تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
تصمیم درست برآیند فلسفه ای درست و استوار است. - کونوسوکی ماتسوشیتا

طراحی محصول به عنوان یک فعل، به معنای فرآیند خلق کردن یک محصول جدید برای فروخته شدن به مشتریان یک کسب و کار است. به عنوان یک مفهوم بسیار وسیع، ضروری است که تولید و توسعه ایده های پر بازده و موثر برای رسیدن به یک محصول جدید است. 

 

به دلیل نبود یک تعریف فراگیر پذیرفته شده که بتواند بطور کامل تمامی موضوعات طراحی محصول را دربرگیرد، دو تعریف مجزا مورد نیاز خواهد بود: اول تعریفی که بتواند طراحی محصول را مستقیما از جنبه یک محصول معرفی کرده و دیگری تعریفی که بتواند فرآیند طراحی محصول را در رابطه با این دست ساخت ارائه دهد.

طراحی محصول به عنوان یک کلمه، مجموعه ای از مشخصات یک محصول است که شامل:

 مشخصات کلی: فرم ( ویژگی های زیبایی شناختی و ملموس محصول یا خدمات) و عملکرد (قابلیت های) بصورت توام و یکپارچه است.

 فرآیند طراحی محصول: مجموعه ای از فعالیت های استراتژیک و تاکتیکی از ایده پردازی تا تجاری سازی و خلق یک طراحی محصول است. در یک رویکرد سیستماتیک، طراحان محصول ایده ها را مفهوم سازی و ارزیابی کرده و آنها را به یک محصول یا مصنوع ملموس جدید تبدیل می سازند. نقش طراحان محصول، ترکیب کردن هنر، علم و فن آوری است با هدف خلق محصولی است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند. امروزه ظهور ابزارهای دیجیتالی موجب شده اند تا طراحان بتوانند به شیوه هایی خارق العاده در برقراری ارتباط، تجسم کردن، تحلیل کردن و تولید محصولات بپردازند که فرآیند کاری انها را به کلی متحول کرده است.

طراحی محصول گاهی با طراحی صنعتی اشتباه گرفته می شود (با اینکه همپوشانی های فراوانی بین آنها وجود دارد) و در سالهای اخیر به یک مقوله گسترده شامل طراحی خدمات، نرم افزار و محصولات فیزیکی است. طراحی صنعتی پیرامون فرم های هنری و کارایی پذیری و معمولا در تعامل با طراحی مصنوعات و ارگونومی برای رسیدن به محصولی با قابلیت تولید انبوه فعالیت می کند. دیگر جنبه های طراحی محصول شامل طراحی مهندسی است، خصوصا هنگامی که عملکرد یا کارایی موضوع اصلی باشد. البته این محدوده ها همیشه بصورت واضح از هم جدا نمی شود.

فرآیند طراحی محصول:

فرآیندهای گوناگونی برای طراحی محصول وجود دارد که هر کدام بر جنبه های متفاوتی تاکید دارند. فرآیندی که به عنوان نمونه ارائه شده است، 7 مرحله عمومی برای حل مساله است که توسط دان کوبرگ و جیم باگنل ارائه شده است. این فرآیند به طراحان کمک می کند تا طراحی محصول خود را بصورت فرآیندی که از ایده شروع می شود تعریف کنند. این فرآیند معمولا توسط افراد گوناگونی در قالب یک گروه انجام می شود که شامل متخصصین طراحی صنعتی، متخصصین میدانی، مهندسین و غیره می باشد. فرآیند بر روی بدست آوردن ملزومات، طوفان ذهنی برای ایده های محتمل، ساخت پروتوتایپ ها و در نهایت ساخت محصول نهایی متمرکز خواهد بود. هرچند که این پایان فرآیند نخواهد بود. پس از آن طراحان محصول نیاز خواهند داشت که ایده های خود را برای تولید نهایی محصول به مرحله اجرا در بیاورند و پس از تولید نمونه های اولیه، اصلاحات و فرآیندهای تکمیلی را بر روی آن انجام دهند.

فرایند طراحی محصول، پس از ظهور تکنولوژی های پرینت 3 بعدی در سالهای اخیر، دچار تحولات بسیار زیادی شده است. دستگاههای پرینت سه بعدی می توانند به راحتی اده های طراحان را بصورت اجسام 3 بعدی توسط موادی نظیر گچ و پلاستیک تولید نمایند.

 

 

فرآیند اصلی طراحی محصول شامل سه بخش زیر است:

1-      تحلیل

2-      ایده (مفهوم سازی)

3-      ترکیب

بیان طراحی محصول:

بیان طراحی محصول از ترکیب اثر تمامی عناصر موجود در آن محصول بوجود می آید. تن رنگی، شکل و اندازه ها همگی باید به نحوی بیان شوند که ذهن مشتری را به خرید آن محصول ترغیب نمایند. به همین دلیل یکی از مهم ترین علایق طراحان محصول، درنظر گرفتن مخاطب محصول و استفاده کننده نهایی از آن است. در نظر داشتن اینکه مشتری محصول را به چه صورت می بیند تاثیر مستقیمی در موفقیت آن محصول در بازار دارد.

راه حل این مساله، طراحی محصولی است که در ظاهر و عملکرد خود، یک شخصیت را بیان کند یا یک داستان را تعریف نماید. محصولاتی که اینگونه مشخصات را داشته باشند پذیرش قوی تری را توسط مشتریان تجربه خواهند کرد. اما باید در نظر داشت که بیان این ویژگیها تنها با در نظر گرفتن ویژگیهای ظاهری یک محصول بدست نخواهد آمد و در نظر گرفتن ویژگیهای عملکردی محصول نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

ملاحظات طراحی محصول:

طراحی محصول کار آسانی نیست. تمامی ذینفعان، خواسته های مشخصی را از طراح محصول و فرآیند طراحی دارند. وظیفه طراح محصول این است که در تعامل با کلیه این افراد محصولی متناسب و با ارزش را خلق کند:

تولید کننده دغدغه هزینه های تولید را دارد. در نهایت تولید کننده یک محصول به لحاظ تولیدی مقرون به صرفه را می خواهد.

خریدار به قیمت محصول، ظاهر و شیک بودن آن می اندیشد.

مصرف کننده نهایی بر روی کارایی و عملکرد محصول نهایی تاکید دارد.

بخش تعمیر و نگهداری محصول بر روی قابلیت های تعمیر و نگهداری محصولات توجه دارد. اینکه قطعات محصول به راحتی از هم جدا شده و قابلیت تشخیص عیب و تعمیر آن به آسانی وجود داشته باشد.

رویکردهای طراحی محصول:

طراحان محصول نیاز دارند تا تمامی جزئیات را در نظر بگیرند: شیوه ای که مردم از محصولات به درستی یا نادرستی استفاده می کنند، محصولات خراب، خطاهایی که طی فرآیند طراحی بوجود می آید و شیوه مورد انتظاری که مردم باید از محصول استفاده کنند. بسیاری از طرح های جدید شکست می خورند و بسیاری از آنها حتی به بازار راه پیدا نمی کنند. برخی از طرح ها نهایتا از رده خارج می شوند. فرآیند طراحی محصول ممکن است بسیار طولانی و خسته کننده باشد و طراح مجبور به چندین بار تلاش مجدد برای رسیدن به طرح مطلوب باشد. بسیاری از ایده های جدید شکست می خورند. تمام محصولات به نحوی با مسائل اقتصادی تولید مرتبط هستند. خلاقیت یکی از مسائل مهم در طراحی محصول است. بکارگیری تکنولوژیهای جدید به عنوان مزیت رقابتی بسیار تاثیر گذار است. علاوه بر این همیشه بکارگیری تکنولوژیهای جدید نیازمند طراحی های جدید نیز خواهد بود.

اولین مرحله چرخه تولید، طراحی محصول است. طراحی محصول را تولید و ارائه ایده، توسعه مفهوم، آزمودن و در نهایت ساخت یا پیاده سازی یک شیء فیزیکی یا یک نوع از خدمات تعریف می‌کنند. طراحان محصول، ایده ای را در ذهن خود تصور می‌کنند و سپس آن را در پیکره یک محصول، مشهود و مجسم می‌کنند. هدف از طراحی محصول تأمین نیازهای مشتری مانند کیفیت، دوام و کار کرد و حداقل کردن بهای تمام شده تولید محصول است. با توجه به این که ممکن است برخی از این ویژگی‌ها باهم در تضاد باشند، وظیفه طراح برقراری یک تناسب منطقی میان این ویژگی‌ها است. برای مثال ممکن است افزایش کیفیت با کاهش بهای تمام شده در تضاد باشد. در این حالت طراح محصول باید در مورد سطح منطقی قیمت و کیفیت تصمیم گیری نماید.

در مرحله طراحی محصول، لازم است که صورتحساب مواد و فهرست عملیات به عنوان دو مدرک مهم در این مرحله، تکمیل شوند. صورتحساب مواد سندی است که شماره مواد، شرح و توصیف مواد و مقدار مواد مصرفی در یک محصول را تعیین می‌کند. فهرست عملیات یا کار برگ مسیر عادی نیز منابع انسانی و ماشین آلات مورد نیاز تولید محصول را مشخص می‌کند. در واقع این کار برگ چگونگی گردش مواد در قسمت‌های مختلف کارخانه، میزان کار انجام شده و زمان صرف شده را نشان می‌دهد.

هرچند شاید بیشتر فعالیت‌های طراحی محصول توسط مهندسان کارخانه انجام شود، اما نمی‌توان نقش حسابداران را در این مرحله نادیده گرفت. حسابداران می‌توانند با نشان دادن تأثیر روش‌های مختلف بر بهای تمام شده محصولات، به مهندسان در زمینه انتخاب بهترین استراتژی تولید، کمک قابل توجهی کنند. پیشرفته‌ای فناوری اطلاعات نیز موجب شده است که نتوان از نقشی سیستم‌های اطلاعاتی هوشمند در مرحله طراحی محصول، چشم پوشی کرد. سیستم‌های پشتیبان تصمیم گیری در این زمینه کمک قابل توجهی درباره انتخاب بهترین استراتژی تولید ارائه می‌کنند، این گونه سیستم‌ها همان طور که در فصل‌های ابتدایی کتاب معرفی شده‌اند، بسیاری از محدودیت‌های انسانی را ندارند و پیشنهادهای منطقی را ارائه می‌کنند.

 

 

 

تهدیدها و کنترل های مرحله طراحی محصولی:

مرحله طراحی محصول، یکی از مهم‌ترین مراحل چرخه تولید است. بزرگترین تهدیدی که در این مرحله وجود دارد، طراحی ضعیف محصول است که علاوه بر افزایش هزینه ها حتی ممکن است به از دست دادن بازارهای فروش نیز منجر شود. برای مثال چنان چه کالای تولید شده مطابق با سلیقه مشتری نباشد، یا در مرحله تولید ملاحظات کیفیتی لازم در نظر گرفته نشده باشد و یا طراحی محصول بدون توجه به بهای تمام شده محصول انجام شده باشد؛ همه این موارد منجر به از دست دادن مشتریان و تحمیل هزینه های غیرقابل بازگشت به سازمان می‌شود. به منظور مقابله با تهدید طراحی ضعیف محصول، حسابداران باید در فعالیت طراحی محصول مشارکت فعال داشته باشند. آنان با انجام تحلیل حسابداری هزینه های ناشی از انتخاب روش‌های مختلف طراحی محصول مانع بروز چنین تهدیدی می‌شوند. گردآوری داده های مربوط به قطعات مصرف شده در محصولات مختلف و هزینه های روش‌های مختلف طراحی می‌تواند در انتخاب بهترین روش تولید کمک قابل توجهی کند و مانع بروز تهدید طراحی ضعیف محصولات شود. در واقع، سیستم اطلاعاتی با گرداوری این اطلاعات و انجام تحلیل‌های هزینه - منفعت، می‌تواند در انتخاب بهترین استراتژی تولید، نقش موثری داشته باشد.

به علاوه گردآوری داده های گارانتی و تعمیر محصولات فعلی می‌تواند برای طراحی بهتر محصول مفید باشد. گردآوری این اطلاعات و تحلیل آن‌ها می‌تواند در شناسایی نقاط ضعف و برداشتن گام‌های عملی برای رفع این اشکالات کمک شایانی نماید. هرچند این اطلاعات توسط چرخه درآمد گردآوری می‌شود. اما باید با استقرار سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه و سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی، شرایطی را ایجاد کرد که این اطلاعات برای چرخه تولید قابل دسترسی باشد.

 

 

منابع:

کتاب سیستم های اطلاعاتی دکتر مرادی

سایت ekas

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مرتضی انوری |   1395/10/24 13:15:26   |
1     0
طراحی محصول را تعریف وفرآیند های اصلی طراحی محصول را نام برده؟
اولین مرحله چرخه تولید، طراحی محصول است. طراحی محصول را تولید و ارائه ایده، توسعه مفهوم، آزمودن و در نهایت ساخت یا پیاده سازی یک شیء فیزیکی یا یک نوع از خدمات تعریف می‌کنند
ب: تحلیل - ایده - ترکیب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1395/10/24 13:20:28   |
0     0
نقش حسابداران در طراحی محصول چیست؟
نشان دادن تأثیر روش‌های مختلف بر قیمت، به مهندسان در زمینه انتخاب بهترین استراتژی تولید، کمک می کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/10/30 21:05:00   |
1     0
فرآیند طراحی محصول: مجموعه ای از فعالیت های استراتژیک و تاکتیکی از ایده پردازی تا تجاری سازی و خلق یک طراحی محصول است. در یک رویکرد سیستماتیک، طراحان محصول ایده ها را مفهوم سازی و ارزیابی کرده و آنها را به یک محصول یا مصنوع ملموس جدید تبدیل می سازند. نقش طراحان محصول، ترکیب کردن هنر، علم و فن آوری است با هدف خلق محصولی است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/10/30 21:06:20   |
0     0
فرآیند اصلی طراحی محصول شامل سه بخش زیر است:

1- تحلیل

2- ایده (مفهوم سازی)

3- ترکیب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهرزاد مهرگان |   1395/11/04 02:03:45   |
0     0
فرآیند اصلی طراحی محصول شامل سه بخش زیر است:
1- تحلیل
2- ایده (مفهوم سازی)
3- ترکیب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا زمانی نیسیانی |   1395/11/04 21:33:21   |
0     0
حسابداران نقش مهمی در طراحی محصولات ایفا می نمایند به دلیل اینکه 65 تا 80 درصد از هزینه های محصول در این مرحله از فرایند تولید رخ می دهد . حسابداران می توانند با نشان دادن تاثیرحالات مختلف طراحی بر هزینه های تولید محصولات و در نتیجه سودآوری آن در طراحی محصولات مشارکت جدی داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا نعمت الهی |   1396/02/15 05:29:10   |
0     0
طراحی محصول چیست؟
طراحی محصول را تولید و ارائه ایده،توسعه مفهوم،آزمودن و درنهایت ساخت یا پیاده سازی یک شیئ فیزیکی یا یک نوع از خدمات تعریف می‌کنند. طراحان محصول،ایده‌ ای را در ذهن خود تصور می‌کنند و سپس آن را در پیکره یک محصول،مشهود و متجسم می‌کنند. این طراحان با مسائلی از قبیل فناوری، ارگونومی، قابلیت کاربری، دانش مواد و کیفیت سر و کار دارند.
فرایند طراحی محصول، پس از ظهور تکنولوژی های پرینت 3 بعدی در سالهای اخیر، دچار تحولات بسیار زیادی شده است. دستگاههای پرینت سه بعدی می توانند به راحتی اده های طراحان را بصورت اجسام 3 بعدی توسط موادی نظیر گچ و پلاستیک تولید نمایند.
فرآیند اصلی طراحی محصول شامل سه بخش زیر است:
1- تحلیل
2- ایده (مفهوم سازی)
3- ترکیب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
|   1396/02/22 13:17:07   |
0     0
اولین مرحله چرخه تولید ، طراحی محصول است

فرایند طراحی محصول : مجموعه ای از فعالیتهای استراتژیک و تاکتیکی از ایده پردازی تا تجاری سازی و خلق یک طراحی محصول است

فرایند اصلی طراحی محصول شامل سه بخش :
١- تحلیل
٢- ایده
٣- ترکیب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/02/26 21:16:22   |
0     0
طراحی محصولات :
الف ) اسناد و مدارک ب)نقش حسابدار
الف) اسناد و مدارک : فعالیت طراحی محصول دو مدرک و سند اصلی به وجود می آورد
1) صورتحساب مواد : تعداد مواد مصرفی را مشخص می کند
2) ) فهرست عملیات : منابع انسانی و ماشین آلات مورد نیاز تولید محصول را تعیین می کند
حسابداران نقش مهمی در طراحی محصولات ایفا می نمایند به دلیل اینکه 65 تا 80 درصد از هزینه های محصول در این مرحله از فرایند تولید رخ می دهد . حسابداران می توانند با نشان دادن تاثیر حالات مختلف طراحی بر هزینه های تولید محصولات و در نتیجه سودآوری آن در طراحی محصولات مشارکت جدی داشته باشند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/03/02 17:49:42   |
0     0
طراحی و برنامه‌ریزی محصول فعالیتی است که هدف از آن تعیین ویژگیهای محصولی است که توسط یک واحد تولیدی ارائه می‌شود. این کار مستلزم جمع‌آوری اطلاعات از نیازهای مصرف‌کنندگان، نتایج پژوهشهای واحد تحقیق و توسعه، دورة عمر محصول، عوامل عمده در تولید محصول، سیاستهای سازمان، قیمت فروش رقابت، کاربرد محصول و… می‌باشد.

طراحی و برنامه‌ریزی محصول از وظایف همیشگی مدیریت تولید می‌باشد و طراحی محصول ارتباط بین بخشهای بازاریابی و تولید است. بخش بازاریابی خصوصیات عمومی محصول را تعیین می‌کند و بخش تولید مشخصات فنی محصول را طوری تعیین می‌نماید که خصوصیات عمومی فوق بصورت موثرترین و کاراترین شکل ممکنه باشد.

بخاطر رقابت در داخل و یا خارج یک صنعت یا تغییر گرایشها و سلیقه‌ها و یا تغییرات در روندهای سیاسی و محدودیت منابع و همچنین بالابردن اطمینان و سودآوری شرکت نیاز به طراحی محصولات جدید می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/31 23:39:58   |
0     0
فرایند اصلی طراحی محصول شامل سه بخش :
١- تحلیل
٢- ایده
٣- ترکیب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/03/31 23:42:41   |
1     0
XBRL چیست ؟
زبان گزارشگری تجاری توسع پذیر است که سرعت اطلاعات را زیاد کرده و اطلاعات صورت های مالی را تجزیه و تحلیل کرده و در وب ارائه می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جعفری پور |   1397/02/02 09:25:07   |
0     0
طراحی محصول چیست؟
طراحی محصول را تولید و ارائه ایده،توسعه مفهوم،آزمودن و درنهایت ساخت یا پیاده سازی یک شیئ فیزیکی یا یک نوع از خدمات تعریف می‌کنند. طراحان محصول،ایده‌ ای را در ذهن خود تصور می‌کنند و سپس آن را در پیکره یک محصول،مشهود و متجسم می‌کنند. این طراحان با مسائلی از قبیل فناوری، ارگونومی، قابلیت کاربری، دانش مواد و کیفیت سر و کار دارند.
فرایند طراحی محصول، پس از ظهور تکنولوژی های پرینت 3 بعدی در سالهای اخیر، دچار تحولات بسیار زیادی شده است. دستگاههای پرینت سه بعدی می توانند به راحتی اده های طراحان را بصورت اجسام 3 بعدی توسط موادی نظیر گچ و پلاستیک تولید نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/31 12:46:45   |
0     0
طراحی محصول را تولید و ارائه ایده، توسعه مفهوم، آزمودن
و در نهایت ساخت یا پیاده سازی یک شیئ فیزیکی یا یک
نوع از خدمات تعریف میکنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/31 12:48:35   |
0     0
فرایند طراحی محصول

هر تیم طراحی شیوه‌‌ی متفاوتی برای طراحی و توسعه‌ محصول در پیش می‌گیرد. فرایندی که کوبرگ (Koberg) و باگنل (Bagnell) پایه‌ریزی کرده‌اند نشان می‌دهد که چگونه ایده‌های طرح شده را به محصول فیزیکی تبدیل کنیم. این فرایند از شناخت صورت‌‌مسئله آغاز می‌شود و با گذر از مراحل ایده‌پردازی و ساخت نمونه‌های اولیه، در نهایت به خلق محصول منتهی می‌شود. این قاعده از همان شیوه‌ی رایج تولید در کنار ارزیابی انتقادی برای تشخیص اصلاحات لازم پیروی می‌کند.

این روش سه مرحله دارد؛ ممکن است لازم باشد مراحل دوم و سوم در طول فرایند چند بار تکرار شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/02/31 12:51:37   |
0     0
تجزیه‌ و تحلیل

در آغازِ فرایند لازم است روی حقایق و ارقامِ موجود، تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد. سپس باید از طریق این داده‌ها بهترین راه ممکن را برای حل مشکلِ موجود بیابیم. به‌عبارت دیگر، در اینجا دو مرحله پیشِ رو داریم:پذیرش مشکل: طراحان در قبال پروژه و یافتن راه‌حل برای مشکلات موجود مسئولند. با بهره‌گیری از منابع موجود می‌توان دست‌یابی به این هدف را به بهترین نحو تضمین کرد.

تجزیه‌ و تحلیل: در این مرحله تیم طراحی شروع به تحقیق و جمع‌آوری داده‌های مرتبط برای یافتن راه‌حل می‌کند.
ایده‌‌ی کلی
به محض اینکه مشکل و راه‌حل‌های مناسب مشخص شدند باید راه‌حل نهایی انتخاب و به‌تفصیل تعریف شود. همچنین جوانب مختلف راه‌حل مورد نظر باید به‌گونه‌ای پیاده شود که پاسخگوی نیازهای مشتری باشد. یکی از گام‌های اولیه‌‌ی این مرحله «تعریف» است:

تعریف: در این گام تیم طراحی مشکل یا مشکلات اصلی را شناسایی می‌کنند و با تعریف مشکل و اهداف مورد نظر، اطلاعات مورد نیاز این مرحله را فراهم می‌کند. این کار با فعالیت‌هایی همچون حذف عوامل فرعی و یافتن عاملی که نیازمند اعمال تغییر است، انجام می‌شود.
ترکیب
در این مرحله راه‌حل‌ها به ایده تبدیل و بهترین‌ آن نشانه‌گذاری شده است. این ایده‌ها نمونه‌های اولیه را تشکیل می‌دهند که محصولات حقیقی بر مبنای آنها ساخته خواهد شد. این مرحله به چهار گام تقسیم می‌شود:

ایده‌پردازی: در این مرحله ایده‌ها و راه‌حل‌های مختلف بال‌وپر می‌گیرند. زمانی می‌توانید بهترین مجموعه ایده‌ها را گردآوری کنید که در برابر ایده‌های مختلف موضع‌ نگیرید و بدون تعصب داوری کنید.

انتخاب: از میان ایده‌های ارائه شده، باید ایده‌ای که بهترین نتیجه را در پی دارد، انتخاب شود. در این گام می‌توان برنامه‌‌ی تولید را طراحی کرد.

اجرا: در این گام نمونه‌‌ی اولیه تولید می‌شود و برنامه‌‌ی طرح‌شده به‌طور آزمایشی اجرا می‌شود.

ارزیابی: در نهایت باید نمونه‌ی اولیه آزمایش شود و اصلاحات ضروری صورت بگیرد. اگر روند عملکرد نمونه‌‌ی اولیه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده بود، می‌توان به اجرای ایده‌های تکمیلی پرداخت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/16 19:09:37   |
0     0
طراحی محصول عاملی حیاتی در موفقیت سازمانی است چون مشخصه ها، ویژگی ها و عملکرد محصول یا خدماتی است که مشتری تقاضای آن را دارند را تنظیم می کند. هدف از طراحی محصول ایجاد یک کالا یا خدمتی با کاربرد عملکردی عالی و درخواست فروش با هزینه ی قابل توجه قبول در بازه ای معقول از زمان است. محصول باید با استفاده از مواد و روش های با کیفیت و کم هزینه تولید شود. این محصول باید با تجهیزاتی تولید شود که در زمان آغاز تولید در دسترس هستند یا در دسترس خواهند بود. محصول حاصل باید با محصولات مشابه در بازار از منظر کیفیت، ظاهر، عملکرد، عمر خدمات و قیمت رقابتی باشد یا از آن برتر باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/03/18 16:41:00   |
0     0
عوامل مؤثر بر طراحی محصول :
1-هزینه
2-تطابق با نیازها و ویژگی‌های انسان
3-مصالح و مواد اولیه
4-نیازهای مشتری
5-شهرت
6-زیبایی شناسی
7-مد
8-فرهنگ
9-کارایی
10-محیط‌زیست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/03/28 14:58:15   |
0     0
دلایل مختلفی وجود دارد که بر اساس آن طراحی محصول می‌تواند ازنقطه‌نظر بازاریابی برای یک سازمان مهم تلقی شود.

وقتی‌که با یک رقیب مقایسه انجام می‌شود، اگر دارای طراحی محصول بهتری باشید، محصول شما در بازار نسبت به محصول رقیب بهتر و بیشتر انتخاب می‌شود. به عبارتی طراحی محصول یکی از دلایل اصلی برای کشش جمعیت خصوصاً در بازارهای فناوری محور همانند لپ‌تاپ و یا گوشی‌های هوشمند است. حتی در حوزه ماشین‌آلات سنگین و خدمات نیز، طراحی نقش قابل‌توجهی را بازی می‌کند، چراکه در عمل همین تفاوت است که موجب نشان داده شدن کارایی یک محصول می‌شود.

طراحی می‌تواند به شکل‌های مختلف مطرح شود و هرقدر طراحی موردنظر در بازار با استقبال بیشتری روبرو شود، اعتبار بیشتری برای برند و سازمان موردنظر در بازار ایجاد می‌شود. مثلاً نوکیا در ابتدا تنها یک برند بود که بر اساس بازخورد دریافت شده از مشتریان تحت عنوان “گوشی‌های کاربرپسند” ایجادشده بود که درواقع می‌توان گفت یک مانور طراحی محصول بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/03/28 20:23:39   |
0     0
همان‌طور که پیداست، روند ساخت محصول جدید برای عرضه به مشتریان، طراحی محصول نام دارد. البته این تعریف بسیار پیش‌پا افتاده است. طراحی محصول مفهوم گسترده‌ای است که با تولید اصولی و توسعه‌‌ی ایده‌ها به خلق محصولات جدید می‌انجامد. کارشناسان طراحی روی مفاهیم و ایده‌ها کار می‌کنند و در نهایت آنها به اختراعات و محصولات ملموس تبدیل می‌شوند.

کارشناس طراحی محصول برای خلق این محصولات با هنر، علم و فناوری سروکار دارند. در حال حاضر با کمک ابزارهای دیجیتالی و تکنیک‌های توسعه‌یافته و روبه‌رشد نیاز به تشکیل تیم‌های بزرگ کاهش یافته و امکان شبیه‌سازی محصول قبل از ساخت آن فراهم شده است.

در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به:

فرایند طراحی محصول
مراحل طراحی محصول
شیوه‌های طراحی محصول
عوامل مؤثر بر طراحی محصول
ملاحظات لازم در طراحی محصول
نمونه‌هایی از طراحی محصولات موفق.
۱. فرایند طراحی محصول
هر تیم طراحی شیوه‌‌ی متفاوتی برای طراحی و توسعه‌ محصول در پیش می‌گیرد. فرایندی که کوبرگ (Koberg) و باگنل (Bagnell) پایه‌ریزی کرده‌اند نشان می‌دهد که چگونه ایده‌های طرح شده را به محصول فیزیکی تبدیل کنیم. این فرایند از شناخت صورت‌‌مسئله آغاز می‌شود و با گذر از مراحل ایده‌پردازی و ساخت نمونه‌های اولیه، در نهایت به خلق محصول منتهی می‌شود. این قاعده از همان شیوه‌ی رایج تولید در کنار ارزیابی انتقادی برای تشخیص اصلاحات لازم پیروی می‌کند.

این روش سه مرحله دارد؛ ممکن است لازم باشد مراحل دوم و سوم در طول فرایند چند بار تکرار شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra bizadi |   1397/03/29 20:00:27   |
0     0
شرح طرح محصول قدم بسیار مهم و اساسی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و به‌درستی درک نمی‌شود، در این گام مسائل به‌تفصیل شرح داده می‌شوند. پیش از کار کردن روی ابداع راه‌حل باید درک عمیقی از مشکل معین شده داشته باشیم. اطلاعات این بخش باید پس از گفت‌وگو با مشتری، تحلیل‌گر بازار و در نظر گرفتن رقبای موجود گردآوری شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی احمدی نسب |   1397/10/09 00:33:07   |
0     0
فرآیند اصلی طراحی محصول شامل چه بخشهایی است؟
1- تحلیل
2- ایده (مفهوم سازی)
3- ترکیب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/24 23:19:34   |
0     0
حظات طراحی محصول:
طراحی محصول کار آسانی نیست. تمامی ذینفعان، خواسته های مشخصی را از طراح محصول و فرآیند طراحی دارند. وظیفه طراح محصول این است که در تعامل با کلیه این افراد محصولی متناسب و با ارزش را خلق کند:
تولید کننده دغدغه هزینه های تولید را دارد. در نهایت تولید کننده یک محصول به لحاظ تولیدی مقرون به صرفه را می خواهد.
خریدار به قیمت محصول، ظاهر و شیک بودن آن می اندیشد.
مصرف کننده نهایی بر روی کارایی و عملکرد محصول نهایی تاکید دارد.
بخش تعمیر و نگهداری محصول بر روی قابلیت های تعمیر و نگهداری محصولات توجه دارد. اینکه قطعات محصول به راحتی از هم جدا شده و قابلیت تشخیص عیب و تعمیر آن به آسانی وجود داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/24 23:20:13   |
0     0
حظات طراحی محصول:
طراحی محصول کار آسانی نیست. تمامی ذینفعان، خواسته های مشخصی را از طراح محصول و فرآیند طراحی دارند. وظیفه طراح محصول این است که در تعامل با کلیه این افراد محصولی متناسب و با ارزش را خلق کند:
تولید کننده دغدغه هزینه های تولید را دارد. در نهایت تولید کننده یک محصول به لحاظ تولیدی مقرون به صرفه را می خواهد.
خریدار به قیمت محصول، ظاهر و شیک بودن آن می اندیشد.
مصرف کننده نهایی بر روی کارایی و عملکرد محصول نهایی تاکید دارد.
بخش تعمیر و نگهداری محصول بر روی قابلیت های تعمیر و نگهداری محصولات توجه دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم احمدی |   1397/10/24 23:21:49   |
0     0
حظات طراحی محصول:
طراحی محصول کار آسانی نیست. تمامی ذینفعان، خواسته های مشخصی را از طراح محصول و فرآیند طراحی دارند. وظیفه طراح محصول این است که در تعامل با کلیه این افراد محصولی متناسب و با ارزش را خلق کند
تولید کننده دغدغه هزینه های تولید را دارد. در نهایت تولید کننده یک محصول به لحاظ تولیدی مقرون به صرفه را می خواهد
مصرف کننده نهایی بر روی کارایی و عملکرد محصول نهایی تاکید دارد.
بخش تعمیر و نگهداری محصول بر روی قابلیت های تعمیر و نگهداری محصولات توجه دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مبانی فنی در موسسات بیمه

مبانی فنی در موسسات بیمه

غلامحسین جباری
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی