تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
حتی تصمیم درست اگر خیلی دیر گرفته شود، غلط از آب در می آید. - کرایسلر

تاکنـون ضمن معرفی سهام به عنوان مهمترین ورقه بهاداری که در بورس معامله میشود، به مقایسه سهام با اوراق مشارکت و اوراق اجاره پرداختیم و گفتیم که سرمایه‌گذاری در سهام، در مقایسه با این اوراق، ریسک بیشتری داشته و البته، بازدهی مورد انتظار آن نیز بیشتر است. همچنین با بیان اینکه دارنده سهام شرکت، به اندازه سهم خود مالک شرکت محسوب شده و در سود و زیان شرکت سهیم خواهد بود، برخی مزایای سرمایه‌گذاری در سهام ازجمله امکان کسب بازدهی بیشتر در مقایسه با اوراق بهادار با درآمد ثابت، امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلیدی شرکت، اولویت برای خرید سهام جدید و همچنین امکان دریافت سهام جایـزه را ذکر کردیـم.

در کنار همه مزایایی که برای سهام ذکر شد، توجه به این نکته مهم بسیار ضروری است که انتخاب سهام یک شرکت، باید با شناخت کامل نسبت به وضعیت حال و آینده شرکت موردنظر انجام گیرد. به بیان دیگر، لازم است سرمایه گذار پس از آشنایی و تحلیل کافی پیرامون عوامل اثرگذار بر قیمت سهام شرکت یا شرکت‌های موردنظر خود، نسبت به خرید سهام مذکور اقدام کند. اما چه عواملی می‌تواند بر قیمت سهام، تأثیرگذار باشد. بطور کلی، سه دسته عوامل می‌توانند قیمت سهام شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهند:

الف: عوامل کلان یا محیطی

ب: عوامل مرتبط با صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند

ج: عوامل درونی شرکت

 

در ادامه، درخصوص هریک از عوامل اثرگذار بر قیمت سهام شرکت توضیح خواهیم داد:

 

عوامل کلان یا محیطی

نخستیـن عامل اثرگذار بر قیمت سهام شرکت‌ها، عوامل کلان یا محیطی هستنـد. منظور از عوامل محیطی، عواملی هستند که کاملا خارج از اختیار شرکت‌ها بوده، ولی ارزش سهام آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. به نظر شما، چه عوامل محیطی می تواند قیمت سهم را تحت تأثیر قرار دهـد؟

1-وضعیت اقتصادی و سیاسی: یکی از عوامل بیرونی که می‌تواند قیمت سهام را تحت تأثیر قرار دهد، ثبات یا عدم ثبات در اوضاع اقتصادی و سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی است. بدون تردید، آرامش فضای اقتصادی و سیاسی کشورها، به دلیل آنکه زمینه تداوم فعالیت رو به رشد بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، این اطمینان خاطر را نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که با خرید سهام این شرکت‌ها، می‌توانند به سود قابل قبولی برسند.

2-سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی: یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند بر روند فعالیت، سودآوری و در نتیجه قیمت سهام شرکت‌ها اثرگذار باشد، سیاست‌های دولت در حوزه پولی، مالی و ارزی است. برای مثال، درصورت افزایش نرخ ارز، آن دسته از شرکت های بورسی که اغلب محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند، با افزایش سودآوری مواجه خواهند شد، زیرا درآمد حاصل از فروش آنها افزایش می‌یابد، اما در مقابل، شرکت‌هایی که بخش عمده مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج کشور تأمین می‌کنند، با افزایش هزینه‌ها و در نتیجه، کاهش سودآوری مواجه شده و ارزش سهام آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. همچنین درصورتی که دولت نرخ سود تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های اقتصادی را کاهش دهد، طبیعتا هزینه تأمین مال بنگاه‌ها کاهش یافته و میزان سودآوری و در نتیجه، ارزش سهام آنها افزایش خواهد یافت.

3-بودجه سالانه کشور: سومین عامل محیطی اثرگذار بر ارزش سهام شرکت ها، ترکیب بودجه سالیانه کشور است، زیرا ترکیب بودجه، در واقع جهت‌گیری اصلی دولت در طول سال را نشان می‌دهد. برای مثال، اگر دولت در بودجه سالیانه خود، برنامه گسترده‌ای برای توسعه صنعت پتروشیمی درنظر گرفته باشد، طبیعتا به این معناست که شرکت‌های فعال در این صنعت، تحت تأثیر برنامه‌های توسعه‌ای دولت، با رشد قابل توجهی مواجه شوند، همین امر تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و در نتیجه، ارزش سهام آنها در بورس را افزایش خواهد داد.

4-قوانین و مقررات: چهارمین عامل محیطی اثرگذار بر قیمت سهام شرکت‌ها، قوانین و مقررات است. برای مثال، فرض کنید برای صادرات برخی محصولات پتروشیمی به خارج از کشور، تعرفه وضع شود. طبیعتا این تصمیم بر قیمت سهام آندسته از شرکت های بورسی که درآمد آنها از محل صادرات محصولات پتروشیمی مذکور بدست می آید، تأثیر منفی خواهد داشت، زیرا هزینه‌های آنها را افزایش می دهد. لازم به ذکر است هر اندازه ثبات در قوانین و مقررات بیشتر باشد، امکان تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر برای سرمایه‌گذاران بیشتر فراهم خواهد شد.

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث راهنمای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ‏ ، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
محمد احمدی |   1396/04/24 17:58:36   |
1     0
عوامل کلان یا محیطی ،عوامل مرتبط با صنعت ویژه یک شرکت و عوامل درونی شرکت سه دسته کلی از عواملی هستند که قیمت سهام شرکت ها راتحت تاثیر قرار می دهند.
عوامل محیطی عواملی هستند که کنترل آن ها در اختیار شرکت ها نیست ولی بر ارزش سهام آنها تاثیر می گذارد.
ثبات و آرامش در وضعیت اقتصادی و سیاسی داخلی و بین المللی باعث اطمینان خاطر و تمایل بیشتر افراد به سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت ها می شود.
سیاست های پولی ، مالی و ارزی دولت، افزایش و کاهش نرخ ارز، ترکیب بودجه سالیانه کشور و قوانین و مقررات از جمله عوامل تاثیر گذار بر فعالیت، سودآوری و ارزش شرکت هاست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/24 19:01:48   |
0     0
سه دسته عوامل می‌توانند قیمت سهام شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهند:

الف: عوامل کلان یا محیطی

ب: عوامل مرتبط با صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند

ج: عوامل درونی شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه منتظرقائم |   1396/04/25 08:13:17   |
1     0
برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار باید تمامی عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن این عوامل و تکیه بر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، اقدام به خرید و فروش سهام کنیم. از طرفی اگرچه بیشتر سهامداران در معاملات بورسی با تکیه بر عوامل خرد و درون شرکتی، اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌کنند، اما برای کسب سود مناسب در بازار سرمایه باید به عوامل کلان و صنعتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با در نظر گرفتن فاکتورهای تأثیر‌گذار کلان و کلی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار کنیم تا از این طریق سبد سهام ما با سودآوری بیشتری همراه شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/25 23:19:02   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی ،عوامل مرتبط با صنعت ویژه یک شرکت و عوامل درونی شرکت سه دسته کلی از عواملی هستند که قیمت سهام شرکت ها راتحت تاثیر قرار می دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/25 23:22:16   |
0     0
عوامل محیطی، عواملی هستند که کاملا خارج از اختیار شرکت‌ها بوده، ولی ارزش سهام آنها را تحت تأثیر قرار می دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/25 23:26:58   |
0     0
ترکیب بودجه، در واقع جهت‌گیری اصلی دولت در طول سال را نشان می‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزو السادات آینده |   1396/04/27 21:46:30   |
0     0
رید و فروش سهام شرکت‌های مختلف در بورس اوراق بهادار همواره با سود و زیان‌های متفاوتی همراه است. برای کسب سوددر معاملات بورسی خود باید به این موضوع واقف باشیم که مجموعه چه عواملی بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارد؛ پس از شناخت درست این عوامل، می‌توانیم اقدام به خریداری سهام شرکت‌های بورسی کنیم تا از این طریق سرمایه‌ در حال گردش خود را در بازار سرمایه با سودآوری مناسبی همراه سازیم.

اگرچه برخی از عواملی که بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارند، عوامل کلان و کلی هستند اما این عوامل فعالیت‌های تمامی شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار می‌دهد و هر یک از ما در راستای کاهش ریسک معاملات بورسی باید نسبت به این عوامل تأثیر گذار آگاهی کافی را داشته و تأثیر آن‌ها را بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی به خوبی بدانیم. با توجه به این موضوع، بیشتر تحلیل‌گران بازار سرمایه عوامل مؤثر بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به سه گروه عوامل کلان یا محیطی، صنعتی و خرد یا درون شرکتی تقسیم می‌کنند که در ادامه به هر یک از این عوامل تأثیر گذار بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی پرداخته می‌شود.

عوامل کلان یا محیطی

عوامل کلان یا محیطی بیشتر بر روی مفاهیمی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی، مالی، ارزی و نرخ تورم تأکید دارد؛ مجموعه این عوامل کاملاً خارج از اختیار شرکت‌های بورسی بوده اما ارزش سهام آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به عنوان نمونه هنگامی‌که وضعیت کشوری در حال بحران یا جنگ‌های داخلی باشد، سرمایه‌گذاران در آن کشور ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نمی‌شوند و این موضوع بازار سرمایه آن کشور را دچار رکود و حتی ورشکستگی می‌کند. با توجه به این موضوع، آرامش فضای اقتصادی و سیاسی کشورها، به دلیل آنکه زمینه تداوم فعالیت رو به رشد بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، این اطمینان خاطر را نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که با خرید سهام این شرکت‌ها، می‌توانند به سود قابل قبولی دست پیدا کنند.
عوامل صنعتی

عوامل صنعتی یکی دیگر از مجموعه عواملی است که مرتبط با صنایع مختلفی مانند سیمان، پتروشیمی، خودروسازی، ساختمان و… است و خواه‌ناخواه بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارد. بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه عوامل صنعتی را شامل نحوه قیمت‌گذاری، عرضه و تقاضای محصولات صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های کلان و بلندمدت و تحولات تکنولوژی می‌دانند. به عنوان نمونه در برخی از مواقع دولت در راستای قیمت‌گذاری مناسب باهدف تنظیم بازار، مستقیماً بر قیمت خودروهای تولید داخل، نظارت و قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند. این موضوع باعث می‌شود قیمت سهام شرکت‌های بورسی در حوزه خودرو دست خوش تغییراتی قرار گیرد که هر سرمایه‌گذار باید نسبت به این‌گونه تصمیمات دولت آشنا بوده و در زمان مناسب تصمیم به خرید و یا فروش سهام این شرکت‌ها کند.
عوامل خرد یا درون شرکتی

عوامل خرد یا درون شرکتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به وضعیت داخلی شرکت مربوط است و بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارند؛ این عوامل به صورت کلی شامل نسبت P/ E (قیمت به سود)، افزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم (EPS) و ثبات روند EPS، طرح‌های توسعه شرکت، مدیریت شرکت، نوسانات قیمت سهام، ریسک هر سهم و شفاف‌سازی اطلاعات مالی می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/05/03 12:14:00   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی

عوامل کلان یا محیطی بیشتر بر روی مفاهیمی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی، مالی، ارزی و نرخ تورم تأکید دارد؛ مجموعه این عوامل کاملاً خارج از اختیار شرکت‌های بورسی بوده اما ارزش سهام آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به عنوان نمونه هنگامی‌که وضعیت کشوری در حال بحران یا جنگ‌های داخلی باشد، سرمایه‌گذاران در آن کشور ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نمی‌شوند و این موضوع بازار سرمایه آن کشور را دچار رکود و حتی ورشکستگی می‌کند. با توجه به این موضوع، آرامش فضای اقتصادی و سیاسی کشورها، به دلیل آنکه زمینه تداوم فعالیت رو به رشد بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، این اطمینان خاطر را نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که با خرید سهام این شرکت‌ها، می‌توانند به سود قابل قبولی دست پیدا کنند.به عنوان نمونه‌ای دیگر، تغییر سیاست‌های کلان پولی، مالی و ارزی در کشور باعث می‌شود سهام برخی از شرکت‌های بورسی با سودهی مناسبی همراه شود و در مقابل سهام برخی دیگر از شرکت‌های بورسی با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه شوند؛ چون با تغییر در این سیاست‌ها و افزایش نرخ ارز، شرکت‌های بورسی می‌توانند در صورت صادرات محصولات خود، با افزایش سودآوری مواجه شوند اما شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج کشور تأمین می‌کنند، با افزایش هزینه‌ها و درنتیجه، کاهش سودآوری مواجه شوند؛ از این‌رو باید به این موضوع واقف باشیم که در کدام‌یک از صنایع سرمایه‌گذاری کنیم تا در صورت تغییر این سیاست‌های کلی، سهام خریداری شده با کمترین ریسک معاملاتی مواجه شوند.
در مجموعه عوامل کلان و یا محیطی که بر روی قیمت سهام برخی از شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد، این موضوع است که به عنوان مثال در بودجه سالانه کشور که انتهای سال به مجلس تقدیم می‌شود، دولت بر روی توسعه صنعت پتروشیمی و یا صنایع دیگر برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدی انجام می‌دهد؛ این موضوع نشان می دهد رشد شرکت‌های پتروشیمی در دستور کار دولت قرار گرفته و در سال جدید به این صنعت نسبت به سایر صنایع توجه بیشتری خواهد شد؛ در نتیجه این اقدام دولت، سودهی شرکت‌های پتروشیمی نیز افزایش پیدا کرده و درنتیجه سرمایه‌گذاران بیشتری ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شوند و این موضوع افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها را در بورس اوراق بهادار به همراه خواهد داشت.

نرخ تورم نیز بازار سرمایه را دست‌خوش تغییراتی قرار خواهد داد و بر روی قیمت سهام بسیار تأثیر گذار است؛ چون برخی از شرکت‌های بورسی قادر هستند قیمت محصولات خود را بیشتر از نرخ تورم و نرخ افزایش در هزینه‌های عملیاتی افزایش دهند؛ با توجه به این موضوع، نرخ رشد سود بیش از نرخ تورم خواهد بود و قیمت سهام این شرکت‌ها در آینده افزایش خواهد یافت اما برعکس در شرکت‌هایی که نرخ افزایش قیمت محصولات آن‌ها کمتر از نرخ افزایش در هزینه آن‌ها است، نرخ رشد سود، کمتر از نرخ تورم خواهد بود و این موضوع کاهش قیمت سهم این شرکت‌ها را در بورس اوراق بهادار به همراه خواهد داشت.

به صورت کلی تغییرات نرخ سود بانکی، سطح عمومی قیمت‌ها و یا حتی تغییرات نرخ بیکاری نیز باعث نوسان قیمت در بازار بورس ایران می‌شود. با توجه به مجموعه این عوامل تأثیر گذار و همانطور که در مطلب ۷ نکته برای کاهش ریسک معاملات اشاره کردیم، پیشنهاد می‌شود همواره نسبت به جریانات کلی سیاسی-اقتصادی کشور مطلع بوده،و اخبار مهم این حوزه را روزانه پیگیری کنیم و نسبت به هر یک از این تغییرات تحلیل‌های مناسبی را داشته باشیم. فراموش نکنیم که در حال حاضر سرمایه‌گذارانی می‌توانند در بازار سرمایه، سود مناسبی کسب کنند که نسبت به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور احاطه کامل داشته باشند و در جریان تغییر سیاست‌های کلی کشور باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/05/03 12:21:30   |
0     0
شما میتوانید با مدنظر قرار دادن این عوامل ۱۳ گانه٬ سهام خود را خرید و فروش کنید تا بیشترین سود و کمترین زیان متوجه سرمایه شما شود. حال این ۱۳ اصل را به دقت بخوانید و آن را به خاطر بسپارید:

۱-‌ بودجه شرکت و پیش‌بینی سود هر سهم‌

شاید بتوان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سهم را در این قسمت جست‌وجو کرد به همین خاطر دقت هرچه بیشتر و بررسی کلیه اجزای گزارش‌های بودجه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به بودجه سالانه شرکت و پیش‌بینی تولید، فروش و سود هر سهم و کنترل بودجه در گزارشات میان دوره‌ای و میزان تحقق پیش‌بینی‌ها و تعدیلات بودجه‌ای طی دوره در تغییرات قیمت سهام تاثیر بسزایی دارد.

2- تغییرات قیمت سهام در سالیان گذشته و میزان تولید و فروش یکسان‌

بررسی سابقه تاریخی تعدیلات قیمت سهام در دوره‌های مالی متواتر و تغییرات متغیرهای بودجه‌ای در مقاطع سه‌ماهه و میزان تحقق تولید و فروش و سود هر سهم در هر مقطع و بررسی علل جهش ناگهانی در مقاطع بررسی می‌گردد. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که میزان تحقق پیش‌بینی فروش مهم‌تر از تولید و سایر عوامل است.

زیرا رشد تولید در صورت عدم فروش می‌تواند باعث هزینه‌های انبارداری، بهره‌ بانکی و فرصت از دست رفته و غیره شود. همچنین فصلی بودن فروش را می‌توان ملحوظ کرد.

3‌- وضعیت خاص صنعت‌

بررسی وضعیت خاص هر صنعت نیز در قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه آن صنعت موثر است در این زمینه طبقه‌بندی‌های مختلفی از صنایع به عمل آمده و نسبت‌های تطبیقی صنعت نیز تعریف شده است. در کشورهای صنعتی، صنایع در حال رشد شامل شرکت‌های کامپیوتری و مهندس ژنتیک و پزشکی هستند و یا صنایع تدافعی شامل شرکت‌های غذایی و دارویی و صنایع حساس و نرخ بهره مانند شرکت سرمایه‌گذاری هستند.

البته در کشورهای مختلف مزیت‌های نسبی تعیین‌کننده هستند که در کنار موارد فوق نباید فراموش کرد. وجود بحران در یک صنعت در اثر عوامل مختلفی همچون واردات، کاهش تقاضا و غیره می‌تواند شرکت‌های موفق را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

4- سیاست‌های پولی و مالی کشور

سیاست‌های کلان حاکم بر اقتصاد و تغییرات نرخ ارز و سیاست‌های انبساطی و انقباضی عوامل تاثیرگذار بر سوددهی شرکت‌ها و قیمت سهام است، برای مثال کاهش نرخ بهره در سال 1380 باعث شد نسبت قیمت به عایدی هر سهم (P/E) در بورس اوراق بهادار تهران افزایش یابد.

5- تقسیم سود سهام‌

سیاست تقسیم سود سهام عامل مهمی در تغییرات قیمت سهام است میزان تقسیم سود و نسبت درصد سود نقدی بر سود هر سهم و همچنین زمان پرداخت سود سهام همگی می‌تواند بیانگر وضعیت مطلوب سهام یک شرکت باشد و سهامداران را به خرید سهام شرکت قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه ترغیب کند.

6- طرح‌های توسعه و افزایش سرمایه‌

در مواردی پیش‌بینی می‌شود طرح‌های توسعه یک شرکت که در سالیان بعد اجرا خواهد شد بر سود خالص شرکت و نیز سود هر سهم آن تاثیر زیادی بگذارد به همین علت تقاضا برای خرید سهام آن شرکت بالا رفته و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد همچنین افزایش سرمایه در هر شرکت نیز بر روی قیمت سهام آن تاثیر زیادی دارد. البته افزایش سرمایه به خودی خود نمی‌تواند پدیده‌ای مثبت یا منفی تلقی شود بلکه منابع و مصارف افزایش سرمایه است. آیا از محل آورده نقدی یا مطالبات حال شده تامین می‌شود. همچنین سرمایه اضافی صرف طرح توسعه یا جهت بحران مالی است. معمولاً سرمایه‌گذاران افزایش سرمایه از محل اندوخته‌ها و سود انباشته و به مصرف طرح توسعه را مطلوب می‌دانند.

در داروسازی امین مجوز طرح توسعه شرکت در سال 81 از سازمان صنایع و معادن استان اصفهان برای تولید 30 قلم محصول جدید اخذ شده است. سال‌های اجرای برنامه به مدت 4 سال از سال 1381 لغایت پایان سال 1384 تعریف شده است. همچنین به استناد ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم طی 4 سال برنامه 50 درصد مالیات سود ابزاری صرف طرح توسعه مشمول معافیت مالیاتی است. مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت نیز به جهت هزینه‌های طرح توسعه و اصلاح ساختار مالی افزایش سرمایه‌ شرکت را از 5/7 به 5/22 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و طی سه مرحله و سه سال تصویب نموده است. مرحله اول به میزان 100 درصد از 5/7 به 15 میلیارد ریال در سال 1381 محقق شده و مرحله دوم آن به میزان 50درصد از 15 به 5/22 میلیارد ریال در سال 1382 در حال حاضر در شرف انجام است و

مرحله سوم آن به میزان 3/33درصد از 5/22 به 30 میلیارد ریال در سال 1382 محقق خواهد شد.

7- ترکیب دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌

شرکت‌هایی که دارایی آنان چندان مستهلک نشده است بیشتر مورد توجه سهامداران می‌باشند همچنین شرکت‌هایی که دارایی‌های خود را در سرمایه‌گذاری‌‌های مولد متمرکز کرده و مدیریت پرتفوی بهینه‌ای اعمال می‌کند موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام خود هستند.

8- اعتبار و سابقه شرکت‌

در مواردی میزان اعتبار شرکت و سابقه قبلی آن روی ذهنیت سرمایه‌گذاران اثر گذاشته و آنان را به خرید سهام شرکت ترغیب می‌کند.

9- بدهی‌های احتمالی‌
وجود برخی از بدهی‌های احتمالی در یک شرکت مانند محکومیت شرکت در یک دعوای حقوقی یا کسر ذخایر مالیاتی یا تغییرات نرخ ارز یا موارد مشابه می‌تواند روی تقاضای خرید سهام شرکت، اثر منفی داشته باشد و قیمت آن را کاهش دهد.

10- اطلاعات درونی شرکت و شایعات‌

شاید بتوان یکی از عوامل موثر در تغییرات قیمت سهام را دسترسی سودجویان به اطلاعات درونی شرکت‌ها اعم از مثبت یا منفی و نیز وجود شایعات ماهوی و داخلی در بازار اعم از واقعی یا کاذب نام برد این امر در بازارهایی که از کارایی ضعیفی برخوردارند و کمتر تحلیلگر مالی وجود دارد نمود زیادی پیدا می‌کند.

11- نسبت قیمت به درآمد هر سهم P/ E

P/E یکی از معیارهای مهم در تصمیم‌گیری برای خرید سهام شرکت است. این تابعی از نرخ‌های بهره و نرخ بازده مورد انتظار نسبت سرمایه‌گذاران است و در کشورهایی که نرخ تورم پایین است مقدار آن بالا و در کشورهایی با نرخ تورم بالا پایین می‌باشد. البته از این نکته نباید غافل بود که اتکا صرف به این نسبت می‌تواند گمراه‌کننده باشد. مقدار سود هر سهم و میزان تحقق آن نقش مهمی در اعتماد سرمایه‌گذاران به این نسبت دارد. در نتیجه می‌توان گفت که تنها مقدار این نسبت معیار تصمیم‌گیری نمی‌باشد بلکه میزان تحقق آن است که بیشتر مد نظر سهامداران است.

12- عرضه و تقاضای سهام‌

کلیه موارد فوق روی عرضه و تقاضای سهم یک شرکت اثرگذار بوده و می‌تواند با فروش یکی بر دیگری موجب کاهش یا افزایش قیمت سهام آن شود.

13- مدیریت شرکت‌

وجود مدیریت قوی، با ثبات و کارآفرین در یک شرکت روی قیمت سهام اثر زیادی دارد. بعضی از شرکت‌ها با تعویض مدیر قوی خود با کاهش قیمت سهام روبه‌رو شده‌اند و بالعکس بدیهی است مدیریت قوی و هوشمند می‌تواند تمام پارامترهای فوق را متاثر و شرکت را متحول کند.

- در پایان برای خرید و فروش سهام و ورود به بازار سرمایه نیاز به مطالعه، مشاوره یا تجزیه و تحلیل عمیق اطلاعات است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/05/03 21:33:37   |
0     0
سلام علیکم
چهار چوب بحث
بطور کلی، سه دسته عوامل می‌توانند قیمت سهام شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهند:

الف: عوامل کلان یا محیطی

ب: عوامل مرتبط با صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند

ج: عوامل درونی شرکت
عوامل کلان یا محیطی
الف -وضعیت اقتصادی و سیاسی:
ب-سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی
ج --بودجه سالانه کشور: سومین عامل محیطی اثرگذار بر ارزش سهام شرکت ها، ترکیب بودجه سالیانه کشور است
د--قوانین و مقررات: چهارمین عامل محیطی اثرگذار بر قیمت سهام شرکت‌ها، قوانین و مقررات است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

سیستم معاملاتی چنگال اندروز

سیستم معاملاتی چنگال اندروز

مورگ تیموتی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی