تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
توجه داشته باشید که هر تصمیمی، پیامدهایی دارد. - آنتونی رابینز

نمودار فنجان و دسته یک الگوی ادامه دار رو به ترقی است که در آن یک روند رو به بالا متوقف می شود ولی به محض آنکه الگو کامل شد، به حرکت رو به بالا ادامه خواهد داد. قیمت چیزی شبیه به یک فنجان را تشکیل می دهد که یک روند رو به بالا دارد. 

 

همانگونه که در شکل بالا می توانید ببینید، این الگوی قیمت چیزی شبیه به یک فنجان را تشکیل می دهد که یک روند رو به بالا دارد. دسته بعد از تشکیل فنجان ، با یک حرکت رو به پایین و یا افقی در قیمت سهام، شکل می گیرد. به محض آنکه قیمت از خطوط مقاومت تشکیل شده در دسته فراتر رفت، روند رو به بالا می تواند ادامه یابد. بازه نسبتا وسیعی برای این نوع الگو وجود دارد که محدوده آن می تواند از چند ماه تا بیش از یکسال باشد. 

 

 

منابع:

 جزوه درسی تصمیم گیری در مسایل مالی دکتر تفتیان

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
فاطمه منتظرقائم |   1396/02/30 07:43:34   |
0     0
کات مهمی نیز وجود دارند که در هنگام تشخیص این الگوی باید مد نظر قرار دهید تا از افتادن در دام تشخیص نادرست اجتناب کنید.

طول الگو: در اصل اگر این الگو در مدت زمان بیشتری شکل بگیرد و به اصطلاح “U شکل تر” باشد، اعتبار آن بیشتر بوده و سیگنالی که صادر می کند نیز قدرتمندتر می باشد. اما اگر این الگو به شکل حرف “V” باشد و پایین آن گرد نبوده و به شکل شارپ روند صعودی نیمه راست آغاز شده باشد، نباید با الگوی فنجان اشتباه گرفته شود.
این الگو می تواند در مدت زمان کوتاهی (مثلا ۷ هفته) یا در زمان بسیار بیشتری (مثلا ۶۵ هفته) شکل بگیرد.

عمق الگو: در صورتی که الگو بیش از حد عمیق باشد نیز نمی تواند یک الگوی ایده آل در نظر گرفته شود.

دسته فنجان: معمولا روند نزولی که دسته فنجان را تکمیل می کند باید در یک سوم بالایی فنجان تکمیل شود ( معادل تصحیح تقریبی ۳۳% روند صعودی قبلی که نیمه راست فنجان را شکل داده است). در صورتی که دسته بیش از حد اصلاح را ادامه بدهد و وارد نیمه پایینی فنجان شود، ممکن است با یک الگوی شکست خورده روبرو باشیم.

حجم معاملات: معمولا حجم باید هنگام شروع حرکت روند نزولی (نیمه چپ فنجان) کمتر شده و در هنگام ساخته شدن محدوده کف فنجان نیز در همان محدوده تقریبی بماند. سپس در شروع روند صعودی (نیمه راست فنجان) حجم باید دوباره افزایش پیدا کند.

تست مجدد قله قبلی (Retest): بهتر است که قیمت تا سطح قله قبلی (لبه چپ فنجان) بالا آمده و سپس روند نزولی خود را برای تشکیل دسته آغاز کند. با این حال مهمترین بریک آوت در دسته فنجان شکل می گیرد و الگو تکمیل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان طزرجانی |   1396/03/05 13:36:09   |
0     0
این الگوی قیمت چیزی شبیه به یک فنجان را تشکیل می دهد که یک روند رو به بالا دارد. دسته بعد از تشکیل فنجان ، با یک حرکت رو به پایین و یا افقی در قیمت سهام، شکل می گیرد. به محض آنکه قیمت از خطوط مقاومت تشکیل شده در دسته فراتر رفت، روند رو به بالا می تواند ادامه یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/10 21:10:23   |
0     0
معروف‌ترین الگوهای قیمتی می‌توان به الگوی برگشتی، الگوی ادامه دهنده، الگوی سر و شانه، الگوی فنجان و دسته، الگوی پرچم و قلاب، الگوی وج (wedge)، الگوی کاسه‌ای، الگوی دو دره و دو قله، و الگوی مثلثی اشاره کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohadese najafi |   1396/03/11 12:20:19   |
1     0
نمودار فنجان و دسته یک الگوی ادامه دار رو به ترقی است که در آن یک روند رو به بالا متوقف می شود ولی به محض آنکه الگو کامل شد، به حرکت رو به بالا ادامه خواهد داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/03/25 05:37:57   |
0     0
الگوی فنجان-دسته بازه نسبتا وسیعی برای این نوع الگو وجود دارد که محدوده آن می تواند از چند ماه تا بیش از یکسال باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/01 19:22:24   |
0     0
ℳσみムℳℳムの:
الگوی فنجان با دسته را الگویی با قابلیت استثنایی می دانند. اما نتیجه آزمایشات من با این تفکر همسو نیستند. اگر از معیارهای ویلیام اونیل به دقت پیروی کنید، متوجه خواهید شد که تنها 9 درصد آن ها حائز تمام شرایط لازم برای یک الگوی معتبر فنجان با دسته هستند.فنجان هایی که من معرفی می کنم هم کارایی چندان بهتری ندارند، اما به طور کلی بیشتر دیده می شوند. من معتقد نیستم او نیل این الگو را کشف کرد، اما قطعاً او کسی است که این الگو را در کتابش به همه شناساند و محبوب کرد.


تصویر کلی الگو

نتایج مهمی که الگو در بازار گاوی به دست می دهد:
رتبه کلی عملکرد: 13 از 23
درصد عدم موفقیت الگو: 5 درصد
میانگین افزایش قیمت: 34 درصد
درصد بازگشت قیمت به محدوده پایین 30 روزه: 58 درصد
درصد رسیدن به هدف قیمتی: 50 درصد
راهنمایی هایی برای شناسایی الگو:
روند قیمت: افزایشی که منجر به تشکیل الگو می شود. قیمت باید حداقل 30 درصد افزایش یابد تا به تشکیل الگو منتهی شود.
شکل: یک برگشت دایره ای شکل که شبیه به یک فنجان و همراه با یک دسته است.
فنجان U شکل: این فنجان باید U شکل باشد. فنجان هایی که به حرف انگلیسی V شبیه هستند، چندان معتبر نیستند.
دسته: فنجان باید یک دسته در سمت راست خود داشته باشد.
طول زمانی فنجان الگو: از 7 تا 56 هفته
طول زمانی دسته الگو: حداقل یک هفته و معمولاً 2 هفته طول می کشد.
دسته: در نیمه بالاییِ فنجان تشکیل می شود.
فنجان: لبه های فنجان باید در محدوده های قیمتی یکسانی باشد.
نکته هایی برای معامله موفق
مقیاس اندازه گیری: فاصله را از لبه سمت راست فنجان (A)تا کف فنجان (B) اندازه بگیرید. سپس نتیجه را در درصد رسیدن به هدف قیمتی که در بالا گفته شد، ضرب نمایید. حال، نتیجه را به قیمت شکست اضافه نمایید تا هدف قیمتی به دست آید.



فنجان درونی: اغلب در یک فنجان بزرگ، یک فنجان کوچک هم تشکیل می شود که در شکل فوق با نقاط 1 و 2 نشان داده شده اند. بنا بر این هنگامی که قیمت بالاتر از دسته بسته می شود (خط سبز رنگ در نقطه 3) میتوانید بر اساس ان معامله نمایید.
خط روند: در صورت امکان، یک خط که به سمت پایین می رود را در فاصله بین نقاط فوقانیِ دسته رسم کنید. اگر قیمت بالاتر از خط روند بسته شود، علامتی برای خرید زودهنگام است. این مورد را با یک خط آبی رنگ در تصویر بالا نشان داده ام.
خرید: هنگامی که قیمت بالاتر از لبه سمت راست فنجان (نقطه A، و خط قرمز رنگ افقی) بسته شود، اقدام به خرید نمایید.
هشدار: قیمت معمولاً 10 تا 15 درصد افزایش می یابد و سپس روند آن وارونه می شود و به سمت پایین می رود. در این صورت به سرعت سهم مورد نظر را بفروشید، در غیر این صورت زیان زیادی خواهید کرد.
دستور توقف زیان: نقطه پایینی دسته (C) مکان خوبی برای تعیین دستور توقف زیان است. با افزایش قیمت، قیمت دستور توقف را نیز بالا ببرید.
ادامه: الگوهایی که به عنوان الگوهایی در ادامه روندهای موجود تشکیل می شوند، به طور کلی از الگوهای برگشتی بهتر عمل می کنند.
ترو بک (بازگشت قیمت به محدوده پایین 30 روزه): ترو بک ها عملکرد الگو را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می دهند.
دسته کوتاه: الگوهایی که دسته هایی کوتاه تر از 23 روز دارند، عملکرد بسیار خوبی را پس از شکست قیمتی از خود نشان می دهند.
شکل و چگونگی حجم: فنجان هایی که از نظر حجم معامله کاملاً U شکل هستند، عملکرد بهتری از سایرین پس از شکست قیمتی دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/04/02 14:16:03   |
0     0
به محض آنکه قیمت از خطوط مقاومت تشکیل شده در دسته فراتر رفت، روند رو به بالا می تواند ادامه یابد. بازه نسبتا وسیعی برای این نوع الگو وجود دارد که محدوده آن می تواند از چند ماه تا بیش از یکسال باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 13:54:26   |
0     0
نمودار فنجان و دسته یک الگوی ادامه دار رو به ترقی است که در آن یک روند رو به بالا متوقف می شود ولی به محض آنکه الگو کامل شد، به حرکت رو به بالا ادامه خواهد داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/09 17:19:24   |
0     0
. بازه نسبتا وسیعی برای الگوی فنجان ودسته وجود دارد که محدوده آن می تواند از چند ماه تا بیش از یکسال باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/10/01 11:51:30   |
0     0
این الگوی قیمت چیزی شبیه به یک فنجان را تشکیل می دهد که یک روند رو به بالا دارد. دسته بعد از تشکیل فنجان ، با یک حرکت رو به پایین و یا افقی در قیمت سهام، شکل می گیرد. به محض آنکه قیمت از خطوط مقاومت تشکیل شده در دسته فراتر رفت، روند رو به بالا می تواند ادامه یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیمیا |   1396/10/02 12:42:14   |
0     0
این الگوی قیمت چیزی شبیه به یک فنجان را تشکیل می دهد که یک روند رو به بالا دارد. دسته بعد از تشکیل فنجان ، با یک حرکت رو به پایین و یا افقی در قیمت سهام، شکل می گیرد. به محض آنکه قیمت از خطوط مقاومت تشکیل شده در دسته فراتر رفت، روند رو به بالا می تواند ادامه یابد. بازه نسبتا وسیعی برای این نوع الگو وجود دارد که محدوده آن می تواند از چند ماه تا بیش از یکسال باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/10/09 21:51:54   |
0     0
فنجان و دستگیره یک الگوی با تداوم صعودی است که در آن روند صعودی متوقف شده است، اما زمانی که الگو تایید شود، ادامه خواهد یافت. بخش “فنجان الگو” الگوی باید یک شکل “U” باشد که شبیه یک کاسه با مقادیر برابر در هر دو طرف فنجان است و نه یک شکل “V” که شکستگی در آن دیده می شود. بخش “دستگیره” در طرف راست فنجان شکل می گیرد و به شکل یک عقب نشینی کوتاه با فرم الگوی نموداری پرچم است. هنگامی که دسته کامل می شود، سهام احتمالا است به بالاترین قیمت برسد و روند خود را از سر بگیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 14:22:00   |
0     0
الگوهایی که دسته هایی کوتاه تر از 23 روز دارند، عملکرد بسیار خوبی را پس از شکست قیمتی از خود نشان می دهند.
شکل و چگونگی حجم: فنجان هایی که از نظر حجم معامله کاملاً U شکل هستند، عملکرد بهتری از سایرین پس از شکست قیمتی دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 10:44:31   |
0     0
، این الگو
قیمت چیزی شبیه به یک فنجان را تشکیل می دهد که یک روند رو به بالا دارد. دسته بعد از تشکیل فنجان ، با یک حرکت رو به پایین و یا افقی در قیمت سهام، شکل می گیرد. به محض آنکه قیمت از خطوط مقاومت تشکیل شده در دسته فراتر رفت، روند رو به بالا می تواند ادامه یابد. بازه نسبتا وسیعی برای این نوع الگو وجود دارد که محدوده آن می تواند از چند ماه تا بیش از یکسال باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 10:46:00   |
0     0
الگوی فنجان با دسته
الگویی با قابلیت استثنایی می دانند. اما نتیجه آزمایشات من با این تفکر همسو نیستند
. اگر از معیارهای ویلیام اونیل به دقت پیروی کنید، متوجه خواهید شد که تنها 9 درصد آن ها حائز تمام شرایط لازم برای یک الگوی معتبر فنجان با دسته هستند.فنجان هایی که من معرفی می کنم هم کارایی چندان بهتری ندارند، اما به طور کلی بیشتر دیده می شوند. من معتقد نیستم او نیل این الگو را کشف کرد، اما قطعاً او کسی است که این الگو را در کتابش به همه شناساند و محبوب کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/10/21 10:48:02   |
0     0
فنجان و دستگیره یک الگوی با تداوم صعودی است که در آن روند صعودی متوقف شده است،
اما زمانی که الگو تایید شود، ادامه خواهد یافت. بخش “فنجان الگو” الگوی باید یک شکل “U” باشد که شبیه یک کاسه با مقادیر برابر در هر دو طرف فنجان است و نه یک شکل “V” که شکستگی در آن دیده می شود. بخش “دستگیره” در طرف راست فنجان شکل می گیرد و به شکل یک عقب نشینی کوتاه با فرم الگوی نموداری پرچم است. هنگامی که دسته کامل می شود، سهام احتمالا است به بالاترین قیمت برسد و روند خود را از سر بگیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/10/22 04:20:57   |
0     0
الگوی فنجان و دسته یک الگوی ادامه دهنده صعودی است که یک دوره تثبیت قیمت را نشان می‌دهد که به یک شکست قیمت (فرار به سمت بالا) منتهی می‌گردد. این الگو توسط ویلیام اونیل (William O’Neil) در سال ۱۹۸۸ در کتاب “How to Make Money in Stocks” معرفی شد.

همانطور که از نام آن مشخص است، دو بخش در این الگو مشخص است: فنجان و دسته. فنجان بعد از یک افزایش قیمت شکل می‌گیرد و مانند یک کاسه یا کف گرد است. وقتی فنجان تکمیل شد، یک محدوده رنج قیمت در سمت راست الگو شکل می‌گیرد که همان دسته فنجان است. متعاقب آن، شاهد شکست قیمت از دسته فنجان، سیگنال ادامه روند قبلی را صادر می‌کند.

نمونه الگوی فنجان:

الگوی فنجان

۱- روند: برای اینکه این الگو به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده تایید شود، یک روند قبل از آن باید وجود داشته باشد. در حالت ایده‌آل، روند باید چندماه عمر داشته باشد ولی از طرف دیگر خیلی بالغ نشده باشد. هرچقدر روند بالغ و بیش از حدطولانی باشد، شانس وجود الگویی ادامه‌دهنده و پتانسیل رشد آن کاهش می‌یابد.

۲ – فنجان: فنجان باید شکلی مشابه “U” و فرمی شبیه کاسه یا کف گرد داشته باشد. اگر شکل الگو شبیه “V” بود، خیلی تیز به حساب می‌آید. هرچقدر کف فنجان حالت خمیدگی بیشتری شبیه “U” داشته باشد، اطمینان بیشتری از تثبیت قیمت و حمایت معتبر کف فنجان خواهیم داشت. الگوی ایده‌آل، دو قله مساوی در دو طرف فنجان خواهد داشت، اما اگر هم دو قله کاملا مساوی نبود، اعتبار الگو زیر سوال نمی‌رود.

۳ – عمق فنجان: در یک الگوی ایده‌آل، عمق فنجان باید یک سوم یا کمتر از حرکت قبلی قیمت باشد. اما در یک بازار با واکنش‌های افراطی، اصلاح قیمت می‌تواند از یک سوم تا دوم نیز شود. در شرایط افراطی، حداکثر اصلاح می‌تواند تا دوسوم افزایش داشته باشد که مطابق با تئوری داو نیز هست.

۴ – دسته فنجان: بعد از اینکه نقطه بالایی سمت راست الگو شکل گرفت، شاهد یک پولبک خواهیم بود که دسته فنجان را می‌سازید. گاهی اوقات این دسته به پرچم مستطیل یا پرچم مثلث شباهت دارد که دارای شیب نزولی است. در سایر مواقع، فقط یک پولبک کوتاه است.
دسته فنجان نشان‌دهنده منطقه تثبیت نهایی/ پولبک قبل از شکست بزرگ است و احتمال دارد به اندازه یک سوم از عمق فنجان، قیمت را اصلاح کند (معمولا بیش از یک سوم نیست) هرچقدر اصلاح کوچکتر باشد، الگو دارای قدرت صعودی بیشتر و شکست با اهمیت بالاتری خواهد بود. گاهی اوقات احتیاط حکم می‌کند منتظر شکست خط مقاومت که معادل لبه فنجان است بمانیم.

۵ – مدت زمان: شکل‌گیری الگوی فنجان می‌تواند از ۱ تا ۶ ماه باشد، گاهی اوقات روی نمودار هفتگی این میزان طولانی‌تر است. مدت زمان شکل‌گیری دسته فنجان از یک هفته تا چند هفته و در حالت ایده‌آل ۱ تا ۴ هفته است.

۶ – حجم معاملات: در زمان شکست مقاومت، شاهد یک افزایش قابل توجه در حجم معاملات خواهیم بود.

۷ – هدف قیمت: با اندازه‌گیری فاصله لبه فنجان (بالاترین نقطه) و کف فنجان، میزان رشد قیمت بعد از شکست مقاومت بدست می‌آید.

همانند بسیاری از الگوهای قیمتی دیگر، مهم است اصول این الگو را بیش از جزییات در نظر بگیرید. فنجان شکلی کاسه مانند دارد و دسته یک پولبک کوتاه است که منتهی به شکست مقاومت می‌شود که با افزایش حجم همراه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/10/30 18:17:38   |
0     0
طول الگو: در اصل اگر این الگو در مدت زمان بیشتری شکل بگیرد و به اصطلاح “U شکل تر” باشد، اعتبار آن بیشتر بوده و سیگنالی که صادر می کند نیز قدرتمندتر می باشد. اما اگر این الگو به شکل حرف “V” باشد و پایین آن گرد نبوده و به شکل شارپ روند صعودی نیمه راست آغاز شده باشد، نباید با الگوی فنجان اشتباه گرفته شود.
این الگو می تواند در مدت زمان کوتاهی (مثلا ۷ هفته) یا در زمان بسیار بیشتری (مثلا ۶۵ هفته) شکل بگیرد.

عمق الگو: در صورتی که الگو بیش از حد عمیق باشد نیز نمی تواند یک الگوی ایده آل در نظر گرفته شود.

دسته فنجان: معمولا روند نزولی که دسته فنجان را تکمیل می کند باید در یک سوم بالایی فنجان تکمیل شود ( معادل تصحیح تقریبی ۳۳% روند صعودی قبلی که نیمه راست فنجان را شکل داده است). در صورتی که دسته بیش از حد اصلاح را ادامه بدهد و وارد نیمه پایینی فنجان شود، ممکن است با یک الگوی شکست خورده روبرو باشیم.

حجم معاملات: معمولا حجم باید هنگام شروع حرکت روند نزولی (نیمه چپ فنجان) کمتر شده و در هنگام ساخته شدن محدوده کف فنجان نیز در همان محدوده تقریبی بماند. سپس در شروع روند صعودی (نیمه راست فنجان) حجم باید دوباره افزایش پیدا کند.

تست مجدد قله قبلی (Retest): بهتر است که قیمت تا سطح قله قبلی (لبه چپ فنجان) بالا آمده و سپس روند نزولی خود را برای تشکیل دسته آغاز کند. با این حال مهمترین بریک آوت در دسته فنجان شکل می گیرد و الگو تکمیل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

حسابرسی سیستم های اطلاعاتی

حسابرسی سیستم های اطلاعاتی

مترجم: امیر حسین نریمانی- امیر سپهرام
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی