیستم یا بیشتر است. از نظر فنی، یک بسته نرم‌افزاری که فعالیت‌های حسابداری و صورت حساب (لیست پرداخت) را تدارک می‌بیند، یک بسته نرم‌افزاری ERP نامیده می‌شود. با این وجود، واژه (ERP) نوعاً برای کاربردهای بیشتر نیز به کار می‌رود. معرفی یک سیستم ERP به منظور جایگزین کردن دو یا چند کارکرد مستقل است، که این امر نیاز به ارتباط خارجی که قبلاً بین سیستم‌ها لازم بود را برطرف می‌سازد. همچنین مزایای دیگری را فراهم می‌کنند که ناشی از استانداردسازی و نگهداشت پایین‌تر (یک سامانه به جای دو یا بیشتر) برای قابلیت گزارش‌دهی آسان‌تر (مانند این همه داده‌ها که نوعاً در یک پایگاه داده نگهداری شود) نمونه‌هایی برای سیستم ERP شامل می‌شود: تولید، ملزومات، واحد مالی، مدیریت روابط مشتری(CRM)، منابع انسانی و مدیریت انبارداری.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین قدیریان ابرقویی |   1395/08/22 23:24:09   |
5     5
استراتژیها ابزاری هستند که شرکت میتواند بدان وسیله به هدفهای بلند مدت خود دست یابد.استراتژی منابع انسانی ، آن دسته ازبرنامه ها ، سیاستها وفعالیتهای مبتکرانه درزمینه منابع انسانی است که برای ایجاد رابطه تنگاتنگ بین منابع انسانی بااهداف کلی استراتژیک سازمان طراحی شده است .منابع انسانی در سازمان همانند سایر منابع به شمار می روند و دارای مدیریت خاص خود هستند.هر چه در سطوح سازمان بالاتر می رویم،مدیریت منابع انسانی از شیوه های کمی به شیوه های کیفی متوسل می شود.
امروزه رسمیت و عینیت سازمانها با منابع انسانی آنها شناخته می شود و اهمیت دادن به منابع انسانی اساس و محور کار مدیران ارشد سازمانهاست این که چگونه به منابع انسانی اهمیت داده شود نیازمند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی است یعنی بدون برنامه نمی توان از نیروی انسانی در راستای تحقق اهداف کوتاه و بلند مدت سازمان بهره برد. بنابراین سازکاری که می توان بوسیله آن به منابع انسانی اهمیت داد و از آن بعنوان یک سرمایه بی پایان و پایدار در جهت پویایی سازمان بهره گرفت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی است. سازمانهای مختلف از مرحله روزمرگی و برنامه روزی در بعد منابع انسانی خواسته یا ناخواسته بایستی به سمت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی حرکت نمایند و رسیدن به این مهم به یکباره میسر نیست و بایستی زمینه ها و پیش نیازهای آن مهیا شده و این بدان علت است که توجه به پیش نیازهای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی مهمتر از خود برنامه ریزی است این پیش نیازها عبارتند از:پیش نیازهای ساختاری، پیش نیازهای فرهنگی و پیش نیازهای انسانی.
اجرای برنامه‌ریزی استراتژیک همزمان با آغاز فعالیت سازمان است. برنامه‌ریزی استراتژیک معمولاً بخشی از یک برنامه کسب و کار تجاری، همراه با برنامه بازاریابی، برنامه مالی و عملیاتی است؛ برنامه‌ریزی استراتژیک با آمادگی موسسه برای سرمایه گذاری جدید انجام می شود. برای مثال توسعه یک بخش جدید، تولید عمده کالای جدید یا خط تولید جدید؛ برنامه‌ریزی استراتژیک باید حداقل سالی یک بار به منظور آماده سازی سازمان جهت سال مالی جدید اجرا شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ناصریان اصل |   1395/08/23 22:51:13   |
4     7
سیرتکاملیerp
• دوره اول (قبل از سال 1960 میلادی):
دراین مدت نرم‌افزارهایی به نام BOM Processors توسعه پیدا کرده بودند که هدف عمده آنها استخراج مواد لازم برای تولید تعدادی محصول بود . این نرم‌افزارها توجه چندانی به اندازه و حجم تولید و یا به تعبیری دیگر Lot Sizing نداشته و از سوی دیگر زمان تحویل این اقلام را مدنظر قرار نمی‌دادند . ضمنا این نرم‌افزارها ، موجودی خطوط مختلف تولید و انبارها را مدنظر قرار نمی‌دادند و به همین جهت با استفاده از آنها حجم موجودی در جریان افزایش پیدا می‌نمود .
• دوره دوم (بین سالهای 1960 و 1970 میلادی ):
در اوایل این دهه تمرکز نرم‌افزاری بیشتر بر روی سیستمهای کنترل موجودی بود . در این مدت همچنان بیشتر از مفاهیم سنتی کنترل موجودی برای توسعه نرم‌افزارهای مرتبط استفاده می‌شد . اما در اواخر این دهه مفهوم MRP یا برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز معرفی و نرم‌افزارMRPI توسط شرکت IBM توسعه پیدا کرد . مهمترین مشکل این نرم‌افزار و نرم‌افزارهای مشابه ، اجرای آن بر روی Main Frame های گران قیمت مستقر در مراکز دانشگاهی ، نظامی و ... بود و همین امر فاصله زمانی بین دو برنامه‌ریزی را افزایش می‌داد . این سیستم به صورت برگشتی ، زمان تحویل اقلام موردنیاز برای ساخت یک محصول خاص را از زمان تحویل به مشتری تا زمانیکه برای مونتاژ شدن روی خطوط مونتاژ موردنیاز بود را برنامه‌ریزی می‌کردند . سازمانها در اجرای MRPI مشکلات زیادی داشتند، این مشکلات بیشتر مشکلاتی سیستمی و ناشی از کاربران بودند تا مشکلاتی تکنولوژیک . از طرف دیگر ، این سیستم ارتباط بین تولید و استراتژیهای رقابتی سازمان را چندان مدنظر قرار نمی‌داد ضمنا ظرفیتهای تولیدی سازمان چندان در این سیستم لحاظ نمی‌شدند .
• دوره سوم(بین سالهای 1970 و 1980 میلادی):
تمرکز بر MRPI با توجه به برنامه کلان تولید یا MPSو توسعه MRP حلقه بسته . در این سیستمها امکان بروز نارسایی در زنجیره تولید به حداقل رسید اما همچنان این سیستمها فقط برنامه‌ریزی تولید را انجام داده و حمایت چندانی از سایر منابع تولید نداشتند .
• دوره چهارم(بین سالهای 1980 و 1990 میلادی):
گسترش MRPI به کف کارگاه و توسعه MRPII که برنامه‌ریزی بخش زیادی از منابع تولیدی را انجام می‌داد . در اوایل همین دهه سیستمهای DRP یا سیستمهای برنامه‌ریزی توزیع که مستقل از MRPII عمل می‌کردند وارد این سیستم شده و عملاً مشکل عدم ارتباط این دو سیستم با یکدیگر مرتفع گردید .
• دوره پنجم( بین سالهای 1990 و 2000 میلادی و پس از آن):
گسترش MRPII به سایر حوزه‌ها و اضافه نمودن سیستمهای پشتیبان تصمیم، به MRPII توسعه‌یافته که در تمام عرصه‌های تولیدی ، خدماتی ، تجاری ، توزیع و ... کارایی داشت و ظهور ERP . مشکل عمده سیستمهای MRPII و توسعه یافته‌های آن این بود که تنها سیستم تولیدی ساخت به منظور انبار یا MTS را پشتیبانی می‌نمود و سایر سیستمهای تولیدی را چندان پوشش نمی‌داد ؛ اما با ظهور ERP در حوزه تولید ، تمامی سیستمهای تولیدی تحت پوشش قرار گرفتند . بخشها ، فرایندها و وظایف مختلفی از جمله کنترل کیفیت ، نگهداری و تعمیرات ، امور حسابداری ، مالی و ... به سیستمهای تولیدی متصل شده و ERP به عنوان حد فاصل سیستمهای SCM و CRM مطرح گردید . این سیستم بیش از آنکه عنوان جدیدی برای MRPII باشد ، به عنوان سطح بعدی در سطوح تکاملی سیستمهای کامپیوتری طراحی شده برای پشتیبانی از عملیات سازمان مطرح است .
در سال 1995 ، پدیده اینترنت واردERP شد و در سالهای 1998 تا 2000 ، EDI و ERP با یکدیگر پیوند خوردند ؛ در سال 2000 اینترنت به عنوان جزیی تفکیک ناپذیر از ERP محسوب و سیستمهای ERP تحت وب توسعه یافتند که فناوری چند لایه‌ای در معماری سیستم اطلاعاتی را پشتیبانی می‌کنند . امروزه هم سیستمهای جدیدی با عنوان ERP II در حال توسعه هستند که اساس آنها وب بوده و تمرکز بسیار زیادی بر حمایت از ماژول SCM دارند و عملا در تعریف امروز ERP ، آنرا کاملا مرتبط و جدایی‌ناپذیر از SCM تعریف می‌نمایند . قابل ذکر است که در سال 1998 بیش از بیست‌هزار سازمان در سراسر جهان مبلغی افزون بر هفده‌میلیارد دلار در زمینهERP سرمایه‌گذاری نموده‌اند که این رقم در سالهای بعد بین سی تا پنجاه درصد رشد داشته و در سال 2003 به رقمی نزدیک به صدمیلیارد دلار رسیده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1395/08/28 09:45:54   |
0     3
جرقه استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی به جنگ جهانی دوم برمیگردد و بتدریج استفاده از این سیستم‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌ها عمومیت پیدا کرد. در دهه ۶۰ میلادی شرکت IBM سیستم کنترل انبار و برنامه‌ریزی تأمین مواد MRPI پیاده‌سازی کرد و تا دهه ۷۰ میلادی که شرکت SAP ERP مفهوم دقیق تری از MRP I و سپس MRP II را در سیستم‌های خود طراحی و پیاده‌سازی کردند. رفته رفته در کنار این سیستم‌ها سیستم‌های دیگری چون سیستم‌های مالی، فروش، نگهداری و تعمیرات، منابع انسانی و ... طراحی و در سازمانها مورد استفاده قرار گرفتند و جزیره‌ای بودن آنها باعث بروز مشکلات متعددی شد. از طرف دیگر طراحی این سیستم‌ها بصورت وظیفه گرا Function Oriented بود عدم نگاه فرایندی مشکلات دیگری در سازمانها بوجود آورده بود. شرکت آلمانی اس آ پ اولین شرکتی بود که مفهوم دقیق ERP را با نگاه یکپارچه و فرایند محور در تمام حوزه‌های عملیاتی و برای صنایع مختلف طراحی و در هزاران شرکت تراز اول دنیا پیاده‌سازی کرد از سال ۱۳۸۰ تا کنون به عنوان کامل‌ترین ارائه دهنده ERP در دنیا معروف است.[SAP ERP] سامانه‌های ERP اصولاً باید شامل حداقل ویژگی‌های زیر باشند:

--Enterprise—باشد یعنی بتواند بصورت یکپارچه کلیه فرایندها و داده‌های چند شرکت را در قالب یک هولدینگ (ممکن است برخی از شرکتها در کشورهای دیگر باشند) پشتیبانی نماید لذا باید بتواند زبانها، ارزها، تقویم و... بدون محدودیت پوشش دهد
--Resource—فرایندهای مربوط به کلیه منابع سازمان (منابع مالی، منابع تولیدی ماشین آلات، مواد، منابع انسانی) را داشته باشد.
--Planning—قابلیت برنامه‌ریزی منابع سازمان (منابع مالی، منابع تولیدی ماشین آلات، مواد، منابع انسانی) را داشته باشد. برنامه‌ریزی به معنی
1.برنامه‌ریزی احتیاجات مواد MRP I
2.برنامه‌ریزی تولید MRP II
3.برنامه‌ریزی تأمین منابع مالی FSCM
4.برنامه‌ریزی منابع انسانی شامل برنامه جذب، و حفظ نیروی انسانی و Carrier Plan
5.برنامه‌ریزی فروش SOP
6.برنامه‌ریزی تقاضا DP
7.برنامه‌ریزی پروژه MPS
8.برنامه‌ریزی حمل و نقل TM
--سامانه یکپارچه‌ای که حداقل دو بخش مختلف یک شرکت و یا سازمان را بصورت یکنواخت و بدون نیاز به ارتباط چند نرم‌افزار پاسخ دهد.
--سامانه یکپارچه‌ای که به صورت برخط، بدون تکیه بر به روزرسانی دوره‌ای و همانندسازی، اطلاعات را نگهداری می‌کند.
--سامانه‌ای با یک پایگاه داده مشترک، که تمام اطلاعات برنامه‌ها و پیمانه‌های کاربردی در آن ذخیره شده و قابل استفاده در تمامی بخشهای سامانه می‌باشند.
--سامانه‌ای با نگاه مداوم و احساس یکنواخت در طول تمامی ماژولها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدایمان جلالیان |   1395/09/01 19:34:16   |
0     5
در اوایل این دهه تمرکز نرم‌افزاری بیشتر بر روی سیستمهای کنترل موجودی بود . در این مدت همچنان بیشتر از مفاهیم سنتی کنترل موجودی برای توسعه نرم‌افزارهای مرتبط استفاده می‌شد . اما در اواخر این دهه مفهوم MRP یا برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز معرفی و نرم‌افزارMRPI توسط شرکت IBM توسعه پیدا کرد . مهمترین مشکل این نرم‌افزار و نرم‌افزارهای مشابه ، اجرای آن بر روی Main Frame های گران قیمت مستقر در مراکز دانشگاهی ، نظامی و ... بود و همین امر فاصله زمانی بین دو برنامه‌ریزی را افزایش می‌داد . این سیستم به صورت برگشتی ، زمان تحویل اقلام موردنیاز برای ساخت یک محصول خاص را از زمان تحویل به مشتری تا زمانیکه برای مونتاژ شدن روی خطوط مونتاژ موردنیاز بود را برنامه‌ریزی می‌کردند . سازمانها در اجرای MRPI مشکلات زیادی داشتند، این مشکلات بیشتر مشکلاتی سیستمی و ناشی از کاربران بودند تا مشکلاتی تکنولوژیک . از طرف دیگر ، این سیستم ارتباط بین تولید و استراتژیهای رقابتی سازمان را چندان مدنظر قرار نمی‌داد ضمنا ظرفیتهای تولیدی سازمان چندان در این سیستم لحاظ نمی‌شدند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/10 16:00:04   |
1     2
ERPچیست؟
برنامه‌ریزی منابع سازمانی (Enterprise resource planning) که به اختصار ERP نامیده می شود، طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلفی را شامل می شود که هدف آن، گردآوری تمام داده‌ها و فرایندهای یک سازمان در یک سیستم واحد و در نهایت بهبود عملکرد سازمان می باشد.
در واقع ERP، سامانه‌ یکپارچه ای است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی می باشد.
در ERP قرار است تمام داده ها و فرآیندهای سازمان در یک سیستم واحد جمع شود، برای نیل به این هدف، ERP از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری متعددی برای دستیابی به این مجموعه عظیم اطلاعات استفاده می کند.
سیستم های ERP بر اساس نوع، تلاش می کنند همه فعالیت های یک سازمان را تحت پوشش قرار دهد.
تعاریف مختلفی از ERP ارائه شده است ولی شاید یکی از بهترین آنها این باشد:
بسته نرم افزاری ERP مجموعه ای است از ماژول های آماده که تمام فرآیندهای تجاری سازمان را پوشش می دهد.
این «فرآیندهای تجاری» می تواند بسیار وسیع بوده و از مدیریت تولید، خرید قطعات، ارسال مواد خام به واحدهای تولیدی، کنترل موجودی بازار و پیگیری سفارش ها و... را شامل شود.

معمولاً سیستم های ERP دارای اجزای ذیل می باشند:

مالی - حسابداری
منابع انسانی
ساخت و تولید
مدیریت زنجیره تامین
مدیریت پروژه
مدیریت ارتباط با مشتری
انبار داده ها
کنترل دسترسی


اکنون بد نیست به برخی مزایای ERP اشاره کنیم:

کاهش هزینه های انبار
کاهش هزینه سفارش ها
کاهش هزینه تولید
کاهش هزینه عملیات مالی
کاهش هزینه حمل و نقل
کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری
کاهش هزینه های ناشی از توقف خط تولید
کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدهای مختلف سازمان
کاهش زمان تکمیل و نهایی کردن محصول
افزایش شفافیت و ردگیری فرآیندهای تولید برای مشتری
افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری
افزایش رضایت مندی مشتری از طریق درگیر کردن وی در کارها از لحظه سفارش تا دریافت محصول
همچنین افزایش فروش و در نهایت رشد و بالندگی سازمان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدخت حاجی میرزاده |   1395/10/13 20:06:14   |
0     2
ERPیک فکر، فن آوری و سیستم برای مدیریت با کارآیی بالا روی منابع مختلف در کل یک سازمان است. این نوع مدیریت از طریق یکپارچه کردن فعالیتها، در جهت بالا بردن کارآیی و بهره وری سازمان و افزایش رضایت و ارزش مشتری انجام می گیرد. ERP تمام مراحل عملیاتی یک فرآیند را در سازمان نمایش می دهد . به همین دلیل ERP را یک نرم افزار Back – Office می نامند. چرا که تنها با ارتباطات و واحدهای داخلی سازمان کار دارد و به ارتباطات بیرونی سازمان (معروف بهFront – Office) کاری ندارد. وظایف اخیر امروزه به عهده سیستمهای [1]CRM است . البته برخی شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای ERP اخیراً محصول خود را همراه با خدمات CRM ارائه می کنند.» شاید کلاسیک ترین مثال عملی ضرورت بکارگیری ERP، مسئله دریافت سفارش جدیدی برای ساخت و تحویل یک محصول باشد. فرض کنید که شما به عنوان صاحب یک واحد تولیدی با چنین رویدادی روبرو شده اید. در صورتیکه این کالا در انبار موجود نباشد، باید نوع و تعداد قطعات و یا مواد اولیه مورد نیاز را مشخص کرده و برای خرید به واحد تدارکات بدهید. به طور موازی باید برنامه تولید را برای واحد تولید مشخص کنید. اگر تجهیزات شما در حال سرویس و یا تعمیر باشد، مشکل جدیدی پیش خواهد آمد. همین طور اگر پرسنل متخصص نداشته باشید. اسناد مالی برای تخمین قیمت تمام شده باید به واحد مالی یا حسابداری صعتی ارائه شوند. امور مربوط به ورود و خروج کالا در انبار نیز موضوع جداگانه ای است . ایجاد هماهنگی بین همه این کارها، علاوه بر هزینه و زمان، توان فکری زیادی را مصرف می کند که تنها از عهده یک سیستم ERP بر می آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/22 16:57:18   |
1     2
ERPچیست؟
بسته نرم افزاری ERP مجموعه ای است از برنامه های آماده که تمام فرآیندهای تجاری سازمان را پوشش می دهد.
این «فرآیندهای تجاری» می تواند بسیار وسیع بوده و از مدیریت تولید، خرید قطعات، ارسال مواد خام به واحدهای تولیدی، کنترل موجودی بازار و پیگیری سفارش ها و... را شامل شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1395/10/26 19:31:55   |
1     1
معایب erp
۱)نصب و نگهداری این سیستم گران است.
۲)استفاده ازبعضی ازاین سیستم ها دشواراست
۳) برای به اشتراک گذاشتن بعضی ازاین اطلاعات حساس که برای فرایندضروری است بامقاومت افراد مواجه میشوید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
اعظم توکلی |   1395/10/26 21:28:05   |
0     2
مفید و قابل درک بود چون در حال حاظر در شرکتها قابل استفاده میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/10/30 15:22:54   |
0     1
به دلیل جهانی شدن اقتصاد و بازار و رقابتی شدن محیط کسب وکار، سازمان ها به یافتن راه حل های کسب و کار بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینان تر نیاز دارند. بسیاری از ساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی که فرآیندهای کاری را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند بهبود یافته اند. با اداره مؤثرتر این فرآیندها سازمان ها می توانند از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان به مزیت های رقابتی دست یابند. در حال حاضر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی های مدیریت سازمان مطرح می باشد. سیستم برنامه ریزی منابع سازمان(ERP) مستلزم استفاده از سیستم های اطلاعاتی پیچیده ای از لحاظ مدل و تکنولوژی است. کلمه ERP در اصل مخفف واژگانEnterprise Resource Planning یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمان است که طیف وسیعی از فعالیت های مختلفی را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می شود، در بر دارد. سیستم برنامه ریزی منابع سازمان سیستم اطلاعاتی یکپارچه ای است که فرآیندهای اصلی و فعالیت های عمده سازمان را پشتیبانی کرده و امکان برنامه ریزی و کنترل منابع سازمان را فراهم می کند. این سیستم یک سیستم میان وظیفه ای سازمان است که توسط مجموعه های یکپارچه بخش های نرم افزاری اداره شده و فرآیندهای اصلی درونی کسب وکار یک شرکت را پشتیبانی می کند. ظرفیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در یکپارچه کردن و اطلاعات حوزه های عملکردی مختلف از طریق یک پایگاه داده متمرکز داده، سبب شده تا صاحب نظران این سیستم ها را به عنوان پیش نیاز موفقیت در قرن بیست و یک معرفی کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمجتبی موسوی |   1395/10/30 21:10:17   |
0     0
سیستم II MRP که شکل توسعه یافته MRP بود توسط شخصی بهنام اولیور وایت ارائه شد . در این سیستم علاوه بر اطلاعات مواد مورد نیاز ، برای سایر منابع از جمله ماشین آلات و تجهیزات ، پرسنل ، ابزار ، ظرفیت انبار و... نیز برنامه ریزی انجام میشد . این سیستم علاوه بر دارا بودن خصوصیات و توانمندی های MRP ،امکانات پیشرفته تری از جمله کنترل و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و برنامه ریزی بازاریابی را نیز شامل می شد، بدین ترتیب به رهوری منابع و کارایی سازمان به شکل چشمگیری افزایش یافت . با گذشت زمان ، عملیات مربوط به برنامه ریزی توزیع نیز در مجموعه نرم افزارهای II MRP به نام DRP وارد شد و بصورت یکپارچه ای با عملیات تولید مرتبط گردید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سودابه محسن زاده |   1395/11/01 23:54:31   |
1     1
• ERP، یک علم و فن برای مدیریت منابع است.
• یک راه حل نرم ‌افزاری است که تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان را به طور یکپارچه در یک سیستم نرم‌افزاری واحد تعریف و ایجاد می‌کند.
• یک بسته نرم‌ افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعاتی و برقراری جریان اطلاعات بین تمامی ‏بخش‌های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/03 22:36:42   |
0     0
سامانه‌های ERP اصولاً باید شامل حداقل ویژگی‌های زیر باشند:
--Enterprise—باشد یعنی بتواند بصورت یکپارچه کلیه فرایندها و داده‌های چند شرکت را در قالب یک هولدینگ (ممکن است برخی از شرکتها در کشورهای دیگر باشند) پشتیبانی نماید لذا باید بتواند زبانها، ارزها، تقویم و... بدون محدودیت پوشش دهد
--Resource—فرایندهای مربوط به کلیه منابع سازمان (منابع مالی، منابع تولیدی ماشین آلات، مواد، منابع انسانی) را داشته باشد.
--Planning—قابلیت برنامه‌ریزی منابع سازمان (منابع مالی، منابع تولیدی ماشین آلات، مواد، منابع انسانی) را داشته باشد.
مدیریت منابع سازمانی از جمله مفاهیمی است که در امتداد استراتژی «تمرکز در عین توزیع پذیری» با هدف شناخت،برنامه ریزی،تخصیص و ارزیابی منابع سازمانی شکل گرفت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1395/11/05 10:33:33   |
0     0
تاریخچه و فلسفه طراحی سیستم های ERP
در محیط امروز، تکنولوژی و نیازهای مشتریان دائما در حال تغییر می باشند، در نتیجه شناسایی نیازهای مشتری و
برآورده نمودن آنها در کوتاهترین زمان ممکن، با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و
سهم بسزایی در موفقیت و بقا شرکتها دارد. برای برخورد موثر با چنین شرایطی رویکردهای مدیریتی جدید و همزمان
با آن، سیستمهای اطلاعاتی مناسبی که بتواند این رویکردهای جدید را پشتیبانی نماید درطول زمان توسعه یافته و
بکارگرفته شدهاند که در ادامه روند توسعه سیستم های اطلاعاتی در این زمینه، مورد بررسی قرار میگیرند.
در فرایند ارضای سفارشات ، سه حوزه اصلی بازاریابی، تدارکات و تولید درگیر هستند که در هر یک از این حوزه ها،
سیستمهای اطلاعاتی نقش مهمی را ایفا میکند . برای مثال سیستم اطلاعات مدیریت بازاریابی، برنامه های کاربردی
از قبیل پیش بینی تقاضا و مدیریت سفارشات مشتری را شامل میشود . سیستم اطلاعات مدیریت تدارکات، مدیریت
عرضه کنندگان و سفارشات خرید را در بر میگیرد و نهایتا سیستم اطلاعات مدیریت تولید ، اطلاعاتی در مورد ردیابی
محصولات و قطعات و منابع مورد نیاز برای تولید را شامل میشود . نکته مهمی که در واقعیت با آن روبرو هستیم آن
است که دو یا بیش از دو بخش از این حوزههای وظیفهای نیازمند تسهیم و به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر
هستند . برای مثال اطلاعات در مورد سفارشات تولید و موجودیهای جاری بطور همزمان بوسیله بخشهای بازاریابی ،
تدارکات و تولید مورد استفاده قرار میگیرند . در این حالت اگر هر بخش کار خود را با سیاست مستقل و جداگانه ای
دنبال کند ، اهداف کلی و کلان سازمان کمرنگ شده و مدیران ارشد و اجرایی سازمان نمیتوانند گزارشات مختلف از
عملکرد و وظایف متعدد سازمان خود را بطور یکجا و مرتبط با هم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند . بنابراین به راه حلی
نیاز است تا وظایف و فرآیندهای مختلف در یک سازمان را بصورت یکپارچه و به شکل زنجیرهای واحد تبدیل کند . در
نتیجه مدیران قادر خواهند بود با استفاده از دادههای بدست آمده از کل سازمان در زمان مناسب و بهموقع تصمیم
گیریهای لازم را انجام دهند . استفاده از این روش برای مشتریان نیز موجب کاهش زمان و هزینه دستیابی به کالا و
خدمات مورد نیازشان میگردد . در عمل توانایی و قابلیت سیستمهای اطلاعاتی سنتی برای پشتیبانی از سفارشات پویا و
یکپارچه کافی نمیباشد، از طرف دیگر مشکل دوباره کاری در ورود داده یکسان به این سیستمها توسط بخشهای
مختلف وجود دارد . در نتیجه ، این امر تلاشها را در جهت ایجاد یک سیستم اطلاعات مدیریت یکپارچه سوق داد . این
سیستمها بطور ایده آل نه فقط برای پشتیبانی از فرآیند تصمیم گیری بلکه بعنوان ابزاری ارتباطی بین اعضای حوزه
های مختلف کاری سازمان مورد استفاده قرار میگیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میر تقی |   1396/01/09 13:47:26   |
1     0
استفاده از سیستم های اطلاعاتی که بتواند همه فعالیت ها و وظایف موجود در یک سازمان را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات لازم و ضروری را به موقع در اختیار استفاده کنندگان آن قرار دهد از ابزارهای حیاتی در سازمان های امروز است. بدون برخورداری از این سیستم ها افزایش قابلیت های سازمان، بهبود عملکرد، تصمیم گیری بهتر و دستیابی به مزیت رقابتی غیرممکن است. در این میان سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) از جدیدترین ابزارهای مدیریتی بوده که قادر است اطلاعات موجود در سازمان را با استفاده از فناوری اطلاعات در تمام حوزه های فعالیت سازمان به طور منسجم و یکپارچه جمع آوری کرده و اطلاعات و نتایج بدست آمده از آن را در اختیار استفاده کنندگان آن در سطوح مختلف سازمان قرار دهد. این سیستم ها را می توان جدیدترین فناوری های اطلاعاتی در یک دهه گذشته دانست، ثمره ای که به سرعت در حال دگرگونی و تکامل است.
در این مقاله با بیان ساده، مفهوم، ‌ویژگی ها و مزایای برنامه ریزی منابع سازمان، سیر تکامل و مراحل اجرای آن در سازمان را توضیح می دهد.



مفهوم و مزایای ERP

در بیشتر مراکز تولیدی، مشکلات موجود ناشی از کمبود تلاش کارکنان نیست بلکه کمبود همکاری و هماهنگی در استفاده از منابع در دسترس کارخانه (کارکنان، اطلاعات، مواد، ابزار) و در نتیجه عدم مدیریت موثر در کار، عوامل اصلی به وجود آورنده این مشکلات است.



سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، ابزار نوینی است که رفع ناهماهنگی یاد شده را با تاکید بر بهبود فرایندهای سازمان و تصمیم گیری صحیح تر و آسان تر مدیران، هدف قرار داده است. به بیان دیگر:

- ERP یک راه حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که به منظور ارتقای مدیریت فرایند و عملیات سازمانی منابع سازمان را به وسیله یک سیستم به هم پیوسته، به سرعت و با دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد.

- سیستم های ERP سیستم های مبتنی بر کامپیوتر هستند که برای فرایندهای یک سازمان طراحی شده و برنامه ریزی، تولید و پاسخگویی به مشتریان را یکپارچه می کند.

ERP دو مزیت عمده ارائه می کند که در سیستم های سازمانی غیریکپارچه وجود ندارند:

1- یک نگرش یکپارچه سازمانی از کسب و کار که در برگیرنده تمام فعالیت ها (وظایف سازمانی) و بخش ها است.

2- یک پایگاه داده ای سازمان که تمام فعالیت های کسب و کار در آن، وارد، ضبط، پردازش، نظارت و گزارش می شود.

این نگرش یکپارچه مستلزم گسترش همکاری و هماهنگی بین بخش های مختلف است اما سازمان را در رسیدن به اهداف خود و ارتقای قابلیت پاسخگویی، توانا می سازد.

ویژگی های سیستم های ERP

هدف اصلی و اولیه بسته های نرم افزاری ERP ، گردآوری بخش ها و حوزه های مختلف یک سازمان در داخل یک سیستم یکپارچه است، به گونه ای که این سیستم بتواند جوابگوی تمامی نیازهای بخش های متفاوت یک سازمان باشد.

در یک جمع بندی می توان گفت سیستم های ERP ، تنها حاصل اجتماع فرایندها و وظایف مختلف سازمانی در قالب یک بسته نرم افزاری نیست بلکه حداقل باید دارای چند مشخصه کلیدی باشد تا بتواند به عنوان یک راه حل درست مطرح شود. این ویژگی ها عبارتند از:‌

انعطاف پذیری: سیستم های ERP باید بتوانند به نیازهای متغیر سازمان ها و شرکت های استفاده کننده پاسخ دهند.

همچنین این سیستم باید به گونه ای باشد که هر جزیی از بسته نرم افزاری بتواند بدون تاثیر در روش های دیگر در هر سازمانی، تغییر کرده، اضافه یا حذف شود.

فراگیر بودن: سیستم های ERP باید وظایف سازمانی مختلفی را پشتیبانی کنند و متناسب با طیف وسیعی از سازمان ها مورد استفاده قرار گیرند.

فرا شرکتی: این سیستم ها باید به صورت online به سازمان های دیگر و سایر شرکای تجاری از جمله تامین کنندگان و مشتریان متصل باشند.

بهترین روش های موجود: مجموعه ای از بهترین روش های مورد استفاده و تجربه شده در جهان باید در این نرم افزارها گردآوری شده باشد.

شبیه سازی واقعیت: بنای طراحی و استفاده از این نرم افزارها، شبیه سازی اقدامات و فرایندهایی است که در سازمان انجام می گیرد.

سایر ویژگی ها: علاوه بر موارد کلیدی مطرح شده، می توان به ویژگی هایی همچون کاهش کارها، حذف دوباره کاری و بهینه سازی منابع‌، محیط کاربر پسند (شامل راهنمایی online و رابط گرافیکی مناسب)، انعطاف پذیری در انطباق با قوانین کشورها (در زمینه های مالی، مالیاتی، فروش، صادرات و واردات)، دسترسی آسان به اطلاعات و نامحدود بودن در ثبت اطلاعات از نظر حجم رکوردهای اطلاعاتی، اشاره کرد.

حروف اختصاری( MRP -Material Resource Planning) به معنای برنامه ریزی نیازمندی مواد، در سه مفهوم متفاوت ولی وابسته به هم به کار برده می شوند. هر یک از این مفاهیم، درجه ای از میزان پیشرفت و تحول MRP را نشان می دهند.

- MRPI برنامه ریزی نیازمندی مواد

- MRP با حلقه بسته

- MRPII برنامه ریزی منابع تولیدی

MRPI اولین مرحله تکاملی در MRP بود. سیستم MRP یک سیستم برنامه ریزی مواد زمان بندی شده مشروح است. این سیستم برنامه کلان تولید را به مجموعه ای مشروح از مواد مورد نیاز که می تواندبرای برنامه ریزی،‌زمان بندی و کنترل تولید در سطح کارخانه به کار گرفته شود، تبدیل می کند.

MRP با حلقه بسته،‌ مرحله منطقی تحول MRP بود که منجر به یک سیستم کنترلی تولید شد. یکی از اساسی ترین فرضیات یک سیستم MRP ، نامحدود بودن ظرفیت است. این فرض در عمل،‌ ضعیف بود. بنابراین سیستم MRP با حلقه بسته برنامه ریزی احتیاجات ظرفیتی خود، به عنوان کنترل کننده میزان پیشرفت برنامه تولید محسوب می شود. در این سیستم، عملکردهای واقعی تولید و تامین مواد، اندازه گیری و با برنامه مقایسه می شوند (حلقه بسته می شود.) این عمل باعث می شود تا مدیریت تشخیص دهد که آیا نیاز به اقدامات اصلاحی وجود دارد یا خیر؟

MRPII ترکیبی است از MRP حلقه بسته به علاوه اجزایی برای برنامه ریزی مالی- تجاری. از MRPII می توان برای برنامه ریزی ظرفیت، حمل کالا، نگهداری و تعمیرات و غیره استفاده کرد. از سوی دیگر می توان برای برنامه ریزی امور مالی نیز جریانات نقدینگی را پیش بینی کرد. همچنین می توان به منظور برنامه ریزی نیروی انسانی، نیروی مورد نیاز در آینده را برآورد کرد. MRPII از طریق هماهنگ کردن فعالیت های انجام گرفته در بخش های کاری مختلف شرکت و به کارگیری یک پایگاه اطلاعاتی مشترک، یکپارچگی داخلی را آسان می سازد. این موضوع این اطمینان را می بخشد که همه از اطلاعات به روز یک نسخه مشترک استفاده می کنند.

شرکتها به دلیل مسایل و مشکلات موجود در MRPII ، هنگام اجرا و پیاده سازی سیستم برنامه ریزی خود، ناچار بودند از مشاورانی استفاده کنند که در بیشتر مواقع حضور آنان غیر مفید و بی تاثیر بود. بنابراین سیستم های برنامه ریزی منابع موسسه از اوایل دهه80 به وجود آمدند.

مراحل اجرای ERP در سازمان


- مرحله تصمیم گیری برای انتخاب: این مرحله اولین مرحله است که در آن مدیران نیاز به سیستم ERP یا انتخاب یک سیستم اطلاعاتی عمومی را بررسی می کنند.

مرحله تصمیم گیری شامل: تعریف نیازمندی های سیستم، اهداف و فواید آن و تجزیه و تحلیل تاثیر انتخاب در کسب و کار سطوح سازمانی است.

2- مرحله اکتساب: این مرحله شامل انتخاب محصولی است که بهترین تناسب را با نیازمندی های سازمان دارد. بنابراین کمترین نیاز برای سفارش یک نرم افزار ویژه سازمان را مدنظر قرار داده و در مرحله بعدی (مرحله اجرا) کمپانی مشاور نیز برای کمک انتخاب می شود. مواردی مانند قیمت، آموزش و خدمات و نگهداری، تجزیه وتحلیل شده و قراردادها بسته می شوند. در این مرحله می بایست تجزیه و تحلیلی درباره نرخ بازگشت سرمایه محصول انتخاب شده انجام شود.

3- مرحله اجرا: این مرحله شامل تطبیق نرم افزار ERP بر طبق نیازهای سازمان است. این کار به کمک مشاورانی که آموزش را به عهده داشته و با روش های اجرایی آشنا هستند، صورت می گیرد.

4- مرحله استفاده و نگهداری: این مرحله شامل استفاده از محصول است که منافع مورد انتظار را تامین کرده و کمترین میزان از هم گسیختگی را داشته باشد. در طول این مرحله یک فرد باید از جنبه های مختلف مانند عملیات، قابلیت کاربرد و مناسب بودن برای سازمان و فرایندهای کسب و کار به خوبی اطلاع داشته باشد. پس از اجرای سیستم می بایست به خوبی نگهداری شود زیرا در صورت بد عمل کردن باید آن را اصلاح کرد. درخواست های خاص برای بهینه کردن عملکرد باید مطرح شود و بهبودهای عمومی برای سیستم انجام شود.

5- مرحله تحول (تکامل تدریجی): این مرحله به ایجاد قابلیت های بیشتر در سیستم ERP مربوط می شود. ایجاد منافع جدید از قبیل برنامه ریزی و زمان بندی پیشرفته، مدیریت زنجیره عرضه، مدیریت ارتباط با مشتری،‌ جریان کار و توسعه مرزها برای همکاری های خارجی با شرکای دیگر از موارد مختلف این مرحله است.

6- مرحله بازنشستگی: این مرحله در شرایط مختلفی مانند زمانی که تکنولوژی های جدید به وجود آمده اند یا در شرایطی که ERP برای سازمان مناسب نیست و یا نیازهای کسب و کار تغییر کرده است به اجرا در می آید. در این مرحله مدیران تصمیم می گیرند که نرم افزار ERP را با دیگر سیستم های اطلاعاتی جا به جا کنند تا با نیازهای سازمانی متناسب شود.

توسعه برنامه ریزی منابع سازمان

گسترش شبکه های اینترنتی، تاثیر شگرفی بر جنبه های مختلف IT و در کنار آن بر سیستم های ERP گذاشته است.

دسترسی آسان به منابع سیستم در هر جا و هر زمان به فروشندگان ERP کمک کرده است که سیستم های ERP خود را توسعه داده و با روش های کسب و کار جدید از جمله مدیریت زنجیره عرضه، مدیریت ارتباط با مشتری، اتوماسیون نیروی فروش(SFA) ، برنامه ریزی و زمان بندی پیشرفته (APS) ، هوش کسب و کار (BI) و قابلیت های کسب و کار الکترونیکی یکپارچه کنند.

در حقیقیت ERP در سازمان ها به عنوان پشتوانه ای برای کسب و کار محسوب می شود و سازمان با کمک این سیستم می تواند کسب و کار را به صورت مستقیم از طریق اینترنت انجام دهد. این قبیل روش ها سبب شده است که رضایت مشتریان و فرصت های فروش و بازاریابی، افزایش و روش های پرداخت، بهبود یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/01/29 05:02:07   |
3     0
هدف از به کار گیری یک سیستم ERP بهبود و تسریع فرآیندهای داخلی کسب و کار سازمان است. که برای رسیدن به این منظور عموما به مهندسی مجدد فرایندهای سازمان نیاز است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/01/30 05:20:50   |
0     0
در یک جمع بندی می توان گفت سیستمهای ERP تنها
حاصل اجتماع فرآیندهای و وظایف مختلف سازمانی در قالب یک بسته نرم افزاری نمی باشد بلکه حداقل باید دارای
چند مشخصه کلیدی باشد تا بتواند به عنوان یک راه حل صحیح مطرح گردد. این ویژگیها عبارتند از(ثقه ای) :
انعطاف پذیری (Flexibility :(سیستمهای ERP باید قادر به پاسخگویی به نیازهای متغییر
سازمانها و شرکتهای استفاده کننده باشند .
ماژول مدار و باز(Open & Modular :(این سیستمها باید به گونه ای باشد که هرجزئی از بسته
نرم افزاری بتوان بدون تاثیر در رویه های دیگر در هر زمانی تغییر کرده ، اضافه یا حذف گردد .
فراگیر بودن(Comprehensive :(سیستمهای ERP باید وظایف سازمانی مختلفی را مورد
پشتیبانی قرار داده و متناسب با طیف وسیعی از سازمانها مورد استفاده باشد.
فراشرکتی (Company the Beyond :(این سیستمهاباید بصورت online به سازمانهای دیگر و
سایر شرکای تجاری از جمله تامین کنندگان ومشتریان نیز متصل باشد.
بهترین روشهای موجود (Practices Business Best :(مجموعه ای از بهترین رویه های مورد
استفاده و تجربه شده در سرتاسر جهان باید در این نرم افزارها گرد آوری شده باشد .
شبیه سازی واقعیت (Reality of Simulation (
سایر ویژگیها : علاوه بر موارد کلیدی مطرح شده در بالا یکپارچگی بین ماژولها جهت صرفه جویی
در زمان ، کاهش کارها ، حذف دوباره کاری و بهینه سازی منابع ، محیط کاربر پسند شامل منوهای
زیبا ، راهنمای online و رابط گرافیکی مناسب ، انعطاف پذیری درانطباق با قوانین کشورها در
زمینه های مالی ، مالیاتی ، فروش ، صادرات و واردات ، ایمن بودن در دسترسی افراد به سیستم و
همچنین انتقال و تبادل اطلاعات و نامحدود بودن در ثبت اطلاعات از نظر حجم رکوردهای
اطلاعاتی را میتوان عنوان کرد .(ثقه ای)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابویی ریحانه |   1396/01/31 20:58:43   |
0     0
تاریخچه سیر تکاملی سیستم مدیریت برنامه ریزی منابع سازمانی ERP
پیدایش واقعی سیستم های اطلاعاتی و شروع به استفاده موثر از آنها به جنگ جهانی دوم برمی گردد از آن به بعد با توجه به تاثیرات مثبت آن در بهبود عملکرد سازمان و با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی، این سیستم ها نیز به مرور بهبود یافتند. بعد از جنگ جهانی دوم سیستم کنترل موجودی انبار و برنامه ریزی در حد تعیین نیازمندیهای تولید برای هر محصول بدون در نظر گرفتن زمان مورد نیاز طراحی و مورد استفاده برخی از شرکت های تولیدی قرار گرفت. سپس در دهه شصت میلادی با توجه به پیدایش و درک دقیق تری از مفهوم برنامه ریزی شرکت های نرم افزاری نیز تلاش نمودند که این مفهوم را به صورت کامل تری در سیستم های اطلاعاتی خود طراحی و در اختیار شرکت های تولید کننده قرار دهند و شرکت IBM مفهوم فوق را با نام سیستم برنامه ریزی احتیاجات مواد به بازار معرفی نمود. این سیستم به صورت برگشتی، زمان تحویل مواد مورد نیاز برای تولید و ساخت یک محصول را از زمان تحویل به مشتری تا زمانیکه برای شروع به تولید مورد نیاز بود را برنامه‌ریزی می‌کرد
.

در دهه هفتاد میلادی و با رشد دانش برنامه ریزی، مفهوم کامل "برنامه ریزی مواد Material Requirement Planning "در سیستم های اطلاعاتی نرم افزاری به نام MRP پیاده سازی شد و در دهه هشتاد میلادی این برنامه ریزی به کف کارگاه رسید و برنامه ریزی منابع تولیدی از قبیل ماشین آلات و منابع انسانی مورد نیاز در تولید با نام Manufacturing Requirement Planning یا MRP II طراحی و در سیستم های نرم افزاری پیاده سازی شد و به موازات سیستم های اطلاعاتی دیگری نظیر سیستم های اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی مالی، سیستم های مربوط به نت و نگهداری و تعمیرات، کنترل کیفیت و ..... به وجود آمدند. سیستم های فوق در حوزه وظایف فرایندهای مربوطه به خوبی و به تنهایی کار می کردند اما به دلیل عدم وجود یکپارچگی و در نظر نگرفتن فرایند کامل،
مشکلات و تعارضات بسیار زیادی در زمان تهیه گزارشات بوجود آمد و تصمیم گیری های مدیریتی را دچار مشکل کرد
در دهه 90 میلادی برای حل مشکلات یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی جزیره ای، شرکت های نرم افزاری دیدگاه خود را از وظیفه گرا به فرایند گرا تغیییر داده و کلیه فرایندهای عملیاتی داخل سازمان را در قالب یک سیستم یکپارچه و با تمرکز بر مدیریت برنامه ریزی کلیه منابع یعنی مواد، تجهیزات و ماشین آلات، نیروی انسانی طراحی و پیاده سازی نمودند Enterprise resource Planning – ERP.
از سال 2000 میلادی به بعد شرکت های ارائه دهنده ERP محصولات خود را با توجه به رشد سریع تکنولوژی بهبود داده و سیستم های فوق کامل و بالغ تر شدند و در حوزه های فرایندهای خارج از سازمان نیز ورود پیدا کرده و در کنار ERP محصولاتی مانند مدیریت ارتباط با مشتریان CRM- customer Relation Management، مدیریت ارتباط با پیمانکاران SRM- Supplier Relation Management ، هوش تجاری و داشبوردهای مدیریتی Business Intelligence، بهبود فرایندها مانند APO- Advance Planning Optimization، بهینه سازی حمل و نقل TM-Transport Management و Mobile application و .... طراحی و به صورت یکپارچه طراحی و در سازمانها اجرایی گردید.
در حال حاضر ERP ها در سه سطح شرکت های بسیار بزرگ و چند ملیتی، شرکت های متوسط و شرکت های کوچک مطرح هستند. شرکت سپ آلمان از سال 1972 تا کنون با بیش از 40 سال تجربه در این زمینه موفق ترین و کامل ترین سیستم ERP را در 25 صنعت دنیا ارائه داده است..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/11 13:22:01   |
0     0
در محیط امروز، تکنولوژی و نیازهای مشتریان دائما در حال تغییر می باشند، در نتیجه شناسایی نیازهای مشتری و
برآورده نمودن آنها در کوتاهترین زمان ممکن، با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و
سهم بسزایی در موفقیت و بقا شرکتها دارد. برای برخورد موثر با چنین شرایطی رویکردهای مدیریتی جدید و همزمان
با آن، سیستمهای اطلاعاتی مناسبی که بتواند این رویکردهای جدید را پشتیبانی نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/02/15 18:45:57   |
0     0
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP )
مدیریت منابع سازمانی از جمله مفاهیمی است که در امتداد استراتژی «تمرکز در عین توزیع پذیری» با هدف شناخت،برنامه ریزی،تخصیص و ارزیابی منابع سازمانی شکل گرفت.
در گذشته بسیاری از فعالیت های زنجبره تأمین به طور سنتی با کاغذ،تلفن و فکس انجام می شد،که بسیار ناکارآمد، پر هزینه، کند و پر خطا بود.بنابراین زمانی که استفاده از کامپیوتر در کسب و کار آغاز شد؛ بسیاری از افراد خواستار خودکار سازی فرایند های زنجیره ی تأمین شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/02/22 12:25:48   |
0     0
برنامه ریزی منابع سازمانی (enterprise resource planing)
که به اختصار سیستم erp می گویند و شامل بسته های نرم
افزاری جامعی هستند که بصورت راه حل های ارائه شده ای
کهیکپارچگی همه فرایندها موجود در کسب و کار کمک می کنند.

تعاریف erp :
١- سیستم جامعی که سعی در یکپارچه سازی همه وظایف و
بخشهای موجود در یک سازمان با استفاده از یک سیستم
کامپیوتری واحد دارد بطوریکه بتواند نیازهای خاص این بخش
ها را فراهم کند
٢- یک تفکر، فناوری و سیستمی برای مدیریت موثرتر منابع
مختلف در یک سازمان است که این مدیریت از طریق یکپارچه
کردن تمام فرایندها ودر نتیجه بالا بردن کارایی سازمان
و افزایش رضایت مشتری انجام می گیرد .

مزایای erp: ایجاد بسته های نرم افزاری یکپارچه مشترک برای
فرایندهای یکپارچه موجود در کسب و کار ، کنترل بودجه بهتر
و موثرتر ، پشتیبانی در فرایند تصمیم گیری ، کاهش هزینه های
سرمایه گذاری در بخش it.

معایب erp : سرمایه گذاری اولیه بالا ، ریسک بالا، زمان طولانی
برای پیاده کردن در سازمان های بزرگ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/25 06:15:51   |
0     0
تعریف برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP)
برای برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) تعاریف متعددی ارائه شده است که تقریبا همگی یک مفهوم را بیان می‌کنند. برای نمونه در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود:
• ERP، یک علم و فن برای مدیریت منابع است.
• یک راه حل نرم ‌افزاری است که تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان را به طور یکپارچه در یک سیستم نرم‌افزاری واحد تعریف و ایجاد می‌کند.
• یک بسته نرم‌ افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعاتی و برقراری جریان اطلاعات بین تمامی ‏بخش‌های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/25 06:18:50   |
1     0
هدف به کارگیری ERP
هدف از یک سیستم ERP بهبود و تسریع فرایندهای داخلی کسب و کار سازمان است که برای رسیدن به این منظور
عموماً به مهندسی مجدد فرایندهای سازمان نیاز است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/25 06:21:02   |
0     0
محدود سیستم ERP و کاربران آن
فرایندهای کسب و کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند – فرایندهای استراتژیک، کنترلهای مدیریتی و کنترلهای عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حلهای جامعی برای کارآمد کردن فرایندهای سازمان در هر سه سطح
مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستمهای ERP به یکپارچه کردن فعالیتها در کل سازمان باز میگردد. موفقیت ERP ها در سطوح برنامه ریزی استراتژیک و کنترلهای مدیریتی به تعهد و همکاری مدت مدیریت ارشد
سازمان وابسته است. کاربران سیستمهای ERP می توانند کلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمانی را شامل شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا باقری بیداخویدی |   1396/02/25 06:23:17   |
0     0
انتخاب نرم‌افزارERP داخلی یا خارجی، چالش مهمی برای سازمان‌ها بوده و در این انتخاب، ملاحظات زیر اثرگذار هستند:
نمونه‌های موفق از بکارگیری نرم افزارهای خارجی در ایران بسیار اندک است،
اشتیاق کاذب در تهیه نرم‌افزارهای خارجی و پرداخت هزینه‌های گزاف برای استقرار، تمدید اعتبار و پشتیبانی به دلیل عدم دسترسی مستقیم به شرکت‌های عرضه کننده خارجی، بومی نبودن و عدم تطابق نرم‌افزارهای ERP خارجی با کسب و کار کشورمان ایران.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/03/29 00:01:37   |
0     0
مزایای ERP :

کاهش هزینه های انبار
کاهش هزینه سفارش ها
کاهش هزینه تولید
کاهش هزینه عملیات مالی
کاهش هزینه حمل و نقل
کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری
کاهش هزینه های ناشی از توقف خط تولید
کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدهای مختلف سازمان
کاهش زمان تکمیل و نهایی کردن محصول
افزایش شفافیت و ردگیری فرآیندهای تولید برای مشتری
افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری
افزایش رضایت مندی مشتری از طریق درگیر کردن وی در کارها از لحظه سفارش تا دریافت محصول
همچنین افزایش فروش و در نهایت رشد و بالندگی سازمان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/01 10:08:53   |
0     0
تعاریف مختلفی از ERP ارائه شده است ولی شاید یکی از بهترین آنها این باشد:
بسته نرم افزاری ERP مجموعه ای است از ماژول های آماده که تمام فرآیندهای تجاری سازمان را پوشش می دهد.
این «فرآیندهای تجاری» می تواند بسیار وسیع بوده و از مدیریت تولید، خرید قطعات، ارسال مواد خام به واحدهای تولیدی، کنترل موجودی بازار و پیگیری سفارش ها و... را شامل شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/04 15:43:05   |
0     0
از اوایل دهه 1990 میلادی، ظهور نرم افزارهای یکپارچه ای تحت عنوان Enterprise Resource Planning (ERP) با هدف قراردادن سازمانهای بزرگ، توسعه بسیار زیادی پیدا کردند. این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گران قیمت، سیستمهای از پیش طراحی شده ای هستند که پس از اندک تغییراتی در آنها توسط مشاوران پیاده ساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی، پیاده سازی و اجرا می شوند. در بسیاری از موارد سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاکم بر این نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند. این نرم افزارها بر خلاف نرم افزارهای قدیمی که در سازمانها و از طریق واحدهای مختلف سازمانی توسعه پیدا می کردند، مجموعه ای یکپارچه هستند که دارای ماژولهای مختلف بوده و هرزمان که نیاز به اضافه کردن ماژول دیگری به آنها باشد، این کار به راحتی صورت می پذیرد.

تامین کنندگان نرم افزار های ERP امروزه با چالش جدیدی به نام اینترنت درطراحی نرم افزارهای خود مواجه بوده و مجبور به طراحی بسته های نرم افزاری خود بگونه ای هستند که امکان اجرای آنها بر روی شبکه جهانی اینترنت وجود داشته باشد. همین امر موقعیتی را فراهم آورده که ERP که در حال حاضر بصورت یک نرم افزار داخلی در سازمان مطرح است، با سیستمهای دیگری همچون CRM و SCM ارتباطی تنگاتنگ پیدا نموده و به عنوان ستون فقرات e-Business مطرح شود.





ERP را می توان به عنوان نرم افزار یکپارچه ای تعریف نمود که دارای اجزا و یا ماژولهایی برای برنامه ریزی، تولید، فروش، بازاریابی، توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است. معماری و ساختار ERP بگونه ای است که یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جریان روان اطلاعات بین بخشهای مختلف سازمان را فراهم می آورد.

انجمن کنترل تولید و موجودی آمریکا ERP را به صورت زیر تعریف می نماید:

• "روشی برای برنامه ریزی و کنترل موثر تمامی منابع مورد نیاز برای دریافت، تولید، ارسال و پاسخگویی به نیازهای مشتریان، در شرکتهای تولیدی، توزیعی و خدماتی."

تعاریف بسیار زیاد دیگری برای ERP ارائه شده است از جمله:

• "ERP یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی بخشهای سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان است." (Davenport, 1998)

• "سیستمهای ERP سیستمهای اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیمی هستند که اطلاعات و فرایندهای مبتنی بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می نماید." (Kumar & Hilsgersberg, 2000)

• "ERP یک پایگاه داده، یک برنامه کاربردی و یک واسط یکپارچه در تمامی سازمان است." (Tadjer, 1998)

• "ERP سیستمهایی مبتنی بر کامپیوتر هستند که برای پردازش تراکنشهای سازمان طراحی شده اند و هدف آنها تسهیل برنامه ریزی، تولید و پاسخگویی به موقع به مشتریان در محیطی یکپارچه است." (O’Leary, 2001)

• ERP یک بسته نرم افزاری استاندارد مشتمل بر چندین ماژول مرتبط و یکپارچه است که کلیه فرآیندهای تجاری یک سازمان را اعم از تولید ، منابع انسانی ، مالی ، بازاریابی و فروش و ... پشتیبانی می نماید و منجر به یکپارچگی وظایف ( Functions ) در سازمان می شود.

• یک راه حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته، به سرعت و با دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد تا به طور مناسب فرایند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نماید.

• ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی یک سازمان از لحاظ بانک های اطلاعاتی و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان است.

آنچه در همه این تعاریف مهم است، توجه و تمرکز بیشتر بر روی عبارت Enterprise در اختصار ERP است تا توجه به عبارات دیگر اختصار از جمله Planning و Resource. چراکه این سیستم فراتر از برنامه ریزی عمل کرده و با وجود تمرکز بر روی منابع سازمان، عناصری فراتر ازآن را پوشش می دهد.

آنچه که در این تعاریف بیش از همه نمود دارد، یکپارچگی و استاندارد بودن سیستم ERP است و همین دو جنبه مهم از ERP آنرا از سایر سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه متمایز می سازد.

آنچه مهم است در این بخش به آن اشاره شود این است که سیستم ERP بصورت کامل در هر دو بخش آن (Core Application , Business Analysis Application) سطوح مختلف سیستمی سازمان را پوشش می دهد به این صورت که هسته مرکزی پوشش دهنده سطوح TPS و MIS می باشد و ابزار های تحلیل و تجزیه تجاری پوشش دهنده سطوح DSS و EIS در سازمان هستند. البته لازم به ذکر است که این تقسیم بندی چندان شفاف نبوده و مرز مشخصی بین این سطوح و دو بخش اصلی ERP قابل ترسیم نیست و همپوشانیهایی در این بین وجود دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/08 10:44:53   |
0     0
مدیریت منابع سازمانی از جمله مفاهیمی است که در امتداد استراتژی «تمرکز در عین توزیع پذیری» با هدف شناخت،برنامه ریزی،تخصیص و ارزیابی منابع سازمانی شکل گرفت. در گذشته بسیاری از فعالیت های زنجبره تأمین به طور سنتی با کاغذ،تلفن و فکس انجام می شد،که بسیار ناکارآمد، پر هزینه، کند و پر خطا بود.بنابراین زمانی که استفاده از کامپیوتر در کسب و کار آغاز شد؛ بسیاری از افراد خواستار خودکار سازی فرایند های زنجیره ی تأمین شدند.فلسفه ی وجودی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی( ERP ) را می توان در راستای همین درخواست و نیاز انسانها به حساب آورد؛چرا که امروزه پیچیدگی بیش از پیش سازمانها و افزایش باور نکردنی حجم اطلاعات، استفاده از سیستم های کامپیوتری را به منظور خودکار سازی جریان اطلاعات در تمام سطوح و لایه های سازمان ناگزیر نموده است؛امروزه سازو کارهای سنتی و دستی به هیچ وجه پاسخ گوی نیازمندیهای سازمان نیستند.بنابراین سازمانها برای عقب نماندن از قافله ی رقیبان و حفظ مزیت رقابتی خود، مجبور هستند؛ فناوریهای نوین را به کار گیرند. ERP یکی از فناوریهای بسیار پیشرفته و تأثیر گذار بر روند مدیریت و بهبود عملکرد و بهره وری سازمانها می باشد، زیرا همچنان که در سطور بعدی ملاحظه خواهید فرمود؛ماهیت نرم افزاری این سیستم، پویایی و توسعه پذیری آن، این امکان را برای تحلیلگران و طراحان سیستم فراهم نموده است که در طول زمان به تناسب تغییر نیازمندیهای سازمان آنرا به گونه ای توسعه دهند که احتیاجات موجود را برطرف نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/14 16:31:30   |
0     0
هدف عمده ی ERP،یکپارچه سازی تمامی بخشها و جریانهای اطلاعات کارکردی یک شرکت،به شکل یک سیستم کامپیوتری واحد که قادر به برطرف کردن تمامی نیازهای سازمان باشد. دونوع یک پارچه سازی برای سیستم ها وجود دارد: داخلی و خارجی،یکپارچه سازی داخلی عبارت است از: یکپارچه سازی بین برنامه های کاربردی، یا میان برنامه های کاربردی و پایگاه داده،درداخل یک سازمان. یکپارچه سازی خارجی به یکپارچه سازی برنامه ها یا پایگاه داده شرکای کاری گفته می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/03/15 01:11:14   |
0     0
بطور کلی موارد زیر از مزایای ERP هستند:

تسریع زمان پاسخ دهی اطلاعاتی
افزایش تعامل در سراسر سازمان
بهبود مدیریت چرخ سفارش
کاهش سیکل بستن حساب‌های مالی
بهبود تعامل با مشتریان
بهبود ارسال به موقع
بهبود تعامل با تأمین کنندگان
کاهش هزینه‌های مستقیم عملیات
کاهش سطح موجودی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/15 12:01:11   |
0     0
از دیگر ویژگیهای ممتاز سیستم ERP امکان استفاده از تجارت الکترونیک می باشد.تجارت الکترونیک بین عوامل درونی وبیرونی یک سازمان ارتباط برقرار میکند .عوامل بیرونی شامل تامین کنندگان ومشتریان وعوامل درونی شامل کارمندان می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/15 12:10:38   |
0     0
قلب سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بخش مالی می باشد.
مهمترین ویژگیهای سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یکپارچگی میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/15 12:22:51   |
0     0
ERP را می توان سیستمی دانست که با بهره گیری از مفاهیمی نظیر مهندسی مجدد فرایندها ویکپارچه سازی سیستم، این نتایج را برای سازمان به همراه دارد:
1- بهبود زنجیره تامین مواد ومنابع
2-کاهش موجودیها
3-حذف اقدامات تکراری
4-کاهش زمان تولید
5- افزایش انعطاف پذیری وبهینه سازی تولید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:09:48   |
0     0
سیستمهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی، دستیابی به اهداف خود را بر پایه دو اصل مهم یکپارچه‌سازی و پوشش دادن کلیه تراکنشهای کسب‌وکار در سازمان بنا می‌گذارند. سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی اشا نیز با پوشش دادن کلیه فعالیتهای کسب‌وکار در طبقه‌بندی دوازده‌گانه APQC این امکان را نیز فراهم می‌سازد تا هرگونه فعالیت اختصاصی دیگری نیز در قالب استاندارد طراحی، پیاده‌سازی و تحت سیستم یکپارچه برنامه‌ریزی منابع سازمانی اشا، در سازمان استقرار یابد.
البته از آنجایی که فرآیند استقرار یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی، بسیار طولانی و پرهزینه است سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی اشا این امکان را در اختیار سازمانها می‌گذارد تا در فازهای مختلف یا دوره‌های مختلف یک یا تعدادی از سیستمهای به هم مرتبط را راه‌اندازی نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 18:32:42   |
0     0
سیر تکاملی نرم افزار ERP ، از یک سو به شدت متأثر از سیر تکاملی سخت افزارها و نرم افزار های کامپیوتری و از سوی دیگر متأثر از تحولات صورت گرفته در زمینه ی مدیریت سازمانها و محیط رقابتی حاکم بر آنهاست. ERP ،به منظور غلبه بر مشکلات سیستمها ی عملیاتی موجود در سازمانها که از اوایل دهه ی 1960 میلادی توسعه پیدا کرده بودند به وجود آمد.

دوره اول (قبل از سال 1960 میلادی):
دراین مدت نرم‌افزارهایی به نام BOM Processors توسعه پیدا کرده بودند که هدف عمده آنها استخراج مواد لازم برای تولید تعدادی محصول بود . این نرم‌افزارها توجه چندانی به اندازه و حجم تولید و یا به تعبیری دیگر Lot Sizing نداشته و از سوی دیگر زمان تحویل این اقلام را مدنظر قرار نمی‌دادند . ضمنا این نرم‌افزارها ، موجودی خطوط مختلف تولید و انبارها را مدنظر قرار نمی‌دادند و به همین جهت با استفاده از آنها حجم موجودی در جریان افزایش پیدا می‌نمود .

دوره دوم (بین سالهای 1960 و 1970 میلادی ):
در اوایل این دهه تمرکز نرم‌افزاری بیشتر بر روی سیستمهای کنترل موجودی بود . در این مدت همچنان بیشتر از مفاهیم سنتی کنترل موجودی برای توسعه نرم‌افزارهای مرتبط استفاده می‌شد . اما در اواخر این دهه مفهوم MRP یا برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز معرفی و نرم‌افزارMRPI توسط شرکت IBM توسعه پیدا کرد . مهمترین مشکل این نرم‌افزار و نرم‌افزارهای مشابه ، اجرای آن بر روی Main Frame های گران قیمت مستقر در مراکز دانشگاهی ، نظامی و ... بود و همین امر فاصله زمانی بین دو برنامه‌ریزی را افزایش می‌داد . این سیستم به صورت برگشتی ، زمان تحویل اقلام موردنیاز برای ساخت یک محصول خاص را از زمان تحویل به مشتری تا زمانیکه برای مونتاژ شدن روی خطوط مونتاژ موردنیاز بود را برنامه‌ریزی می‌کردند . سازمانها در اجرای MRPI مشکلات زیادی داشتند، این مشکلات بیشتر مشکلاتی سیستمی و ناشی از کاربران بودند تا مشکلاتی تکنولوژیک . از طرف دیگر ، این سیستم ارتباط بین تولید و استراتژیهای رقابتی سازمان را چندان مدنظر قرار نمی‌داد ضمنا ظرفیتهای تولیدی سازمان چندان در این سیستم لحاظ نمی‌شدند .

دوره سوم(بین سالهای 1970 و 1980 میلادی):
تمرکز بر MRPI با توجه به برنامه کلان تولید یا MPSو توسعه MRP حلقه بسته . در این سیستمها امکان بروز نارسایی در زنجیره تولید به حداقل رسید اما همچنان این سیستمها فقط برنامه‌ریزی تولید را انجام داده و حمایت چندانی از سایر منابع تولید نداشتند .

دوره چهارم(بین سالهای 1980 و 1990 میلادی):
گسترش MRPI به کف کارگاه و توسعه MRPII که برنامه‌ریزی بخش زیادی از منابع تولیدی را انجام می‌داد . در اوایل همین دهه سیستمهای DRP یا سیستمهای برنامه‌ریزی توزیع که مستقل از MRPII عمل می‌کردند وارد این سیستم شده و عملاً مشکل عدم ارتباط این دو سیستم با یکدیگر مرتفع گردید .

دوره پنجم( بین سالهای 1990 و 2000 میلادی و پس از آن):
گسترش MRPII به سایر حوزه‌ها و اضافه نمودن سیستمهای پشتیبان تصمیم، به MRPII توسعه‌یافته که در تمام عرصه‌های تولیدی ، خدماتی ، تجاری ، توزیع و ... کارایی داشت و ظهور ERP . مشکل عمده سیستمهای MRPII و توسعه یافته‌های آن این بود که تنها سیستم تولیدی ساخت به منظور انبار یا MTS را پشتیبانی می‌نمود و سایر سیستمهای تولیدی را چندان پوشش نمی‌داد ؛ اما با ظهور ERP در حوزه تولید ، تمامی سیستمهای تولیدی تحت پوشش قرار گرفتند . بخشها ، فرایندها و وظایف مختلفی از جمله کنترل کیفیت ، نگهداری و تعمیرات ، امور حسابداری ، مالی و ... به سیستمهای تولیدی متصل شده و ERP به عنوان حد فاصل سیستمهای SCM و CRM مطرح گردید . این سیستم بیش از آنکه عنوان جدیدی برای MRPII باشد ، به عنوان سطح بعدی در سطوح تکاملی سیستمهای کامپیوتری طراحی شده برای پشتیبانی از عملیات سازمان مطرح است .
در سال 1995 ، پدیده اینترنت واردERP شد و در سالهای 1998 تا 2000 ، EDI و ERP با یکدیگر پیوند خوردند ؛ در سال 2000 اینترنت به عنوان جزیی تفکیک ناپذیر از ERP محسوب و سیستمهای ERP تحت وب توسعه یافتند که فناوری چند لایه‌ای در معماری سیستم اطلاعاتی را پشتیبانی می‌کنند . امروزه هم سیستمهای جدیدی با عنوان ERPIIدر حال توسعه هستند که اساس آنها وب بوده و تمرکز بسیار زیادی بر حمایت از ماژول SCM دارند و عملا در تعریف امروز ERP ، آنرا کاملا مرتبط و جدایی‌ناپذیر از SCM تعریف می‌نمایند . قابل ذکر است که در سال 1998 بیش از بیست‌هزار سازمان در سراسر جهان مبلغی افزون بر هفده‌میلیارد دلار در زمینهERP سرمایه‌گذاری نموده‌اند که این رقم در سالهای بعد بین سی تا پنجاه درصد رشد داشته و در سال 2003 به رقمی نزدیک به صدمیلیارد دلار رسیده است .
هزینه نگهداری و بروزرسانی سیستمهای پیاده‌سازی شده در سال 2000 به رقمی حدود بیست‌ودو میلیارد دلار بالغ شده که نرخ رشدی برابر سیزده‌ویکدهم درصد نسبت به سال 1999 داشته است (Broatch,2001) . علاوه بر این ، طبق بررسیهای صورت گرفته ، در حال حاضر بیش از هفتاد درصد از هزار شرکت طراز اول جهان از دید مجله Fortune ، سیستمهای ERP را با موفقیت پیاده نموده و یا در حال پیاده‌سازی آن هستند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید سلطانی |   1397/09/11 20:35:07   |
0     0
استفاده از سیستم های اطلاعاتی که بتواند همه فعالیت ها و وظایف موجود در یک سازمان را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات لازم و ضروری را به موقع در اختیار استفاده کنندگان آن قرار دهد از ابزارهای حیاتی در سازمان های امروز است. بدون برخورداری از این سیستم ها افزایش قابلیت های سازمان، بهبود عملکرد، تصمیم گیری بهتر و دستیابی به مزیت رقابتی غیرممکن است. در این میان سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) از جدیدترین ابزارهای مدیریتی بوده که قادر است اطلاعات موجود در سازمان را با استفاده از فناوری اطلاعات در تمام حوزه های فعالیت سازمان به طور منسجم و یکپارچه جمع آوری کرده و اطلاعات و نتایج بدست آمده از آن را در اختیار استفاده کنندگان آن در سطوح مختلف سازمان قرار دهد. این سیستم ها را می توان جدیدترین فناوری های اطلاعاتی در یک دهه گذشته دانست،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/09 23:48:22   |
0     0
مزایای E R P
تسریع زمان پاسخ دهی اطلاعاتی
افزایش تعامل در سراسر سازمان
بهبود مدیریت چرخ سفارش
کاهش سیکل بستن حساب‌های مالی
بهبود تعامل با مشتریان
بهبود ارسال به موقع
بهبود تعامل با تأمین کنندگان
کاهش هزینه‌های مستقیم عملیات
کاهش سطح موجودی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/10 19:34:20   |
0     0
از دیگر ویژگیهای ممتاز سیستم ERP امکان استفاده از تجارت الکترونیک می باشد.تجارت الکترونیک بین عوامل درونی وبیرونی یک سازمان ارتباط برقرار میکند .عوامل بیرونی شامل تامین کنندگان ومشتریان وعوامل درونی شامل کارمندان می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزیتا حکیمیان |   1397/10/26 20:07:32   |
0     0
در ادامه تکامل MRPوII MRP ، سیستم های ERP طراحی شدند که در ابتدا فقط برای شرکت های تولیدی کاربرد داشت ولی از آنجا که هدف این سیستم ها یکپارچه سازی همه فرآیندهای اصلی سازمانی بصورت واحد بود، امروزه این سیستم ها همه فرآیندهای موجود در سازمان را در برمی گیرند.گروه گارتنر بعنوان ابداع کننده این واژه بصورت نسل جدیدی از سیستم هایII MRP در دهه 1990 شناخته می شود. راسل وتیلور این سیستم ها را بعنوان نسل جدید سیستمهای II MRP همراه با مدیریت پایگاه های داده رابطه ای (RDBM )و معماری مبتنی بر Server/Client ورابط کاربر گرافیکی(GUI(دانسته اند. بطور کلی از اوایل دهه 1960 که استفاده از کامپیوترها بطور گسترده در فرایندهای تجاری افزایش یافت از این کامپیوترها برای اتوماتیک کردن وظایف ساده و معمولی تجاری استفاده میشد. در آن زمان در هر شرکت ، نرم افزارهای مورد استفاده بر حسب نیاز آن شرکت توسط متخصصان بخش سیستم های اطلاعاتی ، تهیه و برنامه نویسی می شد . بنابراین هر شرکتی نرم افزارهای کاربردی تجاری از قبیل حقوق ، حسابداری ، انبارو... مخصوص به خود را دارا بود ولی از آنجا که این متخصصان سابقه کارهای تجاری و مالی را دارا نبودند ، اغلب ، نرم افزارهای تولید شده نمی توانست جوابگوی نیازهای شرکت ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدزاده بغداداباد |   1397/12/05 20:23:32   |
0     0
در فرایند ارضای سفارشات سه حوزه اصلی بازاریابی . تدارکات . و تولید درگیر هستند که هر یک از این حوزه ها . سیستم اطلاعاتی نقش مهمی را ایفا می کند .
سیستم اطلاعات تدارکات . مدیریت عرضه کنندگان و سفارشات خرید را در برمیگیرد و نهایتا سیستم اطلااعت مدیریت تولید . اطلاعاتی در مورد رد یابی محصولات . قطعات و منابع مورد نیاز برای تولید را شامل می شود .
سیستم های MRP اولیه که با I MRP شناخته می شدند اطلاعات بازاریابی موجود در برنامه کلان تولید MPS را با اطلاعات مربوط به سطوح جاری موجودی ها و سفارشات تولید . خرید . یا مونتاژ شوند چه موقع سفارش خرید یا تولید صادر گردد.
در نیمه دوم دهه ی 1980 میلادی سیستم II MRP که شامل MRP بود توسط شخصی به نام اولیو روایت ارایه شد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1397/12/08 21:42:47   |
0     0
درموفقیت وبقای شرکت هاوشناسایی نیاز مشتریان وبراورده نمودن انها درکوتاهترین زمان وکمترین هزینه ازاهمیت بالایی برخورداراست وبرای بدست اوردن چنین شرایطی توسعه سیستم اطلاعاتی در این زمینه مهم است وسه حوزه بازاریابی وتدارکات وتولید در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

کتاب استادی در اصول امواج الیوت

کتاب استادی در اصول امواج الیوت

کنستانس براون
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی