تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
نقطه شروع تصمیم های بهتر، نقطه پایان تصمیم های بدتر است. - برایان تریسی

بانک قوامین از جمله بانک هایی است که با نوسانات قیمتی زیادی رو به رو بوده و این موضوع منجر به متضرر شدن تعداد زیادی از سهامداران شده است. برنامه های این بانک مناسب بوده و به لحاظ بنیادی مشکلی در سیستم این بانک وجود ندارد و به نظر می رسد دلیل دیگری منجر به این افت قیمت های وقوام می شود

 

۱-بانک قوامین صندوق سرمایه گذاری ندارد. این بانک تمایل به ایجاد این صندوق مانند سایر بانک ها ندارد؟

بانک قوامین برخلاف برخی بانک ها صندوق سرمایه گذاری ندارد و تمایلی هم برای تشکیل این صندوق ندارد. این صندوق ها با هدف سرمایه گذاری در بازار سرمایه شکل گرفت اما از مسیر خود خارج شد و به محلی برای جذب سپرده های بانک ها با نرخ مورد علاقه آن ها تبدیل شد. بانک ها نرخ جذب سپرده خود در این صندوق ها را بالاتر از نرخ سپرده بانکی قرار می دهند و موجبات جذب سپرده ها را فراهم می آورند یعنی پول در جریان نه وارد سیستم بانکی می شود و نه وارد بازار سرمایه. همان طور که گفته شد هدف از تشکیل این صندوق ها چیز دیگری بود که از مسیر خود منحرف شده اند.

 

۲-نرخ بین بانکی چند درصد است؟ بانک قوامین این نرخ را با چه رقمی رعایت می کند؟

نرخ بین بانکی بر خلاف تفکر عوام که بالای ۲۳ درصد را می پندارند، نیستو این نرخ در بانک قوامین که معمولا قرض دهنده هم بوده ۲۱ درصد است. قبلا این نرخ تا ۱۶ درصد هم پایین آمد اما به دلیل شرایط اقتصادی بالاتر رفت.

 

۳-بانک قوامین در نظر ندارد که برای سهم خود بازارگردان انتخاب کند؟

مطمئنا یکی از پیشنهادات ما به سهامدار عمده برای افت و خیزهای سهم استفاده از بازارگردان است، این موضوع باید از طرف سهامدار عمده مورد تایید قرار بگیرد اما اینکه بانک بخواهد بخشی از منابع خود را به این کار اختصاص دهد اشتباه بوده چرا که سپرده ها از طرف سپرده گذاران بوده و ما نمی توانیم مقداری را صرف این کار کنیم. مذاکرات ما با سهامدار عمده وجود دارد. همان طور که گفته شد این مسئله به این نهاد باز می گردد.

 

۴-بانک قوامین برای اینکه بتواند افت و خیزهای قیمتی را کنترل کند چه کاری انجام داده است؟

بانک نمی تواند در نوسانات قیمتی سهم دخالت کند، این خلاف قانون است. اما سهامدار عمده در برنامه های اخیر خود به فروش بلوک سهام قوامین اقدام کرده است که ما می توانیم با این عرضه بلوکی سهم شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود این عرضه می تواند باعث حضور سهامدار جدید در سهم شده و ما شاهد حمایت های جدید در سهم باشیم.

 

افت قیمت سهام قوامین را ناشی از چه می دانید؟

این قیمت دلیلی جز عرضه و تقاضای سهامداران نیست، سهامداران چه حقیقی چه حقوقی، چه جزء و چه کل باید از سهم خود حمایت کنند. این عرضه های ناگهانی موجب افت قیمتی سهم می شود. حمایت باید از طرف خود سهامداران صورت بگیرد. بانک قوامین از نظر بنیادی مشکلی ندارد و اقدامات و عملیات خود را به درستی انجام می دهد. این بانک در مقایسه با سایر بانک ها عملیات ضعیف تری از خود نشان نداده پس نوسانات و افت قیمتی سهم را نباید ناشی از عملیات بانک دانست . همان طور که گفته شد مشکل به دلایل بنیادی باز نمی گردد.

 

۶-سهامدار عمده بدهی های خود را تسویه کرده و یا خواهد کرد؟ این روند تسویه در سال جدید هم ادامه خواهد داشت؟

بله سهامدار عمده در ازای تسهیلات خود ملک و زمین های با ارزش را در اختیار بانک قرار داده که این روند تسویه ادامه خواهد داشت. خوشبختانه بدهی های معوق ما لاوصول تلقی نمی شوند و ما شاهد تمام تلاش سهامدار عمده برای تسویه بدهی ها هستیم. بانک قوامین نیز در زمان مقرر خود و طبق برنامه ریزی ها اقدام به فروش این املاک خواهد کرد. لازم به ذکر است که این املاک از ارزش خوبی برخوردار بوده و مطمئنا به فروش خواهند رفت.

 

معاملات سهام بانک قوامین وارد بازار بالاتر نخواهد شد؟

بانک به این موضوع فکرکرده و مذاکراتی هم با فرابورس در این خصوص صورت گرفته است، فرابورس نیز در ازای دریافت مدارک و مستندات با این قضیه مخالفتی ندارد. مذاکرات ما همچنان ادامه دارد و به محض اتمام مذاکرات و جلب توجه فرابورس این مسئله عملی خواهد شد. با این موضوع مطمئنا معاملات سهام بانک قوامین شفاف تر و بهتر خواهد شد.

 

سیستم بانکی را چطور ارزیابی می کنید؟آیا مشکلات سیستم بانکی قابل رفع است؟

سیستم بانکی مشکلات غیر قابل رفع ندارند. مشکلات در سیستم بانکی باید مدیریت شوند. دولت باید با یک شیب مناسب بدهی های خود را بدهد. البته که این بازه زمانی باید مشخص شود. مشکلات نطام بانکی یکساله به وجود نیامدند که یکساله هم قابل رفع باشند، یک بازه ۵ ساله می تواند مناسب باشد چرا که اگر کمتر باشد قابل هضم نیست و اگر بیشتر باشد تنگناها را به همراه خواهد داشت. پس دولت باید مدیریت این نظام را به همراه داشته باشد. راه دیگر این است که با معوقات نظام بانکی با کمک مراجع عملیاتی و قضایی برخورد جدی تر شود. از طرفی به نظر می رسد تک نرخی شدن ارز می تواند کمک بسزایی به اقتصاد کشور کند این موضوع نیز می تواند موجبات رونق در نظام بانکی را فراهم آورد. از طرفی کشور ما نیاز به مقداری نرخ تورم دارد شاید کنترل تورم به این شدت لازم نباشد. همیشه مقداری تورم برای چرخه اقتصاد لازم است.

 

 

منیع:

رادیو سهام

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

رکن سوم بازار

رکن سوم بازار

نیما آزادی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی