تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
راز موفقیت آن است که شغل خود را جزء سرگرمی های خویش قرار دهید. - مارک تواین

دستورالعمل پذیرش و عرضۀ اوراق بهادار در فرابورس ایران (شرکت سهامی عام)در اجرای بند 2 مادۀ 7 قانون بازار اوراق بهادار و مفاد دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در 44 ماده و 17 تبصره به پیشنهاد هیئت مدیرۀ شرکت فرابورس ایران، در تاریخ 25/1/88 به تصویب هیئت مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

 

فرآیند پذیرش و عرضۀ اوراق بهادار

 

بخش اول: رویه اجرایی ارائه درخواست پذیرش اوراق بهادار

مادۀ (22) کلیۀ درخواست‌های پذیرش اوراق بهادار، به همراه مدارک و مستندات موضوع مادۀ 23 این دستورالعمل باید توسط مشاور پذیرش به فرابورس ارائه گردد.

مادۀ (23) متقاضی پذیرش باید فرم درخواست پذیرش خود را حسب مورد به انضمام مدارک زیر در قالب فرم‌های فرابورس، برای پذیرش در بازار اول، بازار دوم یا بازار ابزارهای نوین مالی، از طریق مشاور پذیرش به فرابورس تسلیم نماید:
1.    پرسشنامۀ پذیرش،
2.    امیدنامه،
3.    رسید پرداخت حق پذیرش،
4.    صورت‌های مالی مربوط به حداقل یک سال/ دورۀ مالی منتهی به تاریخ پذیرش به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی،
5.    آخرین صورت‌های مالی میان دوره‌ای شش ماهۀ حسابرسی شده و صورت‌های مالی سه ماهه،
6.    آخرین گزارش هیئت مدیره به مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده یا رکن مشابه،
7.    صورتجلسات مجامع عمومی سال اخیر و روزنامۀ رسمی مربوط به آگهی تصمیمات آنها در صورت وجود الزام قانونی،
8.    آخرین اساسنامۀ ثبت شده منطبق با اساسنامۀ نمونۀ، مصوب هیئت مدیرۀ سازمان،
9.    فهرست و مشخصات دارندگان اطلاعات نهانی، موضوع تبصرۀ یک مادۀ 46 قانون بازار اوراق بهادار براساس فرم‌های سازمان،
10.    یک نسخه از آخرین مفاصا حساب مالیاتی و برگه‌های تشخیص مالیات عملکرد بعد از سال تسویه شده،
11.    مصوبۀ مجمع عمومی عادی صاحبان سهام یا رکن مشابه مبنی بر موافقت با پذیرش اوراق بهادار در بورس،
12.    آخرین نمودار سازمانی مصوب،
13.    سایر اطلاعات مهم به تشخیص متقاضی پذیرش یا درخواست هیئت پذیرش،
تبصره: در فرم درخواست پذیرش، باید قید گردد که متقاضی با آگاهی از الزامات پذیرش و قبول تعهد به آن، درخواست خود را به فرابورس تسلیم نموده‌است.

مادۀ (24) متقاضی پذیرش موظف است تغییرات با اهمیت در اطلاعات ارائه‌شده از جمله تغییرات در اساسنامه، حسابرس، مدیران، دارندگان اطلاعات نهانی، سال مالی و تغییرات سهامداران عمده در دورۀ بررسی درخواست پذیرش را به اطلاع فرابورس برساند. در غیر این صورت هیئت پذیرش می‌تواند براساس گزارش فرابورس، پذیرش اوراق بهادار متقاضی پذیرش را در هر مرحله‌ای متوقف نماید.


 

بخش دوم: رویه اجرایی ارائه درخواست عرضۀ اوراق بهادار

مادۀ ( 25) متقاضی عرضه باید از طریق کارگزار عضو فرابورس، فرم درخواست عرضۀ اوراق بهادار خود را حسب مورد به انضمام مدارک زیر در قالب فرم‌های فرابورس، برای عرضه در بازار سوم، به فرابورس تسلیم نماید:
1.    پرسشنامۀ عرضه مطابق فرم مصوب،
2.    بیانیۀ عرضه،
3.    رسید پرداخت کارمزد عرضۀ اوراق بهادار،
تبصره: در فرم درخواست عرضه، باید قید گردد که متقاضی با آگاهی از الزامات عرضه و قبول تعهد به آن، درخواست خود را به فرابورس تسلیم نموده‌است.

مادۀ (26) متقاضی عرضه موظف است تغییرات با اهمیت در اطلاعات ارائه شده در دورۀ بررسی درخواست عرضه را به اطلاع فرابورس برساند. در غیر این صورت فرابورس می‌تواند بررسی درخواست متقاضی عرضه را در هر مرحله‌ای متوقف نماید.   

 

بخش سوم: رویۀ اجرایی ارائۀ درخواست‌ نقل و انتقال اوراق بهادار

مادۀ (27) ناشرانی که به موجب مادۀ 99 قانون برنامۀ پنجم نقل و انتقال اوراق بهادار آنها از طریق فرابورس انجام می‌شود، باید از طریق کارگزار عضو فرابورس دارای مجوز از سازمان فرم درخواست ایجاد قابلیت نقل و انتقال اوراق بهادار خود را حسب مورد به انضمام مدارک زیر در قالب فرم‌های تعیین شده فرابورس ارائه نمایند:
1.    پرسشنامۀ نقل و انتقال اوراق بهادار،
2.    بیانیۀ نقل و انتقال،
3.    رسید کارمزد ایجاد قابلیت نقل و انتقال،

 

بخش چهارم: رویه اجرایی بررسی درخواست‌های پذیرش،  عرضه یا نقل و انتقال اوراق بهادار

مادۀ (28) فرابورس گزارش کارشناسی خود حاوی اظهارنظر درخصوص احراز یا عدم احراز شرایط پذیرش را حداکثر ظرف مدت 45 روز پس از تاریخ تکمیل مدارک به‌انضمام مستندات مربوطه به هیئت پذیرش ارسال می‌نماید. چارچوب گزارش کارشناسی مزبور، به پیشنهاد فرابورس و با تصویب هیئت پذیرش تعیین می‌شود.

مادۀ ( 29) پس از ارسال گزارش و مستندات مربوطه، هیئت پذیرش نظر کتبی خود را با ذکر دلایل مبنی بر تأیید یا رد پذیرش حداکثر ظرف مدت 45 روز از طریق فرابورس به متقاضی اعلام می‌کند. در صورت رد درخواست پذیرش اوراق بهادار، متقاضی می‌تواند مراتب اعتراض خود را کتباً حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغ تصمیم هیئت پذیرش به دبیرخانۀ هیئت مدیرۀ سازمان اعلام کند. رأی هیئت مدیرۀ سازمان در ‌خصوص بررسی مجدد موضوع یا تأیید نظر هیئت پذیرش، برای متقاضی، هیئت پذیرش و فرابورس لازم‌الاجراست.
تبصره: در صورت رأی هیئت مدیرۀ سازمان مبنی بر بررسی مجدد موضوع، درخواست متقاضی باید در اولین جلسه هیئت پذیرش مجدداً طرح ‌گردد.
مادۀ (30) در صورتی که درخواست متقاضی پذیرش اوراق بهادار برای بار اول یا پس از اجرای رأی تجدید‌نظر هیئت مدیرۀ سازمان در هیئت پذیرش رد گردد، طرح مجدد درخواست متقاضی در هیئت پذیرش حداقل پس از سه ماه و با انجام کلیۀ مراحل، امکان‌پذیر خواهد بود.

مادة (31) رویه اجرایی بررسی درخواست‌های عرضه اوراق بهادار در بازار سوم فرابورس براساس ضوابطی است که به تصویب هیئت‌ مدیره فرابورس می‌رسد.
تبصره: در صورت رد درخواست عرضه اوراق بهادار توسط فرابورس، متقاضی می‌تواند مراتب اعتراض خود را کتباً حداکثر ظرف 10 روز پس از ابلاغ تصمیم فرابورس به دبیرخانه هیئت مدیره سازمان اعلام کند. رأی هیئت مدیره سازمان درخصوص بررسی مجدد موضوع یا تأیید نظر فرابورس، لازم‌الاجراست.

مادۀ (32) شروع نقل و انتقال اوراق بهادار در بازار پایه با تأیید مدیرعامل فرابورس امکان‌پذیر می‌باشد.

 

بخش پنجم: درج اوراق بهادار پذیرفته شده،  قابل عرضه یا قابل نقل و انتقال

مادۀ (33) درج نام اوراق بهادار پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های فرابورس، منوط به احراز تمامی موارد تعیین شده توسط هیئت پذیرش می‌باشد. در صورت عدم احراز این موارد ظرف مدت 6 ماه از زمان پذیرش،  پذیرش اوراق بهادار در فرابورس لغو می‌گردد.
تبصره: در صورت لغو پذیرش اوراق بهادار در فرابورس در مرحلۀ درج، متقاضی پذیرش می‌تواند مجدداً تقاضای پذیرش را به فرابورس ارائه دهد.

مادۀ (34) عرضۀ اوراق بهادار پذیرفته شده در فرابورس می‌بایست حداقل 5 روز و حداکثر 4 ماه پس از تاریخ درج در فهرست نرخ‌های فرابورس، صورت پذیرد. در صورت عدم عرضۀ اوراق بهادار پذیرفته‌شده ظرف مدت مذکور، پذیرش آن در فرابورس لغو گردیده و پذیرش مجدد آن منوط به طی فرآیند پذیرش خواهدبود.
تبصره: در صورت لغو پذیرش اوراق بهادار در فرابورس پس از درج نام آن در فهرست نرخ‌های فرابورس، متقاضی پذیرش می‌تواند پس از گذشت یک سال مجدداً تقاضای پذیرش را به فرابورس ارائه دهد.

مادۀ (35) درج نام اوراق بهادار در فهرست عرضۀ اوراق بهادار، منوط به احراز تمامی موارد تعیین شده توسط فرابورس می‌باشد. در صورت عدم احراز این موارد ظرف مدت تعیین شده توسط فرابورس، مجوز عرضۀ اوراق بهادار در بازار سوم لغو می‌شود.
تبصره: در صورت لغو مجوز عرضۀ اوراق در فرابورس در مرحلۀ درج، متقاضی عرضه می‌تواند مجدداً تقاضای عرضه را با پرداخت کارمزد عرضه اوراق بهادار به فرابورس ارائه دهد.

مادۀ (36) عرضۀ اوراق بهادار در بازار سوم می‌بایست حداقل 5 روز و حداکثر یک ماه پس از تاریخ درج در فهرست عرضۀ اوراق بهادار، صورت پذیرد. در صورت عدم عرضۀ اوراق بهادار ظرف مدت یاد شده، مجوز عرضۀ آن در فرابورس لغو گردیده و مجوز عرضۀ مجدد آن منوط به طی فرآیند مربوطه خواهد بود.
تبصره: در صورت لغو مجوز عرضۀ اوراق بهادار در فرابورس پس از درج نام اوراق در فهرست عرضۀ اوراق بهادار، متقاضی عرضه می‌تواند پس از گذشت 2 ماه مجدداً تقاضای عرضه را به فرابورس ارائه دهد.

مادۀ (37) درج نام اوراق بهادار در فهرست نقل و انتقال منوط به تأیید کمیتۀ عرضه می‌باشد

منابع

سایت فرابورس

وبسایت کارگزاری جنوب

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث راهنمای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ‏ ، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
علیرضا حاتمی |   1396/02/05 14:26:49   |
0     0
دراینجا فرآین پذیرش وعرضه اوراق به صورت کامل گفته شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

چگونه در بورس دو میلیون دلار بدست آوردم

چگونه در بورس دو میلیون دلار بدست آوردم

نیکلاس دارواس
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی