تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
انتخاب در دو چیز امکان ندارد، یکی تولد و یکی مرگ. - لائوتسه

با ورود به سال جدید و توقعاتی که در اهالی بازار به سبب رکودی که در سال گذشته ایجاد شده بود، سالی سرنوشت ساز را پیش روی اقتصاد کشور قرار داده است. یکی از صنایعی هم که در سال گذشته همانند سایر صنایع بر لبه تیغ حرکت کرد و با تزریق امید خود را سرپا نگاه داشت، صنعت خودروسازی بود.
 

 

در سال گذشته شاهد بسته شدن قراردادهای متعدد خودروسازان خارجی با داخلی بودیم و همین عامل انتظارات را از سال جدید بسیار افزایش داده است

 

ــ صنعت خودروسازی در سال گذشته چه فضایی را تجربه کرد؟
بزرگ ترین ویژگی سال ۱۳۹۵ این بود که بازار در یک وضعیت خوبی قرار گرفته بود و ما در عمل مشکل فروش نداشتیم، چراکه تقاضا در بازار خیلی خوب بود و رونق خیلی خوبی در بازار خودرو ایجاد شده بود. دومین اتفاق خوب این بود که ما تقریباً ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم که این خود یک رونق در صنایع پایین دستی خودرو هم ایجاد کرد، بنابراین به باور بنده یک نقش خوبی را در رشد و توسعه اقتصادی کشور بازی کرد.

 

مسائل یاد شده دو مطلب اصلی است، اما مسئله دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که محصولات جدید وارد بازار و تنوعی از عرضه ایجاد شد که همین مسئله سبب شد که تقاضا را در سطح خوب نگه دارد و دیگر متقاضیان مجبور نبودند که فقط بر تعداد انگشت شماری مدل بخواهند تقاضایشان را به علت این که توان مالی شان در حد خودروهای ساخت داخل باشد، محدود کنند؛ به هر حال از نظر بحث های کیفی کارهای خوبی در سال ۱۳۹۵ انجام شد.

همچنین گفتنی است با کنفرانسی که روی بحث خدمات پس از فروش انجام شد، امیدوارم در سال آینده تاثیرات خوبی در توسعه خدمات پس از فروش در کشور شاهد باشیم که رضایت بیشتری را برای مردم ایجاد کند، فکر می کنم موارد یاد شده، رئوس اتفاقات خوبی بود که در طول سال ۱۳۹۵ در صنعت خودرو اتفاق افتاد.

 

ــ وضعیت سال ۱۳۹۶ را چه طور ارزیابی می کنید؟
به هر حال ما یک سری مشارکت هایی را انجام داده‌ایم که در سال ۱۳۹۶ و در سال‌های بعدتر شاهد به بار نشستن آنها خواهیم بود و این ها خودشان تاثیرات خیلی خوبی را در وضعیت بازار خودرو خواهند گذاشت. بخش خصوصی با حرکت هایی که در سال ۱۳۹۵ شروع کرده در سال ۱۳۹۶ حضورشان در بازار محسوس تر خواهد شد، رقابت را بالا برده و در کل مجموعه این عوامل سبب می‌شود با توجه به این که بازار، بازار رقابتی تری خواهد شد، کیفیت محصولات، تعادل قیمت ها و در یک کلام رقابتی تر شدن بازار را در پیش داشته باشیم.

 

ــ اگر بخواهیم نقاط ضعف را نام ببرید، به چه مواردی اشاره می کنید که باید اصلاح شود؟
یکی از نقاط ضعف ما که شاید تعجب آور هم باشد، فکر می کنم که بزرگ ترین نقطه ضعفی است که ما در صنعت خودرو داریم و همه ما نیز به آن اذعان داریم؛ ولی هر کسی از منظر خودش بحث دولتی بودن بخش عمده‌ای از خودروسازی کشور است که هر چقدر این ها خصوصی تر شوند، بهتر خواهد بود، فضای رقابتی بهتری ایجاد خواهد شد. بنابراین دولت هم مایل است که این اتفاق هرچه زودتر انجام شود، حتی می‌توان گفت که تنها دلیل حضور دولت تنها بحث این است که یک تعادلی را با توجه به جایگاه صنعت خودرو ایجاد کند.

 

ضعف دیگر ما که شاید در سال ۱۳۹۶ هم  حل نشود، بحث صادرات چه در زمینه قطعات و چه در زمینه خودرو است، این بزرگ ترین دغدغه ما است که در قالب این دغدغه، بحث کیفیت خودروها و استانداردهای کیفی ما مطرح می‌شود که تصمیماتی که در سال ۱۳۹۵ گرفته شده، در طول سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نیز اعمال شود. طبیعتاً استانداردهای خودرویی در کشور بالا می‌رود و این مسئله در قالب خودش کیفیت خودرو و خدمات خودرویی را بالا خواهد برد.

 

ــ قراردادهایی که بین شرکت های خارجی بسته شد تا چه اندازه ای در سال جدید برای صادرات می تواند ثمر بخش باشد؟
این قراردادها مسلما زمان بر خواهند بود، چراکه مشارکت، ایجاد یک فعالیت جدید است و هرکدام از این فعالیت‌ها و هرکدام از این خودروها تا به خط تولید برسد، یک زمانی را صرف می‌کند. بنابراین ما نباید به زودی منتظر رخ دادن آنها باشیم. بنابراین یکی از انتظاراتمان همین است که با ایجاد مشارکت‌ها، برندهای مطرح جهانی را در داخل کشور تولید کنیم تا بتوانیم در قالب این برندها صادرات انجام دهیم؛ در قراردادهایی هم که منعقد شده، ما در وزارت صنایع چند شرط اساسی داشتیم، یکی از مواردی که روی آن تاکید بسیار شده، این بود که حداقل ۳۰ درصد محصولاتی که در داخل ساخته می‌شود، صادر شود. یکی از نقطه ضعف‌های صنعت خودروسازی کشور هم این است که ما باید حداقل ۳۰ درصد از محصولات را صادر کنیم.

 

ــ وضعیت صنعت خودرو در بورس متاثر از بقیه صنایع و فضای کلی بازار وضعیت خوبی در سال گذشته نداشت؛ علت این روند به نظر شما چه بود؟

آیا در سال ۱۳۹۶ این روند اصلاح می شود؟ ما شاهد روزهای خوب خودرویی ها در بازار سرمایه خواهیم بود یا خیر؟
پارامترهای مختلفی روی این مسئله تاثیر می گذارد، ما در طول سال ۱۳۹۵ وضعیت خیلی خوبی را شاهد نبودیم، ولی سال ۱۳۹۶ با ایجاد و به بار نشستن مشارکت های یاد شده و توسعه بخش خصوصی در صنعت خودرو و نیز ورود و استقرار آن می‌توانیم تاثیرات خوبی روی اعتماد و اطمینان نسبت به سهام شرکت‌ها بگذاریم، شرکت‌های اصلی ما مشکلات ساختار مالی داشتند که این‌ها هنوز هم در سال ۱۳۹۶ تا حدودی باقی خواهند بود، ولی خیلی از آن ها حل شده و مابقی آن هم حل خواهد شد و به مرور فکر می کنم که این شرایط، شرایط خوب و روبه بهبودی شده و به روزهای اوج برمی گردد. یعنی سال ۱۳۹۶ بهتر از سال ۱۳۹۵ خواهد بود.

 

ــ اکثر تحلیل گران عنوان می کنند که قیمت ارز و دلار در سال ۱۳۹۶ بالا می رود؛ شما به عنوان یک کارشناس صنعت خودرو و کسی که با این مسئله به صورت مستقیم سر و کار دارد، این وضعیت را چگونه ارزیابی کردید و اگر ما این افزایش قیمت را شاهد باشیم، چه تاثیراتی روی صنعت می گذارد؟


با توجه به مجموعه جهات این مسئله، تدابیری اندیشیده می‌شود که تا حدودی تاثیرات این موضوع را کمتر کند؛ در همین خصوص انجام دو کار، بسیار ضروری و مهم است، یکی بحث ایجاد درآمدهای ارزی است که همان صادرات است، به همین دلیل صادرات برای ما خیلی مهم است، چون ما با یک برآورد ۳۰ درصد که شروع کردیم و تا زمانی که صنعت خودرو به این هدف دست پیدا نکند، همیشه در مقابل بحث ارز، ضربه پذیر خواهد بود، اگر درآمد ارزی داشته باشیم این ضربات با تاثیر بسیار کمرنگی بر بدنه خودروسازی کشور می‌نشیند.

 

دومین مسئله، بحث ساخت داخل است؛ تا آن جایی که ممکن است ما باید در برنامه ریزی‌های خود به سمت افزایش ساخت داخل برویم و تا آن جا که ممکن است، وابستگی ارزی را کم کنیم، البته به این معنا نیست که با بالا رفتن قیمت ارز تاثیر نخواهیم پذیرفت؛ ولی در این صورت تاثیراتمان قابل کنترل می‌شود.

 

 

منبع:

رادیو سهام

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

راهنمای کامل معاملات روزانه

راهنمای کامل معاملات روزانه

مارکـس هایتکوتر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی