تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
اصلی ترین مشکل ما انتخاب افکار صحیح و درست است - دیل کارنگی

مرغوبیت و کیفیت کالا و خدمات نشان دهنده درجه شکوفایی و میزان بلوغ صنعتی می باشد و بدون شکوفایی و افزایش بلوغ و فهم و دانش صنعتی در نیروی انسانی و تکنولوژی و .... انتظار افزایش کیفیت و مرغوبیت کاری بیهوده می باشد و نمی توان با متولی خواندن یک نفر یا یک گروه، کیفیت را افزایش داد.

 

در واقع کیفیت معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد و کنترل کیفیت استفاده از تمام روش ها و سیستم هایی است که اطمینان می دهد محصول ارایه شده برای فروش با تمام مشخصات لازم کیفیت که توسط شرکت برای هر محصول تعیین شده و همچنین با استانداردهای کیفیت لازم از نظر قوانین مربوط برای ساخت داخل و مقررات کشور مقصد در مواردی که کالا صادر می گردد تطبیق نماید.

 بطور کلی می توان اهداف کنترل کیفیت را حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد قلمداد کرد.

هر آنچه که توسط انسان پدید می آید دستخوش تغییر و تکامل است. استانداردها نیز بر اساس تکامل علم و حیطه تخصصی مرتبط، از این تکامل بی نصیب نمی ماند. رعایت و حفظ کیفیت به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد. در آن زمان بابلی ها از استانداردهایی برای توزیع و اندازه گیری استفاده می کردند. تاریخ کنترل کیفیت بدون شک به قدمت خود صنعت است بطوریکه در دوران قرون وسطی کنترل کیفیت به وسیله استادانی که از مهارت بالایی برخوردار بودند انجام می شد.سیر تحولات کیفیت به چهار دوره بازرسی، کنترل کیفیت آماری،تضمین کیفیت ومدیریت کیفیت فراگیر تقسیم می شودکه شرح آن در ذیل آمده است.

1- دوره بازرسی (دهه 1940) : مساله کشف اشکال و خرابی و یا عدم انطباق با طراحی ها پس از وقوع مطرح بوده است و عموماً بصورت تفکیک محصول (خوب، بد، متوسط) توسط بازرسان آموزش دیده اجرا می شد.

بنابراین پس از کشف، هیچ اقدامی برای پیشگیری از خرابی مطرح نمی شد و تاکید عمده روی یکنواختی محصولات تولید شده بود. در چنین فعالیت هایی هزینه های کیفیت بسیار بالا بود و هیچگونه ارزش افزوده ای ایجاد نمی شد. در این دوره تمرکز روی محصول خروجی می باشد و به منابع خریداری شده و فرآیند تولید توجه نمی شود.

2- دوره کنترل کیفیت آماری(SQC) (دهه 1950):  در این دوره مساله نه تنها کشف اشکال و خرابی و یا یافتن عدم انطباق با طراحی هاست بلکه موضوع ریشه یابی مشکلات و کنترل علل آن نیز مطرح می شود تا از این طریق نیاز به فعالیت های بازرسی را کنترل و هزینه های کیفیت را کاهش دهد.در سال 1924 میلادی والتر شوارت برای کنترل متغیرهای محصول نمودار کنترل کیفیت را طراحی کرد. و در سال 1946 انجمن کنترل کیفیت در کشور آمریکا تشکیل شده تا از طریق انتشارات، کنفرانس ها و همایش ها و نشست های علمی آموزشی که برای مدیران ترتیب می داد آنان را با فرهنگ کنترل کیفیت در سازمان های خدماتی و صنعتی آشنا نماید.در سال 1950  ادوارد دمینگ سلسله سخنرانی هایی درباره روش های آماری برای مهندسین ژاپنی ایراد نمود.

در سال 1951آرماند فیگن بوآم تحولی در نگرش به کیفیت بوجود آورد و کنترل کیفیت جامع فراگیر (TQC) را جایگزین کنترل کیفیت آماری نمود.

در طول جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا به عنوان بزرگترین خریدار محصولات تولیدی کارخانه های صنعتی، مشخصات کیفی را تعیین می کرد و بر اساس استاندارد کنترل کیفیت آماری از طریق بازرسی و روش نمونه گیری،محصولات مورد نیاز خود را تحویل  می گرفت. بدین صورت روش کنترل کیفیت آماری را به بازرسی نهایی اضافه نمود.

3- دوره تضمین کیفیت (QA) (دهه 1980) : در این دوره مساله کشف و کنترل اشکالات و خرابی جای خود را به هماهنگی می دهد. کل زنجیره تولید با مشارکت کلیه گروه های تخصصی مدنظر قرار می گیرد. در این دوره با استفاده از برنامه ها و سیستم ها به جای استفاده صرف از ابزارها و روشهای آماری، سعی در ایجاد کیفیت می شود. همچنین کیفیت بعنوان مساله ای سازمان یافته تلقی شده و ایجاد ارتباط بین واحدهای تخصصی و همسویی آنها در ارتباط با کیفیت حفظ و تداوم می یابد. در این دوره سعی می شود کیفیت کل فرآیند تولید اعم از محصولات خریداری شده (Input) ، فرآیند تولید (Process)  و محصول تولید شده (Output)  تضمین گردد و در این دوره است که مباحث اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در جهت کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری مطرح می شود.

4- دوره مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)( دهه 1990) :  نهایتاً در این دوره مساله هماهنگی و ایجاد کیفیت به برخورد استراتژیک با کیفیت و مدیریت آن با توجه به بازار رقابت مطرح می شود. در این مرحله وظیفه تک تک افراد سازمان مدنظر است و سعی در نهادینه کردن اصول کیفیت در نگرش و باور افراد می باشد. در واقع بحث بهره وری و کیفیت برای هر فرد از سازمان و برای انجام هر فعالیت با هم گره خورده است.

 

منبع:

مشاوران برتر آفاق

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
فاطمه منتظرقائم |   1395/10/06 12:22:59   |
1     0
در مدیریت کیفیت و مهندسی و تولید صنعتی، بخش کنترل کیفیت (به انگلیسی: Quality control، به اختصار QC)، و مهندسی کیفیت به بخشی گفته می‌شود که به درست کردن روش‌هایی مشغول است تا کارخانه بتواند به‌وسیله آن روش‌ها از مرغوبیت و مشتری‌پسند بودن کالاهای تولیدی خود مطمئن گردد. این روش‌ها و سیستم‌ها معمولاً با همکاری با دیگر رشته‌های مهندسی و بازرگانی طراحی می‌شوند.کنترل کیفیت مجموعه عملیاتی نظیر اندازه‌گیری یا آزمون است که روی یک محصول یا کالا انجام می‌شود تا مشخص شود آیا آن محصول با مشخصات فنی مورد نظر مطابقت دارد با خیر.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب اله میرجلیلی |   1395/10/09 22:12:53   |
0     0
مرغوبیت و کیفیت کالا و خدمات نشان دهنده درجه شکوفایی و میزان بلوغ صنعتی می باشد و بدون شکوفایی و افزایش بلوغ و فهم و دانش صنعتی در نیروی انسانی و تکنولوژی و .... انتظار افزایش کیفیت و مرغوبیت کاری بیهوده می باشد و نمی توان با متولی خواندن یک نفر یا یک گروه، کیفیت را افزایش داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
meysam gholami |   1395/10/10 18:00:15   |
1     0
هر آنچه که توسط انسان پدید می آید دستخوش تغییر و تکامل است. استانداردها نیز بر اساس تکامل علم و حیطه تخصصی مرتبط، از این تکامل بی نصیب نمی ماند. رعایت و حفظ کیفیت به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد. در آن زمان بابلی ها از استانداردهایی برای توزیع و اندازه گیری استفاده می کردند. تاریخ کنترل کیفیت بدون شک به قدمت خود صنعت است بطوریکه در دوران قرون وسطی کنترل کیفیت به وسیله استادانی که از مهارت بالایی برخوردار بودند انجام می شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد چیت ساز |   1395/10/10 23:58:52   |
0     0
تاریخچه کنترل کیفیت

کنترل کیفیت آماری از سال 1920 میلادی شروع و در طی 78 سال گذشته دچارتغییراتی شده‌است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/21 16:09:38   |
2     0
سوال:
سیر تحولات کیفیت به چهار دوره تقسیم میشوند نام ببرید.
سیر تحولات کیفیت به چهار دوره بازرسی، کنترل کیفیت آماری،تضمین کیفیت ومدیریت کیفیت فراگیر تقسیم می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین تیموری |   1395/10/21 16:18:46   |
1     1
سیر تحولات کیفیت به چهار دوره بازرسی، کنترل کیفیت آماری،تضمین کیفیت ومدیریت کیفیت فراگیر تقسیم می شودکه شرح آن در ذیل آمده است.
- دوره کنترل کیفیت آماری(SQC) (دهه 1950): در این دوره مساله نه تنها کشف اشکال و خرابی و یا یافتن عدم انطباق با طراحی هاست بلکه موضوع ریشه یابی مشکلات و کنترل علل آن نیز مطرح می شود تا از این طریق نیاز به فعالیت های بازرسی را کنترل و هزینه های کیفیت را کاهش دهد.
1- دوره بازرسی (دهه 1940) : مساله کشف اشکال و خرابی و یا عدم انطباق با طراحی ها پس از وقوع مطرح بوده است و عموماً بصورت تفکیک محصول (خوب، بد، متوسط) توسط بازرسان آموزش دیده اجرا می شد.
4- دوره مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)( دهه 1990) : نهایتاً در این دوره مساله هماهنگی و ایجاد کیفیت به برخورد استراتژیک با کیفیت و مدیریت آن با توجه به بازار رقابت مطرح می شود.


3- دوره تضمین کیفیت (QA) (دهه 1980) : در این دوره مساله کشف و کنترل اشکالات و خرابی جای خود را به هماهنگی می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه نیک روش |   1395/10/21 17:24:15   |
1     0
اهداف کنترل کیفیت را بیان کنید ؟
حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/24 16:19:20   |
0     0
تعریف کیفیت و اهداف آن را ذکر کنید:
معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد
اهداف: حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد قلمداد کرد
سیر تحولات کیفیت را نام ببرید:
1- دوره بازرسی : تمرکز بر محصول خروجی بوده و به منابع خریداری شده و فرآیند تولید توجه نمی شود
2- دوره کنترل کیفیت آماری(SQC): مساله نه تنها کشف اشکال و خرابی و یا یافتن عدم انطباق با طراحی هاست بلکه موضوع ریشه یابی مشکلات و کنترل علل آن نیز مطرح می شود تا از این طریق نیاز به فعالیت های بازرسی را کنترل و هزینه های کیفیت را کاهش دهد
3- دوره تضمین کیفیت (QA): در این دوره مساله کشف و کنترل اشکالات و خرابی جای خود را به هماهنگی می دهد. همچنین کیفیت بعنوان مساله ای سازمان یافته تلقی می شود.
4- دوره مدیریت کیفیت فراگیر (TQM): در این دوره مساله هماهنگی و ایجاد کیفیت به برخورد استراتژیک با کیفیت و مدیریت آن با توجه به بازار رقابت مطرح می شود. در این مرحله وظیفه تک تک افراد سازمان مدنظر است و سعی در نهادینه کردن اصول کیفیت در نگرش و باور افراد می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1395/10/28 22:28:19   |
0     0
شرکت‌های خدمات پس از فروش که مدیریت مناسبی دارند، یک مفهوم استراتژیک را همیشه در ذهن خود دارند. فکر و ذهن شرکت‌های خدماتی برتر، مشتری است. این شرکت‌ها درک واضحی از مشتریان هدفشان و نیازهای آنها دارند و تلاش می‌کنند از یک استراتژی متمایز برای ارضای این نیازها استفاده کنند. یکی از مباحث مهم و البته کاربردی در حوزه خدمات پس از فروش که شرکت‌ها اغلب با آن مواجه هستند، رسیدگی به شکایات مشتری است. مطالعات نشان می‌دهند باوجود اینکه مشتریان در 25 درصد مواقع از خریدشان ناراضی هستند اما فقط 5 درصد آنها شکایت می‌کنند. 95 درصد بقیه یا احساس می‌کنند که شکایت کردن بی‌فایده است یا اینکه نمی‌دانند به چه کسی باید شکایت کنند. از آن 5 درصدی که شکایت می‌کنند، تنها رضایت نیمی از آنها حاصل می‌شود.

به‌طور متوسط، یک مشتری راضی با سه نفر در مورد یک تجربه محصول خوب صحبت می‌کند، درحالی‌که یک مشتری ناراضی بطور متوسط به 11 نفر موضوع را منتقل می‌کند. اگر هر کدام از آنها به افراد دیگری این موضوع را بگویند، تعداد افراد شاکی به‌طور تصاعدی افزایش خواهند یافت. نکته جالب اینجاست مشتریانی که شکایت‌هایشان به شکل راضی‌کننده‌ای حل شود، اغلب وفادارتر از مشتریانی می‌شوند که هرگز ناراضی نبوده‌اند. حدود 34 درصد از مشتریانی که اقدام به طرح شکایت عمده می‌کنند، اگر شکایت‌های آنان برطرف شود، مجددا از شرکت خرید می‌کنند. این عدد درخصوص شکایت‌های جزئی به 52 درصد می‌رسد. اگر شکایت به سرعت حل شود، حدود 52 درصد از مشتریان (در شکایت‌های عمده) و 95 درصد (در شکایت‌های جزئی) دوباره از شرکت خرید خواهند کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمجتبی موسوی |   1395/10/30 20:45:06   |
0     0
- دوره کنترل کیفیت آماری(SQC) (دهه 1950): در این دوره مساله نه تنها کشف اشکال و خرابی و یا یافتن عدم انطباق با طراحی هاست بلکه موضوع ریشه یابی مشکلات و کنترل علل آن نیز مطرح می شود تا از این طریق نیاز به فعالیت های بازرسی را کنترل و هزینه های کیفیت را کاهش دهد.در سال 1924 میلادی والتر شوارت برای کنترل متغیرهای محصول نمودار کنترل کیفیت را طراحی کرد. و در سال 1946 انجمن کنترل کیفیت در کشور آمریکا تشکیل شده تا از طریق انتشارات، کنفرانس ها و همایش ها و نشست های علمی آموزشی که برای مدیران ترتیب می داد آنان را با فرهنگ کنترل کیفیت در سازمان های خدماتی و صنعتی آشنا نماید.در سال 1950 ادوارد دمینگ سلسله سخنرانی هایی درباره روش های آماری برای مهندسین ژاپنی ایراد نمود.

در سال 1951آرماند فیگن بوآم تحولی در نگرش به کیفیت بوجود آورد و کنترل کیفیت جامع فراگیر (TQC) را جایگزین کنترل کیفیت آماری نمود.

در طول جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا به عنوان بزرگترین خریدار محصولات تولیدی کارخانه های صنعتی، مشخصات کیفی را تعیین می کرد و بر اساس استاندارد کنترل کیفیت آماری از طریق بازرسی و روش نمونه گیری،محصولات مورد نیاز خود را تحویل می گرفت. بدین صورت روش کنترل کیفیت آماری را به بازرسی نهایی اضافه نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1395/11/02 19:03:02   |
0     0
در دهه 80یک دگرگونی در افزایش آگاهی در مورد کیفیت پدید آمد.در این دوره مدیریت بالای سازمان ها دریافتند که شخصا باید مسئولیت کیفیت را عهده دار شده و با آن روبرو شوند و به این اعتقاد دست یافتند که هم خودشان و هم هر کس دیگری در شرکت باید به طور جدی به کیفیت بپردازند و در مورد آن اقدام کنند. لذا به مدیران کیفیت مسئولیت زیادی واگذار شد. یکی دیگر از مهمترین یافته های کیفیت دراین دوره، روش پیشگیری از ضایعات بود، یعنی به جای تمرکز روی یافتن محصولات معیوب سعی گردید از تولید محصول معیوب جلوگیری شود،و این بسیار باصرفه تر و موثرتر برای تولید محصولات مرغوب بود.



در دهه80برنامه های کیفیت عمدتامتوجه ساخت محصولات بود،ولی در دهه 90 تاکید بر روی کیفیت در سایر زمینه ها مثل واحد فروش واداری نیز معطوف گردید.



مشتریان عمدتا خواهان محصولات و خدمات با کیفیت هستند و شرکتهای بیشتری برای تامین این خواسته مشتری به رقابت می پردازند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/04 01:37:24   |
1     0
اهداف کنترل کیفیت را نام ببرید؟
حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد قلمداد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1395/11/04 21:38:04   |
0     0
در واقع کیفیت معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد و کنترل کیفیت استفاده از تمام روش ها و سیستم هایی است که اطمینان می دهد محصول ارایه شده برای فروش با تمام مشخصات لازم کیفیت که توسط شرکت برای هر محصول تعیین شده و همچنین با استانداردهای کیفیت لازم از نظر قوانین مربوط برای ساخت داخل و مقررات کشور مقصد در مواردی که کالا صادر می گردد تطبیق نماید.

بطور کلی می توان اهداف کنترل کیفیت را حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد قلمداد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/11/04 21:44:34   |
0     0
یک روش یا مجموعه ای از روش در نظر گرفته شده به اطمینان حاصل شود که یک محصول تولید شده و یا خدمات انجام پایبند به یک تعریف مجموعه ای از معیارهای کیفیت و یا مطابق با الزامات مشتری و یا از مشتری است. QC مشابه، اما با، تضمین کیفیت (QA) یکسان است. QA است به عنوان یک روش تعریف شده و یا مجموعه ای از روش در نظر گرفته شده به اطمینان حاصل شود که یک محصول یا خدمات در حال توسعه (قبل از کار کامل است، به عنوان مخالف به پس از آن) مطابق با نیازهای مشخص شده است. QA است که گاهی اوقات همراه با QC به عنوان یک عبارت واحد، تضمین کیفیت و کنترل (QA / QC) بیان شده است. به منظور اجرای یک برنامه موثر QC، شرکت باید اول تصمیم می گیرید که استانداردهای خاص محصول و یا خدمات باید تامین کند.
سپس میزان اقدامات QC باید تعیین شود (برای مثال، درصد از واحد به هر مقدار زیادی از آزمایش می شود). در مرحله بعد، داده های دنیای واقعی باید جمع آوری شود (برای مثال، درصد از واحد است که شکست) و نتایج گزارش شده به پرسنل مدیریت. بعد از این اقدام اصلاحی باید بر تصمیم گرفته شده و (به عنوان مثال، واحد معیوب باید تعمیر یا رد و خدمات ضعیف تکرار را بدون پرداخت هزینه تا زمانی که مشتری راضی است). اگر شکست واحد بیش از حد بسیاری از موارد از خدمات و یا ضعیف رخ می دهد، یک طرح باید طراحی شود که به بهبود فرآیند تولید یا خدمات و پس از آن که طرح باید وارد عمل شود. در نهایت، فرآیند QC باید در جریان باشد تا اطمینان حاصل شود که تلاش های اصلاحی، در صورت لزوم، نتایج رضایت بخش تولید کرده اند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین الله کارگران |   1395/11/05 21:24:55   |
0     0
در واقع کیفیت معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد و کنترل کیفیت استفاده از تمام روش ها و سیستم هایی است که اطمینان می دهد محصول ارایه شده برای فروش با تمام مشخصات لازم کیفیت که توسط شرکت برای هر محصول تعیین شده و همچنین با استانداردهای کیفیت لازم از نظر قوانین مربوط برای ساخت داخل و مقررات کشور مقصد در مواردی که کالا صادر می گردد تطبیق نماید.

بطور کلی می توان اهداف کنترل کیفیت را حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد قلمداد کرد.

هر آنچه که توسط انسان پدید می آید دستخوش تغییر و تکامل است. استانداردها نیز بر اساس تکامل علم و حیطه تخصصی مرتبط، از این تکامل بی نصیب نمی ماند. رعایت و حفظ کیفیت به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد. در آن زمان بابلی ها از استانداردهایی برای توزیع و اندازه گیری استفاده می کردند. تاریخ کنترل کیفیت بدون شک به قدمت خود صنعت است بطوریکه در دوران قرون وسطی کنترل کیفیت به وسیله استادانی که از مهارت بالایی برخوردار بودند انجام می شد.سیر تحولات کیفیت به چهار دوره بازرسی، کنترل کیفیت آماری،تضمین کیفیت ومدیریت کیفیت فراگیر تقسیم می شودکه شرح آن در ذیل آمده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن حداد زاده نیری |   1395/11/05 21:58:58   |
0     0
دوره تضمین کیفیت (QA) (دهه 1980) : در این دوره مساله کشف و کنترل اشکالات و خرابی جای خود را به هماهنگی می دهد. کل زنجیره تولید با مشارکت کلیه گروه های تخصصی مدنظر قرار می گیرد. در این دوره با استفاده از برنامه ها و سیستم ها به جای استفاده صرف از ابزارها و روشهای آماری، سعی در ایجاد کیفیت می شود. همچنین کیفیت بعنوان مساله ای سازمان یافته تلقی شده و ایجاد ارتباط بین واحدهای تخصصی و همسویی آنها در ارتباط با کیفیت حفظ و تداوم می یابد. در این دوره سعی می شود کیفیت کل فرآیند تولید اعم از محصولات خریداری شده (Input) ، فرآیند تولید (Process) و محصول تولید شده (Output) تضمین گردد و در این دوره است که مباحث اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در جهت کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری مطرح می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم مجتهدزاده |   1396/02/19 07:08:59   |
0     0
مرغوبیت و کیفیت کالا و خدمات نشان دهنده درجه شکوفایی و میزان بلوغ صنعتی می باشد و بدون شکوفایی و افزایش بلوغ و فهم و دانش صنعتی در نیروی انسانی و تکنولوژی و .... انتظار افزایش کیفیت و مرغوبیت کاری بیهوده می باشد و نمی توان با متولی خواندن یک نفر یا یک گروه، کیفیت را افزایش داد.در واقع کیفیت معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد و کنترل کیفیت استفاده از تمام روشها و سیستمهایی است که اطمینان می دهد محصول ارایه شده برای فروش با تمام مشخصات لازم کیفیت که توسط شرکت برای هر محصول تعیین شده و همچنین با استانداردهای کیفیت لازم از نظر قوانین مربوط برای ساخت داخل و مقررات کشور مقصد در مواردی که کالا صادر می گردد تطبیق نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/02/22 06:27:21   |
0     0
واژه کیفیت به معنای چگونگی است که معادل فارسی آن چونی است.

در فلسفه و در نظریه شناخت منظور از"' کیفیت"' ، چگونگی یک چیز است. مثال: خواص کمّی و یا خواص کیفی یا چونی.

در زمینه‌های اقتصادی: مرغوبیت و مطلوبیت: مجموعه ویژگی‌های یک کالا و عرضه کننده آن (نه تنها از لحاظ کیفی بلکه از دیدگاه کمی، بها و غیره) که باعث می‌شوند آن کالا مورد تقاضا قرار گیرد و فروش رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/02 09:34:51   |
0     0
سیر تحولات کیفیت را نام ببرید:
1- دوره بازرسی : تمرکز بر محصول خروجی بوده و به منابع خریداری شده و فرآیند تولید توجه نمی شود
2- دوره کنترل کیفیت آماری(SQC): مساله نه تنها کشف اشکال و خرابی و یا یافتن عدم انطباق با طراحی هاست بلکه موضوع ریشه یابی مشکلات و کنترل علل آن نیز مطرح می شود تا از این طریق نیاز به فعالیت های بازرسی را کنترل و هزینه های کیفیت را کاهش دهد
3- دوره تضمین کیفیت (QA): در این دوره مساله کشف و کنترل اشکالات و خرابی جای خود را به هماهنگی می دهد. همچنین کیفیت بعنوان مساله ای سازمان یافته تلقی می شود.
4- دوره مدیریت کیفیت فراگیر (TQM): در این دوره مساله هماهنگی و ایجاد کیفیت به برخورد استراتژیک با کیفیت و مدیریت آن با توجه به بازار رقابت مطرح می شود. در این مرحله وظیفه تک تک افراد سازمان مدنظر است و سعی در نهادینه کردن اصول کیفیت در نگرش و باور افراد می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/12 12:42:33   |
0     0
عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا و خدمات طبق استانداردهای تعیین شده یا (حصول تمامیت ویژگی‌های مطلوب در یک محصول). مثلاً اندازه‌گیری یا آزمون روی یک محصول یا کالا برای مشخص شدن این که آیا با مشخصات فنی مورد نظر

کنترل کیفیت مجموعه عملیاتی نظیر اندازه‌گیری یا آزمون است که روی یک محصول یا کالا انجام می‌شود تا مشخص شود آیا آن محصول با مشخصات فنی مورد نظر مطابقت دارد یا خیر.

یکسان بودن تقریبی برجسته‌کاری‌های ستونها و دیوارهای تخت جمشید، نیایشگاه‌های مصری و یونانی و دیگر سازه‌های باستانی نشانگر اینست که موضوع کنترل کیفیت از دیرباز نزد بشر وجود داشته‌است.

عمده بحث کنترل کیفیت مربوط به انجام نمونه گیری از محصولات، بازرسی آن نمونه‌ها و تعمیم نتایج به کل انباشت محصول است که بر اساس روش‌های آماری انجام می‌گیرد. از دیگر روش‌های مورد استفاده در کنترل کیفیت، کنترل فرایند تولید محصول به جای کنترل محصول تهیه شده‌است که با استفاده از روش‌های آماری مانند SPC و … انجام می‌گیرد. مبحث کنترل کیفیت، جایگاه ویژه‌ای در مباحث نظام‌های جامع مدیریت کیفیت دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/12 12:46:44   |
0     0
گروه کنترل کیفیت گروه کوچکی از کارکنان است که ماهیت کار مشابه دارند و برای حل مشکلات یا بهبود فرایند کاری در راستای اهداف و فعالیت‌های کنترل کیفیت سازمان، به صورت داوطلب و با انگیزه درونی و بدون هیچگونه نظارت خارجی و از طریق تشکیل جلسات منظم و حضوری در اوقات فراغت برای افزایش بازده کیفی شرکت یا کارخانه خود تلاش می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/18 18:31:55   |
0     0
گرچه به یک روایت می‌توان گفت که تاریخ کنترل کیفیت با تاریخ صنایع و اختراعات هم‌زمان بوده، و از روزی که بشر اقدام به ساختن ابزارها و وسایل و ضروریات مورد نیاز خود نموده، همواره در صدد بهبود کیفیت آن‌ها بوده‌است، اما این موضوع تا زمان انقلاب صنعتی و تولیدات انبوده، خیلی جدی گرفته نشد و هنوز هم جز معدود کشورهای صنعتی پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا و انگلیس در بسیاری از کشورها در عمل بهای چندانی به آن داده نمی‌شود، مگر کشورهایی که برای صادر کردن تولیدات خود ناچار به کاربرد آن هستند.
مفاهیم اولیه کنترل کیفیت از سال‌های ۱۹۰۰ در دنیا مطرح شدند، در سال ۱۹۲۴، Walter. A. Shewhart از شرکت تلفن بل، یک نوع نمودار (چارت) آماری برای کنترل کیفیت و متغیرهای آن تهیه و مورد استفاده قرار داد که در واقع شروع استفاده از آمار در کنترل کیفی است، بعدها در همین دهه، همکاران شوهارت H. F. Dodge و H.G. Romig دربارهٔ پذیرش محصول از طریق بازرسی، نمونه برداری و آزمون نظراتی ارائه کردند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 15:00:11   |
0     0
ابزارهای واحد کنترل کیفیت:

در واحدهای کنترل کیفیت ابزارهای مختلفی استفاده می شود که این ابزارها بسته به نوع محصولات تولیدی و ماهیت کسب و کار متفاوت است. برخی از ابزارهای مرسوم که در بسیاری از شرکت ها دیده می شود عبارتند از:

کولیس

ورنیه

خط کش

ارتفاع سنج

و ...

بسیاری از شرکت ها مجهز به آزمایشگاه های کنترل کیفیت هستند که در این آزمایشگاه ها، کنترلها و تست های مربوط به هر محصولی را انجام می دهند. دستگاه هایی مانند سختی سنج، کشش و ....

نکته مهم که وجه مشترک همه ابزارآلات اندازه گیری مورد استفاده در کنترل کیفیت است، موضوع کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری است. امیدواریم بزودی درسی را هم در خصوص کالیبراسیون ارائه کنیم، اما بصورت کلی کالیبراسیون، اطمینان از صحت اندازه گیری ابزار است که می تواند در درون شرکت و یا توسط شرکت های ذیصلاح انجام شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 15:00:46   |
0     0
کنترل کیفیت (QC)
یک روش یا مجموعه ای از روش در نظر گرفته شده به اطمینان حاصل شود که یک محصول تولید شده و یا خدمات انجام پایبند به یک تعریف مجموعه ای از معیارهای کیفیت و یا مطابق با الزامات مشتری و یا از مشتری است. QC مشابه، اما با، تضمین کیفیت (QA) یکسان است. QA است به عنوان یک روش تعریف شده و یا مجموعه ای از روش در نظر گرفته شده به اطمینان حاصل شود که یک محصول یا خدمات در حال توسعه (قبل از کار کامل است، به عنوان مخالف به پس از آن) مطابق با نیازهای مشخص شده است. QA است که گاهی اوقات همراه با QC به عنوان یک عبارت واحد، تضمین کیفیت و کنترل (QA / QC) بیان شده است. به منظور اجرای یک برنامه موثر QC، شرکت باید اول تصمیم می گیرید که استانداردهای خاص محصول و یا خدمات باید تامین کند.
سپس میزان اقدامات QC باید تعیین شود (برای مثال، درصد از واحد به هر مقدار زیادی از آزمایش می شود). در مرحله بعد، داده های دنیای واقعی باید جمع آوری شود (برای مثال، درصد از واحد است که شکست) و نتایج گزارش شده به پرسنل مدیریت. بعد از این اقدام اصلاحی باید بر تصمیم گرفته شده و (به عنوان مثال، واحد معیوب باید تعمیر یا رد و خدمات ضعیف تکرار را بدون پرداخت هزینه تا زمانی که مشتری راضی است). اگر شکست واحد بیش از حد بسیاری از موارد از خدمات و یا ضعیف رخ می دهد، یک طرح باید طراحی شود که به بهبود فرآیند تولید یا خدمات و پس از آن که طرح باید وارد عمل شود. در نهایت، فرآیند QC باید در جریان باشد تا اطمینان حاصل شود که تلاش های اصلاحی، در صورت لزوم، نتایج رضایت بخش تولید کرده اند و به بلافاصله تشخیص عود و یا نمونه های جدید از مشکل است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 20:20:01   |
0     0
تاریخچه دوایر کنترل کیفیت
ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم، به‌واسطه عدم به‌کارگیری روش‌های کنترل کیفیت، به‌تولیدکننده کالاهای ارزان و نامرغوب شهرت داشت. پس از جنگ جهانی دوم این کشور برای ورود به‌بازارهای جهانی تلاش زیادی را مصروف داشت. از سال 1970 صحنه رقابت‌ها تغییر کرد و از آن به‌بعد ژاپن توانست اطمینان بازارهای جهانی را به‌خاطر کیفیت مطلوب کالاهایش جلب کند و بازارهای جهانی را به‌دست گیرد. در این بین نقش آمریکایی ها بسیار مهم بود. تکنیک های کنترل کیفیت یکی از موفق ترین صادرات امریکایی ها به ژاپن بود. دمینگ آمریکایی اولین نفری بود که در این راستا وارد ژاپن شد. وی به دعوت جامعه مهندسین و دانشمندان ژاپنی(juse) ، یک سمینار 8 روزه درخصوص کنترل کیفیت درسال 1950 برای ژاپنی ها برگزار نمود که با استقبال مواجه شد. وی درسالهای 1951 و 1952 نیز مجدداً به ژاپن برگشت. امروزه از دمینگ به عنوان یک قهرمان ملی در ژاپن یاد می شود به نحوی که جایزه دمینگ به نام او در ژاپن شکل گرفته است. پیام دمینگ مباحث ابتدایی آماری و نحوه حل مشکلات کیفیت بود. دمینگ دکتری فیزیک داشت. وی مدیران را به تمرکز بر تغییرات و نوسانات و توجه به علت آنها تشویق می نمود و تکنیک های آماری را برای تشخیص نوسانات ذاتی و اکتسابی معرفی نمود . وی ژاپنی ها را تشویق نمود تا یک رویکرد نظام¬مند جهت حل مساله برگزینند
در آن زمان تنها مشکل این بود که فعالیت کنترل کیفیت صرفاً به تولید محدود می شد و توسط مهندسان و مدیران فنی هدایت می شد و کارکنان سطوح پائین و مدیران غیر تولیدی درگیر این مسئله نبودند. این مشکل به زودی توسط ژاپنی ها تشخیص داده شد و با اتخاذ رویکردی که مخترع آن خود ژاپنیها بودند حل شد. آنها برای مقابله با این مشکل دایره های کنترل کیفیت quality control circles (QCC) یا quality circles و مفهوم کیفیت فراگیر را مطرح نمودند. و سپس یک راهنما از تکنیک های ساده که عمدتاً 7 ابزار خوانده می شوند به کارگران کارخانه ها داده شد که شامل نمودار پارتو، الگوریتم های علت و معلومی ، گرافهای طبقه بندی اطلاعات (stratification) ، کاربرگ ها (check sheets)، هیستوگرام ها ، نمودارهای پراکندگی و نمودارهای کنترل بود.
در واقع رشد ژاپن به‌دنبال پاره‌ای از تصمیمات اساسی، که از جانب دولت و شرکت‌های بزرگ ژاپنی، در چگونگی اداره و هدایت کارکنان خود اتخاذ شد، به‌دست آمد. این تصمیمات اساسی در این جمله خلاصه می‌شود:
از آنجایی‌که، اکثریت کارکنان ما مستعد و توانمند هستند، لازم است فرصتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا از فکرشان همانند جسم خود استفاده کنند
فرضیات تشکیل دوایر کنترل کیفیت:
1. بیشتر اشخاص توانایی آن ‌را دارند که مقدار زیادی از مسایل کاری سازمان خود را با روش‌های خلاق و ابتکاری حل کنند.

2. در حال حاضر فقط بخشی از توانایی‌های افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی، بسیاری از شرکت‌ها طوری با کارمندان خود رفتار می‌کنند که تنها از دست و پای آن‌ها استفاده می‌شود، بنابراین، باید فرصتی به‌آن‌ها داده شود تا توانایی‌های ذهنی خود را در جهات مثبت به‌نمایش بگذارند.

3. اگر به‌ هر فرد فرصت داده شود تا برای حل مسائل کاری، از استعدادهای خود استفاده کند، بعدها، برای ارائه راه حل، تمایل بیشتری نشان می‌دهد.
4. اگر دوایر کیفیت به‌درستی آموزش ببینند، قادر خواهند بود با سازماندهی دقیق، وقت خود را به‌طور مطلوب تنظیم کنند و دیگر نیازی نخواهد بود تا بیرون از دایره به‌آن‌ها بگویند که چه کاری باید انجام دهند.
5. این فرضیه، که فرضیه اساسی نیز می‌باشد این است که بهترین افراد برای حل مسائل محل کار، افرادی هستند که با مسائل درگیرند و بیشتر تمایل دارند که مسائل، توسط خود آن‌ها حل شود. حال اگر این افراد از دانش، تجربه ‌و توانایی لازم برخوردار باشند، بهتر می‌توانند مسائل کاری خود را حل نمایند.
تعریف حلقه های کنترل کیفیت
دوایر کنترل کیفیت نتیجه تعامل بین روش کنترل کیفیت آماری آمریکایی و تجربیات سازمانی ژاپنی است. ژاپنی ها مفهوم کنترل کیفیت را از آمریکایی ها گرفتند و آن را به طور عملی و در قالب دوایر کنترل کیفیت توسعه دادند.
برای درک مفهوم حلقه کنترل کیفیت لازم است با مفهوم سه کلمه تشکیل دهنده آن آشنا شویم :
حلقه(Circle) : به گروهی از افراد اطلاق می شود که به سبب علایق مشترک گرد هم می آیند. بعضی این لغت را دایره و برخی چرخه نیز ترجمه کرده اند
کنترل :(Control) به معنی وارسی ،نظارت ، رسیدگی، ممیزی به منظور اطمینان از صحت و سقم کار است
کیفیت: (Quality) به معنای ارتقا و بهبود دائمی کیفیت کالا یا خدمات به منظور جلب اعتماد مشتری می باشد.
گروههای QCCیا حلقه های کنترل کیفیت شامل تعدادی افراد (5 تا 15 نفر که در بیشتر موارد این تعداد در حدود 7 تا 10 نفر) هستند که به صورت داوطلبانه در قسمت های مختلف واحدهای تولیدی یا خدماتی با حضور فعال سرپرست یا مدیر آن قسمت برای حل مسائل از طریق خلق ایده هایی نو گردهمایی تشکیل می دهند و فعالیت های مربوط به کیفیت را از طریق شناسایی و تعریف مسئله بررسی کرده و در ارتباط با مشکلات با استفاده از روشهای تحلیلی راه حل های مناسب را ارائه می کنند.
این گروه در یک محیط کاری مشابه دور هم گرد آمده و با برخورداری از دیدگاه کنترل کیفیت (QC)و با استفاده از هفت ابزار کنترل کیفیت (QC) شامل:
1. مستندات مربوط به داده¬ها
2. نمودار جریان فرآیند
3. نمودار کنترل
4. نمودار پارتو
5. نمودار علت و معلول
6. نمودار هیستوگرام
7. نمودارپراکندگی
در طی هفت مرحله حل مسئله به روش کنترل کیفیت (QC) مشکلات را به صورت منطقیِ، علمی، کارا و موثرحل می نمایند. هفت مرحله حل مسئله به روش کنترل کیفیت (QC) عبارتند از:
1. انتخاب موضوع
2. درک شرایط واقعی و انتخاب وتعیین اهداف
3. برنامه ریزی و تعیین فعالیتها
4. تجزیه وتحلیل علتها
5. بررسی و اجرای راه حل(اقدام متقابل)
6. استاندارد سازی
7. و تثبیت نمودن نتایج و کنترل
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا خراسانی |   1397/09/09 22:00:06   |
0     0
مرغوبیت و کیفیت کالا و خدمات نشان دهنده درجه شکوفایی و میزان بلوغ صنعتی می باشد و بدون شکوفایی و افزایش بلوغ و فهم و دانش صنعتی در نیروی انسانی و تکنولوژی و .... انتظار افزایش کیفیت و مرغوبیت کاری بیهوده می باشد و نمی توان با متولی خواندن یک نفر یا یک گروه، کیفیت را افزایش داد.در واقع کیفیت معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد و کنترل کیفیت استفاده از تمام روشها و سیستمهایی است که اطمینان می دهد محصول ارایه شده برای فروش با تمام مشخصات لازم کیفیت که توسط شرکت برای هر محصول تعیین شده و همچنین با استانداردهای کیفیت لازم از نظر قوانین مربوط برای ساخت داخل و مقررات کشور مقصد در مواردی که کالا صادر می گردد تطبیق نماید. بطور کلی می توان اهداف کنترل کیفیت را حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد قلمداد کرد.هر آنچه که توسط انسان پدید می آید دستخوش تغییر و تکامل است. استانداردها نیز بر اساس تکامل علم و حیطه تخصصی مرتبط، از این تکامل بی نصیب نمی ماند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا خراسانی |   1397/09/09 22:05:00   |
0     0
مهندسی کیفیت به بخشی گفته می‌شود که به درست کردن روش‌هایی مشغول است تا کارخانه بتواند به‌وسیله آن روش‌ها از مرغوبیت و مشتری‌پسند بودن کالاهای تولیدی خود مطمئن گردد. این روش‌ها و سیستم‌ها معمولاً با همکاری با دیگر رشته‌های مهندسی و بازرگانی طراحی می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا خراسانی |   1397/09/09 22:08:53   |
0     0
اگه ب هر فرد فرصت بدن ک با استفاده از تجربه خودش یا بهتر بگم استعداد های خودش،استفاده کنه طرف تمایل بهتر و بیشتری ب کارش و انجام چالش ها و برطرف کردن مشکلات کار و محیط کارش پیدا میکنه در نتیجه کارش جذاب تر میشه و تمایل ب کار کردن بیشتر میشه،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/10 00:28:20   |
0     0
اهداف کنترل کیفیت ، حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Anari |   1397/10/23 18:38:31   |
0     0
دوران تضمین کیفیت: توجه به فرایندهای جانبی و دیدن کلیه فعالیتهای یک سازمان در قالب یک سیستم .تمرکز بر کنترل فرایند به جای کنترل محصول
دوران مدیریت کیفیت جامع: از طریق درگیری و مشارکت کلیه کارکنان ،مدیران و مشتریان یک سازمان ایجاد خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی باغستانی |   1398/01/24 13:26:19   |
0     0
در واقع کیفیت معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد و کنترل کیفیت استفاده از تمام روشها و سیستمهایی است که اطمینان می دهد محصول ارایه شده برای فروش با تمام مشخصات لازم کیفیت که توسط شرکت برای هر محصول تعیین شده و همچنین با استانداردهای کیفیت لازم از نظر قوانین مربوط برای ساخت داخل و مقررات کشور مقصد در مواردی که کالا صادر می گردد تطبیق نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

ریسک و ورشکستگی در بیمه

ریسک و ورشکستگی در بیمه

دیوید سی. ام. دیکسون
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی