تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
بهترین تصمیم، تصمیمی است که هماهنگ با شرایط، گرفته شود. - وروم

حتما به خاطر دارید که در چند برنامه ی گذشته درباره ی ریسک صحبت کردیم. یکی از تعاریفی که درباره ی ریسک ارائه کردیم، احتمال تفاوت واقعیت با پیش بینی بود. هر اندازه تفاوت واقعیت با پیش بینی بیشتر باشد ریسک هم به طبع بیشتر خواهد شد. فرض کنید قیمت سهم یک شرکت در حال حاضر 150 تومان است و شما پیش بینی می کنید قیمت این سهم در پایان سال به 200 تومان برسد. حال اگر در پایان سال قیمت آن سهم به جای 200 تومان به 160 تومان برسد، چه اتفاقی می افتد؟ بین پیش بینی شما و آنچه که اتفاق افتاده است 40 تومان اختلاف وجود دارد. این یعنی ریسک

با این اوصاف چطور می توان این ریسک را کاهش داد؟ پاسخ یک جمله ی ساده است. هر چه پیش بینی دقیق تر باشد ریسک هم کمتر خواهد بود. اینجانست که سوال دوم نیز مطرح می شود. چطور می شود پیش بینی دقیق تری انجام داد؟ پاسخ این سوال در استفاده از سوالات دقیق و معتبر نهفته است.

 

بنابراین بی دلیل نیست که گفته می شود اطلاعات ارزشمندترین دارایی در بازار سرمایه است، چون مبنای اصلی تصمیم گیری در بورس و کنترل ریسک در این بازار تصمیم گیری براساس اطلاعات است و دقیقا به همین خاطر است که براساس قوانین و مقررات شرکتهایی که سهامشان در بورس خرید و فروش می شود موظند اطلاعات مالی و عملکردی خودشان را به صورت مستمر و یکسان در اختیار همه ی سرمایه گذاران قرار بدهند و سرمایه گذاران بتوانند بر اساس این اطلاعات درمورد خرید، فروش و یا حفظ سهام خودشان تصمیم گیری کنند.

 

 

انواع ریسک را معرفی کردیم:

1- ریسک تورم

2- ریسک نرخ ارز

3- ریسک نرخ سود

4- ریبسک سیاسی

5- ریسک تجاری

6- ریسک نقد شوندگی

7- ریسک مالی

 

 

اگر به تعاریفی که برای این ریسک ها اشاره کردیم دقت کنید، متوجه می شوید که با استفاده از اطلاعات صحیح و معتبر می توانیم بخش قابل توجهی از این ریسک ها را کنترل کنیم. برای مثال گفته شد که یکی از ریسک هایی که سرمایه گذار با آن مواجه است ریسک مالی است، به این معنا که اگر یک شرکت میزان زیادی وام از بانک گرفته باشد طبیعتا باید اصل و سود وام دریافتی را به بانک پرداخت کند و اگر میزان فروش و سودآوری شرکت متناسب با شرایط وام دریافتی از بانک نباشد با ریسک عدم توانایی بازپرداخت وام مواجه می شود. میزان استتقراض شرکت از بانک موضوعی است که به راحتی با بررسی اطلاعات مندرج در صورت های مالی قابل شناسایی و ارزیابی است.

 

 

همچنین در مورد سایر انواع ریسک ها مثل ریسک نرخ تورم، نرخ سود، نرخ ارز و دیگر موارد هم اگرچه تحلیل این متغیرهای اقتصادی مبتنی بر تحلیل نوسانات آن ها در آینده است، اما سرمایه گذار می تواند با بررسی دقیق شاخص های اقتصادی منتشر شده از سوی نهادهای رسمی و همچنین کمک گرفتن از متخصص های مالی و اقتصادی به پیش بینی قابل توجهی از وضعیت این شاخص ها در آینده و تحلیل آن ها بر قیمت سهام و سایر اوراق بهادار دست پیدا کند. بنابراین بهره گیری از اطلاعات با کمک به افزایش دقت پیش بینی، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

 

 چهار ویژگی اساسی اطلاعات را مفید و قابل استناد می کند.


1- اطلاعات معتبر و قابل اتکا باشد

به همان اندازه که اطلاعات معتبر و دقیق می تواند در موفقیت سرمایه گذاری موثر باشد، اطلاعات نادرست و یا شایعات می تواند ریسک سرمایه گذاری را افزایش دهد. فرض کنید سرمایه گذاری با شنیدن شایعه افزایش قیمت خودرو و امید به این که این افزایش موجب افزایش سودآوری شرکت های خودروساز می شود اقدام به خرید سهام آن شرکت ها، آن هم با قیمت هایی بالاتر از ارزش واقعی سهم می کند. حالا اگر مشخص شود که این شایعه صحت نداشته باشد و قیمت خودرو قرار نیست افزایش داشته باشد به نظر شما چه اتفاقی رخ می دهد؟

 


2- اطلاعات جامع باشد.

در مثال قبل فرض کنید خبر افزایش قیمت خودرو خبر درستی است. اما اگر هزینه های شرکت خودروساز هم افزایش پیدا کرده باشد، افزایش قیمت خودرو در مجموع تاثیر زیادی در سودآوری شرکت نخواهد داشت. حال اگر سرمایه گذار در خرید سهام شرکت صرفا به موضوع افزایش قیمت خودرو توجه کند و افزایش هزینه ها را در نظر نگیرد، به نظر شما آیا تصمیم درستی گرفته است؟ قطعا نه!

 


3- اطلاعات به روز باشد.

اطلاعات هرچقدر هم که معتبر و جامع باشد باید به لحظه مورد استفاده قرار بگیرد. فرض کنید شرکت خودروساز اطلاعات مربوط به افزایش قیمت خودروهای خودش را رسما منتشر و اعلام می کند که با این افزایش سود شرکت هم افزایش پیدا می کند. طبیعتا به محض انتشار این اطلاعات تقاضا برای خرید سهام خودروسازان افزایش پیدا می کند و قیمت این سهام بالا می رود. حالا اگر یک سرمایه گذار به جای این که به محض دریافت این اطلاعات سهام شرکت را بخرد، چند روز بعد اقدام به خرید سهام کند معلوم نیست تصمیم درستی گرفته باشد. چون در این مدت قیمت سهام افزایش پیدا می کند و ممکن است بیشتر از این امکان افزایش و سودآوری برای سرمایه گذار نداشته باشد.

 


4- اطلاعات مرتبط باشد.

بعضا مشاهده می شود که سرمایه گذاران از روی هیجانات حاکم بر بازار اطلاعات نامرتبط را ملاک تصمیم گیری قرار می دهند. مثلا ممکن است افزایش نرخ ارز هیچ تاثیری بر شرکتی که هم مواد اولیه اش در داخل کشور تامین می شود و هم محصولاتش در داخل کشور فروخته می شود نداشته باشد. بنابراین لازم است که سرمایه گذاران به این موضوع توجه داشته باشند که اطلاعات منتشر شده تا چه اندازه می تواند برارزش سهام شرکت تاثیر داشته باشد.

 

منبع:

forexre

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:41:03   |
0     0
انواع ریسک:
1- ریسک تورم
2- ریسک نرخ ارز
3- ریسک نرخ سود
4- ریسک سیاسی
5- ریسک تجاری
6- ریسک نقد شوندگی
7- ریسک مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 12:46:30   |
0     0
چهار ویژگی اساسی اطلاعات را مفید و قابل استناد می کند.
1- اطلاعات معتبر و قابل اتکا باشد.
2- اطلاعات جامع باشد.
3- اطلاعات به روز باشد.
4- اطلاعات مرتبط باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آشنایی با خدمات کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار،فرابورس ایران وکالا

آشنایی با خدمات کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار،فرابورس ایران وکالا

سازمان بورس واوراق بهادار معاونت نظارت برنهادهای مالی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی