تبلیغ تاپ 1
میزکار کاربران
هیچ چیز دشوارتر از تصمیم گیری نیست. - ناپلئون بناپارت

مسئولیت کیفری حادثه، حسب نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصرین حادثه است. حسب ماده 95 قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده 85 این قانون خواهد بود.

 

هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول است .

 

مراحل تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار

اولین مرحه در تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار جمع آوری داده های مربوط به حوادث و تشکیل بانک اطلاعاتی با استفاده از نرم افزار های تخصصی آماری می باشد مراحل بعد به ترتیب بررسی و توصیف متغیر ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی ، بررسی عوامل موثر بر آسیب های ناشی از کار با استفاده از آزمونهای آماری ، تعیین ضرایب و ارائه راهکارهای لازم در خصوص کاهش حوادث ناشی از کار با توجه به عوامل بررسی شده است.

 

مراحل رسیدگی و بررسی حوادث ناشی از کار

هر روز در حوزه کار، برخی از کارگران مشاغل مختلف در حین انجام وظیفه در محیط کار یا گاه خارج از محیط کار، دچار حوادث ناشی از کار می شوند که عمده این اتفاقات و وقوع حوادث به علت رعایت نکردن مقررات حفاظت فنی و نکات بهداشتی و گاهی اوقات ناشی از نوعی سهل انگاری، بی دقتی و عمل نکردن و اجرا نشدن اصول ایمنی از سوی کارگران (بیمه شدگان) است.

 

در این زمینه به منظور آشنایی کارگران از مراحل بررسی حوادث ناشی از کار مطالعه نکات زیر ضروری است:

در مرحله نخست کارگر حادثه دیده یا اولیای دم برای طرح شکواییه یا دادخواست باید به مراجع قضایی مراجعه کنند. پس از آن شکواییه حادثه دیده از سوی مقام قضایی بررسی کرده و آن را به کلانتری مربوطه ارجاع می دهد. در مرحله بعد حادثه دیده به منظور تشکیل پرونده به کلانتری مراجعه کرده و همزمان ارجاع نامه به اداره بازرسی کار استان یا شهرستان برای بررسی چگونگی وقوع حادثه و اخذ برگه کسب نظر پزشکی قانونی انجام می گیرد.

 

پس از آن حادثه دیده (کارگر) به منظور تعیین میزان آسیب دیدگی و اعلام نظر کتبی پزشکی قانونی به کلانتری مراجعه می کند. مرحله پنجم حادثه دیده به اداره بازرسی کار استان یا شهرستان مراجعه و نامه کلانتری برای بررسی صحنه حادثه به وسیله بازرس کار را تحویل می دهد. پس از آن بازرس کار به کلانتری مربوطه برای مطالعه و بررسی پرونده تنظیمی به کلانتری مراجعه کرده و سپس با عزیمت به محل حادثه و تنظیم گزارش بر اساس شواهد و قرائن و مذاکره با شهود حادثه اعم از کارفرما و دیگر افراد انجام می گیرد.

 

در مرحله بعد تحویل گزارش حادثه از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یا شهرستان به کلانتری به منظور ارجاع به مرجع قضایی برای تعیین قصور هر یک از طرفین موثر در بروز حادثه صورت می گیرد. همه این مراحل از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شکل رایگان انجام می شود و فقط در صورت اعتراض هر یک از طرفین دعوی به نظر بازرس کار، بررسی حادثه با نظر مقام قضایی مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی است. در پایان کارفرما موظف است پس از وقوع حادثه نسبت به تکمیل فرم حادثه و ارسال آن به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

 

مسئولیت کارفرما در پیشگیری ازحوادث کار

زمانی که حادثه شغلی اتفاق می افتد موجب ازکارافتادگی یا فوت فرد می شود،فشارهای روحی وروانی زیادی به خانواده آسیب دیده وارد شده و بار آن را جامعه به دوش می کشد، مطابق قانون، کارفرمایان دربروز حادثه درکارگاه خود مسئولندواگردرحین کار آسیبی به نیروی کاروارد شود،دربرابرقانون باید پاسخگوباشد.

 

بنابراین برای پیشگیری از حوادث داخل کارگاه که پیامدهای ناگوار آن دامنگیر همگان از جمله کارفرما، سازمان بیمه گر وخانواده های حادثه دیده ودرنهایت جامعه می شود، دستگاههاومراکز دولتی و بیمه ای مکلفند با اتخاذ تدابیر واقداماتی کارفرما را به استانداردسازی محیط کار ترغیب کنند.

 

به هرحال ،حوادث کارهمیشه بانیروی کاربوده وجزولاینفک محیط کار است،امادرعصر فناوری که همه چیزتحت تاثیر توسعه قرارگرفته است شایسته نیست رعایت ایمنی کارگاهها درلابلای طرح های توسعه ای فراموش شود .

 

 

منبع:
شفاایران

مگ ایران

بازرسی کار

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش انتخاب برتر، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

معامله به روش سامورائی ها

معامله به روش سامورائی ها

آرش حکمت
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی