تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
تصمیم بگیرید که کاری را انجام دهید، آنگاه راه انجام آن را خواهید یافت. - آبراهام لینکلن

یکی از ابزارهای نوین سرمایه گذاری به شکل ورقه بهادار است که به قصد پیروی از یک شاخص معین  و یاسبدی از دارایی های متنوع  طراحی شده است. در واقع نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که همانند سهام قابلیت معامله در طول روز را دارا می باشد. سرمایه گذران میتوانند با خرید سهام صندوقهای قابل معامله (ETF) به نوعی درسبد متنوعی ازدارایی های مالی( سهام و اوراق مشارکت و...)سرمایه گذاری نمایند که همانند سهام شرکتهای بورسی درطول روز  امکان خرید وفروش آن وجوددارد.

 

صندوقهای قابل معامله یکی از پرطرفدارترین ابزارهای مالی می باشند که از ژانویه 1993 در آمریکا با معرفی SPDR  آغاز شد که در بازارهای جهانی تا کنون از رشد فزاینده های برخوردار بوده است. به گونه ای که تا پایان سال 2012  تعداد 3329 صندوق قابل معامله در سطح جهان ایجاد گردیده که داراییهای تحت مدیریت آنها 1756 میلیارد می باشد.(1) آمریکا با 1214 میلیارد دلار رتبه اول و به ترتیب اروپا با 333 میلیارد دلار و آسیا واقیانوسیه با 136 میلیارد دلار وسایر نقاط جهان با 73 میلیارد دلار رتبه های بعدی را دارا می باشند. 

بر اساس تحقیقات Deutsche Bank تا پایان 2013 با رشد 23% میزان داراییهای تحت مدیریت ETFs  در جهان به بیش از 2200 میلیارد دلار خواهد رسید. نمودار زیر روند رشد این نوع صندوقها را از سال 2003 تا 2012 نمایش می دهد. در ابتدا این صندوقها عمدتا مورد توجه سرمایه گذاران نهادی شامل مدیران صندوقهای فعال، غیرفعال وصندوقهای پوشش ریسک بودند. اما در سالهای اخیر بویژه در ایالات متحده آمریکا مورد توجه سرمایه گذاران خرد نیز قرار گرفته است. در ایران نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا فرابورس (ETF) به دنبال تجربۀ شش سالۀ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار (Mutual Fund) به عنوان یک نهاد و ابزار مالی جدید طراحی و مقررات آن تدوین شده‌است. بر اساس مقررات مصوب، در حال حاضر امکان راه‌اندازی سه نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معاملۀ در سهام، در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط وجود دارد. اولین صندوق ETF در ایران همزمان با سالگرد تاسیس فرابورس مورداستقبال گسترده سرمایه گذاران قرار گرفت بگونه ای که در همان ساعات ابتدایی پذیره نویسی 17 میلیارد تومان فروخته شد. هم اکنون نیز  تعداد صندوق های قابل معامله ای که در حال ثبت و پذیره نویسی هستند رو به افزایش است.

 

منبع: اطلس

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث راهنمای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ‏ ، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مهدیه محمدنیا |   1396/04/07 17:54:56   |
0     1
سرمایه گذران میتوانند با خرید سهام صندوقهای قابل معامله (ETF) به نوعی درسبد متنوعی ازدارایی های مالی( سهام و اوراق مشارکت و...)سرمایه گذاری نمایند که همانند سهام شرکتهای بورسی درطول روز امکان خرید وفروش آن وجوددارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/29 11:22:31   |
0     1
بر اساس مقررات مصوب، در حال حاضر امکان راه‌اندازی سه نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معاملۀ در سهام، در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط وجود دارد. اولین صندوق ETF در ایران همزمان با سالگرد تاسیس فرابورس مورداستقبال گسترده سرمایه گذاران قرار گرفت بگونه ای که در همان ساعات ابتدایی پذیره نویسی 17 میلیارد تومان فروخته شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شهره پاشایی پور |   1396/04/30 01:26:18   |
0     1
یکی از ابزارهای نوین سرمایه گذاری به شکل ورقه بهادار است که به قصد پیروی از یک شاخص معین و یاسبدی از دارایی های متنوع طراحی شده است. در واقع نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که همانند سهام قابلیت معامله در طول روز را دارا می باشد. سرمایه گذران میتوانند با خرید سهام صندوقهای قابل معامله (ETF) به نوعی درسبد متنوعی ازدارایی های مالی( سهام و اوراق مشارکت و...)سرمایه گذاری نمایند که همانند سهام شرکتهای بورسی درطول روز امکان خرید وفروش آن وجوددارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان طزرجانی |   1396/04/30 22:48:02   |
0     1
گذاری مشترک می باشد که همانند سهام قابلیت معامله در طول روز را دارا می باشد. سرمایه گذران میتوانند با خرید سهام صندوقهای قابل معامله (ETF) به نوعی درسبد متنوعی ازدارایی های مالی( سهام و اوراق مشارکت و...)سرمایه گذاری نمایند که همانند سهام شرکتهای بورسی درطول روز امکان خرید وفروش آن وجوددارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/31 17:44:57   |
0     0
گذاری به شکل ورقه بهادار است که به قصد پیروی از یک شاخص معین  و یاسبدی از دارایی های متنوع  طراحی شده است. در واقع نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که همانند سهام قابلیت معامله در طول روز را دارا می باشد. سرمایه گذران میتوانند با خرید سهام صندوقهای قابل معامله (ETF) به نوعی درسبد متنوعی ازدارایی های مالی( سهام و اوراق مشارکت و...)سرمایه گذاری نمایند که همانند سهام شرکتهای بورسی درطول روز  امکان خرید وفروش
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/04/31 21:20:49   |
0     1
ETF یا صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس چیست؟
یک ETF درواقع «صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس» است، سهام صندوق هایی که معمولاً در انواع مختلف دارایی ها با نسب گوناگون سرمایه گذاری می‌کنند. (وجه نقد، اوراق مشارکت، سهام و سایر دارایی ها) ETFها سهامی توزیع می‌کنند که در بورس معامله می‌شوند و نقدینگی و شفافیت قیمت نسبتاً بالایی دارند. ETFهایی وجود دارند که در تمام انواع دارایی ها نظیر سهام بورسی، اوراق مشارکت، بازار املاک و سایر دارایی ها پخش شده‌اند. بعضی از این صندوق ها (ETF) شاخص های وسیعی را پوشش می‌دهند و بعضی دیگر بر بخش‌های خاصی از یک کلاس دارایی، همچون سهام شرکت هایی خاص در یک صنعت یا اوراق مشارکت بلندمدت تمرکز دارند.

ETF ها معمولاً در سبد خود سهام و دارایی های متنوعی دارند که به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد به این مجموعه متنوع از سرمایه گذاری ها به آسانی خرید سهام یک شرکت و با هزینه کمتر دسترسی داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/04/31 21:21:58   |
1     0
چرا خرید ETF یا صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس مزایای بهتری دارد؟
ETF ها مزایای زیادی برای سرمایه گذاران به ارمغان می‌آورند. چون بیشتر آن‌ها به شکل منفعل مدیریت می‌شوند، معمولاً هزینه های کمتری نسبت به سرمایه گذاری در صندوق های دیگر دارند، درنتیجه هزینه های صندوق کمتر شده و پول بیشتری برای سرمایه گذاری برای شما باقی می‌ماند. از طرفی ETF ها به خوبی متنوع سازی شده‌اند و به شما این اجازه را می‌دهد تا یک پرتفوی با متنوع سازی خوب را فقط با سرمایه گذاری در چند ETF بسازید. این صندوق ها همچنین ازنظر مالیاتی کارآمدتر از سایر انواع سرمایه گذاری ها هستند که این کار به پس انداز شدن پول شما نیز کمک می‌کند. ETF ها به شکل روزانه دچار نوسان ارزش می‌شوند، درست مثل سهام. این صندوق ها (ETFها) می‌توانند از طریق افزایش قیمت و در بعضی موارد با توزیع سود به شکل سود سهام، با افزایش ارزش همراه شوند (به عبارتی ارزش صندوق بالا می‌رود).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/05/08 16:58:13   |
0     0
سلام علیکم
می توان گفت که صندوقهای سرمایه گذاری که معمولادر انواع مختلف دارایی هابه نسبت گوناگون سرمایه گذاری می کنند ریسک کمتری دارند برای سرمایه گذاران
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره دهقانی اشکذری |   1396/05/08 20:41:02   |
0     0
ها معمولاً در سبد خود سهام و دارایی های متنوعی دارند که به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد به این مجموعه متنوع از سرمایه گذاری ها به آسانی خرید سهام یک شرکت و با هزینه کمتر دسترسی داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سجاد بلب رسیده |   1396/05/08 21:01:18   |
0     0
صندوقهای قابل معامله یکی از پرطرفدارترین ابزارهای مالی می باشند که از ژانویه 1993 در آمریکا با معرفی SPDR آغاز شد که در بازارهای جهانی تا کنون از رشد فزاینده های برخوردار بوده است. به گونه ای که تا پایان سال 2012 تعداد 3329 صندوق قابل معامله در سطح جهان ایجاد گردیده که داراییهای تحت مدیریت آنها 1756 میلیارد می باشد.(1) آمریکا با 1214 میلیارد دلار رتبه اول و به ترتیب اروپا با 333 میلیارد دلار و آسیا واقیانوسیه با 136 میلیارد دلار وسایر نقاط جهان با 73 میلیارد دلار رتبه های بعدی را دارا می باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/05/10 15:25:28   |
0     0
نهادی مالی است که منابع مالی حاصل از انتشار گواهی سرمایه‌گذاری را در موضوع فعالیت مصوب خود سرمایه‌گذاری می‌کند و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک‌اند. صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نوع ممکن است وجوه جمع آوری شده را در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت، سهام و حق تقدم سهام، پروژه ساختمانی، طلا، ارز و ....که مشخصات آنها در امیدنامه صندوق ذکر شده است سرمایه گذاری می کند. صندوق های سرمایه گذاری می توانند قابلیت معامله در بورس را داشته باشند یا مبتنی بر صدور و ابطال باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمود منصوری |   1396/05/10 22:15:20   |
0     0
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس با درآمد متغیر
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس یکی از انواع واسطه‌های مالی و از جمله نهادهایی هستند که با فروش پیوسته واحد سرمایه‌گذاری (یونیت) خود به عموم مردم، وجوهی را کسب و آن‌ها را در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه‌مدت بازار پول و دارایی‌های دیگر، با توجه به هدف صندوق، به‌طور حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند. ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری در بورس، پرتفوی یا سبد صندوق شناخته می‌شود و خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، به نسبت سهم خود بخشی از مالکیت سبد اوراق بهادار صندوق را به دست می‌آورند. مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک هستند. به این ترتیب، سود یا زیان مالکان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، تحت تأثیر مستقیم نوسان قیمت مجموعه سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق است.
سرمایه‌گذاری در یک سهم می‌تواند دو نوع بازده، شامل سودهای نقدی دریافتی و عایدات سرمایه‌ای حاصل از افزایش قیمت سهم برای دارنده ایجاد کند. عایدات سرمایه‌گذار صندوق نیز در واقع از همین محل‌ها به‌دست می‌آید. به این ترتیب، عایدات و بازده حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را می‌توان در سه گروه اصلی به شرح زیر بررسی کرد.

سود نقدی هر سرمایه‌گذاری
عایدات سرمایه‌ای حاصل از دارایی‌های فروخته‌شده
عایدات سرمایه‌ای از محل دارایی‌های موجود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدخت حاجی میرزاده |   1396/05/11 07:41:31   |
0     0
صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس:
نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که همانند سهام قابلیت معامله در طول روز را دارا می باشد. سرمایه گذران میتوانند با خرید سهام صندوقهای قابل معامله (ETF) به نوعی درسبد متنوعی ازدارایی های مالی( سهام و اوراق مشارکت و...)سرمایه گذاری نمایند که همانند سهام شرکتهای بورسی درطول روز امکان خرید وفروش آن وجوددارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/05/11 17:11:56   |
0     0
سلامعلیکم
صندوقهای سرمایه گذاری اگر درست تشکیل گردد ومدیران تشکیل دهنده انصاف داشته باشند وهزینه های مالی تحمیل نکنند بهترین سرمایه گذاری وریسک کمتری دارندیعنی تنوع بخشی سهام واراق در درون سرمایه گزاری ونوعی تشکیل سبد سرمایه گزاری یا پرتفوی می باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/06/03 13:19:51   |
0     0
صندوق قابل معامله در بورس، (به انگلیسی: exchange-traded fund) گونه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌باشد، که امکان پیروی از بازده یک شاخص معین را فراهم می‌آورد و سهام آنها همانند سهام شرکت‌های عمومی، در بورس اوراق بهادار قابل معامله است.فعالیت اصلی این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است، که به‌عنوان دارایی پایه صندوق، در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین عملکرد هر صندوق، به عملکرد دارایی پشتوانه آن بستگی دارد.

در ابتدای فعالیت صندوق‌های قابل معامله در بورس، عمدتاً مورد توجه سرمایه‌گذاران نهادی، شامل مدیران صندوق‌های فعال، غیرفعال و صندوق‌های پوشش خطر بودند، اما در سال‌های اخیر، به ویژه در ایالات متحده آمریکا، سرمایه‌گذاران خرد نیز، به سمت این صندوق‌ها، گرایش پیدا کرده‌اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

دید اقتصادی

دید اقتصادی

پیترشیف
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی