تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
اگر حس روییدن در تو باشد، حتی در کویر هم رشد خواهی کرد.

 تا کنون در هر مکان و زمان صحبت از حرکات قیمت در بازار فارکس شده تئوری عرضه و تقاضا در خصوص آن مطرح گشته ( صرف نظر از دلایل تکنیکال و فاندامنتال ) و تمام حرکات قیمت در این بازار را به میزان حجم عرضه و تقاضا در موقعیت های مختلف، به آن نسبت میدهند و تمامی واکنشهای قیمت به انواع سطوح مختلف اعم از فیبوناچی، انواع حمایت و مقاومت، انواع پیووت و غیره را متاثر از فشار حجم عرضه و تقاضا میدانند.

 

به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید EURAUD در یک روند صعودی قرار داشته که با رسیدن به سطح مقاومتی تغیر جهت، داده و نزولی میشود، حال از نظر تئوری عرضه و تقاضا این گونه تعبیر میشود:

چون این سطح کلیدی محلی بوده که خریداران، عبور قیمت از آن را سخت یا غیر ممکن می دانستند و معاملات لانگ خود را"A" سل میکنند و از طرفی عده دیگری از معامله گران با همین انتظار از این سطح اقدام به شورت میکنند پس در محدوده توازن فشار حجم عرضه و تقاضا تغییر میکند  و قیمت با کم شدن تقاضا و زیاد شدن حجم عرضه مستعد نزول میشود و در حجم عرضه بیشتر از تقاضا شده و نزول ادامه پیدا میکند. که این تماما "B" ادامه طبق انتظارات معامله گران، در محدوده تاثیر هر چهار گروه معامله گران ( خریداران در سود – خریداران در ضرر – فروشندگان در سود – فروشندگان در ضرر ) در بازار می باشد.

 

 

 

اینجاست که سوالات زیر مطرح میشوند:

اگر فشار حجم عرضه بیشتر از حجم تقاضا بوده که باعث این نزول شده، با توجه به این که در بازار فارکس در برابر هرخریداری فروشنده ای قرار دارد و بلعکس، که اگر خریداری در برابر قیمت فروش نباشد، فروشی انجام نمی شود پس این عرضه به کدام خریداران صورت گرفته؟

خریداران که کمتر شده اند و اکثر معامله گران فروشنده هستند که در نتیجه این فشار حجم عرضه را ایجاد کرده اند، پس این حجم فروش به کجا وارد شده وقتی خریداری برای آنها نیست؟

 

اگر چنین نابرابری در این منطقه بین حجم فروشندگان و خریداران ( عرضه و تقاضا ) وجود دارد پس باید به خاطر فاصله شاهد اسپرد خیلی بالا و یا حداقل اسلیپیج های بزرگ باشیم، پس چرا اسپرد و اسلیپیج زیاد BID و ASK گرفتن قیمت های در این مناطق وجود ندارد؟


شاید بگویید برخی معاملات پیشفروش هستند و نیازی به خریدار در همان زمان و قیمت نیست که باید به یادداشت واقعی با قابلیت تحویل در سررسید مقرر می باشد، نه بازار فارکس که به صورت Futures این اصطلاح مربوط به بازار مجازی ( الکترونیکی ) است.

 

 آیا تا کنون به تب Exposure در پنجره ترمینال متاتریدر خود توجه کرده اید؟


در تصویر زیر یک لانگ بر روی EURUAD

 

 

و در تصویر زیر یک شورت در EURAUD

 

 

هر دو معامله لانگ و شورت Exposure در تب EURAUD  عنوان لانگ نمایش داده شده است، چرا ؟  
باید یک طرف کراسدر برابر دلار EURAUD به خاطر این که ارز پایه حساب، دلاری بوده و برای کراسهای غیر دلاری مثلنخواهید داشت که EUR خریده شود تا کراس در حساب قابل معامله شود، چون در غیر این صورت شما در حساب خودباید دلار بالانسخود را بفروشید برای EURAUD بخیرد. واضح تر این که در شورت AUD بتوانید بفروشید و در برابر آن بفروشید و بلعکس، پس در این گونه معاملات حجم خرید و فروش AUD را برای خرید EUR تا بتوانید همین EUR خریددرواقع . AUD را دقیقا فروخته اید برای خرید EUR همان مقدار ، EUR در همان ترید برابر بوده و با خرید هر مقدار EURفروخته اید، فراموش نشود که با توجه به EURAUD خریده اید و سپس به خریداران EURUSD را از فروشندگان EUR معامله AUD ها دیگر نیازی به چنج آن با دلار نیست و مستقیما با Liquidity Providers نزد EUR وجود حساب های با پایه میشود.


نکته: قسمت رنگی بالا عمده ترین دلیل اسپرد بالا در کراسهای متفرقه هست.

 پس اگر در شورت کراس EURAUD تمام معاملات  EUR  خنثی میشوند چگونه حجم عرضه آن زیاد شده که نزول میکند؟ 

 

 حال در همین زمان ( زمان آغاز نزولEURAUD ) در جفت ارز EURUSD یک روند صعودی، یکسان با کیفیت موقعیت نزولی  EURAUD وجود دارد، که به معنای تقاضای زیادEUR است و با توجه به حجم بسیار بالاتر معاملات  EURUSD حجم بالایی از معاملات در خرید و تقاضای  EUR هستند پس چرا درEURAUD  قیمت نزول کرد؟

مگر شاخص EUR در حال رشد و صعود نیست؟ معاملات EUR در شورت EURAUDهم که خنثی هستند، پس چرا شاهد نزول بودیم؟ به خاطر عرضه و تقاضا درAUD؟اینجاست که باید به جفت ارز  AUDUSD نگاه کرد تا دلیل آن را متوجه شد.  


نتیجه اول : برای این که بتوانید تصویری واقعی و شفاف از تاثیر فشار حجم عرضه و تقاضا را در جفت ارز مورد معامله خود مشاهده و از آن برای رفتار شناسی قیمت در معاملات خود استفاده کنید باید بر روی جفت ارزهای اصلی کراسبا دلار آنالیز و معامله انجام دهید.


حال چرا کراس با دلار؟ درباره این سوال نظر شما چیست؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برگردیم به موقعیت  EURUSD طبق تصویر زیر قیمت در محدوده "A"، تحت تاثیر عرضه شدید بوده و حرکت نزولی را شکل داده است،سپس در محدوده "B"  توازن عرضه و تقاضا تغییر کرده و از انجا به بعد تقاضای شدید باعث شکل گیری حرکت صعودی در محدوده"C"شده، که این جا هم تئوری تعبیر نقش 4 دسته از معامله گران ( خریداران در سود – خریداران در ضرر – فروشندگان در سود – فروشندگان در ضرر ) حکم فرماست.

 

 

ولی اگر یادتان باشدو در تب Exposure خود وقایع معاملات باز خود را در جفت ارزهای مختلف مشاهده کرده باشید، طبق قوانین پایه فارکس هیچگاه مثل تب  Trade نمایش نمی دهد.
"EURUSD SELL " بلکه در ردیف های جداگانه مقدار فروخته شده و خریده شده هر ارز در معامله مربوط به همان جفت ارز را به صورت مستقل نمایش میدهد، دقیقا مانند تسویه معاملات در بازار واقعی نزد Liquidity Provider  ها.

 

 

واضح است که در آن واحد در تمام 24 ساعت 5 روز هفته بازار فارکس، با توجه به تعداد و حجم عظیم معاملات معامله گران مختلف در انواع جفت ارزهای کراس دلار و یرو، حجم های عرضه و تقاضای سنگینی بر یرو و دلار به صورت غیرمستقیم و بدون شواهد قابل مشاهده برای ما وارد می کنند.

 

تمام جفت ارزهای اصلی کراسیرو و دلار که حجم عرضه و تقاضای موثر دارند:

EURUSD , GBPUSD , AUDUSD , USDJPY , USDCHF , USDCAD , EURAUD , EURCAD , EURCHF , EURGBP ,EURJPY , NZDUSD , EURNZD

 

خبر خوب این که هرچند به دلیل گستردگی این بازار حجم این دسته از جفت ارزها در معاملات بازار سنگین هستند ولی در برابر حجم معاملات  EURUSD  توان تاثیر گذاری چندانی نخواهند داشت،لطفا به تصویر زیر توجه کنید که در طی سالها ( از 2001 تا 2010 )   با بزرگتر شدن بازار فارکسبه همان نسبت حجم معاملات EURUSD هم نسبت به بقیه رشد کرده و همچنان تاثیر گذارترین جفت ارز،  در عرضه و تقاضای جفت ارزخود و تمام کراسهای USD و  EURمی باشد.

 

 

 خبر خوب دیگر اینکه اگر ما  EURUSDرا برای معامله گری خود انتخاب کنیم با توجه به نمودار زیر که نشان دهنده مقدار  حجم معاملات ارزهای مختلف در فارکس میباشد، در واقع شاخص دلار را با کمترین تاثیر پذیری از شاخص یرو معامله خواهیم کرد. یعنی در این جفت ارز نه تنها نگرانی بابت فشار وارده عرضه و تقاضا از دیگر کراسهای یرو ودلار به صورت چشم گیر نخواهیم داشت، بلکه از طرفی ارز پایه آن یعنی EUR کمتر از نیمی از تاثیرات عرضه و تقاضای خود را در قیمت  این جفت ارز تحمیل میکند و بیشترین سهم تاثیر پذیری قیمت آن از عرضه و تقاضا متاثر از USDمی باشد.

 

 

نتیجه دوم: جفت ارزی از کراسهای یرو و دلار را انتخاب کنید که تا حد امکان در تاثیر پذیری عرضه وتقاضا از دیگر جفت ارزها مستقل باشند.  مانند سالهای کنونی که EURUSD مستقل ترین جفت ارز در  عرضه و تقاضا هست.

 

 

منبع:

فراچارت

 



 

 

 

 

 

 

 

 


 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

تحلیل تکنیکال کاربردی در بورس اوراق بهادار

تحلیل تکنیکال کاربردی در بورس اوراق بهادار

مهندس کریم عزتی فر
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی