تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هیچ چیز دشوارتر از تصمیم گیری نیست. - ناپلئون بناپارت

هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) تکنیکی است برای تخصیص دقیق منابع مستقیم و غیرمستقیم یک سازمان بر مبنای میزان مصرف آنها در فعالیت‌های صورت‌گرفته. 

 

در این مقاله به بررسی مبانی و مزایای ABC پرداخته و نمونه‌هایی از کاربردهای آن نیز ارائه می‌گردد. در واقع ABCیک روش هزینه‌یابی است که اطلاعات مفیدی درباره سهم هر کدام از مشتریان در مجموع سودآوری شرکت به مدیران ارائه می‌دهد. همچنین این روش به مدیران کمک می‌نماید تا راههای ارتقای عملکرد و اجرای استراتژیهای صحیح سودآور را شناسایی نمایند. یکی از مهمترین توانایی‌های ABC تبیین این موضوع است که هزینه‌های کلی مرتبط با خدمات مورد تقاضای مشتریان نقشی حیاتی در تعیین سهم هر یک از مشتریان در سود خالص دارند.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت، نوعی روش هزینه یابی است که در آن هزینه‌ها ابتدا به فعالیت (مراکز هزینه) تخصیص می یابند و سپس هزینه های گردآوری شده با توجه به میزان استفاده هر محصول فعالیت‌ها (محرک هزینه) ، به محصولات سرشکن می‌شود. در واقع در روش‌های سنتی بیشتر بر تخصیص هزینه های سربار به محصولات از مبناهایی مانند ساعت کار مستقیم و یا ساعت کار ماشین آلات  استفاده می‌شد. اما این روش منجر به تخصیص صحیح هزینه ها نمی‌شود. برای مثال، هزینه‌های جابه‌جا مواد با تعداد بسته‌های مواد در ارتباط است و نه تعداد اقلام کالاهای تولیدی، از طرف دیگر با گستر استفاده از فناوری‌های جدید و استفاده از آدمواره ها در عملیات تولید، دیگر تخصیص هزینه های سربار استفاده از ساعات تولیدی منطقی به نظر نمی‌رسد. دلیل این امر آن است که به تناسب افزایش سه سرمایه گذاری در خود کار کردن عملیات تولید، به تدریج از میزان کار مستقیم مورد استفاده در تولی کاسته می‌شود. بنابراین در این موارد تخصیصی هزینه با استفاده از محرک واقعی هزینه، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. محرک‌های هزینه فاکتورهایی از مبادلات می‌باشند که تعیین کننده هزینه‌ها هستند. محرک ها هزینه باید داده‌هایی در خصوص این که کدام عوامل سبب وقوع چه نوع خاصی از هزینه های سربار در یک فعالیت می‌شوند را فراهم کنند.

کنترل کیفیت:

کنترل کیفیت یکی از مسائل بسیار حساس و تعیین کننده در ادامه فعالیت سازمان‌ها به شمار می‌آید. امروزه سازمان‌ها به بخش کنترل کیفیت به عنوان یک بخش کلیدی نگاه می‌کنند و به آن اهمیت زیادی می‌دهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند یا در بازارهای جدیدی حضور پیدا کنند. سیستم اطلاعاتی حسابداری می‌تواند با تهیه گزارش‌های مناسب عملکرد به فرآیند کنترل کیفیت و کارایی کمک کند. در این راستا می‌توان از معیارهای توان عملیاتی و معیارهای کنترل کیفیت که توسط سیستم اطلاعاتی محاسبه و ارائه می‌شود، بهره جست.

توان عملیاتی: توان عملیاتی معیاری برای محاسبه اثربخشی تولید است. با استفاده از توان عملیاتی می‌توان تعداد کالاهای سالم تولید شده در یک دوره زمانی معین را تعیین کرد. توان عملیاتی را می‌توان با استفاده از فرمول زیر محاسبه نمود:

اولین عنصر در فرمول مزبور ظرفیت موثر نام دارد که نشان دهنده حداکثر تعداد واحدهایی است که می‌توان با فناوری موجود تولید کرد. ظرفیت موثر را می‌توان با بهره گیری از فناوری‌های نوین بهبود بخشید. دومین عنصر در این فرمول زمان پردازش موثر نامیده می‌شود که نشان دهنده درصد کل زمان - صرف شده برای تولید یک محصول است. انجام تعمیرات به موقع و نگهداری مناسب می‌تواند زمان پردازشی موثر را کاهش دهد. عنصر سوم فرمول توان عملیاتی، نشان دهنده بازدهی است که درصد کالاهای سالم تولید شده را محاسبه می‌کند.

 

منابع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی دکتر مهدی مرادی

سایت آکا ایران

مجله حسابدار

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مرتضی انوری |   1395/10/24 15:48:11   |
2     0
هزینه یابی مبنای فعالیت (ABC): نوعی روش هزینه یابی است که در آن هزینه‌ها ابتدا به فعالیت (مراکز هزینه) تخصیص می یابند و سپس هزینه های گردآوری شده با توجه به میزان استفاده هر محصول فعالیت‌ها (محرک هزینه) ، به محصولات سرشکن می‌شود.
محرک های هزینه را تعریف کنید؟
فاکتورهایی از مبادلات می‌باشند که تعیین کننده هزینه‌ها هستند. محرک ها هزینه باید داده‌هایی در خصوص این که کدام عوامل سبب وقوع چه نوع خاصی از هزینه های سربار در یک فعالیت می‌شوند را فراهم کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/04 02:12:53   |
0     0
هزینه یابی بر مبنای فعالیت چیست؟
نوعی روش هزینه یابی است که در آن هزینه‌ها ابتدا به فعالیت (مراکز هزینه) تخصیص می یابند و سپس هزینه های گردآوری شده با توجه به میزان استفاده هر محصول فعالیت‌ها (محرک هزینه) ، به محصولات سرشکن می‌شود.
توان عملیاتی چیست؟
توان عملیاتی معیاری برای محاسبه اثربخشی تولید است. با استفاده از توان عملیاتی می‌توان تعداد کالاهای سالم تولید شده در یک دوره زمانی معینرا تعیین کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/11/04 21:41:11   |
1     0
هزینه اجرای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت بیشتر از سیستم هزینه یابی سنتی است زیرا این سیستم به گردآوری داده های تولید با جزئیات بیشتری نیازمند است همچنین سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت پیچیده تر و تفضیلی تر است زیرا از مبناهای متعددی برای تخصیص هزینه های سربار تولید استفاده می کند . مزیت های این پیچیدگی و هزینه بیشتر این سیستم دو مزیت مهم دارد :
1- اطلاعات دقیق تر هزینه ها و بهای تمام شده محصولات باعث تصمیم گیری مناسب تر در مورد ترکیب محصولات و قیمت تمام شده محصولات باعث تصمیم گیری مناسب تر در مورد ترکیب محصولات و قیمت گذاری آنها می شود.
2- ارایه اطلاعات تفضیلی تر بهای تمام شده ی محصولات و سایر هزینه ها توانایی مدیریت را کنترل و مدیریت کل هزینه ها افزایش می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/14 09:49:52   |
0     0
هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت « ABC » چیست ؟
روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ، سیستم طرح‌ریزی هزینه‌ها با تاکید بر فرایند مستمر بهسازی است . در این روش ، شناسایی فعالیت‌های ارزشمند از یک سو و شناسایی فعالیت‌های بی‌ارزش از سوی دیگر ، تشویق می‌شود . و برای حذف فعالیت‌های بی‌ارزش کوشش به عمل می‌آید . به بیان دیگر روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت را می‌توان برای شناسایی و حذف فعالیت‌هایی به کاربرد که هزینه محصول را بالا می‌برند بدون آنکه ارزش افزوده‌ای برای محصول ایجاد کنند . هزینه اضافه‌شده و بدون ارزش ، هزینه آن گروه از فعالیت‌هایی است که می‌توان آن را حذف کرد بدون اینکه کاهشی در کیفیت محصول و عملکرد یا ارزش آن رخ دهد . بدین ترتیب ، بکار گیری روش هزینه‌یابی بر مبتنی فعالیت می‌تواند به کاهش هزینه‌ها از طریق حذف فعالیت‌های اضافی و غیر سودمند و یافتن راه‌های جدید و اقتصادی برای انجام فعالیت‌های باارزش و اثربخش بی انجامد . کاهش در هزینه‌ها نیازمند تشریک مساعـی مدیران ، کارکنان تولید و فروش ، حسابداران ، مهندسان و سایر دست اندر کاران مربوط ، به منظور بررسی کامل و شناخت فعالیت‌هایی است که یک محصول مصرف می‌کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/14 09:52:19   |
0     0
کاربرد روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکت های تولیدی و خدماتی که دارای هزینه سربار بالا وفعالیتهای پیچیده میباشند منجر به بدست آوردن مزایای زیر میشود:
1- بهبود سیستم هزینه یابی شرکت
2- تعین قیمت تمام شده محصولات به صورت منطقی ودقیق
3- ارزیابی عملکرد مدیران
4- کاهش هزینه فعالیتهایی که هزینه بالایی دارند
5- حذف محصولات فاقد ارزش افزوده
البته در اجرای این روش محدودیت هایی به شرح زیر وجود دارد:
1- فرهنگ جامعه نسبت به روش ABC
2- فرهنگ مدیران شرکت نسبت به ABC
3- نحوه اعمال کنترل در شرکت
4- هزینه اجرایی بالا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/31 23:53:40   |
0     0
هزینه یابی بر مبنای فعالیت چیست؟
نوعی روش هزینه یابی است که در آن هزینه‌ها ابتدا به فعالیت (مراکز هزینه) تخصیص می یابند و سپس هزینه های گردآوری شده با توجه به میزان استفاده هر محصول فعالیت‌ها (محرک هزینه) ، به محصولات سرشکن می‌شود.
توان عملیاتی چیست؟
توان عملیاتی معیاری برای محاسبه اثربخشی تولید است. با استفاده از توان عملیاتی می‌توان تعداد کالاهای سالم تولید شده در یک دوره زمانی معینرا تعیین کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/02 09:32:18   |
0     0
توان عملیاتی معیاری برای محاسبه اثربخشی تولید است. با استفاده از توان عملیاتی می‌توان تعداد کالاهای سالم تولید شده در یک دوره زمانی معینرا تعیین کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/08 10:37:36   |
0     0
مفهوم هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC)
سیستم ABC بیانگر تخصیص هزینه ها از منابع به فعالیت ها و از فعالیت ها به اهداف سازمان می باشد این سیستم از جمله سیستم های مدرن هزینه یابی محصولات و خدمات است که نیاز شرکت ها و سازمان ها در جهت محاسبه دقیق و صحیح بهای تمام شده محصول، بهبود کیفیت فرایند تولیدات، حذف فعالیت های اضافه و بی ارزش، شناسایی فعالیت های ارزشمند و محرک های هزینه و تعیین راهبردهای تجاری را برای واحد اقتصادی فراهم می سازد.
این سیستم به بررسی جزئیات هزینه های تولیدی می پردازد به عبارتی دیگر روش هزینه یابی برمبنای فعالیت به شناسایی و حذف فعالیت هایی می پردازیم که هزینه محصول را بالا می برند بدون آن که ارزش افزوده ای برای محصول ایجاد کند. هزینه ه ای بدون ارزش افزوده، هزینه آن گروه از فعالیت هایی است که می توان آن را حذف کرد بدون آن که در کیفیت عملکرد، خدمات یا ارزش آن کاهش ایجاد شود. سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت، از لحاظ مفهومی دقت در تخصیص هزینه های غیرمستقیم یعنی هزینه های سربار را که مستقیماً قابل ردیابی با محصول نیست اما قابل ردیابی با فعالیت هاست، را افزایش می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/08 10:39:09   |
0     0
مراحل اجرای نظام ABC
این نظام دارای مراحل زیر میباشد:
1-شناسایی موضوعات هز ینه: موضوع هزینه عبارتست ا ز آنچه که یک نظام هزینه یابی بر مبنای فعالیت در پی اندازه گیری آن میباشد.
2-شناسا یی خروجیها: منظور نتایج نهایی مطلوب است.
3-شناسا یی فعالیتها:فعالیتهایی که برای دستیابی به خروجیهای مورد نظر انجام میشود.
4-تخصیص منابع و ایجاد مخازن هزینه: منابع براساس هزینه های مستقیم یا هزینه های غیر مستقیم به مخازن هزینه اختصاص یابد.
5-تخصیص هز ینه فعالیتها به خروجیها: پس از ایجاد مخازن هزینه و تعیین عوامل هزینه، هزینه های انباشته شده در مخازن مذکور بر مبنای میزان استفاده از آنها از هر فعالیت، به موضوعات هزینه تخصیص داده میشود.
6-تحلیل و گزارشگیری بهای تمام شده: مرحله نهایی، شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بهای تمام شده حاصل از بکارگیری نظام هزینه یابی بر مبنای فعالیت و نتیجه گیری های مربوط میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/08 10:40:07   |
0     0
عوامل موفقیت در سیستم ABC
-عوامل تکنیکی: دانش کاربردی در بکارگیری طرح مفهومی سیستم در محیط سازمان، شامل تعیین تعداد مناسب محرکهای هزینه و فعالیتها، انتخاب فعالیتهای مرتبط با محصولات، پیوند بین ABC و اهداف استراتژیک سازمان و درک قابلیتهای سیستمهای کامپیوتری موجود در حمایت از اجرای سیستم ABC
عوامل سازمانی: حمایت مدیران عالی، منابع کافی، آموزش بکاگیری ABC ،ساختار سازمانی و فرهنگ
عوامل رفتاری: شیوه های مشارکتی در فرایند توسعه و به کارگیری سیستم و آگاهی از رفتار فردی کاربران
سایر عوامل موقعیتی: رقابت، وظایف، کیفیت و ارتباط اطلاعات هزینه با تصمیمات مدیریتی، اندازه ی سازمان، روش جبران خدمات و پاداش
— استفاده از سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت برای چه شرکت هایی مناسب تر است:
1. شرکت هایی که دارای جریان تولید پیچیده و غیرمعمولی می باشد.
2. شرکت هایی که ماشین آلات پیشرفته خودکار در تولید استفاده می کنند.
3. شرکت هایی که دارای تولیدات متنوع و یا ارائه دهنده خدمات مختلفی باشند.
4. شرکت هایی که هزینه سربارشان بالا بوده و این هزینه ها به محصولات مختلف با توجه به میزان تولید هر یک به نسبت یکسان قابل تخصیص نباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/03/08 10:41:09   |
0     0
نتیجه گیری
سیستم های هزینه یابی سنتی به این دلیل که نمی توانند هزینه های سربار فعالیت های نامربوط را ردیابی کنند و این امر مانع از کاهش هزینه ها است، مورد تردید واقع شده است بنابراین شرکت هایی که محصولات متنوع با ویژگی های مختلف تولید می کنند ، هزینه سربار بالایی دارند و در امر هزینه یابی محصولات و خدمات خود اگر از روش سنتی استفاده کنند دچار اشتباه خواهند شد این شرکت ها ناگزیرند برای تعیین هزینه واقعی محصولات خود از روش ABC استفاده نمایند چنین نتیجه می شود که سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت انقلابی است در سیستم هزینه یابی و به عنوان ابزاری قدرتمند جهت حل مشکلات مدیران به کار برده می شود. همانطور که قبلاً اشاره شد سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت دارای مزایای زیادی می باشد از جمله تخصیص هزینه ها ی شرکت به طور مطلوب تر، تعیین بهای تمام شده محصولات به طور منطقی و دقیق، برنامه ریزی کارا در آینده، مدیریت و ارزیابی صحیح تری از عملیات مالی مدیران، ... استفاده بهینه از منابع موجود در نظام بهداشتی، ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/16 23:05:12   |
0     0
اهداف سیستم ABC هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت
مهمتر ین اهداف ا ین نظام به شرح زیر میبا شد:
1-فراهم کردن اطلاعات درباره فعالیتهای تولید با هدف حذف فعالیت های اضافی
2-فراهم کردن اطلاعات درباره فعالیتهای بدون ارزش افزوده و کاهش هزینه ها ازطریق حذف این فعالیتها )در صورت امکان(
3-فراهم کردن اطلاعات برای مهندسان طراح به منظور انتخاب طرح محصول با بالاترین کیفیت و پایینترین هزینه، فراهم کردن اطلاعات درباره انتخاب بازار
4-فراهم کردن اطلاعات به منظور تدوین راهبرد قیمتگذاری
5-فراهم کردن اطلاعات و محاسبه دقیقتر هزینه و سودآوری محصولات
6-فراهم کردن اطلاعات درمورد هزینه تولید قطعات به منظور تصمیمگیری درباره خرید یا ساخت آنها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/18 18:22:39   |
0     0
مراحل اجرایی روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت
مرحله اول : تشکیل کمیته طراحی سیستم : این سیستم هزینه یابی نیازمند به اطلاعات از بخشمای مختلف شرکت اعم از مالی , فرایند, مهندسی بوده بنا براین باید از تخصص های مختلف در این کمیته استفاده کرد .
مرحله دوم : مشخص کردن فعالیت های شرکت : فعالیت ها در شرکت تولیدی به سه گروه زیر طبقه بندی میشوند:
1- فعایتهایی که در ارتباط مستقیم با تولید محصول وانجام خدمات میباشند .
2- فعالیتهایی که به طور مستقیم قابل رد یابی به محصولات وخدمات نمیباشند مثل سربار کارخانه
فعالیتهایی چون انبارداری ,تدارکات , سرپرستی , یوتیلیتی ,
مرحله سوم : تخصیص هزینه فعالیت ها به محصولات بر اساس محرک هزینه مناسب
پس از مشخص شدن فعالیت ها , هزینه هر فعالیت را بر اساس مبانی تخصیص یا محرک هزینه به محصولات تخصیص میدهیم .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra bizadi |   1397/03/29 19:54:42   |
0     0
سیستم ABC بیانگر تخصیص هزینه ها از منابع به فعالیت ها و از فعالیت ها به اهداف سازمان می باشد این سیستم از جمله سیستم های مدرن هزینه یابی محصولات و خدمات است که نیاز شرکت ها و سازمان ها در جهت محاسبه دقیق و صحیح بهای تمام شده محصول، بهبود کیفیت فرایند تولیدات، حذف فعالیت های اضافه و بی ارزش، شناسایی فعالیت های ارزشمند و محرک های هزینه و تعیین راهبردهای تجاری را برای واحد اقتصادی فراهم می سازد.
این سیستم به بررسی جزئیات هزینه های تولیدی می پردازد به عبارتی دیگر روش هزینه یابی برمبنای فعالیت به شناسایی و حذف فعالیت هایی می پردازیم که هزینه محصول را بالا می برند بدون آن که ارزش افزوده ای برای محصول ایجاد کند. هزینه ه ای بدون ارزش افزوده، هزینه آن گروه از فعالیت هایی است که می توان آن را حذف کرد بدون آن که در کیفیت عملکرد، خدمات یا ارزش آن کاهش ایجاد شود. سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت، از لحاظ مفهومی دقت در تخصیص هزینه های غیرمستقیم یعنی هزینه های سربار را که مستقیماً قابل ردیابی با محصول نیست اما قابل ردیابی با فعالیت هاست، را افزایش می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra bizadi |   1397/03/29 19:56:23   |
0     0
دومدل اصلی جهت پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC)
جهت اجرا و پیاده سازی سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت دو مدل اصلی وجود دارد:
1. مدل ادغامی: در این مدل که جزء مدل های عمومی ABC هستند در سطوح ویژه طراحی می شوند و برای انواع اهداف کاربردی از قبیل بهبود عملیات تجاری و بودجه بندی قابل استفاده است در این مدل به اهداف عمومی ترو بلندمدت تری اشاره می شود که معمولاً این اهداف بیش از یک سال می باشند اجرای این مدل نیازمند پشتیبانی مدیران ارشد است و با روش هایی نظیر تفکیک وظائف، پایین آوردن ناسازگاری و تعارضات و ایجاد مشارکت تیمی می توان به بهبود اجرای این مدل در سازمان ها و شرکت ها کمک نمود.
2. مدل اختصاصی: این مدل برای کاربردهای خاص ABC ارائه می شود و زمان کمتری برای اجرای آن نیاز است، در اجرای این مدل نیاز به کارمندان کمتری است و تصمیم گیری در سطوح مدیریت میانی و پایینی صورت می گیرد در اجرای این مدل مفاهیم راهبردی کمتری به چشم می خورد و نیازی به پشتیبانی مدیریت رده بالای سازمان و شرکت جهت پاداش یا تصدیق فعالیت ها نیست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/09 00:23:09   |
0     0
سیستم های هزینه یابی سنتی به این دلیل که نمی توانند هزینه های سربار فعالیت های نامربوط را ردیابی کنند و این امر مانع از کاهش هزینه ها است، مورد تردید واقع شده است بنابراین شرکت هایی که محصولات متنوع با ویژگی های مختلف تولید می کنند ، هزینه سربار بالایی دارند و در امر هزینه یابی محصولات و خدمات خود اگر از روش سنتی استفاده کنند دچار اشتباه خواهند شد این شرکت ها ناگزیرند برای تعیین هزینه واقعی محصولات خود از روش ABC استفاده نمایند چنین نتیجه می شود که سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت انقلابی است در سیستم هزینه یابی و به عنوان ابزاری قدرتمند جهت حل مشکلات مدیران به کار برده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/24 23:23:47   |
0     0
ترل کیفیت:
کنترل کیفیت یکی از مسائل بسیار حساس و تعیین کننده در ادامه فعالیت سازمان‌ها به شمار می‌آید. امروزه سازمان‌ها به بخش کنترل کیفیت به عنوان یک بخش کلیدی نگاه می‌کنند و به آن اهمیت زیادی می‌دهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند یا در بازارهای جدیدی حضور پیدا کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/24 23:25:25   |
0     0
کنترل کیفیت:
کنترل کیفیت یکی از مسائل بسیار حساس و تعیین کننده در ادامه فعالیت سازمان‌ها به شمار می‌آید. امروزه سازمان‌ها به بخش کنترل کیفیت به عنوان یک بخش کلیدی نگاه می‌کنند و به آن اهمیت زیادی می‌دهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند یا در بازارهای جدیدی حضور پیدا کنند. توان اثر بخشی معیاری برای اندازه گیری سود است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

وارن بافت در کتاب گلوله برفی

وارن بافت در کتاب گلوله برفی

آلیس شرودر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی