تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
توجه داشته باشید که هر تصمیمی، پیامدهایی دارد. - آنتونی رابینز

 گفتیم که اولین روش خرید و فروش اوراق بهادار در بورس، مراجعه حضوری به کارگزار و تکمیل فرم مربوطه است. همچنین درباره نحوه تکمیل فرم سفارش خرید و فروش و کارمزدهای مربوط به این فرآیند هم بطور کامل توضیح دادیم. اگر به خاطر داشته باشید، قرار شد قبل از آنکه سه روش دیگر خرید و فروش اوراق بهادار در بورس، یعنی روش ارائه سفارش به صورت تلفنی، ارائه سفارش به صورت اینترنتی و خرید و فروش آنلاین (برخط) را توضیح دهیم، ساز و کار معاملات در سامانه معاملات بورس را برای شما تشریح کنیـم. این قسمت، به همین موضوع اختصاص دارد.

 

خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است. بگذارید با یک مثال، این موضوع را توضیح دهیم.

 

فرض کنید شما در ساعت ۹ صبح، به کارگزاری بورس مراجعه و فرم درخواست خرید هزار سهم شرکت “الف” به قیمت هر سهم ۱۵۰۰ ریال (۱۵۰تومان) را تکمیل و همراه فیش واریزی، تحویل کارگزار می‌دهید. طبیعتا کارگزار بلافاصله درخواست خرید شما را وارد سامانه معاملات می‌کند.

 

در همان زمان یعنی ساعت ۹ صبح، فرد دیگری نیز به یک شرکت کارگزاری دیگر در منطقه و یا شهر دیگری مراجعه کرده و وی هم با تکمیل فرم مربوطه، درخواست خرید سهام شرکت “الف”، البتـه با قیمت ۱۵۲۰ ریال (۱۵۲تومان) را به کارگزار ارائه داده و کارگزار، درخواست را وارد سامانه معاملات می‌کند.

 

 

در چنین شرایطی، سامانه معاملات درخواست خرید فرد دوم را در مقایسه با درخواست شما، در اولویت قرار خواهد داد، چرا که وی برای خرید، قیمت بالاتری پیشنهاد داده است و طبیعتا، متقاضیان فروش سهام شرکت “الف” ترجیح می‌دهند سهام خود را به قیمت بالاتـر بفروشند.

 

در مورد فروش نیز دقیقا به همین شکل است، با این تفاوت که در فروش سهام و سایر اوراق بهادار، هرچه قیمت کمتر باشد، در اولویت قرار خواهد داشت، زیرا خریداران ترجیح می‌دهند اوراق بهادار را با قیمت کمتـر خریداری کند. بنابراین، مشخص شد که اولین معیار در اولویت‌بندی درخواست‌های خرید و فروش توسط سامانه پیشرفته معاملات بورس، اولویت قیمتی است.

 

 

اما منظور از اولویت دوم، یعنی اولویت زمانی چیست؟ در مثال قبل، فرض کنید شما درخواست خرید هزار سهم شرکت “الف” با قیمت هر سهم ۱۵۰۰ ریال (۱۵۰تومان) را در ساعت ۹ صبح به کارگزاری داده‌اید و فرد دیگری، درخواست خرید هزار سهم شرکت الف با همان قیمت، یعنی ۱۵۰۰ ریال (۱۵۰تومان) را در ساعت ۹:۱۰ صبح یعنی ۱۰ دقیقه پس از درخواست شما ارائه داده است.

 

در چنین شرایطی، سامانه معاملات به صورت خودکار، اولویت خرید را به شما داده و ابتدا، برای شما سهام شرکت الف را خریداری می‌کند، بنابراین، طبیعتا اگر تنها هزار سهم از سهام شرکت الف برای فروش عرضه شده باشد، سامانه معاملات آن سهام را به شما تخصیص خواهد داد و فرد مذکور، از خرید سهام بازخواهـد مانـد.

 

در شکل زیر، تصویری از درخواست‌های خرید و فروش برای سهام یک شرکت در سامانه معاملات بورس، نشان داده شده است. توجه فرمایید که ارقام به ریال است.

 

 


همانطور که در این تصویر مشخص است، در حال حاضر ۲۸ نفر متقاضی خرید سهام شرکت موردنظر با قیمت ۶۶۳۲ ریال هستند، ۱ نفر متقاضی خرید با قیمت ۶۶۰۱ ریال و ۵ نفر هم متقاضی خرید با قیمت ۶۶۰۰ ریال است. بنابراین، همان طور که گفته شد، درخواست‌های خرید به ترتیب از بالاترین قیمت به پائین‌ترین قیمت، اولویت‌بندی شده‌اند.

 


در نقطه مقابل، ۳۸ نفر درخواست فروش سهم مذکور با قیمت ۶۶۳۲ ریال را داده‌اند، ۱ نفر متقاضی فروش این سهم با قیمت ۶۶۵۰ ریال است و یک نفر هم متقاضی فروش سهم مذکور با قیمت ۶۶۶۰ ریال است. بنابراین، کاملا مشخص است که سامانه معاملات درخواست‌های فروش را به ترتیب، از کمترین قیمت به بیشترین قیمت، اولویت‌بندی کرده است.

 


اما با توجه به تعدد و تنوع قیمت‌های وارد شده در سامانه معاملات، دقیقا چه زمانی، خرید و فروش در سامانه معاملات انجام می‌شود؟


زمانی که قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش با هم برابر شوند. در این حالت، سامانه معاملات به طور خودکار خرید و فروش را انجام داده و طبیعتا، بلافاصله سفارش‌های انجام شده، از صف خرید و فروش حذف می‌گردنـد.

 


یک روز پس از انجام معامله، کارگزار رسید انجام معامله را که اصطلاحا، اعلامیه خرید نام دارد، به سرمایه‌گذار تحویل می‌دهد. اعلامیه خرید، سند رسمی نیست و در آن تنها اطلاعاتـی مانند تعداد سهام خریداری شده، مبلغ سرمایه‌گذاری و مبلغ کارمزدهای کسـر شده آورده شـده است.

 


سرمایه‌گـذار همچنیـن باید یک روز پس از خرید اوراق بهادار، به شرکت کارگزاری مراجعه و گواهـی نقل و انتقال اوراق بهادار خریداری شده را از کارگزاری دریافت کنند، زیرا هنگامیکه سرمایه‌گذار قصد داشته باشد اوراق بهادار خود را بفروشد، باید گواهی نقل و انقال سهام را به شرکت کارگزاری ارائه دهد.

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:48:54   |
2     0
اولین روش خرید و فروش اوراق بهادار در بورس، مراجعه حضوری به کارگزار و تکمیل فرم مربوطه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:49:53   |
2     0
خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن رضائی حسین آباد |   1396/04/15 16:07:03   |
1     0
اگر دو نفر در یک زمان و یک قیمت مشابه در خواست خرید بدهند چگونه خرید انجام می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/05/13 19:35:43   |
هر کدام زودتر در سامانه معاملات بورس ثبت شده باشد ، انتخاب می گردد( مشمول اولویت زمانی است )
محمد حیدر دهقان طزرجانی |   1396/04/15 17:24:23   |
1     0
روشهای تعیین قیمت خریدیافروش اوراق بهادار آنلاین
خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1396/04/16 15:17:53   |
1     0
خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/16 20:59:51   |
1     0
روش‌های تعیین قیمت خرید یا فروش اوراق بهادار در بورس


در این بخش، قصد داریم درباره نحوه تعیین قیمت خرید یا فروش اوراق بهادار در فرم درخواست خرید یا درخواست فروش صحبت کنیم. شما برای تعیین قیمت موردنظر خود به‌منظور خرید و یا فروش سهام و سایر اوراق بهاداری که در بورس مورد داد و ستد قرار می‌گیـرد، می‌توانید به یکی از سه روش زیر عمل کنید.
روش اول- درخواست خرید یا فروش به قیمت بازار:
دراین روش، سرمایه‌گذار در ستون حداکثر قیمت در فرم درخواست، عبارت " قیمت بازار" را ثبت می‌کند (تصویر فرم نمایش داده شده و عبارت قیمت بازار در آن نوشته شود) . این بدان معناست که سرمایه‌گذار به کارگزار این اختیار را می‌دهد که به تشخیص خود، سهام و یا سایر اوراق موردنظر وی را در مناسب‌ترین قیمت روز بازار، برای فرد خریداری کند. طبیعتا، هنگام خرید سهام، هر اندازه قیمت خرید سهام پایین‌تر باشد، بهتر است و در نقطه مقابل، در هنگام فروش، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد کارگزار سهام و یا سایر اوراق بهـادار وی را به بالاترین قیمت ممکـن به فروش برسانـد.
روش دوم- درخواست خرید یا فروش به قیمت معین:
در این نوع درخواست، سرمایه‌گذار قیمت موردنظر خود را برای خرید یا فروش سهام را به طور مشخص در فرم درخواست خرید یا فروش درج می‌کند . به‌عنوان مثـال، فرض کنید قصد دارید سهام شرکت الف را خریداری کنید و براساس تحلیل و بررسی، به این نتیجه رسیده‌اید که خرید این سهم در قیمت 150 تومان مناسب است. در این صورت، در فرم درخواست خرید، قیمت 150 تومان را به عنوان قیمت موردنظر خود برای خرید سهام شرکت الف درج می‌کنید. (فرم مربوطه و درج عدد 1500 ریال نمایش داد شود) کارگزار نیز پس از دریافت فرم، قیمت 150 تومان را به عنوان قیمت پیشنهادی برای خرید آن سهم، وارد سامانه معاملات بورس می‌کند و درصورت وجود سفارش فروش سهام شرکت الف با قیمت 150 تومان، آن سهم توسط کارگزار برای شما خریداری می‌شود.
در فروش هم دقیقا به همین شکل عمل می‌شود، یعنی قیمت موردنظر دارنده سهم برای فروش، دقیقا در فرم مربوط درخواست فروش درج شده و کارگزار نیز بر اساس همین قیمت، اقدام به ثبت درخواست فروش در سامانه معاملات می‌کنـد. بنابراین، در روش دوم، کارگزار موظف خواهد بود سهام و یا سایر اوراق بهادار موردنظر شما را دقیقا براساس قیمتی که برای او تعیین کرده‌اید، خریداری کرده و یا به فروش برساند.
روش سوم- درخواست خرید یا فروش محدود:
در این نوع درخواست، سرمایه‌گذار حداکثر و یا حداقل قیمت موردنظر خود برای خرید یا فروش سهام را ستون حداکثر قیمت، در فرم درخواست خرید یا فروش وارد می‌کند. به عنوان مثـال، فرض کنید شما قصد دارید سهام شرکت الف را خریداری کنید، و حداکثر قیمت موردنظر شما برای خرید این سهم، 150 تومان است، اما طبیعتا ترجیح می‌دهید سهم را به قیمتی کمتر از 150 تومان خریداری کنید. در این حالت، در فرم سفارش خرید، در قسمت حداکثر قیمت، عدد 150 تومان را درج می‌کنید. به این ترتیب، به کارگزار اجازه می‌دهید تا سهام موردنظر شما را نهایتـا با قیمت 150 تومان برای شمـا خریداری کند، اگرچه قطعا خرید با قیمت پائین‌تر برای شما مطلوب‌تر خواهد بود
در مورد فروش هم دقیقا به همین شکل عمل می‌شود، با این تفاوت که آنچه در فروش مطرح است، حداقل قیمت است، نه حداکثر قیمت. در مثال قبل، فرض کنید شما دارنده سهام شرکت الف هستید و قصد فروش آن را دارید، اما حاضر نیستید آن را به قیمتی کمتر از 150 تومان بفروشید. در این صورت، در فرم سفارش فروش، در قسمت حداقل قیمت، عدد 150 تومان را درج می‌کنید، به این ترتیب به کارگزار اختیار می‌دهید تا سهام شما را حداقل به قیمت 150 تومان، بفروشد. البته قطعا ترجیـح شما این خواهد بود که قیمت فروش، بالاتر از حداقل تعیین شده باشد و توانمندی کارگزار در این موضوع، تا حد زیادی در تصمیم شمـا برای انتخـاب کارگزار مؤثـر خواهد بـود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/18 20:00:49   |
1     0
یک روز پس از انجام معامله، کارگزار رسید انجام معامله را که اصطلاحا، اعلامیه خرید نام دارد، به سرمایه‌گذار تحویل می‌دهد. اعلامیه خرید، سند رسمی نیست و در آن تنها اطلاعاتـی مانند تعداد سهام خریداری شده، مبلغ سرمایه‌گذاری و مبلغ کارمزدهای کسـر شده آورده شـده است.
سرمایه‌گـذار همچنیـن باید یک روز پس از خرید اوراق بهادار، به شرکت کارگزاری مراجعه و گواهـی نقل و انتقال اوراق بهادار خریداری شده را از کارگزاری دریافت کنند، زیرا هنگامیکه سرمایه‌گذار قصد داشته باشد اوراق بهادار خود را بفروشد، باید گواهی نقل و انقال سهام را به شرکت کارگزاری ارائه دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/04/20 19:11:58   |
1     0
خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/04/22 11:46:02   |
0     0
یک روز پس از انجام معامله، کارگزار رسید انجام معامله را که اصطلاحا، اعلامیه خرید نام دارد، به سرمایه‌گذار تحویل می‌دهد. اعلامیه خرید، سند رسمی نیست و در آن تنها اطلاعاتـی مانند تعداد سهام خریداری شده، مبلغ سرمایه‌گذاری و مبلغ کارمزدهای کسـر شده آورده شـده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/05/03 10:00:07   |
0     0
نکاتی پیرامون انواع سفارشات در بورس و روشهای تعیین قیمت سهام در فرم درخواست خرید و فروش
توجه داشته باشید که ثبت سفارش خرید نزد کارگزار به این معنی نیست که سفارش شما حتماً در همان روز اجرا خواهد شد و سهام برای شما خریداری می‌شود. همین‌طور در مورد فروش سهام نیز، هیچ تضمینی وجود ندارد که سهام شما در همان روز به فروش برسد. بازار بورس ما از عمق کمی برخوردار است و درصد کمی از سهام شرکت ها در بازار معامله می‌شود. به همین دلیل به محض اینکه یک خبر مثبت یا منفی جدید در مورد شرکتی منتشر می‌شود، سرمایه گذاران (سهامداران) بسیاری برای خرید یا فروش سهام آن شرکت صف می‌کشند.

ایجاد صف خرید یا فروش سهام در بورس دقیقاً مانند سایر صف ها در نانوایی یا مراکز معاینه فنی خودروها آزاردهنده است. وقتی صف خرید ایجاد می‌شود، درواقع تقاضا برای سهم بیشتر شده و قیمت سهم شروع به افزایش می‌کند؛ بنابراین چنانچه شما درخواست خرید سهم به قیمت محدود ۲۰۰ تومان داده باشید و قیمت فعلی آن ۲۱۰ تومان است. تا زمانی که قیمت به ۲۱۰ تومان بازنگردد، سفارش شما انجام نمی‌شود.

همین‌طور در مواقعی که صف فروش ایجاد می‌شود و سهامداران یک شرکت همگی تصمیم به فروش سهام خود می‌گیرند، افزایش عرضه باعث کاهش قیمت آن سهم می‌شود؛ بنابراین اگر شما سفارش فروشی ثبت کردید که به قیمت بالاتری از قیمت فعلی سهم در بازار باشد تا زمانی که قیمت سهم مجدداً افزایش نیابد و به قیمت درخواستی شما نرسد، سفارش شما اجرا نمی‌شود.

بنابراین اگر عجله دارید و می‌خواهید سهام موردنظر خود را بخرید یا بفروشید از نوع اول یعنی درخواست خرید یا فروش به قیمت بازار استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه ثبت سفارش خرید یا فروش به‌صورت اینترنتی و آنلاین تفاوت‌هایی با ثبت سفارش کاغذی دارد. مثلاً در ساعات معاملاتی قیمت خرید یا فروش حتماً باید در بازه قیمتی روز سهام تعیین شود و قیمت درخواستی شما نمی‌تواند خارج از این بازه باشد. همین‌طور درخواست خرید یا فروش به قیمت بازار هم به شکلی که در اینجا توضیح داده شد انجام نمی‌شود و با توجه به سامانه آنلاین کارگزاری ها تفاوت‌هایی دارد. برای یادگیری نحوه ثبت سفارش به قیمت بازار و به صورت آنلاین با پشتیبان سامانه آنلاین کارگزاری خود تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسیب شکری |   1396/05/08 00:56:48   |
0     0
خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/05/08 21:34:37   |
0     0
اما با توجه به تعدد و تنوع قیمت‌های وارد شده در سامانه معاملات، دقیقا چه زمانی، خرید و فروش در سامانه معاملات انجام می‌شود؟
زمانی که قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش با هم برابر شوند. در این حالت، سامانه معاملات به طور خودکار خرید و فروش را انجام داده و طبیعتا، بلافاصله سفارش‌های انجام شده، از صف خرید و فروش حذف می‌گردنـد.
یک روز پس از انجام معامله، کارگزار رسید انجام معامله را که اصطلاحا، اعلامیه خرید نام دارد، به سرمایه‌گذار تحویل می‌دهد. اعلامیه خرید، سند رسمی نیست و در آن تنها اطلاعاتـی مانند تعداد سهام خریداری شده، مبلغ سرمایه‌گذاری و مبلغ کارمزدهای کسـر شده آورده شـده است.
سرمایه‌گـذار همچنیـن باید یک روز پس از خرید اوراق بهادار، به شرکت کارگزاری مراجعه و گواهـی نقل و انتقال اوراق بهادار خریداری شده را از کارگزاری دریافت کنند، زیرا هنگامیکه سرمایه‌گذار قصد داشته باشد اوراق بهادار خود را بفروشد، باید گواهی نقل و انقال سهام را به شرکت کارگزاری ارائه دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/05/10 22:28:38   |
0     0
سلام علیکم
سازوکار بورس
خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/05/13 19:39:01   |
0     0
ورود سفارش به سامانه معاملاتی:
پس از دریافت سفارش خرید از مشتریان، کارگزار سفارشهـای دریـافتی را بـا حفـظ نوبـت وارد سـامانه معاملات میکند. اولویتبندی درخواستهـا در صـف تقاضـای خریـد سـهام ابتـدا براسـاس قیمـتهـای پیشنهادی خرید صورت میگیرد و از بالاترین تا پایینترین قیمت اولویتبندی میشوند. به عبارت دیگـر در صف تقاضای خرید سهام، اولویت با سفارشهایی است که قیمت پیشنهادی بالاتری دارند. در صـورتی
که قیمتهای پیشنهادی خرید در دو یا چند سـفارش یکسـان باشـند صـف تقاضـا براسـاس زمـان ورود سفارش خرید به سامانه معاملات اولویتبندی میشـود و سفارشـی کـه زودتـر از دیگـر سـفارشهـا وارد سامانه معاملات شده باشد از اولویت برخوردار است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فهیمه تقدیری |   1396/06/20 14:00:41   |
0     0
خرید و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوکار نام‌آشنای “حراج” انجام می‌شود؛ البته یک حراج کاملا پیشرفته و مکانیـزه. حراجی که اولویت اول آن، قیمت مناسب و اولویت دوم آن، زمان ارائه سفارش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

سیستم های اطلاعاتی مدیریت: حسابداری بازرگانی - حسابداری صنعتی - حقوق و دستمزد - سیتم اطلاعاتی

سیستم های اطلاعاتی مدیریت: حسابداری بازرگانی - حسابداری صنعتی - حقوق و دستمزد - سیتم اطلاعاتی

امیر هوشنگ ساسان نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی